17) Laki metsälain muuttamisesta
Sirkka-Liisa Anttila /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti: Tässä on
kysymys tavoitteesta lisätä nyt valiokunnassa
käsittelyssä olevaan metsälain muutokseen
uusi 18 a §, jossa kiellettäisiin metsätyön häirintä.
Tässähän on kysymys sellaisen virheen paikkaamisesta,
joka syntyi edellisellä vaalikaudella, kun eduskunnan lakivaliokunta
poisti rikoslaista metsätyön häirintää koskevan
säädöksen. Nyt sitä ei ole missään,
ja olemme valiokunnassa asiantuntijakuulemisen kautta päätyneet siihen,
että se on tarpeen sinne lisätä, ja aloitteen tarkoitus
on se mahdollistaa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Toivottavasti eduskunnan nykyinen lakivaliokunta
saa aloitteen tästä käsiteltäväksi.
Uskon, että se viedään myönteisessä hengessä eteenpäin.
Työn häirintä on aina tuomittava ja rangaistava
asia. Kyse on rikollisesta asiasta. Sen takia ed. Sirkka-Liisa Anttila
on tehnyt oikein hyvän aloitteen.
Viime vaalikaudella tämä asia oli myös
esillä, mutta silloin minä jäin hieman
kritisoimaan sitä, että täällä puhutaan
hakkuutyömaan merkinnästä. Minusta terveen
suomalaisen järjen pitäisi toimia tässä asiassa.
Missä nähdään metsäkoneiden toimivan
ja hakkuun olevan käynnissä, sinne ei pidä silloin
mennä häiritsemään eikä muutoinkaan
mennä liian lähelle. Tämmöinen
merkitsemisbyrokratia saattaa olla uusi vaikeus, ja sitten siitä saattaa
tulla ongelma.
Minusta ed. Pertti Hemmilältä oli tästä oikein hyvä lakialoite,
joka oli saman sisältöinen. Siinä ei
tuota pakollista merkitsemistä ollut. Olkoot ne hakkuutyömaamerkinnät
siellä, missä on ihmisiä todennäköisesti
lähellä, jos ollaan jossakin taajamassa tai joku
ulkoilureitti menee läheltä, mutta korvessa, missä ollaan
selvästi metsässä, siellä riittävät
työn näkeminen ja äänet.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tässähän
on kyse tärkeästä asiasta, niin kuin edellä on
todettu. Aikaisemmat kannanotot edellisen eduskunnan ja sitä edellisen
hallituksen ja eduskunnan osalta siinä mielessä olivat
ihmeellisiä, että kun silloin yritettiin saada
tämä rikoslain puolelle, jostain syystä se
tuntui niin vaikealta, kun tässä on kyse siitä kuulemma,
että jokamiehenoikeuksia loukattaisiin ja kaikkea tämmöistä. Nyt
sitten ministeri Koskinen kävi valiokunnassa ja totesi,
että tässä hänen mielestään
ei ole mitään ongelmaa, että tämä pitää saada
kuntoon. Minä kyllä odotin sillä tavalla
ihan vilpittömästi, jotta Korkeaoja olisi tuonut
tämän siten, että ministeriön
toimesta olisi tämä tullut, mutta nyt on sovittu
valiokunnassa, niin kuin puheenjohtaja Anttila totesi, jotta tehdään
nyt näinpäin ja se tulee lakialoitteen muodossa.
Tärkeintä on vain saada nyt joka tapauksessa tämä sanktiopykälä tähän
aikaan, jotta tämä asia saataisiin hallintaan.
Meidän alueella nyt ihan hiljattain ei ole tapahtunut
mutta aika usein tapahtuu semmoisia häirintätapauksia
lähinnä Metsähallituksen mailla, joissa
jostain syystä nämä aktivistit haluavat mennä sinne
mototyötä ja metsurityötä häiritsemään,
vaikka kyse ei ole mistään tämmöisestä suojelualueesta
eikä välttämättä ole
lähelläkään suojelualuetta vaan
siinä on näyttämisen halua, että ne
alueet pitäisi jättää hakkaamatta.
