Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonala 31
jatkui
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Liikenne- ja viestintäministeriön
hallinnonalalla talousarvioesityksessä todetaan, että "liikenteen
toimialalla ylläpidetään ja kehitetään liikenneyhteyksiä kilpailukyvyn
ja hyvinvoinnin turvaamiseksi ja parantamiseksi". Esitys myös toteaa
tavalla, joka on erittäin tärkeä huomio,
että "eriytyvä aluekehitys lisää liikenteen
kysyntää ja investointitarpeita kasvualueille".
Liikenne- ja viestintäministeriön toimialalla on
tekeillä kaivattu liikennepoliittinen selonteko,
joka antanee vastauksia ja askeleita aiempaa pitkäjänteisempään
liikennepolitiikkaan. Itse olen kuitenkin huolissani siitä,
että liikennepolitiikkaan on tuotu sektorikohtainen talousnäkökulma,
jossa rationaalisena pidetään kehittämisen
kohdentamista vain ja ainoastaan liikennemäärien
mukaan. Tämä suuntaus on omalta osaltaan lisäämässä eriytyvää aluekehitystä,
vaikka alueitten saavutettavuus on alueitten elämisen perusedellytys.
Kun tarkastellaan talouden kasvun ja työllisyyden vahvistamista,
on keskeinen kysymys, miten julkisia investointeja tulisi kohdentaa.
Liikenneväylien ylläpito, kunnostaminen sekä kehittäminen
ja muu infrastruktuuri ovat pitkän aikavälin kasvun
edellytyksiä. Nykyisessä suhdannetilanteessa ei
uusien liikenneyhteyksien rakentamista voi kiihdyttää,
mutta varautumista yli hallituskauden ulottuvaan pitkän
aikavälin ohjelmaan voi pitää yhtenä kasvuedellytysten
vahvistamiseen tähtäävistä toimenpiteistä.
Siksikin liikennepoliittisen selonteon tekeminen on välttämätöntä.
On myös välttämätöntä,
että liikennehankkeitten rahoitustapoja pohditaan uudella tavalla,
ja tähän pohdintaan on välttämätöntä liittää myös
johtopäätökset siitä, onko syytä sisällyttää pitkäikäiset
liikenneinvestoinnit budjettijärjestelmään
käyttömenojen kirjaamistavalla.
Talousarvioesitys lähtee aivan oikein siitä, että joukkoliikennettä tulee
tukea, ja niinpä talousarviossa esitetään
tukeen 8 miljoonaa euroa kuluvaa vuotta enemmän. Summaan
sisältyy Kemijärven yöjunaliikenteen
tukemiseen hiukan yli miljoona euroa. Jotta alueitten saavutettavuudesta
voitaisiin pitää kiinni, on välttämätöntä,
että huolehditaan myös itäisen Suomen
joukkoliikenteen toimivuudesta. Tämä tarkoittaa
muun muassa sitä, että mahdollisimman pikaisesti
löydetään ratkaisut ja rahoitus kaksi
vuotta sitten lakkautetulle Helsinki—Kajaani—Helsinki-yöjunavuorolle.
Tässä kysymys on hyvin pitkälle myös VR:n
tahdosta hoitaa tätä yöjunaliikennettä,
mutta hyvin vahvasti myös valtiovallan tahdosta. On syytä toivoa,
että liikenneministeri on tässä Itä-Suomen
näkemysten takana.
Arvoisa puhemies! Yksityisteillä on tärkeä merkitys
asumisen, vapaa-ajan asumisen, peruselinkeinojen ja puutavaraliikenteen
kannalta. On erittäin myönteistä, että valtiovarainvaliokunnan käsittelyn
jälkeen yksityisteitten valtionapumäärää nostettiin
5 miljoonalla eurolla 18 miljoonaan euroon. Valiokunnan näkemykseen
siitä, että liikennepoliittisessa selonteossa
tulee käsitellä myös yksityisteitten
palvelutasoa osana liikennejärjestelmää,
on helppo yhtyä. Toivon mukaan tällä tavalla
myös säästytään jatkossa
siitä, että jokaisen budjetinteon yhteydessä pitää vääntää yksityisteitten
avustusmääristä.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Johannes Koskinen.
Johanna Ojala-Niemelä /sd:
Arvoisa herra puhemies! Hyvän liikennepolitiikan perustana on
pitkäjänteinen suunnittelu ja riittävät
määrärahat. Siinä tulee huomioida
liikenneturvallisuus, ympäristönäkökohdat
sekä elinkeinoelämän toimintaedellytykset,
kuten myös maan eri osien tarpeet. Ainakaan määrärahojen
tason osalta hallituksen liikennepolitiikka ei vastaa näihin
haasteisiin.
Keväällä työnsä valmiiksi
saanut Lapin joukkoliikenneyhteyksien kehittämistä selvittänyt työryhmä katsoo
perustellusti, että Lapin matkailuelinkeino on rinnastettava
vientiteollisuuteen, jolloin saavutettavuuteen ja toimintaympäristön infrastruktuuriin
on kiinnitettävä erityistä huomiota.
Matkailun saavutettavuudella ja matkaketjun toimivuudella on suuri
merkitys Lapin kehittymiselle. Lappiin suuntautuva kansainvälinen
liikenne perustuu lentoliikenteeseen. Kotimaan matkailussa lentojen
osuus on parinkymmenen prosentin suuruusluokkaa. Lentoliikenteellä on
ratkaiseva merkitys Lapin matkailuelinkeinon ja teollisuuden yritystarpeille.
Kansainvälisessä matkailussa tilauslentojen merkitys
on suuri. Sen sijaan kotimaan matkailussa reittilentoliikenne muodostaa
lentoliikenteen perustan. Kansainvälisessä matkailussa
on kotimaan matkailua suuremmat mahdollisuudet kasvuun. Matkailun
kausiluontoisuuden aiheuttamat liikennepalvelujen kysynnän
vaihtelut vaikeuttavat säännöllisen liikenteen
järjestämistä erityisesti kesäkaudella.
Nykyisten lentoyhteyksien määrä ei myöskään
riitä vastaamaan lyhytkestoisten lomien kysyntään.
Lentoliikenteen osalta Lapin joukkoliikennetyöryhmä esittää matkailulentoasemien
reittilentoliikenteeseen valtion subventiota ajallisesti rajattuna
erityisesti kesäkauden lentosaavutettavuuteen. Menettely
tukee matkailun ympärivuotisen kysynnän ja työllistymisen
kehittymistä sekä luo edellytyksiä matkailukapasiteetin
käyttöasteiden kasvulle. Siksi olen uudistanut
lisäysesitykseni kohdistettavaksi Kittilän, Enontekiön
ja Ivalon kesäaikaisten reittilentojen palvelujen ostoihin.
Arvoisa puhemies! Liikennepoliittista selontekoa valmisteltaessa
on hyvä ottaa huomioon, ettei Lapissa ole nykyisten päätösten
mukaan käynnissä yhtään isompaa
liikennehanketta sen jälkeen, kun Kemin sillat ja siihen
liittyvä moottoritie saadaan valmiiksi. Lapin osalta liikennepoliittisen
selonteon kiireellisten hankkeiden listalle tulisi sisällyttää sekä Valtatie
4:n perusparannus ja muuttaminen kaksiajorataiseksi välillä Rovaniemi—Alakorkalo
että Muonion ja Kilpisjärven välisen
tieyhteyden perusparannus Valtatiellä 21.
Valtatie 4, Rovaniemen kohta, toimii paitsi valtakunnallisena
ja kansainvälisenä pääväylänä myös
tärkeänä kaupunkiseudun työmatka-
ja asiointiliikenteen välittäjänä.
Tien liikenne on pahoin ruuhkautunut ja liikenneturvallisuus heikentynyt.
Tiejakson onnettomuusaste on korkeampi kuin runkoverkon pahimman
viidenneksen onnettomuusaste. Tien liikennemäärän
kaupungin keskustan kohdalla ennustetaan kasvavan 1,5-kertaiseksi
vuoteen 2020 mennessä.
Valtatie 21 välillä Muonio—Kilpisjärvi
on merkittävä valtatieyhteys Kalottialueella.
Tiellä liikkuu paljon matkailijoita ja runsaasti raskasta liikennettä.
Tieyhteys on erittäin tärkeä käsivarren
elinkeinojen elvyttämiseksi ja saavutettavuuden parantamiseksi.
Tieyhteyden jatkuvan toimivuuden turvaaminen on tärkeää,
jottei tarvitsisi turvautua noin 500 kilometrin mittaiseen kiertomatkaan
Norjan kautta. Parempi tie avaisi suuria mahdollisuuksia muun muassa
Luoteis-Lapin matkailulle. Hanke sijoitettiin edellisen hallituksen
ministerityöryhmän laatimassa isojen hankkeiden
kakkoskorissa vuosille 2008—2013.
Näiden kummankin hankkeen käynnistymisen lisäksi
jo ensi vuoden budjetissa tulisi varata rahaa Ivalon ja Nellimin
välisen tieyhteyden perusparannukseen sekä Kemin
Ajoksen sataman tuloväylän syventämiseen.
Markku Pakkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Pääluokassa 31 käsitellään
liikennepoliittista selontekoa, jonka aihealueena on muun muassa
kaupunkiliikenne ja maaseudun liikenne sekä joukkoliikennepalvelut.
Sen lisäksi, että hallitus on huomioinut suurten
kaupunkien joukkoliikenteen ongelmat ja osoittaa niihin rahoitusta,
tulee valtion viranomaisten joukkoliikennelain valmistelun yhteydessä huolehtia
ensisijaisesti valtakunnallisen bussiliikenneverkoston toimintaedellytysten
turvaamisesta. Bussilain valmistelun yhteydessä tulee huomioida
koko maata kattavat julkisen liikenteen palveluverkot. Toivottu
autoverouudistus ei saa johtaa julkisen liikenteen kilpailukyvyn
heikkenemiseen tai sujuvuusongelmien lisääntymiseen
esimerkiksi Pääkaupunkiseudulla. Asiaa tulee seurata
ja ongelmien esiintyessä tehdä tarvittavat muutokset. Matkustajien
päivittäisiä matkapäätöksiä ohjaa kuitenkin
aina matkan hinta ja sujuvuus.
Arvoisa puhemies! Nyt kun autoverouudistusta muutetaan, tulee
valtion seuraavaksi osoittaa merkittäviä muutoksia
joukkoliikenteen kilpailukyvyn parantamiseksi. Mahdolliset veroratkaisut
ovat valtion keskeisimpiä keinoja vaikuttaa ihmisten kulkutavan
valintaan ja samalla vaikuttaa haitallisen ilmastonmuutoksen hillintään.
Verohelpotuksina voisivat olla henkilöliikenteen arvonlisäveron
alentaminen nollaverokantaan, verottoman polttoaineen käyttö ja
vapauttaminen vuotuisesta käyttöverosta. On havaittavissa,
ettei EU-tasoinen palvelusopimusasetus Psa tarkastele bussiliikennettä valtakunnallisena
verkkona, kuten Suomessa bussijärjestelmä toimii.
Toivon, että maassamme säilyy runsas liikennöitsijäyhtiöiden
verkosto. Pitkälle perheyrityksinä toimivat omistajatahot
varmistavat pitkäjänteisyyden tärkeällä joukkoliikennesektorilla. Yrityslähtöinen
liikennesuunnittelu takaa toimivat joukkoliikennepalvelut niin kaupungeissa kuin
maakunnissakin.
