Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Valtiontalous kääntyy tänä vuonna
ylijäämäiseksi. Ylijäämää kertynee
peräti 3 miljardia euroa, vaikka budjetissa oli varauduttu
puolen miljardin euron alijäämään.
Valtiovarainministeri Heinäluoma on julkisuudessa kaavaillut
ylijäämää kohdistettavaksi valtionvelan
lyhentämiseen.
Ennen kuin tähän ryhdytään,
eikö valtion tulisi maksaa kunnille niitä yksipuolisesti
pidättämiänsä pakkolainoja pois,
niin että kunnat voisivat hoitaa tärkeitä peruspalvelujaan:
parantaa vanhustenhuollon ja terveydenhoidon tasoa sekä pienentää kouluryhmien
kokoa? Sitä paitsi lähes 200 miljoonaa euroa on
suunniteltu lykättäväksi, siis tästä pakkolainasta,
peräti tulevalle hallituskaudelle.
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! Kuntien peruspalveluista huolehtiminen on
todella tarpeellinen asia, (Ed. Zyskowicz: Miksi ette huolehdi?)
ja se on meitä kaikkia yhdistävä tekijä.
Kun katsotaan ensi vuoden budjettikirjaa, niin hallituksen esityksessä on lähes
600 miljoonan euron lisäykset kunnille ensi vuonna. Se
on siis uutta rahaa, joka tulee kuntien hyväksi, jotta
ne voivat huolehtia muun muassa perusterveydenhuollosta.
Tänä vuonna budjettitalous kehittyy todellakin
ennakoitua paremmin, mutta siinä on kertaluonteisia eriä,
jotka johtuvat aikaisempien vuosien valtionyhtiöiden myyntituloista
ja myös tämän vuoden myyntituloista.
Ei ole perusteltua, että kertaluonteisia eriä käytettäisiin
pysyvien menojen aikaansaamiseen, (Ed. Pulliainen: Lainastahan tässä oli
kyse!) joten on järkevää toimia niin,
että annetaan ensi vuoden budjetissa tämä 600
miljoonaa todellista rahaa muun muassa terveydenhuollon hoitamiseen
ja muutoin toimitaan eduskunnan hyväksymien kehysmenojen puitteissa.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Kysymyksessänihän oli nimenomaan
kysymys tämän kertaluonteisen kuntien pakkolainan
pois maksamisesta, joka voitaisiin hoitaa nyt saman tien kuntoon
tämän ylijäämän avulla.
Muistutan myös siitä, että te olette
itse varoittanut veropopulismista, joka leviää kuin
tauti, ja totesitte näin, että verotusta on puolustettava,
jos haluamme turvata koulun, terveydenhoidon ja vanhustenhoidon
laadun ja kohtuullisen sosiaaliturvan.
Kun nyt on tilanne, että nimenomaan verotulojen suuruus
on kaikki meidät myönteisesti yllättänyt,
niin eikö tämä liikkumavara kannattaisi kohdentaa
nyt juuri tähän pakkolainan takaisinmaksuun, jotta
voitaisiin nämä kaikki tärkeät
asiat todellakin turvata?
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! Oli todella hyvä, että tämä pakkolaina
tuli esille, koska semmoista pakkolainaa eduskunta ei ole säätänyt
otettavaksi. (Hälinää) Siis lainahan
tarkoittaisi sitä, että olisi kysymyksessä kertaluontoinen,
kertaalleen maksettava erä, mutta tässä kuntien
menokehityksen korvaamisessa on kysymys pysyvistä menoista,
eli jos ja kun niitä korvataan, niin ne menot ovat pysyvästi.
Ei ole kysymys vain tämän vuoden menosta, jos
tänä vuonna nostetaan tätä korvaustasoa,
vaan se on ensi vuonna ja seuraavina vuosina myös olemassa.
Siinä mielessä olisikin hyvä, että käytettäisiin
oikeita termejä ja luovuttaisiin tästä laina-termistä,
koska se ei todellakaan ole oikea termi tässä yhteydessä.
(Hälinää — Ed. Kuosmanen: Lahja!)