Onhan se totta kai, kun metsää hakataan, useimmiten vanhaa
metsää, ettei ihan taimikoita kaadeta. Nämä luontoaktivistit
näkevät näissä semmoisia arvoja,
ja niiden puolesta tapellaan. Sen takia nyt tällä hetkellä ovat
(Puhemies koputtaa) viranomaiset hampaattomia, ettei ole pystytty
oikein — lopetan aivan heti — puuttumaan, ja tällä pykälämuodolla
uskon, että siihen voitaisiin päästä kiinni.
Toivon mukaan saadaan nopeasti tämä vain läpi.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä on tärkeä asia;
minkään työmaan häirintä ei
tunnu kyllä oikein hyvältä ja järkevältä.
Itsekin aikoinaan metsurina työskennelleenä tiedän,
että on aika hengenvaarallistakin, jos tämmöistä metsätyötä häiritään.
Kyllä se täytyy voida estää.
Se, mikä tässä ihmetyttää,
on juuri tuo hallituksen saamattomuus. Kun tässä kuitenkin
tiedetään tämä ongelma — taikka
se on kai ollut jo aika pitkäänkin tiedossa, edellinenkin
hallitus on varmaan ollut tämän asian suhteen
saamaton — mistä tämä nyt sitten
johtuu, että täytyy näin ollen aloitteitten
kautta tämä asia hoitaa. No, hyvä kuitenkin
näin, että ed. Hemmilä ja ed. Anttila ovat
tehneet nämä aloitteet. Toivotaan, että ne sitten
myöskin johtavat hyvään lopputulokseen.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Hemmilähän teki
muutama viikko sitten aika lailla saman sisältöisen
aloitteen. Muistan, että siinä taisi olla yli
30 nimeä kaiken kaikkiaan, ja se on varmaan jo mennyt valiokunnankin
tietoon. Nyt tulee tämmöinen saman sisältöinen uusi
lakiesitys, jossa nyt sitten tämä kriminalisointi
on samalla lailla toteutettu, vain eri tavalla. Tässä pitäisi
etukäteen merkitä maastoon alue, mikä täyttäisi
tämän pykälän mainitseman häiritsemisen
ja sen, että on tunkeuduttu oikeudettomasti tälle
alueelle.
Kaiken kaikkiaan en ollut silloin lakivaliokunnassa viime kaudella,
kun lakivaliokunta on jostain syystä tähän
asiaan puuttunut, mutta näyttää olevan
lisääntynyttä harrastuneisuutta tässä talossa
kuitenkin se käsitys, että ihannepaikka olisi,
jos tällaiset määräykset säädettäisiin
rikoslaissa. Toiseksi, silloin kun säädetään
myöskin sakkoa, olisi varmasti paikallaan, että ihan
näitten pykälien rubrisoinnin ja muotoilun osalta
pyydettäisiin myöskin lakivaliokunnan lausunto, koska
se on nimenomaan valiokunta, joka on perehtynyt näihin
sanamuotoihin, niin ettei tule sitten käytännön
toteutuksessa ongelmia, kun näitä lakeja saadaan
voimaan.
Sirkka-Liisa Anttila /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Salolle vastaisin lyhyesti, että minulla
ei ole mitään sitä vastaan, jos tästä antaa
lakivaliokunta lausunnon. Mutta kun samaan aikaan ympäristövaliokunta
ja valiokunnan puheenjohtaja hengittää niskaan,
että nämä asiat pitää saada
eteenpäin, niin sitten jos se lähetetään
lausunnolle jonnekin, niin sen jälkeen ainakaan minä en
enää vastaa siitä, että ennen
joulua valmistuvat nämä kaksi esitystä,
metsälaki ja luonnonsuojelulaki, jotka on kytketty yhteen
ja jotka kuuluvat yhteen. Eli tässä on nyt valitettavasti
sellainen aikapula kyseessä, että jos sille tielle
lähdetään, niin sitten joku muu ottaa vastuun
siitä, miten asia etenee.
Petri Salo /kok(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Sen verran vaan totean, että tätä lausuntoahan
olisi tietenkin jo ed. Hemmilänkin tekemän aloitteen
pohjalta voinut tiedustella lakivaliokunnalta useamman viikon ajan,
jos tähän lausuntopyyntöön olisi
halua ollut. Koska kyseessä on yli 30 kansanedustajan tekemä lakialoite,
joka on muotoilultaan ehkä vieläkin onnistuneempi
kokonaisuus, niin tältä pohjalta olisi voinut
kyllä lakivaliokunta lähteä. Meillä on työtilanne
lakivaliokunnassa sellainen, että mikäli tahtoa
on, niin kyllä me parissa päivässä pystymme
asiantuntijat kuuntelemaan ja lausunnon antamaan. Tärkeintä on
se, että tehdään täsmällistä ja
sellaista lainsäädäntöä,
joka myöskin sitten, kun sitä sovelletaan, toimii
käytännössä.
