4) Hallituksen esitys laiksi ortodoksisesta kirkosta
Tapani Tölli /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä lakiesityksessä, josta hallintovaliokunta
on antanut mietinnön, ehdotetaan säädettäväksi
laki ortodoksisesta kirkosta. Sillä korvattaisiin nykyinen,
yli 35 vuotta vanha lainsäädäntö.
Suomen ortodoksinen kirkko on samanaikaisesti suomalainen julkisoikeudellinen
yhteisö ja osa maailmanlaajuista ortodoksista kirkkoa.
Ortodoksinen kirkko on evankelisluterilaisen kirkon ohella toinen
maamme kansallisista kirkoista, joiden oikeudellinen asema poikkeaa
muista uskonnollisista yhdyskunnista. Ortodoksinen kirkko ja sen seurakunnat
ovat julkisyhteisöjä, joiden asema ja järjestysmuoto
perustuvat lakiin ortodoksisesta kirkosta. Maamme ortodoksisessa
kirkossa on noin 60 000 jäsentä.
Hallituksen esityksen mukaan ortodoksisella kirkolla säilyisi
perusteiltaan nykyisen kaltainen julkisoikeudellinen erityisasema.
Esityksen mukaan kirkossa otettaisiin käyttöön
kirkkojärjestys, jossa annettaisiin tarkemmat säännökset
kirkon toiminnasta ja hallinnosta. Kirkkojärjestyksen antaisi
kirkolliskokous. Ortodoksisen kirkon keskus- ja hiippakuntahallinnon
asemaa muutettaisiin riippumattomammaksi valtiosta siten, että sen
toimintamenoja ei enää maksettaisi suoraan valtion
varoista. Kirkon taloudelliset toimintaedellytykset turvattaisiin
kuitenkin vastaavan suuruisella valtionavulla.
Eräät opetusministeriölle nykyisin
kuuluvat, kirkon sisäistä toimintaa ja hallintoa
koskevat hallintoasiat siirrettäisiin kirkon omille toimielimille.
Kirkon ja seurakuntien hallintoa koskeviin säännöksiin
ehdotetaan useita muutoksia. Kirkollishallinnon perusrakenne säilyisi
kuitenkin pääosin ennallaan. Ortodoksisessa kirkossa ja
seurakunnissa siirryttäisiin yhteen palvelussuhdelajiin
siten, että kirkollishallituksen virkamiehet ja seurakuntien
viranhaltijat siirtyisivät työsopi mussuhteeseen ja henkilöstön
palvelussuhteen ehdoista sovittaisiin työehtosopimuksella.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksen keskeisin tavoite on
vahvistaa ortodoksisen kirkon itsehallintoa sen sisäisissä asioissa.
Lakiehdotuksen mukaan kirkolliskokous antaa tarkemmat säännökset
kirkon toimintaa ja hallintoa koskevissa asioissa. Hallintovaliokunta
tukee tätä tavoitetta. Valiokunta tähdentää,
että esityksellä ei ole tarkoitus muuttaa ortodoksisen
kirkon aseman perusteita suhteessa valtioon. Tavanomaista laajempaa
norminantovallan delegointia puoltavat kuitenkin kirkkokunnan erityisluonne
itsehallinnollisena uskonnollisena yhteisönä sekä uskonnonvapauteen
liittyvä uskonnollinen järjestäytymisvapaus.
Perustuslakivaliokunnan lausunnostakin ilmenee, ettei toimivallanjako
lainsäätäjän ja kirkolliskokouksen
välillä ole perustuslain kannalta ongelmallinen.
Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunta pitää erittäin
tärkeänä ortodoksista kirkkoa koskevan lainsäädännön
kokonaisuudistusta. Uudistuksella turvataan kirkon hallinnollinen
asema ja taloudelliset toimintaedellytykset toisena kansallisena
kirkkonamme ja maamme merkittävänä vähemmistökulttuurina.
Samalla uudistus tuo lisää joustavuutta ja kehittämismahdollisuuksia
kirkon sisäiseen struktuuriin sekä kirkon mission
ja todistuksen toteuttamiseen. Lakiehdotus on hallintovaliokunnan
mielestä nykyistä selkeästi johdonmukaisempi
ja selkeämpi sekä hyvin valmisteltu.
