5) Laki kuntalain 27 §:n muuttamisesta
Annika Lapintie /vas(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Myös tämä lakialoite
liittyy juuri käytyihin eduskuntavaaleihin tai ylipäätänsä vaaleihin.
Syy lakialoitteen ajankohtaan eli siihen, miksi olen sen nyt tehnyt,
on sama kuin myös tämän vaalilaskentatavan
muuttamisen osalta ja vaalirahoituksen muuttamisen osalta, eli nyt
ainakin on sitten aikaa riittävästi valmistella tämä lakialoite,
puuttua asiaan ja antaa esitys eduskunnalle, jos valiokunta niin
katsoo, että tässä vielä pitäisi
muutosta tehdä. Ei ainakaan aikapula tule sitten mitenkään,
eli lakialoitteen käsittelyyn on varmasti riittävästi
aikaa. Tämänkin osalta toivon, että valiokunta
suhtautuisi asiaan vakavasti, ottaisi aloitteen käsiteltäväksi
ja lähettäisi sen ministeriöön
mieluiten valmisteltavaksi tai kommentoitavaksi tai ainakin sitten
taustatiedoksi, jos katsotaan, että tämä ei
ole lakiteknisesti riittävän hyvä vaan
halutaan uudelleen se sitten ministeriössä kirjoittaa,
mikä sekin minulle kyllä käy, kunhan
asiaan tulisi muutos ennen seuraavia vaaleja.
Tämä kuntalain muuttamista koskeva aloite lähtee
siitä tilanteesta, että tällä hetkellä eri
kuntien suhtautuminen ja kuntien asettamat rajoitukset henkilökohtaiseen
vaalimainontaan eri puolilla maata ovat hyvin erilaisia. Itse asiassa
ed. Lauri Oinonen tuon edellisen lakikohdan osalta jo vähän
tästä samastakin asiasta puhui, eli tällaisten
yksittäisten ehdokkaitten tukiryhmien talkootyöllä valmistamien
omien mainosten esille asettaminen on tehty monessa kunnassa likipitäen
mahdottomaksi ja ainoa keino näkyä sitten vaalien
alla ovat ne suurella rahalla, kalliilla hinnalla ostetut mainokset.
Itse asiassa tällainen oman mainoksen tekeminen vaikuttaisi
suorastaan myös siihen vaalirahoitustarpeeseen, eli jos porukalla
tehdään talkoilla, niin päästään
halvalla, ja sen sijaan kalliilla rahalla maksettuihin mainoksiin
ei kaikilla ehdokkailla ole varaa.
Tämä ei ole pelkästään
vaalien demokraattisuuskysymys, vaan on myös kyse siitä,
että kaikilla ehdokkailla ja kaikilla poliittisilla mielipiteillä tulisi
olla tasavertainen mahdollisuus olla äänestäjien
näkyvillä ja äänestäjien
saatavilla. Eli vaaleissa ehdolle asettuneita ehdokkaita kohdellaan
hyvin eriarvoisesti sen mukaan, miten kunkin kunnan virkamiehet
tai luottamusmiehet ovat päättäneet kunnassa
noudatettavista vaalimainonnan rajoituksista.
Tällä hetkellä voimassa olevan lainsäädännön mukaan
vaalimainospaikkojen maksullisuudesta jokainen kunta voi päättää ilman,
että laissa olisi erikseen säädetty kunnille
velvollisuutta ottaa huomioon perustuslaissa säädettyjen
poliittisten toimintaoikeuksien suojaa poliittiselle vaalimainonnalle
ja puolueiden tai vaaliehdokkaiden tasapuolisen kohtelun ja yhdenmukaisten
perusteiden noudattamisvaatimusta. Eli puolueiden tasapuolisen kohtelun
ja yhdenmukaisten perusteiden noudattamisvaatimus on säädetty
puoluelaissa koskemaan valtion viranomaisia, valtiota ja sen määräämisvallassa
olevia yhteisöjä ja laitoksia. Kuntien osalta
tällainen vastaava yleissäännös
puuttuu, ja varmasti olisi paikallaan tällainen luoda,
koska nyt tilanne on todella sekava eri puolilla maata eikä voida
sanoa, että tasapuolisesti kohdeltaisiin sen enempää eri
ehdokkaita kuin puolueryhmittymiäkään.
