3) Hallituksen esitys eräiden tehtävien siirtämistä Maahanmuuttovirastoon
koskevaksi lainsäädännöksi
Tapani Tölli /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Esittelen tämän niin sanotusti
lyhyen kaavan mukaan. Tämän hallituksen esityksen
tavoitteena on antaa Maahanmuuttovirastolle toimivalta turvapaikanhakijoiden
ja tilapäistä suojelua saavien vastaanoton käytännön toiminnan
ohjauksesta ja suunnittelusta. Toimivaltaan tulisi kuulumaan myös
vastuu ulkomaalaisten säilöönottoyksikön
käytännön toiminnan ohjauksesta sekä ihmiskaupan
uhrien auttamisen toimeenpanon ohjaus. Tällä hetkellä näitä toimia hoidetaan
sisäasiainministeriössä ja työ-
ja elinkeinokeskuksissa. Hallintovaliokunta puoltaa tä-tä tehtävien
ja toimivallan siirtoa Maahanmuuttovirastolle. Turvapaikanhakijoiden
vastaanottoa voidaan pitää valtakunnallisena tehtävänä, jolla
on läheinen yhteys Maahanmuuttoviraston vastuulla olevaan
turvapaikkapäätöksentekoon.
Valiokunta oli yksimielinen ja puoltaa tämän hallituksen
esityksen hyväksymistä. Tässä on pieniä tarkennuksia
lakiehdotuksen pykäliin.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Turvapaikan hakemisessa olisi hyvin toivottavaa,
että tämä käsittelyprosessi
olisi mahdollisimman nopea, jotta turvapaikanhakija voisi saada
tiedon turvapaikastaan pikaisesti ja asiat etenisivät tarkoituksenmukaisella
tavalla myönteisesti. Mutta vastaavasti myös ne
ongelmat, mitä kovastikin pitkittyneitten prosessien vuoksi
on ollut, saataisiin poistettua, jos turvapaikkakäsittely
voisi tapahtua hyvinkin nopeasti. Samalla voitaisiin välttyä tältä turvapaikanhakuturismilta,
jossa turvapaikanhakijat tulevat maahan tietoisina siitä,
että prosessi kestää pitkään
ja voi sitten olla maassa, kuten esimerkiksi Suomessa, pitkään
tämän hakuprosessin keston ajan. Siksi prosessien
nopea mutta myös oikeudenmukainen käsittely olisi
kaikille osapuolille mahdollisimman toivottava ja paras asia.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Tämä esitys on perusteltu,
mutta ongelmana on se, mikä nousee esiin sekä tässä hallintovaliokunnan
mietinnössä että siihen liitetyssä työ-
ja tasa-arvoasiainvaliokunnan lausunnossa, nimittäin Maahanmuuttoviraston
henkilöresurssit. Tässähän ollaan
virastoon siirtämässä sisäasiainministeriön
maahanmuutto-osastolta kaksi virkaa viranhaltijoineen ja te-keskusten
virkakokonaisuudesta kaksi henkilötyövuotta. Näitä henkilöstöresursseja
on pidetty vähäisenä, kun otetaan huomioon
Maahanmuuttovirastolle siirrettävien tehtävien
laajuus ja lisäksi se, että turvapaikan-hakijoiden
määrässä on tapahtunut viime
vuosina todella voimakas kasvu. Ja kun täällä on
ministeri paikalla, niin olisi ihan kiinnostavaa kuulla, miten ministeri
arvioi, riittävätkö nyt teidän mielestänne
nämä resurssit, mitä tämän
muutoksen myötä ollaan muuttamassa.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
omassa lausunnossaan katsoi, että maahanmuuttohallinnon
keskittäminen yhden keskusviraston alle on järkevää ja
se tehostaa toimintaa ja helpottaa maahanmuuttoon liittyvien tehtävien
hoitamista. Aina kun toiminta tehostuu ja virtaviivaistuu, niin
silloin periaatteessa resursseja pitäisi myös vapautua.
No, toivotaan, että tämä resurssien käyttö tehostuu
ja saadaan samoilla ihmistyöresursseilla enemmän
aikaan.
Mutta koska tätä urakkaa on paljon ja on erittäin
tärkeätä, että myös
turvapaikanhakijat, jotka sitten tuon turvapaikan saavat, kotoutuisivat
ja integroituisivat tähän meidän yhteiskuntaamme mahdollisimman
nopeasti ja löytäisivät sen oman paikkansa,
niin myös työelämävaliokunta
kantoi huolta nimenomaan tämän kotouttamistoiminnan
resursseista.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Olisin kyselytunnilla kysynyt ministeriltä yhtä asiaa
ja itse asiassa käytän kyllä tätä tilaisuutta nyt
hyväkseni ja kysyn sitä.
Miten on mahdollista, että ministeri ihan demokraattisessa
maassa edes väläyttää sellaista ratkaisua,
että kunnat pakotettaisiin ottamaan turvapaikanhakijoita
omille alueilleen? Kyllä jonkinlainen sivistynyt käyttäytyminen
tässäkin täytyisi olla. Ei tällaisella
pakolla voi kuntia pakottaa, vaan siinä täytyy
olla joko rahan houkuttimena tai jonkin muun, joka antaa kunnille
mahdollisuuden selviytyä näistä velvoitteistaan.
Olisin kysynyt, onko myös ministeri todella — minä ainakin
olen huolissani — huolissaan siitä niin sanotusta
turvapaikkamatkailusta ja siitä, että Euroopan
unionin jäsenmaista tänne tulee turvapaikanhakijoita,
jotka 2—3 kuukauden ajan ovat meillä meidän
sosiaaliturvan piirissä. Se ei ole mitään
kovin halpaa lystiä sen takia, että 2—3
kuukautta Suomen sosiaaliturvalla on aikamoinen paukku, kun mennään
sitten Bulgariaan, omaan maahan. Ja tämä johtuu
siitä, että näitä ei ole mahdollista
käsitellä riittävän nopeasti,
koska ei ole henkilökuntaa. Mutta on siinä myös meidän
asenteissamme muuttamista. Ei tällaisia henkilöitä ylipäätään
pitäisi ottaa turvapaikanhakijoiksi. Elikkä aikooko
ministeri muuttaa tässä lakia sen takia, että päästään
EU-turvapaikanhakijoista eroon? Eihän siinä ole
mitään järkeä, tällaisessa
järjestelmässä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä keskittämisprosessi
on minusta ihan oikein, koska tässä aikaisemmin
on ollut ristiriitaa. Kun se oli kahden orgaanin alla, niin se ei
oikein toiminut.