Ed. Virpa Puisto merkitään
läsnä olevaksi.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Maamme toisessa kansankirkossa, ortodoksisessa
kirkossa, on noin 60 000 jäsentä, ja niin
kuin tiedämme, kirkko on jaettu Karjalan, Helsingin ja
Oulun hiippakuntiin. Minusta on tavattoman tärkeää,
kun laki, joka nyt on voimassa, on vuodelta 69, että nyt
säädetään uusi laki.
Kuten ed. Tölli toi täällä esille,
niin tämän keskeinen tavoite on vahvistaa ortodoksisen
kirkon itsehallintoa sen sisäisissä asioissa.
Ennen kaikkea myöskin tässä hyvin valiokunta
tähdentää, että esityksellä ei
ole tarkoitus muuttaa ortodoksisen kirkon asemaa suhteessa valtioon.
Tämäkin on merkittävä, tärkeä näkökohta.
Minusta on tavattoman suuri kansallinen rikkaus, että meillä on
kaksi kansallista kirkkoa, sekä luterilainen että ortodoksinen
kirkkokunta.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Laki ortodoksisen kirkkokunnan
lain uudistamisesta on mielestäni pienelle kirkkokunnalle erittäin merkittävä
lakiuudistus,
koska siinä kuitenkin pari kolme asiaa toteutuvat
sillä tavalla, että kirkon oma autonomia lisääntyy,
kuuluuhan Suomen ortodoksinen kirkko suoraan Konstantinopolin patriarkaatin alaisuuteen.
Itsenäiselle pienelle kirkolle täällä noin
60 000 hengen jäsenistöllään,
joka on vielä kaiken lisäksi levinnyt suuressa
maassa, Suomessa, tasaisesti ympäri valtakuntaa, voi sanoa, että sillä on
suurta merkitystä kirkkokunnan tulevan kehityksen kannalta.
Suuri uudistus oli siinä, että vanhasta virkajärjestelmästä luovutaan
ja aloitetaan uusi järjestelmä, jossa kaikki työsuhteet
ovat normaaleja työsuhteita ja mahdollisiin työsuhteen
päättymisiin ja muihin tällaisiin ongelmakohtiin
liittyvissä asioissa normaali valitusmenettely tulee käytäntöön.
Siinä yhteydessä hallintovaliokunta kävi hyvin
rakentavan ja hyvän keskustelun ja päätyi yksimieliseen
mietintöön, joka mielestäni on erittäin
korkeatasoinen ja antaa oikean ja hyvän pohjan ortodoksisen
kirkon jatkokehitykselle.
Toinen merkittävä asia on tietenkin se, että ortodoksisen
kirkkokunnan lain uudistus tässä vaiheessa tulee
tietysti merkittävään aikaan sikäli, että ortodoksisen
kirkon jäsenkehitys on ollut vakaa koko ajan ja se on pyrkinyt
omaa perinnettään noudattamaan ja omaa kirkollista
traditiotaan vaalimaan. Tämä uusi lakiesitys sinänsä ei millään
lailla muuta sitä, paremminkin vahvistaa ja luo sen aseman,
joka ortodoksiselle kirkolle pienenä vähemmistökirkkona
Suomessa kuuluu.
Oikeastaan voi sanoa, että kirkkokunta itse on, totta
kai, ollut mukana lain valmistelussa oikein ansiokkaasti ja nimenomaan
tuonut esille ne pienen kirkkokunnan ongelmat, jotka liittyvät
pieneen jäsenmäärään
ja hyvin hajallaan olevaan asutukseen. Jäsenistöä on
ympäri Suomea. Ehkä tyypillisimmillään
jossakin Lapissa ja Itä-Suomessa voi olla kirkkomatka jollakin
seurakuntalaisella esimerkiksi 70—80 kilometriä,
Lapissa jopa yli 100, ja tämä asettaa seurakunnan
tarjoamille palveluille erittäin vaativat olosuhteet, koska
pitkät välimatkat ja esimerkiksi papin saaminen
paikalle tarvittaessa on aika tiukan takana joskus.
