11) Hallituksen esitys laeiksi yksityishenkilön velkajärjestelystä annetun
lain ja velan vanhentumisesta annetun lain muuttamisesta
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Tämän lakiesityksen osalta
ministeriö ansaitsee runsaat kiitokset sekä papukaijamerkin
siitä, että ulosottokaarta koskevan lain avoimia
kysymyksiä on ryhdytty purkamaan ja paikkaamaan näin ripeästi
ja että epäselvät asiat on mahdollista
korjata vielä ennen ulosottolain voimaan astumista. On
todellakin kaikkien etu, että säätely
on selkeää eikä tulkintoja
jouduta luomaan tuomioistuimissa. Erityisen tärkeänä tässä esityksessä voi pitää siirtymävaiheen
sääntelyä, jonka ansiosta vältetään
parhaassa tapauksessa jopa tuhansilta ihmisiltä tarve hakea
maksuohjelman muuttamista. Tärkeää on
myös, että vapaaehtoisia velkajärjestelyjä koskevat
säädökset ovat yhdenvertaisia lakisääteisten
velkajärjestelyjen kanssa.
Lakivaliokunnan kuulemisissa esiin tullut huoli on se, että velalliselle
voisi hallituksen esityksen myötä syntyä tilaisuus
keinotella raukeamishakemuksella. Onkin erittäin perusteltua,
että lakivaliokunnan esittämä muutos
61 §:n 1 momenttiin huomioidaan, jotta ennen lain voimaantuloa
vahvistettujen maksuohjelmien osalta velkoja voi saada maksutuomion
lisäsuorituksista, jotka velallinen on jo päättyneen
maksuohjelman aikana laiminlyönyt. Ja jotta laki todella
palvelee tarkoitustaan, ministeriön on etenkin tämän
lain osalta syytä seurata mahdollisten väärinkäytösten
ilmenemistä, ja jos ongelmia ilmenee, puuttua niihin viivyttelemättä.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Piti vähän kuunnella ensin
noita tietävämpiä, mutta he eivät
ehtineet paikalle. Mutta sen verran, kun tästä kyseisestä laista
ja sen eteenpäinviemisestä oli taas MOT-ohjelmassa,
niin ollessani viimeksi täällä edustajana
silloinen toinen valtiovarainministeri Siimes siunasi eräänkin
pankkikriisin hoitotavan ja kaikkea muuta vastaavaa, ja siitä lähtien
tämä on — en silloin ollut kyllä paikalla, kun
tämä homma tehtiin, että myytiin niille
tanskalais-norjalaisille pankit, tämä koko loppuvelkasaldo
sitten, mutta siihen liittyvät kaikki, aina salailusta
puhutaan ja muuta vastaavaa — niin sekavaa vyyhteä.
Tuntuu, että tämä äsken mainittu
pykälä, mikä tänne on liitetty,
on kanssa jonkunlainen hätävarjelun liioittelu
ja vaikuttaa kuiteskin aika ihmeelliseltä, kun tätä tässä lukee.
Jotenkin olisi tästä laista tehtävä niin
inhimillinen. Eilisessäkin ohjelmassa selkeästi
osoitettiin, että ne, jotka ovat mukana velkajärjestelyissä,
ovat huonommassa asemassa kuin ne, jotka eivät ole tehneet
minkäänkaltaisia sopimuksia. Ehkä tässä koko
kansanedustajaurani aikana, silloin aikoinaan ja kuinka kauan tämä on
kestänyt ja näyttää joillekin
kestävän, väitän, että lainsäädännöllisesti
Suomen eduskunta on epäonnistunut räikeimmällä tavalla.
Aikoinaan tämä rahansiirto on ollut täysin
ryöstöluontoinen juttu. Tässä on
pelastettu osakkeenomistajat ja sitten tosiaan, oliko se nyt 600 000
vai millä tämä myytiin, ed. Kankaanniemi,
sinne ulkomaille aikoinaan, ja sitten 500:aa miljoonaa karhutaan.
Siis näennäisesti Suomen valtio hävisi
hirvittävästi tässä ja sitoutui
vielä sitten semmoisiin asioihin, ettei voi armahtaa edes
näitä omia velallisia. Tässä joka
puolelta vieläkin tulee vaan niin kuin joku semmoinen selittämätön
vyyhti, että tuntuu, että vanhat lainsäätäjät
vaan peittävät omia juttujaan. Olisi aika lopettaa
joskus tämä, (Puhemies koputtaa) ja toivoisin,
että tästä laista tulisi nyt lopultakin
se, joka lopettaisi tämän kierteen ja armahtaisi
nämä, jotka ovat sen armahduksen ansainneet.
Heidi Hautala /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt käsiteltävänä oleva
hallituksen esitys pohjautuu viime vaalikauden lopulla hyväksyttyihin
säännöksiin, jotka koskevat velan lopullista
vanhentumista ulosottoperusteen määräajan
päättymisen johdosta. Vasta jälkeenpäin
on tullut ilmi, että uusien vanhentumissäännösten
suhde velkajärjestelyyn ja vapaaehtoisiin velkasovintoihin
on joltakin osin jäänyt epäselväksi.
Lakivaliokunta on mietinnössään pitänyt erittäin
myönteisenä sitä, että oikeusministeriö on
reagoinut havaittuihin epäselvyyksiin viivytyksettä.
Pikavauhtia valmistellun hallituksen esityksen pohjalta oikeustilaa
voidaan selkeyttää jo ennen kuin uusien vanhentumissäännösten
soveltaminen on alkanut. On sekä velallisten että velkojien
edun mukaista, että laissa oleva sääntely
on mahdollisimman selkeää. Näin vältetään se,
että tulkintakysymyksiä jouduttaisiin laajasti selvittämään
talous- ja velkaneuvonnassa ja tuomioistuimissa.
Tältä paikalta on viime vuosina jouduttu valitettavan
usein arvostelemaan lain valmistelun huonoa laatua. Tällä kertaa
näin ei tarvitse tehdä. Vaikka esitys on jouduttu
valmistelemaan kiireellisesti, se on laadukasta työtä.
