1) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi valtion yhteisten
tieto- ja viestintäteknisten palvelujen järjestämisestä,
julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksesta annetun lain 11 §:n
ja 13 §:n 2 momentin kumoamisesta sekä valtiokonttorista
annetun lain 2 §:n 4 momentin kumoamisesta
Hallinto- ja kuntaministeri Henna Virkkunen
Hallitus on määrätietoisesti kehittänyt
julkisen hallinnon tietohallintoa ja tieto- ja viestintäteknisiä toimintoja. Kehittämisen
selkeänä tavoitteena on saavuttaa entistä parempaa
tietojärjestelmien yhteentoimivuutta sekä parantaa
tieto- ja viestintäteknisen toiminnan ja palveluiden laatua,
tuottavuutta ja ohjausta.
Tärkeä osa tätä kehittämistä on
niin sanotun Tori-hankkeen puitteissa valmisteltu toiminnallinen
ja rakenteellinen uudistus, jossa kootaan yhteen ja järjestetään
uudelleen valtion toimialariippumattomien perustietotekniikka- ja
tietojärjestelmäpalveluiden tuotanto.
Hallitus esittää uutta lakia valtion yhteisten tieto-
ja viestintäteknisten palveluiden järjestämisestä.
Ehdotetun lain tarkoituksena on tehostaa valtion tieto- ja viestintäteknisiä toimintoja
sekä parantaa
niiden laatua ja yhteentoimivuutta. Esitetyn lain mukaisen palveluiden
järjestämis- ja ohjaustavan tavoitteena on myös
mahdollistaa kustannustehokas toiminta sekä toiminnan tehokas
ohjaus. Ehdotetulla lailla selkiytettäisiin valtion tieto-
ja viestintäteknisten palveluiden järjestämisen
rakenteita kokoamalla niitä hallinnollisesti yhteen. Uusi
laki luo puitteet järjestää tieto- ja
viestintäteknisten palveluiden yhtenäinen tuotanto
ja käyttö.
Arvoisa puhemies! Laki valtion yhteisten tieto- ja viestintäteknisten
palveluiden järjestämisestä vahvistaa
tietohallintolain toimeenpanoa. Ehdotetun lain tavoitteet vastaavat
keskeisiltä osin tietohallintolain tavoitteita. Ehdotettu
laki selkiyttäisi julkisen hallinnon tietohallintoa ohjaavan
lainsäädännön rakennetta, kun
tietohallintolaki olisi jatkossa yleislaki, jossa säännellään yleisesti
tietohallinnon ja tietojärjestelmien yhteentoimivuuden
ohjausta, ja nyt uuden ehdotetun lain ohjaus kohdistuisi nimenomaan
palvelutuotannon tasolle. Tietohallintolaissa olevat yleiset säännökset
yhteisten palveluiden käytöstä siirrettäisiin
esityksen mukaan uuteen lakiin ja samalla niiden sovellettavuutta
selkiytettäisiin ja tehostettaisiin.
Hallituksen esittämä uusi laki luo lainsäädännölliset
puitteet sille, että sellaiset yhteiset palvelut, jotka
eivät edellytä merkittäviä toimialakohtaisia
ratkaisuja tai toimialakohtaista osaamista, tuotetaan yhtenäisellä tavalla
kustannustehokkaasti ja yhteentoimivasti. Hallituksen esityksen mukaisesti
perustettavaan palvelukeskukseen koottaisiin yhteen valtion yhteisiä perustietotekniikka-
ja tietojärjestelmäpalvelutehtäviä.
Näitä tehtäviä siirrettäisiin
lähtökohtaisesti kaikista valtion virastoista
ja laitoksista.
Tehtävien siirtymiset toteutettaisiin virastokohtaisesti
kahden vuoden siirtymäaikana. Siirtoja tehdään
noin 80 virastosta ja laitoksesta, ja arvion mukaan siirto koskisi
noin 1 300:aa valtion virkamiestä ja työntekijää.
Tarkoituksena on, että tuleva palvelukeskus toimii hajautetulla toimintamallilla
nykyisillä paikkakunnilla lähellä asiakkaitaan.
Tehtävien siirtojen vuoksi palvelukeskukseen siirtyvät
henkilöt eivät joudu siis muuttamaan nykyisiltä paikkakunniltaan.
Keskeistä muutoksen toteuttamisessa on hyvän henkilöstöpolitiikan
noudattaminen.
Tuleva palvelukeskus on hallituksen esityksen mukaan liiketoiminnallisin
periaattein toimiva valtion virasto. Liiketoiminnallisten periaatteiden
noudattamisella tarkoitetaan ainakin sitä, että palvelukeskuksen
kaikki menot, mukaan lukien investoinnit ja kehittäminen,
katetaan asiakasmaksuilla. Palvelukeskuksen toimintamalliin kuuluu
vahva asiakasohjaus palvelusopimusten ja asiakasneuvottelukunnan
avulla. Palvelukeskuksen ohjaus- ja johtamismalli on soveltuvin osin
samankaltainen kuin osakeyhtiöissä ja valtion
liikelaitoksissa.
Palvelukeskus olisi valtiovarainministeriön hallinnonalalla,
ja valtiovarainministeriö ohjaisi palvelukeskuksen hallitusta
strategisella tasolla asettaen sille pitkän aikavälin
toimintalinjat ja tulostavoitteet. Lisäksi valtiovarainministeriö ohjaisi
palvelukeskuksen tieto- ja viestintäteknistä varautumista,
valmiutta ja turvallisuutta.
Hallituksen esitys liittyy vuoden 2014 talousarvioesitykseen.
Talousarvioesityksessä ehdotetaan 4 miljoonan euron määrärahaa
perustettavan palvelukeskuksen toimintamenoihin. Hallituksen esitys
liittyy eduskunnalle keväällä 2013 annettuun
hallituksen esitykseen laiksi julkisen hallinnon turvallisuusverkkotoiminnasta.
Turvallisuusverkkotoimintaa koskeva laki olisi erityislaki suhteessa
tähän esitettyyn lakiin valtion yhteisten tieto-
ja viestintäteknisten palveluiden järjestämisestä.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esittämän lain vaikutukset
ulottuvat välittömästi erityisesti valtionhallinnon
toimijoihin. Ehdotetun lain mukainen palveluiden järjestämistapa
mahdollistaa yhteentoimivan ja kustannustehokkaan toimintatavan
valtion tieto- ja viestintäteknisten palveluiden palvelutuotannossa.
Toisaalta lain vaikutukset ulottuvat myös kunnallisiin
toimijoihin sitä kautta, että ehdotetun lain säännöksillä velvoitettaisiin
entistä selkeämmällä tavalla
kunnalliset viranomaiset käyttämään
valtion järjestämiä yhteisiä sähköisen
asioinnin ja hallinnon tukipalveluja.
Ehdotuksella ei olisi lähtökohtaisia vaikutuksia
ict-toimialalla toimiviin yrityksiin, koska perustettava palvelukeskus
toimii lähtökohtaisesti nykyisellä toimintamallilla
ja olemassa olevien palvelusopimusten mukaisesti. Jatkossakin ict-järjestelmä-
ja palvelutoimittajat ovat palvelukeskuksen alihankkijoina merkittävässä roolissa.
Palvelukeskus pystyy kuitenkin nykyiseen hajanaiseen toimintamalliin
verrattuna olemaan vahvempi sopimuskumppani ja hankkimaan entistä monipuolisemmin
ja joustavammin tarkoituksenmukaisia kokonaisuuksia ulkoisilta palvelutuottajilta.
Ehdotuksella olisi välillisesti myönteisiä vaikutuksia
myös kansalaisten, yritysten ja yhteisöjen toimintaan.
Valtion tietohallintotoimintojen tehostuessa ja tuottavuushyötyjen
ja kustannushyötyjen toteutuessa valtion viranomaiset pystyvät
keskittymään entistä paremmin ydintehtäviensä hoitamiseen
ja tuottamaan entistä parempia ja laadukkaampia palveluja.
Anu Urpalainen /kok:
Arvoisa puhemies! Kiitos, hallitus, kiitos, ministeri Virkkunen! Vaikka
aihe ja lain nimi kuulostaa hyvinkin kuivalta, niin tämä on
iso edistysaskel, kun tämä laki saadaan käytäntöön.
Tarkastusvaliokunta on jo monen, monen vuoden ajan selvittänyt,
tutkinut, antanut eduskunnalle mietintöjä, jotka
eduskunta on yksimielisesti hyväksynyt ponsineen, kuinka
viedä eteenpäin valtion it-toimintaa ja viimeisimmäksi
nyt sosiaali- ja terveystoimen ict-järjestelmiä.
