8) Hallituksen esitys laiksi Euroopan yhteisön maidon
ja maitotuotteiden kiintiöjärjestelmän
täytäntöönpanosta annetun lain muuttamisesta
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Voisin eräällä tavalla
ilmoitusasiana ilmoittaa, että maa- ja metsätalousvaliokunta
parhaillaan rakentaa kahden E-asian lausuntopakettia suurelle valiokunnalle,
jossa tämä asia on kuvassa mukana. Elikkä kysymys
on tästä terveystarkastusasiasta ja sitten maitokiintiöjärjestelmän
tulevaisuudesta Euroopan unionin yhteisessä maatalouspolitiikassa.
Asian käsittely on kesken, joten sitä ei ole syytä ennakoida,
mikä se lopullinen teksti on. Mutta toteanpahan vain tässä omana mielipiteenäni
näistä asioista muutaman näkökohdan.
Ensinnäkin siis tämä hallituksen
esityshän jatkaa nyt huhtikuun alusta lukien 7 jaksolla,
vuoden pituisella jaksolla, tämän maitokiintiöjärjestelmän
voimassaoloa vuoteen 2015, sen maaliskuun viimeiseen päivään
saakka. Ja kun komissiolla on aloiteoikeus koko Euroopan yhteisön
piirissä siitä, jatkuuko maitokiintiöjärjestelmä vai ei,
niin kysymys on siis toisin sanoen lobbauksesta eikä mistään
muusta.
Tänä päivänä maa-
ja metsätalousvaliokunnan kokouksessa tyydytyksellä luettiin
Helsingin Sanomissa taloussivulla ollutta artikkelia, jossa arvoisa
ministeri kertoi siitä, että hän on päättänyt tehdä ratkaisun,
että kun ei oikein paljon tukea muilta jäsenvaltioilta
näissä Suomen pyrkimyksissä säilyttää maitokiintiöjärjestelmä ole
saatavissa, niin silloin neuvotellaan suoraan komission kanssa näistä asioista
elikkä pyritään sitä kautta
saamaan Suomea tyydyttävä ratkaisu. Tämä on varmasti
käytännön tasolla ainoa oikea menettelytapa
ja ainut tapa, joka voi johtaa johonkin järkevään
tulokseen.
Erikoisen mielenkiintoinen on se tapa, millä maitokiintiöjärjestelmästä nyt
yritetään päästä eroon,
nimittäin lisäämällä maitokiintiöitä elikkä tavallaan
mitätöimällä koko järjestelmä kiintiönoston
kautta. Suomelle kuitenkin tämä on aikamoinen
kädenojennus, nimittäin siellä saattaa olla
piikkiä kämmenessä sillä ojentajalla.
Nimittäin ensinnäkin, jos tuodaan nyt tässä vaiheessa esille
sellainen ratkaisu, että lisätään
maitokiintiöitä 2 prosentilla, niin sehän
tarkoittaa biologisesti sitä, että lehmä nautana
lisääntyy kuin banaanikärpänen
elikkä tuottaa uuden sukupolven muutamassa viikossa. Tämähän
ei nyt kuitenkaan oikein teknisesti eikä biologisesti onnistu. Elikkä sillä tavalla
tämmöinen hommahan perustuu siihen ajatukseen
varmaankin, että kyllä siellä itse kussakin
jäsenvaltiossa on olemassa niitä tuottajia, jotka
ylittävät joka tapauksessa maitokiintiönsä,
ja sillä tavalla laillistetaan se maitokiintiöitten
ylitys.
Suomen kohdallahan kuitenkin tilanne on se, että meidän
maakohtainen viitemäärämme on jäänyt
alle tuon sallitun 150 miljoonalla litralla, ja nyt taitaa tänä tuotantokautena,
joka siis maaliskuun lopussa päättyy taas, käydä samalla
tavalla. Siis toisin sanoen meillä tämä johtaisi
vain siihen, että tuottajahinnat alentuvat. Elikkä siis toisin
sanoen olemme äärimmäisen kiusallisessa tilanteessa
ja lisäksi vielä pohjoisen tuen puolella ovat
katot vastassa, mikä vielä tekee Suomen kannalta
tämän kiusallisemmaksi. Elikkä siis tuottajilla
maksatetaan eräällä tavalla ylimääräistä laskua
tilanteessa, jossa eteläisen Euroopan unionin ja erikoisesti
kaakkoisen Euroopan unionin alueella ollaan siinä tilanteessa,
että maitotuotteille on löytynyt idästä markkinat
ja sitten niitä idän markkinoita tavallaan pystytään
hyväksikäyttämään tuloksen
parantamisen mielessä, mutta meillä tätä saumaa
ei ole luoteisena tuottajavaltiona.