Mikko Kuoppa /vas:
Puhemies! Valtiolle kertyy ylimääräisiä verotuloja,
ja niitä kertyi jo edellisenä vuonna. Tänä vuonna
ja ensi vuonna ilmeisesti kanssa sitten ylijäämää kertyy,
koska talouskasvu on ollut varsin hyvä. (Ed. Zyskowicz:
Huomaatteko, että kannattaa alentaa veroja!) Näin
ollen olisi syytä, että maksettaisiin kansalaisille
heidän jälkeenjääneitä sosiaaliturviaan elikkä korotusta
kansaneläkkeisiin ja työttömyysturvaan.
Työttömyysturvaan te ette lupaa sentikään
korotusta, arvoisa valtiovarainministeri. Miksi ei koroteta näiden
kaikista pienempituloisten ihmisten sosiaaliturvaa: työttömyysturvaa,
kansaneläkkeitä, sairauspäivärahoja
jne?
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! Juuri korotuksiahan tehdään muun
muassa ensi vuoden budjettiesityksissä, mikä näkyy
kaikkein pienimpien etuuksien korottamisessa (Ed. Kuoppa: Ei senttiäkään
työttömyysturvaan! — Eduskunnasta: 5
euroa!), näkyy muun muassa kansaneläkkeissä,
jotka ed. Kuoppa mainitsi.
Mutta vielä kerran on siis syytä sanoa, että suurin
selittävä tekijä sille, että budjettitalous menee
tällä hetkellä ja tämän
vuoden numeroilla hyvin, perustuu myyntitulojen kirjaamiseen. On selvää,
että kertatuloilla ei pidä aiheuttaa pysyviä menoja.
Uskon, että jokainen myös omassa taloudessaan
toimii tämän hyvän periaatteen mukaisesti,
että pysyviin menoihin tulee olla pysyvät tulot.
Sen sijaan voisi muutoin sanoa, että varmaan kunta—valtio-suhteen
osalta olisi hyvä miettiä sitä periaatetta,
että kunnan osuutta yhteiskunnan verotuloista vahvistettaisiin,
jolloin kunta on omilla toiminnoillaan paremmin kykenevä ennakoimaan
sitä, mitä taloudessa tapahtuu.
Ben Zyskowicz /kok:
Herra puhemies! Ei olisi uskonut, että hallitus suhtautuu
näin kovakorvaisesti kuntien peruspalveluissa oleviin polttaviin
ongelmiin. Kysehän ei ole itseisarvoisesti kuntien taloudesta,
vaan kyse on peruspalveluista: opetuksesta, päivähoidosta,
terveydenhuollosta, vanhustenhuollosta jne. Ainakin jokainen muu
kuin te ministerit siellä aitiossa tietää,
että kunnilla on näiden palvelujen asianmukaisessa järjestämisessä suuria
ongelmia. Hallitus on ottanut kunnilta pakkolainan, jota se ei ole
maksamassa vieläkään takaisin. Ministeri
Heinäluoma, te haluatte käyttää ylimääräiset
verotulot lainojen maksuun. Mitäs, jos aloittaisitte sen
maksamalla kunnille tämän pakkolainan. Sekin on
hallitukselta velkojen maksua.
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! Ilmeisesti ed. Zyskowicz ei ollut salissa,
kun kerroin, että ei ole tämmöistä lainaa
olemassa, (Hälinää — Oikealta:
Oi, oi, oi!) vaan tilanne on se, että eduskunnan päätöksen
mukaisesti on jaksotettu kustannusten korvauksesta aiheutuvaa menojen
lisäystä, ja kuntien kannalta tosiasia on se,
että tämä raha, joka on jaksotettu, tulee
luotettavasti ja varmasti tänä vuonna, ensi vuonna
ja kahtena seuraavana vuonna kuntien käyttöön
asteittain.
