3) Hallituksen esitys laiksi ampuma-aselain ja eräiden
siihen liittyvien lakien muuttamisesta sekä kansainvälisen
järjestäytyneen rikollisuuden vastaisen Yhdistyneiden
Kansakuntien yleissopimuksen ampuma-aseiden, niiden osien ja komponenttien
sekä ampumatarvikkeiden laittoman valmistuksen ja kaupan
torjumista koskevan lisäpöytäkirjan hyväksymisestä ja
laiksi lisäpöytäkirjan lainsäädännön
alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
jatkui
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Aselakiehdotus tuli varsin problemaattisena
ja paljon keskustelua herättäneenä eduskunnan
käsittelyyn. Valiokunnan käsittelyn jälkeen
esitys on muotoutunut, jos näin voidaan sanoa, varsin paljon
selkeämpään ja erilaiset näkökohdat
huomioon ottavampaan muotoon, mitä on pidettävä erinomaisen
hyvänä asiana.
Eilispäivänä juuri ennen äskeiseen äänestykseen
johtaneita puheenvuoroja ed. Heli Järvinen käytti
varsin perusteellisen puheenvuoron, jossa hän kävi
pilkku pilkulta läpi vastalauseen elikkä perussuomalaisten
ryhmävastalauseen mukaisen ... (Hälinää)
Puhemies:
(koputtaa)
Puhuja, anteeksi, ihan hetkinen. — Täällä jatkuu
nyt täysistunto! — Olkaa hyvä.
Kiitoksia! — Arvoisa puhemies! Niin, ed. Järvinen
kävi läpi tuon perussuomalaisten vastalauseen
ja, niin kuin sanottaisiin arkikielellä, niittasi yksi
toisensa jälkeen tuon vastalauseen mukaiset argumentit
ja kannanotot maanrakoon. Esitys oli ed. Järviseltä siinä määrin
loistava, että en käy tekemään
sitä samaa uudestaan, vaikka mieli kyllä tietysti
tiettyyn pisteeseen saakka saattaisi tehdä niin, mutta
niin nyt vaan en tee.
Sen sijaan, arvoisa puhemies, kiinnitän muutamaan erityiseen
näkökohtaan huomiota.
Ensinnäkin siihen, että pidän nyt
erittäin hyvänä koko tässä aselakiuudistuksessa
sitä, että tämän ensimmäisen
luvan hankintaratkaisu on tehty tämän ampumaharrastuksen
ja siihen liittyvän metsästysharrastuksen mukaisella
arvokkaalla tavalla. Elikkä nyt testataan, että tämä harrastus on
vakava harrastus, siihen valmistaudutaan vakavasti, siinä harjoitellaan
erittäin vaarallisen laitteen käyttöä,
ja mikä kaikkein tärkeintä, arvoisa puhemies,
mielestäni on, on se, että nyt ampumarataverkosto
joudutaan väkisellä saattamaan asiaan kuuluvaan
tilaan. Tämä koskee myöskin ampumaratojen
ympäristönsuojelua, joka on vähän
nilkutellut. Meillä on kai Lahden tienoilla yksi ainut
ampumarata, joka on kaikkein vaativimmassa vaatimusluokan mukaisessa tilassa,
ja muuten on vähän niin kuin enemmän tai
vähemmän toivomisen varaa, ja tämmöiset ampumaratojen
sulkemisuhatkin ovat olemassa. Elikkä siis toisin sanoen
tässä katsannossa tämän lain
muutoksen kautta ollaan siirtymässä parempaan
tilanteeseen.
Siihen liittyy myöskin toinen asia: Järjestöt juuri
tämän harrastuksen, tavallaan kahden harrastuksen,
pelkän ampumaurheilun ja metsästysharrastuksen,
tiimoilta tulevat arvoon arvaamattomaan. Elikkä siis toisin
sanoen, kun meillä on ollut nimenomaan ukkoutumisongelma — ei muuten
akkautumis- vaan ukkoutumisongelma — niin siihen vastataan
nyt tämän lain velvoitteilla. Se on mielestäni
erittäin merkittävä edistysaskel eteenpäin.
