Kiitoksia, arvoisa rouva puhemies! Ja kiitoksia edustaja Eestilälle asiantuntevasta, omakohtaisesta puheenvuorosta. [Markku Eestilä: Kerrankin!] Tästä voi todeta, että siis missään muualla EU:ssahan ei ole tätä kastraatiokieltoa, elikkä Suomihan tässä asiassa varmasti mielellään liikkuu samassa rintamassa, kun EU:ssa alkaa asiassa tapahtua, mutta kun olemme tätä komissaarilta tiedustelleet, niin ei ole odotettavissa, että tässä tällä hetkellä missään muualla EU:ssa oltaisiin liikkumassa. Niin kuin täällä edustaja Eestilä totesi, se aiheuttaa kyllä meille tällä hetkellä vientimarkkinaan suurta epävarmuutta. Todellakin, tällä hetkellähän me olemme tätä lainsäädäntöä muuttamassa — tämä varmaan tulee ensi kevään lainsäädäntösuunnitelmaan — ja se on jo aiheuttanut sen, että lihatalot jo tällä hetkellä maksavat ylimääräistä korvausta, vaikka vielä ei ole lainsäädäntö voimassa, joka vaatisi tämän pakollisen kivunlievityksen: he maksavat ylimääräistä korvausta siitä jo vuotta aikaisemmin, että tilat siirtyvät siihen. Siinä mielessä tämä on jo saanut aikaan sen, että tästä on ollut hyötyä eläinten hyvinvoinnille.
No, nyt täällä etenkin salin vasemmalta puolelta on kysytty kovasti, että miksi maksetaan sellaista tukea, joka kohdistuu tiloille, jotka eivät myy tuotteita ulospäin. Nyt täytyy huomioida, että meillä esimerkiksi ympäristötukia ja luonnonhaittakorvauksia ei ole sidottu pelkästään ruokaa tuottaville tiloille. Nyt jos täällä vasemmalla laidalla ilmeisesti halutaan, että näistä lähdetään leikkaamaan, [Piritta Rantasen välihuuto] niin silloin leikataan ympäristötuista. Silloin leikataan ympäristötuista ja ympäristön hoitamisesta, eli tämä on hyvä pitää mielessä, kun lähdetään tältä puolelta sitten niitä leikkauksia etsimään.
Täällä myöskin aika moni kysyi sinällänsä ihan suoraan budjettiin liittyvistä asioista, näistä suurpedoista ja niitten metsästyksestä, ja ajattelin, että on hyvä vastata kuitenkin siihenkin kysymykseen. Suden kohdalla todellakin lainsäädäntöhän on nyt lähtenyt lausunnoille, ja suden kohdalla lähdetään kannanhoidollisessa metsästyksessä kiintiömetsästyksestä. Eli silloin tällaista valitusmahdollisuutta ja myöskään valituskierrettä ei ole odotettavissa, ja siitähän sitten, miten eduskunta lait käsittelee, riippuu, miten nopeasti asiassa päästään toteutukseen. Mutta voisi sanoa, että tämmöinen tavoiteaikataulu on, että ensi vuoden alusta päästäisiin suden kannanhoidolliseen metsästykseen.
Sitten täällä sekä edustaja Oinas-Panuma että edustaja Kettunen antoivat väärää todistusta siinä mielessä, että he väittivät, että karhun kannanhoidolliseen metsästykseen liittynyt lainsäädäntö olisi ollut jollakin tavalla puutteellinen. [Tuomas Kettunen: No sitähän se oli!] Meillähän hallinto-oikeus ei ole ottanut millään tavalla tällä hetkellä kantaa siihen, onko lainsäädännössä jotain vikaa, vaan ainoastaan siihen, että meillä järjestöjen valitusoikeus on niin vahva, että näitten järjestöjen oikeudenturvan tähden nämä kannanhoidollisen metsästyksen mahdollistaneet luvat on pistetty toimeenpanokieltoon. Eli me emme tällä hetkellä tiedä, ennen kuin hallinto-oikeus ottaa kantaa varsinaisesti tähän lainsäädäntöön — ei ole mitään perustetta niillä väitteillä, että on sanottu, että tämä on johtunut lainsäädännöstä. Tämä johtuu siitä, että meillä on Suomessa näin vahva oikeus tähän valittamiseen. Ja mitä sitten taas tulee siihen, miksi karhua ja sutta voidaan kohdella eri tavalla, niin meillä karhu on edelleenkin siellä tiukasti suojellussa liitteessä, luontodirektiivin liitteessä IV, kun suurella työllä saimme tämän hallituksen aikana siirrettyä suden siihen liitteeseen V, joka mahdollistaa sitten aivan toisentyyppisen menettelyn.
Sitten täällä edustaja Strandman kysyi — taisi ehtiä jo poistua salista — luomusta. Luomukorvauksia on nostettu historiallisesti 15 prosenttia. 15 prosenttia tuli luomulle lisää korvauksia, ja se on kyllä jo merkittävää ja varmasti näkyy siellä luomutuottajan kukkarossa.