Mutta sen sijaan tärkeämpää on
se, että kunnat saavat todella aitoa lisärahaa,
ja sitä tulee 600 miljoonaa. Kokoomuksen eduskuntaryhmässä aikoinaan
hyväksytty vaaliohjelma tarjosi terveydenhuoltoon
koko vaalikaudella sen summan, joka lähes ensi vuonna tulee
kunnille lisää, joten jos tehdään
vertailuja eri lausuttujen vaalitavoitteiden välillä,
niin terveydenhuoltoon tulevat lisätoimet tämän
hallituksen toimesta ovat lähes nelinkertaisia, ed. Zyskowicz,
siihen nähden, mitä te esititte vaaliohjelmassanne
ennen eduskuntavaaleja. (Ed. Kalli: Hyvä puhe, Heinäluoma!)
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Onhan se selvää, että tässä on
kysymys jo toteutuneista kustannuksista, jotka hallitus on velkaa kunnille.
Kysymys ei sillä tavalla ole minkään uusien
pysyvien menojen luomisesta. Sen lisäksi tämä ministerin
mainitsema 600 miljoonaa ei suinkaan ole reaalinen luku. Se ei ole
se summa, jonka kunnat saavat uutta rahaa tänä vuonna.
Jos hallitus nyt kuitenkin maksaisi tämän
pakkolainan kunnille, oltaisiin myös tilanteessa, jossa
kuntien ei jatkuvasti tarvitsisi nostaa veroprosenttiaan ja myös
kuntien velkaantuminen vähenisi. Julkisen talouden kannalta
on varmaan järkevämpää, että kuntakenttä ei
niinkään ole se, joka velkaantuu, vaan valtio.
Olisiko kuitenkin paikallaan, että osa tästä liikkumavarasta,
joka on syntynyt, käytettäisiin velanmaksuun myös kunnille
eikä pelkästään ulkopuolelle?
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! Vielä kerran: siis se 600 miljoonaa
euroa, joka ensi vuonna kunnille tulee lisää rahaa,
on aitoa lisärahaa, (Eduskunnasta: Ei, ei ole!) ja se on
kuntien talouden kannalta huomattavasti merkittävämpi
asia kuin se, mitä tälle jaksotukselle tehdään.
Sitten lisäksi haluaisin kiinnittää edustajien huomiota
siihen, että tämä menettely, että kustannustason
nousua jaksotetaan useammalle vuodelle, ei mitenkään
poikkea siitä, mitä aikaisempina vuosina ja myös
aikaisempien hallitusten yhteydessä on tehty. Kun katson
tässä sekä vasemmistoliiton että vihreiden
suuntaan, palautan mieleen, että vastaava menettely on
ollut aikaisemminkin käytössä. Parempi
lopputulos tulee sillä, että annetaan kunnille
aitoa lisärahaa. Tämä 600 miljoonaa euroa
muun muassa terveydenhuoltoon on todellista lisärahaa.
Markku Laukkanen /kesk:
Herra puhemies! Ensin totean kokoomuksen puolelle, että tähän
astihan kokoomus on arvostellut siitä, että hallitus
tekee alijäämäisiä budjetteja.
Nyt kun saadaan ylijäämä aikaan, huuto
vaan jatkuu. Jotain logiikkaa pitäisi olla teidänkin
puolellanne.
Arvoisa herra puhemies! Tietysti tälle 3 miljardille
on paljon käyttöä, mutta talouspolitiikan tavoitteiden
kannalta on varmasti oikein, että puhutaan kertaluontoisuudesta
kohteissa, mihin se käytetään. Nyt haluankin
vielä valtiovarainministeri Heinäluomalta kysyä:
Aikooko hallitus nyt arvioida niitä pahimpia kipupisteitä,
mitä ensi vuoden budjetissa selvästi on olemassa
esimerkiksi infrastruktuurihankkeiden osalta, joissa vallitsi tässä salissa
yli puoluerajojen menevä suuri yksituumaisuus niiden investointien
välttämättömyydestä?
Aiotaanko arvioida tämän kehyksen sisällä,
että joihinkin pahimpiin kipukohtiin pystytään
kertaluontoisia eriä ensi vuonna käyttämään?
