Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Talouskriisi koettelee kovin eriarvoisesti
ihmisiä. Näyttää siltä,
että tavallinen palkansaaja, pieneläkeläinen
ovat niitä, jotka tässä joutuvat maksumiehiksi.
Arvonlisäveroa ollaan nostamassa, kuntaverot nousevat,
terveyskeskus- ja päivähoitomaksut nousevat. Nyt
kysytään oikeudenmukaisuuden perään.
Eduskunnan suuri enemmistö oli viime viikolla valmis siihen,
että pääomaverotusta kiristettäisiin,
jotta saataisiin rahaa tarpeellisiin palveluihin, vanhustenhoitoon
ja myös pienimpien etuuksien nostamiseen. Se voisi tuottaa
toteutustavasta riippuen 100:sta aina 500 miljoonaan euroon. Viikko
sitten ministeri Katainen ei suostunut eduskunnalle kertomaan, mikä on
hänen pääomaverokantansa. Kysyn nyt:
Oletteko te valmis oikeudenmukaisuuden lisäämiseen,
oletteko heltynyt? Oletteko valmis siihen, että myös
hyvätuloiset tulevat talkoisiin mukaan? Aiotteko antaa
vielä tänä keväänä esityksen
pääomaverotuksen nostamisesta?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Niin viime viikolla, mutta monta monta viikkoa,
itse asiassa monta kuukautta sitten olen jo ensimmäisen
kerran sanonut, että minusta pääomatuloveron
korotus on järkevää nimenomaan oikeudenmukaisuuden
lisäämiseksi, vaikka sillä ei kovasti
rahaa kerätäkään. Sen voi itse
asiassa vaikkapa viime viikon kyselytunnin pöytäkirjoista
katsoa, miten minä vastasin — aika moni muu ymmärsi
kyllä sen vastauksen, mutta ed. Heinäluoma ei.
Eli oikeudenmukaisuuden lisäämiseksi on järkevää nostaa
pääomatuloveroa, mutta se kannattaa tehdä siinä yhteydessä, kun
kaikista veroista tehdään kokonaisratkaisu. Hallitus
saa nyt Hetemäen johtaman selvitysryhmän arviot
tämän kevään aikana, ja sitten
me päätämme, mitä niille teemme.
Haluamme katsoa työllistämisen kannalta olennaiset
veroratkaisut kokonaisuutena.
Tuossa ed. Heinäluoma sanoi, että pääomatuloveron
korotuksella voitaisiin nostaa pienimpiä etuuksia ja parantaa
palveluita ja tehdä kaikkea. Ei sillä nyt ihan
niin hirveästi voida saada rahaa. Sitä paitsi
minä luulen, että se menee jo alijäämän
kattamiseen eli uusien lisämenojen kattamiseen se ei varmastikaan
riitä vaan alijäämän kattamiseen
ne kaikki rahat tulevat, mitä verojen korotuksilla tehdään.
Hyvä on tietysti muistaa se, että ensi vuoden
alusta 1,5 miljardia euroa (Puhemies: Nyt on minuutti kulunut!)
kerätään jo veronkorotuksilla muutenkin,
energiaveron korotuksilla ja sitten heinäkuun alusta ...
Puhemies:
Nyt on 1,5 minuuttia kulunut. Lisäkysymyksiin!
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Kun rahasta on pulaa, niin joutuu ihmettelemään kyllä hallituksen
toimintaa. Yhden miehen päätöksellä ministeri
Katainen antoi 800 miljoonaa euroa kelamaksussa kerralla rahaa pois.
Nyt sitä ryhdytään ensi vuonna korvaamaan
näiden arvonlisäverojen ja bensaverojen ja muiden
korotuksien kautta.
Mutta kun olitte kovin kaunopuheinen taas tänään,
niin huomasin teidän puheestanne viime viikonloppuna, että te
kokoomusväelle kerroitte, että aiotte esittää itse
asiassa yritysverotuksen laskua. Nyt toivoisinkin, että kertoisitte
eduskunnalle, pitääkö tämä paikkansa.
Nimittäin jos näin tehdään,
niin lopputulos tietysti oikeudenmukaisuuden kannalta on aivan nurinkurinen.
