Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kunnallisvaalit ovat runsaan kahden
viikon päästä, ja kaikkien eri puolueiden
ehdokkaat kunnissa puhuvat ja haluavat toimia peruspalveluiden kehittämisen
puolesta. Kyse on terveydenhuollosta, potilaiden oikeudesta päästä ajoissa
hoitoon, hyvästä vanhustenhuollosta, perusopetuksen
riittävän pienistä opetusryhmistä, opettajien
mahdollisuudesta täydennyskoulutukseen, lasten päivähoidosta
jne. (Ed. Backman: Onko tämä vaalipuhe vai kysymys?)
Valtion toimenpiteet vaikuttavat aika paljon siihen, mitkä ovat
kuntien mahdollisuudet pitää hyvää huolta kansalaisten
arvostamista tärkeistä peruspalveluista.
Arvoisa hallitus, parhaillaan eduskunnassa käsitellään
hallituksen antamaa säästö- ja leikkauslakia,
jolla hallitus ottaa kunnilta pakkolainan, joka ensi vuoden osalta
merkitsee sitä, että kunnilla on 416 miljoonaa
euroa, siis yli 2,5 miljardia vanhaa markkaa, vähemmän
rahaa käytettävissään ensi vuonna
kansalaisten arvostamien peruspalvelujen tuottamiseen kuin olisi
voimassa olevan lain mukaan, kuin olisi, ellei hallitus tätä säästölakia
olisi eduskunnalle antanut. (Puhemies: Kysymys!) Kysyn teiltä,
kuntaministeri Manninen:
Eikö tällainen säästölaki,
leikkauslaki, pakkolaina, huomattavasti vaikeuta kuntien mahdollisuutta
huolehtia kansalaisille kuuluvista peruspalveluista ja huomattavasti
heikennä kansalaisten mahdollisuuksia näiden peruspalvelujen
saamiseen?
Toinen varapuhemies:
Varmuuden vuoksi totean tässä, että sekä kysymysten
että vastausten kesto on maksimissaan minuutti.
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa herra puhemies! Tämä on säästölaki, mutta
sillä tavalla erikoinen säästölaki,
että se tuo kunnille lisää rahaa (Naurua)
86 miljoonaa euroa.
Edelleen on ehkä syytä kertoa, milloin ja
miksi tämä pakkolaina, joksi ed. Zyskowicz tätä mainitsi,
syntyi. Siksi, että nykyisin oppositiossa olevien puolueiden
edustajat valtiovarainministeri Niinistö ja kuntaministeri
Korhonen alimitoittivat vuosina 1999—2002 sosiaali- ja
terveydenhuollossa ja 2002—2003 opetustoimessa valtionosuudet
ja menoarviot, ja tämä alimitoituksen lasku on
nyt langennut nykyhallituksen maksettavaksi, ja me maksamme tästä tämän
hallituskauden aikana yli 250 miljoonaa euroa. (Ed. O. Ojala: Teillä on
varaa maksaa sitä! — Hälinää)
Toinen varapuhemies:
(koputtaa)
Keskustelu kyllä jatkuu, ja suosin fiksuja välihuomautuksia, mutta
yleinen hälinä ei ole parlamentin tapojen mukaista.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa puhemies! Meinaa mennä jo komiikan puolelle.
(Eduskunnasta: Niin menee! — Naurua) Siis kunnat ministeri
Mannisen äskeisen todistuksen mukaan ovat saaneet valtiolta
vähemmän kuin mitä niille kuuluisi. Tarkistuslaskennassa
tämä on käynyt ilmi ja on todettu, että kuntien
tulee saada 502 miljoonaa euroa. Voimassa olevan lain mukaan, ministeri
Manninen, siis sen lain mukaan, joka vielä on voimassa,
kuntien kuuluisi saada se 502 miljoonaa euroa, jonka ne tarvitsevat
kansalaisten peruspalvelujen tuottamiseen ensi vuonna.
Nyt te annatte eduskunnalle lakiesityksen, jolla te lykkäätte
tätä maksatusta niin, että ensi vuonna
kunnat saavat 416 miljoonaa euroa vähemmän kuin
voimassa olevan lain mukaan niiden pitäisi saada, ja te
kehtaatte täällä sanoa, että se
on sellainen säästölaki, joka tuo kunnille
lisää rahaa. Siis kunnat saavat sitä,
mitä valtio on niille velkaa, mutta eivät saa,
kiitos teidän säästölakinne,
kuitenkaan sitä kokonaisuudessaan vaan siitä alle
viidesosan, ja te säästätte yli 400 miljoonaa
euroa ja vaikeutatte peruspalvelujen tuottamista. (Puhemies: Kysymys!)