Arvoisa puhemies! Tämähän on pakko
hyväksyä, tämä hallituksen esitys,
kirjan mukaan, koska se on Suomen ehdoton etu ja vaatimus, mutta
sitten sitä, millä tavalla hoidetaan tätä asiaa
muutoin, maatalousvaliokunta miettii tälläkin viikolla.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Suuressa valiokunnassa ja maa- ja metsätalousvaliokunnassa
on jo pitempään käsitelty tätä EU:n
maitokiintiöjärjestelmää. Sosialidemokraatit
ovat olleet huolissaan siitä, että tuossa hallituksenvaihdoksen
yhteydessä hallitus ikään kuin luisui
pohtimaan lähinnä vain sitä, miten sopeudutaan
maitokiintiöjärjestelmän purkuun 31.3.2015
jälkeen. Olemme olleet tästä huolissamme,
koska missään nimessä Suomen ei pidä hyväksyä tätä EU:n kansallisten
maitokiintiöjärjestelmien purkua. Tämä on
ollut hyvin keskeinen asia koko EU-jäsenyyden alusta lähtien
johtuen siitä, että työvaltaisen maatalouden,
kotieläintuotannon, maitotalouden pärjääminen
Suomen tuotannollisesti poikkeuksellisissa olosuhteissa, onnistuu
vain sillä, että estetään tuotannon
valuminen Keski-Eurooppaan ja näihin suuriin jäsenmaihin.
Se, mihin ne valuisivat, ilmenee tietysti niistä maista,
jotka voimakkaasti ajavat parhaillaan tämän järjestelmän
purkamista. Kyse on siis meidän keskeisen maaseuturakenteemme,
maatalouden rakenteemme, keskeisen tuotantosuunnan turvaamisesta.
Arvoisat edustajat! Minä olen sitä mieltä,
että tämä on vähintään
artikla 141:n kokoinen asia. Tässä häviäminen
ja epäonnistuminen näkyy Suomen maaseudulla erittäin
rajusti, erityisesti Itä- ja Pohjois-Suomen alueilla. Sen
takia tässä pitää selvemmin
ilmaista, että Suomi ei hyväksy EU:n kansallisten
maitokiintiöiden purkamista. Sitä ei ole itse
asiassa hallituksen taholta selvästi suomeksi näin
sanottu. Tämä on ehdoton vaatimus, ja tässä pitää terävöittää toimintaa.
Itse asiassa, kun Eurooppa-neuvostossa on linjattu Suomen kaltaisten
poikkeuksellisten tuotantoalueiden tuotannon jatkuvuus — pääministeri
Lipposen aikana viimeksi, valitettavasti — niin ei se onnistu
tämä tavoite, jos nämä kansalliset
maitokiintiöt puretaan. On aivan turha puhua siitä,
että Suomessa voidaan jatkaa tällä tuotantosuunnalla.
Joka tapauksessa maidon hinta romahtaa ja kilpailutilanne vaikeutuu,
jugurttia tulvii jnp.
Sitten toinen asia on sellainen, jossa ei päästä EU:n
selän taakse. Oli kansallinen suuri virhe Ahon hallituksen
aikana 1993, jolloin maa- ja metsätalousvaliokunnan puheenjohtajana
oli Sirkka-Liisa Anttila, nykyinen maatalousministeri, että silloin
ajettiin läpi kiintiöiden vapaakauppa Suomessa.
Eriävässä mielipiteessäni huomautin
silloin, että nyt luodaan järjestelmä, jossa
luopujille järjestetään ylimääräinen
luopumisbonusjärjestelmä ja tilojaan jatkamaan
pyrkivien nuorten pärjäämiselle aiheutetaan
merkittäviä kustannuksia. Ne ovat tänä päivänä sadantuhannen,
kahdensadantuhannen euron luokkaa niille, jotka joutuvat tekemään
elämänalun ja tuotannonalun isoja investointeja
pelkästä tuotanto-oikeudesta. Tällainen
maatalouspolitiikka on vanhakantaista suomalaista luopujien bonusmaailmaa,
mutta se olisi pitänyt purkaa hyvän sään
aikana jo aikoja sitten. Itse asiassa Valtiontalouden tarkastusvirastohan
90-luvun lopulla yhtyi täysin eriävään
mielipiteeseeni tämän järjestelmän
epäonnistumisesta ja siitä, ettei sillä ole
mitään tekemistä rakennekehityksen, etenkään
myönteisen rakennekehityksen tukemisen kanssa.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Hallituksen esityksen perusteluissa toisella
sivulla todetaan: "EY:n maitokiintiöjärjestelmä päättyy
tämän hetkisten säädösten
mukaan keväällä 2015. Komissio on 20.11.2007
antanut tiedonannon KOM(2007) 722 neuvostolle ja Euroopan parlamentille
YMP:n uudistuksen "terveystarkastuksen" valmistelusta. Tiedonannossa
komissio ei esitä maitokiintiöjärjestelmän
jatkamista 31.3.2015 jälkeen."
Tässä, ed. Rajamäki, on kyllä aika
selkeää tekstiä, että komission
vankka ajatus on, että maitokiintiöjärjestelmä päättyy
keväällä 2015. Voisiko sitten Suomi vielä tämän
muuttaa? Me tiedämme, että siihen ei ole realistisia
mahdollisuuksia, jos ei tule laajaa tukea muista jäsenmaista,
ja sitä lienee täysin turha odottaa.
