Viimeksi julkaistu 7.11.2025 13.42

Valiokunnan mietintö VaVM 12/2025 vpHE 152/2025 vpHallituksen esitys eduskunnalle vuoden 2025 kolmanneksi lisätalousarvioksi

JOHDANTO

Vireilletulo

Hallituksen esitys eduskunnalle vuoden 2025 kolmanneksi lisätalousarvioksi (HE 152/2025 vp): Asia on saapunut valtiovarainvaliokuntaan mietinnön antamista varten. 

Jaostovalmistelu

Asia on valmisteltu asiayhteyden mukaisesti kaikissa valtiovarainvaliokunnan jaostoissa. 

VALIOKUNNAN YLEISPERUSTELUT

Vuoden 2025 kolmannessa lisätalousarvioesityksessä tuloarviota korotetaan 144 milj. eurolla ja määrärahoja lisätään 163 milj. eurolla. 

Tuloarviot.

Verotuloarviota alennetaan nettomääräisesti 701 milj. eurolla. Muutoksia selittävät lähinnä kertymätietojen ja veropohjaennusteiden tarkentuminen. Suurimmat tuottoarvioiden alentamiset esitetään arvonlisäveroon (-427 milj. euroa), energiaveroon (-106 milj. euroa) sekä ansio- ja pääomatuloveroon (-101 milj. euroa). Tuottoarvion korotuksia puolestaan esitetään korkotulojen lähdeveroon (47 milj. euroa) ja varainsiirtoveroon (27 milj. euroa). 

Sekalaisten tulojen arviota korotetaan 610 milj. eurolla, josta 400 milj. euroa aiheutuu aiemmilta vuosilta siirrettyjen määrärahojen peruutuksista. Valtion osinkotuloja, pääomanpalautuksia ja osakkeiden myyntituloja korotetaan 235 milj. eurolla, jonka taustalla ovat tarkentuneet arviot omaisuustuloista, perustuen mm. tehtyihin yhtiökokouspäätöksiin. 

Määrärahat.

Hallituksen esitykseen sisältyy sekä määrärahojen että valtuuksien peruutuksia, määrärahojen uudelleenbudjetointia ja arviomäärärahojen tarkennuksia, kuten usein syksyn lisätalousarvioesityksissä. Esimerkiksi energiatuesta ehdotetaan maksatusten tarkistusten vuoksi vähennettävän noin 308 milj. euroa. 

Uusia määrärahalisäyksiä esitetään mm. puolustusvoimien terveydenhuollon edellyttämiin poikkeusoloihin varautumisen investointeihin (noin 104 milj. euroa) ja nuorten rekrytointitukeen (30 milj. euroa). 

Valtuudet.

Hallitus esittää mm. 170 milj. euron valtuutta uuden jäänmurtajan hankkimiseen ja Ukrainan tukeen liittyvien valtuuksien korottamista noin 28 milj. eurolla, joka kattaa Ukrainalle luovutetun 29. materiaalipaketin korvaamisen Puolustusvoimille. Sopeutustoimiin liittyen vähennetään investointiohjelmaan kuuluvan momentin Puhtaan energian Suomen -kärkihankkeet valtuutta 50 milj. eurolla ja elinkeinopoliittisen varauksen valtuutta 40 milj. eurolla. 

Suostumus.

Hallitus pyytää lisäksi eduskunnan suostumusta siten, että valtio saa luopua omistuksistaan kokonaan Valmet Automotive Oyj:ssä, Gov Holding Oyj:ssä ja IC Holding Oy:ssä. 

Tasapaino.

Vuoden 2025 kolmas lisätalousarvioesitys lisää valtion nettolainanoton tarvetta 19 milj. eurolla. Valtion vuoden 2025 nettolainanotoksi arvioidaan noin 13,3 mrd. euroa. Budjetoidun valtionvelan määrän arvioidaan olevan noin 183 mrd. euroa vuoden 2025 lopussa, mikä on noin 64 prosenttia suhteessa BKT:hen. Kolmannen lisätalousarvion jälkeen vuoden 2025 jakamaton varaus on alle 0,1 milj. euroa, kun huomioidaan kehysmenojen lisäys ja kehyksen rakennemuutokset. 

