10) Eduskunnan pankkivaltuuston kertomus 2005
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kiinnitän pariin asiaan vaan huomiota.
Silloin, kun tämä pankkivaltuuston kertomus oli
esittelyssä, puhuin niistä muista asioista, nyt
puutun vaan pariin asiaan.
Ensimmäinen asia koskettaa havaintoa tässä lainoitusosiossa
mietinnössä. Tässä nimittäin kerrotaan,
että Suomen rahalaitosten euromääräiset
lainat euroalueen yleisölle olivat heinäkuun 2006
lopussa yhteensä 121 miljardia euroa ja siitä oli
kotitalouksien osuus 73,9 miljardia euroa ja kotitalouksien osuus
yleisön lainoista oli siis 61 prosenttia. Tämä on
hirmuisen paljon. Tässähän alkaa olla
jo sellaisia piirteitä, joita suomalaisessa yhteiskunnassa
oli 1980-luvun loppupuolella, ja eräitä sen seurauksia
on käsitelty tämän iltapäivän
aikanakin vaikka kuinka monessa puheenvuorossa, elikkä siis
tässä on nokanvalkaisun aika todellakin ja Rahoitustarkastuksen
pitäisi olla aivan toisenlaisella tavalla ajassa mukana ja
ryhtyä toimenpiteisiin.
Mikä sitten on julkisyhteisöjen osuus? 4,8 miljardia
euroa. Täällä on sanottu, että kaikki ovat
rahattomia, velkaantuvat, ja tämähän
on nyt todella hallinnassa oleva velkamäärä,
kun se kuitenkin kohdistuu vastuunkantona koko Suomen kansaan ja
koko meidän julkiseen infraamme. Elikkä siis toisin
sanoen siellä ei ole nyt paniikkia ollenkaan, ja jos olisi,
niin siellähän olisi sellainen tilanne, että yksi
ainut luokitusarviossa kelvottomaan luokkaan saatu julkisyhteisö toisi reittausluokan
alennuksen koko meidän julkiselle lohkollemme, ja se olisi
kova juttu. Mutta sellaisen merkkejähän ei tässä ole
ollenkaan, ja se on hyvä asia.
Sitten toinen asia, johon valiokunta on keskittynyt tässä mietinnössään,
on pikaluotot. Tämä tarkastelu päätyy
sitten seuraavanlaiseen ponsilausumaehdotukseen: "Eduskunta edellyttää hallituksen
ryhtyvän lainsäädännöllisiin
ja muihin toimiin pikaluototuksen saamiseksi hallintaan muun muassa
velvoittamalla pikaluottoyritykset rekisteröitymään
ja tekemään luottosopimukset kirjallisina ja huolehtivan
siitä, etteivät luoton kokonaiskustannukset ole
missään tilanteessa kohtuuttomia." Arvoisa puhemies!
Tämä on mitä enimmin kannatettava, tämä ponsiehdotus,
ja toivottavasti se todella hyväksytään
hetken kuluttua ainoassa käsittelyssä. Siis tämä on
hyvin merkittävä kannanotto.
Mutta kun tätä johdattelua sitten seuraa,
niin tässä ei vielä ole oikein havaittu,
kuinka vakava tilanne oikein onkaan. Nimittäin sattumalta
aivan samanaikaisesti on julkistettu katsaus siihen, missä ollaan
pikaluottoasioissa arkipäivän tasolla. Mehän
tiedämme, että perhekohtaisesti näistä on
tullut todella vakava ongelma. Niitä on kyselytunnillakin
täällä käsitelty ja pohdiskeltu
ja kyselty, milloin hallitus ryhtyy asiantilan vaatimiin toimenpiteisiin.
Nyt on käynyt selville, että velkomusasioista,
jotka tulevat käräjäoikeuksiin, jo neljännes,
siis joka neljäs, on pikaluottoja koskeva. Määrät
ovat aika huikeita. Turussa on käsitelty 1 300—1 400
pikavippien velkomista, siis yksistään Turussa,
mikä siis kuulostaa runsaalta. Sille on löydetty
tässä selvityksessä luontevia selityksiäkin,
miksi ne kasautuvat Turkuun. Siis turkulaiset eivät ole
huonompia kuin muut tässä suhteessa tai pikavippiherkempiä,
vaan kysymys on siitä, että firmat, jotka tätä toimintaa
harjoittavat, ovat rekisteröityneet Turkuun tämän
selvityksen mukaan.
Se, mikä tässä nyt on vielä mielenkiintoista, on,
että yhtään ainutta tapausta ei ole tiedossa, siis
pikaluottotapausta, joka olisi käsitelty varsinaisessa
oikeudenkäynnissä, elikkä vielä on
riittänyt se, että käräjäoikeudessa
on tämä velkomisasia otettu esille ja siitä yhteydenotto
on johtanut siihen, että velka on maksettu.