Nykyinen, 2011 hyväksytty tietohallintolaki on hyvä,
mutta aivan niin kuin ministeri totesi, tämä laki
ja sen ohjausvaikutus eivät ole kuitenkaan olleet riittäviä.
Tarkastusvaliokunta vuonna 2009 mietinnössään
juuri totesi näin, että valtion it-toiminnan johtaminen
erityisesti informaatio-ohjauksen avulla ei ole ollut riittävä tapa. Samoin
se on jo aikaisemmin, 2008, todennut niin, että tilannetta
on korjattava lainsäädännöllä,
jossa selkeästi määritellään
valtiovarainministeriön toimintavalta.
Tämä erityislaki, jonka tarkoituksena on siis tehostaa
tieto- ja viestintäteknisiä toimintoja, parantaa
palvelun laatua, yhteentoimivuutta, kustannustehokkuutta sekä ohjausta
tieto- ja viestintätekniikassa, on erinomainen vastaus
tarkastusvaliokunnan työhön. Laki sisältää myös
keskeiset säädökset perustietotekniikkaa
ja järjestelmäpalveluita tuottavasta palvelukeskuksesta
sekä erityisesti yleissäännökset
muiden valtion yhteisten palvelujen tuottamisen järjestämisestä.
Voisi sanoa niin, että tässä otetaan
nyt positiivinen askel tarkempaan ja tiukempaan ohjaukseen hyvässä mielessä,
kun laki sisältää myös säännökset velvollisuudesta
käyttää yhteisiä palveluja sekä säännökset
palvelujen laatuvaatimuksista.
Tori-hankkeessa tämän lain osalta on tehty laaja
nykytilan arviointi, ja aika uskomaton tehostamispotentiaali on
näiden arviointien pohjalta löydetty. Tuloksena
nimittäin ilman rajoitteita saavutettavan tehostamispotentiaalin
maksimimääräksi arvioitiin vuodessa jopa
73 miljoonaa euroa pelkästään valtion
it-toiminnan järkeistämisestä, tai jos
realistisia rajoitteita asetetaan tai jätetään,
niin siinäkin tapauksessa tehostamispotentiaali on jopa
46 miljoonaa euroa. Voisi jopa sanoa niin, että tämä sama
tehostamispotentiaali on mahdollista hakea myös kunta-
ja sote-uudistuksen yhteydessä. On siis järkevää viedä tätä lakia
eteenpäin ja hyödyntää nämä tehostamispotentiaalit
niin valtion kuin kunta- ja kuntayhtymienkin tasolla. Kiitos, hallitus.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa herra puhemies! Julkishallinnon it-hankkeet ovat kaikkea
muuta kuin fantastinen menestystarina. Kyseessä on pikemminkin
esimerkkien sarja hajautetuista vastuista, jolloin kukaan ei todellisuudessa
vastaa mistään. Kyse on myös harkitsemattomasta
organisaation alasajosta ja ulkoistamisesta, jonka seurauksena menetettiin
osaamispääomaa. Tarkoitan tässä yhteydessä Valtion
tietokonekeskuksen alasajoa. Sen seurauksena läpinäkyvyydeltään
heikko ja demokratiavajeinen konsulttiarmeija on saanut hääräillä ja
tehdä makkaraa mieleisekseen. Tuloksena on ollut kaaosta
ja kustannusten karkaamista.
Monenlaisia hankkeita on tässä viime vuosina ollut
vireillä, mutta mitä tapahtuu todella, se on täysin
hämärän peitossa vihreän veran
alla. Suomenlahden eteläpuolella heimoveljemme ovat pääomaköyhässä maassaan
rakentaneet nopeasti toimivan, kompaktin paketin hyvin kustannustehokkaasti.
Tämä mahdollistui sen vuoksi, että lähdettiin
nollatilanteesta. Ei ollut hääräilijöitä, huseeraajia
siellä ja täällä. Suomessa valitettavasti
itse kukin taho on hääräillyt omilla
tonteillaan ilman kokonaiskoordinaatiota.
Yhtä lailla, herra puhemies, kuntasektorin it-järjestelmät
ovat monimutkaisia ja keskenään huonosti yhteen
pelaavia. Tämä on myös osaltaan vaikuttamassa
siihen, ettei kuntauudistus voi realisoitua tavoilla, joita monet
toivoisivat ja odottaisivat lähiaikoinakin.
Julkishallinnon it-hankkeet ovat olleet todellinen Molokin kita,
ja sen vuoksi tämän lakiuudistuksen todellistumiselle
toivotan mitä parhainta menestystä.
Sinuhe Wallinheimo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen esitys
tulee todellakin tarpeeseen, kuten edustaja Urpalainen aiemmin totesi
puheessaan. Meidän julkisen sektorin tietotekniikkamenoista
on tässäkin salissa kannettu monta kertaa huolta.
Suomen julkinen hallinto kuluttaa ict-menoihin 1,7 miljardia euroa
vuodessa. Summa vastaa noin 23:a prosenttia koko Suomen ict-markkinoista.
Ikävä kyllä osa tästä rahasta
kuluu päällekkäisten toimintojen pyörittämiseen.
Pelkästään tähän esitykseen
liittyvällä toimialariippuvien palveluiden tuottamisen koordinoinnilla
arvioidaan säästettävän lähes
50 miljoonaa euroa joka vuosi. Se on noin 13 prosenttia valtion
tämän toiminnan kokonaismenoista vuositasolla.
Veronmaksajien kannalta tällaisen säästön
saaminen on aina hyvä asia.
Arvoisa puhemies! Myös kilpailu esityksessä mainitusta
ict-palvelukeskuksen päätoimipaikasta on käynnistynyt.
Me keskisuomalaiset toivoisimme valinnan päätyvän
tietenkin Jyväskylän hyväksi. Perustelut
tälle ovat selkeät. Keski-Suomessa on jo ennestään
vahva ict-klusteri, ja Jyväskylässä annetaan
jo nyt Suomen monipuolisinta ict-alan koulutusta. Tällä hetkellä Jyväskylän
yliopisto on yksi johtavista informaatioteknologian perus- ja
jatkokoulutusta antavista yliopistoista. Sitä tukee Jyväskylän
ammattikorkeakoulun tekemä erinomainen työ.
Tämän lisäksi, arvoisa puhemies,
sijoittautumista Jyväskylään tukisi myös
Jyväskylän seudulle rakentuva kyberturvallisuuden
keskittymä. Jyväskylän vetovastuulla
on Inka-hankkeen kyberturvallisuusteema. Sen visio on luoda Suomesta
kansainvälisesti tunnustettu kyberturvallisuuden liiketoiminnan
ja osaamisen sekä kyber-uhkiin varautumisen maailmanlaajuinen
edelläkävijä.
Näillä saatesanoilla: hyvin kannatettava hallituksen
esitys. (Ilkka Kanerva: Siinä ei Varsinais-Suomelle jäänyt
paljon mitään!)
Harri Jaskari /kok:
Arvoisa herra puhemies! (Välihuutoja) — Puhun
Tampereen puolesta.
Olen hyvin samoilla linjoilla edellisten puhujien kanssa siitä,
että todellakin tietotekniikkamenojen osalta me löydämme
paljonkin muutettavaa, kehitettävää,
tehostettavaa. Tämä on uskomattoman suuri summa,
tämä 1,7 miljardia euroa vuodessa, ja miettikää tätä säästöä.
Kenties tässäkin on 50 miljoonaa euroa, mikä on
erittäin huomattava summa, ja olisi kyllä mielenkiintoista
myöskin katsoa, kun tämä ei kohdistu
toimialakohtaisiin asioihin, kuinka paljon loppujen lopuksi myöskin
eri ministeriöiden toimialakohtaisia asioita voisi kuitenkin
samoilla tietojärjestelmillä tehdä, ottaen
huomioon nyt vaikka tämän Viron mallin, joka perustuu
erilaisiin putkiin, jotka eivät näe toinen toisiaan
sieltä, mutta muuten yksinkertaiseen toimintatapaan. Eli
siihenkin vielä haastaisin.
Mutta kun edellinen puhuja, Sinuhe Wallinheimo, kehui Jyväskylää,
niin voin hiukan enempi, noin 10 prosenttia enempi, kehua Tamperetta sitten
tämän varsinaisen keskuksen sijaintipaikkana.
Tampereen puolella on tällä hetkellä jo noin
10 000 ict-alan asiantuntijaa, ja puolet heistä on
myöskin mobiilipuolen asiantuntijoita. Näen sen
tilanteen, että tässä on myöskin
mobiilipuolen osalta tulevaisuus, ja se on selvästi vahvimpia
keskuksia Suomessa mobiilipuolen osalta. Tietysti myöskin,
jos vertaa vaikka pääkaupunkiseutuun, palkkataso
on hyvin kohtuullinen. Ja kolmantena perusteena on myöskin
se, että 200 kilometrin säteellä Tampereesta
asuu noin kaksi kolmasosaa suomalaisista ja on myöskin kaksi
kolmasosaa liiketoimista (Ilkka Kanervan välihuuto) ja
logistiikka on erittäin hyvässä kunnossa.
