2) Hallituksen toimenpidekertomus
vuodelta 2006
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Valiokuntatyössä on niitä tähtihetkiä,
kun saa jonkun ponnen valiokunnan hyväksymäksi
ja sitten jopa saa sen täällä isossa
salissa ihan koko eduskunnan siunaamaksi. Tämä on
politiikan keskeisiä välineitä. Monella
edustajalla on, sitten kun täältä pois
jättäytyy taikka kansan tahdosta väistyy
syrjään, näitä uros- tai naarastekoja
tilillään. Tämä ponsitehtailu
tarjoaa siihen vallan mainion mahdollisuuden. Silloin voisi kuvitella,
että näihin eduskunnan hyväksymiin lausumiin,
ponsiin, suhtaudutaan sitten erikoisen suurella arvokkuudella ensin
valtioneuvostossa tietysti ja sitten ministeriöissä.
Otan nyt esimerkkejä vähän siitä,
minkälaista tämä käytännön
elämä oikeastaan on.
Hallitusneuvottelujen yhteydessä paljastui aika tavalla
paljon uusi asia, joka oli minullekin, joka nyt olen täällä keppaloinut
parikymmentä vuotta, uusi asia, joka on ilmiselvästi
hyvin valaiseva ja joka palauttaa meidät arkipäivän
tasolle näissä asioissa.
Vanhan eduskunnan ja vanhan, nyt eroavan hallituksen viime metrillä käytiin
pitkähkö keskustelu tiemaksuista, ja jokainen
arvaa, mikä ilmiö antoi tälle keskustelulle
aivan erikoista pontta: tietysti rekkajonot tuolla kaakkoisrajan
tuntumassa, rekkajonot, jotka saattavat olla 50 kilometriäkin
pitkiä. Silloin heräsi kysymys siitä,
olisiko paikallaan, että ruvettaisiin jotakin maksua perimään
tästä rekkaliikenteestä toisaalta Hangon
satamasta eteenpäin ja toisaalta sitten tuolla itärajan
pinnassa, kaakkoisrajan pinnassa. Tehtiin lakialoite, joka oli lähestulkoon
yksi yhteen Saksan voimassa oleva laki. No, se otettiin eduskunnassa
sitten, vaikka olikin lakialoite, käsittelyyn, ja siinä oli
takana käytännöllisesti katsoen koko
liikenne- ja viestintävaliokunta, elikkä se oli
yhteinen hanke. Toisaalta esitettiin eräistä lakialoitteen
puutteista johtuen tätä lakialoitetta hylättäväksi,
mutta hyväksyttiin ponsi, jossa 24.10. viime vuonna eduskunta
edellytti, että "hallitus ryhtyy pikaisiin toimenpiteisiin
raskaan liikenteen tieosuuskohtaisen tiemaksujärjestelmän
luomiseksi". Tämän mukaisesti valtioneuvosto päätti
tämän kertomuksen mukaan 16.11. viime syksynä ryhtyä lausumasta
aiheutuviin toimenpiteisiin.
Mutta mitä tapahtuikaan kerrotun mukaisesti hallitusneuvotteluissa
sen jälkeen? Tapahtui niin, että liikenne- ja
viestintäministeri, toistan: liikenne- ja viestintäministeri,
kieltäytyi viemästä tätä toimeenpanopäätökseen
ministeriössä, mikä johti kansliapäällikön
kertoman mukaan siihen, että asiassa ei ryhdyttykään
eduskunnan yksimielisen tahdon mukaisesti mihinkään
toimenpiteisiin, kun niitä toimenpiteitä nyt häneltä perättiin
hallitusneuvotteluissa. Siis toisin sanoen yksittäinen
ministeri voi kävellä tällä tavalla
lainsäädännön kehittämistyössä koko
eduskunnan yli. Tämä oli minulle uutinen.