Esa Lahtela /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ymmärsin, jotta puheenjohtaja
ed. Anttilan lakialoite on kyllä sen verran hyvin valmisteltu
ja saanut ministeriön siunauksen — tässä on
nimittäin oikeusministeriö ollut mukana puuhassa
ja maa- ja metsätalousministeriössä parhaat
voimat ja sekä pykälämuotoilun että monien
näiden perusteluiden osalta siinä on hyvin pitkä hiertäminen
ollut — jotta kyllä tämä täyttää kaikki
ne koukerot ja kiemurat, joita tässä tarvitaan.
Toivoisin, että ei tässä käytäisi
sillä tavalla enää jarruttelemaan, vaan
saataisiin ennen vuodenvaihdetta kuitenkin tämä lakiehdotus
käsiteltyä ja voimaan sitten ensi vuoden alusta.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Nyt käsittelyssä oleva
lakialoite metsälain muuttamisesta, tästä häirintäpykälästä,
on mielestäni erinomaisen tärkeä ottaen
huomioon, että metsänhakkuu, metsätyömailta
on niistä ajoista, jolloin, voi sanoa, niistä on
monta suomalaista kotimaista elokuvaa tehty, se metsäromantiikka kyllä kohtuullisen
kauas hävinnyt. Kaikki työmaathan ovat suurin
piirtein täysin koneellistettuja, eli monitoimikoneilla
suurin piirtein 90 prosenttia Suomen puusta korjataan, vähän
ylikin jo.
Sitä silmälläpitäen häirintäpykälä on
mielestäni erittäin tärkeä ensinnäkin
sen kannalta, että jos tarkastellaan asiaa ensinnäkin
työn tekemisen kannalta, se on työsuojelullinen
asia mitä suurimmassa määrin. Itse olen
metsäalan toimihenkilö ja nähnyt näitä tapauksia
ja myös ammattiyhdistystoiminnassa Metsäalan toimihenkilöliitossa
ollut ja lukenut monesta tapauksesta, vakavasta, jopa kuolemaan
johtaneesta, työtapaturmasta, jossa monitoimikoneen lähelle
joutunut ihminen on jäänyt puun alle. Monitoimikoneen kuljettaja
esimerkiksi pimeän aikaan ei voi nähdä noin
10—15:ta metriä ulommaksi siitä, mitä koneiden
valopiiri on. Hän istuu suurin piirtein kuin mustassa pullossa.
Hän ei valitettavasti näe siinä hämärän
rajalla olevia ihmisiä.
Eli tämä häirintäpykälä tarvitaan
jo pelkästään sen takia, että sinne
ei todella saa mennä. Siinä on tämä työsuojelullinen
näkökulma ja sitten vastuunäkökulma.
Tarkoitan lähinnä sitä, että hakkauttaja,
ostava yhtiö, on myös sitoutunut siihen, että työmaa
on turvallinen. Sitten on urakoitsija, joka on huolehtinut omasta
ja työntekijöidensä työturvallisuudesta
kouluttamalla heidät ja hankkimalla esimerkiksi viimeisen
päälle olevat kaikki mahdolliset varolaitteet,
ja siitä huolimatta sattuu tapaturmia. Häirintäpykälä,
jos työmaalle tietoisesti tunkeudutaan, jolloin voi tapahtua
todella vakavia onnettomuuksia, on jo pelkästään
sen tautta erinomaisen tärkeä.
Muistutan siitäkin, että tällaisen
metsäkoneyksikön eli monitoimikoneen, ajokoneen
ja siihen liittyvän apulaitteiston hinta tänä päivänä pyörii
noin miljoonassa eurossa eli 6 miljoonassa markassa suurin piirtein
menneessä rahassa. Sellaisella työyksiköllä,
joka tekee puhtaasti urakkaa ja jonka taksat on vedetty tavattoman tiukalle,
ei ole yhtään pelivaraa siinä, että työtä jarrutetaan
tietoisesti, koska maksaja on kuitenkin se yksityinen pieni urakoitsija.
