Niilo Keränen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä on
periaatteessa kaksi asiaa: eläkkeensaajan ylimääräisen
sairausvakuutusmaksun poistaminen ja työnantajan sairausvakuutusmaksun
korotus väliaikaisesti.
Hallitusta on nyt syytä kiittää siitä,
että eläkkeensaajien kohdalla korjataan nyt oikeastaan viimeisenä lamavuosien
perintönä ollutta korotettua sairausvakuutusmaksua.
Mikäli tämä lakiehdotus nyt hyväksytään,
kaikki sairausvakuutetut maksavat tämän jälkeen
yhtä suurta eli 1,5 prosentin suuruista vakuutusmaksua.
Näinhän pitää ollakin hyvinvointiyhteiskunnassa,
jossa kaikki vastaavat tasavertaisesti niistä sairastamisen
kuluista, joita jollekulle sen jäsenelle sattuu tulemaan.
Tässä yhteydessä en kuitenkaan, arvoisa
puhemies, malta olla muistuttamatta, että muilta osin kansanvakuutus
on jo menettänyt kansanvakuutusluonnettaan. Meillä kaikilla
on hyvin muistissa, kuinka kansaneläkkeen pohjaosa on Lipposen
hallituksen toimesta poistettu niiltä, joiden työeläke
nousee riittävän korkeaksi. Tällä hallituskaudella
on siis siirrytty selkeästi asumisperusteisesta, kaikkia
kansalaisia tasaveroisesti koskettavasta sosiaaliturvasta siihen
suuntaan, että ihmisen olemassaoloa arvostetaan vain sen perusteella,
että hän on tehnyt palkka- tai ansiotyötä.
Edelleenkin sanon, kuten sanoin keväällä, että se
näytelmä oli surkuhupainen, joka täällä saatiin
aikaan kaksinkertaisen pohjaosan leikkauksen kohdalla. Sen osittaista
korvaamista koskeva laki on hyväksytty, ja kun se aikanaan
tulee voimaan, kansanvakuutusluonteisen pohjaosan oikeudenmukainen
palauttaminen on käytännössä aivan
mahdotonta.
Arvoisa puhemies! Työnantajan sairausvakuutusmaksun
väliaikainen korottaminen, kuten tässä hallituksen
esityksessä nyt esitetään 0,014 prosenttiyksiköllä,
liittyy näitten eräitten Lapin kuntien sekä saaristokuntien
kokeiluun, josta asiasta puhuttiin tämän täysistunnon
alussa pari tuntia. Siellähän työnantajan
sosiaaliturvamaksu poistetaan määräajaksi.
Tämä kokeilu on toki hyvä, joskin varsin
pieni ele, jolla pyritään ylläpitämään
työllisyyttä ja saamaan aikaan uusia työpaikkoja
näillä syrjäalueilla. Puutteelliseksi
kokeilu jää muun muassa siltä osin, että kuntatyönantajaa
helpotus ei koske.
Työnantajan sairausvakuutusmaksun korotus on ihan varmaan
paikallaan. Se osoittaa koko yhteiskunnan vastuuta myös
heikommista alueista ja on osaltaan myös tukemassa Kansaneläkelaitoksen
Sairausvakuutusrahaston vajausta 8 miljoonalla eurolla. Tämä pieni
korotus ei kuitenkaan turvaa Kelan Sairausvakuutusrahaston rahoitusta
eikä tee sitä myöskään
suunniteltu alv-rahoituksen lisääminen tulevana
vuonna. Kelan rahoituksen turvaaminen yhteisen kansanvakuutuksen
toimimiseksi on yksi niitä asioita, joihin sosiaali- ja
terveysministeriön on jatkossa syytä paneutua.
Marjaana Koskinen /sd:
Puhemies! Paavo Lipposen ykkös- ja kakkoshallitus
ovat tehneet suuren työn alentaessaan eläkeläisten
sairausvakuutusmaksun 1,5 prosenttiin. Tätä ylimääräistä maksua
oli 3,4 prosenttia, kun liikkeelle lähdettiin, ja nyt tosiaan
palkansaajien ja eläkkeensaajien sairausvakuutusmaksu on
saman suuruinen. Tietysti tässä on se ongelma,
että kun sairausvakuutusmaksua niin palkansaajien, eläkkeensaajien
kuin myös työnantajan kohdalla on alennettu vuosien
aikana, tämä näkyy Kelan Sairausvakuutuskassassa.
Siellä on ollut tämä vaje, ja siinä on synnytetty
tietyn tyyppinen ongelma.
Mutta tämä kuitenkin eläkeläisten
kohdalla on erittäin toivottu muutos, että ylimääräisestä sairausvakuutusmaksusta
luovutaan. Tämä antaa keskivertoeläkkeensaajalle
noin 3 euroa kuukaudessa nettona, ei suurta summaa, mutta kumminkin
positiivisen signaalin siitä, että valtion taholta
on muistettu myös eläkeläisiä budjetin
teon yhteydessä.
Viime vuonna toteutettiin työnantajien kohdalla massiiviset
kelamaksujen alennukset, ja tietenkin tämä korotus,
joka tähän kokeiluun nyt tulee, on aika marginaalinen
ja pieni verrattuna siihen, mitä tätä alennusta
on jo toteutettu.
Keskustelu päättyy.