Jos te teette pienen korotuksen pääomaveroon,
mistä nyt näköjään
teidän ajattelussanne on kysymys, tulee 100 miljoonaa valtiolle,
ja teette 2—3 prosenttiyksikköä yhteisöveron
laskua, se tarkoittaa sitä, että noin 400 miljoonaa
häviää valtion verotuloja. Eli nettotappio
valtiolle on 300 miljoonaa ja sama tappio myös oikeudenmukaisuuden
kannalta. Kysyn:
Oletteko jo luvannut tämän yritysverotuksen laskun
elinkeinoelämälle?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Sosialidemokraatit esittivät pääomatuloveron
korotusta 2 prosenttiyksiköllä eli 100 miljoonaa
euroa lisää. Sillä ei kovin paljoa rahoiteta,
mutta kuten olen kuukausia sitten jo sanonut, se on oikeudenmukaisuuden
lisäämisen kannalta olennaista.
Hallitus tulee katsomaan veropakettia nimenomaan kasvun ja työllisyyden
kannalta, eli olennaista tämän talouskriisin jälkihoidossa
on se, että me oikaisemme julkisen talouden. Siihen tarvitaan
pidempiä työuria, tehokkaampaa julkista palvelutuotantoa,
siihen tarvitaan kasvua, ja veropolitiikka on väline, jolla
voidaan luoda kasvua. Meidän jokaisen pitäisi
miettiä, lähdemmekö vaan palkansaajien,
eläkkeensaajien ostovoimaa leikkaavien veronkorotusten
tielle ja lähdemmekö vain työllisyyttä heikentävien
yritysveron korotusten tielle vai teemmekö sellaisia ratkaisuja,
joilla saamme kasvua ja työpaikkoja aikaan, koska se luo
oikeudenmukaisuutta. Ja jos olemme tällä linjalla,
niin pitää miettiä, mitä verotuksessa
tehdään.
Oma lähtökohtani on karkeasti ottaen se, että (Puhemies:
Minuutti on kulunut!) työnteon ja työllistämisen
verotusta ei pidä nostaa, pikemminkin laskea, välillistä veroa
voidaan nostaa.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Oli kyllä ministeriltä erittäin
kaunopuheinen puheenvuoro, jossa kysymykseeni ei tullut vastausta.
Kysyin, aiotteko laskea yritysverotusta. Ette eduskunnalle rohjennut
tätä asiaa kertoa, mutta viime viikonloppuna kokoomusväelle
kyllä kerroitte, että alentaisimme sellaisia veroja — ja
sitten tämä teidän määritelmänne — jotka
lisäävät työn teettämistä ja
työn tekemistä, ja silloin puhutaan yhteisöveroista.
Te olette siis kokoomusväelle jo kertonut, että yritysverotusta
tullaan laskemaan, mutta tälle salille te ette sitä uskalla
kertoa. Tämähän tarkoittaa sitä,
että valtion verotulot eivät lisäänny
vaan ne tulevat vähenemään nettona vähintäänkin
300 miljoonaa euroa, elleivät enemmän, ja te olette
juuri siirtämässä sitä maksutaakkaa
tavallisille ihmisille nostamalla arvonlisäveroa ja pakottamalla
kuntaverojen nostoon.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Olen lukuisia kertoja myös tässä salissa
sanonut — voisi olla hyvä, jos joku kuuntelisi
niitä sanomisia — että olen sitä mieltä,
että pitää siirtää taakkaa
työn teettämisen ja työn tekemisen veroista
kulutusverotukseen, ja silloin tietysti ei ole kovin monia veroja
vaihtoehtona. Siihen en ota vielä kantaa, millaisia verouudistuksia
tämä hallitus tulee tekemään,
mutta jos halutaan työn tekemistä tai työn
teetättämistä helpottaa verotuksen keinoin,
silloin puhutaan palkkaverosta ja silloin puhutaan yhteisöverosta.
Mutta me otamme kantaa tähän kokonaisveropakettiin,
ja se varmasti tulee eduskunnan tietoon. Olisi hyvä, että me
keskustelisimme kaikki tästä verotuksen uudistamisen
tarpeesta eli siitä, haluammeko me, niin kuin olen ymmärtänyt,
leikata palkansaajien, eläkkeensaajien ostovoimaa nostamalla
näitä veroja vai halutaanko vaikeuttaa työllistämistä nostamalla
yritysveroja vai mitä halutaan tehdä.
Martti Korhonen /vas:
Herra puhemies! Kun me puhumme oikeudenmukaisuudesta ja ministeri
monta kertaa puhuu siitä, että yhteisöveroa
pitää nostaa oikeudenmukaisuusnäkökulmasta
lähtien, niin minäpä kysyn, mitä varallisuusverolle
pitäisi tehdä. Pitäisikö sitä nostaa
tästä oikeudenmukaisuusnäkökulmasta
lähtien, vai annetaanko sen olla entisellään?