Sitten tästä metsästyksestä.
Kun metsästyspiirit, jos nyt näin voidaan sanoa,
ovat olleet eräiltä osin hyvin kriittisiä,
niin ei tässä oikeastaan tapahdu yhtään
mitään. Ainut on, että niiden kohdalla,
jotka luolakoirilla metsästystä harjoittavat, tapahtuu
pienoinen muutos, minun ymmärtääkseni
vain se; pitkillä aseilla tapahtuvat kaikki toiminnot ovat
niin kuin ennenkin. (Välihuuto vasemmalta) — No,
haetannooko tuo mittään. — Ja mikä merkitys
tällä on? Tällä on se merkitys,
että yhteiskunnan kokonaisedun mukaista on hirvieläinkantojen
säätely. Pitää muistaa, että siinä on
tapahtunut vallankumouksellinen muutos jo siinä, siis haittanäkökohdasta,
että metsäkauriin metsästys muutettiin
ei-luvanvaraiseksi. Tämä oli fundamentaalinen
muutos. Siis toisin sanoen lailla täytyy silloin, jos tämä askel
tehdään, se seuraavakin askel tehdä.
Elikkä nämä menevät synkassa.
Pienpetojen kohdalla päädyttiin jo sellaiseen
ratkaisuun, että riistanhoitomaksua korotettiin, jotta
luonnonsuojelualueilla — huom., luonnonsuojelualueilla — pystyttäisiin
vieraslajipienpetojen kantoja vähentämään
ja sillä tavalla suojelemaan linnustoa, harvinaistuvaa
linnustoa perikadolta.
Elikkä siis toisin sanoen näitä asioita
pitäisi asiallisesti pystyä arvioimaan myöskin.
Tietysti saa arvioida ihan millä tavalla tahansa. Minun mielestäni
yleisesti ottaen tässä on erinomaisen hyvästä kompromissista
kysymys, ja sitähän kuvaa sekin, että tällä on
laaja tuki takana muutamaa harvaa poikkeusta lukuun ottamatta.
Raimo Vistbacka /ps(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Olen ollut tässä talossa ed.
Pulliaisen kanssa yli 23 vuotta, mutta hänen puheensa alku
oli minun mielestäni vähän, sitaateissa sanottuna,
epäasiallinen.
Minä kiitän toisaalta kyllä ed. Heli
Järvistä eilisiltaisesta puheenvuorosta, joka
10 minuutin ajan käsitteli vain perussuomalaisia. On hyvä, että myös
vihreissä on kiinnitetty nyt huomiota siihen, mutta minun
mielestäni silloin, kun puhutaan aselaista — ja
minä olen tottunut, arvoisa puhemies, siihen — myöskin
kansanedustajilla ja eduskuntaryhmillä voi olla erilainen
näkemys kuin esimerkiksi vihreillä. Minä en
voi ymmärtää sitä, että kaikkien
pitäisi olla samaa mieltä.
Puhemies:
Myönnän vielä vastauspuheenvuorot edustajille
Mustajärvi ja Tiusanen, ja sitten ed. Pulliainen vastaa,
ja sen jälkeen siirrymme puhujalistaan.
Markus Mustajärvi /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliaiselle: Ei esimerkiksi nuorten metsästysharrastajien
kaksinkertainen lupakierros ihan vähäpätöinen
asia ole. Siinähän mielenkiintoinen tilanne syntyy:
jos vanhempi ei metsästä, niin nuori saa kyllä käyttää asetta
mutta ei omistaa sitä, ja vanhempi saa omistaa mutta ei
käyttää sitä. Eli aivan turhaa
byrokratiaa.
Järjestöjen roolista ja ampuma-asekoulutusjärjestelmästä:
Siinä on kyllä oleellinen kysymys se, tapahtuuko
tämä järjestöjen ehdoilla omaehtoisesti
vai onko niin, että julkinen sektori siirtää omaa
tehtäväänsä yhdistysten, kolmannen
sektorin, puolelle. Tähän liittyen olisi äärimmäisen
tärkeää ... Kiinnitin eilen huomiota
siihen, kun ed. Rantakangas sanoi, että hän näki asetusluonnoksen.