Esitys on laadittu perusteellisesti ja asiantuntevasti ja valmistelussa
on otettu huomioon eri etutahojen näkemyksiä.
Saamansa selvityksen perusteella lakivaliokunta on pitänyt
esitykseen sisältyviä ehdotuksia sisällöltään
tasapainoisena kompromissina, jossa on otettu asianmukaisesti huomioon
sekä velallisten että velkojien edut. Esityksessä ehdotettu
siirtymävaiheen sääntely, jonka mukaan
velkojen vanhentuminen ei vaikuta ennen lain voimaantuloa vahvistettuihin
maksuohjelmiin, on järkevä. Sen ansiosta vältetään
tarve hakea maksuohjelman muuttamista kenties tuhansissa tapauksissa.
Näin säästetään huomattavasti
velkasuhteiden osapuolten ja viranomaisten työtä ja kustannuksia.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa herätti kritiikkiä lähinnä esitykseen
sisältyvä ehdotus siitä, että velallinen
voisi aina hakea maksuohjelman raukeamista. Valiokunta on kuitenkin
päätynyt puoltamaan esityksen hyväksymistä myös tältä osin.
Valiokunnan käsityksen mukaan hallituksen esityksessä ehdotettua
sääntelyä puoltaa ennen kaikkea oikeustilan
selkeys. Valiokunta katsoi myös, että velallisen
asema ei saa heikentyä sen johdosta, että hän
on pyrkinyt ratkaisemaan maksuvaikeutensa velkajärjestelyn
avulla. Velkajärjestelyssä on kysymys menettelystä, joka
on säädetty nimenomaan velallisen eduksi. Vain
velallinen itse voi hakea velkajärjestelyä, ja siihen
hakeutuminen on vapaaehtoista. Näiden seikkojen pohjalta
valiokunta piti johdonmukaisena, että velallisella täytyy
olla myös mahdollisuus päästä halutessaan
velkajärjestelystä eroon.
Valiokunta kiinnitti asiaa arvioidessaan erityistä huomiota
siihen, että velallisen mahdollisuus hakea maksuohjelman
raukeamista on olennainen osa esitystä. Kun mahdollistetaan
raukeamishakemuksen tekeminen, voidaan poistaa sitä eroa,
joka syntyy velkajärjestelyn piiriin hakeutuneiden velallisten
ja niiden velallisten välille, jotka eivät ole
lainkaan pyrkineet velkaongelmansa ratkaisemiseen. Myös
sellainen velallinen, joka on hakenut velkajärjestelyä ja
jolle on jo ennen ehdotetun lain voimaantuloa vahvistettu maksuohjelma,
voi näet päästä uusien velan vanhentumista
koskevien säännösten piiriin hakemalla
maksuohjelman raukeamista. Jos velallinen ei voisi ehdotetulla tavalla
hakea maksuohjelman raukeamista, velkojen lopullinen vanhentuminen
ei tulisikaan heti hyödyttämään
sellaisia velallisia, jotka ovat hakeutuneet velkajärjestelyyn.
Tällaista lopputulosta ei voitaisi pitää oikeudenmukaisena.
Siksi valiokunta siis ehdottaa, että velallinen voi hakea
maksuohjelman raukeamista ilman erityisiä edellytyksiä.
Arvoisa puhemies! Valiokunta katsoi kuitenkin, että saattaisi
aiheuttaa ongelmia, jos velallinen voisi hakea maksuohjelman raukeamista
vielä senkin jälkeen, kun maksuohjelma on päättynyt.
Mahdollisten väärinkäytösten
torjumiseksi valiokunta ehdottaakin mietinnössään
velkajärjestelylakia tässä yhteydessä muutettavaksi
siten, että velallisella on oikeus hakea maksuohjelman
raukeamista vain maksuohjelman kestoaikana.
Valiokunta on mietinnössään pitänyt
tärkeänä sitä, että oikeusministeriö tarkkaan
seuraa uusien säännösten soveltamista.
Erityisesti on valiokunnan mielestä tarpeen seurata sitä,
esiintyykö tilanteita, joissa velallinen hakee maksuohjelman
raukeamista väärinkäyttötarkoituksessa.
Jos ongelmia havaitaan, oikeusministeriön on ryhdyttävä viivytyksettä valmistelemaan
niiden korjaamiseksi tarpeellisia säännösmuutosehdotuksia.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Tämä käsittelyssä oleva
lakivaliokunnan mietintö ja hallituksen esitys 178 viime
valtiopäiviltä ovat erittäin hyviä.
On tärkeää, että nämä tässä vaiheessa
esiin tulleet ongelmat, epäselvyydet näin nopeasti
korjataan ja saadaan voimaan ensi kuun alusta, jolloin tämä koko
järjestelmä tulee voimaan. Pidän myös
ihan perusteltuna ja oikeana tuon velallisen oikeutta hakea velkajärjestelyn
raukeamista niillä perusteilla ja ehdoilla, mitä valiokunnan
puheenjohtaja juuri kertoi. Eli valiokunta on ottanut tämän
61 §:n auki, vaikka se ei hallituksen esityksessä tainnut
auki olla, ja on sen sitten tehnyt siihen muotoon, joka mielestäni on
hyvin perusteltu ja toteuttaa oikeudenmukaisuutta, mahdollisimman
tasa-arvoista kohtelua eri henkilöiden osalta.
Herra puhemies! Tämä laki, niin kuin koko tämä operaatio,
on osa 1990-luvun alun laman seurausten jälkihoitoa, ja
valitettavasti täytyy sanoa, että ollaan vuoden
2008 puolella ja nyt hoidellaan näitä ongelmia
vasta niin, että tämän vuoden alusta
tuli ulosottokaari voimaan, joka teki määräaikaiseksi
ulosoton, ja sitten nyt maaliskuun alusta tulevat voimaan velan
vanhentumista koskevat säädökset. Aikaa
on siis kulunut sieltä laman syvimmistä hetkistä jopa
yli 15 vuotta. Se on pitkä aika. Valitettavasti tuhannet ja
taas tuhannet suomalaiset ovat roikkuneet näissä ongelmissa
tämän pitkän, pitkän ajan. Heistä valtaosa
on täysin rehellisiä, vain silloin ylivoimaisiin
vaikeuksiin ajautuneita, yksityisiä henkilöitä,
yrittäjiä ja sitten heidän perheitään
ja takaajia. Olisi tietysti pitänyt — jälkikäteen
on helppo sanoa — mutta olisi pitänyt jo paljon
aikaisemmin tähän hakea ratkaisut, koska näin
olisi vapautettu näitä ihmisiä yrittäjiksi
ja tekemään työtä, rakentamaan
yhteiskuntaa, maksamaan veroja, hoitamaan omat ja perheensä asiat
jne. Ei niitä murheellisia tapahtumia olisi ollut lähellekään
niin paljon kuin on nyt päässyt syntymään.