Kun nyt ajatellaan sitä, millä tavalla asia
on nyt tänne kertomukseen kerrottu, niin tästä kertomuksesta
voi saada sen kuvan, että päätöksen
jälkeen ministeriössä on ryhdytty asianomaisiin
toimenpiteisiin hallituksen esityksen valmistelemiseksi ja saattamiseksi
eduskunnan käsittelyyn, mutta näinpä ei
ollutkaan. Niinpä asia annettiin nyt sitten hallitusohjelman
avulla tavallaan uudelleen tehtäväksi niille ministereille,
jotka nyt aloittavat työnsä. Elikkä tämähän
on sellainen asia, joka ansaitsee todella nokanvalkaisua toisaalta
valtioneuvostossa ja toisaalta ministeriöitten käytännössä.
Eihän näin voi olla asianlaita, ei. Tässä ei
ole mitään järkeä.
Sitten minä otan toisen esimerkin siitä, mitenkä nokanvalkaisuun
on todella aihetta. Kun esimerkiksi vilkaisette maa- ja metsätalousministeriön
pääluokan kohdalla lausumien käsittelyä, niin
siellä sanotaan sitten, että asia ei anna aihetta
muihin toimenpiteisiin. Mutta, kun katsotaan saman pääluokan
kohdalla, onko tämä systemaattinen johtopäätös
jostakin esitetystä tekstistä, niin tässä ei
ole mitään logiikkaa.
Otan esimerkiksi lain Pallas-Yllästunturin kansallispuistosta
ja sen käsittelyn. Siinä yhteydessä eduskunta
hyväksyi perustuslakivaliokunnan kannanottoon perustuen,
että metsästysasioista pitää tehdä aivan
erillinen lainsäädännöllinen
muutos. Sitten kerrotaan aivan tismalleen, mitenkä tämä prosessi
eteni, ja se johti siihen, että eduskunta sitten sääti
uuden lain, joka astui voimaan viime vuoden heinäkuun 1.
päivänä. Tässä ei ole
perässä tietenkään, että ei
anna aihetta enempään, koska asia on hoidettu
tismalleen niin kuin on esitetty, eikä myöskään
esitetä, että tämä ponsi poistetaan,
koska se on tullut tarpeettomaksi.
Mutta sitten kun mennään sellaisiin asioihin, jotka
ovat erittäin kitkeriä ja epämiellyttäviä asianomaisille
virkamiehille tässä ministeriössä, niin
vaikka ministeriön omat tekstit, siis ne, jotka ovat eduskunnan
käsiteltäväksi saatettuja, sanovat, että nämä ponnet
ovat aiheellisia ja riittäviin toimenpiteisiin ei ole ryhdytty,
niin jokaisessa sellaisessa täällä lukee,
että ei anna aihetta muihin toimenpiteisiin. Siis toisin
sanoen ministeriön virkamiehet käyttävät
poliittista valtaa ohjatakseen sillä tavalla eduskunnan
valiokuntia ja viime kädessä sitten perustuslakivaliokuntaa, jotta
nämä kiusalliset ponnet poistettaisiin täältä. No,
Karl Marx jo opetti aikoinaan, että pitää vaieta
siitä, mikä on ideologialle vierasta, ja marxilaisia
löytyy valtioneuvoston alaisista ministeriöistä pilvin
pimein.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä hallituksen
toimenpidekertomuksessa vuodelta 2006 käsitellään
sivulla 46 opintotukea. Haluaisin lausua mielihyväni sen
johdosta, että nyt, kun loistavan vaalivoiton seurauksena Kansallinen
Kokoomus tuli mukaan uuteen muodostettavaan Vanhasen—Kataisen
hallitukseen, opintorahaa ollaan korottamassa 15 prosentilla. Kun
kokoomus tuli hallitukseen, opintoraha nousee. Ei tarvitse uuden
hallituksen kulttuuriministerin käyttää aikaansa
eduskunnan kyselytunnilla ja muilla eduskuntafoorumeilla siihen,
että hän selittelee, miksi opintoraha ei hallituksen
ohjelman, siis edellisen hallituksen ohjelman, lupauksista huolimatta
nouse. Muistan, että kulttuuriministeri joutui näissä selityksissään
aikamoisiin vaikeuksiin, ja pitikö muistella Sukselaisen
hallitusta ja muuta siinä, mitenkä asia silloin
oli. Toinen tärkeä asia tähän
liittyen on se, että opiskelijoiden tulorajat nousevat
30 prosenttia eli voi enemmän tienata ilman, että joutuu
opintotukea palauttamaan.