Nyt oikeastaan samaan asiaan, johon edellisetkin puhujat ovat
kiinnittäneet huomiota, koska ainakin itselleni on tullut
jopa Pohjois-Karjalastakin aika paljon yhteydenottoja siitä,
jotta sinnehän on tullut turvapaikanhakijoita aika huomattavia
määriä, useita kymmeniä, joista
sitten on todettu sen prosessin kuluessa, että heidät
on tutkittu jo jossakin toisessa maassa, EU-maassa. Jotenkin tämä asia
vuotaa siinä hommassa. En tiedä, saadaanko se
jollakin järkevällä tavalla hallintaan,
toivoisi saatavan. Sehän tapahtuu sillä tavalla,
jotta kun ihminen, josta on jo muualla todettu, jotta hänellä ei
ole turvapaikkaoikeutta, kuitenkin tulee Suomeen, niin sitä tutkitaan
vielä, ja sitten kun aina kaksi poliisihenkilöä lähtee viemään,
saattamaan koneella johonkin, ja pitää olla vastaanottajat
siellä, niin se sitoo aika paljon meidän viranomaisresurssejamme
lähinnä poliisin osalta.
Onko tässä jotain sen tyyppistä valmistelutyötä olemassa,
että tämä tiedonvälitys tehostuisi? Tiedän
siinä ongelmia olevan, koska henkilöllisyyksiä saattaa
olla monta ja aina se totuus ei käy esille ennen kuin myöhemmissä tutkimuksissa. Mitä
tässä ollaan
tekemässä? Voiko ministeri tähän
jotain todeta?
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen
esitys ja valiokunnan kannanotot ovat ihan järkeviä,
nimenomaan se, että käsittely saadaan yhdenmukaiseksi
ja yhdenvertaiseksi koko maassa. Se on kannatettavaa ajatuksena
ainakin, ja on asianmukaisesti korostettu riittäviä voimavaroja.
Mutta syy, miten me tähän olemme joutuneet, on
kyllä ministeri Thorsin johtama ulkomaalaispolitiikka,
löperö linja, jonka viesti on mennyt ihmissalakuljettajille
ja muille. Kaikista huvittavinta tässä on se,
että nyt EU-maista on satoja turvapaikanhakijoita ollut
käsitykseni mukaan Bulgariasta ja Romaniasta. Kun Bulgaria
ja Romania hyväksyttiin EU:n jäseniksi, niin eikö näitten
olojen pitänyt olla sellaiset, ettei sieltä nyt turvapaikkaa
ainakaan tarvitse toisesta EU-maasta hakea, ainakaan nyt Suomesta?
Arvoisa puhemies! Kyllä järkytyksellä kuuntelin
televisiouutisia, taikka oliko se uutisissa vai missä se
oli, kun ministeri totesi, että pitää harkita
vakavasti, että pakotetaan kunnat ottamaan turvapaikanhakijoita.
Eikö arvoisa ministeri muista, että kyllä kunnillakin
on jonkinlainen itsemääräämisoikeus
sen suhteen, mitä ne joutuvat tekemään?
Eivät ainakaan tällaiset asiat minun mielestäni
kuulu siihen.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Vähän huuli pyöreänä kuuntelin
edustajien Ukkola ja Vistbacka äskeisiä puheenvuoroja
sen takia, että Suomessahan on täydellinen kuntajako. Aina
kun ihminen astuu tämän maan rajojen sisäpuolelle,
aina astuu johonkin kuntaan. Hän tekee ratkaisun siitä,
että hän on jossakin kunnassa. Elikkä toisin
sanoen täytyy sanoa, että ministeriltä soisin
vastauksen sellaiseen kysymykseen sitten, jos hän vastaa
jotakin noihin äskeisiin heittoihin, onko valtiolla, Suomen
hallituksella tarkoitus perustaa erikoinen territorio Kanadan mallin
mukaan, joka on valtion erityisalue ulkopuolella täydellisen
kuntajaon, niin että tämä äskeinen
voi jollakin tavalla saada järkevän ratkaisun.
Pentti Oinonen /ps:
Arvoisa puhemies! Järkyttyneenä luin tänä aamuna
lehdestä siitä, että ministeri Thors
on pakottamassa kuntia pakko-ottamaan maahanmuuttajia, ja kunnista
on tullutkin useita yhteydenottoja siitä, onko nyt ministeri
Thors ajan tasalla tänä päivänä.
Kysyisinkin ministeri Thorsilta, milloinka rupeatte touhuamaan semmoista
lakia voimaan, että pakotetaan maahanmuuttajat tulemaan
tänne Suomeen.
Maahanmuutto- ja eurooppaministeri Astrid Thors
Arvoisa puhemies! Arvoisat kollegat! Ensinnäkin varsinaisesta
laista ja Maahanmuuttoviraston resursseista.
Tässä uskomme, että todellakin toiminta
tehostuu, kun vastaanottokeskusten ohjaus voi tapahtua yhdestä paikasta.
Nyt ohjaus on usein ollut eri te-keskuksista, ja siten tätä tehostamismahdollisuutta
on.
Ed. Tiilikaisen kysymykseen: meillä on huoli, että uusissa
elyissä ei ole riittävästi henkilökuntaa
varsinaista kotouttamisen tukemista varten. Siinä tällä hetkellä todella
revitään ihmisiä ja monelle elylle tuodaan
uusiakin tehtäviä. Henkilökohtaisesti
huoleni on suurempi sen osalta ja kyllä verrattain suuri
huoli.
Sitten mitä tulee Maahanmuuttoviraston muihin resursseihin,
niin onneksihan eduskunta on myötävaikuttanut
siihen, että me olemme kahteen otteeseen tänä vuonna
pystyneet lisäämään Maahanmuuttoviraston
henkilöresursseja ja henkilöitä on rekrytoitu.