Sitten täällä edustaja Marttila kysyi tärkeän ajankohtaisen kysymyksen afrikkalaiseen sikaruttoon liittyen. Tällä hetkellähän me teemme vahvasti työtä sekä Ruokavirastossa tiedottamisen suhteen että myöskin esimerkiksi Suomen metsästäjien kanssa, että he tiedottavat omaa jäsenkuntaansa siitä, että jos mennään metsästysmatkoille Viroon, niin miten tulee menetellä ja minkä tyyppiset toimenpiteet ovat välttämättömiä. Tässä kyllä sanoisin, että jokaisella suomalaisella, joka matkustaa Baltian maihin, missä tällä hetkellä afrikkalainen sikarutto jyllää, on ihan omakohtainen vastuu. Eli sieltä ei kannata tuoda lihatuliaisia, ja jos liikkuu luonnossa tietyillä alueilla, on huolehdittava siitä, että ne asianmukaiset desinfiointitoimenpiteet ja vastaavat tulee tehtyä. Tämä on nimenomaisesti sellainen tauti, joka ei onneksi tartu ihmiseen, mutta sen vaikutukset ovat huomattavasti suurempia kuin pelkästään liha-alalle kohdistuvia. Nehän kohdistuvat sitten esimerkiksi virkistysliikkumiseen luonnossa tai vaikkapa metsäteollisuuden mahdollisuuteen hyödyntää puutavaraa, koska Ruotsissahan vastaavassa tilanteessa, kun todettiin afrikkalaista sikaruttoa, meni 100 000 hehtaaria käyttökieltoon siksi ajaksi, kun pystyttiin tuo tauti saamaan kuriin.
Täällä on kysytty myöskin sitten vielä näistä ilmastotoimenpiteistä. Hallitushan satsasi historiallisesti myöskin 15 miljoonaa metsien kasvupakettiin, ja sitä kautta nimenomaisesti pyritään siihen, että me pystymme parantamaan metsien kasvua, me pystymme turvaamaan sen, että metsät pysyvät terveinä ja sillä tavoin myöskin sitten hiilinielut parantuvat. Sehän on tosiasia, että nuori, kasvava metsä sitoo hiiltä, ja se on paras tapa myöskin vastata ilmastohaasteisiin, [Hannu Hoskonen: Juuri näin, oikeaa puhetta!] että me pidämme hyvän huolen meidän metsistämme ja niitten kasvusta. Tämä on merkittävä panostus näinä aikoina.
Edustaja Mäenpää nosti esille tärkeän kysymyksen viljelijöitten jaksamisesta, ja tässäkin jälleen hyvä hallitus vakinaisti kaksi miljoonaa joka vuosi Välitä viljelijästä -toimenpiteisiin, mikä on saanut paljonkin kiitosta sieltä kentältä. Se on ollut todella sellainen asia, millä on pystytty näitten monta kertaa erilaisten asioitten kuormittamien viljelijöitten arkeen tuomaan pientä helpotusta.
Sitten täällä edustaja Juvonen kysyi vielä antibioottiresistenssistä. Elikkä meillähän Suomessa erittäin vastuullisesti käytetään antibiootteja. Meillä ei esimerkiksi rehun seassa kylvetä antibiootteja, vaan todellakin ainoastaan taudin hoitamiseen voi eläinlääkäri antaa antibiootteja, ja siinä mielessä meillä on hyvä tilanne tämän suhteen.
Sitten koirasusiin liittyen: Koirasusi on siis vieraslaji, jonka saa poistaa luonnosta, ja tietenkin pitää todeta, että kyseessä on koirasusi, mutta kun esimerkiksi lasketaan vaikka nyt sitten tulevassa kiintiömetsästyksessä, niin koirasutta ei lasketa mukaan niihin kiintiölukuihin, vaan todellakin se on Suomen luonnossa vieraslaji, josta tulee päästä eroon.
Sitten täällä edustaja Elo kysyi näistä piloteista, jotka liittyvät tähän Metka-rahoitukseen. No, pilotti on aina pilotti, elikkä siksi halutaan katsoa nyt, minkälaisia vaikutuksia tällä pilotilla on. Tietenkin, jos rahaa olisi enemmän, olisi mahdollisuus tehdä useampia pilotteja, mutta nyt on lähdetty näillä tietyillä valikoimilla liikenteeseen ja katsottu sitten, miten näissä asioissa pystytään etenemään.
Täällä oli erittäin paljon monia muitakin hyviä kysymyksiä — ehkä vielä tähän yleiseen tilanteeseen liittyen, vaikkapa pankkien rahoituksen kiristymiseen: siihenhän meillä on Finnveran laissa tulossa nytten muutosta, eli tällainen kategorinen kielto olla takaamatta maa- ja metsätaloutta Finnveran lainsäädännön yhteydessä poistuu, ja tämä tietenkin tuo jonkun verran helpotusta ja mahdollisuutta tulla sitten myöskin sinne puolelle rahoittajaksi taikka takaajaksi.
Sitten sen lisäksi vielä nostaisin esille... Täällä muistaakseni edustaja Rantanen kysyi tästä elintarvikemarkkinalaista, ja taisi olla myöskin valiokunnan puheenjohtaja Elomaa: elikkä siis elintarvikemarkkinalain kakkososan mukana, josta totesin jo, että se on viikolla yhdeksän tulossa eduskuntaan, juurikin kauppojen omiin merkkeihin elikkä näihin private labeleihin haetaan myöskin ratkaisuja ja sitten tietysti näihin epäreiluihin sopimusehtoihin, [Puhemies koputtaa] elikkä että niihin olisi mahdollisuus myöskin puuttua.
Tässä nyt päällimmäisiä. Varmaan vielä jokuseen kysymykseen jäi vastaamatta, mutta käsittääkseni olen tulossa sitten jossakin vaiheessa myöskin sinne valiokuntaan kuultavaksi, joten jatketaan näistä. — Kiitos.
Puhemies Jussi Halla-aho
:Kiitoksia, ministeri Essayah. — Sitten ministeri Tavio, viisi minuuttia, olkaa hyvä.