VALIOKUNNAN YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT

MÄÄRÄRAHAT

Pääluokka 29OPETUS- JA KULTTUURIMINISTERIÖN HALLINNONALA

01.Hallinto, kirkollisasiat ja toimialan yhteiset menot
31.Eräät Opetushallituksen menot ja avustukset (siirtomääräraha 2 v)

Valiokunnan huomiota on kiinnitetty siihen, että hallituksen esityksessä momentin päätösosasta oli epähuomiossa jäänyt pois kirjaus niin sanotun enintään -erän korotuksesta. Valiokunta korjaa momentin päätösosaa tältä osin. 

Momentti muuttuu seuraavaksi: 
(1. kappale kuten HE 152/2025 vp) 
Momentin perusteluja muutetaan siten, että määrärahaa saa käyttää enintään 125 600 000 euroa avustusten ja apurahojen maksamiseen EU:n, Pohjoismaiden ministerineuvoston ja muiden rahoittajien rahoitusosuuksilla toimeenpantaviin kansainvälistymistä edistäviin ohjelmiin myöntöpäätösperusteisesti budjetoituna. (Uusi) 

YHTEENVETO

Hallituksen esityksessä ehdotetaan määrärahoihin 163 018 000 euron lisäystä, tuloarvioihin (pl. nettolainanotto ja velanhallinta) 143 776 000 euron lisäystä ja nettolainanottoon ja velanhallintaan 19 242 000 euron lisäystä. 

Ehdotettujen muutosten jälkeen olisivat kuluvan vuoden budjetoidut tuloarviot ja määrärahat varsinainen talousarvio ja lisätalousarviot huomioon ottaen 90 245 873 000 euroa. 

VALIOKUNNAN PÄÄTÖSEHDOTUS

Valtiovarainvaliokunnan päätösehdotus: 

Eduskunta hyväksyy hallituksen esitykseen HE 152/2025 vp sisältyvän ehdotuksen vuoden 2025 kolmanneksi lisätalousarvioksi edellä todetuin muutoksin.  
Eduskunta päättää, että vuoden 2025 kolmatta lisätalousarviota sovelletaan 24.11.2025 alkaen. 
Helsingissä 7.11.2025 

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

puheenjohtaja 
Markus 
Lohi 
kesk 
 
varapuheenjohtaja 
Saara 
Hyrkkö 
vihr 
 
jäsen 
Otto 
Andersson 
 
jäsen 
Markku 
Eestilä 
kok 
 
jäsen 
Seppo 
Eskelinen 
sd 
 
jäsen 
Janne 
Heikkinen 
kok 
 
jäsen 
Timo 
Heinonen 
kok 
 
jäsen 
Marko 
Kilpi 
kok 
 
jäsen 
Jari 
Koskela 
ps 
 
jäsen 
Mika 
Lintilä 
kesk 
 
jäsen 
Minna 
Reijonen 
ps 
 
jäsen 
Jari 
Ronkainen 
ps 
 
jäsen 
Joona 
Räsänen 
sd 
 
jäsen 
Hanna 
Sarkkinen 
vas 
 
jäsen 
Sari 
Sarkomaa 
kok 
 
jäsen 
Sami 
Savio 
ps 
 
jäsen 
Ville 
Valkonen 
kok 
 
jäsen 
Pia 
Viitanen 
sd 
 
jäsen 
Ville 
Vähämäki 
ps 
 
varajäsen 
Riitta 
Kaarisalo 
sd 
 
varajäsen 
Saku 
Nikkanen 
sd 
 

Valiokunnan sihteereinä ovat toimineet

valiokuntaneuvos 
Mari 
Nuutila 
 
 
valiokuntaneuvos 
Jonna 
Berghäll 
 
 
tarkastusneuvos 
Minna 
Tiili 
 

Vastalause 1 /sd

Yleisperustelut

Esityksessä vuoden 2025 kolmanneksi lisätalousarvioksi verotuloarvioita lasketaan jälleen kerran, nyt yhteensä 701 miljoonaa euroa. 