Kysymys kuuluu:
Eikö tämä ole totuus? (Naurua)
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Se, miksi vastasin näin, perustuu
siihen, että jos mennään vuosi taaksepäin, ei
kenelläkään Suomen kunnissa, ei ministeriössä,
niin kuin valtiovarainministeri Kalliomäki on täällä useita
kertoja todennut, ollut mitään tietoa, mihin suuntaan
tämä laskelma tulee osoittamaan. Kysymys on siitä,
että niihin ennusteisiin ja niihin lukuihin, joilla kuntataloutta
on arvioitu ja budjetteja tehty, tämä antaa todella
lisää 86 miljoonaa euroa ensi vuonna.
Toinen varapuhemies:
Lyhyt vastauspuheenvuoro, ed. Zyskowicz. (Ed. O. Ojala: On täällä muitakin!)
Ben Zyskowicz /kok:
Kiitos, herra puhemies! Otetaan kansantajuinen esimerkki:
Veronmaksaja Hannes Manninen on tehnyt veroilmoituksen eikä tiedä,
meneekö se aivan tasan, saako hän palautusta vai
joutuuko hän maksamaan jälkiveroa. Käy
ilmi, että hän on saamassa tuntuvasti palautusta.
Verottaja ilmoittaa, että me palautamme kyllä tämän,
mutta me palautamme sen vasta vuosien saatossa teille, kansalainen Manninen.
Koetteko silloin, että te olette itse asiassa saanut jotain
verottajalta, vai koetteko, että verottaja on ottanut teiltä pakkolainan,
että te ette saakaan kaikkea sitä, mikä teille
kuuluisi, ajoissa?
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Näinhän kokoomuslaisen valtiovarainministerin
aikana minullekin on käynyt. (Naurua) Onneksi olen saanut
koron kyllä sille rahalle.
Toinen varapuhemies:
(koputtaa)
Pyydän salia rauhoittumaan!
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa puhemies! Kyllä tässä koko
ajan on käymässä se suunta, joka Tuntemattomassa
sotilaassa joskus on todettu, että kun sotilas menee valittamaan
nälkää, hänelle sanotaan, että ei
teillä voi olla nälkä, kun te olette
kaloreja saanut riittävän määrän.
Ministeri Manninen todistaa aivan samaa. Minusta on aivan käsittämätöntä,
että hän nyt palaa menneisyyteen, kun pitää puhua
tulevaisuudesta ja niistä päätöksistä,
mistä te olette vastuussa. Nyt kunnat ovat saamassa rahaa,
ja nyt ollaan lakia muuttamassa niin, että tätä myöhennetään.
Se on se totuus.
Minä otan toisen esimerkin; koettakaa sekin kääntää toisinpäin.
Nyt kun kunnat tarvitsevat harkinnanvaraista rahaa lisää,
niin te olette sitäkin vähentämässä 18
miljoonaa euroa. Mikä linja tämä on?
Kun tässä hallituksessa kolme miestä vastaa
päätöksistä ja yksi on paikalla,
ministeri Enestam, niin onko tämä, ministeri Enestam, teistä oikea
linja: koko ajan kurittaa kuntia lisää ja panna
palveluja tiukemmalle?
Ympäristöministeri Jan-Erik Enestam
Arvoisa herra puhemies! Tiedän, että ed. Korhosella
on enemmän kokemuksia kuntien kurittamisesta kuin minulla.
(Naurua)
Toinen varapuhemies:
(koputtaa)
Intohimoista huolimatta pyydän, että pyritään
kuitenkin kuuntelemaan, mitä sekä edustajat että ministerit
sanovat.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa puhemies! Minusta tämä keskustelu
alkaa mennä ala-arvoiseksi, jos ministereitten asenne on
kuntataloutta kohtaan tällainen. Ministeri Enestam, te
olitte edellisessä hallituksessa tekemässä yksimielisiä päätöksiä.
