Sisäasiainministeriön hallinnonala 26
jatkui
Juha Hakola /kok:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin on erittäin positiivista,
että täällä on tänään
kiinnitetty useissa puheenvuoroissa huomiota sisäisen turvallisuuden
osalta seikkoihin, joilla turvataan poliisin, pelastustoimen, hätäkeskusten
ja Rajavartioston toimintaedellytykset siten, että operatiivisen
henkilöstön määrä pystytään
varmistamaan kaikissa tilanteissa. Poliisille on asetettu talousarvioesityksessä hyvin
merkittäviä toiminnallisia tavoitteita. Järjestäytynyt
rikollisuus, kansainvälinen rikollisuus, terrorismin torjunta,
lähisuhdeväkivalta ovat kaikki hyvin tärkeitä tavoitteita.
Monet kansainväliset tehtäväkokonaisuudet
ovat priorisaation yläpäässä, mutta
mielestäni on hyvin tärkeää muistaa
myös paikallispoliisin tärkeä työsarka.
Paikallispoliisiyksiköissä tehtävällä työllä on aivan
keskeinen merkitys kansalaisen kokeman yleisen järjestyksen
ja turvallisuuden turvaamisessa. Suomen kielellä tämä tarkoittaa
siis sitä, että poliisin näkymisestä katupartioinnissa
lähiöissä, hälytystehtävissä,
vastaa kunkin alueen paikallispoliisi. Hälytystehtävät
ovat konkreettisesti sitä työtä, johon
paikallispoliisin tulee kyetä vastaamaan. Kun ihminen on
hädässä, ei mikään
ole sen tärkeämpää kuin saada
oikeaa apua oikeaan aikaan. Tämän avun ensimmäiset
lenkit ovat hätäkeskus ja paikallispoliisin tuottamat
hälytyspalvelut. Poliisin toimintaedellytyksistä on puhuttu
täällä vuosien varrella kaikissa talousarviokeskusteluissa
kautta aikojen. Henkilöstön määrä on
keskusteluissa viime aikoina linjattu tuohon vuoden 2002, voisiko
sanoa, jossain määrin maagiselle tasolle.
Haluan jälleen kerran kiinnittää kuitenkin huomiota
uusien vastavalmistuneiden poliisien työllisyystilanteeseen
tai lähinnä, voisiko sanoa näin, työttömyystilanteeseen.
Nyt työttöminä olevien poliisien työttömyyden
ennustetaan poistuvan muun muassa henkilöstön
eläköitymisen vuoksi viimeistään
vuoden 2009 aikana. En ole kuitenkaan ennustaja ja voinkin vain
esittää toiveen siitä, että näin
todellakin olisi. Nimittäin viimeisimmän tiedon
mukaan tällä hetkellä on täysin
työttöminä 125 poliisihenkilöä.
Vuodenvaihteessa on lisäksi katkolla 270 poliisin määräaikainen
työsuhde. Talousarvioon on lisätty 3,9 miljoonan
määräraha, ja saamani tiedon mukaan tuo
määräraha on menossa kokonaisuudessaan henkilöstökuluihin,
joka onkin erittäin tervetullut lisäys. Tästä haluankin
esittää kiitokset. Koulutettujen poliisien pitäminen
työttömyyskortistossa on nimittäin pitkän
päälle kestämätön tilanne,
ja näin ei pitäisi olla.
Ensi vuonna Etyj-puheenjohtajuus ja sen mukanaan tuomat kansainväliset
kokoukset asettavat erityisesti Pääkaupunkiseudun
poliisiyksiköt suurien haasteiden eteen. Kokoukset aiheuttavat koko
poliisikunnalle valtavia työpaineita ja investointitarpeita
varusteisiin ja laitteisiin. Toivonkin todella, että tämä kokonaisuus
otetaan, kuten valiokunta on todennut, huomioon lisäbudjetin
muodossa ensi vuonna.
Tuleva paikallispoliisin hallintorakenteen muutos on suurelta
osin johtamisjärjestelmän muutosta. On todettu,
ettei muutoksella saada kustannussäästöjä aikaan
alkuvaiheessa, vaan päinvastoin, ensimmäisinä vuosina
tulee väkisinkin muutoskustannuksia. On tärkeää,
ettei näitä kustannuksia kuitenkaan rahoiteta
henkilöstöleikkauksin miltään
osin. Ei kuitenkaan pidä puuttua operatiiviseen henkilöstöön
kohdistuviin rakenteisiin.