Eli olen vahvasti Tampereen puolella tämän palvelukeskuksen
sijaintipaikaksi.
Kari Uotila /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen kyllä pahoillani, jos tämä lakiesityksen
lähetekeskustelu menee siihen kilpalaulantaan, että mikä on
paras sijoituspaikka. Kyllähän tässä isommat
asiat ovat kysymyksessä. Aikoinaan tarkastusvaliokunta,
kun se selvitti näitä tietohallintojärjestelmiä,
tuli siihen tulokseen, että on lailla pystyttävä määrittelemään
julkiset tietohallinnot niin, että ne keskustelevat keskenään,
ovat yhteensopivia, ja sitä miljardien tuhlausta, joka
on viimeisen parinkymmenen vuoden aikana tapahtunut, ei enää toteuteta. Tämä on
se tärkein juttu, ja siihen pitää kiinnittää huomiota.
Kun konsultit, toimittajat saivat yliotteen ja rakensivat eri viranomaisille,
eri toimijoille tarkoituksella keskenään yhteen
sopimattomia, keskenään keskustelemattomia järjestelmiä,
joilla ne betonoivat itselleen tällaisen monopolirahastajan
roolin tähän systeemiin, siihen on tuhlaantunut
todella miljardeja. Siihen tässä pitää keskittyä eikä kilpalaulantaan
sijoituspaikasta.
Rakel Hiltunen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Uotilan tavoin minä kyllä toivon,
että tämä linja ei jatku, että täällä käydään
sitten jo paikkakuntakilpailuun.
Mielestäni tämän hankkeen ydin on
siinä, että Suomessa pitää olla
tahtotila siihen, että valtionhallinnon nämä 80
toimijaa, ministeriöt ja laitokset, oppivat vuoropuheluun
horisontaalisesti keskenään. Täällä lainsäädäntötyössä joka
päivä näemme sen, että ministeriöstä tulee
putkesta edelleen esityksiä, eli tietotekniikkahankkeen pitää tukea
sitä kehitystä, joka nyt on tulossa kuntiin ja
alue- ja paikallistasolle niin, että valtionhallinto tulee
siihen samaan prosessiin mukaan. Tämä tietotekniikkahanke
voi sitä tukea oikein hyvin.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On erittäin hyvä, että hallitus
puuttuu siihen suureen ongelmaan, joka luotiin noin 20 vuotta sitten,
kun Valtion tietokonekeskus ajettiin alas ja ryhdyttiin systemaattisesti
yksityistämään tätä it-puolen osaamista.
Valtio ryhtyi ostamaan konsulttipalveluja ja järjestelmiä yksityisiltä yrityksiltä,
ja todella nämä järjestelmät
eivät olleet yhteensopivia. Kävi jopa sillä tavalla,
että nämä it-järjestelmien omistusoikeudet
ovat jääneet konsulttifirmoille ja valtiota on
rahastettu 20 vuoden aikana sadoilla miljoonilla euroilla, varmaan
menee miljardien puolelle. On erittäin tärkeätä,
että nyt pyritään tähän
ongelmaan edes hieman puuttumaan, ennen kuin se ihan totaalisesti
on päässyt riistäytymään
käsistä. Valtiota valitettavasti on päästy
rahastamaan ihan turhaan. Tieto ja osaaminen olisi pitänyt
ylläpitää valtionhallinnossa itsellä.
Tapani Mäkinen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin me tiedämme, politiikka
on kompromissien tekemistä ja joskus on parempi tehdä kompromissi.
Kun täällä paikkakuntakeskustelua käydään,
niin minä luulen, että arvoisalle puhemiehellekin
sopii, että se keskus siirretään Korsoon.
Mutta menemättä tähän paikkakuntakeskusteluun
itse sen enempää toteaisin vain tässä yhteydessä ministerille,
että tämä laki on erinomaisen tärkeä ja
hyvä. Se on merkittävä edistysaskel eteenpäin
valtionhallinnon tasolla.
Kysyisin kuitenkin tässä yhteydessä ministeriltä:
Edellisellä eduskuntakaudella aivan kauden lopussa hyväksyttiin
tietohallintolakiin muutos, jossa tämä kunnallinen
autonomia murrettiin perustuslakivaliokunnan mahdollistamana, elikkä valtio
pystyy ohjaamaan kuntia selkeämmin selkeyttämään
omia tietohallintojärjestelmiään. Kunnat
eivät tällä hetkellä kykene
itse toimimaan asiassa. Pitäisikö valtion oikeasti
käyttää sen lain suomaa valtaa?
Kauko Tuupainen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puheenjohtaja! Edustaja Hiltunen näytti tästä poistuvan — tällaisena
uutena edustajana minä kuitenkin koen, että kyllä täällä passaa
tässä yhteydessä puhua myöskin
paikoista. Jyväskyläänhän päästään,
niin kuin kaikki tiedämme, meritse, rautateitse, maanteitse
ja toistaiseksi vielä ilmateitse, ja Jyväskylä on
Suomen Ateena, Suomen Sparta. Meiltä löytyvät
kyllä valmiudet, niin kuin edustaja Wallinheimo tuossa äsken
todisteli, hoitaa tämä homma. Ei siinä nyt
kaupungin asukasmäärä ratkaise vaan se, missä on
tietotaito ja osaaminen.
Mika Niikko /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On hyvä, että hallitus
ottaa vakavasti nämä tieto-ohjelmien kustannukset,
ja yhtenä näkökulmana haluaisin ministerille
esittää sen, että kunnathan ovat tällä hetkellä kestämättömässä tilanteessa
siinä, että tilaavat ne minkä tahansa
ohjelman, niin yleensä se menee niin, että ne
eivät itse koskaan tule omistamaan niitä ohjelmia,
ne saavat vastuulleen niitten päivitykset ja kehittämisen
vuosiksi tai vuosikymmeniksi. Kaiken lisäksi nämä yhtiöt
myyvät samalle pohjalle samankaltaisesti räätälöidyn
ohjelman esimerkiksi Vantaan lisäksi Tampereelle ja käytännössä moninkertaisesti
laskuttavat samasta ohjelmasta ja samasta työstä kuntia.
Toivoisin ministeriöltä jonkunnäköistä lainsäädännöllistä näkökulmaa
siihen, onko tosiaan niin, että nämä miljardien
eurojen ohjelmien markkinat itse säätelevät
itseään eikä sitä käytännössä valtion
tasolta lainkaan valvota, ja voitaisiinko puuttua tähän
rahastamiseen, joka on selkeästi havaittu ainakin Vantaalla.
Arto Pirttilahti /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Erittäin hyvä, että tällä lailla saadaan
järkeistettyä näitä it-hankkeita
valtionkin osalta, mutta tässä on yksi ongelma
vielä — tämä laki ei nyt suoraan
siihen auta — eli nämä käyttöoikeudet.
Tällä hetkellä valtio on antanut kunnille
erilaisia tehtäviä, muun muassa elinkeinot ja
terveydenhuollon, ja nyt viimeksi on tullut työvoimahallinnon
tehtäviä. Kunnan virkamiehellä ei ole
käyttöoikeuksia näihin valtion järjestelmiin,
esimerkiksi työvoiman urajärjestelmiin, vaikka
heille annetaankin tehtävät. Eli milloin ja missä vaiheessa,
voisin ministeriltäkin kysyä, päädytään
tämmöiseen, niin kuin sanotaan, yhtenäiseen
virkamieskäsittelyyn myös käyttöoikeuksien
osalta?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ministeri Virkkunen, 5 minuuttia puhuja-aitiosta.
Hallinto- ja kuntaministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Tässä jo lyhyenkin keskustelun
aikana nousi esille erittäin monia ict-toimintojen kipupisteitä,
joita Suomenmaassa on nähtävissä.
Todellakin tässä lakiesityksessä,
joka nyt on täällä käsittelyssä,
se kaikkein isoin asia on se, että valtionhallinnon toimialariippumattomat tehtävät
ollaan kokoamassa yhteen, yhteen hallintoon. Meillä on
yllättävän paljon sellaista ihan toimialasta
riippumatonta ict-järjestelmien ylläpitoa ministeriöissä ja
virastoissa, mistä voidaan saada enemmän tehokkuutta
ja laatua, kun ne toiminnot tuodaan yhteen. Ja todellakin noin 80
ministeriötä ja virastoa on sellaisia, joista
noita tehtäviä koottaisiin, ja se koskee 1 300:aa
henkilöä. Eli todella suuri määrä henkilöitä myös
valtionhallinnossa tekee sellaista työtä, joka
ei suoraan liity siihen substanssiin vaan ihan yleiseen ict:n kehittämiseen.