Olemme siis siinä tilanteessa, että seitsemän vuoden
kuluttua maitokiintiöjärjestelmä purkautuu.
Sitä ei enää jatketa, ja se tilanne on
vakava ja huolestuttava jo tässä vaiheessa. Aika
on kuitenkin, kun ajatellaan tällaista tuotannonalaa kuin maitotalous
ja maatalous yleensä, varsin lyhyt. Seitsemän
lihavaa vuotta menee äkkiä, ja sen jälkeen
ollaan sitten kokonaan uudessa tilanteessa, ja saattaa olla, että maito-Suomessa
on sitten laihojen vuosien aika, jopa pysyvästi pitkälle
hamaan tulevaisuuteen. Valta on siis Euroopan unionilla ja sen komissiolla
pitkälti tässä asiassa. Euroopan parlamentilla
ja neuvostolla on tietysti oma vaikutusmahdollisuutensa, mutta käytännössä lienee
niin, että juna on mennyt ja nyt vain sitten yritetään
tällä epätoivoisella tavalla sopeutua
siihen tilanteeseen, joka meillä on edessä.
Tämä maitokiintiöjärjestelmän
purkautuminen ja päättyminen on, en tietysti ole
asiantuntija arvioimaan, mutta käsitykseni on, että se
on kyllä erittäin iso asia ja verrattavissa ehkä 141:n
vastaaviin asioihin, joita maatalous on joutunut kohtaamaan.
On ehkä erityisen huomionarvoista tässä kokonaisuudessa,
että tuo vuosi 2015 on todella haasteellinen ajankohta,
suunnilleen siihen aikaan. Nythän saatiin tälle
kuuluisalle artikla 141:lle jatkoa niin, että se on 2013
vaiheilla tai siihen mennessä taas uudelleen tutkittavana.
Kun viimesyksyinen neuvottelu päättyi Suomen tappioon
siinä mielessä, että komission tulkinta 141:n
alenevasta suunnasta ja väliaikaisuudesta voitti ja Suomi
sai vain tietyn jatkoajan, tulevaisuus on täysin auki ja
näyttää siltä, että se
on menetetty. Tulevaisuudessa tuon muutaman vuoden kuluttua tämä 141:n
laukeaminen saattaa olla käsillä, juuri 2015 vaiheilla,
kaikkein pahimmillaan. Toisaalta sitten muun muassa Baltian maiden
ja niiden, jotka 2004 tulivat Euroopan unioniin, muut itäisen
Keski-Euroopan maat, maatalouden tuet, unionilta maksettavat
tuet, nousevat 2013 maksimiin. Ne vielä ovat leikattuja
tukia siihen asti, mutta nousevat vuosi vuodelta, ja samanaikaisesti
kun nämä Baltian maat, Puola, Unkari jne. saavat
varmasti maataloutensa todella iskukykyyn ja tehokkaaseen tuotantoon
ja täyden tuen piiriin, niin tuotanto, arvioisin niin,
lisääntyy voimakkaasti. Ja kun tulee vielä uusia maitakin
mahdollisesti mukaan unioniin, vaikuttaa se siten, että jos
ei meillä ole kiintiöjärjestelmää maidontuotannossa,
niin suuri vaara on, että vuoden 2015 vaiheilla, kun tämä tilanne
laukeaa käsiin kaikessa karmeudessaan, jos niin voi sanoa,
niin on kyllä tavattoman helppoa tuoda Suomenlahden eteläpuolelta
Suomeen tähän Pääkaupunkiseudulle,
johon meidän ostovoimainen väestömme
on nykyisen kehityksen mukaan entistä suuremmin keskittynyt,
tänne on helpompi tuoda laivalla maitotaloustuotteet kaikkinensa etelästä paljon
helpommin ja edullisemmin kuin jostakin Pohjois-Savosta tai Keski-Suomesta tänne
etelään. Näillä tuilla ja tuotantoedellytyksillä on
todella suuri vaara, että me menetämme kokonaan
tämän maitotalouden ja sen myötä sitten
myös maatalouden perustuotannon muutkin osat.
Tämä on todella vakava haaste. Monet asiat yhtä aikaa
ja vielä sitten tämä talouden yleinen kehitys
ehkä johtavat siihen, että paineet tällaisen pohjoisen
maan maatalouden tukemista kohtaan Keski-Euroopan ehdoilla pienenevät,
tai oikeastaan kasvavat paineet tuen leikkaamiseksi, ja näin ollen
valitettavasti en näe maitotalouden osalta enkä muutenkaan
maatalouden osalta näkymiä ollenkaan lohdullisina
vuoden 2015 vaiheilla, ja se on todella jo seitsemän vuoden
päässä.
Mitä hallitus sanoo nuorille viljelijöille,
joilla on investoinnit tehty tai on suunnitteilla ja kun kehitys
näyttää tältä osin
tällaiselta Baltian maiden osalta, 141:n osalta ja maitokiintiöiden
osalta ja kun päätösvalta on meiltä poissa
käsistä? Suomalainen elintarvikehuolto, elintarviketalous,
puhtaan ruuan tuottaminen kotimaassa, sen jalostaminen ja oman kansan
kulutusta vastaavan tuotannon tuottaminen kotimaassa on sellainen
perusturvakysymys ja todella tärkeä terveydellinen
ja turvallisuuskysymys, siksi tätä tässä vakavasti
peräänkuulutan.
