Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Arvoisa puhemies! Arvoisa media, jos olette enää paikalla: Sama linja jatkuu, eli opetusministeri Virkkuselta kysyisin, kun hän esittää ruotsin pakko-opettamisen lopettamisen sijaan sen aloittamista jo 5. luokalta. Kun peruskoulussa kaivataan kuitenkin hallituksenkin peräänkuuluttamaa ja kasvattajien peräänkuuluttamaa luovuutta, luovia oppiaineita ja liikuntatunteja, niin on todella isku karttakepillä asiaan tarttuneiden vanhempien sormille se — kun juuri ilmestyneen tutkimuksenkin mukaan todetaan, että liikunta parantaa koulumenestystä — että kulttuuri- ja urheiluministeri Wallin suuntasi juuri kymmenet miljoonat koululiikunnan sijasta huippu-urheilulle eikä silläkään saralla kauan kipeästi kaivattuun — niin kuin me kaikki tiedämme — henkisen valmennuksen tarpeeseen. Sen takia minä nyt kysyisinkin pääministeriltä tai oikeastaan opetusministeriltä paremminkin:
Onko hänet pantu toteuttamaan vain mihinkään oikeasti reagoimattoman hallitusohjelman sulle—mulle-periaatetta tässäkin asiassa Rkp:n eduksi kansalaisten mielipiteistä piittaamatta, koululaisten edun vastaisesti ja maan henkistä alennustilaa tälläkin negatiivisella psyykkauksella vain pahentaen?
Opetusministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Perusopetuksen tavoitteet ovat parhaillaan uudistettavina, ja työryhmä tulee jättämään esityksensä vappuun mennessä, mitkä ovat jatkossa ne tavoitteet, mihin kaikkeen pyritään perusopetuksessa, ja millä tuntijaolla tähän päästään.
Se lähtökohta, mikä hallituksella on tälle työlle ollut, on nimenomaan se, että taito- ja taideaineitten osuutta halutaan vahvistaa, mutta koko kokonaisuus on mietittävänä. Itse toivon, että muun muassa kielten opiskelua tässä pohditaan laajasti, miten voisimme jo nykyistä nuorempina opiskella enemmän kieliä kouluissa. Tätä työtä myös työryhmä nyt suunnittelee.
Tiedämme täällä eduskunnassa sen, että suomi ja ruotsi kielinä ovat eri asemassa kuin muut kielet, koska ne ovat kotimaisia kansalliskieliä, ja lähtökohta on se, että kaikessa perusopetuksessa näitä jonkin verran opetetaan. Ruotsin kielen osalta se minimivaatimus suomenkieliselle on se 6 vuosiviikkotuntia, eli yleensä sitä opiskellaan vasta 7. luokalta lähtien. Mielestäni on tärkeää myös pohtia sitä, voitaisiinko tuota oppimista aikaistaa. En ole esittänyt, että minimimäärää sinänsä kasvatettaisiin. Tiedämme, että usein kielten oppimisen kannalta parempi on opiskella nuorempana kuin vanhempana.
Puhemies:
Kysymys on loppuun käsitelty.
Kyselytunti on päättynyt.