Kun henkilökohtaisesti olen seurannut ja ollut sisällä silloin
laman aikana, kun näitä ongelmia syntyi, niin
myös sitten laman jälkeen jo 90-luvun puolivälin
jälkeen tein tietysti kyllä hyvin amatöörimäisen,
mutta kuitenkin lakialoitteen armahduksesta, veloista vapauttamisesta
niiden osalta, jotka ovat rehellisesti toimineet, mutta ovat joutuneet
siihen tilanteeseen, mikä heille sitten päälleen
tuli. Tuo esitys ei johtanut luonnollisestikaan mihinkään,
eikä yksikään hallitus ottanut hallitusohjelmaansa
95 ja sen jälkeen näitä ongelmia sillä lailla,
että ne olisi perusteellisesti tutkittu ja tehty toimenpiteet
ongelman korjaamiseksi. Vasta viime hallitus uudisti todellakin
ulosottokaaren ja sitten kovan painostuksen jälkeen tämän
velan vanhentumista koskevan lainsäädännön
sen osana. Siitähän oli lakialoitteita, joissa
oli toistasataa allekirjoittajaa, ja painetta oli. Nyt ollaan siinä tilanteessa,
että nämä pykälät ja
säädökset tulevat voimaan. Ja kun niissä on
näitä ongelmia, mitkä tässä esityksessä on,
niin on nyt hyvä, kun ne tulevat ainakin tältä osin
korjatuiksi.
Herra puhemies! Syyllisiä on turha sinänsä etsiä,
mutta kyllä syitä ja tapahtumia olisi syytä vähän
selvittää tämän laman jälkihoidonkin
osalta, miksei meitä laman aikana vastuussa olleita, ja meidän
tekemisiämme on myös syytä selvittää. Totean
vain, että silloin elettiin veitsi kurkulla. Illansuussa
tuli useinkin tieto, että jos nyt ei tehdä sitä ja
tätä rankkaa pakettia, säästöpakettia
lähinnä, niin aamulla kun rahamarkkinat avautuvat,
olemme katastrofissa, kun rahahanat menevät kiinni, ja
elimme ulkomaisen luoton varassa. Siinä ei ollut välttämättä hirveän
suuria aikoja miettiä, miten asiat pitäisi hoitaa,
jotta ne tulisivat kaikkien kannalta hyvin hoidetuiksi. Mutta en
puolustele sitä sen enempää. Silloin
myös kyllä säädettiin Ahon hallituksen
aikana yksityishenkilön velkajärjestelylaki ja
yrityssaneerauslaki, joilla on aika paljon saatu aikaan, mutta ei kuitenkaan
niitä ratkaisevia päätöksiä.
Toivon mukaan nyt ne tulevat, mutta nytkin ne tulevat aika hitaasti.
Osa, muutama kymmenentuhatta ehkä vapautuu maaliskuun alussa
vanhoista veloistaan, mutta monet vieläkin jäävät
roikkumaan.
Yksi iso ongelma on, josta oikeusministeri Braxin kanssa on
keskusteltu syksynkin aikana monet kerrat, luottotietolaki, jossa
on edelleen ongelmana se, että ainakin eräiltä osin
siellä on sellainen säädös,
että vaikka on kaikki velkansa maksanut, niin luottotietohäiriö on
vielä kolme vuotta, merkintä rekisterissä,
ja sehän sitoo ihmisen toimintamahdollisuudet likipitäen
kokonaan. Mielestäni lakivaliokunnan ja hallituksen pitäisi
nopeasti tarkistaa tämä luottotietolaki tältä osin
niin, että kun ihminen on velkansa hoitanut, niin hän
olisi myös vapaa ja voisi saada puhelinliittymän,
voisi saada autoon vakuutuksen ja muut vakuutukset ja toimintaedellytykset.
Se olisi todella palvelus suomalaiselle yleisölle, joka
haluaa tehdä työtä rehellisesti eikä bulvaanien
kautta tai Viron kautta. Se on tärkeä asia.
Herra puhemies! Tuossa ed. Pertti Virtanen mainitsi nämä velkojen
kaupat, ja täytyy todella se nostaa hieman esille. Meillähän
perustettiin niin sanottu roskapankki-Arsenal silloin laman aikana
ja sinne siirrettiin sitten näitä lähinnä Suomen
Säästöpankin mutta muitakin pankeissa
olleita roskalainoja, joita ei siis kukaan pystynyt hoitamaan silloin
ja joita esimerkiksi Suomen Säästöpankin
ostajapankit eivät silloin ottaneet vastuulleen. Niitä oli
12,5 miljardia markkaa silloin vuosituhannen vaihteen aikaan, ja
yhdellä päätöksellä silloinen
hallitus ja sen toinen valtiovarainministeri Suvi-Anne Siimes antoivat
hyväksynnän sille, että tuo 12,5 miljardin
markan velkapotti myytiin tosiasiassa norjalaisomisteiselle Aktiv
Hansalle ehkä noin 600 miljoonan markan kauppahinnalla,
ja kauppakirjassa on vielä ehto, että jos Suomen
eduskunta muuttaa lakia ostajan vahingoksi, niin kauppahintaa alennetaan.