Toinen kysymys liittyy siihen, että te koko ajan korostatte,
että pitää hakea kasvua ja pitää hakea
työpaikkoja. Aivan oikein. Mutta kun katsoo, mitä tuolla
reaalielämässä tapahtuu — otetaan
nyt yksinkertainen esimerkki — niin mitä siellä on
tapahtumassa esimerkiksi jään särkemisen
osalta tällä hetkellä? Jos jäänsärkijät
pysähtyvät tässä maassa, niin
mitä kasvua ja työpaikkoja se edistää?
Ja kun te sanotte, että rahaa ei ole paljon tai sitten
yhteisöverokertymän kautta ei tule paljon, siellä on
puute itse asiassa yhtiöillä rahasta, jonka suuruusluokka
on muutama miljoona euroa. Kaikki on suhteellista.
Aiotteko te panna näitä käytännön
asioita kuntoon, jotta niitä työpaikkoja pystytään
säilyttämään, jotta se teollisuus
pyörii tässä maassa ja jotta vientiä pystytään
edelleen edistämään?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Voin taata, että tämä talo
pääsee keskustelemaan verotuksen kokonaisuudesta vielä lähikuukausien
aikana, ja toivon, että jokainen ottaa siihen kantaa. Minä tulen
ottamaan kyllä varmasti kantaa, mutta me käymme
tietysti hallituksen kanssa sitä keskustelua sen jälkeen, kun
olemme saaneet selvityksen. Ei tämä ole mitään
salatiedettä. Jokainen voi jo kertoa etukäteen,
mitkä ovat niitä veroja, joita aikoo korottaa,
tai onko joitakin veroja, joita meinaa laskea. Ihan vapaasti jokainen
voi sitä keskustelua käydä.
Me haluamme vaan hallituksen puolella, että me katsomme
kokonaisuutta, eikä niin, että aina yksi vero
kerrallaan, prosentti ylös vai alas, vaan mitä tälle
Suomelle tehdään, millaiset ovat ne verot, jotka
maksimoivat työn tekemisen. Sosialidemokraattien kanssa
olemme olleet eri mieltä siitä, kun olemme halunneet
lisätä ostovoimaa palkansaajille ja eläkkeensaajille.
Olemme olleet eri mieltä siitä, kun olemme poistaneet
työn teettämisen veron eli kelamaksun. Meillä on
tapahtunut noin 2 miljardin euron muutos työn tekemisen
ja teettämisen veroista kulutusverotukseen. Tätä te
olette vastustaneet, mutta tämä on meidän
mielestämme ollut oikein.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Nyt on erittäin tärkeätä tietää muun
muassa Sari Sairaanhoitajan, mitä tulee tässä verotuksessa
tapahtumaan. Samaten yrityselämä haluaa tietää,
millä tavoin verotus tulee ensi vuonna toimimaan. Oletteko
te valmis nyt siihen, kun nämä selvitykset valmistuvat
keväällä, että te tulette budjettiriihessä elokuussa
tuomaan ne esitykset siitä, millä tavoin te pääomaverotusta
korotatte, millä tavoin te menettelette yritysverotuksen
kanssa, millä tavoin pienten sosiaaliturvaetuuksien verotuksen
kanssa ja millä tavoin te keräätte nämä kaikki
yhteen?
Ruotsissa on tullut erityinen vero pankeille, tällainen
veron luonteinen maksu. Oletteko te valmis tuomaan Suomeen myös
tällaisen maksun, jotta me saamme tähän
verotukseen jonkinlaista oikeudenmukaisuutta?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Puhemies! Kuten olen sanonut tänäkin päivänä ja useampana
päivänä aikaisemmin, hallitus on valmis
ottamaan kantaa verotuksen kokonaisuuteen tämän
vaalikauden aikana, ei siinä ole mitään
sen ihmeempää. (Ed. Skinnari: Elokuussa?) — Se voi
olla silloin tai se voi olla aikaisemmin, mutta otamme siis kantaa
tähän asiaan, ja jokainen pääsee
siihen tässäkin salissa ottamaan kantaa. Sen takia
en voi vielä siitä sanoa mitään
enempää, koska me haluamme sen selvityksen nähdä ja
sen jälkeen ottaa kantaa. Ei tarvitse pelätä sitä,
etteikö otettaisi verotukseen kantaa.