Kun ehdokkaat sitten tukiryhmineen ovat pohtineet eri puolilla
Suomea, miten vaalimainoksia voidaan valmistaa tai levittää tai
minne niitä voidaan sijoittaa, niin Tiehallinnossa, joka
vastaa näistä maanteiden varsilla olevista alueista,
tämä perustuslain sananvapaus ja myös
puoluelain säännökset on otettu vaalimainosten
osalta ihan vakavasti. Tielaitoksen nettisivuilla olikin tällainen
ohje vaalien alla — ja tämä ohjehan oli
kaikkien ehdokkaiden ja piirijärjestöjen ja puolueiden
tiedossa — ja siellä luki näin: "Vaaleja
koskevalla ulkomainoksella on tärkeä merkitys
vaalityössä. Tienvarsimainonnassa on sille lainsäädännöllä annettu
erityisasema." Ja sitten oli vielä tarkat ohjeet: "Vaalimainoksia
saa kiinnittää valaisinpylväisiin sekä linja-autopysäkkien
sadekatoksiin, jos mainos ei vaaranna liikenneturvallisuutta eikä haittaa
tienpitoa." Eli Tiehallinto suhtautui hyvin vakavasti tähän
asiaan, ja monet ehdokkaat, suurin osa ehdokkaista, näitä ohjeita noudattikin.
Mutta ongelma oli nimenomaan kunnat. Monet kunnat suorastaan
vihamielisesti suhtautuivat tällaiseen vapaaseen vaalimainontaan
ja kutsuivat sitä villien julisteiden levittämiseksi.
Esimerkiksi omassa kotikunnassani Turun kaupungissa kaupungin mailla
olevat vaalimainokset kiellettiin. Siitä huolimatta siellä muun
muassa kaupunginhallituksen puheenjohtaja, joka ei tullut valituksi
tänne eduskuntaan, hyvin näyttävillä,
valtavan kokoisilla mainoksilla mainosti sitten kaupungin omien
maiden vieressä yksityisellä maalla ja asetti
kyllä aika kyseenalaiseksi tämän säännöksen
taka-ajatuksen, joka oli sitten roskaamiskielto vai mikä lieneekään
ollut, mutta ei voinut välttyä siltä ajatukselta,
että tarkoituksena oli suosia tiettyjä ehdokkaita
ja haitata toisten ehdokkaitten toimintaa. Ikävää,
että tällaista esiintyy, mutta tämä oli
se johtopäätös, miltä ei voinut
välttyä.
Tämän lakialoitteen tarkoituksena on nyt sitten
tulevaisuudessa estää tällaisten sananvapautta
rajoittavien säännösten ja määräysten
keksiminen kunnissa. Mielestäni on aika selkeää,
että muun muassa perustuslain 14 §:ssä todetaan
seuraavaa: "Julkisen vallan tehtävänä on
edistää yksilön mahdollisuuksia osallistua
yhteiskunnalliseen toimintaan ja vaikuttaa häntä itseään
koskevaan päätöksentekoon." Muun muassa
tämän aikaisemmin lukemani puoluelain säännöksen
perusteella ja näiden muidenkin säännösten
perusteella tämä kuntalain nykyinen puutteellinen sisältö aiheuttaa
sen tilanteen, että poliittisen vaalimainonnan kuntakohtaiset
rajoitukset tuntuvat olevan suorastaan perustuslain sananvapaussääntelyn
kanssa ristiriidassa tai ainakin ovat hyvin ongelmallisia. Eli jos
julkista tilaa ei ole käytettävissä muuta
kuin rahalla ostamalla, niin sehän vääristää demokratiaa.
Tämän vuoksi olen tehnyt tämän
muutosesityksen.
Sitten toinen asia, joka liittyy tähän hyvin
läheisesti, on vaalityöntekijöiden mahdollisuus toimia
markettien ja kauppojen edustalla. Samalla tavoin, koska kyse on
useimmiten yksityisestä alueesta, suoranaisesti ehkä ainakaan
tällä kuntalain muutoksella siihen ei pystytä vaikuttamaan, mutta
mielestäni olisi tärkeää myös
demokratian ja vaalityön demokraattisuuden kannalta pohtia sitä,
mikä tila kaupunkialueella tai kunta-alueella on julkista
ja mikä on yksityistä. Vaalityötä pitäisi
päästä tekemään siellä,
missä ihmiset ovat ja missä ihmiset liikkuvat.