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! Tässähän tietenkin
hallitus toimii eduskunnan hyväksymän menokehyksen puitteissa
sekä tämän että tulevien vuosien
osalta, ja sen mukaisesti elokuussa on juuri tehty päätöksiä,
jotka on tarkoitettu parantamaan kaikkein vähävaraisimpien
ihmisten asemaa ja jotka liittyvät sekä pitkäaikaistyöttömien
auttamiseen että myös eläkeläisten
toimeentulon parantamiseen, joten tämä tarkastelu
on luonteeltaan jatkuvaa, ja siihen tämäkin hallitus
on sitoutunut.
Jotta vääriä lukuja ei jäisi
ilmaan, on syytä sanoa, että tämä 3
miljardia perustuu siis nimenomaan myyntituloihin, ja niin kuin
valtiovarainvaliokunnan jäsenet hyvin tietävät,
tämä peruslukema oli jo viime kevään
ensimmäisessä lisäbudjetissa todettuna,
että aikaisempien vuosien ylijäämän
tuloutus tänä vuonna ja valtionyhtiöiden myyntitulot,
siis sekä tänä vuonna että ensi
vuonna, ovat tämän takana.
Jaakko Laakso /vas:
Herra puhemies! Ministeri Heinäluoma ei tunne nyt kuntien
tilannetta eikä sitä, mitä valtiovalta
on kunnille ensi vuonna antamassa. Te väitätte,
että kunnat saavat uutta rahaa 600 miljoonaa euroa. Valtaosa tästä 600
miljoonasta eurosta on kuitenkin sitä rahaa, jonka kunnat
saavat kompensaationa, korvauksena, esimerkiksi verotuloihin tehdyistä vähennyksistä
ja
eräistä muista sellaisista leikkauksista, joita
valtiovalta tekee kunnille. 600 miljoonaa euroa ei ole se raha,
jonka kunnat saavat nettona ensi vuonna. Tämä on
tuulesta temmattua tietoa, herra valtiovarainministeri. (Ed. Kanerva: Se
on kymmenesosa!) Minä kysyn teiltä:
Kun kansaneläkkeen tasokorotuksen aikaistaminen ensi
vuoden alkuun ja tasokorotuksen tekeminen sellaisena, että se
tuntuisi, esimerkiksi 20 euron suuruisena, maksaisi vain 147 miljoonaa
euroa, eikö olisi kohtuullista, että tätä 3 000 miljoonan
euron ylijäämää käytettäisiin
tältä osin kansaneläkkeiden tasokorotukseen?
(Ed. Zyskowicz: Olisi ainakin Hyssälän mielestä!)
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! Ed. Laaksolle täytyy siis todeta,
että nyt, kun indeksikorotuksia todellakin tehdään,
myös nämä verotulojen menetykset täysimääräisesti
kompensoidaan ja ed. Laakso on ollut myös sellaisessa hallituksessa
edustettuna, jossa näin ei ole tehty, (Ed. Zyskowicz: Ei
ed. Laakso ollut mukana!) eli kehitys on tältä osin kulkenut
parempaan suuntaan. (Ed. Siimes: Käännetään
puhe muihin hallituksiin eikä itse uskalleta ottaa vastuuta,
hävetkää!) Kuntien osalta tosiasia on
se, että lähes 600 miljoonaa euroa tulee kuntien
hyväksi ensi vuonna. Kun katsoo budjettikirjaa, joka on
olemassa, nämä luvut sieltä selkeästi
tulevat ilmi aika tarkasti vielä eriteltyinä.
Jyrki Katainen /kok:
Herra puhemies! Valtiovarainministeri Heinäluoma tuossa
ryhtyi vertailemaan näitä vaalitavoitteita. Totesitte
edellisessä tehtävässänne, puoluesihteerin
tehtävässä, että kokoomuksen
tarjoamat veronalennukset, siis ennen vaaleja, tuhoavat suomalaisen
hyvinvointiyhteiskunnan. Nyt te olette tehneet saman suuruiset veronalennukset
hallituspuolueena, hivenen suuremmat kuin mitä kokoomus
tarjosi. Hyvä, kun olette muuttaneet linjaa. Minä muuten
luulen, että kovinkaan moni sosialidemokraatteja äänestänyt
ei tiennyt, että te aiotte toteuttaa sen poliittisen linjan,
mitä kokoomus esitti jo reilusti ennen vaaleja. (Ed. Gustafsson:
Poliittinen tilanne muuttui!) Mutta tämä veropolitiikan
linja on aikaansaanut sen, että talouskasvu on ollut käynnissä.