Toinen asia, joka täällä hallituksen
kertomuksessa liittyy oikeastaan valtiovarainministeriön pääluokkaan,
on eläkkeensaajien verotus. Meillä on ollut tilanne
Vanhasen punamultahallituksen aikana, että eläkkeensaajat,
työeläkkeellä olevat ihmiset, tietyllä tulovälillä,
johon sijoittuu suuri osa työeläkkeensaajista,
ovat joutuneet maksamaan enemmän veroa eläkkeestään
kuin saman tulotason omaava palkansaaja palkastaan. Tämä on
hirvittävä epäkohta ollut, mutta Vanhasen
punamultahallitus ei ryhtynyt sitä korjaamaan. Nyt, kun
kokoomus voitti vaalit ja kokoomus tuli hallitukseen, uusi hallitus
on ohjelmassaan sitoutunut siihen, että eläkkeensaajien
verotus tältä osin alennetaan palkansaajien verotuksen
tasolle, ja tälle haluan antaa vahvan tukeni.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Tänään ed. Kimmo
Kiljunen puhui kuluttajansuojasta ja hän oli ihan oikeassa.
Se, mitä luvataan, poliitikkojen pitää pitää.
Muistan, kuinka Vanhasen ykköshallituksen ohjelmassa todettiin, että opintotukea
korotetaan siten, että täysipäiväinen
opiskelu on mahdollista, ja täällä neljä vuotta
keskusteltiin siitä, koska se korottaminen tapahtuu, mutta
salaisessa lisäpöytäkirjassahan jo silloin
neljä vuotta sitten ei ollut euroja tähän tarkoitukseen.
(Ed. Erkki Virtanen: Koska se sitten tapahtuu?) No, luen tätä kertomusta
sitten vuodelta 2006, ja opintotuen osalta täällä todetaan,
että mitään korotusta ei sinäkään
vuonna tullut.
Muistan kyllä nämä lupaukset. Edustajat
Gustafsson ja Viitanen Tampereella Keskustorilla lupasivat opiskelijoille,
että kyllä korotetaan opintotukea ilman muuta.
Ei tullut sentinkään korotusta viime
syksynä täällä eduskunnassa. (Ed. Zyskowicz:
Näin on!)
Ed. Kaikkonen teki lakialoitteen, että 1.11. sentään
korotetaan, ja siinä oli kaikkien hallituspuolueitten merkittäviä nuoria
edustajia mukana. Itse he äänestivät
täällä salissa omaa aloitettaan vastaan,
jolla pyrittiin opintorahan korottamiseen. (Ed. Zyskowicz: Eli pelkkää bluffia!)
Eli kaiken kaikkiaan tässä nähdään,
mikä on kuluttajansuoja silloin, kun on punamullasta kysymys. Se
on täysi nolla.
Mitä tulee tähän uuteen hallitukseen,
Vanhasen kakkoshallitukseen, nyt kuluttajansuoja on voimassa. Nyt
on luvattu, että tämän neljän
vuoden aikana opintorahaa korotetaan 15 prosenttia, kuten kokoomuksen
vaalilupauksessa oli, ja se tulee myöskin tapahtumaan,
ja tähän kaikki me voimme luottaa. Ei tarvita
mitään pelleilyä.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Tässä näyttää olevan
jonkinlainen alkuverryttely ensi viikon useamman päivän
keskusteluun meneillään, (Ed. Zyskowicz: On päästy
vasta penkkipunnerrusvaiheeseen!) — Malttakaa mielenne, ed.
Zyskowicz! Hallitusohjelmaa pääsee kehumaan ja
varmaan arvostelemaankin muussa yhteydessä.
Mutta ed. Zyskowiczin puheenvuoroon viitaten haluan kuitenkin
pöytäkirjoihin merkittäväksi,
että viime vaalikaudella opiskelijoiden etuuksia korotettiin
kaikilta muilta osin kuin opintotuen osalta: terveydenhoidon osalta,
toisen asteen opiskelijoitten vanhempien tulorajojen osalta, ateriakorvausten
osalta, asumistuen osalta; kaikkia korotettiin. Laiskanläksyksi
jäi tämä 15 prosentin opintotuen korotus.