Tarkoitus on, että nuo henkilöt jatkossakin toimisivat
niillä paikkakunnilla, missä tälläkin
hetkellä ovat työssä, mutta nyt tässä keskusteltiin
lähinnä tästä, missä tuon
ikään kuin torin johto sitten jatkossa istuisi,
ja sitä ei vielä ole päätetty.
Todellakin 1 300 henkilöä kaiken kaikkiaan
tulee työskentelemään tässä toiminnossa,
mutta johtoon heistä kuuluu luonnollisestikin vain ehkä jokunen
kymmen.
Täällä nousi esiin tuo Viron esimerkki
siitä, kuinka kustannustehokkaasti on pystytty järjestämään
hyvät sähköiset palvelut. Nythän
keväällä hallitus teki kehysriihessään
päätöksen siitä, että myös
Suomeen ryhdytään rakentamaan tällaista
palveluväylää, johon liittyy myös
sähköinen tunnistaminen, ja tuo Viron kokemus
ja esimerkki tulee olemaan meillä siinä yksi keskeinen
malli. Mutta tässäkin tärkeää on
se, että meillä täytyy tämän
tietoarkkitehtuurin toimia yhteen ja meillä täytyy
olla yhteensopivat rajapinnat, joiden kautta sitten, tämän
palveluväylän kautta, voidaan asioida eri virastoihin
ja hoitaa erilaisia asioita ja kansalaiset voivat muun muassa käydä tarkistamassa
omia tietojaan. Tuo rakennustyö on nyt käynnistynyt,
ja tarkoitus on, että tätä palvelua saataisiin
tuotantoon 2015 alussa, ja olennainen osa sitä on juuri
tuo sähköinen tunnistaminen ja se, että kansalaiset
pääsisivät muun muassa rekistereistä katsomaan
omat tietonsa.
Täällä nousi vahvasti esiin tuo kuntien
osuus ja se, että kunnat ovat pitkään
omista lähtökohdistaan kaikki rakentaneet omia
järjestelmiään ja ne ovat huonosti yhteensopivia.
Tuo vuonna 2011 annettu tietohallintolaki antaa todella mahdollisuuden
asetuksella määrätä tietyt yhteiset standardit,
mutta ennen kuin se asetus voidaan antaa, sitä varten on
luotava nyt tuo yhteinen arkkitehtuuri ja ne rajapinnat, jotta tiedetään,
mitä asetuksella sitten säädettäisiin.
Eli tuota työtä on tehty sekä siellä kuntatasolla
että keskushallinnon tasolla ikään kuin
toimialakohtaisesti, jotta osataan oikeat asiat sitten määritellä.
Jo tällä hetkellä, kun kunnat hankkivat
uusia tietojärjestelmiä, ne noudattavat näitä yhteisiä standardeja
siinä määrin, että nyt yhteensopivuuteen
kiinnitetään huomiota, mutta näin ei
asia ollut aikaisempina vuosikymmeninä.
Ja nyt, erityisesti kun kunnat on velvoitettu tekemään
kuntaliitosselvityksiä, tässä kannustamme
kuntia nimenomaan paneutumaan ict-kysymyksiin, koska ne ovat joka
tapauksessa sellainen asia, joka seudullisesti ja kunnan sisällä täytyy
laittaa kuntoon, että saadaan lisää tuottavuutta
aikaan. Tähän valtiovarainministeriö ohjaa kunnille
erityistä muutostukea, missä käydään läpi
nykyiset tietojärjestelmät ja arvioidaan se, miten
pitää rakentaa yhteistä arkkitehtuuria,
niin että järjestelmät saataisiin kunnan
sisällä ja myös ylikunnallisesti toimimaan
nykyistä paremmin. Ja muun muassa se on sellainen hyöty,
joka kuntien kannattaa nyt ottaa näistä liitosselvityksistä irti.
Mauri Pekkarinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Näistä paikkakunnista tässä on
keskusteltu, ja totta kai Jyväskylä kelpaa ja
niin poispäin. Minä panen pisteen siihen kohdalle.
Nyt sitten itse varsinaiseen muuhun asiaan. Se ydinjuttu tässä on
nyt se, että tässä jää tämä koko kuntakenttä kuitenkin
tietyllä tavalla roikkumaan tämän järjestelyn
ulkopuolelle. Kuntien tietohallintomenot ovat aika tarkkaan miljardi euroa — miljardi
euroa. Kuntien tietohallinto, se, mikä on olemassa, ei
likimainkaan hyödynnä tällä hetkellä tietohallinnon
tarjoamia mahdollisuuksia eri hallinnonaloilla. Jos se siihen pystyisi,
sitä kautta kuntien menoissa tulisi vielä hurjan
paljon säästöjä jo näiden äsken
sanottujen hurjan suurten miljardikustannusten lisäksi.
Tällä hetkellä meillä on Suomen
kunnissa ja kuntayhtymissä yli 500 konehuonetta, tietokonehuonetta.
Kaksi tai kolme riittäisi, kolme riittäisi ihan
hyvin. Meillä ei ole yhteistä palveluväylää, jolle
samoin standardein sekä valtiojulkinen että kuntajulkinen
tuottaisi informaatiota ja josta molemmat nämä äsken
sanotut instanssit ja niiden eri toimijat voisivat hyödyntää tätä informaatiota.
Kyllä nyt samalla, kun tämä sinänsä on
ihan oikean sorttinen ratkaisu, olisi ollut äärimmäisen toivottavaa,
että tähän olisi integroitu samanaikaisesti
myös kuntajulkinen hallinto. Tämä jää nyt
vähän lyyhäksi: tulee omat erityiset
vaikeat ongelmansa saada tästä hyvä sitten
kuntajulkisen sektorin kanssa.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tämän jälkeen puhujalistaan.
Mikko Savola /kesk:
Arvoisa puhemies! Todellakin, tehottomiin ja toimimattomiin
tietojärjestelmiin uppoaa vuosittain satoja miljoonia euroja,
on puhuttu jopa miljardeista euroista. Täällä ovat
vilisseet luvut: 1,7 miljardia euroa valtakunnallisesti ja — tässä edustaja
Pekkarinen toi hyvin esille sen — kuntien taholta jopa
1 miljardi euroa ovat näitä, mitä tähän
uppoaa rahaa.
Terveydenhuollon puolella tämä ongelma on mitä ilmeisin.
Nämä toistensa kanssa epäsopivat tietojärjestelmät
ovat tuoneet niin käytännön esteitä kuin
niitä kustannuksia: kun sairaanhoitopiirien ja terveyskuntayhtymien
järjestelmät eivät toisiaan tue ja näitä potilastietoja
ei niistä ole pystytty lukemaan, niin se on tuonut erittäin
paljon hankaluuksia ja vienyt sitä kautta myös
sitä arvokasta työaikaa tältä suorittavalta
portaalta.
Mutta, herra puhemies, tällä lakiesityksellähän
nyt puututaan pääasiassa valtionhallinnon toimialueisiin,
ja tämän lain tarkoituksena on nimenomaan tehostaa
tätä tieto- ja viestintäteknistä toimintapuolta
tässä maassa. Tämä kunta-asia nousi
tässä jo aiemmissa keskusteluissa vahvasti esille.
Valitettavasti ministeri nyt pääsi jo lähtemään,
mutta olisin kyllä ollut hyvin halukas kuulemaan, kun nämä välilliset
vaikutukset kuntiin nyt ministerin puheenvuorossakin tulivat esiin — on
tätä arviota ollut, että 1 miljardi euroa
tällä hetkellä menee näihin
toimimattomiin järjestelmiin — paljonko tällä nyt
aivan oikeasti sitten kunnille näitä säästöjä voitaisiin
saada vai käykö tässä niin,
että tulee lisää byrokratiaa, mihin edustaja
Pirttilahtikin viittasi — ei anneta sitten kuitenkaan toimintavaltuuksia
kunnille hoitaa näitä tehtäviä,
mitä on määrätty näitten
tietojärjestelmien puolesta — ja tuleeko se puolestaan sitten
taas lisäämään kustannuksia.
Mutta joka tapauksessa uskon ja toivon, että tämä lakiesitys
vie parempaan suuntaan tätä meidän kokonaisuuttamme
näissä tieto- ja viestintäjärjestelmissä.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! On varmasti hyvä asia, että tietojärjestelmiä kehitellään,
ja on hyvä asia, että niiden saatavuutta kehitellään
ja että tiedonkulkua kehitellään. Mutta
tässä nimenomaisessa asiassa herää muutama kysymys.