Kun totesitte, että monet palkansaajat ovat halukkaita
tietämään, mitä verotukselle
käy ensi vuonna, se on tästä hallituksen
kokonaisuudesta kiinni. Mutta niin kuin tähän
saakka olemme tehneet, emme ole ostovoimaa leikanneet, vaikka vasemmisto
on sitä vaatinut. (Välihuutoja) — Emme
ole leikanneet ostovoimaa palkkaverotusta korottamalla. Sen olemme
sanoneet, että arvonlisäveroa korotetaan, mutta
palkkaveroa ei. Tämä on otettu hyvin vastaan myös
palkansaajajärjestöpuolella. Olemme siitä tuesta äärettömän kiitollisia. — Taisi
aika loppua?
Puhemies:
Kerrankin näinpäin!
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Ministeri Katainen käyttää tätä vanhaa
tekniikkaa, että siirtää maalin ihan
ikiomaan paikkaansa ja ampuu sinne. Ei täällä ole
kyllä kukaan esittänyt palkansaajaverotuksen eikä eläkeläisten verotuksen
kiristämistä. (Ed. Kuusisto: Ei todellakaan!)
Mutta se, mitä te olette tekemässä,
on mutkan kautta juuri tämä asia. Te olette nyt
siis tämänpäiväisen ilmoituksen
pohjalta selvästikin valmistelemassa sitä, että yritysverotusta
lasketaan, mikä tulee viemään monin verroin
enemmän rahaa kuin tämä teidän
hahmottelemanne pääomaverotuksen korotus. Ja se
tullaan siirtämään tämän
jälkeen tavallisille ihmisille maksettavaksi nostamalla
arvonlisäveroa; nostamalla energiaveroa se näkyy
sähkölaskun hinnassa. Kelamaksussahan kävi
juuri näin. Te teitte ratkaisun, jolla kelamaksua siirrettiin
tavallisen kuluttajan maksettavaksi, ja se näkyy ensi vuoden
sähkölaskussa.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Siis käydään vielä kerran
läpi. Hallituksen yksiselitteinen valinta on ollut se, että emme
halua verottaa siitä, että yrittäjä työllistää ihmisen.
Tässä me olemme eri mieltä sosialidemokraattien
kanssa. Demarit ovat sitä mieltä, että työnantajaa
pitää verottaa siitä, että hän palkkaa
työntekijän, ja me olemme sitä mieltä, että näin
ei pidä tehdä. Sen takia me otimme kelamaksun
pois, jota yritys maksaa vain siinä tapauksessa, että sattuu
palkkaamaan työntekijän. Me pidimme sitä vääränä,
koska meidän ajatuksemme lähtee siitä,
että vain työnteko luo hyvinvointia.
Toinen linjamme on ollut se, että työn tekemistä eli
palkkatyön tekemistä ei pidä kohtuuttomasti
verorasittaa. Kun sitä verorasitusta pitää johonkin
pistää, niin pistetään mieluummin
kulutukseen, ympäristöveroihin, kulutusveroihin. Tämä on
ollut meidän valintamme: 2 miljardia euroa on siirretty
työn tekemisen ja teettämisen verosta kulutusverotukseen.
Tässä meillä on iso linjaero. Te olette
sitä mieltä, että työn teettämistä pitää verottaa
kovemmin ja työn tekemistä pitää verottaa
kovemmin ja välillisiä veroja ei saa nostaa. Tässä on
iso linjaristiriita, mutta minä uskon, että työnteon
maksimointi on tämän hyvinvointiyhteiskunnan tulevaisuuden
kannalta (Puhemies: Nyt se meni se aika taas!) se olennaisin tekijä.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Meillä on verotuksen periaatteena
myös oikeudenmukaisuus, ja tämän kyselytunnin
aiheena oli verotuksen oikeudenmukaisuus, mutta jos ei se valtiovarainministerin
suuhun sovi mitenkään, niin ehkä me jatkamme
tätä keskustelua sitten yleisöpalstojen
kautta tai muualla, koska te tosiaan puhutte eri asioita salin ulkopuolella
kuin täällä. Ja kysymys koski sitä,
että oletteko te luvannut jo, että yhteisöverotusta
lasketaan ja sitä kautta, humpsista, samoille rikkaimmille
tuloluokille kompensoidaan se heidän mahdollinen osallistumisensa
lamatalkoisiin pääomaverotuksen kiristämisen
kautta. Tämä on se hankaluus. On se yritysvero,
mutta myöhempinä vuosina sieltä voidaan
silloin järjestellä voittojen kautta aivan hyvin,
kuten varmasti ihmiset tietävät.