Kokonaisuudessaan arvioiden poliisin palvelutason turvaaminen
on siis suuri haaste. Hallitusohjelmassa on kirjattu poliisien resursseihin pidemmän
aikavälin selvitys. Kirjaus on erityisen tervetullut, mutta
samalla on mielestäni erityisen tärkeää se,
että tähän työhön kytketään keskeisesti
myös poliittinen päätöksenteko
ja päättäjät. Tavoitteena tulee
olla tasapainoinen ja suunnitelmallinen henkilöstösuunnittelu.
Arvoisa puhemies! Pelastustoimen tehtävänä on
tuottaa turvallisuutta kaikille asukkaille, vierailijoille ja työssä käyville
sekä yrityksille niin kasvukeskuksissa kuin maaseudulla.
Pelastuslaitokset edistävät turvallisuuskulttuuria
ja ehkäisevät onnettomuuksia, lieventävät
niiden seurauksia ja huolehtivat ihmisten omaisuuden ja ympäristön
suojaamisesta kaikissa olosuhteissa. Pelastustoimen ensisijainen
tehtävä on onnettomuuksien ja niiden seurauksien
ennaltaehkäisy. Henkilöstöresurssien
vähäisyys on tunnistettu ja puutteita onkin ryhdytty
jo korjaamaan.
Koko eteläinen Suomi ja erityisesti Pääkaupunkiseutu
kärsii pelastusalan ammattihenkilöstön
puutteesta. Esimerkiksi Helsingissä tarvitaan nykyisen
palvelutason ylläpitämiseksi 150—200 uutta
pelastajaa seuraavan 5—8 vuoden aikana. Pelastusopisto
ei tätä vajetta pysty omalla koulutustuotannollaan
täyttämään. Niinpä Helsingin Pelastuskoulu
joutuu kantamaan päävastuun koulutettavien osalta.
Tähän saakka ja jo 35 vuoden ajan Helsingin Pelastuskoulu
on kouluttanut kaupungin tarvitseman pelastuslaitoksen henkilöstön
itse ja helsinkiläisten veronmaksajien rahoilla.
Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi: Jokin aika sitten valmistui
sisäministeriön työryhmän esitys,
jossa ehdotettiin, että lääkäri-
ja pelastushelikopteritoiminta erotettaisiin toisistaan omiin yksiköihinsä.
Samalla lääkärihelikopteritoiminta siirtyisi
sosiaali- ja terveysministeriön alaisuuteen. Lääkärihelikopteritoiminnan
kilpailutus, sopimusten laatiminen sekä valvonta siirtyisi
sitä varten perustettavaan erityiseen hallinnointiyksikköön.
Tämä esitys on erittäin tervetullut ja
tuo varmuudella lisäarvoa ja luotettavuutta tähän
toimintaan.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Puhun paikaltani, koska huomasin, että kollega, ed.
Hakola, viittasi keskeisesti niihin ongelmakohtiin, joita ajattelin
myöskin itse tuoda esiin.
Tilanne on poliisihallinnossa tietenkin se, että jos
Suomen valtio kouluttaa kolmen vuoden hyvin perusteellisella, hyvällä koulutuksella
henkilöitä tehtäviinsä, niin
emme me niin rikas yhteiskunta vielä ole, että meidän
kannattaa jättää näitä koulutettuja
henkilöitä työttömiksi puhumattakaan
siitä, että kun myöskin valtio joutuu
tulevaisuudessa taistelemaan osaavasta työvoimasta, niin
jo pelkästään laadukkaan henkilön
rekrytoinnin osalta on paikallaan, että koulutetut poliisihenkilöt
saavat mahdollisimman pian viran ja pääsevät
niihin tehtäviin, johon ovat halunneetkin. Kun puhutaan
yli sadasta työttömästä poliisikoulusta
tulleesta opiskelijasta, niin tämä tilanne on
kestämätön, ja tarvittaessa tätä ongelmaa on
hoidettava myöskin lisäbudjetilla. Mutta Suomen
veronmaksajien kannalta ei ole järkevää pitää näitä henkilöitä rahasyistä työttöminä.
Toinen asia, mistä olen huolestunut, on se, että ennalta
ehkäisevä työ tällä hetkellä kihlakunnissa
on käytännössä loppunut, mikä johtaa
siihen, että päiväkodeissa, kouluissa,
yläasteilla, vanhempainilloissa, eläkeläisten
tilaisuuksissa ei tällä hetkellä poliisilla
enää riitä resursseja siihen työhön.