Kun lähdemme siitä, että palvelut
ovat saatavina sähköisesti ja jokainen voi käydä itse
katsomassa sitä omaa korttiaan, niin millä tavalla
tässä taataan se, että vanhukset, vammaiset,
työttömät ja sellaiset ihmiset, joilla
ei tietokonetta ole kotona, myöskin saavat sen? Eli kysymys
kuuluu: Onko tässä liian kiire? Miten taataan
sellaisille ihmisille, joiden ei ole kovin helppo käyttää tietojärjestelmiä,
tiedon saatavuus?
Sen lisäksi meillä on erittäin suurena
ongelmana se, että tässä maassa on 300 000
ihmistä, joilla on luottotietomerkintä, ja näillä ihmisillä ei ole
esimerkiksi pankkitunnuksia, joiden kautta todennäköisesti
näitäkin tietojärjestelmiä sitten yksityiset
kuntalaiset käyttäisivät. Eli he ovat
automaattisesti suljetut pois näiden käyttämisestä.
Tällä hetkellä te-keskusten osalta
on menty jo siihen, että hyvin pitkälle palvelut
ovat siirtyneet sähköisiksi, ja se on taannut
sen, että kaikkein heikoimmassa asemassa olevat työttömät
eivät ole näiden palveluiden lähellä ja
palvelut karkaavat sen takia, että näitä tietokoneita
ei ihmisillä ole.
Ja sitten se yksi suuri asia, että miten tässä tietosuoja-asiat
otetaan huomioon. Tietosuoja saattaa olla este tiedonkululle, mutta
kun tietosuojaan tulee vuoto, niin miten taataan se, että ne
yksityisten henkilöiden asiat eivät leviä kaikkien ihmisten
saataville esimerkiksi Twitteriin taikka Facebookiin tai YouTubeen
tai ihan mihin tahansa? Eli myöskin tämä portin
nurja puoli kannattaisi katsoa ennen kuin laki saatetaan voimaan.
Esko Kurvinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kannatan tätä hyvää lakiesitystä,
joka olisi voinut tulla jo vuosia sitten. Silloin olisi säästetty
aika paljon Suomen valtion ja veronmaksajien rahoja.
Tämän lain tavoitteet ovat varsin ylevät:
saada Suomeen verkko, johon voi kuulua kaikki julkishallinto, tässä tapauksessa
valtion puoli mutta myös, niin kuin täällä keskustelussa
on paljon ollut esillä, kuntien palvelut.
Mutta historia ei ole ollut niitä parhaita ict-palvelujen
tuottamisessa eikä verkostojen toimivuuden suhteen, joten
tässäkin täytyy olla kriittinen ja realistinen
tämän toiminnan suhteen. Tärkeintähän
ict-palveluissa on käyttäjäystävällisyys — niin
että se toimivuus on kustannustehokasta ja ylläpito
jatkuvan kehitystyön tulosta — sen nopeus ja ennen
kaikkea huippuosaaminen, mikä tässäkin
maassa, Suomessa, nimenomaan tällä alalla on.
Kuten tämän keskustelun alkuvaiheessa voitiin
huomata, useat paikkakunnat julistautuvat ainakin Suomen parhaiksi
mutta osa myös maailman parhaiksi. Ja itse voisin puhua
Oulun ict-osaamisesta varmaan puoli tuntia ja kertoa, miksi Oulu
on tällä alalla niin ekosysteemissä kuin osaamisessakin
maailman parasta tasoa. (Pentti Kettunen: Oulu on romahtamassa!) — Ei
se osaaminen Oulusta mihinkään lähde,
jos sieltä lähtee kännykäntekijät
muualle.
Mutta haluan pariin asiaan tässä nyt kuitenkin kiinnittää huomiota,
vaikka ministeri jo ehti poistuakin.
Lain mukaan valtiolle ollaan perustamassa uutta virastostatuksella
toimivaa, liiketaloudellisin perustein toimivaa palvelukeskusta,
ja ennakoitu liikevaihto on 270 miljoonaa euroa silloin, kun se
toimisi normaalisti. Siinä lakiesityksen perusteluissa
pitkästi, minun mielestäni parilla sivulla, kerrotaan
ja perustellaan, miksi se on tätäkin suurempi
tulevina kolmena neljänä vuonna, siirtymäkautena,
ja varmasti näin on, ja menneisyys osoittaa sen.
Tähän palvelukeskukseen, joka tähän
yhteyteen perustetaan, ollaan kokoamassa 1 300 ihmistä.
Ministeri juuri sanoi, että ihmisten fyysiset työpaikat
säilyvät. Minä lisäisin siihen:
ainakin aluksi samoissa virastoissa, samoilla paikoilla, kuin tällä hetkellä.
Viraston tehtävänä on tuottaa palvelusopimuksiin
perustuen palveluita julkiselle alalle, ja tätäkin
selvennettiin niin, että nämä palvelusopimukset,
jotka ovat nyt voimassa, ovat sitten jatkossa sen perustana. Siis
ollaan tekemässä varsin massiivista virastoa tähän
maahan. Näillä virastoilla on tapana keskittyä ja
keskittää toimintojaan. Ken elää,
se näkee, mikä tämä on 15—20
vuoden jälkeen.
Lain perusteluissa sanotaan myös, että tämä keskus
tuottaa yhteisiä palveluja virastoille, ja samalla sanotaan,
että näiden kaikkien virastojen on liityttävä tähän.
Toisaalta käsittelyssä olevassa laissa kerrotaan,
että käyttäjät voivat ostaa
palveluja muiltakin toimijoilta, ja nyt kysyisinkin ministeriltä,
jos olisi paikalla, tarkoittaako tämä, että näitä palveluja
myös yksityinen sektori, yksityinen ict-osaaminen, jossa
on vähintään yhtä hyvää osaamista
kuin valtiollakin, voi myydä suoraan olemassa oleville
virastoille, vai kierrätetäänkö ne
tämän välikäden kautta. Minusta
se on aika iso kysymys, jos tässä virastossa on 1 300
ihmistä ja kuitenkin yksityisellä sektorilla meillä on
vielä moninkertainen määrä.
Toinen asia, johon haluaisin pikkuisen kiinnittää huomiota,
on rinnakkaisverkot. Tällä hetkellä tässä talossa
käsitellään julkishallinnon toista verkkoa,
nimittäin turvallisuusverkkoa, ja ainakin johonkin mittaan
asti samat käyttäjät tulevat käyttämään
sekä nyt käsittelyssä olevaa julkista, toimialavapaata
verkkoa ja toisaalta sitten turvallisuusverkkoa. Näitten
yhteensovittaminen, näitten päällekkäisyyksien
ja ennen kaikkea toimintojen ohjeistaminen, milloin käytetään
mitäkin ja mikä on johtojärjestelmä jne.,
on mielestäni avoinna niin turvaverkkolain kuin tämänkin
lain perusteluissa.
Lopuksi ihmettelyni myös siitä yhtiömuodosta,
toimintamuodosta. Tämä turvallisuusverkko on katsottu
hyväksi perustaa osakeyhtiöpohjaiseksi, ja tämä julkinen,
vapaa verkko on katsottu hyväksi perustaa virastopohjaiseksi. Äkkiä ajatellen
olisi voinut tehdä toisinkin päin.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa herra puhemies! Suomi on todella, ikävä kyllä,
jäänyt jälkeen siitä kärkipaikasta,
joka vielä ehkä 15—25 vuotta sitten Suomella
tietotekniikan hyväksikäyttäjänä oli.
Meillä oli tekstiviestit, ja meillä oli pankkipuolella
erittäin moderni kilpailukykyinen palvelu, Solo-palvelu,
jota kansainvälisesti pidettiin maailman huippuna. Edelleenkin
Suomi on varmaan kärkijoukossa, mutta meidän pitää kyllä saavuttaa
se etumatka takaisin, joka meillä on ollut, ja siihen meillä on
kyllä hyvät edellytyksetkin.
On kuitenkin muutamia juridisia, tähän asiakokonaisuuteen
vaikuttavia asioita, jotka olisi syytä vielä arvioida
uudestaan. Kun Suomessa on julkisella puolella sekä kunta
että valtio, näiden järjestelmien yhteensovittaminen
on ollut vaikeaa. Päätökset ja rahat
ovat olleet eri paikoissa, minkä johdosta ei ole löytynyt
sellaista rajakohtaa, jossa järjestelmiä olisi
voitu vaihtaa, vaan jokainen on pitänyt omien järjestelmiensä puolta, ja
jos se ajankohta on ollut väärä, niin
muutokseen ei ole haluttu lähteä mukaan. Nyt näyttää siltä,
että valtio on antamassa muutosrahaa ja että sitä kautta
saataisiin tämä kokonaisjärjestely käynnistettyä.