Se oli muuten SDP:n vaaliohjelmassa ja vaalilupausten joukossa niin, että jos
SDP olisi nyt hallitusvastuussa, tämä sama asia
olisi tullut hoidettua silloinkin, (Ed. Zyskowicz: Tai jopa paremmin!)
koska me lupasimme sen ennen vaaleja. Mutta pitää myöskin todeta,
että aika paljon opiskelijoitten asioita viime vaalikaudella
kuitenkin saatiin hoidetuksi, niin että ei se ihan mustavalkoinen
se tilanne ole.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Minä arvostan edustajia Zyskowicz
ja Sasi. Molemmat ovat sillä tavalla suoraselkäisiä,
rehellisiä kansanedustajia, että he todella puhuvat äänestäjien
kuluttajansuojasta. Tähän aiheeseen me varmaankin
tulemme palaamaan vielä moneenkin kertaan. Nyt ed. Zyskowicz
viittasi opintorahaan, opintotukeen ja eläkkeisiin tämän
hallituksen kertomuksen yhteydessä.
Jos otamme, kun ed. Saarinen kerran puhui opintorahasta, tämän
toisen puolen, nämä eläkkeet, ed. Zyskowicz
viittasi siihen, että merkittävä osa
eläkkeensaajista on verotuksellisesti eriarvoisessa asemassa
ansiotuloa saaviin nähden. Totta, tietty eläkkeensaajaryhmä,
13 000—36 000 euroa vuodessa tienaavat
eläkkeensaajat, maksaa enemmän veroa kuin vastaavan
tulon saavat palkansaajat.
Tämä ilmiö, mihin ed. Zyskowicz viittasi,
ei muuten ollut Vanhasen punamultahallituksen aikainen ilmiö.
(Ed. Zyskowicz: Ei, se oli koko sen ajan!) — Se on elänyt
sen ajan, mutta se on myöskin elänyt sen ajan,
ed. Zyskowicz, jolloin Kansallinen Kokoomus huolimatta nyt tässä vaiheessa
hienosta vaalivoitosta on myöskin ollut hallituksessa.
Tämä on vanhempi ilmiö. — Ed. Zyskowiczillä olisi
ollut aivan erinomainen tilaisuus patistaa omaa hallitusryhmäänsä aikaisemmissa
vaiheissa 16 vuoden aikana, minkä Kokoomus oli hallituksessa,
muuttamaan, korjaamaan tämän selvän epäkohdan,
mihin ed. Zyskowicz viittasi. Turha nyt on tätä punamultahallitusta tässä niin
kovasti kepittää, ed. Zyskowicz. Pitäkää vakavasti
huolta äänestäjien kuluttajansuojasta
myöskin tässä eläkekysymyksessä.
Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowicz puuttui hallituksen toimenpidekertomuksen
yhteydessä erittäin tärkeään
asiaan, kun hän nosti esille opiskelijoiden toimeentulon.
Viime hallituskauden aikana punamultahallitus sosialidemokraattisen
valtiovarainministerin johdolla teki parannuksia kahteen opintotuen
osaan. Kun opintotuki muodostuu kolmesta eri osasta, eli opintolainasta,
asumislisästä ja opintorahasta, kahta näistä parannettiin
viime vaalikauden aikana. Tämä kolmas, eli opintoraha,
jäi sitten laiskanläksyksi tulevalle hallitukselle.
Olen iloinen siitä, että opintorahan korotus 15
prosentilla sisältyy uuteen porvarihallituksen hallitusohjelmaan,
kuten myös 30 prosentin tulorajojen nostaminen.
Jäin miettimään sitä, että niin
kuin me kaikki tiedämme, kustannukset tuosta opintorahan
korottamisesta 15 prosentilla ovat vuositasolla 67 miljoonaa euroa,
ja hallitus on tässä uudessa hallitusohjelmassaan,
jota ensi viikolla tarkemmin käsittelemme, varannut koko
tähän opintotukiremonttiin vain 79 miljoonaa euroa,
niin missä vaiheessa hallitus aikoo toteuttaa tämän
opintotukiuudistuksen ja opintorahojen korottamisen, koska tuo raha
ei missään tapauksessa tule riittämään
siihen, että tuo uudistus toteutettaisiin hallituskauden
alkutaipaleella. Sen takia tässä hallitusohjelmassa
piileekin mielestäni suuri kuluttajansuojapetos opiskelijoita
kohtaan. Mielestäni tästä pitäisi
ensi viikolla aktiivisemmin käydä keskustelua,
kuten myös opintojen maksuttomuudesta, jota porvarihallitus
aikoo valitettavasti omassa ohjelmassaan tulla romuttamaan.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin totean, että ed.