Arvoisa puhemies! Liikennepoliittisen selonteon yhdeksi painopistealueeksi
tulee asettaa joukkoliikenteen suosiminen niin kaupungissa kuin
haja-asutusalueillakin.
Pertti Hemmilä /kok:
Herra puhemies! Suomessa kuljetetaan tavaraa asukasta kohden eniten
Euroopassa. Yhteiskunnan kitkattoman toiminnan kannalta hyvät
liikenneyhteydet ja sujuva kuljetus ovat perusedellytyksiä.
Hyvät liikenneyhteydet takaavat ennen kaikkea elinkeinoelämän
kilpailukyvyn mutta myös työssäkäynnin
ja myös ovat osaltaan takaamassa tasa-arvoa eri alueilla
asuvien ihmisten kesken.
Tieliikenne Suomessa kasvaa voimakkaasti vuosi vuodelta. Viimeisten
kymmenen vuoden aikana liikenne on lisääntynyt
jopa neljänneksen. Teitä pitäisi päällystää 4 400
kilometriä vuodessa, jotta tiestön nykykunto säilyisi,
mutta näillä käytettävissä olevilla
määrärahoilla teitä päällystetään
vain noin parituhatta kilometriä. Näin ollen perusväylänpidolle
tänä vuonna osoitetut lisämäärärahat
ovat tulleet enemmän kuin tarpeeseen.
Herra puhemies! Valtiovarainvaliokunta lisäsi yksityisteiden
kunnossapitoon osoitettuja määrärahoja
5 miljoonalla eurolla. Määrärahataso nostettiin
18 miljoonaan euroon. Tämä oli suhteellisesti
suurin, noin 40 prosentin lisäys, mitä eduskunta
tähän budjettiin millekään momentille
teki.
Suomessa on yksityisteitä kaikkiaan noin 350 000
kilometriä, joista valtionapuun oikeutettuja noin 60 000
kilometriä. Pitkällä tähtäimellä yksityisteiden
valtionosuuksien määrää lisäämällä voidaan
saavuttaa kokonaistaloudellista säästöä.
Jos yksityisillä tiekunnilla olisi valtionosuuksien turvin
mahdollisuus vuosittain korjata ja ennaltaehkäistä kelirikkovaurioita,
säästettäisiin huomattavasti perusparannuskustannuksissa.
Käytännössä yksityisteiden kuntoon
vaikuttaa huomattavasti myös yhteiskunnassamme yleinen
talkootyön määrän väheneminen,
koska nimenomaan yksityisteiden osakkaat ovat perinteisesti kunnostaneet
tiestöä talkoovoimin. Väestön
ikääntymisen myötä yksityisteiden
liikennöitävyyden säilyttäminen
vaatii yhteiskunnalta huomattavasti nykyistä suurempaa
panostusta valtionosuuksina.
Yksityisteillä on keskeinen merkitys maaseudun elinvoimaisuudelle
sekä maa- ja metsätalouden tehokkaalle hoitamiselle.
Tavoitteena tulee olla maaseudulla asuvien ihmisten tasavertainen kohtelu,
johon sisältyy myöskin yksityisten teiden kunnossapito.
Arvoisa herra puhemies! Talousarviossa perustienpidon määrärahat
ovat yhdellä momentilla. Perustienpidon momentin määrärahat
tulisi jakaa kahteen osaan, kunnossapitoon ja investointeihin. Nykyisellään
perustienpidosta rahoitetaan valtakunnalliset teemahankkeet, alueelliset
investoinnit, teiden päivittäinen kunnossapito
sekä tiestön kunnon ylläpito ja parantaminen. Kun
määrärahat ovat yhdellä momentilla,
syntyy helposti harhakuva siitä, että määrärahat
riittävät turvaamaan teiden kunnossapidon sekä teiden
ylläpitoon tarvittavat välttämättömät
toimenpiteet. Selkeämmin tulisi tehdä ero kunnossapidolle
ja investoinneille. Kunnossapidolla varmistetaan olemassa olevan
väylästön kunnon riittävyys
ja väylärakenteiden säilyminen. Investoinneilla taas
kehitetään tätä koko väylästöä ja
saadaan siten kokonaishyötyä yhteiskunnalle.
Ajatus perustienpidon määrärahojen
jakamisesta kahteen osaan sisältyy myöskin tekemääni toimenpidealoitteeseen.
Tämä tavoite määrärahamomentin
jakamisesta sisältyy myös tähän valtiovarainvaliokunnan
mietintöön, kun valiokunta toteaa, että investointi-
ja käyttömenot pitäisi erottaa nykyistä selkeämmin
toisistaan. Samalla selkeytettäisiin niihin käytettävien
määrärahojen näkyvyyttä ja
vältettäisiin nykyisen perustienpidon momentin
käytön sekavuus.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa herra puhemies! Sekä hallitus että valtiovarainvaliokunta painottavat,
että iso osa väylähankkeista tullaan ratkaisemaan
helmikuussa eduskunnalle annettavassa liikennepoliittisessa selonteossa.
On tärkeää, että selonteosta
todellakin löytyvät muun muassa selkeät
aikataulut hankkeille, mahdollisten täydentävien
rahoitusmallien kartoitukset sekä, kuten valtiovarainmietinnössä todetaan, konkreettinen
rahoitussuunnitelma. Väylähankkeiden osalta ei
voi yksioikoisesti tuijottaa vain viivan alle jäävää summaa.
Väyläinvestointien osalta on huomioitava myös
niiden vaikutukset tuottavuuden nousuun Suomessa.
Kuten budjettikirjassa todetaan, tehokas liikennejärjestelmä edistää maan
kilpailukykyä ja ylläpitää hyvinvointia.
Toimivat väylät tukevat siten elinkeinoelämän
kilpailukykyä ja tasapainoista aluekehitystä.
Viimeaikaisissa keskusteluissa on painottunut Pääkaupunkiseutu
suurine hankkeineen ja vaille riittävää huomiota
ovat jääneet kehyskunnat, jotka huolehtivat jo
tällä hetkellä vahvasti alueen asumistarpeista,
tarjoavat työpaikka-alueita ja ovat metropolialueen toimivuuden
kannalta strategisesti tärkeitä. Odotan, että selonteossa
priorisoidaan etenkin Uudenmaan tiepiirissä olevia perustienpitoon
liittyviä akuutteja hankkeita, joiden toteuttaminen nykyisillä määrärahoilla
kestäisi kymmeniä, jopa satoja vuosia.
Liikenteelle osoitettavat varat tulee keskittää kasvun
ja kehitysodotusten mukaisesti laajalle metropolialueelle. Asuntopolitiikasta
ja metropolista käydyssä keskustelussa on viime
päivinä esitetty, että asuntopulaan vastaaviin
kuntiin kohdennetaan jatkossa myös liikenteen ja infrastruktuurin
kehittämisresursseja. Perusteena ei silti tulisi olla yksin
sosiaalinen asuntotuotanto, koska kaavoitus, asuntotuotanto ja asuttaminen on
kehyskunnissa, kuten Nurmijärvellä, toteutettu
kysynnän ja tarpeen mukaan asukasmäärien kasvulukujen
ollessa erittäin suuria.
Arvoisa puhemies! On tärkeää, että metropolialueella
liikenneverkko on toimiva ja teiden välityskyvystä ja
turvallisuudesta huolehditaan. Tiepiirin rahoituksessa tämä tulee
huomioida. Kymmeniä vuosia Uudellamaalla on ollut odottamassa
merkittävästi tieturvallisuuteen vaikuttavia kevyen
liikenteen väyliä, kuten Nurmijärven
ja Rajamäen välinen kevyen liikenteen väylä,
sekä asuttamisen kannalta erittäin keskeisiä väyliä, kuten
Klaukkalan ohikulkutie, joiden viipyminen hidastaa alueiden kaavoitusta
ja aiheuttaa jatkuvasti vaaratilanteita. Keskimäärin
2 liikennekuolemaa ja 30 henkilövahinkoon johtanutta onnettomuutta
vuodessa on liikaa.
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Talousarvioon tehtyjen liikennehankkeiden
toiveiden tynnyri on opposition esitysten myötä lainehtinut
reunojen yli ja varsin pahasti. Kevään hallitusneuvottelujen
jälkeen lisärahaa liikenteeseen on satsattu lähes
190 miljoonaa euroa, siis lähes 190 miljoonaa euroa. Panostus
on merkittävä, ja napisijoiden olisikin syytä miettiä kritiikkinsä aiheellisuutta.
Toki koko maan noin 455 000 kilometrin mittaisessa tieverkossa
ja rautateissä on heikkoja linkkejä ja kunnostusta vaativia
osia.
Maamme kulkuyhteyksien toimivuuden takaamiseen tarvitaan myös
uusia liikenneväyliä. Ennen kaikkea kumipyörillä kuljettamista
ympäristöystävällisempien rautateiden
kunnon parantamiseen tulee panostaa. Pohjoispohjalaisena en malta
olla painottamatta koko Seinäjoki—Oulu-radan kaksoisraiteistamisen
tärkeyttä ja aikataulua. Ensi vuoden budjetissa
Seinäjoki—Ylivieska-osuuden kohentaminen on hyvä askel
eteenpäin.
Rakennustöihin ryhdyttäessä liikennepolitiikassa
yleensäkin tulee kuitenkin muistaa pitkäjänteisyys.
Hallitus kantaa vastuunsa tästä suunnittelusta
alkuvuodesta julki tulevan liikennepoliittisen selonteon avulla.
Luotan siihen, että selonteko tarjoaa meille eväät
kestävään, pitkäjänteiseen
liikennepoliittiseen suunnitteluun.
Perinteisen budjettirahoituksen tukena meidän tulee hyödyntää uusia tapoja
rahoittaa liikenneinvestointeja.
Valtiosihteeri Sailaksen johtama työryhmä jätti
selvityksensä liikenneministerille
juuri maanantaina. Työryhmän selvityksen perusteella
esimerkiksi elinkaarimallin hyödyntäminen
muutamissa tärkeissä suurissa hankkeissa olisi tervetullut vaihtoehto.
Valtionyhtiöiden myyntituottojen sijoittaminen liikenneinfrastruktuuriin puolestaan
on sijoitus yhteiskunnan
perusrakenteisiin, meidän kansallisomaisuuteemme.
Maltillisen uteliaasti suhtaudun myös erilaisten liikennerahastojen
kehittämiseen. Esimerkiksi eläkelaitosten varojen
sijoitustoiminta on joka tapauksessa tämän päivän
todellisuutta ja liikennehankkeisiin investoiminen olisi yhteistä hyvää sekä kansallista
etuamme tukevaa sijoitustoimintaa siinä parhaimmillaan.
Liikenneturvallisuuteen ei panosteta koskaan liikaa. Tieverkoston
yleiskuntoon ja ylläpitoon varatut määrärahat
tuottavat tuskaa monessa tiepiirissä. Tiekilometrejä kertyy
lisää, mutta rahat eivät kasva samassa
suhteessa. Tämä on kaiketi se suurin vaikeus tässä yhtälössä.
Talvikunnossapidon vaikeudet näkyvät jo näilläkin
keleillä.
Tieliikennekuolemista puolet tapahtuu pääteillä,
joten edelleen keskikaideratkaisuja voidaan edistää ja
kannattaa. Nopeusrajoitukset ja riittävä valvonta
ennaltaehkäisevät vaaratilanteita. Liikenneturvallisuuteen
on jokaisen kansalaisenkin osallistuttava omalla panoksellaan. Oma esimerkki
siirtyy isältä pojalle, ja heijastin on halpa
henkivakuutus.