Pykälissä ei ole kuin hyvin poikkeustapauksissa
force majeure -sääntö, jonka mukaan urakoitsija
jotain saisi, jos työ keskeytyy. Eli se on myös
tämän yksityisen yrittäjän elämän
tai oikeastaan voi sanoa elämäntyön kunnioittamista
sikäli, että hän voi tehdä työtään
rauhassa ja yritystään pitää kunnossa.
Sillä on myös metsänomistajan kannalta
merkitystä, koska jos ei häirintäpykälää saataisi
aikaan, se johtaisi pian siihen, että tunkeuduttaisiin
hyvin äkkiä yksityisen ihmisen omistamaan metsään
työmaalle ja aiheutettaisiin metsänomistajalle
taloudellista vahinkoa. Pahin tapaus voisi olla esimerkiksi sellainen,
jossa tietoisesti tunkeudutaan työmaalle ja sitten sattumoisin
sattuvat myös tv-kamerat paikalle. Pohjois-Karjalasta tiedän
monta tapausta luonnonsuojelualueiden läheltä,
joista käytännössä puukauppa
on loppunut kokonaan. Korvauksia siitä, ettei voi omaisuuttaan
käyttää itsensä ja perheensä hyväksi, metsänomistaja
ei käytännössä saa mistään,
koska puumarkkinoita ei sillä alueella käytännössä enää ole.
Tällaisissakin asioissa häirintäpykälä mielestäni
on pieni apu siihen, mikä on se todellinen iso ongelma.
Metsät ovat toki monen keskustelun aihe tänä päivänä,
mutta vakuutan yli 20 vuoden kokemuksella, että suomalainen
metsänhoito täyttää maailman
mittapuussa ihan minkä tahansa normin, tarkoitan sertifikaatteja,
metsänhoidon tasoa ja osaamista, mentiinpä mille
tasolle tahansa, tarkoitan urakoitsijoita, toimihenkilöitä,
ostavia yhtiöitä; koko ketju kannolta tehtaalle
on erinomaisen hyvin hallussa. Sen ketjun suojeluun häirintäpykälä mielestäni
sopii erinomaisen hyvin.
Pitää muistaa myös se, että tänä päivänä monesti
eri työmaille tapahtuneilla iskuilla haetaan vain suurta
suurta julkisuutta, jonka edessä esimerkiksi yksityinen
ihminen, urakoitsija, metsänomistaja tai ostavan yhtiön
korjuupomo on täysin avuton. Siksi näen, että nyt
käsittelyssä oleva häirintäpykälä lakialoitteen
muodossa, joka eduskunnalle on annettu, on mielestäni erittäin
tärkeä nimenomaan siksi, että saadaan
metsätalouden kannalta työrauha. Onhan aivan normaalia
sekin, että esimerkiksi rakennustyömaalle meneminen — siellähän
on laput aivan kuin metsätyömaillakin — on
kielletty ihan pelkästään jo sen takia,
että työturvallisuuden kannalta siellä ei
pidä työaikana liikkua.
Tietenkään tätä ei missään
tapauksessa saa sotkea siihen, että yksityisellä ihmisellä on
aina oikeus liikkua metsässä jokamiehenoikeuteen vedoten.
Mielestäni häirintäpykälän
tuominen työmaille on ihan oikein, että saadaan
suojata työmaat. Jokamiehenoikeus, jolla metsässä voi liikkua
vapaasti, pitää toki säilyttää.
Mutta tämä tukee mielestäni sitä,
että sitten kun tehdään metsässä töitä,
työmaalle ei pidä mennä.
Yksi näkökohta vielä lähitulevaisuudesta. Luonnonsuojelulain
muuttumisesta haluan muutaman sanan sanoa — palaan siihen
asiaan sitten, kun se on suuressa salissa, tässä samassa
salissa, aikanaan käsittelyssä — sen
osalta, että meillä ollaan laajentamassa luonnonsuojelulain
soveltamista Oulu—Kuusamo-linjan eteläpuolelle,
tarkoitan näitä liito-oravien ym. uhanalaisten
eläinten tapauksia. Jos se lakiesitys sellaisenaan läpi menee,
niin ennustanpa, että häirintäpykälällä on sen
jälkeen kohtuullisen paljon käyttöä,
koska siinähän ollaan laskemassa sitä havaitsemiskynnystä selvästi
havaittavasta siihen, että on jokin merkki siitä,
että jokin suojeltava, vaikka liito-orava, on alueella
liikkunut.