Sasi vastaa tähän ed. Urpilaisen konkreettiseen
kysymykseen, mutta jo nyt voin sanoa, että teillä on
väärinkäsitys näiden lukujen
ideasta. Ne tarkoittavat vuositasolla vuotta 2011, ja näin
ollen mitään kumulatiivisia vaikutuksia ei siinä ole
laskettu.
Arvoisa puhemies! Ed. Saarinen ja ed. Kimmo Kiljunen vastasivat
puheenvuorooni lukemalla hallituksen kertomusta vuodelta 2006. Muistamalla
viime vaalikauden me tiedämme, että Vanhasen punamultahallitus
ei korottanut sentilläkään opintorahaa.
Me tiedämme, että opintotukeen tehtiin eräitä parannuksia,
jotka nekään useimmat eivät perustuneet
hallituksen esityksiin vaan eduskunnassa hallituspuolueiden yhdessä sopimiin
korjauksiin ja parannuksiin hallituksen budjettiesitykseen. Tästä nostan
hattua hallituspuolueiden eduskuntaryhmille, mutta turha siitä on
hallitukselle mennä nyt kiitostaantamaan.
Tosiasiaksi jää, herra puhemies, että Vanhasen
punamultahallitus ei antanut senttiäkään opintorahaan
korotusta. Kun kokoomus tuli hallitukseen, opintoraha nousee sen
15 prosenttia, joka on ollut opiskelijoiden vaatimus ja jonka kokoomus
vaalien alla myös opiskelijoille lupasi. Nouse jo -kampanja
johti tulokseen, kun kokoomus voitti vaalit ja pääsi
hallitukseen mukaan.
Mitä eläkkeensaajien verotukseen tulee, ed. Kiljunen,
tämä ei ole 16 vuoden takainen asia. Se on syntynyt
vähitellen, kun palkansaajien ansiotulovähennystä on
kohennettu Lipposen ykköshallituksesta alkaen. Tosiasiaksi
jää, että neljä vuotta punamultahallitus
eli ja oli itseensä tyytyväinen. Eläkkeensaajien
verotus oli kireämpää tältä osin
kuin palkansaajien. Kun kokoomus tuli hallitukseen, tämä ero
päätettiin korjata, ja eläkkeensaajat
turuilla ja toreilla kiittelevät meitä tästä.
Se on eri asia, että media (Puhemies: 2 minuuttia!) ei
taas ole tätäkään huomannut.
Pekka Ravi /kok:
Herra puhemies! Haluan vahvistaa ed. Zyskowiczin näkemystä tästä veroeron
syntymisestä. Se on todella tapahtunut tämän
ansiotulovähennyksen asteittaisen keventämisen
kautta. Sitä kautta pääosa siitä epäkohdasta
on syntynyt, ja on erittäin hyvä asia, että se
nyt oikaistaan. Mutta haluan kiinnittää huomiota
siihen, kun se mitä todennäköisimmin
oikaistaan eläketulovähennystä korottamalla,
että menetellään kunnille syntyvän
verotulomenetyksen suhteen samalla tavalla kuin on menetelty tämän
ansiotulovähennyksen suhteen. Toisin sanoen se kompensoidaan
kuntakentällä. (Ed. Laitinen: Ei lue hallitusohjelmassa!) — Joo,
mutta näin on meneteltävä, koska muuten
syntyy kunnallistalouteen merkittävä ongelma.
(Eduskunnasta: Zyskowicz hoitaa!) — Hän ei ole
hallituksessa minun käsittääkseni.