Janne Seurujärvi /kesk:
Arvoisa puhemies! Valtion ensi vuoden talousarvioesityksen panostukset
liikennehankkeisiin vievät liikennepolitiikkaa oikeaan
suuntaan. Hallituksen ja eduskunnan tekemät 190 miljoonan
euron lisäykset liikennesektorille ovat oikeita ja välttämättömiä.
Siitä huolimatta voidaan todeta, että se ei vielä riitä kuin
hyväksi aluksi. Opposition debattiosuudessa tänään
esittämä suoranainen parku maamme väylästön
huonosta tilasta pitää siis ainakin osittain paikkansa.
(Ed. Kankaanniemi: Ihan täysin!) Sen sijaan sitä,
että asiat olisivat keikahtaneet tähän
tilaan istuvan hallituksen kahdeksan kuukauden taipaleen aikana,
ei voi vakavasti ottaen väittää edes
oppositio.
Liikennesektorille kasaantunut ylläpitovelka on kasvanut
parin vuosikymmenen aikana jopa 1,5 miljardiin euroon. Kulloisestakin
hallituksesta riippumatta pää on pistetty pensaaseen
ja yhden merkittävimmistä kansallisomaisuuksista
on annettu rapistua. Tätä velkaa ei korjata hetkessä, mutta
korjausliikkeen aloittamisessa ei voi enää viivytellä.
Suomen kokoisessa harvaanasutussa maassa väyläverkostolla
on keskeisen tärkeä osa elinkeino- ja yritystoiminnan
menestyksellisessä harjoittamisessa. Samalla se merkitsee
ihmisten mahdollisimman tasa-arvoista asumisen ja elämisen
mahdollisuutta paikasta riippumatta.
Ensi vuoden talousarvion 45 miljardin euron kokonaisuudesta
liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalaa
pyöritetään reilun 2 miljardin euron
vuosibudjetilla. Perustienpidon osuus kokonaisuudesta on neljännes,
525 miljoonaa euroa. Perusradanpitoon rahaa esitetään
328 miljoonaa euroa. Vesiväyliin ollaan osoittamassa 62 miljoonaa
euroa, ja ilmailu pyörii käytännössä ulkona
valtion budjetista. 80 000 kilometrin tieverkkoa ja 6 000
kilometrin rataverkkoa pyöritetään siis
kokonaisuuteen nähden varsin niukalla rahamäärällä,
liian niukalla.
Lisää riihikuivaa rahaa tarvitaan ennen kaikkea
perustienpitoon, perusradanpitoon ja myös merenkulkuun.
Meille pohjoissuomalaisille saavutettavuuden takaa puolestaan toimiva
lentoliikenne, jonka turvaaminen ja kehittäminen vaatii myös
panostuksia yhteiskunnalta.
Tulevaisuuden liikennepolitiikan odotetuin välietappi
on ensi helmikuussa eduskunnalle annettava liikennepoliittinen selonteko.
Selonteossa tullaan linjaamaan liikennepolitiikan pitkän aikavälin
suuntaviivat ja väyläinvestoinnit. Pitkäjänteisempi
liikennepolitiikka onkin paikallaan, ja sitä on perännyt
myös valtiovarainvaliokunta.
Selonteon taustatöinä on valmistunut muiden muassa
kaksi selvitystä, toinen koskien toteutettujen väylähankkeiden
kustannusarvioiden ylityksiä ja toinen tulevien väylähankkeiden
erilaisia rahoitusmahdollisuuksia. Ensin mainitun osalta tehdyistä virheistä on
syytä ottaa opiksi. Opiksi ottamisen hinta on viimeksi
päätettyjen investointien osalta peräti
170 miljoonaa euroa. Rahoitusselvityksen johtopäätöksiä on
puolestaan syytä käyttää hyväksi
selontekoa laadittaessa.
Itse ottaisin infrahankkeiden rahoituksessa käyttöön
elinkaarimallin lisäksi myös kotimaiset eläkerahastot,
jotka etsivät nyt aiempaa väljemmillä kriteereillä uusia
sijoituskohteita. Synergiahyödyt olisivat siten yhteiset
ja panostukset sinivalkoisia.
Tärkeä asia ensi vuoden budjetissa ovat yksityisteiden
kunnossapitoon ja parantamiseen kohdistetut määrärahat.
Niin kuin valiokunnan mietinnössä sanotaan, yksityisteiden
kunnolla on suuri merkitys asumiselle, elinkeinon harjoittamiselle
ja vapaa-ajan asumiselle. Valiokunnan momentille esittämä 5
miljoonan euron lisäys on erittäin perusteltu,
ja se nostaa tuen 18 miljoonaan euroon. Pidän myös
tärkeänä 20 miljoonan euron kertaluonteista
määrärahaa teollisuuden puukuljetusten
varmistamiseen sekä joukkoliikenteen tukeen osoitettuja
määrärahalisäyksiä.
Liikennesektorille suunnatuista määrärahoista
omaan kotimaakuntaani Lappiin kohdennetaan myös oma siivunsa.
Valtatie 4:n ja siltojen kunnostukseen Kemin kohdalla sitoudutaan
korotettuna rahoituksena 74 miljoonalla eurolla. Kemijärven
yöjunaliikenteen investointeihin ja liikenteen aloittamiseen
suunnattu 1,2 miljoonan euron määräraha
ja nelivuotinen sitoumus jatkorahoituksesta on osoitus sekä alueen
onnistuneesta edunvalvonnasta että hyvästä aluepolitiikasta.
Tästä erityiskiitos ministeri Vehviläiselle, joka
ensimmäisten päätöstensä joukossa
hoiti tämän tärkeän asian kuntoon.
Arvoisa puhemies! Lopuksi sananen pääluokan
toisesta osasta, viestinnästä.
Viestintään liittyen elämme edelleen
tilanteessa, jossa kansalaiset ja yritykset sekä heitä turvaavat
viranomaiset eivät valitettavasti ole samalla viivalla.
Lapissa ja varmasti myös monella muulla alueella matkapuhelimen
kuuluvuudessa on yhä laajoja katvealueita. Edes viranomaisverkko
ei toimi laajoilla alueilla pohjoisessa, kuten tänä iltana
MTV3:n 45 minuuttia -ohjelmassa todistettiin. Laajakaistaa ei ole
saatavilla kaikilla edes rahalla saatikka kohtuuhinnalla ja riittävän
suorituskykyisenä. Digi-tv:n katvealueiden osalta lopullinen
tilanne paljastuu puolestaan vuodenvaihteen jälkeen.
Laadukkaiden ja kattavien viestintäyhteyksien osalta
kyse on kansalaisten yhdenvertaisuudesta ja jopa perustuslainmukaisten
peruspalveluiden takaamisesta asuinpaikasta riippumatta. Hallitusohjelman
mukaan hallitus on sitoutunut varmistamaan monipuolisten ja korkealaatuisten viestintäpalveluiden
saatavuuden koko maassa edistäen verkkojen kehitystä myös
(Puhemies: 5 minuuttia kulunut!) julkisin varoin alueilla, minne
ei synny kaupallista tarjontaa.
Tähän tarkoitukseen osoitettua suoraa momenttia
ei budjettiesityksestä kuitenkaan löydy. Pidän
kuitenkin täysin selvänä, että hallituksen on
löydettävä vaadittavat määrärahat
tämän hallitusohjelman kirjauksen toteuttamiseen
mahdollisimman pikaisesti.
Anne-Mari Virolainen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Helsingin Sanomien pääkirjoitus
otsikoitiin tänään, ei kun siis eilen,
sanoin "Valtakunnan perusinvestointien ei saa antaa tukehtua kehyksiin".
Sailas kritisoi liikenneministeri Vehviläiselle jättämässään
selvityksessä etenkin menneiden hallituskausien vähäisiä investointeja
sekä kansanedustajien kykenemättömyyttä selkeihin
valintoihin. Kovaa tekstiä.
Aiheesta on kyllä keskusteltu tänään
jo riittämiin, joten tässä vaiheessa
on turhaa murehtia menneitä vaan on keskityttävä tulevaisuuteen. Pääpainon
tulee olla oikean suuntaisilla pitkän aikavälin
päätöksillä, joissa perusinvestoinnit
eivät tukehdu kehyksiin ja vaihtoehtoiset rahoitukset elinkaarimallista
rahastoihin selvitetään.
Ilmastonmuutoksen torjumiseen on alkanut löytyä vahvaa
poliittista tahtoa. Samaa tahtoa toivoisi löytyvän
myös liikenneturvallisuutta koskevien uhkakuvien torjumiseksi.
Niitä ovat yletön riskinotto, rattijuopumus ja
puutteet turvalaitteiden käytössä. On
erittäin valitettavaa, että tietty ihmisryhmä toistuvasti
kaahaa humalassa vaaratilanteita aiheuttaen. Kuten ed. Salovaara aiemmin
iltapäivällä muistutti, niin 60 prosenttia liikenneonnettomuuksista
johtuu kuljettajan vajaakuntoisuudesta ja suurin osa näistä on
rattijuoppoja.
Yleistä liikenneturvallisuutta parannetaan ensi vuonna
valtioneuvoston periaatepäätöksen mukaisesti.
Tienpidon toimien lisäksi laajennetaan automaattista nopeudenvalvontaa,
ja näin vuoden 2008 lopussa valvontakameroin varustettuja teitä on
jo yli 2 800 kilometriä. Lisäksi Tiehallinto
parantaa liikenteen turvallisuutta tarkistamalla nopeusrajoituksia
taajamissa ja pääteillä liikenne- ja
viestintäministeriön yleisohjeiden mukaisesti.
Liikenneturvallisuudesta puhuttaessa unohtuu helposti, kuinka
suuri merkitys on toimivalla tiedottamisella ja tietojen keräämisellä.
Ilmatieteen laitoksen tutkatietojen suurin käyttäjäkunta on
juuri tieliikenne. Säätutkaverkoston ylläpito ja
kehittäminen ovatkin välttämättömiä toimia liikenneturvallisuuden
parantamiseksi. Budjetin määrärahat eivät
kuitenkaan riitä kaikkien säätutkien
uusimiseen, mikä on varsin valitettavaa, kun otetaan huomioon
tutkien hyödyt talvikunnossapidon kunnostusten optimoinnissa.
Arvoisa herra puhemies! Ilmastonmuutoksen torjunnassa askeleet
ovat oikean suuntaisia. Hallitusohjelman mukaan liikenteen verotusta
kehitetään päästöjen
vähentämiseksi sekä energian säästämiseksi.
Autoverouudistus ja suurten kaupunkien joukkoliikennetuen aikaistaminen
ovat tästä konkreettisia toimia. Yhteiskunnan
kehittymisen ja talouden ylläpitämiseksi on kuitenkin huomioitava,
että ydintoiminnot tarvitsevat logistisia palveluita ja
toimivista liikenneyhteyksistä on huolehdittava.
Suomessa on perinteisesti korkeatasoista logistista osaamista,
mitä meidän on hyödynnettävä globaaleilla
markkinoilla. Logistiset toimintaedellytykset heijastuvat suoraan
tuotannon kehittymiseen, tuottavuuden kasvuun, investointeihin ja
työllisyyteen eli maan kilpailukykyyn ja mahdollisuuteen
luoda hyvinvointia. Tehostamalla logistiikka- ja liikennejärjestelmiä päästään
myös lähemmäksi tavoiteltuja ympäristö-
ja ilmastovaikutuksia samalla, kun se tuo kustannussäästöjä yrityksille
ja yksityisille.