Keskustalaisilta ministereiltä on tullut idea tästä,
että hyvätuloiset osallistuisivat lamatalkoisiin.
On hyvä, jos pääministeri haluaa tähän
kommentoida. Myös valtion verotulokertymästä huolehtiminen
on tärkeä periaate oikeudenmukaisuuden lisäksi,
ja sen takia, kun teette alennuksia hallitusohjelman mukaisesti,
niin siellä ei kyllä työllistäminen
periaatteena näkynyt. Se on hyvä lupaus, jos tästä eteenpäin
työllistäminen katsottaisiin prioriteetiksi, (Puhemies:
Minuutti!) eikä muun muassa ed. Zyskowiczin haukkumakin
lista siitä, että kaikki tehtiin.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Oikeudenmukaisuuden kannalta, kun katsoo
hallituksen tekemiä veropäätöksiä,
ruokaveron alennus on selkeästi sosiaalisesti oikeudenmukainen
päätös. Eläkeläisten
verotuksen korjaaminen palkansaajien tasolle on selkeästi oikeudenmukainen
ratkaisu. Kunnallisveron perusvähennyksen roima korottaminen
on selkeästi oikeudenmukainen ratkaisu. Pelkästään
näihin kolmeen on käytetty pitkälti toista
miljardia euroa vuositasolla veronkevennysvaroja, ja ne ovat todella
oikeudenmukaisuuskysymyksiä. Palataan tähän
väittelyyn tässä välikysymyskeskustelussa,
joka edessä on.
Hallitus kyllä pystyy sekä veropolitiikkansa että tulonsiirtopolitiikkansa
oikeudenmukaisuuden puolesta perustelemaan ja puolustelemaan erittäin
hyvin. Hallituksella on lisäksi selkeä linja siinä,
että on haluttu suosia suomalaista yrittäjyyttä ja
työn tekemistä. Painopisteen siirtäminen
kuluttamiseen on myös ekologista verouudistusta, jolle
ymmärtääkseni on ollut laaja yhteisymmärrys
Suomessa.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Minä en nyt ihan ymmärtänyt kysyjän
sanomaa, että jos ei oikeudenmukaisuus kiinnosta. Pääministeri
kertoi juuri konkreettisia tekoja, mitä on tehty nimenomaan
oikeudenmukaisuuden kannalta. Itse totesin, kun tämä keskustelu
alkoi, että nimenomaan pääomatuloveron
korotus on oikeudenmukaisuuden kannalta oikein. Ei yhteisöveron
lasku, jos siihen mentäisiin, ole mikään
henkilöverotuksen kevennys. Yritykselle jää silloin
siis enemmän rahaa joko työllistää ihmisiä tai
tehdä investointeja.
Mutta niin kun totesin, en ota yksittäisiin asioihin
kantaa, eikä minulla ole tarve kenellekään mitään
lupailla. Sanoin vain sen, että meidän periaatteemme
on tässä hallituksessa ollut, että veropolitiikkaa
tehdään oikeudenmukaisuuden kannalta, mutta erityisesti
sen lisäksi työn tekemisen ja työn teettämisen
kannalta järkevällä tavalla.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Vuoden alussa eläkeläiset,
työttömät, opiskelijat, kaikki jäivät
vaille tulokorotusta näitten indeksitarkistusten osalta.
Ei tullut myöskään verohelpotusta tähän
pienituloisimpaan ryhmään. Mutta isotuloisille
jaettiin erittäin rutkat verohelpotukset myös
nyt kriisin oloissa vuoden alussa. Esimerkiksi te, pääministeri,
tulette saamaan tänä vuonna, jos ette vielä itse
sitä tiedä, yli 1 000 euroa lisää käteen
rahaa vuoden aikana.
Te puhutte oikeudenmukaisuudesta. Köyhille ei mitään,
heidän toimeentulonsa tiukkenee tänä vuonna,
koska reaalitulo putoaa yli miljoonalla suomalaisella. Ja teille
1 000 euroa vuodessa lisää, ja te puhutte
oikeudenmukaisuudesta. Jos te tosissanne olette, niin sitten on
pakko todeta, että teillekin on tehty omantunnon ohitusleikkaus
ja se sitten kuuluu vain tämmöisenä yleisenä puheena.