Puhemies:
(koputtaa)
Pyydän jälleen puhujia kiinnittämään
enemmän huomiota käsittelyn pohjana olevaan ehdotukseen.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kun tässä nyt on kuultu
ed. Zyskowiczin mainospaloja suunnilleen joka lakiesityksen kohdalla,
niin tietenkin voisi ryhtyä puhumaan paitsi hallitusohjelman
kuluttajansuojasta tietysti myöskin näitten mainospalojen
kuluttajansuojasta, mutta mehän tulemme sen näkemään.
Siinä katsannossa minusta on tietysti vähän
arveluttavaa, että taas kerran täällä ryhdytään
puhumaan kahden tai kolmen hallituksen takaisista synneistä.
Tosiasia on, kuten edustajat Zyskowicz ja Ravi totesivat eläkeläisten
verotuksen osalta, että edellinen hallitus alentaessaan
palkansaajien ansiotulovähennystä olisi samalla
voinut korottaa tietenkin myöskin eläkkeensaajien
eläketulovähennystä ja alentaa sitä kautta
verotusta, jolloin olisi ratkennut tämä ongelma,
jonka joku aiheutti jossain kaukaisuudessa ja on tietenkin syyllinen,
vaikkei sillä enää mitään
merkitystä ole. Mutta olennaista on nyt tietenkin se, mitä tämä uusi
hallitus tekee, ja todellakin opintorahan osalta kiinnostaisi kuluttajansuojamielessä
saada
se takuupäivämäärä,
milloin opintorahaa aiotaan oikeasti korottaa, koska se tietysti
ratkaisee aika isolta osalta sen, kuinka hyvä tämä hallitus
nyt sitten tulee olemaan.
Ja lopuksi ed. Pulliaiselle: Voi olla, että Marx on
varmaan syyllinen hallituksen kertomuksen, sanoisiko, epätäsmällisyyteen,
mutta ehkä kannattaisi kokeilla Hegeliäkin. Hegelhän
totesi, kun joku väitti, että tosiasiat puhuvat
hänen teoriaansa vastaan, että sen pahempi tosiasioille. Tämä on
aika usein ollut myöskin hallituksen linja.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! On erinomainen asia, että hallituksen
toimia, niin menneitä kuin tuleviakin, seurataan hyvin
tarkkaan tässä talossa. Ja kun tässä on
puhuttu kuluttajansuojasta ja puhuttu siitä, mitä on
luvattu ja mitä on hallitusohjelmaan kirjattu, niin minä voisin
kertoa teille, mitä ehkä ette tiedä siellä vasemmalla
laidalla, että muistaakseni kokoomuksen vaaliohjelmassa
vaadittiin tämän opiskelijan vapaan tulon alarajan
nostamista 20 prosentilla. Hupsista, se nousikin 30 prosenttia.
Että ketähän siitä pitäisi
syyttää tai ketä te siitä syytätte,
että nostammekin 10 prosenttiyksikköä enemmän tätä vapaan
tulon alarajaa kuin olimme luvanneet?
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Meillä on käsissä tässä 300
sivua erilaisia toimenpiteitä. Onko kaikki hyvin näiden
toimenpiteiden jälkeen? Talous voi hyvin, näin
on varmastikin. Mutta entäpä miten on lasten ja
nuorten tilanne? Meidän on todettava, että lasten
ja nuorten pahoinvointi on noussut voimakkaasti kuluneiden neljän
vuoden aikana. Toimenpiteet, joita on tehty esimerkiksi alkoholipolitiikassa, ovat
vain pahentaneet lasten ja nuorten tilannetta. Lapset ovat pystyneet
näiden päätösten jälkeen
ostamaan taskurahalla kossupullon.
Näenkin, että meillä on onneksi toivoa.
Meillä on hyvä hallitusohjelma, jossa lapset ja
nuoret on otettu erityiseen huolenpitoon. Uskon, että meidän
lapsissa ja nuorissa on toivoa tästä eteenpäin.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan todeta ed. Urpilaiselle, kun hän
kysyi, onko rahat varattu, että tosiaan täällä on
hallitusohjelman liitteessä sivulla 61 todettu "Osaamisen edistäminen:
opintotuki 79 milj. euroa". Hallitusneuvottelujen taloustyöryhmässä,
jossa olin mukana, lähtökohta oli se, että tämä vastaa
15 prosentin korotusta opintorahaan. Tämä on valtiovarainministeriön
oma arvio, ja sen budjettipäällikkö on
myöskin sen neuvotteluissa vahvistanut.
