Arvoisa puhemies! Verojaoston puheenjohtajana esittelen tämän mietintömme. Tässähän on kysymys alkuvuodesta maksetun arvonlisäveron takaisin lainauksesta määräajaksi. Lisäksi tässä esitetään että huojennettua maksujärjestelyä, maksunlykkäystä tarkistettaisiin siten, että veronpalautuksia ei käytettäisi niiden kohteena olevan veron suoritukseksi. Ja osaltaan tässä palataan siihen aiemmin käsittelemäämme maksujärjestelyyn, eli silloinhan päätimme, että sen korkoa laskettiin seitsemästä neljään, ja tässä hallituksen esityksessä lasketaan sitä edelleen kolmeen.
Me aluksi tässä mietinnössä muistutamme, että tässä aiemmassa yhteydessä jätimme tähän lausuman, jossa edellytimmekin sitä, että vielä tarkistellaan tätä 4 prosentin tasoa, ja olemme tietenkin tyytyväisiä, että hallitus osaltaan on sitä tehnyt ja laskenut korkoa edelleen. Tosin tässä me teemme muutamia muutoksia, puhemies, tähän valiokuntana, ja näin ikään tämä korko tulee laskemaan vielä 2,5:een tästä hallituksen esityksestä.
Me puollamme esitystä, mutta, kuten sanottu, teemme muutamia muutoksia.
Yksi koskee koron ajallista määräytymistä. Eli ongelmana tässä esityksessä oli se, että tämän maksujärjestelyn kohteena olevalle verolle esitettiin laskettavaksi viivästyskorkoa veron lakisääteisen eräpäivän mukaan riippumatta siitä, milloin Verohallinto maksaa maksetun veron sille verovelvollisen tilille. Tietenkin olisi asianmukaista, että korkoa maksetaan vain siltä ajalta, kun nämä rahat ovat niin sanotusti käytettävissä. Näin ollen tähän teimme parannuksen, tai emme voineet tehdä suoraan parannusta, koska ongelmaksi muodostui, yllätys, yllätys, järjestelmät, eli Verohallinnon järjestelmät eivät taipuneet tähän muutokseen. Jos niitä olisi tehty, tämä olisi voinut tulla voimaan vasta vuodenvaihteessa, ja lienee selvää, että näin ei pidä tehdä, vaan pitää nimenomaan tehdä tämä toimenpide nyt. Siten tälle verovelvolliselle korjasimme tätä sitten niin, että päätimme tämän veron laskea siihen mainittuun 2,5:een, jolloin hyvitystä tälle ongelmalle saadaan tätä kautta.
Toinen ongelma koski niin sanottua kuitatun palautuksen hakemista. Eli esityksen mukaan verovelvollinen voi hakea sitä, ettei mahdollisia veronpalautuksia kuitata sellaisen velan maksuksi, josta on tehty maksujärjestely. Ja tätä on haettava erikseen. Ongelma oli se, että esityksen mukaan tätä olisi pitänyt sen verovelvollisen hakea jo päivää ennen lain voimaantuloa, ja sekin lienee selvää, ettei ole kovinkaan kohtuullista edellyttää, että jotakin haetaan jo ennen kuin laki tulee voimaan, ja niinpä me sitten jaostossa tämänkin korjasimme eli otimme tähän lisää aikaa 30 päivää. Eli nyt sitten tarvitsee 30 päivän kuluessa lain voimaantulosta hakea tätä muutosta.
Mietinnössä käsittelemme myös koron tasoa. Toteamme, että joissain asiantuntijalausunnoissa on pidetty sitä tärkeänä, että korko olisi edelleen vielä matalampi tai se olisi peräti nolla, mutta valiokunnan enemmistö on sitä mieltä, että tämä mainittu taso on perusteltu. Se on perusteltu muun muassa siksi, että tämähän on ikään kuin vakuudetonta luotonantoa ja tämä on tarkoitettu maksuvaikeuksissa oleville yrityksille ja siihen nähden, millä hinnalla nämä yritykset saisivat markkinoilta lainaa, tämä korko on varsin edullinen. Samoin me painotamme, että verotuloja kuitenkin tarvitaan tässä ja nyt, jotta voimme maksaa juoksevia koronakriisinkin aiheuttamia menoja, ja siten on turha ehkä rohkaista sellaisiin maksujärjestelyihin, joihin ei ole aihetta, vaan nimenomaan täytyy auttaa niitä yrityksiä, jotka muussa tapauksessa saattaisivat joutua kohtuuttomiin maksuvaikeuksiin tai ajautua konkurssiin. Eli tavallaan tämä verokertymä sinänsä on myös meidän huolenamme, ja siksi tämä pieni korko kuitenkin on tässä tarpeellinen.
Me tässä käymme läpi myös, paljonko niin sanotusti tämän meidän tekemän muutoksen kustannukset olisivat. Ne olisivat suurin piirtein sellaista suuruusluokkaa, että tämän arvonlisäveron osalta koron laskeminen 2,5:een aiheuttaisi semmoisen 65 miljoonan veromenetykset, jotka seuraavana vuonna pääasiallisesti palautuisivat valtiolle, korkotulot alentuisivat 2 miljoonaa, ja tämä maksujärjestelyjen korkomuutos 2,5:een, menetykset olisivat siinä 60 miljoonan luokkaa myös, josta osa olisi myös kunnille, mutta niin ikään nämä myös palautuisivat myöhemmin valtion ja kuntien kassaan.
Eli tämä on, puhemies, yksi tapa, jolla yrityksiä tuetaan vaikeiden aikojen yli, ja siksi valiokunta pitää tätä perusteltuna. — Kiitoksia.
Toinen varapuhemies Juho Eerola
:Kiitokset mietinnön esittelystä, puheenjohtaja. Sitten jatketaan keskustelua.