Palkansaajien kasvanut ostovoima näkyy nyt tulevina verotuloina.
Teitä edeltävä valtiovarainministeri
ja koko hallitus on tunnustanut sen, että hallitus on velkaa
kunnille. Kuinka te voitte nyt kiistää tämän tosiasian,
joka on yleisesti hyväksytty? Miksi te ette ymmärrä,
että tämä velka, jonka valtio on velkaa
kunnille, on poissa perusopetusryhmistä, poissa vanhusten
kotipalveluista? Eikö voitaisi aloittaa sen velan maksua
nimenomaan kunnista ja pistää loppu, ylijäämä,
valtionvelan maksuun? Tässä olisi hyvä diili.
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! Kun puhutaan vaaliohjelmista, niin tarkistin
SDP:n vaaliohjelman ja joudun toteamaan ed. Kataiselle, että siellä ei
luvata pitää verotusta korkealla. (Naurua) Semmoista
lupausta emme ole todellakaan antaneet. Tuloratkaisun yhteydessä on
sovittu verotuksen keventämistoimista, jotka ovat vastuullista
politiikkaa, ja ne on tehty sen jälkeen, kun hallitus on
yksituumaisesti tehnyt päätöksen panostaa
1,1 miljardia hyvinvointiyhteiskunnan peruspalveluihin ja myös
sosiaaliturvaan. Sieltä tulee siis tämä,
ed. Katainen, lähes nelinkertainen määrä lisää rahaa
terveydenhuoltoon verrattuna siihen, mitä te esititte ennen
vaaleja. (Ed. Zyskowicz: Tuo on väärä tulkinta!) — Se
on kiistaton tosiasia. (Ed. Zyskowicz: Mikä oli vastaus
ed. Kataisen kysymykseen?)
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Kun kuuntelee ministeri Heinäluoman
vastauksia, niin tulee mieleen se tilanne, kun joillakin velat muuttuvat
saataviksi. Kyllä kiistaton tosiasia on, että kunnilla
on saatavaa valtiolta. Se on kiistaton tosiasia. Enkä minä nyt
pidä oikein hyvänä, että valtion
omaisuutta myydään, ja jos myydään,
kyllä pitäisi silloin maksaa sellaiset velat pois,
joiden maksulla on työllisyyteen myönteistä vaikutusta.
Jos te maksatte ulkomaille nämä velat pois, ei
se hyödytä tätä yhteiskuntaa
millään muulla kuin että korot pikkasen
vähenevät. Mutta jos te maksaisitte kunnille nämä rahat,
niin silloin kunnat voisivat harkita, mihin näitä euroja
käytetään, ja käyttäisivät
kyllä niin, että kuntalaiset hyötyisivät.
(Ed. Zyskowicz: Kuunnelkaa kauppakoulun lehtoria!) Minä toistan
tämän kysymyksen, jonka edustajat ovat teille
esittäneet:
Mikä on se painavin syy, minkä takia ei makseta
sitä velkaa, jonka maksu parhaiten palvelisi tämän
maan kansalaisia?
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! Niin kuin sanoin, kustannusten noususta aiheutuvaa
korvausta valtio maksaa tänä vuonna, ensi vuonna
ja kahtena seuraavana vuonna, mikä nostaa kuntien valtiolta
saamia valtionosuuksia pysyvällä tavalla, (Ed.