Mitä tulee sitten ajankohtaan, koska tämä 15 prosentin
korotus tulee, niin siitä hallitusohjelmaneuvotteluissa
ei sovittu. Siihen tietysti vähän vaikuttavat
myöskin suhdanteet, ja katsotaan sitten kehysten sisällä,
missä vaiheessa on tarkoituksenmukaista mitäkin
korotuksia tehdä, joten päivä jäi
näissä neuvotteluissa ainakin minun tietääkseni
auki, mutta rahat on täysimääräisesti
varattu tuohon 15 prosentin korotukseen.
Puhemies:
Edelleen puhemies kehottaa seuraavia puhujia arvioimaan hallituksen
kertomusta eikä puhumaan tällä erää tulevan
hallituksen ohjelmasta.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Ikään kuin vastauspuheenvuorona
ed. Zyskowiczille vielä tähän opintotukitarkasteluun,
että ei sitä nyt voi ihan täysimääräisesti
sosialidemokraattien syliinkään kaataa. Sehän
oli ministeri Saarelan esittelyn varassa oleva asia, ja hän
kävi täällä meille julkisesti
pariinkin kertaan ministeriaitiosta itse sanomassa, että hän
ei aio sellaista esitystä eduskunnalle tuoda. Te olette
nyt sen keskustapuolueen kanssa vastuussa hallituspolitiikasta,
ja tämä on erinomaisen hyvä esitys. Kyllä tämä oli,
niin kuin ed. Zyskowicz hyvin tietää, esillä myös
joulukuussa kovan budjettiväännön kohteena.
Tunnustan, se homma jäi tekemättä. Muuten
opiskelijoitten asioita heidän toiveittensa mukaan toteutettiin
erinomaisen hyvin.
Ed. Zyskowicz on ammattitaitoinen poliitikko, ja kun hän
sanoo, että ei saa hallitukselle antaa kiitoksia joistakin
asioista, joita eduskunta on oma-aloitteisesti täällä ikään
kuin päättänyt, niin kyllähän
ed. Zyskowicz tietää, että eduskunnassa
hallituspuolueitten edustajat kuitenkin yhteistyössä neuvotellen
hallituksen kanssa tekevät ratkaisuja, ja jos hallitus
vetää liinat niin tiukalle, että uhkaa
erollaan, niin silloin tällöin jää eduskunnassakin
ratkaisut tekemättä. Muistelen sinipuna-aikoja
esimerkiksi. Kun pannaan veitsi eduskunnan kurkulle, niin hallitus
on aika vahvoilla. Tässä mielessä kyllä sulat
ovat sitten yhteisiä niin eduskunnalla kuin hallituksellakin,
olkoon se pohja mikä tahansa, ja ne päätökset,
mitkä tehdään, kyllä syntyvät
eduskunnan ja hallituksen kanssa yhteistyössä.
Anteeksi vaan, että ikään kuin joudun
tässä asiassa vähän oikaisemaan
ed. Zyskowiczin toteamuksia. Ansiot ovat yhteisiä.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowicz auttoi minua hetki sitten lukuharjoituksissa,
ja minä toivoisin, anteeksi vaan, ed. Zyskowicz, että pystyisitte
kuuntelemaan puheenvuoroa, joka tulee salista, mieluummin kuin teidän
kolleganne puheenvuoroa, jota minä en kuule. Tässä yhteydessä me
käymme kuitenkin salikeskustelua täällä.
(Ed. Zyskowicz: Hän on kauniimpi!) — Minä ymmärrän
sen. Annan kaiken arvon sille.
Mutta ed. Zyskowicz, auttaisitteko minua myöskin toisessa
asiassa — kiitos lukuharjoituksesta — mutta auttaisitteko
minua, kun minulla on muistikatko? Minulla on ongelmana muistikatko.
Palkansaajien ansiotulovähennyksen (Ed. Saarinen: Työterveyteen!)
verohelpotukset, jotka on tehty, käynnistettiin Lipposen
ensimmäisen ja toisen hallituksen aikana, ja ne aiheuttivat tämän
eläkeläisten ongelman, jossa tiettyä eläkkeensaajaryhmää verotetaan
tiukemmin kuin palkansaajia. Minulla on nyt tällä hetkellä vaikeuksia
muistaa, mitkä kaikki puolueet olivat tuossa hallituksessa.