Niin kuin kuulimme viime perjantaina televisio-ohjelmasta, niin
näin on sitten tapahtunut. Tuo itse kauppakirja on salainen,
julistettu tietysti liikesalaisuutena salaiseksi, ja siitä ei
voi sen enempää kertoa. Lakivaliokunnassa monta
vuotta sitten sen kaupanteon aikoihin pyysin sitä nähtäväksi,
mutta sitä ei näytetty. Mutta yksi kohta, nimenomaan
tämä kohta, minkä mainitsin, siellä näytettiin,
ja näin nyt sitten kuulemma on tapahtunut, että sitä 5
prosentin kauppahintaa on kohtuullistettu vielä ostajan
hyväksi. Olisi tietysti tavattoman mielenkiintoista tietää,
kuinka paljon noista 12,5 miljardista markasta on mennyt Norjaan
tai Tanskaan, lähinnä kai se oli norjalaistaustainen
yritys, joka ehkä muodosti bulvaanin Suomeen, paljonko
sai, kun maksoi sen ehkä 500 miljoonaa markkaa. On saattanut
saada kyllä miljardeja suomalaisilta köyhiltä velallisilta,
jotka ovat roikkuneet vuosikymmenen, yli vuosikymmenen, velkahirressä.
Monet ovat maksaneet epäselvin perustein määrättyjä maksuja,
ja tämä on kyllä mielestäni
asia, johon meidän eduskunnankin ja ehkä eduskunnan
tarkastusvaliokunnan olisi syytä vielä paneutua,
vaikka siitä on vuosia aikaa. Minun omaatuntoani se painaa, vaikka
en ole tietystikään mitenkään
vastuussa, mutta olen tietoinen ja seurannut tätä asiaa.
Herra puhemies! Toivoisin, että tähän
todellakin vakavasti paneuduttaisiin ja löytyisi sellainen
taho, joka tutkisi ja selvittäisi, ettei se jää sinne
25 vuoden salassapidon jälkeiseen aikaan, jolloin me olemme
useimmat jo poissa täältä kuvioista,
mitään selvittämästä.
Herra puhemies! Tämä on vakava asia. Kiitos,
että hallitus on hoitanut nyt tätä asiaa
eteenpäin ja lakivaliokunta näin, että saadaan
tämä maaliskuun alusta voimaan. Mutta vielä tässä varmaan
löytyy parannettavaa, ja ennen kaikkea näitten
ihmisten ihmisarvon palauttamisen, kunnian palauttamisen kannalta
olisi tärkeää, että nämä asiat
selvitettäisiin.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Aivan kuten lakivaliokunta on mietinnössään
todennut, on eduskunnan viime vaalikauden lopulla hyväksymään
ulosottokaareen sisältyviin säännöksiin
velan vanhentumisesta ulosottoperusteen määräajan
päättymisen johdosta jäänyt
tiettyjä epäselvyyksiä. Nämä epäselvyydet, jotka
säätämisen jälkeen ovat ilmenneet,
koskevat usein vanhentumissäännösten
suhdetta velkajärjestelyyn ja vapaaehtoisiin velkasovintoihin.
Voin yhtyä valiokunnan näkemykseen siitä, että on
erittäin myönteistä, että näin
nopeassa aikataulussa on reagoitu havaittuihin epäkohtiin
ja pyritty selkeyttämään säännös,
ennen kuin uusien vanhentumissääntöjen
soveltaminen on edes alkanut.
Itse olen tehnyt näihin epäkohtiin liittyvän
kirjallisen kysymyksen n:o 603 viime valtiopäivillä kansalaiskirjeeseen
perustuen, ja siihen on oikeusministeri ihan asianmukaisesti vastannut niitten
käsitysten mukaan, mitä hänellä ja
ilmeisesti ministeriön virkamiehillä on.
Esitettyjen säännösten ongelmaksi
kuitenkin jää mielestäni vielä se,
ettei siirtymäsäännöksen mukaan
ulosoton määräajan päättyminen
vaikuta voimassa olevien maksuohjelmien sisältöön. Osa
velkajärjestelyiden piirissä jo olevista henkilöistä,
hallituksen esityksen mukaan varsin harvalukuinen osa, hyötyisi
siitä, että velkavastuun enemmistökesto
otettaisiin huomioon velkajärjestelyssä. Näiden
henkilöiden onkin varmasti vaikea ymmärtää sitä,
miksi niille, jotka ovat edes yrittäneet velkajärjestelyn
kautta suoriutua velvoitteistaan, ei tästä vanhentumissäännösten muuttumisesta
ole hyötyä. On ymmärrettävää, että tällaiset
henkilöt kokevat epäoikeudenmukaisena sen, että ne
velalliset, jotka eivät ole velkajärjestelyiden
kautta yrittäneet hoitaa asioitaan, saavat nyt suuremman
helpotuksen velkataakkaansa.
Toisena asiana on se, että vaikka maksuohjelmien raukeamista
voidaan hakea velallisen toimesta, niin tuntuu oudolta,
ettei niiden velkojen osalta, jotka eivät ole säädösmuutoksen
myötä vanhentuneet, tuomioistuimen hyväksymän maksuohjelman
aikana ulosottokaaren mukainen vanhentumismääräaika
ei ole edes lähtenyt kulumaan. Eli siellä tulkitaan
sillä tavoin, että maksuohjelman rauetessa velallinen
vapautuu ulosottokaaren nojalla vanhentuneista veloista, mutta toisaalta
menettää muiden velkojen osalta velkajärjestelyssä saamansa
edun. Muiden velkojen osalta maksuvelvollisuus palautuu velan alkuperäisten,
ennen velkajärjestelyä voimassa olleiden ehtojen
mukaiseksi. Tällöin ulosottokaaren mukainen määräaika
ei ole edes lähtenyt kulumaan sellaisten velkojen osalta,
joissa maksutuomioita ei ole vielä annettu.