Onko näillä lakiesityksillä sitten
jonkinlainen kohtalonyhteys, sitä en tiedä, mutta
joka tapauksessa pidän erittäin merkittävänä,
että myös metsätyömaat, nykyiset
koneistetut metsätyömaat, vaikka metsureitakin
on jonkin verran, arvoisa herra puhemies, pidän erinomaisen
tärkeänä sitä, että metsätyömaat
saavat sen statuksen, mikä suomalaiselle ahkeralle työtä tekevälle
ihmiselle pitää suoda, työrauha.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Täällä eduskunnassahan
on käsiteltävänä metsälain
muutos, ja tähän liittyen on hyvin perusteltua,
että nyt tähän metsälain muutokseen
lisätään myös tämä metsähakkuiden,
metsätöiden, häirintäpykälä.
Eli samalla tullaan asettamaan sanktiot näille metsätöiden
häiritsijöille.
Edellinen puhuja otti ihan ansiokkaasti esille sen, mitä kaikkia
kärsimyksiä toisaalta metsänhakkuuoikeuden
haltijalle ja toisaalta urakoitsijalle saattaa tällaisesta
häirinnästä aiheutua, ja myöskin
sen, minkälainen työsuojelukysymys tämä voi
olla. Perusperiaatteenahan tulee olla, että silloin, kun
maanomistajalla tai metsänhakkuuoikeuden haltijalla on
laillinen — huomio! laillinen — oikeus hakata
metsää alueella, joka vieläpä on
merkitty hakkuualueeksi sinne maastoon, niin tällaisella
alueella on kyllä pakko rajoittaa jokamiehenoikeuksia.
Sen vuoksi, kun kysymys on vielä siitä, että tämmöisissä häiritsemistapauksissa
yleensä tietyssä tarkoituksessa mennään
sinne työmaalle pyrkimyksenä nimenomaan, että työn
jatkuminen tai työn aloittaminen estetään,
siinä tapauksessa on varsin perusteltua, että tällainen
toiminta säädetään rangaistavaksi.
Mitä sitten työsuojelusta voisi sanoa? Ensinnäkin
on aivan totta, että vaara-alue, kun metsässä tämmöinen
monitoimikone, harvesteri, työskentelee, on useita kymmeniä metrejä.
Itse asiassa tällaisen metsäkoneen toimintasäteen,
siis vaara-alueena ajateltuna, on katsottu olevan jopa 70 metriä,
elikkä tietyt varoituskilvet ovat jo olemassa siinä metsäkoneessa.
Itse nimittäin olen tällaisella harvesterilla
metsässä työskennellyt, ja voin puhua
kokemuksesta, että todellakin, kuten ed. Hoskonen äsken
totesi, se on kuin lasipullo se harvesterin ohjaamo, mistä sitä ympäristöä tarkastellaan.
Varsinkin öiseen aikaan, vaikka on ne sinänsä valtavan
hyvät työvalot, mitkä tällaisessa
työskentelyssä tarvitaan ja mitkä siinä koneessa
myöskin ovat olemassa, niin niiden työvalojen
valaisu ei ollenkaan tunnu samalta sieltä metsäkoneen
ohjaamosta kuin miltä se tuntuu metsässä liikkujalta,
joltain sivulliselta. Joku sivullinen saattaa kuvitella, että se
valokeila, joka häneen osuu, samalla valaisee hänet
niin, että hän näkyy sinne metsäkoneen
ohjaamoon niin, että kuljettaja voi varoa häntä,
mutta näin se asia ei todellakaan ole.
Se, minkä takia tässä nyt ollaan
liikkeellä: Ed. Salohan otti esille sen, että tällaiset
säädökset pitäisi mieluummin
säätää rikoslaissa. Se on aivan totta.