Me olemme saaneet aikaan sellaisia tuloksia, että on tehty
enemmän päätöksiä kuin
on ollut hakijoita per kuukausi. Se on tapa, millä pääsemme
purkamaan jonoja, koska olemme kaikki samaa mieltä siitä,
että pitkät oleskeluajat ovat omalta osaltaan
niin sanottu vetotekijä. Tähän olemme
päässeet ja olemme päässeet
myöskin tuloksiin.
Mielenkiintoista on lokakuun tilastojen valossa, että suurin
ryhmä turvapaikanhakijoita oli viime kuussa, lokakuussa,
Venäjän federaatiosta. Tämä on
uusi trendi Suomen turvapaikkaluvuissa. Todettakoon myös,
että alaikäisten määrä on selvästi
laskenut. Se on vain 5—10 prosenttia kuukausittaisista
tulijoista, joten sekin on muuttunut.
Sitten väitetään hyvin laajasti,
että Thorsin löperö linja olisi vaikuttanut
siihen, että on turvapaikanhakijoita lisääntynyt.
En voi kuin viitata siihen, että kasvu on ollut henkilömäärissä paljon
paljon suurempaa, jos me katsomme, miten monta henkilöä per
viimeinen syyskuu on hakenut Ruotsissa, Norjassa: on lisääntynyt
melkein 17 000 henkilöä Ruotsissa, 13 500
Norjassa per viimeinen päivä syyskuuta, jolloin
meillä oli noin 4 200 turvapaikanhakijaa. Myöskin
Tanskassa lisääntymistä on tapahtunut,
niin että se siitä yksittäisen henkilön
vaikutuksesta, joka ei tee yksittäisiä turvapaikkapäätöksiä.
Mitä tulee sitten meidän uskottavuuteemme koskien
kiintiöpakolaisia. Tietenkään viranomaiset
tai tiedotusvälineet eivät aina sitä täsmällistä totuutta
pysty esittämään, mutta meillä on
erittäin vaikea tilanne. 31 henkilöä,
joilla on oikeus tulla Suomeen, on edelleen pakolaisleireillä hätätapauksina,
koska heille ei löydy kuntapaikkaa. Meillä on
tällä hetkellä tilanne siis se, että kunnat
päättävät, minkälaista
ulkopolitiikkaa me tässä suhteessa harjoitamme.
Esimerkkinä mainittakoon Tanska, jonka minä koen
demokratiaksi ja jossa on toisenlainen järjestelmä,
jossa valtio määrää, mihin kuntaan
henkilöt sijoitetaan. Kyse nyt on vain niistä kiintiöpakolaisista,
joista eduskunta ja hallitus ovat yhdessä päättäneet,
ja tämä on hätähuuto tämän
tilanteen osalta, todellakin hätähuuto. Voi olla,
että kunnat odottavat tällä hetkellä,
että laskennalliset korvaukset nousisivat. Mutta pelkään
todella, on hätähuuto tämän tilanteen
jatkumisen osalta.
Sitten vielä tästä niin sanotusta
turismista. Meillä on kahdenlaisia tilanteita. Toisaalta
ovat siis toiset EU-kansalaiset, ne, jotka ovat tulleet toisesta
EU-maasta. Muistettakoon myöskin, että on suomalaisia,
jotka ovat hakeneet toisista EU-maista turvapaikkaa. Me olemme todenneet,
että on kaksi eri tilannetta. Toisaalta on turvapaikkahaun
rajoittaminen. Siitä emme yksin päätä. Mutta
toinen asia, johon me voimme kansallisesti puuttua, on se, kuka
pääsee vastaanottojärjestelmään,
ja siihen olemme puuttumassa, kun olemme uudistamassa lainsäädäntöä.
Ei ole tarkoituksenmukaista, että toisista EU-maista voidaan
tulla asumaan meidän vastaanottokeskuksissamme ja saada
sitä kautta turvaa ja ehkä kiertää myöskin
vapaan liikkuvuuden säännöksiä.
Sitten ovat ne, jotka ovat hakeneet turvapaikkaa jo toisessa
EU-maassa. Meillä on entistä paremmat välineet
tietää, keitä nämä henkilöt
ovat. Aiemmin oli useampi turvapaikanhakija, joka oli hakenut turvapaikkaa
muista Pohjoismaista. Tällä hetkellä meillä on
moni turvapaikanhakija, joka on esimerkiksi Italiasta, Maltalta
ja Kreikasta hakenut turvapaikkaa, ja Italia ja Kreikka eivät
tee kyllä hirveän paljon yhteistyötä tämän suhteen,
mikä tähän liittyy. He ovat rajoittaneet. He
ovat vaikeuttaneet. Mutta toisaalta voimme järkeistää myöskin
sitä toimintaa ja erityisesti vapaaehtoista paluuta edistää.
Yhtenä ongelmana koko tässä vyyhdessä on se,
että Strasbourgin ihmisoikeustuomioistuin on joissakin
tapauksissa kieltänyt näitten käännyttämisten
toimeenpanon, elikkä me emme, ennen kuin Strasbourgin ihmisoikeustuomioistuin
on sanonut lopullisen sanansa, voi lähettää henkilöitä takaisin
nimenomaan Maltalle, Kreikkaan ja Italiaan. Meillä on noin
satakunta henkilöä, jotka ovat täällä Suomessa
sen johdosta. Hollannissa ja Isossa-Britanniassa on vastaavanlainen
tilanne, ja Saksan perustuslakituomioistuin on sellaisen vastaavan
päätöksen tehnyt, että Kreikan
tilanne ei vastaa ihmisoikeusnormeja. Tämä on
myöskin huolestuttavaa. Jos meillä on yhteisiä normeja EU:ssa,
niin jotkut maat siitä laistavat ja tekevät yhteisen
toiminnan erittäin vaikeaksi.
Marjaana Koskinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Haluan ministeriltä vaan kuulla
vastauksen, joka ei ihan suoranaisesti kuulu käsiteltyyn asiaan.
Tänä kesänä nousi sen tyyppinen
ongelma, että Pohjois-Suomessa, Pohjois-Karjalassa, oli luonnonmarjapoimijoita,
jotka olivat suurin osa saapuneet Vietnamista, ja heillä oli
välittäjä, joka takavarikoi heidän
passinsa, ja he joutuivat tekemään nälkäpalkalla
työtä sellaisissa olosuhteissa, jotka eivät
vastaa ollenkaan inhimillisiä asumismuotoja. Sitten tilanne
oli se, että heidän omaisuutensa kotimaassa oli
suurin piirtein pantattu, jotta he olivat saaneet matkalipun tänne Suomeen.