Eli itse pidän tällaista tulkintaa varsin
erikoisena, ja mielestäni se on jopa kohtuuton. Eli kun tuomioistuin
vahvistaa maksuohjelman, niin se tuomioistuimen päätös
ei aloitakaan sitä vanhentumismenettelyä tai sen
vanhentumisajan kulumista. Tämä konkretisoituu
mitä ilmeisimmin silloin, kun velallinen hakee maksuohjelman
raukeamista. Eli niitten velkojen osalta, joihin ei ole erikseen
annettu maksutuomiota, ilmeisesti vanhentuminen ei ole lähtenyt
alkamaan, joten tällainen henkilö, joka hakisi
raukeamista, joutuisi sitten odottamaan sellaisten velkojen osalta,
että velkoja hakee uuden maksutuomion näihinkin,
ja sitten lähtee vasta vanhentuminen kulumaan. Eli siinä minun
mielestäni on jonkinlainen tulkintaongelma, siis ainakin
minun mielestäni, kun on yrittänyt selvittää tätä seikkaa
ja viitaten myöskin ministeri Braxin vastaukseen.
Toteaisin vielä sen, että lama-aikana velkaantuneita
on jo varmasti riittävästi hiillostettu, niin kuin
täällä edellä puhuneet edustajat
monet ovat todenneet. Siksi olisi minun mielestäni tärkeää, että mahdollisimman
moni heistä olisi voinut hyötyä tästä velkojen
vanhentumisesta, koska aika on kyllä kulunut, ja siellä on
monenlaisia tilanteita tullut, ja itsellänikin on konkreettista
kokemusta kansalaiskirjeitten perusteella siitä, mihinkä ed.
Kankaanniemikin viittasi. Eli tämä perintäyhtiö,
joka osti tämän klönttäsumman,
on lähtenyt perimään toisen kerran, vaikka
henkilö on jo maksanut aikaisemmin. Eräässä seinäjokelaisessa
tapauksessa saatiin näyttöä siihen luotettavasti,
että oli haastettu jo oikeuteen, mutta mitä ilmeisimmin
ennen kuin oltiin oikeudessa, niin laamannin toimesta saatiin sitten
peruttua, ettei se mennyt saliin.
Eli minun mielestäni, arvoisa puhemies, olisi hyvä,
että tällaisten säädösmuutosten
hyödyistä ja tukalan taloudellisen aseman helpottamisesta olisivat
päässyt osallisiksi kaikki nämä henkilöt, jotka
ovat joutuneet tähän kierteeseen, että he olisivat
päässeet irti, vaikka tämäkin
antaa vähän valoa tunnelin päähän.
Mutta pelkään pahoin, että siellä on
vielä joitakin, joitten osalta tämä jäi epäselväksi.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Keskustelussa on hyvin paljon erilaisia aineksia, sen
huomaan, enkä sitä lainkaan ihmettele.
Ensinnäkin mikä koskee mietintöä,
niin pidän erinomaisen hyvänä sitä,
että näin vaikeassa asiassa tässä keskustelutilanteessa,
kuulemma on televisio-ohjelmiakin ollut, on päästy
täysin yksimieliseen esitykseen, ei ole vastalauseita,
ja myöskin voidaan ilman ristiriitaisia kommentteja puheenjohtajan
taholta todeta, että tämä homma sujui
tasapainoisesti ja asiallisesti. Tässä tilanteessa
se on erinomaisen hyvä asia.
Arvoisa puhemies! Olisiko tässä voinut jotakin
toivoa? Kuitenkin yksi asia on, ja se on tämä luottotietoa
koskeva ponsi. Tämä olisi nyt ollut semmoinen,
joka olisi antanut pikkuisen vauhtia sille puolen, niin kuin tässä puheenvuoroissa
on käynyt ilmi. Toivon, että valiokunnassa tätä asiaa vielä mietittäisiin,
että jos on semmoinen sopiva sauma, kun keskustellaan arvoisan
oikeusministerin kanssa näistä asioista, niin
tähän asiaan kiinnitettäisiin valiokunnan
toimesta erityistä huomiota, koska siinä on semmoinen
harmaa alue, joka vaatii nyt toimenpiteitä.
Sitten, arvoisa puhemies, täällä on
palattu, erikoisesti edustaja ja ex-ministeri Kankaanniemi on palannut,
synkkään 90-luvun alkupuolen lamakauteen ja pankkikriisiin.
Kun siinä yhteydessä sitten nyt aivan erityiseen
asemaan ja jälkitarkasteluun ovat tulleet nämä roskalainat
ja niitten myyminen Aktiv Hansalle, norjalaiselle perintäyhtiölle,
muutama näkökohta tästä asiasta.
Silloinkin saimme olla täällä eduskunnassa
tätä kauheutta vierestä seuraamassa ja
ihan läheltä katsomassa, mitä todellisuudessa
tapahtui — tästäkin on kuulemma televisio-ohjelmia
ollut, minä en ole niitä nähnyt, niin
että niistähän en voi kommentoida miltään
osalta.
Ensinnäkin tästä lainojen siirtämisestä roskapankkiin
säästöpankkikatastrofin jälkeen,
niin siinähän kävi sillä tavalla,
että niitä lainoja sen jälkeen, kun ei
sitä pankkikriisiselvittelyä enää pitänyt
ollakaan, niin yhä edelleen vaan säästöpankkipuolella
ja pankkilaitos syyti roskapankkiin näitä ongelmaluottoja,
pankin kannalta ongelmaluottoja, kunnes yksi sellainen narahdus sattui,
niin että minä satuin paikalle. Elikkä tämmöinen
operaatio oli menossa, tuli kaksi tietoa, ja siinä oli
muutamasta minuutista kysymys, ja silloin reagoin välittömästi.
Ja kun oli Arsenalin tarkastusjaoston kokous, niin otin sen siellä esille,
että mitäs te täällä oikein
sanotte, että näitä ei yhä edelleen
siirretä näitä ongelmaluottoja sinne roskapankkipuolelle,
että näinhän tapahtui just ja kerroin
tapahtuman ja kaikki edelliseltä illalta 2 minuuttia vaille
16, ja silloin paljastui, että näinhän
sitä todellakin tapahtuu. Sitten sanoin, että nyt
kai tämä peli kerta kaikkiaan puhalletaan poikki,
ja niin se puhallettiin sillä silmänräpäyksellä.
Mutta sitäkin olisi jatkunut vielä vaikka kuinka
paljon.