Itse asiassa ilmeisesti, kun hallituksen esityksestä tämä häirintäpykälä puuttui,
niin lähdettiin siitä, että tällainen
rangaistussäännös saataisiin jossain
myöhemmässä vaiheessa rikoslain uudistuksen
yhteydessä rikoslakiin. Mutta koska me tarvitsemme käytännön
syistä tämän rangaistuspykälän
nyt heti, niin sen vuoksi, ed. Salo, tässä on
katsottu aiheelliseksi, että tämä sanktio
säädetään nyt erikseen ja erityisesti
metsänhakkuutöiden häirinnästä ja
nimenomaan tämän lainsäädännön
yhteydessä.
On tietysti sinänsä positiivinen asia, että valiokunnan
jäsenet ovat nyt aktiivisia, mutta minä korostaisin,
että kun tätäkin lakialoitetta käsitellään
valiokunnassa, meidän ei tule säätää sellaista
merkitsemispakkoa, joka taas sitten lisää urakoitsijan
ja metsänhakkuuoikeuden haltijan tuskaa ja työtaakkaa
nimenomaan näiden merkintöjen asettamisessa. Merkitsemisessä minun
mielestäni pitää riittää se,
että hakkuualue on merkitty lippusiimoilla, kuten nyt on
tapana merkitä, ja se, että esimerkiksi yhdellä varoituskilvellä ilmoitetaan
tulotiellä, tulotien päässä — hakkuualueellehan
johtaa aina yleensä tie — selkeällä merkinnällä,
että kyseessä on hakkuualue, ja myöskin
selkeä kielto, että tällä alueella
ei saa liikkua hakkuutyön kestäessä.
Tämän pitää kyllä riittää,
muuten tulee tämänkin lainsäädännön kautta
uutta byrokratiaa ja uutta hallintoa ja lisävaivaa urakoitsijoille
ja/tai metsänhakkuuoikeuden haltijoille.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Hemmilä jo totesikin ed.
Salolle sen, että tämä kuuluisi rikoslain
puolelle. Totta kai tämä kuuluisi sinne, mutta
minusta tässä pitää tehdä niinpäin,
että kun rikoslaki on aikanaan auki, ja niin kuin ymmärsin,
vasta joskus kahden, mahdollisesti kolmen vuoden päästä siihen
on tulossa joitakin uudistuksia, niin siinä yhteydessä sitten
tämä siirretään sille puolelle.
Mutta tässä vaiheessa tämä on
hyvä laittaa tähän pykälistöön. Tämä koskee
nimenomaan juuri kaidasti tätä aluetta.
Itse asiassa pyysin puheenvuoron tämän merkitsemisen
osalta. Minusta tätä pitää valiokunnassa
katsoa hyvin tarkkaan ja saada mietintöön mahdollisimman
selkeä teksti, mitä tarkoittaa tämä merkitseminen,
koska tämä voi jättää yhden
semmoisen riidansiemenen siinä mielessä, jotta
ne, jotka haluavat häiritä, käyvät
väittämään, jotta siinä ei
ole riittävästi merkattu sitä aluetta,
ja jostakin välistä pääsee luikahtamaan vielä ikään
kuin ettei tietäisi. Mutta kyllä sen aika sokea
ja kuuro pitää olla, jos ei moton ääntä kuule
eikä näe, että siellä semmoinen
rumina käy, tai kun vaikka metsuri tekee töitä siellä ja
kaataa puita, niin jotenkin siinä tilanteessa pitää tietysti hakkuutyöntekijällä olla
oikeus, niin kuin tässä tuleekin, pyytää poistumaan
ja siinä vaiheessa sitten pyytää virka-apua.
Harkinnassa pitää katsoa se, jotta jos on kuuro,
se voisi olla lieventävä seikka, tai jos on sokea,
sen ymmärtää, että ei näe lappuja,
ne ovat lieventäviä seikkoja, mutta muuten tässä merkkaushommassa
minusta pitäisi kyllä riittää tämä nykyinen
järjestelmä. Itse olen tuolla metsissä rumunnut
ihan riittävästi ja nähnyt myös
hakkuutyömaita. Siellähän merkataan jo
tänä päivänä nauhoin,
ja sitten tietty kyltti on olemassa tuloväylillä,
missä autolla pääsee, että hakkuutyömaa
on menossa. Katsotaan nyt, mikä valiokunnassa tulee olemaan
se kohtelu. Toivon, että tätä tarkennettaisiin.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Esa Lahtela käytti oikein hyvän
puheenvuoron, kuten ed. Hemmilä muun muassa. Haluan yhtyä heidän
esittämiinsä ajatuksiin. Todellakin uusi riidansiemen
nousee näistä sanoista "maastoon selvästi
merkityllä". Nuo kolme sanaa pitäisi saada sieltä pois.
