4) Hallituksen esitys laiksi ympäristöhallinnosta
annetun lain muuttamisesta
Pentti Tiusanen /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kysymyksessä on hallituksen esitys
108, joka koskee ympäristöhallinnosta annetun
lain muuttamista ja käytännössä Suomen
ympäristökeskusta. Sen johtokunta ehdotetaan lakkautettavaksi
ja pääjohtajan asemaa selvennetään
esimerkiksi tulosohjauksen ja ministeriöiden toimivallan
suhteen. Näistä syistä on yleensä ottaen
perusteltua, että tämä hallituksen esitys
on yksimielisesti hyväksytty, niin kuin valiokunnassa tapahtui.
Haluan ympäristövaliokunnan puolesta ihan lyhyesti
kertoa tämän mietinnön sisällöstä ja
siitä, miksi näin toteamme.
Ympäristövaliokunta kävi todella,
voisi sanoa, monipuolisen keskustelun tässä asiassa,
ja korostamme, että yhteistyö ja vuorovaikutus Suomen
ympäristökeskuksen sidosryhmien ja yhteistyötahojen
kanssa on erittäin tärkeä myös tulevaisuudessa.
Miten sitten aloimme keskustella ympäristökeskuksista?
Johtuu siitä, että nyt on Suomen ympäristökeskuksen
sidosryhmistä puhe, ja me laajensimme tätä keskustelua
alueellisiin ympäristökeskuksiin.
Tämän asian kohdalla valiokunnan mietinnössä todetaankin,
että kysymys alueellisten ympäristökeskusten
sidosryhmäyhteistyön järjestämisessä tullaan
ratkaisemaan jatkossa, kun toimensa kohta päättävä selvitysmies
käy läpi lupa-asioiden kokoamiskysymystä yhteen
viranomaiseen. Tämän tyyppinen tavoitehan on ollut
myös eduskunnan tahtona hallituksen esityksen 84/99 käsittelyn
yhteydessä, ja tällöin eduskunta näiden
lupa-asioiden käsittelystä lausui oman käsityksensä.
Ympäristöministeriö on sittemmin kesäkuussa
2004 kutsunut selvitysmiehen, jonka tehtävänä on
selvittää eri vaihtoehdot valtion ympäristölupahallinnon
kehittämiseksi. Todellakin, niin kuin totesin, tämä toimikausi
loppuu tämän vuoden lopussa.
Puhemies! Ympäristövaliokunta toteaakin, että "vuorovaikutusjärjestelmä on
merkittävässä asemassa nykyaikaisen hallinnon
järjestämisessä ja kehittämisessä ja
edellyttää, että hallitus informoi eduskuntaa
tarkoituksenmukaisella tavalla kehittämistyön
edetessä". Näin ollen tämä on mielestäni
luonnollinen näkökulma. Myöskään alueelliset
ympäristökeskukset eivät toimi missään
umpiossa, vaan osana koko yhteiskuntaa. Lupa-asioiden suhteen on
tietysti ymmärrettävä, että lupaviranomaisilla
on oma asemansa eikä voi taas sitten välttämättä kovin
vahvasti siihen vaikuttaa, minkälaisia lupapäätöksiä viranomainen
tekee, vaan hän tekee sen harkintansa ja asiakirja-aineiston
pohjalta.
Arvoisa puhemies! Tämä asia on siis mittasuhteiltaan
pieni, mutta tämä on osa laajempaa kehittämistä,
jota varmasti ympäristön- ja luonnonsuojelun hyväksi
eduskunta jatkossakin tulee tukemaan.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Haluan tässä yhteydessä,
niin laajasti kuin valiokunnan puheenjohtaja tätä asiaa
käsittelikin, tuoda selkeästi esille sen, että valiokunnassa keskustelimme — emme
kuitenkaan sitä merkinneet tuohon mietintöön — alueellisten
ympäristökeskusten neuvottelukunnan asemasta yhteisellä toivomuksella
siitä, että kun lainsäädäntöä kehitellään
tästä eteenpäin, niin erityisesti painotettaisiin
myös alueellisten ympäristökeskusten asemaa
ja sinne mahdollisesti sisällytettävien neuvottelukuntien
tehtäväkenttää ja aluetta, jonka
näemme erittäin tarpeellisena paitsi lupalainsäädännön
suhteen myöskin yleisellä tasolla, niin että myös
sidosryhmämielipiteet tulisivat siellä tasolla
erikoisesti huomioon otetuiksi.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Hallinnosta puhuessamme meidän tulisi
aina muistaa, että se on väline, jonka avulla
kansalaisille tuotetaan heidän tarvitsemiaan palveluja.