Onko todella niin, että hallintovaliokunnan muut jäsenet
eivät ole nähneet tätä asetusluonnosta,
joka vaikuttaa hyvin paljon siihen, kuinka tämä laki
jalkautetaan käytäntöön?
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Pulliainen käytti asiallisen
puheenvuoron. Hän viittasi myös metsästyksen
ongelmiin. 12-vuotias saa ampua hirveä, jos on suorittanut
hirviluvan ja välittömässä läheisyydessä on
aikuinen.
Kaiken kaikkiaan metsästykseen liittyy ongelmia, muun
muassa juuri vesilintujen ampumiseen. Hämärässä saa
ampua, pitää muka osata tunnistaa. Miten harmaasorsa
esimerkiksi tunnistetaan ja erotetaan sinisorsasta eli heinäsorsasta, ja
millä tavalla se tapahtuu esimerkiksi hämärässä,
kun se on muutenkin vaikeaa?
Kaiken kaikkiaan haluaisin lopuksi todeta, puhemies, myös
sen asian, että meillä on vielä paljon
tässä keskusteltavaa muun muassa 114 §:n lääkärin
velvollisuuksista. Ne ovat tässä tapauksessa kyllä aivan
toisenlaisia kuin mitä ajokorttiluvan yhteydessä säädettiin.
Puhemies:
Annan kuitenkin vielä, kun tässä tuli hallintovaliokuntaa
koskeva kysymys, vastauspuheenvuoron varapuheenjohtaja ed. Mäkiselle.
Tapani Mäkinen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Mustajärvi kyseli sitä, oliko
hallintovaliokunnan muilla jäsenillä tiedossa
asetusluonnos. Kyllä oli. Se oli toimitettu jokaisen hallintovaliokunnan
jäsenen käyttöön. Elikkä valiokunnan
päätös tehdä se oli kyllä tiedossa.
Toisaalta sitten siitä asiasta, minkä ed.
Mustajärvi eilen salissa otti esille, liittyen siihen, milloin
tietty asia raukeaa — kun vedottiin siihen, että asia
raukeaa siinä vaiheessa, kun luvanhaltija kuolee — todettakoon,
niin kuin ilmeisesti ed. Mustajärvi tänä päivänä sen
tietääkin, että myöskin voimassa
olevassa laissa on tämä viittaus ja tämä periaate.
Elikkä aivan yhtenevä tältä osin.
Arvoisa puhemies! Myöskin tähän asiaan, mikä liittyy
luvanhaltijoiden ... — Hetkinen nyt, kukahan se, ed. Tiusanen
taisi kysyä ...
Puhemies:
Nyt alkaa kyllä vastauspuheenvuoron aika olla ohi.
... mutta antaa olla, palataan siihen myöhemmin.
Puhemies:
Jatketaan nyt hetki vielä. Ed. Pulliainen, sitten ed.
Kähkönen ja ed. Mustajärvi.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Vistbackalle vaan ystävällinen
kommentti siitä, että on se hienoa, että perussuomalaiset
saavat 10-minuuttisiakin pätkiä omakseen laskea
tässä. Niin merkittäviä ovat teidän
kannanottonne, että 10 minuuttiakin käytetään
sitä arvokasta aikaa, minkä saa eduskunnassa puhua.
Sitten toisekseen se, että ed. Tiusanen kyllä oli ihan
mukavalla asialla, mutta hänellä oli mennyt kaksi
lakia sekaisin, aselaki ja metsästyslaki. Ne ovat metsästyslaki
ja -asetus, jotka säätelevät harmaasorsan
metsästyksiä ja hämärissä metsästäviä tai
metsästämättömyyksiä jnp.
Sitten vielä ed. Mustajärvelle tästä kaksoisluvituksesta,
jos niin voi sanoa: Minulla on ollut ensimmäinen aseenkantolupa
57 vuotta sitten hankittuna, ja minusta oli erittäin hienoa,
että isäni valvoi tarkkaan sitä, millä tavalla
minä metsässä touhusin jnp. Se on hyvä käytäntö.