Totta kai pitää olla selkeät pelisäännöt
aiheesta ja vahinkoa ei saa aiheuttaa, mutta jos samalla haitataan
yksittäisten ehdokkaitten vaalityötä ja
estetään ehdokkaitten oman viestin esille tuleminen,
niin sitten pitäisi myös muistaa se, että monet
ihmiset näkevät vaalien läheisyyden pelkästään
siinä, että omalla kotikulmalla tai oman kaupan
edustalla on joku jakamassa vaalimainoksia.
Vaalimainosten näkymisellä ihmisten arkipäivässä on
myös hyvin vahvasti yhteys siihen, mikä on äänestysprosentti.
Demokratian ja äänestysvilkkauden yhteenliittymistä ei
kai kukaan kiistä, joten pidän hyvin tärkeänä,
että tätä asiaa käsitellään
nyt ajoissa, että ei ainakaan voida sanoa, että ei
ollut aikaa selvittää asiaa eikä ollut
aikaa muuttaa lakeja. Nyt on mahdollisuus keskustella siitä,
mitkä asiat lisäävät äänestysvilkkautta,
mitkä asiat lisäävät demokratiaa
ja millä tavalla voidaan sitten edesauttaa ja edistää eri
ehdokkaitten ja puolueiden tasavertaista mahdollisuutta tuoda viestinsä äänestäjien
näkyville. Se on sitten taas äänestäjän
asia, kenet hän valitsee ja valitseeko ketään,
mutta mahdollisuus pitää kaikilla ehdokkailla
kuitenkin olla.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä ed. Lapintie on kyllä puuttunut
semmoiseen asiaan, mikä on minusta myös tärkeä.
Olen miettinyt ihan kovasti sitä, kun on kuntia, joissa
on kielletty ulkomainonta kokonaan tai sitten se on tehty maksulliseksi.
Jos meidänkin seutukuntaa katsoo, niin muun muassa Joensuussa
piti niiden, jotka laittoivat kaupungin alueelle mainoksen, ostaa
5 eurolla semmoinen lappu jokaiseen tolppaan. Aika vähän
siellä niitä mainoksia näkyi olevan,
mutta sehän tarkoittaa sitä, jotta se asettaa
myös kynnyksen jo tämmöiseen edulliseen,
halpaan, mainokseen, joka on köyhän ehdokkaan
mainos. Sen sijaan Tielaitos suhtautui hyvin myönteisesti
siihen, niin kuin ed. Lapintie totesi, jotta Tielaitoksen penkat,
siihen asti kun se on meidän yhteistä maata, ovat
käytössä, kun ei ollut semmoisilla paikoilla,
mitkä on erikseen rajattu pois, jossakin, missä on
yksisuuntaiset kaistat ja joku tämmöinen vilkkaasti liikennöity
kaupunkiintulotie. Siinä on kielletty mainostaminen. Se
toimi minusta aika hyvästi.
Mietin tuossa, kun ed. Lauri Oinonen totesi aikaisemmassa puheenvuorossaan,
jotta Keski-Suomessa kiellettiin porukalla, niin kyllä siinä porvarien
juoni on ihan selvästi olemassa, jotta köyhempien
ehdokkaiden ei kannata, tai jätettiin vähän
varjoon, ja siihen ei olisi kyllä pitänyt ed. Oinosenkaan
langeta, vaan olisi pitänyt sanoa, jotta vastustan ehdottomasti
semmoista, koska semmoinen tolppamainoshan on kaikkein halvin, ja
vielä halvempi on tuhkamainos, jota olen itse harrastanut
vuodesta 95 lähtien. Nimittäin tuhkalla kirjoitettiin
sinne hankeen tekstit — eduskunnan 100-vuotiskirjassa sattuu
olemaan kuvakin siitä — niin kuin näissäkin
vaaleissa ja siihen ei vielä mikään kunta
ole löytänyt estettä, kun se tuhka on
puhdasta, siis oikein semmoista luomutuhkaa, missä ei ole
mitään rautanauloja eikä pullonkorkkeja
mukana. Sillä tehtiin mainokset, ja se tehosi taas. Yli
11 000 ääntä tuli, jotta se
homma aina toimii.