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Joudun nimittäin käymään
välillä tässä muualla, niin
haluan vastauspuheenvuoron tähän väliin.
Ensinnäkin eilen olivat maatalousministerit koolla.
Käytiin terveystarkastuksesta, erityisesti tästä maitokiintiöiden
lisäyksestä koko 27 jäsenmaan keskustelu,
ja siinä keskustelussa 2—5 prosenttiin esitettiin
eri maiden toimesta maitokiintiöiden lisäämistä.
Suomen puolelta peräänkuulutin voimakkaasti sitä,
mitä ed. Rajamäki täällä totesi,
että meillä maitokiintiöjärjestelmä on
turvannut maidontuotannon kannattavuuden pohjoisilla alueilla. Muuten
tätä samaa asiaa nyt sieltä juuri viime
viikolla valmistunut C-alueen evaluointiraportti vahvistaa, ja tämä on
se meidän yksi vääntömomentti,
jolla me yritämme sitten pärjätä siinä keskustelussa,
kun huolehditaan siitä, että meille tulee jotakin
korvaavaa tilalle. Nimittäin realiteetti vain on se, että kolme
maata, kaksi Suomen lisäksi, Malta ja Puola, ovat tällä hetkellä maitokiintiöitä puoltamassa.
Siinä ed. Kankaanniemi oli rehellinen, kun totesi, että me olemme
siellä todella suuressa vähemmistössä, mutta
emme ole nostaneet käsiä pystyyn ja haluamme toimia
niin, että maidontuotannon kannattavuus Suomessa jatkossakin
säilyy. Siihen haetaan nyt niitä keinoja komission
kanssa, ja niin, että ne kirjataan asetukseen.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen
esitys on varmasti kannatettava ja hyväksyttävä siltä osin
kuin tätä kiintiöjärjestelmää nyt
jatketaan tuonne maaliskuun loppuun saakka 2015. Mutta täällä hallituksen esityksen
perusteluissa varsin rehellisesti ilmoitetaan, että Euroopan
yhteisölle on annettu yksinomainen toimivalta yhteisön
maatalouspolitiikan tavoitteiden toteuttamiseksi, ja muutenkin selvitetty
sitä yksinoikeutta tavallaan myöskin ohi kansallisten
ajatusten.
Mutta siinä, mitä täällä on
tuotu esiin nimenomaan kiintiöjärjestelmän
päättymisestä ja millä tavoin
suomalainen talonpoika, nimenomaan maidontuottaja, joutuu sen mitä ilmeisimmin
kokemaan, siinä kyllä on haastetta, olkoon sitten siinä vaiheessa
minkä merkkinen ja niminen hallitus hyvänsä.
Niin kuin ed. Kankaanniemi täällä totesi,
että kun nämä uudet jäsenmaat
saavat maataloutensa edes jonkin verran kuntoon, nykyaikaistettua,
niin sieltä tulee varmasti sellainen tuotantomäärä,
joka tulee heijastumaan koko EU-alueelle. Tähän
liittyy minun mielestäni myöskin ed. Rajamäen
esille ottama kiintiökauppa. Ainakin meidän alueellamme
moni nuorehko viljelijä, maidontuottaja, haluaisi saada
lisää kiintiöitä eli oikeuksia,
mutta ne oikeudet ovat niin hirvittävän korkeita
tavallaan, kun on jouduttu rakentamaan aika suuria yksikköjä eräitten määräysten
mukaisesti. Joskus tuntuu siltä, että kohtuuttoman
suuriin yksikköihin ja suureen velkavastuuseen joudutaan,
kun kuitenkin 2015 ei tiedetä, mitä tulee sen
jälkeen tapahtumaan huhtikuun alussa.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Herra puhemies! EU-kansanäänestyksen alla
1994 EU-kriittiseltä taholta tuotiin hyvin vahvasti esille
epäilys siitä, että Suomen maatalous
voi pitemmän päälle joutua vaaravyöhykkeeseen
ja että erityisesti näin käy pohjoisen
Suomen maataloudelle. Tämä näkemys silloin
torjuttiin, luotiin varsin optimistinen käsitys siitä,
miten tullaan selviämään.
Nyt selvästi näkyy tämmöinen
EU-toimijan pyrkimys keskittää maataloustuotantoa
sinne keskiseen Eurooppaan, parhaan kasvun alueelle ja sinne, missä markkinat
maataloustuotteille ovat suurimmat. Tämä näkyi
selvästi sokeripäätöksessä,
jossa keskitetään sokerintuotantoa keskiseen Eurooppaan.
Tämä näkyi hyvin selvästi 141-päätöksessä,
jossa tanskalaiselle sianlihalle tehtiin valtausmahdollisuus tänne
meille päin, ja nyt tämä maitokiintiöitten
poisto jatkaa tätä samaa linjaa. Kyllä se
on hyvin dramaattinen asia, jos siihen päädytään.