Lauri Kähkönen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vielä tästä rinnakkaislupakäytännöstä koskien
15—17-vuotiaita, jos eduskunnassa sitten hyväksytään
tässä muodossa tämä lakiesitys.
Siihen liittyy myös yksi ikävä asia näitten
muitten joukossa — viittaan ed. Mustajärven puheenvuoroon — eli
jos ja kun 15-vuotias pääsee harrastamaan metsästystä,
niin tämä hallussapitolupa on lunastettava. Sen
hinta nousi erittäin voimakkaasti vuosi kaksi sitten. Mutta
sitten kun nuori täyttää 18 vuotta ja
hänellä on mahdollisuus saada omaan hallintaansa
se ase, tämä maksu on maksettava uudestaan. Kuitenkin
kun jo ase maksaa, niin tämä ei missään mielessä ole
hieno asia vaan toivoisi, että sitten maksutta nuori saisi
aseen tässä toisessa vaiheessa käyttöön.
Markus Mustajärvi /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Mäkiselle: Juttelin juuri kyllä ministeri
Holmlundinkin kanssa. Sanatarkasti sanoin näin eilen: "Poimin
yhden esimerkin. Hallituksen esityksessä ja valiokunnan mietinnössä kulkee
mukana 67 b §, jossa sanotaan seuraavasti: ’Ampuma-asekouluttajalle
annettu hyväksyntä raukeaa, kun ampuma-asekouluttaja
kuolee - -.’" Sitten kysyin vielä: "Kauanko
ministeriössä meni tämän asian
pohtimiseen?" Aivan sama, onko se vanhassa laissa tai uudessa laissa,
ja tässäkin lauseessa sanotaan, että "kulkee
mukana". Minkä ihmeen takia tämmöinen
kukkanen halutaan pitää? Kun muutenkin tätä lakia
on perattu perin pohjin, muutettu hyvin monta kohtaa, kyllä kai
tämmöiset kohdat voisi ottaa pois, että se
antaisi tälle koko prosessille vähän
enemmän uskottavuutta.
Raimo Piirainen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä en kyllä löydä tästä hallintovaliokunnan
mietinnöstä 67 b §:stä tuommoista
tekstiä, että se kuolemaan päättyisi,
elikkä varmaan on joku vanhempi versio. Todennäköisesti
se on lakiteksti, sitähän ei ole poistettu vielä sieltä valitettavasti
mutta poistetaan sitten vähän myöhemmin.
Puhemies:
Vielä ed. Pulliainen ja sitten ehdottomasti puhujalistaan.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Metsästys on erittäin arvokas
harrastus, se on suorastaan kallis harrastus, ja silloin pitää olla
hyvin selvästi myöskin harkintaa taloudellisesti,
onko siihen harrastukseen varaa olemassa henkilöllä.
Alhaisin ja pienin kustannus per harrastuskerta on lupakustannus.
Puhemies:
Anteeksi, meillä on viitisen minuuttia aikaa nyt. Ennätetäänkö seuraava
puheenvuoro? — Hyvä. Ed. Kiviranta vielä,
ja sitten joudumme valitettavasti keskeyttämään
tämän asian käsittelyn.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Aselakiin ollaan nyt valiokuntakäsittelyn
jälkeen ehdottamassa useitakin muutoksia. Muutokset ovat
tarpeen. Valiokunnissa on tehty asian vaikeusastekin huomioon ottaen
ansiokasta työtä. Tosin aikaakin on kulunut, onhan
eduskuntakäsittely kestänyt pitkän aikaa,
toista vuotta.
Tärkeimpänä hallintovaliokunnan muutosehdotuksena
pidän sitä, että lakiesityksestä poistettaisiin
kohta, joka sallii poliisille oikeuden tarkastaa aseiden säilyttämistä.