Pitkäjänteistä politiikkaa on pitää huolta
valtakunnan perusväylästöstä,
koska se pitää koko yhteiskunnan verenkierron
vahvana. Jään mielenkiinnolla odottamaan tulevaa
liikennepoliittista selontekoa. Odotukset ovat suuret niin kuin
tarpeetkin.
Arvoisa herra puhemies! Tieto- ja viestintäteknologialla
on yhä suurempi merkitys kansalaistemme ja yritystemme
arkipäivässä. Viestintäpolitiikan
keskeinen haaste on varmistaa korkealuokkaisten viestintäpalveluiden
saatavuus kohtuuhintaan koko maassa. Kun uutta teknologiaa ja uusia
viestintäpalveluja kehitetään, ne on pyrittävä ottamaan
käyttöön kaikilla elämänaloilla
siten, että kansalaisten arki helpottuu.
Tällä hallituskaudella on olennaista päästä strategioista
käytäntöön. Pankkipalvelut internetissä laskunmaksuineen
ovat jo suurelle osalle itsestäänselvyys. Lähitulevaisuudessa
voimme tehdä veroilmoituksen sähköisesti
muista palveluista puhumattakaan. Otetaan esimerkiksi ikäihmiset
ja sosiaali- ja terveyssektori. E-reseptien ja sähköisen
laskutuksen myötä voittajia ovat sekä asiakas
että palveluntuottaja.
Toimivalla teknologialla on myös linkki liikennepolitiikan
puolelle. Kehittämällä etätyömahdollisuuksia
pystymme vähentämään liikenteen
päästöjä ja ruuhkaliikennettä sekä parantamaan
liikenneturvallisuutta.
On hienoa, että kouluissakin tietoliikennettä käytetään
opetuksen tukena, mutta tässäkin opettajien ja
vanhempien vastuu tulee pitää mielessä. Valitettavasti
tietoa käytetään myös vääriin
tarkoituksiin. Viestintäinfrastruktuuri ei myöskään saa
tulla herraksi. Sen osa on olla renki. Sisältö ja palvelut
ovat taas kuninkaan roolissa.
Reijo Kallio /sd:
Arvoisa puhemies! En muista, että olisin aiemmin puhunut
tähän aikaan yöstä tässä salissa,
mutta näyttää siltä, että tämä ajankohta
ei ole ollenkaan huono, kuulijoita on normaalia enemmän.
Suuresti arvostamani taloustieteilijä John Maynard
Keynes on todennut sarkastisesti, että "on parempi rakentaa
vaikkapa pyramideja, jos työllisyyden hyväksi
ei parempaa hyväksytä tai keksitä". Tämä oli
varmaan 1950-luvulla perusteltu näkemys niin Isossa-Britanniassa
kuin varmaan Suomessakin. Tänään yhteiskunnassa
on aina tarjolla koko joukko järkevämpiäkin
hankkeita, jos budjettipolitiikka sen vain sallii.
1990-luvun lama ja siihen liittynyt valtion säästöpolitiikka
johtivat tie- ja muiden väylämäärärahojen
vähentymiseen, vaikka työttömyydellä olisi
voitu perustella toisenlaistakin valintaa. Reaalisesti ja suhteellisesti
tiemäärärahat ovat nyt huomattavasti
alemmalla tasolla kuin ne olivat 1990-luvun alussa, vaikka liikennesuoritteet
ovat noista ajoista todellakin suuresti nousseet. Tänään
ja ensi vuonnakin investointeihin riittää vain
noin 70 prosenttia poistojen määrästä,
täten noin 20 miljardin kansallisvarallisuus rappeutuu
ja väylästön arvo laskee koko ajan.
Perusongelma tämän päivän
tiepolitiikassa on se, että erityisesti väylien
rakentamisessa on määrärahoihin osoitettavissa
aivan liian vähän rahoitusta. Haluan korostaa
sitä, että tie- ja määrärahat
ovat arkista budjettipolitiikkaa, jossa heijastuvat talous-, työllisyys-
ja yhteiskuntapoliittiset linjavalinnat, ja meidän pitäisi
myöskin muistaa se, että kunnossa olevat liikenneväylät
ja toimiva logistiikka ovat tärkeitä tekijöitä sekä maamme
kilpailukyvyn että työllisyyden kannalta. Viennistämme
tulee noin 40 prosenttia bruttokansantuotteesta, ja logistiikka
on erittäin merkittävä työllistäjä.
Lähes 100 000 saa toimeentulonsa logistiikasta.
Me tiedämme, että vientiteollisuudellamme
on pitkät matkat päämarkkinoille, myös
Suomen sisällä kuljetusmatkat ovat pitkiä.
Tämäkin korostaa logistiikan merkitystä. Me — ja
erityisesti elinkeinoelämämme — tarvitsemme
kaikkia liikennemuotoja. Täten väylien on oltava
kunnossa ja kohtuuhintaisia.
Mielestäni meillä on liikennepolitiikassa
kaksi oleellista haastetta, ensinnäkin määrärahojen niukkuus
ja päästöjen vähentämistarve.
Olen edellä puhunut siitä, että määrärahat
ovat liian alhaisella tasolla. Liikenteellä on myös
epäsuoria ympäristövaikutuksia. Näillä on
vaikutuksia myös kasvihuoneilmiöön, sillä liikenteen
osuus hiilidioksidipäästöistä on
noin viidennes. Liikenteen määrärahojen
riittävyyden takaamiseksi on tehty monenlaisia selvityksiä.
Mielestäni tilanne on kuitenkin se, että tämä ei
ratkea selvityksillä. Tilanteen korjaamiseksi tarvitaan
lisää rahaa.
Viimeksi selvitysmies Sailas on antanut oman raporttinsa, ja
siitäkään ei löydy oleellista
viisautta itse perusongelmaan eli määrärahojen niukkuuteen.
Mielestäni Sailas on perustellusti peräänkuuluttanut
pitkäjänteistä liikennepolitiikkaa. Tämä on
varmaan sinänsä hyvä ehdotus, sillä nyt
on käynyt niin, että tiesuunnitelmat ovat monesti
vanhentuneet, mistä on aiheutunut ylimääräisiä kustannuksia.
Täytyy tietenkin toivoa, että tuleva liikennepoliittinen
selonteko tuo liikennepolitiikkaan Sailaksen kaipaamaa pitkäjänteisyyttä.
Sailas on selvitystyössään myöskin erinomaisella
tavalla analysoinut elinkaarimallia tiehankkeissa. Tässäkin
mielessä on mielestäni helppo yhtyä Sailaksen
varsin kriittisiinkin arvioihin elinkaarimallista. Se ei ole mikään
ratkaisu rahoitukseen, mutta tietyissä tapauksissa se on perusteltu
vaihtoehto.
Arvoisa puhemies! Lopuksi haluaisin nostaa esille Sailaksen
nostaman ehdotuksen kuntien toteuttamista ja valtion jälkirahoituksella
maksamista hankkeista. Tähän ehdotukseen pitää mielestäni
suhtautua avoimesti, sillä tämä malli
voi nopeuttaa monien hankkeiden toteuttamista Sailaksen esittämässä muodossa
ja tämä on valtionkin kannalta hyvä vaihtoehto.
Ihan yhtenä esimerkkinä haluan todeta sen, että kotikaupunkini Rauma
on tehnyt ehdotuksen meriväylän rakentamisesta,
(Puhemies: 5 minuuttia ylittynyt!) jonka valtio myöhemmin
maksaisi jälkirahoituksena.
Harri Jaskari /kok:
Arvoisa puhemies! Arvoisat kollegat! Sama tilanne, että aika
myöhään tässä puhutaan,
mutta ihan mielenkiintoinen yleisö on paikalla.
Todellakin elämme liikennepolitiikan puolella varsin
mielenkiintoisia aikoja. Kaikkien suuresti odottama liikennepoliittinen
selonteko tulee muutaman kuukauden sisällä, ja
todellakin tämän viikon maanantaina valtiosihteeri
Raimo Sailas antoi oman panoksensa tähän liikennepolitiikkaan
ja ihan hyvän panoksensa antoikin. Itsekin korostan liikennepolitiikan
pitkäjänteisyyttä. Täytyy tietysti
poliittisesti ymmärtää se, että silloin
kannustetaan pitkäjänteisyyteen, jos oma hanke
on mukana, jos ei ole, niin voi olla, että politiikka kääntää toiseen ääripäähän
tilanteen, mutta täytyisi löytää niitä yhteisiä pelisääntöjä.
Myöskin olen tämän yön tunteina
havainnut, että arvoisasta oppositiosta on tullut selkeästi
järkevämpiä kannanottoja siinä suhteessa,
että esimerkiksi ed. Kallio kannusti juuri tähän
pitkäjänteisyyteen. Alkuillastahan tilanne näytti
olevan se, että kaikki hankkeet ovat erittäin
tärkeitä ja joka paikkaan täytyy saada
huomattavasti lisää, kun kuunteli opposition kannanottoja.
Sailashan puolestaan linjasi, ja oikeastaan tässä selonteossakin
on jo alustavasti listattu, että esimerkiksi yhteiskunnallisesti
tärkeitä hankkeita ei ole, taikka nopean
takaisinmaksun hankkeita on jo 150 ja nyt esitettiin noin 100 hanketta
per maakunta, niin kyllä siinä aika monta miljardia
yhtäkkiä yllättäen kuluu. Mutta
korostan pitkäjänteisyyttä myöskin
sen takia, koska se mahdollistaa nämä ppp-hankkeet,
public—private-partnership-hankkeet, koska silloin tiedetään,
koska mitäkin aloitetaan. Niin on myös Sailas
korostanut, eli se on tämän kolikon toinen puoli.
Toinen on todellakin lisärahoituksen tarve, siitä varmasti
olemme aika monet meistä yksimielisiä. Siinä tietysti
valtiosihteerin terveiset olivat ehkä positiivisia, ehkä myöskin
varovaisia osittain. Edelleen itse kyllä miettisin myöskin
tiettyä liikennerahastomallia, löytyisikö sieltä jonkinlaisia
ratkaisuja, jotka turvaisivat tasaisen rahoituksen hankkeille. Myöskin
voidaan keskustella valtionyhtiöiden myyntituloista. Tietysti
ne on aika paljon nyt sidottu tiettyihin asioihin, mutta se on myöskin
yksi vaihtoehto. Myöskin esimerkiksi eläkerahastoyhtiöt
ovat kiinnostuneita suhteellisen vakaasta tuotosta, joka liittyy
infrahankkeisiin, niin se olisi yksi lähde. Ja neljäntenä tietysti ovat
kuntapuolen rahoitukset, joita muutamissa kunnissa ollaan valmiita
jo tekemään. Eli erilaisia rahoituslähteitä kyllä löytyy.
Olen samaa mieltä myöskin valtiosihteerin kanssa
siitä, että näitä public—private-partnership-hankkeita,
ppp-hankkeita, ei varmasti saa käyttää niin
sanottuun jonon ohitukseen, eli valtion pitäisi määritellä ne
prioriteetit, mitä hankkeita missäkin vaiheessa
tehdään. Mutta sitä mieltä olen
kyllä, että mikäli esimerkiksi yksityinen
elinkeinoelämä ja kuntapuoli haluavat nopeuttaa
näitä hankkeita, niin silloin pitäisi
antaa se mahdollisuus, että valtio osallistuu rahoitukseen
sen oman prioriteetin, aikataulun, mukaisesti. Mutta jos tietyt
osapuolet haluavat nopeuttaa sitä hanketta, niin se täytyisi
sallia.