Se on varsinkin pohjoisen maitotiloille kova paikka. Minusta tämmöistä kädet
pystyssä -asennetta ei saa nyt ottaa. Vaikka siellä komissiot
mitä julistavat, niin neuvotteluasioitahan ne ovat ja lujana
vaan täytyy Suomen hallituksen edustajien olla.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Muutama näkökohta täältä pöntöstä vielä tähän asiaan.
Unohtui yksi hyvin perustavaa laatua oleva asia tuosta edellisestä puheenvuorosta,
nimittäin se, että kun tarkastellaan asiaa koko
Suomen kannalta, niin Oulujoen pohjoispuolella maitotalous on ainut
toimiva, riittävän laajalla volyymilla toimiva
vaihtoehto maataloudessa. Lammastaloudella on oma roolinsa, ja nyt
sitten porotalouttakin on ympätty tähän
maatalouteen, mutta ei se ole maataloutta, vaan kysymys on oikeimmillaan
luonnonlaitumilla tapahtuvasta taloudellisesta toimeliaisuudesta.
Elikkä toisin sanoen kun viljanviljely ei Oulujoen pohjoispuolella
onnistu, niin silloin tämän ainoana mahdollisuutena olevan
korsirehun hyödyntämiseen tarvitaan monimahaisen
eläimen järjestelmää, ja se
on nauta, ja siinä kaikki. Ja siinä katsannossa
ollaan hyvin vakavassa tilanteessa, koska vastaavaa tilannetta ei
oikeastaan muualla ole kuin alppiniityillä. Elikkä tässä mielessä meidän
tulee löytää sellainen toimiva ratkaisu,
että Eurooppa-neuvoston toistuvasti yksimielisenä tekemä päätös
toteutuu elikkä että maataloutta pitää voida
harjoittaa Euroopan yhteisön koko alueella, ja silloin
luonnonmaantieteellisillä tekijöillä on
ratkaiseva rooli.
Arvoisa puhemies! Silloin kun oli liitytty Euroopan yhteisöön
jäseneksi, niin olimme sitten, niin kuin hartaustilaisuuksiin
kuuluu, käymässä Brysselissä ja
siellä sitten tapaamassa ikiomaa komissaaria Erkki Liikasta.
Hän kertoi, kuinka hän oli teetättänyt
silloista Euroopan yhteisöä varten, jossa oli
15 jäsenvaltiota tosin vain eikä 27, niin kuin
nyt, selvityksen siitä, millä alalla voitaisiin ääritehostetulla
maataloudella ruokkia koko Euroopan yhteisö, ja sellainen
alue löytyi potentiaalisesti Puolasta, että jos
Puola liittyy Euroopan yhteisön jäseneksi, niin
siellä on siinä kunnossa oleva maaperä ja
ilmasto-olosuhteet, että se temppu voidaan hoitaa lähestulkoon
Puolan avulla. Elikkä sillä on tämän
keskustelun kannalta se merkitys, että mikäli
kiintiöjärjestelmä lopetetaan ja jos
ei ole sen tilalle turvaavia järjestelmiä tarjolla,
niin se kaari, joka tässä suhteessa on ongelmallinen
meidän kannaltamme, se on Tanska, Puola, Baltian maat.
Ruotsihan on jo pelannut itsensä pois, että siitä ei
kannata välittää enää mitään.
Elikkä näillä realiteeteilla me joudumme
olemaan pelissä mukana.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Maitokiintiöjärjestelmä on
ollut ja on edelleen erittäin ratkaisevassa asemassa suomalaisen
maidontuotannon osalta ja koko maatalouden osalta. Ilman tätä kiintiöjärjestelmää
koko
Euroopan alueella tuotanto olisi keskittynyt jo ajat sitten ja tuotantoedellytykset
olisivat meiltä menneet. Se on tunnustettava tosiasia,
ja se on tunnustettu tosiasia. Siksi Suomi, tämä nykyinen
hallitus ja edeltävät hallitukset kaikki, on pitänyt
kiinni tästä kiintiöjärjestelmän
jatkamisesta ja pitää kiinni siitä edelleen.
On kuitenkin aivan selvää, että meidän ei
tule myöskään laittaa päätä pensaaseen
tämän asian kanssa.
Suurin osa Euroopan unionin jäsenmaista on linjannut
asian niin, että maitokiintiöjärjestelmä päättyy.
Tämä asia meidän on otettava realiteettina
huomioon. Meitä ei saa yllättää näin
tärkeässä tuotannonalassa, kuin maidontuotanto
on, housut kintuissa sen vuoksi, että me olemme jättäneet
päätöksentekomme ja valmistelumme liian
myöhäiseen tilanteeseen, jos tätä nykyistä komission
linjausta maitokiintiöiden päättymisestä ei
pystytä muuttamaan millään ja mitenkään.
Me kaikki tässä talossa toivomme, että se voidaan
muuttaa ja kiintiöjärjestelmää voidaan jatkaa.