Oikeastaan ortodoksinen kirkkokunta on tavallaan siinä mielessä jännittävän
tilanteen edessä, että nyt uuden kirkkolain perusteella,
jonka toivon mukaan eduskunta hyväksyy ihan juohevassa
aikataulussa, laaditaan uusi kirkkojärjestys, joka astuisi
voimaan vuoden 2007 alusta. Elikkä tämän
lain valmistuttua ja tultua hyväksytyksi eduskunnassa ortodoksinen
kirkolliskokous tulee kokoontumaan ja uuden hyväksytyn
lain perusteella laatii kirkkojärjestyksen, jonka perusteella kirkkokunta
jatkaa itsenäisenä kirkkokuntana ja, kuten ed.
Vihriälä äsken totesi, kolmen hiippakunnan
alueella. Ortodoksisen kirkon pääpaikkahan sijaitsee
Kuopiossa, ja arkkipiispa Leo on kirkkomme päämies.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Kun tässä lähes
kolme kautta nyt olen ollut eduskunnassa, niin minulle on tämän
lain käsittelyn yhteydessä tullut mieleen semmoinen
ajatus, jotta kun on kirkkolakia muutettu vähän
väliä, milloin ortodoksiselta, milloin luterilaiselta
puolelta, niin mitä nämä asiat sinällään
kuuluvat Suomen eduskunnalle. Nimittäin täällä on
hirveän paljon ihmisiä, jotka ovat pakanoita,
eivät kuulu kumpaankaan kirkkokuntaan, jotka ovat kansankirkkoja.
Sen takia minä ajattelen, eikö meidän
pitäisi kehittää tätä järjestelmää sillä tavalla,
jotta kirkot itsenäisesti päättäisivät
hyvin pitkälle näistä asioita, miten
ne hoitavat henkilöstöpolitiikkansa, kaikki nämä asiat,
ja eduskunnan tehtävä olisi vain valvoa, jos jotain
tapahtuu, mennään perustuslain ulkopuolelle tai
jonkun muun lain ulkopuolelle. Näiden kirkkojen pitäisi
vaan noudattaa Suomen lakeja. Mutta minusta tämä tilanne
ei ole oikein linjassa ainakaan minun ajatusmaailmani kanssa sen
takia, jotta täällä semmoiset henkilöt,
jotka eivät välttämättä näistä asioista
ole perillä, ovat päättämässä näistä asioista
ja määräämässä pykäliä ja
lakeja ja säännöksiä, koska
nehän ovat näiden kirkkojen omia asioita, niiden
ihmisten ja niiden uskontokuntien ihmisten, jotka ovat näissä kirkoissa
jäseninä.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Tulin puhujakorokkeelle käyttämään
puheenvuoron tästä ortodoksisen kirkon lainmuutoksesta
lähinnä sen vuoksi, että vaikka olen
luterilainen, olen jo 50-luvulla kasvanut arkkipiispa Johanneksen johtamassa
koulussa ja saanut paljon sellaista taustaa, mitä ortodoksit
antavat ja mitä ehkä eivät muut kirkkokunnat
niinkään hyvin anna. Saman olen kokenut jossain
Heinäveden luostarissa — ihana paikka rauhoittua
ja miettiä. Ja vaikka ympäristöstä ei
ymmärtäisikään niin paljon ulkopuolinen
ihminen, niin kuin ed. Lahtela sanoi, tunnelma on sellainen, josta
sietäisi ottaa kyllä monen muun kirkkokunnan oppia.
Siitä asiasta olen todella iloinen, että tämä laki on
täällä ja se vahvistaa nimenomaan ortodoksisen
kirkon toimintaa kaiken kaikkiaan. Kun ed. Lahtela sanoi varmaan
kaikella ystävyydellä, että täällä on
hyvin paljon pakanoita, minä välttäisin sanomasta
näin kyllä kenestäkään
ihmisestä. Täällä kyllä pystytään
arvioimaan tätäkin asiaa varmasti siltä osin
kuin se eduskunnalle kuuluu. Hallintovaliokunnassa käyty
keskustelu oli minusta erittäin asiallista ja hyvää ja
asiantuntijakuulemisvaiheessa myöskin hyvin opettavaista ja
antoisaa noin kaiken kaikkiaan.