Lopuksi, arvoisa puhemies, ehdottaisin sitä, että tässä liikennepoliittisessa
selonteossa hankkeet todellakin jaoteltaisiin kahteen ryhmään. Sellaiset
hankkeet, jotka ovat koko maan elinkelpoisena pitämisen
kannalta oleellisen tärkeitä, että pidetään
maa yhtenäisenä ja pidetään
huolta liikenneväylistä joka puolella maata, ovat
yhtenä ryhmänä, mutta toisena ryhmänä olisivat
todellakin nämä yhteiskunnallisesti erittäin
merkittävät ja nopean takaisinmaksun hankkeet.
Yhtenä esimerkkinä on esimerkiksi Tampereen
Rantaväylä ja se tunneli. On mielenkiintoista,
jos siinä ehdotetaan, että sitä maksetaan
valtion osalta vasta vuonna 2015. Ja on todistettu, että se
maksaa moninkertaisena valtiolle sitä ennen hankkeen takaisin
verotuloina sekä asuntopuolelta että muissa hankkeissa.
Toisin on aika järjetön tilanne, jos etukäteen
saa rahat ja saa sen moninkertaisena, mutta vasta sitten myöhemmin joutuu
osan maksamaan, niin ei se voi valtiollekaan eikä koko
yhteiskunnalle olla kovin epätaloudellinen kuvio. Näistä voin
näyttää ihan lukuja koska vaan. (Ed.
Gustafsson: Puhuja puhui asiaa lopuksi!)
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Vuorokausi on pyörähtänyt
jo reippaasti torstain puolelle, ja kello on 01.45 eli varttia vaille
kaksi. Myöhäisestä tai varhaisesta ajankohdasta
riippuen vielä salissa on todella kuulijoita ja on ihan
mukava todeta tämä asia, mutta onhan meillä tietysti
tärkeä pääluokka 31 elikkä liikenne-
ja viestintäministeriön pääluokka
menossa parhaillaan.
Arvoisa puhemies! Tässä omassa puheenvuorossani
keskityn jälleen kerran tähän lempiaiheeseeni
eli yksityistieverkostoon. Maamme yksityistieverkosto on rappeutunut,
koska yksityisteiden peruskunnostusta ja -parannusta ei ole rahanpuutteen
vuoksi tehty vuosiin. Osa yksityisteistä on jopa kulkukelvottomia.
Nyt kuitenkin pitkästä aikaa valtion talousarviossa
vuodelle 2008 esitetään edellistä vuotta
suurempaa määrärahaa yksityistieverkostolle,
ja tämä on hyvä. Suunta on oikea, mutta
määräraha on vielä liian pieni.
No, voidaanhan todeta, että tässä on
vielä vaalikautta jäljellä ja tällä hallituspohjalla,
kun suunta on saatu oikeaksi, saadaan asiaa vietyä myönteiseen
satamaan.
Rahoituksen vähäisyydestä johtuen
maamme yksityistieverkosto on huonossa kunnossa ja kunto heikkenee
nopeasti. Osa yksityisteistä on jopa kulkukelvottomia.
Tämä perustieverkosto on rakennettu nykykuntoon
1960-luvulla, joten se on käytännössä elinkaarensa
päässä. Tämä näkyy
myös siltojen korjaustarpeen kasvamisena. Siltojen kantavuutta
on jouduttu alentamaan ja teitä katkaisemaan siltojen kohdalla.
Koko tässä verkostossa tikittää aikapommi,
joka odottaa vain pamahtamista. Yksityistiet muodostavat koko tieverkostomme
hiussuoniston. Yksityisteiden määrä on
arviolta noin 350 000 kilometriä. Jos kaikki maamme
tiet ja kadut laitettaisiin jonoon, niin 4 kilometristä 3
olisi yksityisteitä. Kysymys ei ole mistään
vähäpätöisestä asiasta
vaan monia ihmisiä ja ammattiryhmiä koskettavasta tieverkosta.
Maassamme on pysyvän asutuksen käyttämiä yksityisteitä noin
100 000 kilometriä. Yksityisteiden varressa maaseudulla
asuu puoli miljoonaa ihmistä. Lisäksi monien kaupunkien
ja taajamien asemakaava-alueiden omakotitalokin on katumaisen yksityistien
varrella. Valtaosa maamme 400 000 kesäasunnosta
sijaitsee yksityisteiden varressa tai niiden vaikutuspiirissä.
Peruselinkeinoelämälle yksityistieverkostolla on
suuri merkitys. Puutavarasta yli 90 prosenttia lähtee yksityistien
varrelta joko kuorma-autolla suoraan tehtaisiin tai rautateiden
varteen. Myös energiaksi tarvittavan turpeen tai hakkeen
kuljetukset tapahtuvat pääsääntöisesti
yksityisteitä pitkin. Maatalouden kannalta yksityisteiden
kunnolla on tärkeä merkitys. Maidonkuljetus ja
muut elintarviketeollisuuteen liittyvät kuljetukset käyttävät
päivittäin näitä teitä,
unohtaa ei sovi koulukuljetuksia, kirjastoautoja, kauppa-autoja, palo-
ja pelastusautoja sekä lukemattomia muita kuljetuksia ja
palveluita, joita yksityisteiden varrella asuvat ihmiset päivittäin
tarvitsevat.
Arvoisa herra puhemies! Yksityistienpidossa on siis pitkään
ollut suuri rahoitusvaje. Yksityisteillä on suuri merkitys
myös teiden yksityiskäyttöoikeuden kannalta.
Valtio ja kunnat ovat tästä syystä vanhastaan
osallistuneet yksityisteiden kustannuksiin. Valtio kuitenkin lopetti
vuonna 1996 oman osuutensa maksamisen. Tiekunnat ja tieosakkaat
eivät ymmärrettävästi yksin
ole pystyneet ylläpitämään tätä laajaa,
osittain yleisessä käytössä olevaa
tieverkostoa.
Rahoitusvajeen helpottamiseksi on pikaisesti yksityisteiden
arvonlisäverojärjestelmää muutettava
poistamalla niiden arvonlisäverorasitus. Nimittäin
yksityisteiden tiekunnat eivät voi hakeutua arvonlisäverovelvollisiksi,
koska ne eivät harjoita varsinaista liiketoimintaa. Näin
ollen niiden kohdalla niin sanottu arvonlisäveroketju katkeaa.
Yksityisteiden tiekuntien osalta arvonlisävero voidaan
poistaa yksinkertaisesti lakia muuttamalla siten, että nämä halutessaan
voisivat vuosittain tehtävällä arvonlisäveroilmoituksella
hakea takaisin kaikki vuoden aikana maksamansa arvonlisäverot.
Menettely on lähes sama kuin varsinaista liiketoimintaa
harjoittavalla arvonlisäverovelvollisella, kuitenkin niin,
että ilmoitus tehtäisiin vain kerran vuodessa.
Tällä arvonlisäveron palautuksella olisi
suuri merkitys yksityisteiden taloudelliselle asemalle ja erityisesti tiekuntien
mahdollisuuksille hoitaa teiden kuntoa.
Toimiva ja kunnossa oleva tieverkosto on osa suomalaista kansallisvarallisuutta.
Sen hukkaaminen aikana, jolloin maa on rikkaampi kuin koskaan, tuntuu
käsittämättömältä.
Myös kansalaisten yhdenvertainen kohtelu asuinpaikasta riippumatta
on arvo, jota pitää aina kaikin tavoin puolustaa.
(Puhemies: 5 minuuttia kulunut!) Yksi perusasioista harvaanasutussa
maassa on kaikkina vuodenaikoina liikennöitävässä kunnossa
oleva tieverkosto. Tästä kansalaisten perusoikeudesta
pitää valtiovallankin kantaa tulevaisuudessa entistä suurempaa
huolta.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Sosialidemokraatit ovat huolissaan
kansallisen ja alueellisen kilpailukyvyn turvaamisesta. Me sosialidemokraatit
linjasimme jo hallitustunnusteluissa, että liikenneväylien
rakentaminen ja rahoitus pidetään vakaana ja liikenneyhteydet nähdään
osana maamme kilpailukykyä.
Maassamme etäisyydet ovat pitkiä ja kuljetukset
muodostuvat kalliiksi. Budjetin mukaisilla satsauksilla pystytään
pitämään päätiet ja
muut vilkkaat tiet kunnoltaan nykyisellä tasolla, mutta pienempien
teiden kunnossapitoa ei voida turvata, vaan niiden kunto tulee heikkenemään.
Myös siltojen yleiskunnon odotetaan heikkenevän
ja vaurioiden määrän lisääntyvän.
Nämä puutteet vaarantavat vakavasti liikenneturvallisuuden
ja alueellisen kehityksen. Rappeutumaan päästetyn tiestön
kunnostaminen tulee aina kalliimmaksi kuin oikea-aikainen puuttuminen
ongelmiin. Siksi perusradanpitoon ja perustienpitoon on satsattava
ja infraa on ylläpidettävä riittävällä rahoituksella.
Valiokunnan mietinnössäkin tämä tarve
on huomioitu toteamalla, että on olennaista huomioida perustienpidon
todellinen rahoitustarve ja vastata siihen tarpeeseen. Nyt valitettavasti hallitus
sulkee silmänsä todelliselta tarpeelta ja antaa
kansallisomaisuutemme rapautua.
Arvoisa herra puhemies! Raideliikenne on turvallinen ja ympäristöystävällinen
liikennemuoto. Raideliikenteen kehittäminen sekä henkilö- että tavarakuljetusten
osalta on järkevää satsaamista myös
tulevaisuuteen. Nyt meillä on kuitenkin perusradanpidossa
suuri rahoitusvaje, johon olisi ollut mahdollista puuttua, mutta
halua ei ollut. Rataverkon huonosta kunnosta johtuvat liikennerajoitukset
heikentävät rautateiden kilpailukykyä,
mikä on nykytilanteessa aivan järjenvastaista
ja edesvastuutontakin politiikkaa. Rataverkon perusparannusinvestointien
rahoitus pitää turvata, jotta matkustusmukavuus
ja turvallisuus voidaan taata matkustajille.
Sosialidemokraatit ovat esittäneet vastalauseessaan
perusradanpitoon 40 miljoonan euron lisäystä.
Joukkoliikenteellä voidaan tehokkaasti vähentää liikenteen
ympäristöhaittoja. Valitettavasti hallitus ei
tee riittävästi joukkoliikenteen edistämiseksi.
Hallitus toimii myös vastuuttomasti korottamalla enemmän
dieselöljyn kuin bensiinin verotusta. Veronkorotus siirtyy
suoraan bussimatkustajien maksettavaksi matkalippujen muodossa.
Sosialidemokraattien mielestä verotuksen tulisi ohjata
nimenomaan ihmisten siirtymistä henkilöautoista
joukkoliikenteen käyttöön ja ilmaston
kannalta kestävään käyttäytymiseen.