Se on aivan selvä asia. Mutta jos ei sitä pystytä näin
tekemään, niin meidän on pakko valmistautua
sen jälkeiseen elämään. Muuten
me emme toimi vastuullisesti maidontuottajia, nykyisiä ja
tulevia, kohtaan. Se on aivan selvä asia.
Yhdyn kaikkiin niihin puheenvuoroihin, joita täällä on
käytetty ja joissa on kuvattu tämän tuotannonalan
luontaisia edellytyksiä tässä maassa harjoittaa
maidontuotantoa. Ne ovat kaikki juuri täyttä totta.
On kuitenkin niin, että komissio on tehnyt nyt uusia
linjauksia ja esittää sekä terveystarkastuksen
yhteydessä että myöskin erillisenä maitokiintiöiden
lisäysesityksenään, että pikkuhiljalleen lievennetään
ja liudennetaan maitokiintiöiden vaikutusta ja merkitystä.
On aivan selvä, että jo tässä vaiheessa
meidän on pakko miettiä niitä korvaavia
järjestelmiä, joilla se korvataan tuottajille,
jotta tuotantomotivaatio säilyy ja jotta meillä ruuantuotannon
omavaraisuus säilyy.
Mielestäni se järjestys tukimuodoissa on aivan
yksiselitteisen selvä, mikä meidän tavoitteenamme
pitää olla. Ensisijainen tukijärjestelmä on aina
tuotantoon sidottu, litroihin ja kiloihin sidottu tukijärjestelmä.
Jos ei sitä saada käyttää jostain
syystä, myöskin toivon, puhemies, että kun Wto:n,
Maailman kauppajärjestön, neuvottelukierrosta
taas yritetään käynnistää,
niin siellä voitaisiin tehdä toisenlaiset linjaukset
siihen, että myös tuotantoon sidotut tukimuodot
olisivat mahdollisia ja että ne voisivat olla niissä litroissa ja
kiloissa.
Mutta toiseksi suositeltavin ja toiseksi paras tukijärjestelmä on
tietenkin tässä tapauksessa eläimiin
sidottu järjestelmä, se on aivan selvä,
ja vasta kolmantena peltoon sidottu. Myös samassa järjestyksessä menee
näiden tukimuotojen kannustavuus.
Eläimiin sidottu tuki ei voi olla puhdas eläinlukumäärään
perustuva asetelma, vaan siinä täytyy olla joku
mittari ja joku muukin toiminta- ja tuotantoedellytys, ettei käy
niin, että se saa eniten tukea, joka saa eläimensä vähemmällä talven yli
menemään. Se ei voi olla se tukijärjestelmän ydin,
vaan siinä pitää olla jollain tavalla
kannustava elementti mukana. Se on aivan selvä.
Sitten, puhemies, lopuksi, komission ehdotukset ovat ristiriitaisia.
Tämän on myöskin Suomen hallitus havainnut.
Ristiriita räikeimmillään on terveystarkastuksen
ja maitokiintiön lisäyksen osalta se, että samaan
aikaan komissio haukan lailla vahtii pohjoisella tukialueella olevien tuotantomäärien
kehitystä, etteivät ne katot siellä ylity,
ja samaan aikaan komissio esittää, että maitokiintiöitä lisätään.
Nämä kaksi eivät ole yhtämitallisia
esityksiä, vaan ne ovat täydellisen ristiriitaisia.
Sen takia Suomen pitää tiukasti, niin kuin on
pidetty, pitää kiinni siitä, että näitä asioita
käsitellään yhtä aikaa, jotta
tätä ristiriitaa pystytään lieventämään.
Muutoin pohjoiselta tukialueelta häviävät
tuotantoedellytykset tämän komission esityksen
myötä ja meillä myöskin oman maan
sisällä ristiriidat kasvavat. Siksi tässä asiassa
tulee — myöskin se on tässä tehty,
niin kuin täällä asian valmistelussa
kuvataan, että valmistelun aikana on kuultu maitokiintiöneuvottelukuntaa,
pitää huolta siitä, että näin
tulee myöskin jatkossa tapahtumaan. Mitä paremmin
ala itse sisällään pääsee
yhteisymmärrykseen eri tuotantoalueiden, tukialueiden,
välillä asioista, sen juohevammin, helpommin ne
sujuvat ja meidän täällä on
paljon helpompi se asia ratkaista sen jälkeen, kun sieltä suunnalta
on näytetty uudistuksille vihreää valoa.
Vielä kerran, puhemies, Suomen pitää pitää tiukasti
kiinni maitokiintiöistä, ja jos niistä joudutaan
kuitenkin luopumaan, siihenkin meidän on pakko varautua,
jotta kannustavuus säilyy.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Lepän puheenvuoron osalta täytyy
todeta, että tässä on nyt hyvin hankalan
tuntuinen yleinen asenne tullut tähän hallituspolitiikkaan. Stora
Enson tapauksessa todetaan, että ei pörssiyhtiölle
mitään voi, se tekee, niin kuin tekee ja tässä sitten
vaan sopeudutaan. Nyt sopeudutaan Euroopan unionin komission hankaliin
ja huonoihin linjauksiin ilman sen kummempaa. Pientä mutinaa
ja sitten todetaan, että nyt pitää ruveta tekemään
niitä vaihtoehtoisia, paljon huonompia järjestelmiä käytännössä sitten.