Tämä pätee sekä kuntien että valtion
hallintoon. Hallinnosta ei saa milloinkaan tulla itsetarkoitus,
joka on pikemminkin kansalaisia vastaan kuin heidän apunaan
ja tukenaan. Edellä kuvaamani ajattelutapa on hallinnossa
omaksuttava jokaisella tasolla, valtionhallinnosta puhuttaessa ministeristä ja
ministeriön jokaisesta työntekijästä maakuntaorganisaation
viimeisimpänä asiassa toimivaan henkilöön
saakka. Koko organisaation tulisi muistaa, että he hoitavat
ihmisten asioita eivätkä ole heidän vastapuolensa.
Käsittelemme tänään ympäristöhallinnosta annetun
lain muutosta. On valitettavasti pakko todeta tältä paikalta,
että ympäristöhallinnon ja sen organisaation
toimimattomuudesta johtuen maassamme ovat aivan liian usein vastakkain ympäristöviranomaiset
ja kansalaiset. Suomalainen ihminen on luonnonsuojelun kannattaja
ja tukee järkevää luonnonsuojelua, kunhan
häntä ei omien tavoitteidensa ja omaisuutensa
osalta ajeta pakkotoimenpitein nurkkaukseen. Tällaisessa pakkotilanteessa
maanomistaja voi joutua käyttämään
keinoja, jotka näyttävät luonnonsuojelun vastustamiselta.
Päätöksiä tehtäessä ja
lakeja säädettäessä pitäisi
mielestäni toimia niin, että edellä kuvaamiltani
ongelmilta vältytään.
Esillä oleva lainmuutos ei tuo tähän
parannusta. Sen mukaanhan alueellisen ympäristökeskuksen
päällikkö ratkaisee alueelliselle ympäristökeskukselle
kuuluvat tärkeimmät asiat, normaali toimenpide
kylläkin organisaatiossa yleensä. Edelleen asioiden
ratkaisu voidaan siirtää muille viranomaisille
työjärjestyksellä, jonka tuo johtaja
vahvistaa. Edellä kuvaamani ja lainmuutoksen mukainen tilanne
voi johtaa täydelliseen takalukkoon maanomistajien ja ympäristökeskusten
välillä. Käytännössä tästä on
valitettavasti monia ikäviä esimerkkejä.
Erityisen valitettavaa tilanteessa on se, ettei edes ympäristöministeri
pysty puuttumaan kaikkiin tällaisiin tilanteisiin.
Mitä sitten tulisi tehdä? Mielestäni
tänne eduskuntaan pitäisi tuoda mahdollisimman
pian ympäristöpoliittinen selonteko siitä,
miten ympäristöhallinto kokonaisuutena toimii,
ja ennen kaikkea, miten ympäristökeskusten organisaatiot
toimivat ja palvelevat alueen asukkaita, yrityksiä jne.
Selonteon pohjalta voisimme vetää johtopäätökset
ja päättää sitten tarpeellisista
lakien muutoksista.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Vielä muutama huomio siihen, mitä ed.
Kerola totesi. Tämä ajatus, mitä tässä mietinnössä on kutsuttu
sidosryhmäyhteistyöksi, on vähän eri sanoin
sanottuna juuri samaa kuin tällainen neuvottelukunta alueellisten
ympäristökeskusten ohella. Nimenomaan alueellisten
ympäristökeskusten rooli lupaviranomaisena on
tietysti tosiasia, ja sen irrottaminen muusta toiminnasta, ikään
kuin sen suojelu, että lupaviranomainen voi tehdä riippumattomia
päätöksiä, on aika tärkeä asia,
ja siihen on myös tässä tekstissä viitattu.
Kolmanneksi lyhyesti, puhemies, valiokunta on saanut jatkuvasti
tietoja resurssien vähäisyydestä, ja
alueellisten ympäristökeskusten resurssit ovat
erityisesti suhteellisesti heikentyneet jatkuvasti, kun tiedämme
lisääntyneet työtehtävät. Näistä valiokunta
on useassa asiayhteydessä kuullut, ja tämä asia
on myöskin varmaan budjettiasiana meillä esillä.
Yleiskeskustelu päättyy.