Aika moni heistä palasi vasta lokakuun puolessa välissä takaisinpäin,
ja ongelmahan on siinä, että meillä ei
ole sosiaaliturvajärjestelmää, he eivät
pääse meidän sosiaaliturvajärjestelmämme
piiriin, ja he olivat täysin alisteisessa asemassa, niin
että tavallaan voi puhua ihan ihmisoikeusrikoksesta, joka
tapahtui.
Tämä nyt ei suoranaisesti ole Maahanmuuttoviraston
asia, mutta ajattelin vaan tuoda sen esille, koska tämä on
lisääntynyt, eli nämä välittäjät ottavat
rahaa, kun he tuovat näitä ihmisiä tänne, jotka
kuvittelevat, että he rikastuvat kesän aikana,
kun luonnonmarjoja poimivat. Tässäkin lopputulos
oli aika huono näitten asioitten kohdalla. Suomi ei ole
ainut suinkaan, Ruotsissa on ihan saman tyyppistä toimintaa.
Päivi Lipponen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Marjaana Koskinen nosti hyvin tärkeän
asian. Kun me mietimme, mitä on ihmiskauppa, niin kyllähän
tämänkin tyyppinen toiminta voidaan lukea ihmiskaupaksi.
On erittäin hyvä asia, että maahanmuuttoa
organisoidaan nyt tehokkaasti ja sillä tavalla saadaan
resurssit hyvään käyttöön.
Tärkeintä on, että turvapaikanhakijat
ja maahanmuuttajat ohjataan kuntiin, joissa heillä on mahdollisuus
kotoutua, heillä on mahdollisuus päästä osaksi
suomalaista yhteiskuntaa, kansalaiseksi kansalaisten rinnalle. On
erittäin tärkeätä, että nämä turvapaikanhakijat
saavat nopeasti päätöksen turvapaikasta,
koska se auttaa heitä myös sitten rakentamaan
sitä omaa elämäänsä sen
sijaan, että heitä pidetään
erilaisissa keskuksissa ja kaikki on epävarmuuden tilassa
ja kielten opiskelukin takkuaa.
Kun me mietimme Suomen kansalaisia, niin kyllähän
Suomen kansalaisilla on velvollisuuksia, ja minun mielestäni
me voimme Suomessa edellyttää, että myös
maahanmuuttajilla, turvapaikan saaneilla henkilöillä on
velvollisuus opiskella suomen kieltä vaikka täysipäiväisesti
alkuvaiheessa, hankkia kielitaito, koska se on se portti, jolla
päästään sitten suomalaiseen
työelämään. Mahdollisesti sitten
muuntokoulutuksen avulla saadaan heidän ammattitaitonsa
vastaamaan Suomessa vaadittavaa ammattitaitoa.
Kun Suomessa on tämä valtava ikärakenteen muutos
nyt hyvin uhkaavana ja me tarvitsemme työntekijöitä,
niin minun mielestäni tätä keskustelua
pitäisi käyttää siihen, kuinka
me pystymme saamaan nämä vapaaehtoiset tulijat
nyt kotoutumaan Suomeen, että he menevät Suomessa
työelämään ja haluavat tätä suomalaista
yhteiskuntaa rakentaa.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Täällä ministeri
viittasi siihen, miten turvapaikanhakijoiden määrät
ovat kasvaneet muissa Pohjoismaissa. Näin ilman muuta on
ja kansainvälisiä paineita on kaikkialla. Mutta
se ei poista sitä tosiseikkaa, että meidän
lainsäädännössämme
on tällä hetkellä tiettyjä vetovoimatekijöitä,
jotka ovat kannustaneet tänne tuloa myöskin muista Pohjoismaista.
On erittäin tärkeää, että meillä on tulossa
ulkomaalaislakiin muutoksia. Ymmärtääkseni
vielä tämän vuoden aikana on tulossa näitä muutoksia
liittyen ikätesteihin, liittyen perheen yhdistämisiin
ja muihin, jotka vievät meidät pohjoismaista käytäntöä kohti.
Kokonaan toinen asia on sitten se, että jo turvapaikan
saaneet tai pakolaisina tulleet joutuvat olemaan siellä vastaanottokeskuksissa.
Se ei ole mikään toivottu tilanne missään
nimessä. Tausta on ehkä se, että kun
nämä määrät ovat nyt
nousseet niin paljon, niin se on osittain johtanut siihen, että ei
ole mitään muuta paikkaa ollut kuin tämä vastaanottokeskus.
Toisaalta se korvaus, jonka kunnat saavat, on jäänyt
jälkeen niin paljon, että kunnilla ei ole ollut
halukkuutta ottaa vastaan näitä pakolaisia tai
jo turvapaikan saaneita. Nyt sitä korvausta tullaan nostamaan
muistaakseni 10 prosenttia, mutta sen nousun pitäisi olla
ehkä vieläkin enemmän, jotta voitaisiin
kunnille tarjota tätä mahdollisuutta.
Tämä ministerin viittaama kannanotto sen suhteen,
että voitaisiin pakottaa kuntia ottamaan, on sikäli
vaarallinen, että näitten kuntien näkökulma
tähän asiaan on hyvin erilainen. On toisia kuntia,
jotka ovat valmiita ottamaan, kun vain on riittävän
tasoiset korvaukset. Sitten on sellaisia kuntia, joissa lähtökohtaisesti
ajatellaan tätä asiaa erittäin vieraana
eikä osata suhtautua siihen oikealla tavalla, ja silloin
se ei myöskään niitten menijöiden
kannalta ole kovin hyvä tilanne, jos joutuu tällaiseen
ympäristöön. Eli toivoisin, että tähän
löytyisi sitä kautta ratkaisu, ei pakottamalla
vaan kannustamalla.
Mutta siinä ministeri on täysin oikeassa,
että vastaanottokeskuksista pitää saada
ne ihmiset kentälle, jotka ovat saaneet turvapaikan. Se
ei ole mikään säilytyspaikka, vaan ainoastaan
niitten ihmisten olopaikka, jotka vielä vartoavat sitä tilannetta,
saavatko he luvan jäädä Suomeen, ja jos eivät
saa, niin sitten välittömästi, niin pian
kuin mahdollista, poistetaan maasta.