Turvallisuuden kannalta on myös sitten ter-veydenhoidon
puolella suuria ongelmia siirtää röntgenkuvia
tai potilastietoja tai hoitomääräyksiä,
ja siellä tulee sitten vastaan aika nopeasti, kuten julkisuudessa
on näkynyt, tietosuojalain, sanoisinko, vanhentunut lähtökohta.
Aikanaan kun tietosuojalakeja Suomeen sovelletettiin, käytettiin
muun muassa norjalaista lainsäädäntöä lähtökohtana.
Siellä nimenomaan tietokoneilla käsiteltyjen rekistereiden,
sanoisinko, luottamussuojaa lisättiin niin, että niiden
hyväksikäyttö eri viranomaisten yhteistyönä vaikeutui,
ja niissä ongelmissa ollaan nyt edelleenkin — pitäisi
muuttaa.
Atk-alan sisäinen edunvalvonta sen sijaan on onnistunut
erittäin hyvin siltä osin kuin se koskee atk-ohjelmien
tekijänoikeuksia. Vaikka asiakas niistä on täyden
hinnan maksanut, niin hän ei ole saanut niihin sellaisia
oikeuksia, jotka useasti kuuluisivat mielestäni ilman muuta
saada, eli jälleenmyyntioikeutta, vaan valtion eri hallintokunnat
ovat pahimmillaan maksaneet moneen kertaan saman ohjelmapätkän
tekemisen täyteen hintaan. Tämä atk-ohjelmien
tekijänoikeuskysymys on varmasti kiusallinen, mutta pitäisi
kuitenkin pohtia, mitä sen suhteen tehdään:
onko atk-ohjelma sellainen hengentuote, jota voidaan pitää perinteisen
tekijänoikeuden piirissä.
Älykortti, joka olisi henkilökohtainen, jolla voitaisiin
niin Kansaneläkelaitoksessa kuin monessa muussakin valtion
virastossa asioida, sekin jäi toteuttamatta sen takia,
että maksajan rooliin eivät edes yhteistoiminnassa
valtion eri organisaatiot pystyneet. Vahinko on aika suuri, koska
sen seurauksena jäi varmaan paljon hyödyntämättä niitä mahdollisuuksia,
joita se olisi antanut yhteiskunnan erilaisille tahoille.
Mielenkiintoinen osa-alue on sitten — joka suoranaisesti
ei valtion piikkiin kuulu — työeläkelaitosten
ohjelma, jonka muutokset vuosittain ovat ehkä 50—100
miljoonan euron luokkaa ja joka voitaisiin varsin hyvin ehkä saada
aikanaan tälle uudelle organisaatiolle. Kun nyt laki on
kaikille työeläkeyhtiöille sama, niin
ei ole mitään syytä ylläpitää useita
ohjelmia tai valmiutta niiden muutoksiin. Kansallinen säästö olisi
varmasti kymmenessä vuodessa luokkaa miljardi.
Tilikartat: Kun täällä yksi keskeinen
hallituksen ohjelma on vahvojen peruskuntien luominen, siihen liittyvä taloudellinen
materiaali on aika niukkaa ja hankalasti kerättävissä sen
takia, että kuntapuolella voidaan noudattaa aika lailla yksilökohtaista
tilikarttaa, jonka seurauksena, kun yksikköhintojen vertailu
osoittautuu hankalaksi ja niihin sisältyy paljon epävarmuutta,
mielipiteille, jotka eivät pohjaudu faktoihin, jää tilaa ja
koko vahva peruskunta yksilöhintoineen on aika hämärä.
Valtion tehtävänä olisi ihan samalla
lailla kuin aikanaan tieliikennelaissa tai Valtionrautateissä luoda
järjestelmä, jonka puitteissa rajapinnat ovat
selkeitä ja yhteensopivia, ja jättää myös
kilpailulle sillä lailla sijaa ja tilaa aidosti, kuten
täällä edellinen puhuja totesi.
Mitä tulee tähän paikkakuntaan, veikkaanpa vain,
että tämä arkkitehtuuritaso säilyy
Suomessa. Mutta kun täällä on puhuttu
monen paikkakunnan puolesta, niin epäilen, että Intian
Bangalore tulee näillekin markkinoille kilpailukykyisin
hinnoin, ja kun siellä pystytään yön
aikana tekemään se, mitä täällä illalla
tilataan, niin kilpailu tulee olemaan tälläkin
toimialalla kyllä aivan riittävän kovaa.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi valtion
yhteisten tieto- ja viestintäteknisten palvelujen järjestämisestä on
hyvin odotettu esitys.
Olemme tarkastusvaliokunnassa saaneet käsitellä Valtiontalouden
tarkastusviraston kertomuksia julkisen sektorin it-hankinnoista
ja niistä menetetyistä miljardeista, joita julkinen
sektori on joutunut maksamaan siitä, että viimeisten
20 vuoden aikana on luovuttu Valtion tietokonekeskuksesta, jonka
hanskassa nämä keskitetysti hoidettiin vielä 90-luvulla.
Todella tämä tieto siirtyi Valtion tietokonekeskuksesta
yksityiseen yritykseen erilaisten vaiheiden kautta, ja tämä Tieto-niminen
yritys sai tavallaan monopoliaseman näissä valtion
it-hankkeissa. Sitten myös laskutus oli sen näköistä,
että monopolifirma pääsi laskuttamaan
julkista sektoria.
Kaikkein ikävintä siinä yksityistämiskehityksessä on
ollut se, että valtion keskeistä osaamista on
hävinnyt aivan totaalisesti ja sitä tietoa on
siirtynyt yksityisille yrityksille, jotka ovat alkaneet myymään
sitä takaisin valtiolle. Kun tietoa ei ole riittävästi
it-hankinnoista, niin ei ole osattu tehdä riittävän
hyviä sopimuksia, ja kun sopimukset ovat yksityisten yritysten
konsulttien ja asiantuntijoitten laatimia, niin on tapahtunut jopa
sillä tavalla, että julkinen sektori on maksanut
näiden järjestelmien kehityksestä valtavia
summia ja kuitenkaan ei ole saanut omistusoikeutta näihin järjestelmiin
ja niitä on edelleen myyty sitten yksityisen yrityksen
toimesta monille muille organisaatioille.
Arvoisa puhemies! Nyt tämän vuoden puolella
on ilmestynyt teos Konsulttidemokratia, jonka ovat kirjoittaneet
Kuusela & Ylönen. Se on ensimmäinen kattava
tutkimus konsulttien käytön yleistymisestä Suomessa.
Siinä on lukuisia esimerkkejä siitä,
mihin julkinen sektori on viimeisen 20 vuoden aikana ajautunut sen
takia, että omaa osaamista on ulkoistettu yksityisille
yrityksille, jotka ovat päässeet röyhkeästi
sitten rahastamaan julkista sektoria ihan sen takia, että julkisella
sektorilla ei ole ollut riittävästi osaamista, jotta
se olisi osannut pitää puoliaan.
Kun näitä yksityisiä yrityksiä on
alettu entistä enemmän käyttämään
julkisella sektorilla, niin suuri ongelma on se, että päätöksenteon
läpinäkyvyys katoaa, sillä kun julkinen
sektori tekee näiden yksityisten yritysten kanssa sopimuksia, niin
sopimuksiin tulee seikkoja, jotka ovat liikesalaisuuksia. Sen takia
näitä sopimuksia ei edes saada puolueettomien
asiantuntijoitten läpivalaisemaksi, kun vedotaan liikesalaisuuksiin,
ja näin ollen päätöksenteon
läpinäkyvyys verovarojen käytössä on
kärsinyt hyvin paljon. Ennen kaikkea julkinen hallinto
on heikentynyt, koska virkamiesten keskeistä it-osaamista
on hävinnyt organisaatioitten sisältä ja
sitten tieto on siirtynyt yksityisille yrityksille, jotka myyvät
osaamista julkiselle sektorille, joka on jäänyt
täysin riippuvaiseksi näiden yksityisten yritysten
asiantuntijoitten osaamisesta ja rahastuksesta.
Arvoisa puhemies! Esityksen tavoitteena on tehostaa valtion
tieto- ja viestintäteknisiä toimintoja, parantaa
palvelujen laatua ja yhteentoimivuutta sekä parantaa palvelutuotannon
kustannustehokkuutta ja ohjausta. Toivon vilpittömästi,
että näihin tavoitteisiin päästään
edes osittain, kun hallituksen esitystä käsitellään
eduskunnassa.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Niin kuin täällä moneen
kertaan on todettu, on äärimmäisen välttämätöntä tehostaa
valtion tieto- ja viestintäteknisiä toimia,
ja toivon todella, että erilaiset tietojärjestelmät
saadaan yhdessä soimaan kauniimpana instrumenttina ja että nimenomaan
parannetaan palveluja kustannustehokkaasti.
