Arvoisa puhemies! Valiokuntahan kuuli 30:tä asiantuntijaa, ja tämän asiantuntijajoukon kuulemisen jälkeen päädyimme tämän muotoiseen mietintöön. Moni kysyy, miten siinä niin kävi. Miten kävi niin, että nimenomaan päivittäistavarakaupan ja tupakkateollisuuden tupakka-asiamiehen lausuntojen mukaan kirjoitettiin tämä mietintö? Harva valiokunta pystyy moiseen. Se, että kuulemistilaisuuksissa ei kannatettu tämän lain keskeisiä arvovalintoja, on vakava viesti myöskin tätä hallituksen esitystä kohtaan. Minulla olikin suuri toive tämän käsittelyn kuluessa, että tällaisessa isossa asiassa, joka ei maksa mitään, me pystyttäisiin tekemään Suomessa sellaista terveys- ja hyvinvointieroja pienentävää politiikkaa, jossa lähtökohtana olisi se, että me ymmärrettäisiin, mitä me ollaan tekemässä. Ja nyt me ollaan esittämässä tällaista lainsäädäntöä.
Joitakin räikeitä yksityiskohtia otan vielä esiin, koska varapuheenjohtaja niistä omassa puheenvuorossaan muistutti — ja pyysin jo silloin vastauspuheenvuoroa, mutta en saanut. Haluan korjata ensinnäkin sen, että varapuheenjohtaja aika törkeällä tavalla totesi tässä eduskunnan salissa, että ne, jotka vastustavat tätä esitystä, vastustavat myöskin niitä ainokaisia hyviä asioita, jotka täällä ovat. Minusta se oli kyllä aivan käsittämätön puheenvuoro. Tuolla meidän pilttuussa ihmettelimme, että kuulimmeko me oikein. Varmaan pöytäkirjasta sitten myöhemmin nähdään.
Siis tässä esityksessähän on kaksi hyvää asiaa — se, että kielletään niin sanotusti koulutoimintaympäristössä nikotiinipussien käyttö ja kielletään myöskin näiden sähkötupakkavalmisteiden hallussapito näissä paikoissa. Hei, ihan oikeasti, tässä ovat ne hyvät uutiset nyt tälle porukalle. Mutta ihmetykseni oli suuri, että kun puhutaan rinta rottingilla siitä, että tässä esityksessä ei voinut nostaa kaikkien tupakkatuotteiden ikärajaa 20 ikävuoteen, niin sääli nyt pettää nämä odotukset, jotka tässä äsken luotiin, mutta varapuheenjohtaja Laiho todisti tässä väärin. Tässä esityksessä nimenomaan oli auki pykälä, jossa kaikki nikotiinituotteet nostettiin 18 ikävuoden sijasta opposition näkökulmasta 20 ikävuoteen ja hallituksen näkökulmasta 18 ikävuoteen. Siis tässä oli tämä pykälä auki kaikkien nikotiinituotteiden osalta, jossa nostettiin hallituksen omalla esityksellä tämä 18:aan.
Totta kai me kävimme 30 asiantuntijan kanssa keskustelun siitä, onko tämä hallituksen valinta 18:sta hyvä, vai olisiko se pitänyt nostaa kahteenkymppiin, kuten tupakkatyöryhmän esitys on. Eli me ollaan sitouduttu Suomessa savuttomaan Suomeen vuonna 2030 — laajasti poliittisesti jaettu tavoite, joka itse asiassa lytätään tässä esityksessä täysin, koska me mennään aivan eri suuntaan tässä esityksessä. Ja nyt tämä tuntuu minusta todella oudolta, ettei edes tiedetä, mitä me oikeasti oltiin päättämässä. Tällainen pykälä oli auki, ja siihen otettiin kantaa. Ja huomenna, kun tästä asiasta äänestetään salissa, me kaikki otamme juuri tähänkin pykälään kantaa, että onko se 18 vai 20. Oppositio kannattaa 20:tä, kuten Suomessa laajasti ollaan sitouduttu savuttoman Suomen edistämiseksi, ja nyt hallituspuolueet ovatkin päätyneet siihen, että 18 riittää. Ja monet hallituspuolueet muutoin ovat aikaisemmin kannattaneet tätä 20:tä.
No, toinen erikoinen yksityiskohta jäi tähän vielä. Se on se, että mikä on pohjoismainen linja. Se oli minusta ihan hyvä kysymys, että mikä on pohjoismainen linja. Sen varapuheenjohtaja Laiho tässä nosti esiin, ja käydäänpä siitäkin pieni katsaus, nimittäin Ruotsihan on jo ihan julkisissa asiakirjoissa kertonut, että he aikovat säätää nikotiinipusseille 12 milligramman rajan. Tanska ilmoitti aivan juuri nyt, että he aikovat säätää nämä nikotiinipussit kahdeksan milligramman rajaan.