Tapani Tölli /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä keskustelussa useissa
puheenvuoroissa on viitattu riittäviin resursseihin. Hallintovaliokunta on
omalta osaltaan ottanut useassa yhteydessä kantaa siihen,
että turvapaikkahakemusten käsittelyyn on käytettävissä riittävät
resurssit, jotta käsittelyajat olisivat kohtuulliset.
Tämänkin lakiesityksen yhteydessä kiinnitti huomiota
kahteen kohtaan resurssien osalta niin, että Maahanmuuttovirastolle
tämän tehtävien siirron yhteydessä osoitetaan
riittävät resurssit ja toisaalta elinkeino-, liikenne-
ja ympäristökeskuksille, koska ne keskeisesti
hoitavat näitä maahanmuuttoasioita; myöskin
niillä pitää olla käytettävissä riittävät
resurssit, jotta tämä asia pysyy hallinnassa.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Lipponen sanoi aivan oikein, että niin
turvapaikan haku ja -hakijat kuin kiintiöpakolaisetkin on
syytä sijoittaa kuntiin, joissa on mahdollista kotoutua.
Tämä on se avainsana: on sijoitettava sellaisiin
kuntiin, jotka ottavat vastaan ja haluavat ottaa vastaan. Jos pakolaisia,
turvapaikanhakijoita, sijoitetaan sellaisiin kuntiin, jotka vastustavat
näiden pakolaisten tuloa, he saavat aivan älyttömän
käsityksen Suomesta ja suomalaisista, koska silloin he
joutuvat tietyllä tavalla syrjinnän ja tämän
tyyppisen kohtelun alaisiksi, ja tämä ei ole tietenkään
sivistysvaltion mukaista. Eli ei kuntiin pakkoa vaan enemmän
rahaa, kuten ed. Satonen täällä toi esille.
Sitten haluaisin toivoa sitä asiaa, että kun
ihan selkeästi nähdään, että on
sellaisia tulijoita, jotka palautetaan aivan tuota pikaa pois meiltä,
on Dublin-tapauksia ja on EU-maista tulevia turvapaikanhakijoita,
niin eikö tätä prosessia voida nopeuttaa
niin, että se ei kestä kuukautta tai kahta, vaan
se kestää viikon. Tämä estäisi
tämän tyyppisen maahanmuuton Suomeen, ainakin
siitä tieto silloin leviäisi, että ei
enää tämmöinen vetele. Ministeri
on ihan oikeassa siinä, että Kreikka esimerkiksi
on sellainen maa, johon ei ainakaan näillä näkymin
voi palauttaa pakolaisia, jos sieltä tulee heitä tänne
Suomeen. Mutta minä toivoisin, että ministeri
ottaisi esille tämän asian Euroopan unionin kokouksissa
ja vaatisi, että siellä on jokaisen valtion omat
järjestelmänsä laitettava sellaiseen
kuntoon, että niitä ei tarvitse hävetä ja
että ne täyttävät Euroopan neuvoston vaatimukset
ja ihmisoikeustuomioistuimen edellytykset. Muutenhan tästä ei
tule mitään.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Täällä on puhuttu
romanialaisista ja bulgarialaisista turvapaikanhakijoista. Kun te,
ministeri Thors, olette myös EU-asioista vastaava ministeri,
niin vetoan siihen, että nyt ryhdyttäisiin voimakkaasti
panostamaan ja myös painostamaan Euroopan unionissa siihen,
että Bulgarian ja Romanian romanien asemaa ihan siellä kotimaassa,
lähtömaassa kohennettaisiin ja korjattaisiin niitä epäkohtia,
jotka vaikuttavat siihen, että he lähtevät liikkeelle,
mikä näkyy myös esimerkiksi kerjäläisongelmana
täällä Helsinginkin kaduilla. Jälkiviisaasti
voi todeta, että nämä kaksi maata kyllä otettiin
liian nopeasti Euroopan unionin jäseneksi. Olisi ollut
parempi, että olisi pidempään annettu
niille aikaa näiden vähemmistöjen osalta valmistautua
Euroopan unionin jäsenyyteen.
Kun pakolaisten määrä maailmassa
on joka tapauksessa suuri ja Suomi haluaa kantaa, ihan oikein, oman
osuutensa yhteisvastuullisesti pakolaisten vastaanottamisesta, mutta
emme voi kuitenkaan kaikki pakolaisia ottaa vastaan, niin eikö meidän
tulisi käyttää nykyistä suurempaa
harkintaa sen suhteen, että valitsisimme sellaisia pakolaisryhmiä,
joilla olisi mahdollisuus kulttuurisesti ja esimerkiksi myös
uskonnollisesti helpommin sopeutua suomalaiseen yhteiskuntaan ja
integroitua tähän suomalaiseen yhteiskuntaan?
Maahanmuutto- ja eurooppaministeri Astrid Thors
Arvoisa puhemies! Arvoisat kollegat! Edustajat Lipponen ja Marjaana
Koskinen nostivat esiin luonnonmarjapoimijoiden tilanteen. Me tiedämme,
että he tulevat maahan niin sanotuilla viisumeilla, mutta
tiedämme toisaalta myöskin, että tällaisten
kaikkien maksujen pyytäminen työnvälityksestä tai
muusta toiminnasta on Ilon sopimuksen kieltämää.
Mutta on totta, että näissä tapauksissa
tutkittiin myöskin, liittyykö siihen ihmiskauppaa.
Ministerinä vastaan meidän ihmiskaupan vastaisesta
toimintaohjelmastamme, ja me olemme luoneet auttamisjärjestelmän,
johon he voivat päästä, jotta he saisivat
ihmisarvoisen kohtelun. On ongelmia todellakin näissä joissakin
välitystapauksissa, ja heille on annettu väärää tietoa.
Siksi olen onnellinen, että me olemme nyt saaneet aikaan
toimenpideohjelman ja jotenkin enemmän yhteistyösuhteita
kolmansien maiden kanssa, jotta me pääsemme paremmin
informoimaan henkilöitä. Mutta Suomen ja Ruotsin
tilanteet tällä hetkellä eroavat toisistaan,
koska tänne tullaan ja tehdään niin sanotusti
verovapaasti työtä. Ruotsissa ehkä ollaan
työsuhteessa. Jonkin verran on eroja sitten, mihin pystytään
puuttumaan.