Pitää pitää kiinni siitä,
mikä on meille edullinen, ja lähteä siitä ilman
sen kummempia perääntymisaskeleita. Ei sitä,
ed. Leppä, kontaltaan pysty tappelemaan, se pitäisi
ruveta nyt uskomaan.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Leppä perusteli mielestäni
ihan hyvin tätä varautumista. Se maaliskuun loppu
2015 on aika pian loppujen lopuksi, ja on hyvin paljon tällä hetkellä nuoria
ja siinä vaiheessa keski-ikäisiä maidontuottajia,
joilla on hirvittävät velat vielä silloinkin
niskassa.
Kyllä minun mielestäni myöskin näitten
tuottajien pelastamiseksi täytyy tehdä varasuunnitelmia
jo tässä vaiheessa, kun näyttää siltä,
että EU panee polvilleen suomalaiset monessakin suhteessa
ja monen muunkin EU:n jäsenmaan. Siltä osin kyllä pitää huolehtia,
että myöskin omavaraisuus jotenkin pystytään
turvaamaan. Nämä ovat kaksi sellaista seikkaa,
jotka pitää ottaa riittävän
ajoissa huomioon, jotta, jos käyttää samanlaista
sanontaa kuin ed. Leppä, ei tule housut kintuissa sitten
yllätetyksi.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Sen verran vaan kommenttina kanssa, että eihän
tässä mitään ristiriitaa ole,
että jokainenhan näkee tämän
EU-logiikan tai sosiaalipsykologisen menetelmän, jolla
tässä tätä asiaa viedään
eteenpäin. Tätä on niin kuin kaikkialla
lehdistössä tai muutenkin pelätty, mutta
sitten aina, kun vuosia menee, niin aina se kuitenkin sitten tulee
todeksi, aivan niin kuin tuli mainittua tämä valtion
suhtautuminen tähän omaan osakeomistukseensa.
Lopulta tämä logiikka tulee aina vaan kyynisemmäksi.
Aina vaan suurempi koneisto jauhaa ja käy tällä lailla,
jolloin minun mielestäni tässä asiassa
ainakin ja näissä asioissa, kaikessa muussa olen
ed. Lepän kanssa hyvin pitkälle samaa mieltä,
pitäisi löytää tämmöinen
joku hyperborealainen konsensus, ottaa vaikka — niin kuin Ruotsi
Tanskan ja Englannin kanssakin tekee näitä juttuja — koko
Skandinavia ja ehkä Englannin maatalous mukaan tähän
jotenkin, että saataisiin joku semmoinen painostuselin,
koska varmaan sitten taas jo tuommoiset Puolat ovat tuolla Ranskan
puolella ja kaikkea. Aina epäilyttää näissä asioissa
tietysti tämmöinen Ranskan meininki.
Jari Leppä /kesk:
Puhemies! Se, että me olemme hallituksen taholta ja
myös opposition taholta käyneet jokainen vuorollamme
kertomassa Suomen asiat ja perustelemassa meidän pohjoisen
sijaintimme vaikutukset meidän maataloustuotantoomme
ympäri Eurooppaa, sitä kautta hakemassa ymmärtämystä ja
myöskin tietoa, todellista tietoa viemässä,
mitä meidän olosuhteemme ovat, on erittäin
arvokas asia. Ja siitä me olemme tosi tyytyväisiä.
Meidän on aivan turha täällä tapella
siitä, onko hallitus kontallaan vai ei. Se ei varmasti
ole tässä asiassa kontallaan. Se ei ole ollut
eikä se ole, mutta jos ei meillä vaan kerta kaikkiaan
ole Euroopan unionissa, siinä yhteisössä,
enemmistöä, niin me emme pärjää.
Ja me tiedämme kaikki sen. Jos joku sanoo toisin, niin
se ei ole rehellistä. Me joudumme pakosti soveltamaan niitä säädöksiä,
joita Euroopan unionista tulee, meillä ei ole vaihtoehtoja.
Se vaihtoehto, että me olemme sitten sen jälkeen
vielä, kun päätös on tehty,
poikkiteloin, tietää sitä, että meillä menevät
tukien maksatukset jumiin. Sitä ei varmasti kukaan tässä salissa myöskään
halua. Elikkä sen verran meidän pitää olla
rehellisiä tässä asiassa, että me
yhdessä viemme tätä voimakkaasti eteenpäin
ja meillä on yhteinen, sama maali. En ymmärrä,
että tässä tilanteessa on mitään
eroa opposition ja hallituksen välillä. Ei sitä ollut
141:ssä — kaikki, koko kansakunta, sitä kannusti — ja
sama asia on myöskin tässä.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Kyllähän tästä hallituksen
esityksen perusteluista hieman tällainen antautumisen mieliala
heijastuu, ja se on väärä, ehdottomasti.