Kun eduskunta on aikoinaan poliisilain säätänyt,
niin 1 §:ssä eduskunta totesi, että tärkeintä on
se, että poliisi hoitaa tehtävänsä ensisijaisesti
ennaltaehkäisemällä rikoksia. Tähän
on myöskin kiinnitettävä huomiota.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Hakola jo käsitteli osalta siviilikriisinhallintaa
ja siitä annettavaa koulutusta. On totta, että Helsingin
Pelastuskoulu joutuu täyttämään
sitä vajetta, jota alan koulutuksessa tällä hetkellä on. Siviilikriisinhallintakoulutus
ja -tutkimus on tällä hetkellä keskitetty
Kriisinhallintakeskukseen, ja tämä toimii Pelastusopiston
yhteydessä Kuopiossa. Samaan aikaan muun muassa Porin yliopistokeskuksessa
on turvallisuusalan koulutuksen pilottikoulutusta ja suunnitelmia
muun muassa Puolustusvoimien kansainvälisen keskuksen kanssa
yhteistyössä tämän tyyppistä koulutusta laajentaa.
Kaikki nämä koulutushankkeet ovat perusteltuja
myös siitä syystä, että kuten
ulkoasiainvaliokuntakin on todennut, Suomella on hyvät
edellytykset kehittää siviilikriisinhallinnan koulutuksesta
kansainvälisestikin merkittävä osaamisalue.
Nämä hankkeet, erilaiset koulutusohjelmat, eivät
suinkaan sulje toisiaan pois vaan tukevat toisiaan, ja siksi on
perusteltua, että muun muassa tätä turvallisuusalan
maisterikoulutusta kehitetään Porin yliopistokeskuksessa
lähellä kansainvälisesti suuntautuneita
varuskuntia ja muun muassa Finnairin ilmasto-opistoa ja Hätäkeskusyksikköä.
Tässä sisäasiainministeriön
hallinnonalan budjetissa yhtenä painopisteenä on
järjestäytyneen rikollisuuden torjunta. Kuten
budjettikirjassakin on todettu, niin rikolliset toimivat enemmän
myös laillisessa liiketoiminnassa ja käyttävät
tätä rikollisen toimintansa peittämiseen.
Toisaalta tämän laillisen ja laittoman välillä on
paljon harmaata aluetta, harmaata taloutta, ja mielestäni
tämä harmaa alue on jäänyt liian
vähälle huomiolle niin budjettikirjassa kuin sitten
valtiovarainvaliokunnan mietinnössäkin. Kyse on
kuitenkin mittavasta ongelmasta, ja valtion arvioidaan menettävän
peräti 2 miljardia euroa vuodessa verotuloina.
Samaan aikaan harmaan talouden kautta vältetään
muun muassa ulosottosuorituksia ja velkojat jäävät
vaille suorituksia ja toisaalta käytetään väärin
työttömyysavustuksia, ansiosidonnaisia työttömyyskorvauksia.
Välttämättä tähän
ongelmaan puuttuminen ei ole rahakysymys siinä mielessä,
että uskaltaisin väittää, että jokainen
asiaan vihkiytynyt, oli sitten verotarkastaja tai poliisihallinnon
edustaja, tutkija, maksaa itsensä monin verroin
takaisin. Tälle asialle toivon seuraavissa budjeteissa
tai lisäbudjeteissa enemmän huomiota ja toimenpiteitä tilanteen
korjaamiseksi.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Kataja toi edellä esille asioita,
jotka ovat tärkeitä, ja haluan niihin yhtyä.
Yhdyn myös niihin ajatuksiin, joissa on korostettu poliisin
näkyvyyttä, läsnäoloa, paikallistuntemusta,
ihmistuntemusta ja myös sitä, että poliisi
voi tehdä ennalta ehkäisevää työtä,
aivan kuten viitattiin, päiväkodeissa, kouluissa,
eri harrastuspiireissä jne. Siksi poliisin läsnäoloon
tulee kiinnittää huomiota tulevaisuudessa entistä enemmän.