Minusta riittäisi: "Joka estääkseen ja
häiritäkseen laillista metsätyötä oikeudettomasti
oleskelee metsätyömaa-alueella - -". Terve järki
näissä riittää.
Katsoin tiistai-aamuna, kun tulin tänne, että Mäntän
kaupungin cityssä menee maanpinnan tasossa rautatie. Sitä ei
ole merkitty mihinkään, vaikka se on parin kolmen
metrin päässä kadusta ja kevytliikenneväylästä.
Terve järki sanoo ihmisille, että radalle ei mennä eikä junan
alle mennä. Minä sanoisin, että terve
järki riittää tässäkin, mutta
tuo selkeästi merkitseminen, siitä tulee uusi
saivartelujen aihe. Sitten saattaa olla metsätyö,
esimerkiksi jossakin kaatuneen puun korjaaminen, ja jos oikein heittäydytään
hankalaksi, niin täällä tulee semmoista
pilkun viilaamista, että minä jättäisin
tuon selkeästi merkitsemisen pois, mutta perusteluissahan
se on mainittu. Siellä se saa olla. Täällä on
oikein hyvät perustelut tässä aloitteessa,
mutta pykälästä jättäisin
uuden riidansiemenen pois.
Susanna Haapoja /kesk:
Arvoisa puhemies! Minusta on hyvä, että tässä lakialoitteessa
puhutaan metsätyön estämisestä ja
häiritsemisestä ja ne koetaan eri asiaksi. Tässä lakialoitteessa
on pyritty siihen, että on kysymys perusasiasta, perusoikeudesta,
perustoiminnosta metsässä maanomistajalla ja siellä toimivalla.
Siksi tämä lakialoite on kokonaisuudessaan
kannatettava.
Haluaisin kuitenkin puuttua tähän jokamiesoikeus-ajatteluun.
Se on minusta vähän eri asia, ja siihen pitäisi
sitten puuttua vähän eri tavalla. Näen
sen vähän vaarallisena; viittaan tähän
ed. Hemmilän puheenvuoroon. Haluaisin myös puuttua
tähän merkitsemisperiaatteeseen. Siitä ei saa
tulla liian raskas eikä liiaksi sitä itse asiaa häiritsevä toiminta
sinällään. Haluaisin myöskin huomauttaa,
että tämän lakialoitteen ovat allekirjoittaneet
hyvin merkittävät maa- ja metsätalousvaliokunnan
jäsenet, ja toivoisin, että tämä käsitellään
nimenomaan tässä valiokunnassa. On hyvä,
että tämä häiritsemispykälä tulee
nimenomaan metsälakiin, koska on kysymys metsätyön
häiritsemisestä.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa herra puhemies! Minusta ed. Oinonen on aika laillakin
oikeilla jäljillä, kun hän kritisoi tätä merkitsemispakkoa
ja nimenomaan sitä trafiikkia, mikä aiheutuu tästä pelkästä alueen
merkitsemisestä. Nythän on kysymys rangaistussäännöksestä.
Jokainen meistä ymmärtää varmasti,
että jos joku marjastaja tai muu luontomatkailija erehtyy
tällaiselle hakkuualueelle, jos hakkuualue, merkitty alue,
on vaikka 20 hehtaaria — niitä on paljon suurempiakin
hakkuualueita ollut — niin ei häntä poliisi
ryhdy sakottamaan siitä, jos hän on kilometrin
päässä siitä hakkuukoneesta.