Aivan totta on näiden 12,5 miljardin markan ongelmaluottojen
kanssa, jotka olivat perinnässä olleet eikä niitten
kanssa ollut edistytty, että ne sitten yhtenä pakettina,
itse asiassa siinä oli useampi paketti näissä,
mutta yksi semmoinen suuri paketti oli se 12,5 miljardia markkaa,
myytiin kai jonkunlaisen kilpailun tuloksena Aktiv Hansalle, niin
kuin tuli jo tuossa todettua, ja nimenomaan 5 prosentin arvosta
sitä luottokantaa, joka oli olemassa. Ja tässä yhteydessä tapahtui
yksi asia, joka oli koko yhteiskunnan moka. Tämä on minun
tulkintani asiasta, joka voi olla väärä,
mutta senpähän nyt kuitenkin sanon, kun se pöytäkirjan
avulla on kaikkien luettavissa, jos joku siitä kiinnostunut
on.
Se taho, jonka olisi pitänyt olla aktiivinen muistuttaja
tämän velan olemassaolosta, vaikeni täydellisesti
siitä, ja näin luotiin käsitys siitä,
että oli olemassa velka-armahdus, ja kuitenkaan velka-armahdusta
ei sellaisena, kuin ed. Kankaanniemi vuonna 1995 vp sitä eduskunnalle
esitti, eikä missään muussakaan mielessä ollut
olemassakaan, ja sitten tuli valtavana yllätyksenä,
kun Aktiv Hansan perijät ilmestyivät ovelle. Tästähän
se sokki syntyi, ja sehän tuntui täällä eduskunnassa,
ne päivät, kun ne perijät ilmestyivät ovelle.
Elikkä siis oli tullut pitkähkön hiljaisen jakson
jälkeen mielikuva, että tässä homma
on niin kuin hoitunut pois ja mitään ei tapahdukaan, että ne
niin kuin tavallaan kuolettuvat automaattisesti nämä velat,
mitä itse kullakin oli. Ja niitten taustallahan valtaosassa
oli kysymys siitä, että asianomaiset henkilöt
olivat täysin osattomia tapahtumaan. Siis kysymys oli valuuttalainoista,
joita pankinjohtajat olivat houkutelleet allekirjoittamaan, ja sitten
he vielä ryhtyivät sumplimaan niitten kanssa ihan
holtittomasti. Joukossa oli sellaisia tapauksia, että henkilöt
x, y, z olivat allekirjoittaneet lainapapereita näitten velallisten
puolesta jnp., ja siitä on olemassa keskusrikospoliisin
laboratorion todistukset, että näin on käynyt.
Elikkä siis kaikki mahdollinen kurjuus silloin tapahtui.
Sitten se, mihinkä se huipentui, oli se, että ruvettiin
kahteen kertaan perimään näitä,
ja onnellisia olivat ne tapaukset, joissa tämä kaksinkertainen
perintä saatettiin Arsenalin tarkastusjaoston tietoon,
koska sillä oli valta päästä,
se oli kaikki poikkeuksellista, myöskin yksityisten ihmisten
asioitten hoitamiseen. Sitten kun tämä homma siirtyi
Vakuusrahaston valtuustolle jujutuksen kautta, niin silloin tämä oikeus
poistui kertaheitolla. Mutta tarkastusjaostolla se oli, ja se tarkoitti
sitä, että silloin pystyttiin kaivamaan ne paperit
esille ja toteamaan, että hyvänen aika, nämähän
ovatkin maksettuja, mitäs ihmeen peliä tämä oikein
on. Elikkä kaikki se, mitä ed. Kankaanniemi tässä äsken
totesi ja myöskin ed. Vistbacka, kaikki on tietysti suurin
piirtein näin, minulla on sama mielikuva kuin heillä on
näistä tapahtumista.
Vielä toistan, että se, mikä oli
se suuri, tavallaan tahaton virhe koko yhteiskunnalta, oli se, että luotiin
kuva siitä, että on olemassa jonkinlainen velka-armahdus,
joka kerralla niin kuin vaan hiljaisesti hoitaa pois tämän
asian, ja näinhän ei ollut asian laita.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Lyhyesti, mutta kuitenkin vielä vähän.
Ensinnäkin, ei kai vanhoja pitäisi muistella,
ja niistä monet asiat ovat vähän salassa
pidettäviäkin, mutta kyllä tavattoman
hyvin muistan sen syksyisen illan, kun valtioneuvoston talouspoliittinen
ministerivaliokunta kokoontui salaiseen paikkaan toimittajia harhauttaen
hyväksymään Suomen Säästöpankin
pilkkomisen ja kun meille ministereille sitten annettiin se valtava
nippu papereita eteen ja se piti siinä yön hiljaisina
tunteina hyväksyä, tehdä se raju päätös,
joka silloin jouduttiin tekemään, käsittääkseni
jouduttiin tekemään, vaihtoehtoja ei paljon ollut.
Ostajapankit olivat suostuneet tiettyyn kauppaan, ja myyjänä oli
käytännössä sitten valtioneuvosto,
vaikka muodollisesti ehkä joku muu.
Tuossa paketissa, jota siinä selailimme itse kukin,
havaitsin sen kohdan — voin sanoa, että kun elämässäni
olen johdatustakin joskus kokenut, niin siinä ehkä oli
johdatusta — avautui eteeni se sivu, jossa oli tämä ostajapankkien
oikeus Suomen Säästöpankista tulevien
roskalainojen siirtämiseen valtion piikkiin eli Arsenaliin.
Siinä kohdassa, ed. Pulliainen, ei ollut minkäänlaista päivämäärää,
päättymispäivämäärää,
mihin asti niitä saa sinne panna. Kysyin herra pääministeriltä,
eikö tässä pitäisi olla edes
joku päivämäärä, milloin
tämä oikeus katkeaa, ja kaikki olivat samaa mieltä,
ja siihen pantiin päivämäärä.
Eli otan tästä pienen plussan itselleni, mutta
miinuksen siitä, että se päivämäärä tuli
liian pitkälle.