Me esitimme kiireesti valiokunnassa, että oltaisiin tehty lausuma, jossa hallitus olisi velvoitettu neuvottelemaan rajanaapureiden kanssa, yhteistyössä Pohjoismaiden ja eurooppalaisten maiden kanssa, että oltaisiin saatu tätä milligrammarajaa sekä täysin nikotiinipussien mauista luopumista eteenpäin, mutta se ei käynyt millään. Tämä on minun mielestäni vakava juttu — se näkyy pöytäkirjoista, että tämmöinen esitys tehtiin ja sille ei löytynyt valiokunnassa kannatusta.
Tämä on vakavaa tekstiä, kun me puhumme sosiaali- ja terveyspolitiikassa terveys- ja hyvinvointierojen kaventamisesta. Kiinnostaako tämä kaventaminen vai ei? Minä en olisi voinut koskaan uskoa, että eduskunnan enemmistö ajattelee, että kun päivittäistavarakauppa ja tupakkateollisuus tätä vastustavat, niin meistä ei löydy sen vertaa täällä kuulkaa selkärankaa, että pantaisiin edes vähän vastaan. On käsittämätöntä, että me joudutaan varoittamaan ihmisiä jatkossa, että alle seitsemänvuotiaitten lasten kotona tupakkatuotteiden jättäminen pöydälle, mikä koskee myös nikotiinipusseja, voi olla hengenvaarallinen kysymys. Tämä on minun mielestäni todella iso kysymys, että kuka kantaa vastuun tässä, ja sali ammottaa tyhjyyttään täällä hallituksen puolella.
Minä olen valitettavasti tottunut siihen, että isoissa ja vaikeissa asioissa myös ministerit joutuvat tulemaan paikalle. Minä ihmettelen tätä vastuunkantoa, että kukaan ei ota vastuuta tästä 16,6 milligrammasta grammaa kohti. Missä on hallituksen ministeri puolustamassa tätä? Taitaa olla sen verran vaikea paikka myös kokoomukselle, kun RKP:n ja perussuomalaisten mukaan mentiin, että tätä on vaikea kansakunnan edessä sanoa, että osui lankulle. Minusta on tärkeätä kuulla selitys, että miten tämä toimeenpannaan niin, että jokainen ihminen, joka nikotiinituotteita käyttää, ymmärtää, että alle seitsemänvuotias lapsi voi kuolla syötyään tällaisen tupakkatuotteen. Samoin eläimet, kotieläimet, ovat vaarassa, jos he syövät tämmöisen nikotiinituotteen. Näitä pusseja löytyy tuolta pitkin kyliä, eli ei auta se, että me sanotaan, että päiväkotien ja koulujen pihapiireissä ei saisi olla tämmöisiä nikotiinituotteita. Mutta me sanotaan, että ei mitään, se on ihan sama — kotona voi olla ja joka paikassa muualla. Kyllä tämä kaksinaismoralismi on aika kova.
Sitten vielä ihan viimeinen asia, puhemies. On pakko sanoa tästäkin vielä. Tässä viitattiin siihen, kuinka hienosti hoidetaan nyt nämä pakkausmerkinnät. Minä en olisi voinut ikinä ymmärtää, kun me valiokunnan kokouksessa vielä jouduttiin selvittämään se, että mimmoiset pakkausmerkinnät näihin nikotiinipusseihin voidaan laittaa, niin tiesittekö sen, että meillä oli pykälä auki, me yritimme esittää, että tähän tulisi muutos, jossa voitaisiin ihmisille antaa suora kuvaus siitä, mimmoiseen kuntoon menee esimerkiksi kroppa, kun tällaisia nikotiinituotteita käyttää, mutta hallituspuolueet valitsivat äänestyksen tuloksena [Puhemies koputtaa] — anteeksi, minä en ole ihan varma, oliko se 9—8 vai 8—7, kun meillä oli siinä porukkaa pois — mutta he valitsivat linjan, jossa näitä varoituksia ei voi myöskään näihin tuotteisiin laittaa. Minä en ymmärrä tätä. Miksi meillä ei ollut varaa tehdä sosiaali- ja terveyspolitiikassa [Puhemies koputtaa] terveys- ja hyvinvointipolitiikkaa, kun ei se edes maksa mitään?
Puhemies Jussi Halla-aho
:Kiitoksia. — Edustaja Sillanpää, olkaa hyvä.