Voidaan puhua sitä ja tätä, mutta tosiasiassa
tuloerot kasvavat tänä vuonna jyrkästi,
se on totuus.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Juuri äsken luettelin listan niistä veroratkaisuista,
jotka suhteessa kohdistuvat ennen muuta pienituloisiin (Ed. Skinnari:
Kolme oli!) ja joilla on selkeästi merkitystä.
Se on selvä, että valtion tuloverotuksesta ei
tule pienituloisimmille helpotusta, koska he eivät valtionveroa
maksa. (Ed. Tennilän välihuuto) — Kyllä,
mutta erityisesti muun muassa ruokaveronalennuksesta tulee. Siitä tulee
selkeää helpotusta. Sen lisäksi tulonsiirrot
ovat mahdollisuuksia, joilla pystytään eroja kaventamaan.
Minä luulen, että jos tässä tätä peruseroa
haetaan pääomaverosta ja yritysverosta, niin minä en todellakaan
ymmärrä sitä, miten mahdollinen yhteisö-
eli yritysten maksaman veron alentaminen, josta hallitus ei ole
tehnyt päätöksiä mutta joka
saattaa olla keinovalikoimassa, vaikuttaa tulonjakoon. Vasta sitten
kun yritys voittona jakaa osinkoja, sillä on vaikutusta
tulonjakoon. Me olemme linjanneet, että osinkoveroa, pääomaveroa
voitaisiin nostaa, ja se on varmaan tässä tulevassa
verouudistuksessa yksi osa, joka tullaan tekemään,
mutta sen sijaan yhteisö- ja yritysveron alentaminen ei
vaikuta tulonjakoon. Se päinvastoin luo yrityksille paremmat
mahdollisuudet työllistää tai satsata
yrityksen kehittämiseen. Vasta kun se raha otetaan pois
yrityksestä, silloin (Puhemies: Nyt minuutti on täyttynyt!)
siitä maksetaan veroa, ja niin sitä pitää maksaakin.
Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! Sen sijaan, ministeri Katainen, että te
keskitytte nyt tulkitsemaan muiden puolueiden verokantoja omalla
tavallanne, niin toivoisin, että vastaisitte teille esitettyihin
kysymyksiin, joita teille täällä hyvin
asiallisesti on esitetty.
Te täällä totesitte, että te
haluatte hallituksessa tukea työntekoa. Minä kysyn
teiltä, ministeri Katainen: Minkä takia te sitten
rankaisette suomalaista teollisuutta asettamalla sinne energiaveron
korotuksen? Juuri metalli-, metsäteollisuus, hyvin energiaintensiiviset
teollisuudet työllistävät monia suomalaisia,
ja nämä teollisuudenalat ovat muutenkin tällä hetkellä suurissa
vaikeuksissa. Eikö tämä työllistäminen
ole teistä arvokasta, kun te haluatte nyt verotuksella
olla näitä teollisuudenaloja rankaisemassa?
Hallituksen ja sosialidemokraattien veropolitiikan ero on oikeudenmukaisuudessa.
Me olemme huolissamme siitä, että 181 kuntaa nosti
veroja ja näiden verojen korotuksen vaikutus kohdistuu
pahimmalla tavalla juuri pienituloisiin ihmisiin. Me haluaisimme
nostaa pääomatuloveroa, koska se on oikeudenmukaisuusteko.
(Puhemies: Minuutti on kulunut!) Kysyn nyt vielä kerran
teiltä, ministeri Katainen:
Tuotteko tänä keväänä meille
esityksen pääomatuloveron nostamisesta?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Tuohon jälkimmäiseen kysymykseen
olen vastannut viisi kertaa tänäkin päivänä.
Tuohon edelliseen kysymykseen, kun kysyitte, miksi emme tue
teollisuutta. Mehän juuri poistimme kelamaksun, mitä sosialidemokraatit vastustivat,
ja se kohdistuu teollisuuteen ja kaikkiin muihinkin, jotka palkkaavat
toisia ihmisiä töihin. Siis tämähän
juuri on poistettu, hyvät ystävät, ja
sitä te vastustitte.
Nyt kun on aika tasapainottaa, me siirrämme veropainetta
sinne kulutus-, ympäristöpuolelle, energiapuolelle
ja teemme erillisen veroleikkurin niille teollisuusyrityksille,
jotka käyttävät todella paljon energiaa,
jotta se on niille kilpailukykyisempi kuin muut.