Mutta minä halusin tulla tämän sanomaan,
että ortodoksinen kirkko Suomessa on meidän rikkautemme.
Se on ehdottomasti meidän rikkautemme, ja kun se saa eduskunnan
täyden tuen, niin se on myöskin tulevaisuudessa
vielä paremmin suomalaisten rikkaus.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Suorastaan liikutuin ed. Esa Lahtelan vankkaan uskoon
edustajien kyvystä ymmärtää muita
asioita kuin uskonnollisia yhteisöjä koskevia
asioita. Mitenkäs se menikään, "usko
on luja luottamus siihen, mitä toivotaan". Itse en vierasta
sanaa "pakana", kun pidän itseäni sellaisena määritelmän
mukaan, koska en kuulu uskonnollisiin yhteisöihin, ja voin
siinä katsannossa tietysti tietyllä tavalla ymmärtää ed.
Esa Lahtelaa. Kuitenkin olen valinnastani huolimatta oppinut arvostamaan
sekä evankelisluterilaista että ortodoksista kirkkoa
erityisesti siitä molempien työstä, mitä ne
tekevät kaikkein heikoimmassa asemassa olevien ihmisten
hyväksi tässä maassa. Mieleeni on joskus
jopa tullut, että kun olen nyt seurannut tämän
Matti Vanhasen hallituksen politiikkaa näissä samoissa
asioissa, niin minä kohta eroan valtiosta ja liityn kirkkoon.
Mutta siitä huolimatta ehkä nyt kuvittelen kuitenkin,
että eduskunta pystyy tämän lain päättämään
ihan asiallisesti, tämänkin lain, vaikka ei minulla
mitään sitä vastaan ole, että tämä homma
voitaisiin hoitaa kirkkojen sisäisenä puuhanakin.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Vielma on semmoiselta paikkakunnalta kotoisin, missä puhuttiin
niistä ihmisistä, jotka eivät ole kirkon
tai minkään muun uskonnollisen yhteisön jäseniä,
että he ovat pakanoita. Välttämättä se
ei ole haukkumanimi eikä paha ollenkaan, vaan heillä on
joku muu vakaumus sitten, joka ei liity uskontoon. Siellä omalla
paikkakunnalla, missä satuin pienessä kylässä kasvamaan,
samalla kylällä oli Jehovan todistajia, helluntailaisia,
sitten oli adventisteja, taisi olla muutama mormonikin vielä ja
sitten luterilaisia ja ortodokseja. Se on semmoinen aika jännä yhteisö,
että siinä oppii kaikennäköisiä tämmöisiä termejä,
jotka välttämättä eivät
ole tuttuja täällä sivistyneessä maailmassa,
jossa puhutaan hienoilla kielikuvilla. Täällä se
sana voi olla paha asia, mutta tämä ei ole millään
tavalla pahaksi tarkoitettu.
Sinällään tällä hetkellä,
kun tämä laki tässä on, niin
okei, tämä on nyt varmaan ihan hyvin käsitelty
ja tämä on hyvä asia. Tässä on
odotuksia kirkkokunnan keskuudessa, mutta kyllä minä peräänkuulutan
yhä edelleen, eikö näille kirkoille voisi
enemmän antaa itsenäistä päätösvaltaa.
Silloin tulee juuri semmoisia päätöksiä ja
sääntöjä, mitä ne haluavat.