Samoin pidän hyvänä maaseudulla poliisin tavoitettavuuden
osalta sitä, että lisättäisiin
kotivarallaoloa. Tiedän, että sitä jotkut
vierastavat, vaikka poliisit voisivat tätä varmasti
vapaaehtoisina mielelläänkin tehdä. Siitä olisi
ehkä mahdollisuus lisäansioihinkin, ja toivon,
että tätä kotivarallaoloa ei unohdettaisi,
vaan näin autettaisiin poliisin lähellä oloa
siellä, missä poliisipäivystys on vaarassa
vieraantua siten, että kaikissa nykyisissä kunnissakaan
ei ole likimainkaan läsnä olevaa poliisia. Silloin,
jos poliisi sattuu asumaan siellä ja hän suostuu
kotivarallaoloon — nykyäänhän
ovat nämä yhteydenpitovälineet aivan
toisenlaiset kuin vuosikymmeniä sitten — niin
tämä on mielestäni erittäin hyvä järjestelmä.
Kotiin tuleva hälytys saa poliisin nopeasti liikkeelle.
Nyt, kun poliisiasemien verkko on vaarassa harventua, tulee
vastaus niin kuin erääseen keskisuomalaiseen kuntaan,
joka liittyy Jyväskylään tekemällään
päätöksellä lähiaikoina.
Kun tuli hälytys, niin siellä sanottiin, voisitteko
kutsua naapurin paikalle, kestää niin kauan ennen
kuin me täältä ennätämme.
Tuo oli viisas neuvo tietysti, että naapuri siitä läheltä olisi
saattanut olla nopeammin paikalla. Ymmärrän tilanteen
oikein hyvin, mutta on perin onneton tilanne, jos poliisin tulo
kestää niin kauan, että joudutaan turvautumaan
johonkin muuhun.
Siksi läsnäolo korjautuisi sillä,
että jos paikkakunnalla asuu poliisi ja hänelle
tulisi hälytys, niin hän voisi lähteä heti
ensilähdön ja sitten paikalle tulisi muita. Tiedän,
että tässä tulevat mukaan nämä työturvallisuusmääräykset,
että yksin ei saa lähteä jne., mutta
hän pystyisi arvioimaan tilannetta, mikä se on.
Minä luotan poliisin harkintakykyyn näissä asioissa.
Sitten menen kysymykseen, josta täällä ei
ole vielä puhuttu, väestönsuojeluun.
Pidän hyvin tärkeänä sitä,
että tätä emme unohda. Tämä on
kokonaisturvallisuudessa tärkeä tekijä.
Meillä on ollut aiempina vuosikymmeninä paljon
panostusta tälle sektorille. Nyt viime aikoina se on jotenkin
unohtunut. Me olemme pitäneet kiitettävästi
huolta maanpuolustuksesta, se on hyvä asia, mutta missä kunnossa
ovat meidän väestönsuojamme? Kuinka nopeasti
ne olisivat käyttöön otettavissa? Kuinka
toimiva on meidän väestönsuojeluorganisaatiomme?
Se on ehkä paperilla. Johtoryhmät on koulutettu,
sen me tiedämme. Monet olemme olleet koulutuksissakin.
Mutta missä ovat tekijät? Tietävätkö he
tehtävänsä? Miten he toimisivat, jos
tulisi nopea kutsu? Olisivatko välineet kunnossa jne.?
On vain onni, että meitä ei ole kohdannut Tšernobyliä pahempi ydinvoimalaonnettomuus
vielä, ei ole mitään harhautunutta ohjusta
tullut, saati ydinsotaa, mutta meidän tulisi varautua väestönsuojelussa aivan
toisella tavalla käytännön toteutukseen kuin
tällä hetkellä.
Samoin näkisin, että meidän tulee
tiedostaa uhka, joka pari kolme vuotta sitten oli paljon enemmän
julkisuudessa ja liittyi lintuinfluenssapandemiaan. Onneksi sitä ei
ole tullut, toivottavasti ei tule koskaan. Siitä huolimatta
pidän sitä kaikkein todennäköisimpänä ja
kaikkein nopeimmin toteutuvana uhkana. Minkälainen se sitten
on, sitä onneksi emme tiedä, ja toivottavasti
sitä ei tule, mutta varautuminen kaikkiin tämän kaltaisiin
uhkiin tulisi tehdä hyvänä aikana. Silloin
kun ongelma on päällä, tilanne on käsissä,
ei paljon ennätetä tehdä. Vanha sanonta
on, että alussa on aina enemmän aikaa. Tämä pätee myös
kaikkeen valmistautumiseen, ja erityisesti väestönsuojelun
osalta kaikilla tavoin tätä tulisi muistaa.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Oikeastaan lyhyesti vaan halusin ottaa palokuolemat
esille vielä tässä keskustelussa. Vuonna 2006
kuoli 120 suomalaista palokuolemissa, ja kun tälle vuodelle
tavoitteeksi laitettiin neljänneksellä palokuolemien
määrän vähentyminen, niin juuri
varmistin tuossa, että tänäkin vuonna yli
100 on kuitenkin kuollut eli tuohon tavoitteeseen ei ole päästy.