Eli minä en nyt ihan oikeasti pysy kärryillä, kun
te syytätte, että teollisuutta rangaistaan, ja
te itse vastustatte työllistämisen veron poistoa
teollisuudelta. Eihän tässä ole mitään
logiikkaa, tässä teidän väitteessänne.
(Ed. Salo: Ei siinä ole koskaan ollutkaan!)
Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! Kun saa näin vääriä vastauksia,
niin on pakko korjata. (Välihuutoja)
Otetaanpas täältä ihan faktoja, ministeri
Katainen: Metsäteollisuuden osalta kelamaksun poisto keventää tilannetta
50 miljoonalla eurolla, mutta sähköveron nosto
kasvattaa energiaverolaskua 110 miljoonalla eurolla ja kaasuveron nosto
50 miljoonalla eurolla. Eli yhteensä metsäteollisuuden
osalta pelkästään verot tulevat nousemaan
160 miljoonaa euroa. Kun tekee pienen laskusuorituksen, joka pitäisi
siellä valtiovarainministeriössäkin osata
tehdä, niin lopputulos on se, että metsäteollisuuden
osalta verot tulevat nousemaan 110 miljoonalla eurolla. Miten te
tätä kommentoitte?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Tätä laskutoimitustahan
ei ole mahdollista edes tehdä, kun te ette tiedä edes, mikä se
energiaveroleikkuri on. Miten te voitte tuommoiseen laskutoimitukseen
päästä, kun ette tiedä, mikä se
energiaveroleikkuri on? Jospa tämä nyt tällä erää riittäisi.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Jokaisen pitäisi ymmärtää,
että on vakavasta asiasta kysymys, kun velkaannumme tänä vuonna 13
miljardia, ensi vuonna 10, viime vuonna velkaannuimme 10 miljardia,
ja sitten puhutaan, että pitää saattaa
valtiontalous tasapainoon. Sitä ei saateta tasapainoon
pääomatuloveroa korottamalla 2 prosenttiyksiköllä.
Siinä nousevat vuokrat, korotus menee vuokriin. En minä ymmärrä, minkä takia
säästäjille, jotka saavat ehkä 1,5
prosenttia korkoa — inflaatio on prosentin, ja verot vievät
loput — lisätään veroa. Ei,
meidän pitää ryhtyä sellaisiin
toimenpiteisiin, jotka tuottavat jotakin. Ed. Heinäluoma,
se teidän yhteisöveronne tekee — yksi
prosenttiyksikkö on noin 100 miljoonaa — noin
100 miljoonaa eikä niin paljon kuin te mainitsitte.
Kriisin ovat aiheuttaneet rahalaitokset, pankit, ja näiden
tulee myöskin vastata siitä. (Puhemies: Minuutti
on kulunut!) Euroopassa on suunniteltu uutta veroa pankeille. (Puhemies:
Nyt on 1 minuutti 20 sekuntia kulunut!) — No, jos minä nyt
...
Puhemies:
Teidän olisi pitänyt se tehdä minuutissa!
Te keskeytätte niin paljon. (Naurua) — Raha-
ja luottolaitosten taseiden yhteenlaskettu summa on vajaa 400 miljardia,
ja vaatimaton ...
Puhemies:
Jospa ministeri Katainen yrittää vastata nyt!
Täällä on huomattava määrä puheenvuoropyyntöjä,
joten siksi joudutaan vähän kiirehtimään.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Luulen ymmärtäväni,
mitä ed. Kallis aikoo kysyä, (Naurua) sitä millä tavalla
rahoitussektorilta voitaisiin kerätä rahaa jollakin verolla
tulevien kriisien maksuksi tai tämänhetkisen kriisin
maksuksi.
Ruotsissa on tehty 0,036 prosentin vero rahoituslaitoksille,
jolla kerätään rahaa 3 prosenttia bkt:stä vastaavaan
summaan asti, ja se on vähän kevyesti heitettynä niin
sanottu hautajaisrahasto. Eli Ruotsin valtio kerää useamman
vuoden aikana pankeilta ja rahoituslaitoksilta rahaa, jolla se maksaa
velkaa pois, ja se 3 prosenttia bkt:stä oleva summa on
tulevia pankkikriisejä varten. Tämä on
yksi vaihtoehto Euroopalle, mutta tämä ei estä tulevia
kriisejä. Toinen näkökulma tai itse asiassa äskeisen
rinnalla voisi olla se, että estetään
liian suurten pankkien syntymistä eli mitä suurempi
tase, sitä suuremmat vakuutusmaksut esimerkiksi. Ja tämmöinen
narrow bank -systeemi on kolmas vaihtoehto. Näitä kaikkia
pohditaan, ja me olemme hyvin aktiivisesti olleet tässä keskustelussa
mukana. Haemme kansainvälistä eurooppalaista ratkaisua.