Mutta joka tapauksessa tätä pidetään
erittäin merkittävänä asiana
ja ilmiönä. On nyt toivottavaa, että hallitus
vielä voisi antaa tälle eduskunnalle esityksen
niin, että ne ehdot täyttävä hallituksen
esitys tulisi, joka tuossa lausumaehdotuksessa on ylösmerkitty.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Oikeastaan puutun samoihin asioihin,
mitä ed. Pulliainen tuossa totesi. Luin tätä mietintöä samassa järjestyksessä,
kuin se näin on kirjoitettukin, ja mietin vaan tätä kokonaisrahoitustilannetta.
Jos katsoo koko suomalaisen yhteiskunnan osalta, tässä voisi
todeta sillä tavalla, jotta meillä on jotenkin
rahat sekaisin, elikkä ed. Pulliainen puhui ihan oikein.
Kun katsoo tätä kotitalouksien, yksityistalouksien
ja yritysten lainakantaa, niin se on järkyttävän
iso. Mutta sitten, kun miettii, mitä se on toisin päin,
kun meillä on eläkelaitokset, jotka ovat sijoittaneet
taas rahojaan ulos, ymmärsin, että yli puolet,
joku 60 miljardia euroa on sitten taas sijoitettu johonkin ulos,
niin meillä tapahtuu tämä rahanvaihto
niinpäin, että uskotaan, että sieltä ulkoa
saavat eläkelaitokset parempaa tuottoa ja sitten meillä kotitaloudet
ja yritykset joutuvat hakemaan jostakin muualta sitä rahaa. Mutta
se siitä.
Itse asiassa tulin tämän pikavippiasian tiimoilta
tänne pönttöön. Nimittäin
tämä kuvastaa vaan sen, miten hidas lainsäädäntö on
näissä asioissa. Nyt on tämä järjestelmä,
eka-heka-tapaukset markkinoituina joskus vuoden päivät
sitten tulivat esille, onko ihan sitäkään,
ja nopeassa aikataulussa tästä on tullut
iso ongelma, niin kuin edellä kuvattiin, hirveä ongelma.
On helppo ottaa kännykällä näpyttelemällä tosi
pikkuvippejäkin, mikä tuntuu ihan järjettömältä.
Jos kakskymppiä otetaan vippiä, niin se sitten
pitää viikon päästä maksaa
ja se maksaa 25 euroa. Jos se vielä myöhästyy,
siitä maksetaan sakkomaksua, joka on sitten, onko se vielä vitonen
lisää, sitten se on kolmekymppiä. Se
käsittely tuntuu järjettömältä,
miten ihmiset voivat semmoiseen hairahtaakaan, mutta kun ilmeisesti
ihmisillä on rahanpuute ja sitten on hyvin paljon näissä ihmisissä nuoria,
joilla semmoinen suhteellisuudentaju tästä rahankäytöstä ja
seuraamuksista on vielä hahmottumatta, niin siinä käy
sitten sillä tavalla, jotta tämmöiseen
langetaan ja otetaan tämmöinen helppo raha. No,
eihän se paljon ole, jos kakskymppiä ottaa, niin
maksaa 25, mitäs nyt se vitonen siinä, kun on
rahasta puute, mutta kun sitten sitä alkaa miettiäkin,
mitä se maksaa oikeasti vuotuista korkoa tai sitä kautta,
niin se on tosi kova. Sen takia tähän olisi pitänyt
jo puuttua aikaisemmin, mutta kun nyt ollaan tässä tilanteessa, nyt
pitää puuttua siihen.
Puheenjohtaja ed. Skinnari totesi, jotta tässä hallitus
lienee ryhtynyt aika nopeisiin toimenpiteisiin, ja hän
ohikulkiessaan tuossa, kun joutui lähtemään
pois, sanoi, että ministerit jo valmistelevat tästä esitystä,
jotta sillä mallilla pitäisi tämän
homman olla, jotta todennäköisesti tämä tuleekin
aika nopeassa aikataulussa. Katsotaan, mitä sieltä on
tulossa. Oma toivomukseni on, jotta siinä ei pidä tuijottaa
pelkästään sitä, mikä on se
koron taso, vaan mikä on kokonaiskustannus, koska kun nyt
näitten pikavippien myöntäjiltä kysyy,
niin he sanovat, että eihän se korko heillä niin
korkea ole, vaan siinä on näitä toimituskuluja,
se on ihan luontaista, jotta markkinataloudessa on tämmöisiä kustannuksia
olemassa.