Ensi vuoden tavoite, että päästäisiin
jopa alle 57 palokuoleman, tuntuu tietysti kovin kovalta tavoitteelta.
Tyytyväinen täytyy olla siihen, että nyt
pelastustoimen ja hätäkeskusten osassa
todetaan, että käynnistetään
erityisesti onnettomuuksien ehkäisyyn ja asumisturvallisuuden
parantamiseen tähtäävän lainsäädännön
valmistelutyö. Tämä on asia, jota varmasti
tarvitaan, mutta ennen muuta minun mielestäni tarvitaan
valistusta siitä. Oli hyvä lainsäädäntö aikanaan
määrätä jokaiseen asuntoon palohälyttimet,
mutta ennen muuta tarvitaan valistusta perheille, ja yksi hyvä paikka
on sitä valistusta levittää koulujen kautta.
Vielä haluan ed. Hakolan hyvään puheenvuoroon
yhtyä erityisesti tuon helikopteritoiminnan turvaamisen
osalta. Sitä on ollut valtakunnan politiikkaakin pitkään
seuranneena ja nyt itse kansanedustajana ollessa vaikea ymmärtää,
että vuodesta toiseen lääkäri-
ja pelastushelikopteritoiminnan turvaamisesta on puhuttu. Välillä kopterit
saadaan lentoon ja välillä ei. Minun mielestäni
on erittäin järkevää ja oikeudenmukaista
ja maalaisjärjellä perusteltavaa, että ne otetaan
omaksi yksiköksi ja lähdetään
kehittämään määrätietoisesti
niin, että haja-asutusalueella ja pitkien etäisyyksien
Suomessa myös onnettomuustilanteissa pystytään
saamaan kaikille riittävää ja tarvittavaa
hoitoa nopeasti helikoptereiden avulla.
Juha Hakola /kok:
Arvoisa puhemies! Haluaisin vielä aivan lyhyesti palata
noihin poliisin toimintaedellytyksiin ja erityisesti siihen liittyviin
investointeihin. Tuo jäi äskeisessä puheenvuorossa
ajan puutteen vuoksi käymättä läpi.
Poliisilla on tässä valtakunnassa yksi valtakunnallinen
erityisyksikkö. Se on Helsingin kihlakunnan poliisilaitoksen
alaisuudessa toimiva erityisyksikkö Karhu. Viime kuukausien
tapahtumien valossa, kuten usein aikaisemmin, on törmätty
tilanteeseen, jossa tietyt investoinnit, tietynlaiset hankinnat
on rahanpuutteen vuoksi jouduttu lykkäämään.
Sanotaan näin, että tarkoituksenmukainen varustus
on kuitenkin lähtökohtaisesti se, joka turvaa
ensi kädessä henkilöstön hengen
ja terveyden silloin, kun ollaan tilanteessa, jossa vastapuolella
on kenties hieman muutakin kuin vain pelkkää fyysistä väkivaltaa.
Mitä erityisvälineistöön
tulee, sen hankinta on luonnollisesti hyvin arvokasta. Sitä varten
tulisikin näkemykseni mukaan varata erityinen määräraha
niihin suojavälineisiin, jotka kattavat sitten nämä erityisesti
hengen ja terveyden suojaamiseen kohdistuvat hankinnat. Tarkoitan
tällä lähinnä sitä,
että ainakin itselleni olisi kovin hankala lähettää nuori,
25—30-vuotias, mies tehtävään,
jossa kenties on ampuma-aseella varustautunut henkilö vastassa,
tietäen sen, että varusteet ovat osin puutteelliset.
Aika ajoin tämä aiheuttaa Helsingin poliisilaitokselle
kohtuuttomia kustannuksia, ja ennen kaikkea se, että pääsääntöisesti ministeriön
vastaus on ollut se, että se pitää osoittaa
omasta raamista. Tulevaisuudessa tulisikin olla niin, että näihin
erityistilanteisiin varattaisiin oma määräraha.
Yleiskeskustelu pääluokasta 26 päättyi.