Täällä edustaja Mäkinen
otti minusta tärkeän asian esille elikkä nämä kuntien
ja julkisen sektorin ict-kustannukset. Kuntapäättäjät
ovat vuosia voineet vain voimattomana todeta, että kustannukset
suorastaan karkaavat käsistä, mutta kuntien itsehallinto
sallii tämän monenkirjavan käytännön
syntymisen, ja kyllä tämä tulee kalliiksi
vielä tämän kuntauudistuksen edetessä ja on
tullut kalliiksi muun muassa jo tehdyissä kuntaliitoksissa.
Kun tätä hallituksen esitystä lukee, täällä on
aivan selvä pykälä siitä, että yhteisiä palveluita
on velvollisuus käyttää. Eikö todella kuntasektorille
saataisi samantyyppistä velvoitetta, jolla olisi mahdollisuus
minun mielestäni saada tarpeellisia säästöjä aikaan
tässäkin taloudellisessa tilanteessa?
Ministeri sanoi, että kuntien on tällä hetkellä hankintavaiheessa
kiinnitettävä huomiota ongelmien yhteensopivuuteen,
mutta tämä harmillinen ongelma ei poistu käden
käänteessä ja on myöskin kallista.
Toisaalta esityksessä myös todetaan, että palvelukeskus
ei osallistuisi kuntasektorin tarjouskilpailuihin tarjouksen antajana mutta
kuitenkin voi toimia julkisen hallinnon turvallisuusverkon palveluntuottajana,
mitä täällä edustaja Kurvinen
sivusi. Kun sitten edustaja Lehti totesi Intian Bangaloresta ja
heidän kilpailukykyisistä hinnoistaan, on kuitenkin
muistettava myös, että ict-alalla puhutaan niin
sanotusta Intia-koodista, eli kyllä meillä Suomessa
vielä aitoa osaamista on.
Sauli Ahvenjärvi /kd:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys valtion tieto- ja
viestintätekniikkaan liittyvien hallinnollisten rakenteiden järkiperäistämiseksi
ja keskittämiseksi on enemmän kuin tervetullut.
Olemme tässäkin salissa monesti jo keskustelleet
siitä, kuinka esimerkiksi terveydenhuollon järjestelmien
hajanaisuus haittaa palvelujen laadullista kehittymistä ja
palvelutuotannon tehostumista. Tällä alueella
asiat ovat tosin menossa hyvään suuntaan esimerkiksi Kelan,
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja eräiden muiden keskeisten
valtakunnallisten toimijoiden yhteistyönä kehitettävien
Kanta-palvelujen myötä.
Nyt olemme siis viimein ymmärtäneet, että hajanaisuus
ei poistu muulla kuin avaintoimintojen keskittämisellä.
Näitä toimia ovat yhteisten arkkitehtuurien suunnittelu,
tietorakenteiden ja rajapintojen standardointi, yhteiskäyttöisten
tietoväylien rakentaminen ja myös erittäin
keskeisten kyberturvallisuuteen liittyvien kysymysten hallinta.
Jos näillä alueilla päätöksenteko,
taloudellinen vastuu, hankintavastuu, toimintojen toteutus ja ylläpito
ovat hajallaan, ei lopputulos voi olla muuta kuin kallis ja huonosti
toimiva sillisalaatti.
Osaamistahan meillä tässä maassa
kyllä löytyy tuotantopuolella yllin kyllin, mutta
tietotekniikkayritysten osaaminen tähtää luonnollisesti yrityskohtaisen
tuloksen maksimointiin. Osaamista on puuttunut ostajapuolelta. Hajanainen hallinto
on tarjonnut yrityksille hyvät mahdollisuudet tehdä tulosta
tietoteknisillä tuotteilla, mutta ilman tarvittavaa koordinaatiota
lopputulos ei koko yhteiskunnan kannalta ole ollut paras mahdollinen.
Oikeanlaiset ja kaikkia toimijoita velvoittavat avoimet standardit
ovat välttämättömyys toimiville
markkinoille, joilla yksittäiset sovellusten tuottajat
vapautuvat antamaan panoksensa yhteisen hyvän eteen.
Arvoisa puhemies! Kannatan osaltani lämpimästi
hallituksen esitystä ja myös jatkossa samansuuntaisia
toimia, joilla Suomi nousee takaisin edelläkävijämaaksi
tietotekniikkaa tehokkaasti, turvallisesti ja kansalaisen kannalta
laadukkaasti hyödyntävien julkisten palvelujen
kehittäjänä.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyse on nyt valtion yhteisten tieto- ja
viestintäteknisten palvelujen järjestämisestä.
Otan tässä puheessani nytten esille asian "hallittu
keskittäminen ja hajauttaminen", puhun termistä "hallittu
keskittäminen ja hajauttaminen". Kaiken tämän,
sekä keskittämistoiminnan että hajauttamisen,
täytyy olla hallittua, ja se, minkä takia minä nyt
sitten korostan tätä sanaa "hallittu", on se,
että nyt tällä hetkellä tilanne
on se, että kaikkien asioitten globaalisti, maailmanlaajuisesti,
annetaan vain keskittyä, keskitetään
ilman että mietitään sitä, millä tavalla
tästä asiasta saataisiin yhteiskunnalle paras
mahdollinen hyöty.
Monia toimia on todellakin järkevä keskittää sekä taloudellisesti
että toiminnallisesti, mutta sen täytyy olla tietoista
ja hallittua, miten tämä keskittäminen
tehdään ja minkä takia. Tämä kyseinen
esitys on yksi niistä asioista, mikä on mielestäni
esitetyllä tavalla järkevää hallitusti
keskittää tietyille yksille harteille. Missä tämä on
sitten fyysisesti, sillä ei ole niinkään
tässä vaiheessa merkitystä, koska nykyisessä kehittyneessä Suomessa
nämä toimijat voidaan keskittää melkein minne
päin Suomea tahansa.
Hyvä esimerkki tämmöisestä vastaavasta
tilanteesta on Rovaniemelle keskitetty Haltikin toiminta — vähän
vastaava asia, mutta tässä nyt sitten on kyse
laajemmasta kokonaisuudesta. Se hoidetaan Rovaniemellä,
ja toiminnot, mitä Rovaniemelle saatiin siirrettyä,
laitettua, toimivat erittäin hyvin. Sieltä on
hyvät lentokoneyhteydet myöskin eri puolille maailmaa,
ennen kaikkea Helsinkiin, olemassa, ja nettiyhteydet toimivat todella
hyvin.
Minkä takia me näitä eri toimintoja
pystyisimme keskittämään muualle kuin
pääkaupunkiseudulle? Meillähän
on olemassa käytettävissä eri puolilla
Suomea kohtuuhintaisia valmiita tiloja, ehkä jatkossa valmiita
kunnantoimistojakin on näemmä käytettävissä tämmöiseen
asiaan. Voidaan myös rakentaa muualle, koska rakentaminen
muualla kuin pääkaupunkiseutuvilla on huomattavasti
edullisempaa, maa on edullisempaa, rakennuskustannukset ovat edullisempia.
Kaikki nämä kustannukset ovat halvempia. Sitten
kun me tietyt asiat sijoitamme muualle kuin pääkaupunkiseudulle,
meillä on monesti se tilanne, niin kuin esimerkiksi Haltikin
osalta oli tai Trafin asioiden, mitkä Rovaniemelle on saatu
sijoitettua, että meillä on käytettävissä osaavaa
henkilökuntaa. Tämä henkilökunta,
mikä sinne on saatu töihin, on ollut pysyvää.
Se on motivoitunutta henkilökuntaa, ja pitemmällä tähtäimellä se
tuleepi huomattavasti edullisemmaksi tälle toiminnon hallitsijalle
kuin se, että se on pääkaupunkiseudulla,
missä henkilökunnan vaihtuvuus on paljon nopeampaa.
Aluksi voi kuulostaa, että saammeko me pätevää henkilökuntaa,
mutta tänä päivänä on
eri puolilla Suomea saatavissa hyvin pätevää henkilökuntaa.
Elikkä meidän tehtävämme
tässä salissa on ohjata yhteiskuntaamme niin,
että se hallitusti harjoittaa keskittämistä,
ei hallitsematonta keskittymistä, mitä tällä hetkellä näyttää olevan
liikkeellä hyvin paljon. Se, mitä tämä keskittäminen tarkoittaa,
voi olla tässäkin tapauksessa fyysistä ja/tai
virtuaalista.