Muutamat edustajat puuttuivat myöskin siihen tilanteeseen,
että vastaanottokeskuksissa on henkilöitä nyt
noin 300, joilla on siis varsinainen oleskelulupa Suomeen, mutta
he ovat tulleet tänne spontaanisti ja heillekään
ei ole löytynyt kotikuntaa. Tämä merkitsee,
juuri niin kuin ed. Lipponen totesi, että siellä vastaanottokeskuksessa varsinainen
kotoutuminen ei ala, ja se merkitsee, että menetämme
todella monta kuukautta, jolloin henkilöt olisivat todella
motivoituneita. Hukataan paljon paljon aikaa. Tähän
asiaan on tavalla tai toisella puututtava.
Todettakoon myöskin, että toivottavasti valtioneuvoston
esittelyyn ensi viikolla viedään niin sanottu
turvapaikkapaketti, ulkomaalaislain muutokset, joissa pyritään
muun muassa selventämään ne säännöt,
joiden mukaan ikätutkimuksia tehdään,
oleskelulupia myönnetään. Toivottavasti
se etenee sitten valtioneuvostossa ensi viikolla.
On totta, että kuntakorvaus ei ole noussut vuoden 1993
jälkeen. Sitä todellakaan ei ole nostettu. Mutta
muistettakoon myöskin, että se on laskennallinen
korvaus, sen lisäksi kunnat saavat todellisten kustannusten
mukaan korvauksia myöskin. Mutta meillä on ollut
pitkään sellainen jankutus, että mitkä ovat
ne todelliset kustannukset, koska moni kunta ei ole niitä pystynyt
esittämään, vaikka eduskuntakin pyysi,
edelliset eduskunnat ovat pyytäneet ja saaneet selvityksen
tästä, mutta ei ole löytynyt yhteisymmärrystä.
Maahanmuuttoviraston toimintaa on tehostettu. Sen lisäksi
myöskin varsinaisia turvapaikkaprosesseja on uudistettu,
ja kiitos siitä, että yhteisymmärryksessä olemme
päässeet lisäämään henkilökuntaa
20 henkilötyövuotta plus 40 henkilötyövuotta,
jotta pääsemme purkamaan nykyistä jonoa.
On selvää, että Suomi on kaikessa
toiminnassaan, ed. Ukkola, nostanut esiin kysymykset, jotka liittyvät
Kreikan ja niiden muiden maiden tilanteeseen, jotka eivät
nyt ole vastaanotossa ja turvapaikkaprosessissa eivät yllä eurooppalaiselle
tasolle. Erityisesti komissionkin velvollisuutena sopimusten vartijana
on myöskin valvoa, että maat toimivat tämän
mukaisesti.
Dublin-päätösten toimeenpano: On
ongelmia joidenkin muiden maiden kanssa, jotka haluavat rajoittaa
yhteyksiä, eivät toimi niin hitaamman mukaan.
Mutta sen lisäksi, että pyrimme tehostamaan yhteydenpitoa,
niin myöskin on edistettävä vapaaehtoista
paluuta, jos henkilö mieluummin sitten palaa saatuaan kielteiset
päätökset täältä Suomesta
suoraan alkuperäiseen maahansa. Se voisi olla ehkä parempi
ratkaisu näissä tapauksissa.
Valitettavasti Romanian ja Bulgarian tilanne on hyvin pitkälti
sellainen kuin ed. Räsänen totesi. Ne pääsivät
mukaan EU:hun sillä ehdolla, että niiden tilannetta
valvottaisiin, esimerkiksi oikeuslaitosta ja muun muassa korruptiotilannetta. Suomi
oli hyvin voimakkaasti ajamassa eduskunnan tuella tätä,
että tällainen valvontamekanismi säilyisi,
ja on selvää, että on asioita, jotka eivät
toteudu sellaisella tavalla kuin me toivomme. Mutta tässä näemme
osittain, että hakijavaltioita valvotaan tarkemmin kuin
sen jälkeen, kun ollaan EU:ssa. Siksi nyt, kun keskustelemme
niin sanotusta Tukholman ohjelmasta, joka on oikeus- ja sisäasioiden
uusi ohjelma, niin yhdessä olemme ajaneet voimakkaampaa
perusoikeuksien valvomista, perusoikeusviraston voimakkaampaa asemaa
ja myöskin, että komissiossa tulee olemaan jäsen,
joka vastaa perusoikeusasioista. Tällaisella tavalla on
pakko vahvistaa EU:n perusoikeusulottuvuutta.
Lopuksi todettakoon myös, että paljon keskustellaan
näitten ryhmien tilanteesta myöskin siinä valossa,
että Kanada on myöntänyt Tšekin
romaneille turvapaikkaoikeuksia ja sitten toisaalta ottanut uudelleen
käyttöön viisumipakon suhteessa tšekkiläisiin.
Se on herättänyt paljon keskustelua romanien tilanteesta.
Suomi on myöskin yleensä ollut hyvin aktiivisesti
ajamassa ja yrittämässä parantaa Euroopan
romanien tilannetta romanifoorumin ja Euroopan neuvoston kautta
ja tukenut ohjelmia, joilla edistetään romanien
integroitumista ja voidaan välttää heidän
syrjintäänsä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Samasta asiasta, johonka ministeri Thors äsken kiinnitti
huomiota ed. Räsäsen puheenvuoron perusteella:
Ymmärsin ed. Räsäsen puheenvuoron sillä tavalla
näitten romanien suhteen, että olisi ollut parempi,
että ei olisi hyväksytty Romaniaa ja Bulgariaa
Euroopan yhteisön jäseniksi, vaan annettu heidän
hoitaa romaniasiaa omassa leirissään. Mutta ymmärsin
kuitenkin toisaalta, että ed. Räsänen
halusi heidän asemansa korjaamista, jolloinka nyt tullaan
siihen kysymykseen, kumpi on tehokkaampaa tämmöisen
suomalaiskansallisen pyrkimyksen kannalta, ulkopuolella vai sisäpuolella.
Arvoisa puhemies! Minä olen sitä mieltä,
ja ilmeisesti myöskin ministeri Thors, että sisäpuolella
pitäisi olla paremmat välineet vaikuttaa Romanian
ja Bulgarian viranomaisten käyttäytymiseen sillä tavalla
kuin EU-alueella pitää käyttäytyä.
