Lauri Oinonen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Meillä Suomessa on nyt ikävä suuntaus,
että ollaan yhdistämässä lukioita.
Me tiedämme, että kyläkoulut ovat paljolti vaakalaudalla,
jopa pienet yläasteet, mutta aivan erityisesti meillä on
nyt villitys lakkauttaa lukioita, joka onneksi on saanut hieman
vastavaikutusta, että nyt on tullut jo uutisia, että muun
muassa Raumalla lukion yhdistämishankkeista on luovuttu.
Näkisin, että meidän tulee säilyttää suhteellisen
tiheä lukioverkko. Äsken puhuin Haapamäen
yhteiskoulun lukiosta ja käytän sitä tässäkin
esimerkkinä. Se on yksi oikein hyvä esimerkki,
mutta tämä on tilanne kautta koko Keski-Suomen
ja monissa muissakin maakunnissa. Jos pienet lukiot loppuvat, silloin
lukion käyntietäisyydet pitenevät
ja samalla se vetovoimatekijä, jota hyvät koulupalvelut
voivat olla kunnissa ja paikkakunnilla, menetetään.
Tämä hyvä koulupalvelu on sellainen asia,
että siinä on syy, miksi monet muuttavat maakuntiin
ja maaseudulle takaisin. Monilla yrityksillä on jopa vaikeuksia
saada työntekijöitä paikkakunnille, jos koulutuspalvelut
eivät ole hyvät. Hyvät koulupalvelut
alkaen esikoulusta, päivähoidosta ulottuen aina
lukioon ja ammatilliseen koulutukseen keskiasteella, niiden helppo
tavoitettavuus, ovat niitä tekijöitä,
jotka lapsiperheiden vanhemmat asettavat useinkin ykköstekijäksi
sille, mihinkä he asuntonsa asettavat. Ennemmin vaikka
tehdään työmatkaa, jos lasten koulupalvelut
ovat hyvin tavoitettavia.
Pieni lukio yhdessä yläasteen kanssa on toimiva
kokonaisuus. Tämä tulisi muistaa. Minä näen, että ei
ole suinkaan pakko lähteä muodostamaan suurlukioita,
harventaa lukioverkkoa. Pienten lukioitten toimintaa voidaan kehittää etälukiotoiminnan,
verkkolukiotoiminnan ja aikuislukiotoiminnan kautta. Hyvin monet
haluaisivat suorittaa lukion oppimäärän
joissakin aineissa tai koko lukion tai ylioppilastutkinnon, jos
tämä mahdollisuus olisi tehty houkuttelevan läheiseksi.
Pieniä lukioita voidaan hyvin edullisesti kehittää tässäkin
suhteessa aikuisten opiskelun täydentäjiksi.
Meillä Suomessa on tällainen valtakunnallinen
tietoyhteiskuntaohjelma, jota Kuntaliitto muun muassa hyvin voimakkaasti
on edistänyt. Tämä niin ammatillisen
koulutuksen kuin lukiokoulutuksen yhteistyössä ja
niiden kautta toteutettuna voisi edesauttaa alueellista tasa-arvoa
ja koulutuksen saatavuutta.
Näillä perusteilla, arvoisa herra puhemies,
toivon myönteistä suhtautumista aloitteelle.
Pertti Hemmilä /kok:
Herra puhemies! Lienee täällä eduskunnassa
suorastaan historiallista, että tässä vaiheessa
talousarvion käsittelyä, kun ollaan jo kohta joulukuulla,
vielä voidaan ottaa käsiteltäväksi
talousarvioaloitteita. Tässä suhteessa ed. Oinonen
jää ehkä historiankirjoihin.
Mutta itse asiasta: Ed. Oinonenhan puolustaa tässä aloitteessaan
voimakkaasti haja-asutusalueitten pienten lukioiden etä-,
verkko- ja aikuislukiotoiminnan kehittämistä.
Sanon vaan, että ed. Oinonen voi olla jopa aikaansa edellä,
nimittäin sekä edellinen hallitus puhui että vielä tämä hallitus
puhuu voimakkaasti hajasijoittamisesta ja puolustaa toimintojen
hajasijoittamista eri puolille maata ja maan eri osia. Tämähän
on sitä, että jos monia toimintoja, jotka nyt
sijaitsevat täällä Pääkaupunkiseudulla
tai suurissa kasvukeskuksissa, myöhemmin sijoitetaan laajalti
haja-asutusalueelle eri puolilla maata, niin totta kai väestökin
jää sitten enemmän asuinsijoilleen, myös koulutettu
väestö, ja näin ollen tulevaisuudessa tarpeita
myös lukio-opetukseen, erityislukio-opetukseen, tulee olemaan
muualla kuin kasvukeskuksissa ja Pääkaupunkiseudulla.
Toivon menestystä tälle aloitteelle.
Keskustelu päättyy.