Samalla voimme miettiä myöskin sitä,
mitkä toiminnot on järkevä hallitusti
keskittää sinne, missä ovat muutkin toimijat,
esimerkiksi pääkaupunkiseutuville. Tietyt asiat
on järkevä keskittää tänne
pääkaupunkiseutuville. Vaikka kuinka mi-nä keskustalaisena
ja entisenä maalaisliittolaisena puhuin siitä jatkuvasta
hajauttamisesta, niin ilman muuta tietyt toiminnot on järkevä keskittää tänne
pääkaupunkiseutuville, mutta samanaikaisesti pitää miettiä,
mitkä toiminnot on järkevä hajauttaa,
niin kuin nyt esimerkiksi nämä puheena olevat
tieto- ja viestintätekniset asiat. Nämähän
ovat semmoisia oheistoimintoja, mitkä voidaan hoitaa muualta
kuin juuri täältä pääkaupunkiseutuvilta,
on järkevä hoitaa eri puolilla, missä tämä on
taloudellisesti ja toiminnallisesti jopa toimivampaa kuin täällä pääkaupunkiseutuvilla.
Tämä hallitsematon keskittyminen: se, minkä takia
minä tästä nytten puhun niin voimakkaasti, johtuu
siitä, että me kävimme työelämä- ja
tasa-arvovaliokunnan porukoiden kanssa viime keväänä Intiassa,
kävimme Mumbain kaupungissa. Arvoisa puhemies, kiitoksia
järjestäjille tästä matkasta
ja siitä mahdollisuudesta, että sain käydä siellä.
En kyllä aio mennä vähään
aikaan sinne uudestaan, mutta se, mitä minä tästä Mumbain
kaupungista ja tapauksesta opin ja näin, oli se, mitä tarkoittaa
se, että on hallitsematon keskittyminen. Hallitsematon
keskittyminen ja keskittäminen tarkoittavat sitä,
että Mumbain kaupungissa on 25 miljoonaa ihmistä 400
neliökilometrin alueella. Alue on siis 20 kertaa 20 kilometriä,
semmoiselle alueelle oli keskittynyt 25 miljoonaa ihmistä.
Ihmisistä 60 prosenttia asui slummeissa, eli kerta kaikkiaan,
vaikka he kulkivat töissä, tienasivat, niin siellä ei
ollut mitään, miten asioita järkevästi
enää pystyy hoitamaan. Ei ympäristölle,
ei ihmisille eikä toiminnalle ollut enää järkevää se
asia. Mutta Suomessa me tavallaan toimimme ihan samalla tavalla:
me hallitsemattomasti keskitämme asioita. Nyt tämä työn
alla oleva esitys on hyvä esimerkki siitä, miten
hallitusti keskittämällä voidaan asioita
viedä eteenpäin.
Sitten mennään takaisin Suomen puolelle, jätettiin
Intia sinne rauhaan. Elikkä tällä hallitulla toiminnalla
me saisimme meidän vähäiset voimavaramme
käyttöön, sillä totuushan on
se, että meidän rahat eivät riitä enää siihen,
että me hallitsemattomasti näitä asioita
viedään eteenpäin. Samanaikaisesti kun
me keskitämme tietyt toiminnat vaikka pääkaupunkiseudulle,
tietyt toiminnat eri puolille, niin samalla me saamme koko Suomen
muutkin resurssit käyttöön. Elikkä eihän
meillä ole varaa jättää Suomen
kaikkia resursseja käyttämättä.
Vielä sitten tähän liittyvänä asiana
otan esille sen, että Trafi tiettyjä asioita ulkoisti,
kilpailutti, sillä tavalla, että ne hoidettiin
Sodankylästä. Mutta kuten tässä salissa
on jo puhuttu, niin miten kävi näille Trafin palveluille
Sodankylässä, kun se ei ollut valtion viranomaistoimintaa
vaan se oli ulkoistettu palvelutoiminta? Sen jälkeen se kilpailutettiin
uudestaan, ja kun se kilpailutettiin uudestaan, ne puhelinpalveluasiat
menivätkin Espanjaan.
Tämän vuoksi minä pidän
hirveän tärkeänä sitä,
että tämä kyseinen laitos ja vastaavat
muutkin toiminnot tulisivat jatkossakin olemaan valtion omia toimintoja
elikkä niitä ei ulkoisteta eikä niitä sen
mukaisesti kilpailuteta toisille vaan pidetään
valtion omana toimintana, valtion omana yksikkönä,
vaikkeivät ne fyysisesti olisikaan sijoitettuina sitten
pääkaupunkiseutuville eri ministeriöitten
yhteyteen läheisesti. Elikkä me emme saa kilpailuttaa
omia elintärkeitä toimintoja ulkomaille. Tämän
pitää pysyä omana toimintana ehdottomasti.
Vaikka niin mukava onkin ulkoistaa niitä asioita, niin
ulkoistamisessa käy meille helposti niin, että se
on ainoastaan valtion ohjauksessa olevaa yritystoimintaa, ja ehkä meillä on
turhan huonoja kokemuksia nyt sitten taas ollut siitä,
mitä tapahtuu, kun valtion ohjauksesta vastaava ministeri
toimittaa ja hoitaa asioita.
Jukka Kopra /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä esitys laiksi valtion
yhteisten tieto- ja viestintäteknisten palveluiden järjestämisestä on
minusta pääpiirteittäin erittäin
hyvä. Se selkiyttää tilannetta ja tulee
säästämään kustannuksissa. Kuten
ministerinkin suusta kuultiin — erityisen ilahtunut olin,
kun hän näin totesi — toiminnan hajautettu
luonne tulee säilymään ja meidän
ei tarvitse eri paikkakunnilla pelätä toimintojen
lakkautuksia. Täällä meinasi alkaa kilpalaulanta
sijoituspaikkakunnasta, jos toimintoja keskitetään.
En nyt siihen lähde mukaan enkä ala kehua Lappeenrantaa
sen enempää potentiaalisena sijoituspaikkakuntana,
vaikka kyllä tietenkin aihetta olisi.
On pidettävä huoli siitä, että ydinosaaminen tai
ainakin ydinymmärrys valtion ict-palvelujen suhteen säilyy
omissa käsissä, mutta sen päälle on
kyllä hyödynnettävä suomalaista
yksityistä ict-osaamista niin paljon kuin mahdollista.
Valtion tehtävä on toiminnan koordinointi, kontrollointi.
Se on äärimmäisen tärkeää,
ettei tehdä päällekkäisiä toimintoja,
ettei pyörää keksitä kerran
vuodessa eri puolilla Suomea uudestaan. Mutta pääpainon
toteutuksessa ja suunnittelussa tulee olla kyllä yksityisellä sektorilla.
Se parantaa työllisyyttä ja elinkeinoelämää kaikkein
parhaiten.
Täällä kannettiin huolta siitä,
että kuntia ja niiden tietoteknisiä tarpeita ei
nyt tässä lakiesityksessä ole huomioitu.
Minun mielestäni ei ole kyllä tarpeenkaan tässä yhteydessä sellaisia
huomioida. Toki valtion tulee tarjota sitten riittävät
rajapinnat, siis tekniset rajapinnat, ja ohjeistus kunnille, jotta
kunnat voivat hyödyntää muun muassa avointa
dataa, kun se konsepti saadaan ajan mittaan kunnolla käyttöön,
mutta valtion tehtävä ei ole kantaa vastuuta kuntien
tietojärjestelmistä.
Anu Urpalainen /kok:
Arvoisa puhemies! Täällä on paljon
tänään keskusteltu tästä palvelukeskuksen
sijoittamisesta, hajasijoittamisesta tai keskittämisestä,
mutta kyllä tämän lainsäädännön
tärkein asia mielestäni on itse johtamisen keskittäminen
valtiovarainministeriöön ja tämän koko
prosessin ohjaaminen, koska kun tämän asian tiimoilta
ollaan paljon eri valiokunnissa ja varsinkin tarkastusvaliokunnassa
on kuultu eri toimijoita, niin kysymys on siitä, että tätä meidän
ict-maailmaa, it-toimintaa, ei kunnolla johdeta, ja sitä kautta
tällainen valtiovarainministeriön vankka, tiukka
ohjaus on paikallaan.
Yksi iso ongelma tässä on ollut myös
se, että vaikka tietohallintolaki 2011 on voimassa, niin ministeriökohtaiset
yhteentoimivuuden kuvaukset eivät ole ministeriöissä lähteneet
liikkeelle, ja siinä mielessä tämän
lainsäädännön sisältö pykälineen,
jossa yhteisten palvelujen laadusta ja sisällöstä ja
velvoittavuudesta on säädetty, on todellakin se
olennainen osa eikä niinkään se, missä sitten
joku keskus sijaitsee.
Keskustelu päättyi.