Nyt on kysymys tietyssä tarkoituksessa metsätyön
estämisestä tai häiritsemisestä,
on rangaistuspykälästä kyse. Olen ehdottomasti
ed. Esa Lahtelan kanssa siitä samaa mieltä, että meidän
valiokunnassa tulee tarkasti harkita sitä, kuinka pitkälle
mennään näissä vaatimuksissa
asettaa näitä merkkejä sinne hakkuualueelle.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Lyhyesti vain vielä työmaan
merkinnästä, että todellahan ne työmaat
merkitään tänäkin päivänä joltisenkin
selvästi maastoon, mutta nykyisillä gps-paikannusjärjestelmillä varustetut monitoimikoneet
eivät enää tarvitse niin tarkkaa merkintää kuin
aikanaan metsurityömaalla tehtiin. Olisi erittäin
tärkeää nyt nimenomaan tämän
lain hengen nimissä ymmärtää se,
että metsätyömaan merkintä ei
ole enää sitä merkintää, mitä se
oli esimerkiksi kolmekymmentä vuotta sitten, jolloin joka
ainut puu leimattiin. Tänä päivänä siellä saattaa
olla muutama kuitukangasnauha siellä täällä,
esimerkiksi tilan rajalla varoittamassa, että nyt loppuu
tämä työmaa.
Mutta tärkeä asia olisi myös havaita
se, mitä pidän oikeastaan periaatteellisesti tämän
jutun kaikkein tärkeimpänä asiana, että metsälakia
valvovat metsäviranomaiset. Tässä tapauksessa hakkuuoikeuden
omistaja tietysti valvoo omaa etuaan, ostava yhtiö sopimuksen
toista puolta, omaa etuaan, ja sitten tämän viranomaispuolen hoitaa
metsäkeskus. Pidän aivan erinomaisen tärkeänä,
että metsälain valvonnan hoitaa vain ja ainoastaan
metsäkeskus ainoana viranomaisena, ettei tässä tapauksessa
sotketa eri viranomaisten toimia toisiinsa. Pidän sitä tämän
asian kaikkein tärkeimpänä seikkana.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Aivan lyhyesti vaan totean, että kyllä minä hartaasti
toivon, että tämä laki saadaan mahdollisimman
pian voimaan, koska sen ennalta estävä vaikutus
näkyy varmasti ihan joka päivä käytännön työssä.
Mietin vaan sitä sen verran, mitä nyt maalaispoikana
ja sahurin poikana metsiä tunnen, että jos on
joku 50 hehtaarin alue, jossa on hakkuutyö, vaikka ensiharvennus,
kyllä katson aika kohtuuttomaksi, että tällainen
alue pitäisi pyrkiä merkitsemään
maastoon. Varsinkin kun maalta, mereltä ja ilmasta ja joskus
vielä vesiteitsekin voi alue rajoittua johonkin metsäjärveen
tai muuhun, niin aika kohtuuton työ on. On aivan toista silloin,
jos on pienimuotoinen avohakkuu, joka voidaan selvästi
rajoittaa ja merkitä, silloin työ on toisenlaista.
Mutta katsoisin, että ei missään tapauksessa
tarvita turhan monimutkaista lainsäädäntöä tähänkään.
Sirkka-Liisa Anttila /kesk:
Herra puhemies! Aivan lopuksi haluan lämpimästi
kiittää edustajia täällä käydystä,
minusta erittäin asiallisesta ja hyvin monipuolisesta keskustelusta,
joka liittyy tähän lakialoitteen teemaan eli metsätyön häirinnän
ja metsätyön estämisen kieltämiseen.
Kysymystä siitä, rajataanko esimerkiksi ja millä tavalla
rajataan se alue, me pohdimme nyt valiokunnassa jatkossa. On selvää,
että jollakin tavalla se alue pitää merkitä,
mutta minusta vain se alue, joka on se lähin vaara-alue,
joka tänäkin päivänä tietyllä tavalla
merkitään. Kaiken kaikkiaan tässä on
kysymys siitä, että eduskunta korjaa nyt tällä vaalikaudella
sen virheen, joka viime vaalikaudella valitettavasti pääsi
lakivaliokunnassa tapahtumaan, eli rikoslain uudistuksen yhteydessä tämä pykälä sieltä
rikoslaista
valitettavasti poistettiin.
Sitten täällä on kysytty, miksi tätä asiaa
ei tuotu hallituksen esityksenä täydennyksenä.
Se olisi vaatinut koko valtioneuvoston käsittelyn, ja silloin
tämä on paljon nopeampi ja yksinkertaisempi tie,
eli se on se syy tässä, että ei tarvinnut
koko valtioneuvostoa vaivata yhden pykälän takia.
Keskustelu päättyy.