O. Ojala: Ei nosta, se vain korvaa menetyksiä!) eli siis
pysyvällä tavalla nousevat kuntien tulot. Se,
mikä tänä vuonna tulee eduskunnan viime
joulukuussa hyväksymässä budjetissa,
80 miljoonaa euroa, kunnille maksettavaksi, tulee myös
maksettavaksi ensi vuonna. Se ei siis ole vain tämän vuoden
menoja valtiolle, vaan ensi vuonna ja myös seuraavina vuosina
tulevaa menoa, joten on tärkeätä, että pidämme
erillään kertaluontoiset tulot valtiolle pysyvistä menoista.
Tähän jaksotukseen ja menokehykseen perustuen
eduskunta on tämän menettelyn aiemmin hyväksynyt.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Kyllä minusta eduskunnassakin on
hyvä pitää mielessä ne päätökset,
joita aikaisemmin täällä on tehty. Me
olemme tehneet päätöksen kehyksistä,
mikä tarkoittaa sitä, että tällä vaalikaudella
menot reaalisesti voivat kasvaa, muistaakseni, jonkin verran yli
1 000 miljoonalla eurolla. Kuntien kustannusten korvaus
tulee olemaan sitten, kun se saavuttaa huippunsa, yli 500 miljoonaa
muistaakseni, yli 500 miljoonaa euroa, vuodessa. (Ed. Outi Ojala:
Se on kustannusten korvausta!) Se on niin suuri kustannusten korvaus,
että siihen ei voitu mennä yhdellä hyppäyksellä.
Sen takia sen maksatus on jaksotettu muutaman vuoden ajalle, (Ed.
Kuosmanen: Se on yksi pankkisiirto vain!) jotta se pystytään
toteuttamaan kehyksen puitteissa.
Kunnat tietävät tämän ohjelman.
Ne osaavat odottaa, (Ed. Perho: Odottavan aika on pitkä!) että niillä lähivuosina
tämä kustannusten korvauksen kautta tuleva valtionosuuden
kasvu tulee toteutumaan, ja voivat ottaa sen huomioon omissa laskelmissaan.
Myös kunnat ovat osa julkista taloutta, ja tässä yhteisesti
valtion ja kuntien taloutta hoidetaan siten, että pidetään
huolta myös tästä kurinalaisuudesta.
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tätä logiikkaa en
nyt kyllä millään tavalla ymmärrä.
Pääministeri sanoi, että kunnat tietävät
odottaa näitä rahoja. No, niin varmaan tietävät.
Odottaessaan kunnat ottavat velkaa, jotta voitaisiin hoitaa jokapäiväisiä menoja,
kun odottavat niitä valtiolta tulevia rahoja. Eikö nyt
kaikella tavalla olisi ihan selkeää ja järkevää,
että kun tiedetään, että valtio
on velkaa kunnille, niin maksetaan kunnille se raha pois? Sen jälkeen kunnat
arvioivat itse, miten ne talouttaan seuraavina vuosina hoitavat.
Sehän on normaalia juttua. Nämä kustannuksista
aiheutuvat menothan ovat toteutuneet jo kunnille. Ne ovat laskut
aikanaan maksaneet ja kaikki muut. Nyt vaan se rahoitus, mikä valtiolta
tulee kunnille, laahaa perässä. Tätä ei
kukaan kyllä ymmärrä, ei kukaan valtuutettu,
joka tällä hetkellä miettii oman kuntansa
budjettia, millä tavalla sen tasapainottaa, ja odottaa,
että jonain kauniina päivänä valtio
maksaa ne rahat, mitkä kuuluvat heille.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Ed. Koskinen, logiikka, jota peräänkuulutitte,
on täsmälleen sama, jota edellisellä kerralla
noudatettiin, jolloin olitte hallituksessa. (Ed. Zyskowicz: Ei ole
koskaan jaksotettu neljälle vuodelle!) — Voi olla,
aikarajaa en muista, mutta logiikka on täsmälleen
sama. (Ed. Gustafsson: Menkää kysymään
Niinistöltä!) — Kun tulee suuri kustannusten
korvaus, jota ei pystytä yhdellä kertaa toteuttamaan
kehysten puitteissa, se jaksotetaan muutaman vuoden aikana portaittain
nousevaksi. Tässä harjoitetaan tervettä valtiontalouden
hoitoa.