Auttaisitteko minua siinä, mikä oli kansallisen
kokoomuksen rooli Lipposen ykkös- ja kakkoshallituksessa?
Se auttaisi minua ymmärtämään
tämän asian logiikkaa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Turhaa meidän on jahkata tästä.
Opintoraha nousee sitten 15 prosenttia. Siinä ovat puhtaat
jauhot onneksi pussissa. Viime joulun alla tuli äänestettyä sen
korotuksen puolesta jo silloin, että olisi tehty, jotta
linja ei muutu tässä onneksi.
Mutta yksi asia, joka siinä mielessä kuluttajansuojan
osalta ihmetyttää, kun hallituksessa on yksi puolue,
vihreät, joka tuossa vaalien alla kyllä lupasi
ainakin Pohjois-Karjalassa erityisen ansiokkaasti 440 euroa tämmöistä perustuloa,
kansalaispalkkaa. Sehän tarkoittaa, että tämä opintotuki
olisi lähes kaksinkertaistunut. Nyt jostain ihmeen syystä sitä ei
näy tuolla. En tiedä, miten tämmöinen
takuujuttu toimii vihreiden osalta sitten. Siellä ihmiset äänestivät
vihreitä innokkaasti, ja niin kuin näkyy, siellä hyviä tuloksia
tuli, mutta ilmeisesti se takuu ei päde ihan kaikkien puolueiden
osalta kyllä.
Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! Haluan todeta ed. Sasille, vaikka hän
poistui salista, kun hän viittasi hallitusohjelman liitteeseen
sivulle 61, jossa mainitaan, että opintotukeen on varattu
uudessa hallitusohjelmassa 79 miljoonaa euroa, niin opintorahan
korottaminen 15 prosentilla maksaa vuosittain 67 miljoonaa euroa
eli yhteensä neljän vuoden aikana tuo kustannusarvio
on 268 miljoonaa euroa. Eli herää kysymys, jos
siihen on varattu neljälle vuodelle 79 miljoonaa euroa,
niin tämähän käytännössä tarkoittaa
sitä, että opintoraha tulee nousemaan hallituskauden
tai vaalikauden ihan loppusuoralla, koska tuolla samalla
rahalla täytyy toteuttaa myös tulorajojen nostaminen
30 prosentilla.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ihan tästä opintotuesta,
kun ed. Urpilainen ei vieläkään täysin
sisäistänyt tätä logiikkaa, mikä tässä paperissa
on, niin haluan ihan edustajien ymmärryksen ja tiedon vahvistamiseksi
todeta, että tässä hallitusohjelman liitteessä,
jossa lukee "Menojen muutokset", on tehty ne muutokset tähän
2007 maaliskuun kehykseen verrattuna siten, että näistä luvuista
voi päätellä, paljonko vuositasolla tietyt
menot tulevat nousemaan. Esimerkiksi on arvioitu, että opintotuen korotus
vuositasolla on 79 miljoonaa euroa, (Ed. Kimmo Kiljunen:
Mistä vuodesta alkaen?) siis tämä ei
ole kumulatiivinen luku, tämä ei kerro
sitä, paljonko 2007, 2008, 2009, 2010 jne., vaan tämä kertoo per
vuosi. Nyt tietysti riippuu siitä, milloin korotus
tulee voimaan; jos se tulee voimaan jo 2008,
niin kumulatiivinen luku on tietysti moninkertainen verrattuna esimerkiksi siihen,
että se tulisi voimaan 2010.
Eli, ed. Urpilainen, vielä tästä luvusta
emme voi lukea sitä, minä vuonna opintorahaa 15
prosentilla korotetaan, mutta tästä voimme lukea sen,
että hallitus on varautunut, aivan oikein, siihen, että vuositasolla
korotus, kokonaismäärä, hallituksen omien
asiantuntijoiden arvioiden mukaan, tämä 15 prosentin
korotusmäärä, on 79 miljoonaa euroa.
Keskustelu päättyi.