Tämmöinen laitos on aika raskas, ja edustajat
eivät ole sisällä niissä asioissa
eli kirkkokunnan sisällä, mutta siellä tuntemus
olisi paljon parempi ja me vaan valvoisimme sitten, onko jotain
tapahtumassa, mennäänkö ohi Suomen lain.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Olen vähän ihmeissäni
kuunnellut ed. Esa Lahtelan puheenvuoroja tästä meidän
kyvyttömyydestämme käsitellä eri
kirkkokuntiin liittyviä lakiesityksiä. Minä olen
aikoinani 12 vuotta kirkkovaliokunnassa elikkä hallintovaliokunnassa
mukana olleena saanut sen vaikutelman, että itse kirkkokunnat
tekevät erittäin perusteellista omaa itseään
koskevan lainsäädännön kehitystyötä ihan
jatkuvasti. Meillähän ev.lut.kirkon puolelta tulee
jatkuvasti pieniä korjauksia ja niitä joskus tulee
kuukausittainkin. Meidän tehtävämme on tietysti
sillä viisaudella, mikä meille itse kullekin on
annettu, arvioida niitä ja projisoida niitä sitten
kaikkeen muuhun tarjolla olevaan lainsäädäntötyöhön
ja sen tuloksiin ja sillä tavalla hyvässä uskossa
tehdä hyvää työtä,
ja siinä kaikki. Minä en kyllä diskvalifioisi
meitä pois sellaisesta työstä, mihinkä kirkkokunnat
itse haluavat meidän osallistuvan.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ihan pari huomiota vielä Esa
Lahtelan edellisen puheenvuoron kirvoittamana. Todellakaan tässä ei
varmastikaan erilaisia ihmisiä aseteta mihinkään
erityisiin asemiin tai paikkoihin, vaan kysymys on vain ortodoksisen
kirkkokunnan lainsäädäntöpohjan
uudistamisesta. Tällä halutaan nykyaikaistaa ortodoksisen
kirkkokunnan lainsäädäntö. Ortodoksisella
kirkkokunnalla kuitenkin on tietynlaista julkisoikeudellista erityisasemaa,
ja halutaan sen voimassaoloa tällä uudella lainsäädännöllä ikään
kuin vahvistaa.
Toinen merkittävä muutos on tietysti rahoitusmuodossa
sikäli, että kirkkokunnan toiminnan rahoittamiseen
tähän asti on tullut opetusministeriön
kautta vuosittain valtion raha, mikä sinne tulee, mutta
nyt se tavallaan lopetettaisiin ja palattaisiin normaaliin järjestykseen,
jossa opetusministeriön kautta valtion varoista maksettaisiin
tietynlainen vuosittainen avustus ja kirkkokunta itsenäisesti
päättäisi sen rahan käytöstä.
Elikkä kyllä tässä kuitenkin
merkittävää muutosta nykyiseen tilaan
tulee, mutta se ei kirkkokunnan itsensä toiminnassa näy
millään tavoin.
Yksi huomio vielä, arvoisa rouva puhemies. Hallintovaliokunta
kävi hyvän keskustelun ja totesi, että kun
ortodoksisen kirkon julkisoikeudelliset tehtävät
kuitenkin ovat vähäisiä liittyen esimerkiksi
avioliiton esteiden tutkintaan, niin varsinaisten virkatehtävien
ylläpito siinä ympäristössä ei
ollut enää sillä keinoin niin tärkeä asia, että tällaisten
virkojen muuttaminen työsuhdeperustaisiksi on tätä kautta
ihan ymmärrettävää.
Lopuksi haluan vielä kiittää hallintovaliokuntaa
ja erityisesti hallintovaliokunnan puheenjohtajaa siitä hyvästä ja
vahvasta valmistelusta, jonka tämä mietintö sai.
Toivon toki, arvoisa rouva puhemies, lopuksi, että tämä laki
saisi eduskunnassa nopean ja hyvän käsittelyn.
Esa Lahtela /sd:
Ihan lyhyesti, arvoisa puhemies! Ihan sen takia olen huolissani
siitä, kun kirkot ovat nimittäin aika tyhjiä.
Sanotaan, että joulukirkot ovat täynnä,
mutta sitten pitkin vuotta ovat tyhjillään. Johtuuko
se siitä, että meillä on valtionkirkko?
Siksi minä haluaisin, että siellä olisi
enemmän valtaa kirkon itse päättää asioista. Nimittäin
ei joskus aikanaan siellä alkuseurakunnissa minun käsitykseni
mukaan, kun olen vanhoja kirjoituksia tutkinut, ollut hirveän
paljon lainsäädäntöä olemassa,
mutta siellä ihmiset lähtivät halusta
mukaan ja innosta siihen uuteen aatteeseen ja näkemykseen
ja tämmöiseen solidaarisuuteen, joka meiltä Suomesta
näköjään on pikkuhiljaa karisemassa.
Toivoisin, että ne kirkot täyttyisivät,
koska siellä on ihan hyvää sanomaa joka
sunnuntaisaarnassa ja välillä viikollakin.
Yleiskeskustelu päättyy.