Nyt tässä tullaankin aika olennaiseen asiaan, nimittäin
siihen, että kun EU velvoittaa Suomen esimerkiksi tulliliittoasioissa
ja kaupanesteasioissa ja tämmöisissä aivan
rankimman jälkeen ruotuun, jos siitä ruodusta
vähänkään lipsahdetaan ulkopuolelle,
niin arvoisa ministeri, eikö nyt ole sillä tavalla,
että myöskin näissä asioissa
pitäisi toimia ihan samalla tavalla kuin näissä kauppapoliittisissa
ja muissa vastaavissa asioissa?
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Sen verran sivuan, mitä nyt ajattelin
puhua, elikkä tämä Romania- ja Bulgaria-kysymys.
Olimme työelämävaliokuntana silloin aikanaan
katsomassa tilannetta ennen kuin nämä kyseiset
maat otettiin EU:n jäseniksi. Silloin Romania ja Bulgaria
eivät täyttäneet niitä kriteereitä.
Siellä on monta auki olevaa kriteeriä, mutta siitä huolimatta
EU otti nämä valtiot jäseniksi. Siinä mielessä silloin, kun
tultiin Suomeen, ei mennyt monta päivää, kun
julistettiin, jotta okei, nämähän täyttävät kaikki
kriteerit. Silloin tuntui aika ihmeeltä, miksi EU asettaa
semmoisia kriteereitä, kun sitten niitä ei kuitenkaan
halutakaan odottaa, jotta nämä jäsenvaltiot,
joita otetaan, täyttävät ne. No, se on
sivuseikka mitä puhuin.
Marjanpoimijoiden osalta, jotka tulevat tänne marjoja
poimimaan: Hehän ovat siinä mielessä hyvin
heikossa asemassa, sitä voitaisiin valvoa. Siksi ajattelin
esittää muutaman vaihtoehdon, miten se hoidettaisiin.
Nimittäin nythän se on järjestelmällistä toimintaa.
Jotkut tämmöiset bisnesmiehet tuovat heitä sadoittain,
ja tämä tulee lisääntymään
eri maista, nyt viime kesänä Thaimaasta erityisen paljon,
ja Valko-Venäjältä, Venäjältä,
sieltä on tullut, ymmärsin, jotta vuosina 2006—2007
Venäjän eri osavaltioista oli lähes 7 000
hakemusta, joista myönnettiin yli 2 000 sitten
tähän luonnonmarjojen poimintaan. Eikö näissä tapauksissa — joku
vuosi oli jo ongelma siitä, kun nämä ihmiset eivät
edes tienanneet marjan poiminnalla sitä, jotta saivat paluulipun,
jolloin jouduttiin etsimään rahaa, miten he pääsevät
kotiinsa takaisin — kun myönnetään
viisumi, silloinhan näiltä bisnesmiehiltä edellytettäisiin
vakuus siitä, jotta tämä lippuasia on
kunnossa. Sitten lisäksi olisivat vakuutukset täällä Suomessa,
jos sattuu joku tapaturma, jotta se ei mene suomalaisen Kelan piikkiin,
vaan se vakuutus maksaisi sen. Nämä olisivat tietynlaiset,
mitä muuta siihen voidaan laittaa, tietyt tämmöiset
ehdot, ja sitten myönnettäisiin vasta viisumi,
koska voi olla, jotta jonain vuonna ei tule marjoja ollenkaan, ja
siitä huolimatta se, kuka on tuonut tänne maahan
ne ihmiset, vuokraa niille autot, ne maksavat siitä, ne maksavat
majoituksesta, ja mitä maksavat jo lähtiessään
niille, jotka ovat heidät tänne värvänneet,
niin se voi jäädä aika pieneksi se tulo.
Toisaalta sitten tässä se iso periaatteellinen kysymys,
joka pitäisi ratkaista, on tämä jokamiehenoikeuskysymys.
Nimittäin minä en näe sitä enää jokamiehenoikeutena,
jos tänne tuodaan satoja, taikka tuhansia nyt on tullut,
ihmisiä eri maista ja yksi korjaa sen potin ja teetättää niin kuin
orjilla töitä. (Puhemies: 2 minuuttia mennyt!)
Jotenkin tähän pitäisi saada linja, jotta
olisi puhtaasti oma bisnes siinä hommassa, mutta kun tässä on
vilunkimies, joka ottaa rahat välistä.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! En malta olla ottamatta myös
kantaa tähän ehkä aika vaikeaankin kysymykseen.
Olen ollut kokoomuksen maahanmuuttoryhmässä mukana ja
käynyt muutamaan maahanmuuttokeskukseen tutustumassa. Tämä on
puhuttanut todellakin väestöämme kovasti,
ja monet näkemykset ovat erittäin kriittisiä,
niin kuin hyvin kaikki tiedämme. Minusta Suomi ei saa olla
tässä asiassa paavillisempi kuin paavi itse. Yhdyn
hyvin tuohon ed. Räsäsen näkemykseen,
että jos sitä maahanmuuttajaa suinkin vain pystyttäisiin
kollaamaan sillä tavalla, että kun työvoimapula
joka tapauksessa jossakin vaiheessa meillä päälle
tulee, kun tästä taantumasta selvitään,
niin tämä väestö ja maahanmuuttajaporukka
pystyisi tätä yhteiskuntaa omalla työllään
viemään eteenpäin.
Kuntiin sijoittamisesta ministeri antoi minusta kovan kommentin
eilen: kuntia täytyy pakottaa. Minä en tiedä,
onko tämä ollut tässä keskustelussa
esillä, mutta ei näin. Kunnille on annettava pelimerkkejä,
muuten kunnat eivät pysty ottamaan maahanmuuttajia, se
on kylmä totuus. Nämä euromäärät,
mitä kunnat nyt saavat, eivät kertakaikkisesti
riitä. Kaikki tiedämme täällä, missä jamassa
taloudet kunnissa ovat, joten tuo yhtälö on todella
vaikea.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Haluan oikaista ed. Pulliaisen puheenvuorossa esitetyn
tulkinnan minun puheenvuorostani. Totesin, että Romania
ja Bulgaria otettiin mielestäni liian nopeasti EU:n jäseniksi
näin jälkikäteen ajatellen. Näitä maita
olisi pitänyt pitää pidempään
hakijamaina. Ymmärsin myös, että ministeri
Thors omassa puheenvuorossaan vahvisti tämän,
että on helpompaa vaikuttaa hakijamaahan kuin jo EU-jäsenenä olevaan
maahan sen ihmisoikeuspolitiikassa ja vähemmistöjen
kohtelussa.