Ei tietysti osattu kuvitella, että vuonna 1994 Suomen
talous lähti jo aika voimakkaaseen vientivetoiseen nousuun
ja tilanne korjaantuikin kohtalaisen hyvin, jolloin ne pankit, jotka
siinä nyt olivat ostajina, alkoivat voida jo paljon paremmin,
mutta niillä oli vielä turhan pitkään,
ehkä vuoden verran, oikeus siirtää niille
tulleita roskalainoja, niiden tulkitsemia roskalainoja. Kyllä siellä joku
teoreettinen malli oli, millä ne tarkastettiin, olivatko
ne sellaisia lainoja, jotka voidaan siirtää valtion
piikkiin, veronmaksajien piikkiin.
Mutta tällainen avoin kohta siellä oli, ja
sinne lisättiin se päivämäärä,
ja jos ei sitä olisi laitettu, niin periaatteessa vieläkin
voisivat kai työntää sinne niitä,
vaikka tilanne on jo se, että Suomessa ei suomalaisia pankkeja
ole kuin yksi ketju oikeastaan enää. Näin
on, pankit kylpevät rahassa, mutta velalliset kylpevät
edelleen suurelta osin veloissaan.
Tosiaan sitten tämä 5 prosentilla myynti oli kyllä huono
kauppa. Valtion olisi pitänyt joko pitää se
oman ulosoton piirissä tai perustaa oma yhtiö sitä hoitamaan
tai antaa Arsenalin hoitaa sitä edelleen tai olisi pitänyt
olla joku malli, mutta nyt siitä annettiin valua suuret
summat norjalaisille. No, niillä sitä rahaa nyt
on muutenkin, niin että raha menee rahan luo.
Tämä jääköön
nyt historiankirjojen kaiveluksi tältä osin, mutta
nyt toinen asia nousi tässä esiin, erityisesti
ed. Vistbackan puheenvuorossa näitten ulosottokaari- ja
velanvanhentumispykälien osalta, ongelma, epäkohta,
joka on tässä lainsäädännössä sisällä edelleen.
En sitä äsken muistanut nostaa esille. Nimittäin
tämän ulosottoperusteen synty on se ajankohta,
josta lähtevät nämä vanhenemisajat
sekä ulosoton määräaikaisuuden
että velan vanhenemisen osalta. Tuo ulosottoperusteen synty
on monta kertaa huomattavastikin myöhäisempi kuin
itse velan synty tai velan nosto ja vaikkapa se ajankohta, jolloin
ensimmäiset erät ovat jääneet
maksamatta.
Tämä on johtanut ja johtamassa nyt siihen, että meillä on
esimerkiksi sellaisia henkilöitä, jotka eivät
silloin jaksaneet yksinkertaisesti, henkinen ja fyysinen voima ei
riittänyt, hakea ulosottoperustetta, tai sitten pankit
eivät sitä hakeneet, tai sitten haettiin, mutta
siitä tehtiin valitus hovioikeuteen, ehkä jopa
yritettiin korkeimpaan oikeuteen asti, jolloin se määräaika
venyi ja venyi ja lainvoimainen ulosottoperuste syntyi vasta vuosien
jälkeen siihen nähden, milloin se todellinen ongelma
oli syntynyt. Ja nyt meillä on iso joukko velallisia vaikeuksissa
tämän takia, että ulosottoperuste on
syntynyt tavattoman monta vuotta liian myöhään
tähän näkökantaan nähden,
missä nyt ollaan, ja se pitää ihmisiä tässä kurimuksessa
vielä ehkä pitkäänkin.
Sen tähden nyt olisi paikallaan, että tätä lainsäädäntöä vielä tarkistettaisiin
tai olisi huomattu tässä yhteydessä tarkistaa,
että tuo ulosottoperusteen synty ei olisikaan aina se hetki,
josta lasketaan nämä määräajat,
vaan se olisi velan erääntyminen tai joku yksiselitteinen
aikaisempi aika, joka kuitenkin merkitsisi sitä, että 15
vuotta on sittenkin tullut oltua siinä velkakauheudessa, jonka
se elämään on tuonut ja aiheuttanut.
Tällainen muutos olisi kyllä vielä ihan
paikallaan.
Herra puhemies! Tuohon luottotietolain häiriömerkintäkysymykseen
sen verran, että joulun edellä, kun siitä oikeusministerin
kanssa keskusteltiin, ja lakialoitekin tehtiin kyllä, niin
oikeusministeri Brax asetti kyllä työryhmän
selvittämään sitä asiaa mutta
antoi sille varsin pitkän määräajan — oliko
se tämän vuoden loppuun vai kuinka pitkälle
se oli — ehkä vedoten siihen, että ministeriössä on
työtaakka iso, ja sen tiedämme, että siellä on
työtaakka ihan kohtuuttoman iso. Mutta sen ei pitäisi
olla niin monimutkainen asia, etteikö sitä voitaisi
nopeammin hoitaa kuin joskus vuoden kuluttua. Se on kuitenkin monille
ihmisille todella iso ongelma, ja minä en näe
ketään, joka siitä hyötyisi,
en ketään, mutta niitä, jotka siitä kärsivät,
on luvattoman paljon.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Jo on aikakin ottaa tämä pitkä asia
esille. Voi vain arvailla, minkälaista jälkeä tämä prosessi
on koko suomalaiseen yhteiskuntaan jättänyt.
Sitten näistä luottotiedoista, joista täällä useampikin
henkilö on puhunut. Ainakin omasta mielestäni
olisi aivan luonnollinen jatke ollut, että tähän
asiaan, mistä me puhuimme, ne olisivat loogisesti kuuluneet.
Mutta niin kuin ed. Kankaanniemi sanoi, se ei tainnutkaan olla niin yksinkertaista.
Toivotaan, että se ratkeaa pian.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Tässä on käytetty
erinomaisia ja syvällisiä puheenvuoroja ja tuotu
historiaakin esiin muun muassa ed. Kankaanniemen puheenvuoroissa.