Edellisen hallituksen aikaan, jos te katsotte mitä tahansa
tunnuslukua, kuntatalous nousi. Nyt kun kuntatalous on todella syöksykierteessä,
te kehtaatte vastata tällä tavalla. Minusta tuo
on vastuutonta ministerin käyttäytymistä.
Minä kysyn uudelleen:
Onko teistä oikea tapa nyt tällä hetkellä,
kun kuntatalous on todella tiukalla, että te kuritatte tällaisilla
lakiesityksillä kuntataloutta ja sitä kautta kuntalaisia?
Eihän talous ole itseisarvo. Itseisarvo on se, että kuntalaisten
palveluja joudutaan leikkaamaan ja ihmiset siellä ovat
ahdingossa.
Ympäristöministeri Jan-Erik Enestam
Arvoisa herra puhemies! Tarkoituksena tietenkään
ei ollut tätä ongelmaa vähätellä,
mutta tosiasia, kuten tässä nyt ilmenee, on, että nyt
maksetaan takaisin sitä, mitä väärin
perustein on tätä ennen kustannustenjaossa tehty.
Kunnat saavat tätä kautta nyt lisää rahaa,
palautuksena, se kai on tosiasia.
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Herra puhemies! Ensi vuoden talousarviossa, jos katsotaan esimerkiksi
valtionosuuksia, tulee 267 miljoonaa euroa. Valtion toimenpiteet
vaikuttavat sillä tavoin, että kunnille tulee
lisää rahaa indeksitarkistukset huomioiden 256
miljoonaa euroa. Jos tarkastellaan viimeisen 13 vuoden aikaa, tämä on
toiseksi suurin summa. Vuonna 2002 tämä summa
oli 304 miljoonaa euroa. Kaikkina muina vuosina se on ollut selvästi
alempi kuin ensi vuonna tuleva lisäsumma. Eli hallituksen toimenpiteiden
johdosta kuntatalouteen annetaan merkittävästi
lisää voimavaroja ensi vuonna.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Arvoisien ministerien vastauksista on käynyt
selville, että ne rahat ovat teillä kassassa,
kunnille kuuluvat rahat ovat teillä kassassa.
Onko nyt käynyt vahingossa sillä tavalla,
että te olette tuhlanneet ne johonkin, kun ette pysty niitä välittömästi
kunnille maksamaan? Nimittäin Lipposen hallitusten aikana
varauduttiin tietysti lakien noudattamiseen ja varattiin ne rahat. Missä ne
ovat nyt?
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Valtion kassa toimii yleisperiaatteella, niin
kuin varmasti täällä tiedetään. Mitä tulee
ed. Pulliaisen väitteeseen, että aiemmin oli tähän
varauduttu, sehän ei pidä ollenkaan paikkaansa.
Nimittäin, kun edellisen kerran tehtiin nelivuotistarkistus
vuonna 2000, silloin hallitus antoi eduskunnalle esityksen, että se
velka, joka silloin oli hiukan yli 400 miljoonaa euroa, maksetaan
kolmessa vuodessa. Sitten seuraavana vuonna, kun tupossa nostettiin
kunnille tiettyjä rasituksia, niin sanotuksi korvaukseksi
maksettiin se loppu neljäsosa, silloin toisena vuonna, jolloinka
se käytännössä maksettiin kahtena vuonna.
Näin tapahtui. Elikkä säästölaki
samalla tavalla annettiin silloinkin.
Toinen varapuhemies:
Lyhyt lisäkysymys, ed. Pulliainen.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Arvoisa ministeri! Valtion tilinpäätös
oli silloin ylijäämäinen, siellä olivat
ne rahat.
Jouni Backman /sd:
Arvoisa puhemies! Kun täällä on ryhdytty
menneitä muistelemaan, niin allekirjoittanut itse on ollut
kahdessa edellisessä hallituksessa ministerinä,
joista neljä vuotta kuntaministerinä. (Ed. Ollila:
Onko ed. Backmanilla kysymystä?)
Ajanjakso, jolloin jouduttiin leikkaamaan kunnilta kaikkien
aikojen suurin määrä valtionosuuksia,
on kuitenkin ainoa ajanjakso suomalaisessa kuntahistoriassa, jolloin
kunnat alensivat omaa tuloveroprosenttiaan. Se on ajanjakso, jolloin
kunnat pystyivät maksamaan omia velkojaan pois. Sen takia
kuntatalouskeskustelu, toivottavasti, ei jatkossa ole tämän
tasoista.