Mutta silti nyt täytyy tehdä kaikki mahdollinen,
että näiden kahden maan romaniväestön oloja
parannettaisiin. Tämä on tärkeä ihmisoikeuskysymys
näiden henkilöiden kannalta, mutta tämä on
tärkeä kysymys myös yhteiskuntarauhan
kannalta muissa EU-maissa, myös Suomessa.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Haluaisin korostaa tässä,
kun puhutaan maahanmuutosta kaiken kaikkiaan ja kyse on kotouttamisesta
ja tietenkin sitten sitä kautta myös työpaikkojen
saamisesta, kielikoulutusta ja sen kielen osaamista, siis tässä tapauksessa
Suomessa valtakielen eli suomen hallitsemista — tietenkin
myös esimerkiksi ruotsin kieli on tärkeä.
Tämä tulee esille varsinkin silloin, kun tulee
ulkomaalaisia lääkäreitä tänne
töihin. Joudun usein tekemisiin niiden henkilöiden
kanssa, jotka kokevat, että he eivät tule aina
oikein ymmärretyiksi, kun esimerkiksi lääkäri
ei osaa riittävän hyvin suomen kieltä.
Toivoisin, että voitaisiin vaikuttaa siihen, että kielikoulutusta
on riittävästi, ja kunnille terävöitetään
sitä, että kun he palkkaavat esimerkiksi terveydenhuoltohenkilökuntaa,
niin kielikoulutukseen pitää varata riittävästi
resursseja ja sitten tietenkin myös työntekijöille
mahdollisuuksia käydä siinä koulutuksessa.
Maahanmuutto- ja eurooppaministeri Astrid Thors
Arvoisa puhemies! Varmaan on hyvä vielä toistaa
joitakin peruskäsitteitä. Meillä on monenlaista
maahanmuuttoa: Useimmat tulevat maahan rakkauden kautta, jotkut
löytävät töitä, se
on toinen asia. Sitten on turvapaikanhakijat ja kiintiöpakolaiset.
Meillä pitäisi olla tässä salissa nämä käsitteet
hyvin selviä. Henkilö, joka ei ole vielä saanut
oleskelulupaa, on turvapaikanhakija, ja turvapaikanhakijat ovat
vastaanottokeskuksissa. Mutta sen jälkeen, jos on saanut
oleskeluluvan, henkilön pitäisi päästä kotoutumaan
maahamme.
Me tiedämme, että me olemme vaikean tilanteen
edessä, koska jos ei löydy kuntapaikkoja sopimusten
mukaisesti, heillä on toinen mahdollisuus — vapaasti
siirtyä kuntiin — ja minä koen, että silloin
on se slummiutumisen ja syrjäytymisen uhka, kun siirrytään
esimerkiksi paikkakuntien ahtaisiin asuntoihin, joissa asuu maanmiehiä.
Tämä on tilanne, jonka me olemme nähneet joissakin
maissa. Tavallaan sellainen ratkaisu, että kunnat tai seutukunnat
oman kykynsä mukaan ottaisivat vastuun, on kaikista paras,
että saisimme todella estettyä muun muassa slummien
syntymistä.
Ed. Räsänen kyllä tulkitsi minun
ajatuksiani paremmin kuin ed. Pulliainen, jos näin voi
myöntää, koska kyllä valitettavasti
meillä on muitakin esimerkkejä uusista jäsenmaista
ja esimerkiksi syrjinnästä. Nämä samat
maat kuuntelivat EU:n ääntä paremmin
silloin, kun olivat hakijajonossa. Otettakoon esimerkiksi Slovakia,
joka on tällä hetkellä hyväksynyt
kielilain, joka oli esteenä maan tulemiselle EU:hun, koska
se syrji unkarilaista vähemmistöä. Meillä ei
ole tällä hetkellä riittävän
voimakkaita välineitä saada jäsenmaita tavallaan
noudattamaan kaikilta osin perusoikeuksia. Mutta toivon, että Lissabonin
sopimus omalta osaltaan perusoikeuskirjan kautta, uusien sääntöjen
kautta, vahvistaa näitä oikeuksia, ja myöskin,
että syrjinnän kielto vahvistuu EU:ssa. Sitä kautta
me voimme myöskin edistää tasa-arvoa.
Vielä sitten, ed. Räsänen, kysyitte,
eikö meidän pitäisi ottaa sellaisia uskonnollisia
ryhmiä tänne, jotka paremmin tänne sopeutuvat.
Viranomaisten puoleen on käännytty joidenkin,
esimerkiksi syrjittyjen kristittyjen, ryhmien taholta. Ei ole mahdollista
uskonnollisin perustein valita, mutta jos nämä ryhmät
kokevat syrjintää, kokevat vainoa, on selvää,
että he ovat uhanalaisia, ja näitä, tämän
tyyppisiä ryhmiä, on tullut Lähi-idän
maista maahamme.
Mitä tulee marjanpoimintaongelmaan, marjanpoimijoiden
tilanteeseen, niin ohje oli lähetystöille viime
keväänä, ettei myönnettäisi
niin paljon niin sanottuja marjanpoimintaviisumeja kuin ehkä on
tehty aikaisempina vuosina. Mutta on selvää, että vielä on
enemmän tehtävä, jottei syntyisi ja olisi
epäilystä, että on ihmiskaupan tapaisia
tilanteita, jolloin ihmisiä todella huijataan, annetaan
väärää tietoa, millä periaatteilla
täällä Suomessa toimitaan. Tätä pitää jatkossakin
seurata entistä tarkemmin. Toivoisin myöskin — useaan
otteeseen olen tämän esittänyt — että tässä työllistettäisiin
meillä jo maassa oleskelevia henkilöitä,
muun muassa turvapaikanhakijoita, jotka hyvin voisivat auttaa tässä marjanpoiminnassa.
Yleiskeskustelu päättyi.