Mutta toivon mukaan, kun ministerit nyt valmistelevat lainsäädäntöä,
siihen tulee hyvin selkeät säännöt,
mikä voi olla enimmillään toimitusmaksujen
ja korkojen yhteistaso, koska tässä mahdollisesti
käy sillä tavalla, jotta monet oikeusasteet tukkiutuvat,
sitten tulee turhia merkintöjä ihmisten luottotietoihin,
ja se ei välttämättä ole mitenkään
hyvä. Sehän nähtiin 1990-luvun lamassa.
Siellä oli isoista rahoista kyse. Mutta yhä edelleen
luottotiedot monella ovat hukassa ja monella elämä tuhoutunut
siinä ja he elävät yhä edelleen
vaikeuksissa. Toivoisin, että näistä pienistä ei ala
sen tyyppinen kierre, joka kuitenkin näkyy
siellä ja vaikeuttaa elämää,
jopa työpaikan saamtia mahdollisesti saantia joissakin
tilanteissa. Toivon mukaan hallitus tuo mahdollisimman pikaisesti
tästä esityksen. Kun nämä ovat
pikavippejä, niin pikaesitys myös tänne
ja pannaan homma kuntoon.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Ihan tähän, mistä sekä ed.
Pulliainen että ed. Lahtela puhuivat, eli pikaluottoihin
toteaisin vaan sen, että hieman ihmettelen mietinnön
sanamuotoa "jos tällaisesta pikaluototuksesta aiheutuu
kasaantuvia ongelmia". Me kaikki tiedämme, että niitä ongelmia
on ja niitä on erittäin paljon. Täytyy
vain toivoa, että nämä pikaluottoja myöntävät
yritykset eivät olisi samalla myöskin sidoksissa
perintäyrityksiin, koska meillähän on
tämä määrätty lainsäädäntö nimenomaan
siitä, paljonko alioikeudet voivat myöntää niitä kuluja,
ja sen jälkeen tulee vielä ulosoton kautta tulevat
perintäkulut eli jo jostakin pienestä lainasummasta saattaa
hyvin nopeasti muodostua huomattavasti enemmän kuluja kuin
se pääoma on. Täytyy muistaa myös
se, että silloin kun oikeus määrittää nämä saatavat
siellä perintään, luottotiedoissa yksityishenkilöllä on
viisi vuotta se tieto siellä ja siitä saattaa
kyllä olla nuorelle henkilölle tulevaisuudessa,
kun varttuu, monenlaisia haittoja.
Arvoisa puhemies! Minä kyllä toivon, että hallitus
reagoi erittäin nopeasti, tuo vaikka jonkinlaisen osalainsäädännön
pikaluottoihin, mutta johonkin järjestykseen ne pitää saada.
Reijo Kallio /sd:
Arvoisa herra puhemies! Mielestäni on hyvä,
että talousvaliokunta on ottanut kantaa pikaluottotoimintaan.
Se on todellakin kallis tapa hankkia rahaa. Valiokunnan lausumaehdotus
on hyvä, ja täytyy toivoa, että se mahdollisimman
nopeasti johtaa toimenpiteisiin, koska on hyvä saada selkeät
pelisäännöt myöskin pikaluottotoiminnalle.
Talousvaliokunta on ollut huolissaan myös velkaantumiskehityksestä.
Tähän ed. Pulliainenkin viittasi. Näen
kyllä, että velkaantumisen osalta meillä saattaa
olla ongelmia edessä. Jo tänä päivänä monissa
perheissä lainanhoitokulut ovat yli 40 prosenttia käteenjäävästä tulosta,
ja se on todella paljon. Matala korkotaso ja pitkät laina-ajat
ovatkin selvästi lisänneet perheiden riskinottoa
erityisesti asuntolainan ottamisessa. Asuntolainojen koko on kasvanut,
ja uusissa asuntolainoissa tarvitaan yhä enemmän
ja yhä useammin lisävakuuksia. Usein nämä lisävakuudet
ovat henkilötakauksia. Mielestäni on kuitenkin
tärkeää, että näistä asioista
käydään julkista keskustelua, koska se
lisää tietoisuutta korkoriskeistä.
Pitkistä lainoista totean vielä sen, että ne
ovat siinä mielessä ongelmallisia, että jos
korkotaso nousee, joustomahdollisuus eli laina-aikojen pidentäminen
on tavallaan poissa laskuista.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Vielä erikoisesti, olen itsekin näitten
kotitalouksien huikeasta velkaantumisasteesta huolestunut. Siinä on
varmaan kyllä tehtävän paikkaa.
Keskustelu päättyy.