Timo Kalli /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä talouspoliittisessa
tilanteessa talous- ja veropolitiikka on kellosepäntarkkuudella
tehtävää toimintaa. Suomi on sillä tavalla
onnistunut, että tavalliset suomalaiset — palkansaajat,
yrittäjät, eläkeläiset ja monet
muut, jotka ovat kuitenkin velkaantuneet; on asuntovelkoja tai kotitalousvelkoja —
ovat
nauttineet hallituksen talouspolitiikan onnistumisesta. (Välihuutoja)
Minä teen kysymyksen ministeri Kataiselle:
Kuinka paljon te arvioitte, että tästä rahan
hinnasta, jota Suomi saa selvästi halvemmalla kuin monet
muut euromaat, hyötyvät suomalaiset opiskelijat,
palkansaajat ja ne, jotka ovat velkaantuneet?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Puhemies! Se, mikä on Suomen talouden uskottavuus
ja talouspolitiikan uskottavuus, näkyy jokaisen suomalaisen
velallisen kukkarossa hyvin merkittävällä tavalla.
Ed. Kalli kysyi, mikä on se summa. Vaikea sanoa, mutta
jos 12 kuukauden euribor on, mitä se on tänä päivänä,
1,2—1,3, kuuden kuukauden euribor on jotain 0,8—0,9, kun
se voisi olla tai se kävikin prosenttiyksikköä korkeammalla
tasolla, niin sillä on kuukausittain satojen eurojen tai
tuhansien eurojen merkitys riippuen velan määrästä.
Ja sillä, mikä uskottavuus Suomen valtiontaloudella
on, on suora yhtymäkohta kansalaisten maksaman velan korkoon.
Sen takia meidän pitää tunnustaa se tosiasia,
että tämä ei ole saavutettu etu. Ne tulevat vuodet
ovat äärettömän tiukkoja myös
tässä suhteessa. Meidän pitää tehdä konkreettisia
toimenpiteitä, joilla julkinen talous voidaan vakauttaa, jotta
tämä velan korko, sekä valtionvelan korko että kansalaisten
velan korko, pysyy inhimillisellä tasolla.
Arto Satonen /kok:
Puhemies! Tämä keskustelu alkoi siitä,
että ed. Heinäluoma totesi, että kaikkein
eniten taantumasta ovat kärsineet palkansaajat. On tietysti
totta, että työttömyys on kasvanut ja
lomautettuina on 80 000 ihmistä, mutta kaikkein
voimakkaimmin tästä ovat kyllä kärsineet
pk-yritykset, ne, jotka toimivat vientiteollisuuden alihankkijoina,
ja niissä yrityksissä töissä olevat
työntekijät, jotka ovat suoraan riippuvaisia siitä tilanteesta.
Siellä on paljon sellaisia yrityksiä, joissa liikevaihto
on puolittunut, jopa enemmänkin laskenut. Siellä ollaan
hyvin kriittisellä rajalla, miten nämä yritykset
tulevat selviämään laman ylitse ja miten
ne voivat työllistää väkeä myöskin
tämän taantuman jälkeen. Tässä suhteessa
haluankin kysyä hallitukselta:
Miten taataan se, että yrittäminen myöskin
tällaisissa yrityksissä kannattaa myös
tämän taantuman jälkeen, ja miten verotus
siellä motivoi kasvattamaan yritystä?
Pääministeri Matti Vanhanen
Puhemies! Päävastaus on tuohon se, että laman
jälkeen, jolloin joudutaan julkista vajetta kaventamaan
eri keinoilla, myös verotuksella, verotuksessa pitäisi
olla yksi pääohje. Se on se, että pyrittäisiin välttämään
kaikki sellaiset veroratkaisut, jotka heikentävät
suomalaisen työn kilpailukykyä maailmalla. Se
koskee silloin sekä yritysverotusta että työn
verotusta. Tämä on minusta semmoinen yleisohje,
että suunnan pitäisi olla se, että koetettaisiin
toimia tavalla, ettemme entisestään heikentäisi
kilpailukykyämme. Kuinka hyvin siinä onnistumme,
se tulee olemaan meidän yhteisenä haasteenamme.