Totean vielä, että minunkin mielestäni
tämä lakiesitys on erittäin kannatettava
ja valiokunta on sen nopeasti käsitellyt. Tässä mietinnössä todetaan
myös, että valiokunta pitää tärkeänä,
että oikeusministeriö tarkkaan seuraa uusien säännösten
soveltamista ja erityisesti siinä suhteessa, esiintyykö tilanteita,
joissa velallinen hakee maksuohjelman raukeamista väärinkäyttötarkoituksessa.
Sitä on varmasti tarpeen seurata, mutta toivon, että oikeusministeriössä myös
seurataan tämän lakiesityksen toteutumista siitä näkökulmasta,
jääkö ja minkä verran jää näitä väliinputoajatilanteita
ja puutteita velallisten asemaan.
Kun täällä nyt on useammassa puheenvuorossa
otettu esiin tuo tarve muuttaa luottotietolakia, niin uskon, että valiokunnan
puheenjohtajan kautta hänen ryhmätoverilleen oikeusministerille
tämä viesti menee eteenpäin, että eduskunnassa
varmasti laajalti odotetaan näitä muutoksia.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Sen verran vielä, kun näitä nostalgioita
tässä kuuli, että ilmeisesti sekä ed.
Pulliainen että ed. Kankaanniemi puhuivat täysin
asiaa, koska katsoin tuosta itse, että se ei ollutkaan
tosiaan MOT, vaan A-zoom ja Seppo Konttisen Salainen pankkituki
-niminen kirja, jonka kaikki tiedot oikeastaan olivat samoja, mitä minä olen
tässä nyt kuullut, ja sitten vielä vähän
lisääkin. Tässä otetaan tämmöinen
mainostilaisuus, eli tämä on tässä jossain
uudessa Huutomerkki-sarjassa ensimmäinen kirja.
Tosiaan, kaikki mitä minä äsken kuulin
tässä, ja sitten vielä päätteeksi
tässä ohjelmassa oli, että Suvi-Anne
Siimes, senaikainen valtiovarainministeri oli luvannut antaa haastattelun,
mutta sitten vähän ajan päästä kieltäytyi
enää kommentoimasta koko juttua, joka vielä sitten
löytyi muultakin taholta ilmeisesti niihin aikoihin, jonka
pahin moka siis oli ilmeisesti justiin se, että annettiin
ihmisten luulla eikä sitten annettukaan anteeksi näitä velkoja.
Mutta tosiaan yhdyn näitten edustajien mielipiteisiin,
että tämä asia pitäisi selvittää,
koska tässä haluaisin itse ainakin tietää,
ketkä tämän Aktiv Hansan keksivät,
kuka tai ketkä sanoivat, että myydään
tällä 5 prosentilla tämä potti
tuonne ja pistetään suomalaiset ... Sehän
on siis uskomattoman epämoraalinen teko. Ketkä,
mikä puolue tunnustaa tämän "hienon"
jutun? Mitä siitä oli hyötyä?
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ihan tähän vastauksena
täältä näin, että kyllä sen keksivät,
jos siinä nyt tarvittiin keksijää, valtiovarainministeriön
finanssineuvokset, jotka keksivät tämän.
Minä ymmärsin siitä informaatiosta, että tavallaan
se keksiminen kuului heidän virkavelvollisuuksiinsa, siis
luoda järjestelmä, jossa osa osalta pankkikriisin
jälkiseuraamukset hoidetaan pois päiväjärjestyksestä.
Se poliittinen valintahan tapahtui siinä, aivan niin
kuin ed. Kankaanniemikö tässä äsken
totesi, hoitaako esimerkiksi valtiovarainministeriö tämän
asian supervisorina eräällä tavalla vai
myydäänkö se sitten pois. Ja siihen,
että myytiin, niin minä luulen, että siihen
löytyi malli muualta maailmasta. Nimittäin silloin
kerrottiin hyvin selvästi se, että tätä myyntimenettelyä oli
käytetty yleisesti, ja siitä esimerkki ja todiste
oli se, että oli aktivhansoja sun muita, jotka olivat tällä markkinalla,
siis hoitamassa juuri tämän laatuista bisnestä.
Elikkä se tästä puolesta.
Sitten toinen näkökohta vielä. Jos
olisi päädytty siis todella sellaiseen totaaliseen
velka-armahdukseen, niin että olisi putsattu tämä kenttä kerralla
pois, sen hintahan oli suomalaiselle yhteiskunnalle 30—45
miljardia markkaa, huom. markkaa. Se oli sen hinta. Riippuu tavasta,
millä se lasketaan, mutta sellaiset suoranaiset markkamääräiset menetykset
olivat 30 miljardia markkaa. Siinä siis pikkusen vielä panemalla
lisää nokkiin se olisi voitu eräällä tavalla
hoitaa, muun muassa tämä 12,5 miljardia markkaa,
markka-aika oli silloin.
Mutta mikä sen eräällä tavalla
rakenteellisesti ehkä esti? Oli sellainen tunne, että siinä yhteydessä myöskin
sitten sellaiset saavat armahduksen, jotka olivat pelureina olleet
kuvassa mukana. Siinä ehkä kaikkein eniten julkisuutta
saaneessa tapauksessa, olkoon nimi vielä tässä lausumatta,
oli niin ovela juttu, että Hitchcockin jututkaan eivät ole
niin hyvin tehtyjä siellä keksimispuolella kuin se
operaatio oli. Elikkä siinä oli kysymys pankkien
sulkemisajan viimeisen kahden minuutin aikana operoimisesta rahansiirroissa.
Siinä pelattiin nopeilla rahansiirroilla tililtä toiselle
ja paikasta toiseen, pelattiin niin, että saavutettiin
etua, mutta hävittiin myöskin. Sitten siitä syntyi
muka se, että yhteiskunnan piti pelastaa, kun meni huonosti
sitten se viime vaihe kuitenkin. Mutta heti, kun Arsenalin tarkastajat
sen totesivat, että näinhän tässä on
käynyt, niin välittömästi keskustelu
aiheesta loppui, sillä silmänräpäyksellä.
Ja nämä varmasti pistivät silloin jarruja
sille päälle, että siihen yleiseen velka-armahdukseen
niillä tiedoilla, jotka silloin oli olemassa, ei uskallettu
ryhtyä.
Yleiskeskustelu päättyi.