Suomen taloutta vaivaa pitkittynyt taantuma, jota hallituksen epäonnistunut työllisyys- ja kasvupolitiikka on tarpeettomasti pitkittänyt ja syventänyt. Heikko taloudellinen kehitys näkyy jatkuvasti alentuvina verotuottoarvioina, jotka johtavat alijäämien syvenemiseen säästötoimista huolimatta. 

Hallituskauden aikaista heikkoa kasvua, nousevaa työttömyyttä ja sen myötä paisunutta alijäämää selittää osaltaan asuntorakentamisen romahdus ja kuluttajien korkeaksi noussut säästämisaste. Hallitus on tehnyt ja tekemässä veroratkaisuja, joiden tarkoitus oli kasvun vauhdittaminen mutta niiden tehokkuutta on laajasti epäilty asiantuntijoiden toimesta. Lisäksi ensimmäiset päätökset alkavat vaikuttaa vasta vuoden 2026 aikana. Luottamusta ja ostovoimaa lisääviä toimija olisi kuitenkin tarvittu juuri nyt, kun epävarmuudet kansainvälisessä kaupassa ovat suuret. Jälleen kerran voi osoittautua, että hallituksen toimet ovat myöhässä ja väärin kohdistettuja.  

Työttömyyden lisääntyminen on myös kaventanut entisestään kuntien liikkumavaraa, joiden vastuulle työllisyyspalvelut siirrettiin vuoden alusta. Kuntien kannusteita työllisyyttä edistävien palveluiden järjestämiseen on syytä lisätä aktivointiasteen nostamiseksi.  

SDP esitti vaihtoehtobudjetissaan noin puolta miljardia hallituksen esitystä enemmän veron kevennyksiä pieni- ja keskituloisille jo tälle vuodelle kuin. SDP vaihtoehdossa esitettiin myös keinot, miten tämä luottamusta ja ostovoimaa kohentava piristysruiske voidaan rahoittaa alijäämiä kasvattamatta. Luottamus on talouden parasta valuuttaa. 

Edellä olevan perusteella ehdotamme hyväksyttäväksi seuraavat lausumat: 

Vastalauseen lausumaehdotus 1
Eduskunta edellyttää, että hallitus tuo eduskuntaan toimet, joilla kuluttajien ostovoimaa ja yritysten luottamusta voidaan vahvistaa jo kuluvan vuoden aikana. 
Vastalauseen lausumaehdotus 2
Eduskunta edellyttää, että hallitus tuo eduskuntaan toimet, joilla nuoriso- ja pitkäaikaistyöttömyyttä voidaan vähentää hallituksen esitystä tehokkaammin, kohdentamalla rahoitus vastinrahana työllisyysalueille nuorisotyöttömyyteen kohdentuviin toimiin. 
Vastalauseen lausumaehdotus 3
Eduskunta edellyttää, että hallitus tuo eduskuntaan esityksen, jolla kunnat vapautetaan määräaikaisesti sakkomaksuista niiden työttömien osalta jotka osallistuvat työllistymistä edistäviin palveluihin. 
Ehdotus
Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ehdotamme, 

että ehdotus vuoden 2025 kolmanneksi lisätalousarvioksi hyväksytään valiokunnan mietinnön mukaisena ja 
että edellä ehdotetut 3 lausumaa hyväksytään. 
Helsingissä 7.11.2025
Joona 
Räsänen 
sd 
 
Seppo 
Eskelinen 
sd 
 
Pia 
Viitanen 
sd