Hallituksen nyt kaavailema tuki joukkoliikenteelle on mitätön
tarpeeseen nähden. Sosialidemokraattien mielestä joukkoliikenteen
peruspalvelutason lähtökohtana on oltava jokaisen
suomalaisen arkielämän liikkumisen takaaminen
ja vastuullisemman ilmastopolitiikan noudattaminen. Esitämme
joukkoliikenteen tukemiseen 30 miljoonaa euroa. Tähän
summaan sisältyisi myös maksuton joukkoliikenne
lapsille ja nuorille. Näin yhä useammassa perheessä voitaisiin
valita oman auton sijasta yhteisöllisempi ja vastuullisempi
liikennemuoto. Tämä olisi paitsi järkevää ja
helppoa asennekasvatusta myös monelle lapsiperheelle suuri
taloudellinen helpotus. On kuitenkin tärkeää,
ettei joidenkin ryhmien maksuttomuutta sitten maksateta muiden matkustajien
lippujen hinnalla. Meillä on myös paljon pienituloisia
erityisryhmiä, joiden lippujen hintoihin voisi toivoa alennusta.
Arvoisa herra puhemies! Tiedämme hyvin, minkälaiset
paineet ovat Kaakkois-Suomen teillä Venäjän
transitoliikenteen vuoksi. Itään suuntautuvien
rekkojen määrä on viime vuodesta lisääntynyt
17 prosenttia. Viimeisten 5 vuoden aikana rekkamäärä on
yli kaksinkertaistunut. Ennusteiden mukaan rekkojen määrä kasvaa
vähintään 10 prosentin vuosivauhtia.
Liikenne ruuhkautuu kapeilla teillä ja aiheuttaa jatkuvia vaaratilanteita,
lisää epäviihtyisyyttä ja yleistä turvattomuutta.
Hälytysajoneuvojen kulku estyy puhumattakaan alueen asukkaiden
normaalista liikkumisesta. (Puhemies: 5 minuuttia!) Toistuvat rekkajonot
venyvät 30 kilometrin pituisiksi sekä Vaalimaalla
että Nuijamaalla että Imatralla.
Ratkaisuja on mietitty jo pitkään, ja Venäjä ja EU
ovat neuvotelleet pitkään näitten ongelmien ratkaisuista.
Yksi ratkaisu on infrastruktuurin parantaminen. Tämän
lisäksi sähköinen tullaus lyhentää jonoja,
mutta se tulee käyttöön vasta parin vuoden
päästä. Vaalimaalle on suunnitteilla 1 000
rekan jättiparkkipaikka, jonka pitäisi olla valmis
ensi vuoden loppuun mennessä. Alueen asukkaat ovat todella
toivottomia rekkajonojen edessä, ja toimet ovat auttamattomasti
myöhässä, kun tilanne jatkuvasti pahenee
ja haittaa jokaisen asukkaan arkipäivää.
Keskustelun nopeatahtinen osuus päättyi.
Ulla Karvo /kok:
Arvoisa puhemies! Tehokas infrastruktuurin ylläpito
ja kehittäminen edistävät koko maan kilpailukykyä ja
ylläpitävät hyvinvointia. Liikennepolitiikassa
tulee pyrkiä pitkäjänteiseen suunnitteluun.
Vasta valmistuneen Sailaksen raportin mukaan rahoituskeinoja on
kehitettävä ja suunnitelmien on oltava nykyistä pidemmälle
aikavälille. Poliittisen päätöksenteon
tulisi pystyä sitoutumaan pitkällä aikavälillä riippumatta
vaihdoksista päätöksenteossa. Jokaiselle
hallitukselle tulisi jättää jonkinlainen liikkumavara,
mutta perusjärjestyksen tiekohteissa tulisi olla pitävä.
Hallitusohjelman tavoite on osoittaa sellainen rahoitus liikenneväylien
hoitoon ja ylläpitoon, jolla turvataan väyläverkoston
palvelutaso ja liikenneturvallisuus. Liikenteen hyvällä suunnittelulla
voidaan vähentää ympäristöön
kohdentuvia haittavaikutuksia. Joukkoliikenteen kehittäminen
siellä, missä se tuottaa etua, on järkevää. 3 miljoonan
määräraha joukkoliikenteen kehittämiseen
on tarpeen.
Harvan asutuksen ja pitkien välimatkojen alueella,
kuten Lapissa, joukkoliikenteen merkitys on marginaalinen. Ihmisten
mahdollisuudet liikkumiseen on taattava muilla keinoin. Tiestön
on oltava kunnossa ja polttoaineen verotusta olisi tarkistettava
näillä alueilla. Alueellinen kuljetustuki on nostettu
5 miljoonaan euroon, ja sillä on merkitystä aluekehitykselle.
Tätä määrärahaa tulisi
korottaa jatkossakin. Esimerkiksi Ruotsissa tuki on moninkertainen.
Arvoisa puhemies! Valtiovarainvaliokunta esittää yksityisteiden
ylläpitoon 5 miljoonan euron määrärahan
lisäystä. Tällä on tarkoitus
helpottaa puukuljetuksia, mutta myös muut maaseudun elinkeinot
hyötyvät tästä.
Lentoliikenteen saatavuus on myös turvattava. Lapin
matkailuelinkeino on yksi vahvasti kehittyvistä elinkeinoista
Pohjois-Suomessa. Valtio on satsannut vahvasti osaltaan matkailuelinkeinon
kehittämiseen. Kuitenkin on huomioitava, että matkailuelinkeinon
kehittymisen elinehto on saavutettavuus. Lentoliikenteen
ympärivuotinen, kitkaton toimivuus antaisi matkailuelinkeinon
harjoittajille mahdollisuuden pitkäjänteiseen
suunnitteluun ja investointeihin. Lentoliikenteen osalta olisi hyvä saada
alueelle kilpailua, jotta hinnoittelu löytäisi
realistisemman tason. Lisäksi pohjoisen raideliikenteen
merkitystä ei voida liikaa korostaa ja myös VR:n
hinnoittelua olisi syytä tarkistaa.
Liikennepoliittisessa selonteossa on otettava tulevaisuudessa
monia seikkoja huomioon, ja odotukset sen suhteen ovat kovat, toivottavasti eivät
liian kovat.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Yritän olla lyhytsanainen tähän
yön aikaan.
On erittäin hyvä asia, että hallitus
on päätynyt esittämään
perustienpitoon kuuluvaksi noin 20 miljoonan euron kertaluontoista
lisäystä nimenomaan teollisuuden puukuljetusten
varmistamiseksi. Itse puhun mielelläni Keski-Suomen tieverkosta
ja puuteollisuudesta, vaikka tiedän, että puuteollisuuden
kuljetuksia on paljon muuallakin Suomessa. Meillä Keski-Suomessa
raskaan liikenteen osuus tieverkoston käytöstä on
kuitenkin huomattavan suuri. Tämä tarkoittaa sitä,
että normaalilla perustienpidolla ja nykyisillä määrärahoilla
ei pystytä ylläpitämään
tiestöä siinä kunnossa, jota raskaan
liikenteen näillä liikennemäärillä vaadittaisiin.
Omalla seutukunnallani on lukuisia tienpätkiä,
joita voisi luokitella surmanloukuiksi, jos semmoinen määritelmä olisi
olemassa. Yksi näistä on Kantatie 56 välillä Jämsä—Mänttä,
jossa liikkuu päivittäin suuri määrä raskasta
puuteollisuuden kuljetuskalustoa. Vaikka UPM näyttää lomauttelevan
työntekijöitään, uskomme silti
vahvasti puuteollisuuden voimaan tulevaisuudessa emmekä halua
olla poissulkemassa niitä edellytyksiä, joita
teollisuuden harjoittaminen vaatii. Tämän vuoksi
olen ollut talousarvioon omalta osaltani vaatimassa yhden surmanloukun
poistamista, kantatien ylläpito kun koskee yhtä lailla
kaikkia tienkäyttäjiä, jos liikenneturvallisuudesta
puhutaan.
Arvoisa puhemies! Tieverkoston lisäksi olen suuresti
huolestunut rataverkon kunnosta. Liki päivittäin
itsekin junalla matkustavana tiedän, että rataverkostomme
ei ole siinä kunnossa, että sen rasitusta voitaisiin
enää yhtään kasvattaa. Peruskunnostuksetkin
ovat täysin kesken. Jos rataverkkomme olisi paremmassa
kunnossa, voisimme siirtää muun muassa puuteollisuuden
kuljetuksia yhä enemmän rautateiden kuljetuksiin, jolloin
säästäisimme tiestömme paineita
raskaan kuljetuksen osalta. Myös henkilöliikenteen
osalta tulisi pyrkiä ratkaisuun, jolla voisimme ohjata muun
muassa työmatkaliikennettä enemmän rautateille.
Tämä tarkoittaa niin sanottujen pikkupendolinojen
lisäämistä. Tätä kehitystä haluaisin nähdä kaikkialla
Suomen maassa, ja tähän joukkoliikenteen kehittämiseen
on myös sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä esittänyt
toimia. Eli sen lisäksi, kun hallitaan perusradanpitoa,
tulisi olla suunnitteilla myös uusia ratahankkeita tähtäimellä autoliikenteen
vähentäminen.
Arvoisa puhemies! Myös lentoliikenteen osalta tulisi
erityisesti ryhtyä kehittämään
kotimaamme nykyisten lentokenttien ja lentovuorojen pysyvyyttä.
Niin rautatieasema kuin lentokenttäkin ovat asioita, jotka
tuovat elinvoimaa ja näkyvyyttä seutukunnalle.
Lentoasemien osalta tulisi käynnistää selvitystyö,
jossa käytäisiin läpi lentovuorojen kannattavuusaste
ja tulevaisuudennäkymät maakunnittain.
Vielä täytyy ottaa osaa tähän
edellisessä pääluokassa käytyyn
susikeskusteluun siinä määrin, että jos
jossakin kuljetetaan lapsia kouluun taksilla susipelon takia, toisaalla
tämä tehdään sen takia, että tie
ei ole muutoin tarpeeksi turvallinen koululaisille. Sitten nämä kunnat
hakevat harkinnanvaraista apua valtiolta näiden kuljetuskustannusten
peittämiseksi. (Ed. Kankaanniemi: Eivätkä saa!) — Niin,
eivätkä saa, aivan oikein, ed. Kankaanniemi. — Eikö olisi
kuitenkin järkevämpää laittaa
tiet kuntoon?
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Valtiovarainvaliokunnan mietinnön
alkulehdiltä näkyy, että kansanedustajat
ovat tehneet 1 069 talousarvioaloitetta hallituksen esityksen muuttamiseksi.
Näistä 405 kohdistuu liikenne- ja viestintäministeriön
pääluokkaan, ja näistä 405:stä varsin
suuri osa on hallituspuolueiden tekemiä muutosesityksiä.
Esimerkiksi ed. Hemmilä on tehnyt 12, ed. Salo 12, ed.
Rossi 8, ed. Lauri Oinonen 6 ja meidän maakunnastamme edustajat
Kalmari ja Virkkunen molemmat yhden, eli polttavia tarpeita näkevät
myös hallituspuolueiden edustajat tavattoman paljon.
Nyt on kysyttävä, missä ne esitykset
ovat, kun meille jaetuilla listoilla ei näy, että nämä olisivat tosissaan
tehneet esityksiään, koska niitä ei haluta
tuoda äänestyksiin. Pelkkää politikointia
siis näillä aloitteilla maakunnissa. Ja jopa käy
nyt varmasti niin huomenna, että kun me muut niitä esityksiä teemme,
niin oman maakunnan edustajat äänestävät
omia aloitteitaan vastaan. Tämä on mielestäni
häpeällistä eduskunnan 100-vuotisjuhlavuonna.