Kyllä vielä on taisteltava maitokiintiöjärjestelmän
säilymisen puolesta. Mutta tietysti, kun ministeri Anttila
totesi, että Puola ja Malta ovat ainoat Suomen kanssa samalla
linjalla olevat ja 24 muuta maata ovat toisella linjalla enemmän
tai vähemmän voimakkaasti, niin kyllä se
aika toivottomalta tuntuu. Ja kun päätösvalta
on meiltä poissa, niin tilanne on äärimmäisen
huolestuttava. Mutta täysi tuki sille, jos hallitus haluaa
ja taistelee vielä tämän asian puolesta.
Ongelma on tietysti se, että — varmasti ed. Leppä kertoi
nämä vaihtoehtoiset mallit — pyritään
saamaan mitä tahansa, niin niittenkin osalta päätösvalta
on Brysselissä eikä meillä. Ja jotta niitä saataisiin
käyttöön, niin niissäkin pitää edetä nopeasti,
koska tämä seitsemän vuotta on tällaisella
alalla todella lyhyt aika ja tulee eteen, että ropsahtaa,
ja silloin, jos mennään huonomman kautta, niin
meillä on tavattoman iso ongelma, koko maaseutua, koko
maataloutta, koko suomalaista elintarvikeketjua koskettava ongelma
käsissä. Ja siihen ei kyllä saa päästää tämä hallitus, Vanhasen
hallitus, tätä Suomen tilannetta menemään.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Lyhyesti vain vielä tähän
perusnäkemykseen, että tässä on
semmoinen outo myytti, EU tai Bryssel — nehän
ovat vaan sanoja paperilla. Siellä ovat poliittiset voimat
takana ja erilaisia poliittisia voimia erilaisin pyrkimyksin. Nyt
vaan on niin, että nykyinen maatalouskomissaari on tämän
suurtuotannon agentti ja keskittää kaiken, minkä pystyy,
mutta ei kai hänkään siellä maailmanloppuun
saakka ole ainakaan nykyisillä papereilla.
Eli tämmöinen, että niin kuin otetaan
se, mikä annetaan, nöyrästi vastaan,
niin väärä asennehan se on. Yksi tahtoo
yhtä ja toinen tahtoo toista, ja lopputulos on jotakin,
mitä kukaan ei tahtonut, oli tämmöinen
Marxin lause, ja niin se tässäkin menee. Mutta
jos heti todetaan, että näin se nyt se Bryssel
päätti — ei ole olemassa mitään
Brysseliä, on poliittinen koneisto, joka ajaa tietynlaisia pyrkimyksiä.
Sekin suunta voisi muuttua, jos siihen painetta on.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tähän jatkoksi vielä yksi
havainto, joka on aika mielenkiintoinen: mitä saa puhua
ja mitä ei saa puhua? Kun edellisen asian kohdalla viittasin
siihen, että ilmastopolitiikalla on ollut se vaikutus, että tämmöiset
kilpailuoikeudelliset kikkailut ovat esimerkiksi metsähaketuen
kohdalla niin kuin loppumassa, niin toisin sanoen on ruvettu vähän
nöyrtymään.
Tässä maitokiintiöasiassa ja maataloudessa viime
vuonna oli hyvin mielenkiintoinen tilanne. Paitsi että ilmastopolitiikka
rupesi puremaan niin sanotusti kielteisellä tavalla, niin
koko vuosi koko maapallolla oli alituotantovuosi, elikkä toisin
sanoen syötiin varastoja. Ne söivät varastoja, joilla
oli varaa syödä varastosta. Ja tämä merkitsi sitä,
että ei kukaan moiti nyt siitä, ei yksikään
komissaari moiti siitä, että joku alue puhuu huoltovarmuuden
puolesta. Se kitinä on hävinnyt kokonaan pois,
elikkä lusikka on jouduttu ottamaan kauniiseen käteen,
ja se on meidän valttimme tässä tilanteessa.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Kuuntelin kanssa tätä keskustelua
tästä maitokiintiöasiasta, ja vähän
tuntui siltä, että kaikilla opposition edustajilla
ei ole ihan nämä realiteetit tässä asiassa
kyllä paikallaan. Minun mielestäni tämä on
aivan selvä asia, se, että Suomi on ensisijaisesti
linjannut sen, että maitokiintiöistä pidetään
kiinni ja vasta toissijaisesti, jos se ei ole mahdollista, on valmistauduttu
siihen, että turvataan maatalouden toimintakyky, maanviljelijöiden
elintaso ja kotimaisen elintarvikkeen saatavuus myöskin
siinä uudessa tilanteessa.
Tällä tavalla ne asiat on selkeästi
laitettu, ja kyse on vaan siitä, että me varaudumme
siihen mahdollisuuteen, koska, kuten on käynyt ilmi, on varsin
epätodennäköistä, että voidaan
pitää kiinni näistä maitokiintiöistä.
Mutta se ei ole luovuttamista, vaan se on ikään
kuin realiteettien tunnustamista, mutta kuitenkin meillä on
omalta osaltamme aivan selvä prioriteettijärjestys,
miten me tässä asiassa menemme.
Keskustelu päättyi.