Nykyistä laajempaa oikeutta aseiden säilytystilojen
tarkastamiseen ei tarvita. Jo voimassa oleva laki edellyttää välitöntä aseiden
haltuunottoa ja lupien peruutusmenettelyn käynnistämistä,
jos on syytä epäillä, että aseita
ei säilytetä asianmukaisella tavalla.
Kannatettavana muutosehdotuksena pidän myös
sitä, että aseluvan hankkimiseksi ei tarvittaisi
hallituksen esityksen mukaista jäsenyyttä ampumaseurassa.
Perustuslakivaliokunta linjasi lausunnossaan, että koska
yhdistyksen jäsenyys olisi hankkimisluvan saamisen edellytys,
hallituksen esityksen mukaan aiheutuisi yhdistykseen kuulumattomuudesta
hakijalle kielteinen seuraus ja siten tosiasiallinen olennainen
rajoitus perustuslain mukaiselle yhdistymisvapaudelle.
Käsiaseluvan saamiseksi ei nyt hallintovaliokunnan
mietinnön mukaan edellytetä kuulumista ampumaseuraan,
vaan ampumaseuran ampuma-asekouluttajan antama todistus luvanhakijan
aktiivisuudesta riittäisi aseluvan myöntämisen edellytykseksi.
Tällä aktiivisella harrastusvaatimuksella tarkoitetaan
vähintään kaksi vuotta kestänyttä aktiivista
harjoittelua. Tällainen aktiivinen harjoittelu tietenkin
edellyttää turvallisten harjoituspaikkojen olemassaoloa.
Maaseudulla asuvan harrastajan lähialueilta ei kuitenkaan välttämättä löydy
harjoitusratoja, etenkään sellaisia, jotka olisivat
auki ympäri vuoden. Hallintovaliokunta on kiinnittänyt
tähän asiaan huomiota ja edellyttää,
että maassamme huolehditaan riittävän
kattavasta ampumarataverkostosta. Tähän lausumaehdotukseen
on helppoa yhtyä.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan lääkäreille oikeutta
ilmoittaa salassapitosäännösten estämättä poliisille
henkilöstä, joka on sopimaton pitämään
asetta hallussaan. Hallintovaliokunnan mukaan pelkkä ilmoitusoikeus
lääkärien osalta ei riitä. Lääkäreille
ehdotetaankin ilmoitusoikeuden sijasta ilmoitusvelvollisuutta. Tällaisella
ilmoitusvelvollisuudella halutaan puuttua siihen epäkohtaan,
että pelkästään ampuma-aseen hankkimisvaiheeseen
liittyvä viranomaisvalvonta ei ole riittävä ampuma-aseturvallisuuden
kannalta. Tällä muutoksella halutaan tiivistää viranomaisten
yhteistyötä siten, että aseluvan antavalla
viranomaisella on mahdollisuus saada tietoja luvanhaltijan soveltuvuudessa
tapahtuneista muutoksista. Tähän viranomaisten
väliseen yhteistyöhön liittyy myös
aseluvan myöntämisen yhteydessä tapahtuva
luvanhakijan soveltuvuuden arviointi. Poliisilla on oikeus saada
ampuma-aseen hankkimisluvan hakijasta sellainen lääketieteellinen
arvio, jonka perusteella lupaviranomainen kykenee arvioimaan henkilön
sopivuutta ampuma-aseen hallussapitämiseen.
Arvoisa puhemies! Haluan vielä lopuksi todeta, että aselain
uudistus ei vaikuta nykyisiin toistaiseksi voimassa oleviin aselupiin.
Nyt voimassa olevat aseluvat säilyvät. Huomionarvoista
on myös, että aselain muutos ei vaikeuta metsästyksen
harrastamista. Tämä on hyvä asia. Hallussapitoluvat
pitkiin ampuma-aseisiin myönnetään myös
tulevaisuudessa nykyiseen tapaan eli pääsääntöisesti
toistaiseksi. Metsästysharrastuksen osoittamisessa ei myöskään
tapahdu muutoksia metsästyksessä käytettävien
pitkien aseiden osalta.
Puhemies:
Asian käsittely keskeytetään ja sitä jatketaan
ensi tiistain täysistunnossa.