Näin käy, ja kansanvaltaa poljetaan. Tämän
haluan todeta murhemielin, että kansanvalta, parlamentarismi,
toimii niinpäin, että hallitus määrää ja
eduskunnan pitää nauttia hallituksen luottamusta.
Sen pitäisi olla toisinpäin.
Herra puhemies! Valtiovarainvaliokunnan mietinnössä on
yksimielistä tekstiä liikennepolitiikan osalta,
joka on varsin synkkää, muun muassa maininta,
että alempi tieverkosto rappeutuu ja siltojen kunto heikkenee.
Tarkastusvaliokunnan kertomuksesta luimme taannoin, että meillä on
tuhat siltaa, jotka ovat huonossa kunnossa ja jopa turvallisuusriskejä,
eli tilanne on todella huolestuttava. Tästä huolimatta
perustienpitoon hallitus esittää ensi vuodelle — ja
valiokunta ei ole lisännyt määrärahaa — 524
miljoonaa euroa, kun viime vuoden tilinpäätöksen
mukaan perustienpitoon käytettiin 518 miljoonaa euroa,
eli korotus on 6 miljoonaa euroa. Tiedämme, että kustannustason
nousu on ollut valtavan suuri ja esimerkiksi ensi vuodelle palkankorotukset
sekä öljyn ja energian hinnannousu tavattoman
suuria. Näin ollen tämä määräraha
on täysin riittämätön perustienpitoon,
joka on erityisesti maaseudun kannalta tavattoman tärkeä.
Ihmettelenkin, että keskustalainen hallitus, keskustavetoinen
hallitus, jatkaa tätä perustienpidon rappeuttamisen linjaa
edelleen. Aloitteita tehdään, mutta toimenpiteet
puuttuvat.
Herra puhemies! Täällä on selonteosta
paljon puhuttu, ja se on ihan oikein. Selonteolta odotamme pitkäjänteisyyttä.
Odotamme varmasti myös sitä, että ei
tapahdu sellaisia välistävetoja kuin sosialidemokraattien
johdolla tapahtui kaksi vuotta sitten, kun ohi ykköskorin
vedettiin ulkopuolelta Tampereen läntinen ohitustie muun muassa
Nelostien edelle, ja se viivästyi sen tähden sitten
vuoden verran. Tällaisia välistävetoja selonteon
pohjalta ei pitäisi sitten enää tulla, mutta
vaara on, että selontekoon joudumme monelta osin sitten
kuitenkin pettymään, koska rahoitusta ei näytä hallituksella
olevan.
Nyt kuitenkin on pientä toivoa siinä suhteessa,
että valtiovarainministeriön valtiosihteerin Sailaksen
tuore raportti kertoo siitä, että valtiovarainministeriössä,
vaikka hän on tehnyt sen selvitysmiehenä, on kuitenkin
suhtautuminen uusiin rahoitusmuotoihin muuttunut. Valtiovarainministeriö on
Sailaksen johdolla erittäin nihkeä ollut elinkaarimallille,
tähän asti sitä on parissa kohteessa
käytetty. Nyt hän antaa sille tietyin tiukoin
ehdoin mahdollisuuksia. Yhdyn siihen, että se ei joka paikkaan
sovellu, mutta vilkkaille teille se sopii.
Lisäksi on esillä ollut rahastomalli, myyntitulojen
käyttö, siis valtion omaisuuden myyntitulojen
käyttö, ja näitä pitää jatkossa
käyttää. Ja uutena tuli nyt esille myös
eläkevarojen käyttäminen näihin
infrastruktuurihankkeisiin. Tähän asti eläkeyhtiöt
ovat vastustaneet jyrkästi eläkevarojen sijoittamista
tällä tavalla, mutta nyt kun valtiosihteeri Sailas
nosti tämän esille, niin muun muassa Eläketurvakeskuksen
johtaja Esa Swanljung antoi myönteisen lausunnon. Mielestäni juuri
eläkevaroja kannattaa käyttää,
koska ne on turvatusti sijoitettu ja valtio voi maksaa ihan teiden
käytön mukaan siitä korvauksen niin,
että eläkevarat eivät vähene
vaan ovat tuottoisassa kohteessa. Nämä rahat pyörivät
kansantaloudessa, ja näin ollen ne voivat tuottonsa kautta
kartuttaa meidän eläketurvavarojamme, joista tietysti on
pidettävä huoli. Olen sitä mieltä,
että suomalaiseen tiestöön, rata- ja
päätiehankkeisiin sijoitetut eläkevarat
ovat paremmassa turvassa kuin kansainvälisiin yhtiöihin
sijoitettuina. Siellä riskit ovat suuret. Ei niitä sinne
ole tietysti kovin paljon sijoitettukaan, mutta se riski kuitenkin niitten
sijoitusten osalta on koko ajan olemassa.
Mutta todella, kun valtiosihteeri Sailas on tällaiset
asiat nostanut esille, niin toivon ja odotan, että hallitus
niihin tarttuu ja ottaa todella käyttöön
nämä ja näin saadaan liikenneturvallisuus kuntoon,
toimivuus kuntoon. Se on ympäristön etujen mukaista,
se on koko maan asuttuna pitämisen kannalta välttämätöntä ja
tärkeää, se on puuhuollon kannalta tärkeää,
se on kuntien ja aluekehityksen kannalta perusteltua, eli perusteita
löytyy tienpidon todella selkeään tason
muuttamiseen, mutta se vaatii kyllä aivan uutta otetta, aivan
toisenlaista otetta kuin on nyt Vanhasen kakkoshallituksella ja
oli edellisilläkin hallituksilla, eli tässä suhteessa
toivoa voisi nähdä, mutta selonteko tulee paljastamaan,
mikä on sitten sen toivon pohja.
Herra puhemies! Lopuksi totean, että oli häpeällistä,
että hallitus esitti yksityisteiden avustuksiin vain 13:a
miljoonaa euroa, kun tänä vuonna esimerkiksi rahaa
on 14 miljoonaa euroa, mutta onneksi valtiovarainvaliokunta lisäsi
tähän 5 miljoonaa euroa ja silloin yksityistieavustuksiin
tuli kohtuullinen korotus ja kokonaistaso. Tästä lämpimät
kiitokset valtiovarainvaliokunnalle, joka tämän
korjauksen teki.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Näin aamulla kello kahden aikaan
puheeni jälkeen ajattelin juoda kupin kahvia vielä, niin
voi ainakin sanoa, että aamukahvilta ei myöhästy.
Arvoisa puhemies! Liikennehankkeista haluan sanoa vielä muutaman
sanan.
Kiitän ed. Kankaanniemeä erinomaisesta puheenvuorosta
sikäli, että hän nosti esille juuri tämän
ongelman, että olemme tähän asti ikään
kuin jättäneet liikennerahat pieneksi kulueräksi
sinne budjetin nurkkaan, jota on supistettu sitten sitä mukaa
kuin rahaa on ollut.
Kun Matti Vanhasen toisen hallituksen ohjelmaa on lähdetty
toteuttamaan, niin on ilolla pantava merkille se, että liikenneministeri
Vehviläinen on ottanut tomerasti ensi töikseen
tämän hallinnonalan tiukkaan haltuun ja on teettänyt
kaksi selvitystä. Ensimmäinen koskee kustannusten nousua,
joka on mielestäni erittäin oikea linjaus. 170
miljoonan euron kustannusten nousu ei mielestäni ole millään
perusteltu, olkoonkin että on nousukausi, koska 170 miljoonan
euron kustannusten nousu helposti syö juuri muita liikennehankkeita,
ja jos kiihdytämme vielä tätä rakentamista
edelleen, ei siitä hyvää seuraa kustannusten
edelleen noustessa. On tärkeämpää,
että saadaan kustannukset haltuun, kuten Ratahallintokeskus
on omalta osaltaan saanutkin aikanaan tarkan kurin, kustannuskurin,
ja siellä kustannusarviota ei ylitetä. Tämä pitää panna
merkille.
Toinen selvitys Raimo Sailaksen tekemänä koskien
uusia rahoituskeinoja tiehankkeille on myös ansiokas, koska
siinä nimenomaan selvitetään sitä,
löytyisikö tästä maasta tahtoa
ja halua ja keinoja uusien rahoituskeinojen löytämiseen.
Eläkerahastojen rahojen käyttäminen.
Tervehdin sitä suurella ilolla, samoin sitä, että harkitaan vakavasti
edelleen jo käytössä ollutta elinkaarimallia,
sen käyttöönottoa. Lahti—Helsinki-moottoritiessähän
sitä käytettiin, ja keino osoittautui erittäin
toimivaksi. Olen hieman huolissani siitä, että siinä Sailaksen
selvityksessä tätä rahastomallia ei mielestäni
käsitelty riittävän syvällisesti.
Toivon, että se otettaisiin vakavasti ja saataisiin näitä tieasioita
vihdoinkin kuntoon. Yksikään hallitus tässä maassa
viimeisten 20 vuoden aikana ei saa tässä asiassa
puhtaita papereita.
Liikenneasiat ovat koko elinkeinoelämämme perusta.
Aikanaan muuan ajattelija sanoi, että se kansakunta, joka
sijoittaa liikenneväyliin, menestyy. Tämä on
edelleen totta.
Todellakin kiitoksia ministeri Vehviläiselle vahvasta
esiintymisestä oman ministerikautensa alussa, ja toivon
hänelle menestystä, että saataisiin sitten
liikenneselonteosta hyvä ja vahva kannanotto tulevaisuuteen.
Selonteko on tärkeä. Ensi helmikuussa se tulee
tämän talon käsittelyyn, ja silloin nimenomaan
pitää ottaa kanta, että liikenneinfrapakettien
joukkoon nostetaan perustienpidon, perusradanpidon ja yksityisteiden
erillinen infrapaketti, jota ei sitten tämän hallituskauden aikana
ollenkaan leikkailla, ja se tulee jäämään näin
ollen hyvänä ohjeena myös seuraavan hallituksen
aloittavaan työhön sitten aikanaan.
Toivon, että yksityisteiden rahoitukseen ja sen rakenteeseen
saataisiin selvä muutos. On tärkeää,
että saataisiin vihdoin ja viimein palautettua yksityisteiden
arvonlisävero takaisin tiekunnille, koska yksityistiethän
eivät pysty arvonlisäverollisia tuloja hankkimaan.
Näin ollen se veron maksaminen pienistä rahoista,
jotka kerätään vain ja ainoastaan tieyksiköiden
omistajilta, on erittäin epäoikeudenmukainen,
koska kyse on yleisestä tiestä.
Toinen merkittävä parannus pitäisi
saada siihen, että yksityisteiden rahoituksessa otettaisiin käyttöön
se käytäntö, että tierahat pystyisi
käyttämään myös vuosittaiseen
hoitoon. Nythän niitä voidaan käyttää vain
perusparannuksiin.
Lopuksi, arvoisa puhemies: Metsäteollisuuden huolestuttava
kehitys on aika pitkälti seurausta siitä, että meillä ei
ole näitä tieasioita hoidettu kuntoon riittävällä tarmolla.
On totta, että siihen vaikuttaa monta muutakin seikkaa.
Mutta esimerkiksi isot metsäteollisuushankkeet valtamerien
taakse, esimerkiksi Fray Bentos, rakennettiin sinne hyvän
raaka-ainevarannon ja ennen kaikkea loistavien liikenneyhteyksien
takia.
Vesiteiden kotimaista käyttöönottoa
kannustan. Kymijoen kanavalle on tässä talossa
pyritty hymähtelemään, mutta kanavaryhmän
kokouksissa on vakavasti tätä pidetty esillä.