Siihen liittyen minusta tämän mainonnan pitäisi
olla monipuolista. Annetaan ihmisten tehdä näin,
kun sillä ei pilata luontoa ja ne mainokset kerätään
pois. Tielaitoksen ohjeessa oli, että se määrätty
aika oli sillä tavalla sallittu, niitä mainoksia
ei katsottu häiritseviksi tekijöiksi siellä, kun
ne eivät vain muistuttaneet liikennemerkkejä eivätkä häirinneet
liikennettä. Sen takia tämän tyyppinen
ohjeistus pitäisi saada kyllä kaikissa kunnissa,
tämmöinen köyhän ehdokkaan mainontamahdollisuus
ja pelisäännöt hyvin selkeiksi.
Sitten yksi asia, minkä ed. Lapintie otti esille: kauppojen
aulat tai edustat. Minusta tietysti jokainen on omalla maallaan
isäntä ja kun kauppias omistaa sen aulan tai edustan,
hän tietysti hallitsee sen ja määrää,
mitä siellä saa tapahtua. Ne kauppiaat, jotka
eivät sitä tajua, että laskevat ihmiset,
nämä ehdokkaat, sinne, tai tukiryhmät,
tekemään tasapuolisesti mainostyötä tai
yleensä laskevat, ovat hölmöjä siinä hommassa,
koska sehän kuvastaa tietysti sen kauppiaan arvomaailmaa.
Ainakin meidän omassa maakunnassa monet kauppiaat oivalsivat
sen, että se on päinvastoin rikkaus, kun ehdokas
tulee vaalivankkurien kanssa tarjoamaan kahvia tai soppatykin kanssa.
Itse ainakin sain ihan riittävästi jopa pyyntöjä,
jotta me tarvitsemme asiakkaita lisää, koska sinne
kasautuu ihmisiä ja he käyvät kaupassakin.
Minusta sen tyyppinen ajattelu pitäisi saada kautta
linjan Suomessa läpi, koska jos Suomi on demokraattinen
maa, niin näitä arvojahan pitäisi päinvastoin
viedä eteenpäin ja todeta, jotta kaikki olisi
sallittua. Sekin on niiden pelisääntöjen puitteissa,
jotta ihmiset pääsevät vapaasti liikkumaan
kauppaan. Ei saa estää heidän liikkumistaan
tai tulemistaan kaupasta ja työntää lippua
ja lappua käsiin, jotta eivät pääse
vapaasti liikkumaan, vaan hillitysti ja nätisti toimien.
Sehän vain vahvistaisi meidän demokraattista käsitystämme
siitä hommasta. Mutta tiedän, jotta millään
pakkolailla siihen on hankala lähteä, vaan erinäköisin
suosituksin ja toivein, koska jos meillä olisi semmoinen
suositus olemassa, jotta kauppojen aulat tai edustat olisivat käytössä,
niin kyllä se aika kova luu on se kauppias, joka sanoo, jotta
meidän kaupan lähelle ette tule.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Lapintie on uudistanut muutama aika sitten
olleen viime vaalikauden aloitteen, jolla on syntynyt hyvä keskustelu.
Se, että Keski-Suomessa on rajoitettu ulkomainonta, oli
poliittisten piirijärjestöjen keskenään
sopima asia, ei ollut kyse mistään laista vaan
poliittisesta piirijärjestöjen päätöksestä,
jota sitten ehdokkaat poliittisten ryhmien ehdokkaina noudattivat
ja sitoutuivat noudattamaan.
Mutta ed. Lahtelalle voin todeta, että itse kyllä aikanaan,
kun tuo päätös tuli, yritin sitä vastustaa,
mutta voimani eivät riittäneet. Tuo ulkomainonta
oli todellakin semmoista köyhän ehdokkaan tehokasta
mainontaa, mutta nyt on aika muuttunut ja se on valitettavasti lisännyt
sitten vaalikuluja, kun lehtimainonta tai muut mainonnat ovat tulleet
tilalle.
Ed. Lapintien aloitteessa on huomionarvoinen näkökohta
se, että jos saman vaalipiirin alueella on erilaisia käytäntöjä,
niin tämä asettaa ehdokkaita hieman eriarvoiseen
asemaan. Keski-Suomessahan tuo käytäntö on
yhtenäinen: koko maakunnassa ei ulkomainontaa ja kuntien
tauluilla ei sallita henkilömainontaa. Se on yhtenäinen.
Mutta jos vaalipiirin alueella on erilaisuutta, niin tämä tuo
kyllä ongelman, ja siinä suhteessa aloitteessa
on jatkokäsittelyn tarvetta.
Keskustelu päättyi.