Esimerkkinä voin sanoa: Venäjän nahkeus,
nihkeys neuvotella Saimaan kanavan jatkosopimuksesta osoittaa, että Venäjän
liikennepoliittiset tavoitteet ovat ihan muualla. Se on ymmärrettävää heidän omaa
teollistamis- ja liikennepolitiikkaansa, mutta toivon, että Suomi
ottaa vakaan suomalaisen otteen asiaan ja Kymijoen hanketta lähdetään
viemään eteenpäin jo tällä hallituskaudella vahvasti.
Klaus Pentti /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tiestöön, radanpitoon
ja liikenteeseen kohdistuvat määrärahat
ja niiden kohdistaminen ovat olleet eduskunnan puhutuimpia puheenaiheita.
Kansanedustajan työssä näissä asioissa
tulee ehkä eniten yhteydenottoja kansalaisilta ja myös
kunnilta. Liikkumisen tarve ja liikenne ovat kasvaneet nopeammin
kuin yhteiskunta on kyennyt näihin tarpeisiin vastaamaan.
Kulloisenkin opposition taholta on ollut tapana hyökätä istuvaa
hallitusta ja sen liikenneministeriä vastaan rahoituksen
riittämättömyydestä. Niin kuin
täällä on jo aiemmin todettu, peiliin
katsomisen paikka tässä suhteessa on lähes
kaikilla eduskunnassa edustettuina olevilla puolueilla.
Kehysbudjetin ja kehysbudjetoinnin tarjoamat mahdollisuudet
korjata rahoituksen riittämättömyys näyttävät
olevan rajalliset. Siksi uudet rahoitusvaihtoehdot ovatkin tervetulleita,
ja tällaista palautettahan näissä puheenvuoroissa
on tullut.
Eniten huolta on aiheuttanut perustienpidon rahoituksen riittämättömyys
ja alemman tieverkon kunnon rapautuminen nykymenolla. Tähän ovat
kiinnittäneet huomiota myös Valtiontalouden tarkastusvirasto
ja tarkastusvaliokunta viime vuoden valtion tilinpäätöksestä antamassaan mietinnössä.
Odotan, että hallitus huomioi tämän kehityksen
ensi vuoden alussa antamassaan liikennepoliittisessa selonteossa.
Liikenneväylien rakentamisjärjestys ja investointien
rahoitus on ollut, ja on edelleen, iso haaste, kun näkemykset
vaalipiireittäin eriävät toisistaan.
Pirkanmaan kannalta on ensi vuonna valmistuva Tampereen läntinen
kehätie ja sen kakkosvaiheen rahoitus ollut maakunnan tärkein infrahanke
jo edelliselläkin vaalikaudella. Hankkeen loppurahoitus
on talousarvioesityksessä varmistettu, ja tästä kiitos
hallitukselle ja sen liikenneministerille.
Valtatie 3:n perusparannus ja sen liikenneturvallisuuden parantaminen
on vaikutuksiltaan tärkeä hanke. Tampereen läntisen
kehätien valmistuttua seuraava tärkeä kohde
Kolmostiellä on Hämeenkyrön ohitustien
rakentaminen. Toivon tälle hankkeelle pikaista rahoitusta.
Suuri tarve on myös kevyen liikenteen väylien
rakentamisessa koko maassa. Hankkeita on jonossa kymmeniksi vuosiksi
nykyisellä rahoitusvauhdilla.
Arvoisa puhemies! Pidän hyvänä, että hallitus on
osoittanut lisärahoitusta muun muassa puukuljetusten turvaamiseen
ja että yksityisteiden ylläpitoon valtiovarainvaliokunta
on osoittanut 5 miljoonan euron lisäystä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluan tuoda esille niitä keskisuomalaisia
tiehankkeita, joita on yhdessä Keski-Suomen kansanedustajina
aloitteina tuotu esille ja joita itsekin olen esille tuonut. Muun
muassa Keuruun ja Ähtärin välinen soratie,
kahden kaupunkikeskuksen välinen tie, on mutkainen, mäkinen
soratie, jolle on varoitettu jopa raskaalla liikenteellä lähtemästä.
Tämä tie tulisi saattaa nykytarvetta vastaavaan
kuntoon mahdollisimman pian.
Samoin Petäjäveden ja Uuraisten välillä Kintaus—Ylä-Kintaus-osuudella
on raskasta turve- ja puutavaraliikennettä varsin paljon
tulossa. Samoin ed. Peltosen mainitsemalla Mäntän
ja Jämsän välisellä kantatiellä,
joka on talvella 70 kilometrin ajonopeudessa, on paljon raskasta
puutavaraliikennettä. Se tulisi myös rakentaa
parempaan ja sujuvampaan liikennekuntoon. Tässä eräitä esimerkkejä maakunnan
teistä, näistä voisi luetella kyllä muitakin.
Arvoisa puhemies! Haluan keskittyä pääpoikkirataan,
tarkoitan rataa, joka tulee Joensuusta Huutokosken, Pieksämäen,
Jyväskylän ja Haapamäen kautta tällä hetkellä Vaasaan,
mutta myös on rakennettu rata ollut Haapamäeltä Parkanon kautta
Poriin. Tästä radasta voisi käyttää nimeä pääpoikkirata,
se kulkee poikki Suomen Suomen leveimmällä kohdalla.
Vastaavasti idässä se Huutokoskelta haarautuu
myös Savonlinnaan, mikä rataosuus laitetaan nyt
budjettiesityksen mukaan lähitulevaisuudessa kuntoon, ja
edelleen Parikkalaan. Parikkalasta on aikoinaan ollut rata myös
Elisenvaaraan, ja toivon, että tämä rata palautettaisiin.
Mielestäni tämä pääpoikkirata
pitäisi rakentaa siihen kuntoon, että sitä todella
voitaisiin käyttää ja hyödyntää länsirannikon,
Rauman ja Porin, satamakapasiteettia. Edelleen se palvelisi Mittnordenia,
poikki Suomen, yli Merenkurkun, poikki Keski-Ruotsin ja Keski-Norjan
yhteyttä aina Atlantille kansainvälisenä reittinä.
Toivon, että tätä ryhdyttäisiin
kehittämään, kuten maaherrojen johdolla
tätä on 20 vuotta sitten jo esille tuotu. Toivon,
että tämä hanke aivan uudella tavalla
nähtäisiin. Kaiken liikenteen ei ole pakko kulkea
Salpausselkää pitkin, jossa on jo ahtautta junaliikenteessä.
Tämä pääpoikkirata tulisi ottaa tehokkaaseen
käyttöön.
Samoin näen, että Suomen tavaraliikenteen keskusasemaksi
tulisi muodostaa Haapamäki, jota se on ollut 1978 asti
monella tavalla. On tiedossa, että Tampereen tavaraliikennepiha
tulee ahtaaksi ja jouduttaisiin hyvin kalliisiin maan ostoihin,
monien siltojen tekemisiin yli valtateitten, yli pääradan,
jotta tätä voitaisiin siirtää Tampereelta
jonnekin muualle. Siksi vaihtoehto Haapamäki tulisi ottaa
tässä hyvin vakavasti, ja keskeinen sijainti olisi
vahva seikka puoltamassa juuri Suomen tavaraliikenteen järjestelyratapihaa
Haapamäelle. Samalla vältettäisiin myös
Jyväskylässä uuden tavaraliikenneratapihan
rakentaminen. Tampereen nykyinen ratapiha riittäisi pitkäksi
aikaa eteenpäin, jos Haapamäestä tulisi tämä järjestelyratapiha.
Nämä ovat tulevaisuuden pitkän tähtäimen
visioita.
Tuon yhden asian myös esille. Paljon on puhuttu Seinäjoki—Oulu-radan
toisesta raideparista. Mielestäni pitäisi rakentaa
Keski-Suomen rata, joka kulkee Jyväskylästä Äänekosken
ja Saarijärven kautta Haapajärvelle, edelleen
sieltä Ylivieskaan hyvää rataa myöten,
siihen kuntoon, että se olisi todella vaihtoehto Helsingin
ja Oulun välillä.
Vielä voitaisiin ajatella aikoinaan ollutta suunnitelmaa
radasta Haapamäeltä Multian kautta Saarijärvelle.
Tämä olisi lyhin yhteys, jos tuo rata olisi, Helsingin
ja Oulun välillä.
Arvoisa puhemies! Kaikkein keskeisin yhteys on huolehtia siitä,
että nykyinen liikenne Haapamäelle toimisi ja
että myös uhanalainen illan kiskobussiyhteys kulkisi
jatkossakin Haapamäelle siten parannettuna, että tuo
kiskobussi ajaa Haapamäeltä Keuruulle. Tästä asiasta
tulen jättämään huomenna myös
toimenpidealoitteen.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Valtatie 8 ja Valtatie 23 ovat yhdessä Porin
pohjoispuolella osuudella Pori—Söörmarkku
noin 10 kilometrin matka. Tämä tieosa on ollut
jo pitkään pahasti ruuhkautunut, ja liikennemäärät ovat
noin 13 000. Pitkämatkainen liikenne ja paikallinen
liikenne sekoittuvat samassa verkossa, mikä erityisesti
haittaa työmatkaliikennettä tällä välillä.
Tien parannushankkeen tavoite, välityskyvyn lisääminen,
toteutetaan rakentamalla uusi yksiajoratainen valtatieosuus tarvittavine
eritasoliittymineen nykyisen tien länsipuolelle. Tällöin
paikallinen liikenne, maatalousliikenne ja kevyt liikenne jäävät
nykyiselle väylälle.
Tällaisen tien parannushankkeen arvioitu suunnitelmakustannus
on noin 14 miljoonaa euroa. Vuodelle 2008 tai myöhemmille
vuosille, kun hanke aloitetaan, kustannus olisi ensi vaiheessa noin
4 miljoonaa euroa. Kovasti toivon, kun nyt näyttää,
että aivan ensi vuodelle tätä hanketta
ei saada vietyä loppuun tai alullekaan vielä tässä vaiheessa,
että myöhempinä vuosina tämä voitaisiin
käynnistää, mitä nopeammin,
sen parempi.
Lauri Oinonen /kesk:
Herra puhemies! Valtatie 23, josta ed. Kataja mainitsi, on Suomen
pisin poikittaissuunnan valtatie: todellakin Porista Parkanon, Haapamäen
kautta Jyväskylään, Pieksämäelle,
edelleen Joensuuhun. Sen alku siellä Porissa on hieman
ongelmallinen, kuten ed. Kataja mainitsi. Toivon, että tämä saataisiin
kuntoon. Samoin alleviivaisin, että myös rata
Parkanosta Kankaanpään kautta Poriin, mikä kulkee hyviä kangasmaastoja
myöten, tulisi palauttaa ensimmäisenä osuutena
Haapamäki—Parkano—Pori-radasta tehokkaaseen
liikenteeseen. Tällöin Parkanosta voisivat pohjoisen
suunnasta tulevat junat ajaa suoraan Porin satamiin ilman, että tarvitsisi
suuntaa muuttaa. Tietysti, kun tuo rata olisi sitten toistaiseksi
sähköistämätön, niin
se pitäisi aikanaan sähköistää,
jotta junat voisivat ajaa suoraan, ja muun muassa jääliikenteen
vaikeutuessa pohjoisessa Porin satamat ovat hyvin tehokkaat ja siellä on
kapasiteettia.
Yleiskeskustelu pääluokasta 31 päättyi.