Ensi vuonna tilanne on se, että kunnat tulevat saamaan
lisää rahaa. Kuntatalous on arvioissa muuttunut
parempaan siitä, mitä se oli vuosi sitten. Se
ei ole hyvä tilanne, mutta se on menossa parempaan siihen
verrattuna, mikä se oli vuosi sitten.
Arvoisa ministeri! Haluan kysyä siitä hyvin tärkeästä yhteistyösuhteesta,
joka on Kuntaliiton kanssa: Mikä on ollut näissä keskusteluissa
tähän neuvottelumekanismiin liittyen se arvio, joka
Kuntaliitosta on esitetty siitä toimintatavasta, joka hallituksella
on ollut?
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Me olemme käyneet Kuntaliiton kanssa
lain edellyttämät neuvottelut asiasta, ja yleisesti
ottaen on perinteisesti tietysti ollut eriäviä näkemyksiä indeksitarkistuksen
kanssa historiallisesti, ja sitten on toivottu etupainoisemmaksi
tätä nelivuotistarkistusta. Kokonaan sen maksamista
yhtä aikaa ei ole vaadittu, koska sitä ei ole
katsottu mahdolliseksi myöskään Kuntaliiton
kannalta.
Mitä tulee sitten kokonaisuutena tähän
neuvottelumekanismiin, voi todeta, että meillähän on
peruspalveluohjelma, joka luo vakautta, pitkäjänteisyyttä,
ja Kuthanek elikkä kunnallistalouden ja -hallinnon neuvottelukunta,
joka vastaa virkamiespohjalta talousennusteista. Näiden puitteissa
me olemme toimineet hyvässä yhteisymmärryksessä.
Sen lisäksi olemme järjestäneet toimestani
Kuntaliiton työvaliokunnan kanssa ja muiden ministerien
kanssa — viimeksi oli ministeri Haatainen lisäksi
siellä mukana — neuvotteluja ja keskusteluja kuntatalouden
tilasta ja tulevaisuudennäkymistä. Hyvin rakentava
ja asiallinen henki näissä neuvotteluissa on vallinnut.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Minusta ministeri Enestam osoitti suurta
ylimielisyyttä, kun hän vastasi kysymykseen. Ja,
ministeri Manninen, kun teiltä verovelvollisena pidätettiin
liikaa veroa, niin verot palautettiin korkoineen, aivan niin kuin
laki edellyttää. Yrititte verrata tätä kuntien
tilanteeseen. Kunnat ovat lain mukaan oikeutettuja saamaan 502 miljoonaa huomenna.
Te muutatte lain ja asetatte velkojan, tässä tapauksessa
velallisena, huonoon asemaan. Eikö hallituksen pitäisi
osoittaa esimerkkiä ja noudattaa lakia eikä muuttaa
lakia omaksi edukseen? Minä en tuota ymmärrä.
Kysyn: Mitä te ajattelette, jos kaikki velalliset alkaisivat
ilmoittaa, että maksetaan nyt puolet ja sitten joskus myöhemmin
toinen puolisko? (Puhemies: Minuutti!) Näinhän
te menettelette.
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin, on syytä todeta, että valtion
ja kunnan välillähän käsitellään
samojen veronmaksajien maksamia rahoja, mikä on syytä ottaa
tässä huomioon.
Toisekseen, kun vastasin tähän pakkolainaan, niin
ed. Kalliskin varmaan muistaa, että en puhunut veronpalautuksista
yhden vuoden sisällä, vaan aikaisemmin, jolloinka
otettiin todella pakkolainaa, veronmaksajilta otettiin pakkolainaa.
Mitä tulee tähän tilanteeseen, niin
hallitushan todella päätti kehysneuvottelujen
yhteydessä, että tämä nykymuotoinen
automaattinen nelivuotistarkistusjärjestelmä lopetetaan,
ja keskeinen syy oli juuri ed. Kalliksen mainitsema. Sellaisia lakeja,
joita ei koskaan ole ennenkään noudatettu eikä nytkään
ollut mahdollista noudattaa taloudellisista syistä, (Puhemies:
Aika!) ei ole syytä pitää voimassa, ja
luodaan uusi järjestelmä, joka on parhaillaan
työn alla.
Ed. Arja Alho merkitään
läsnä olevaksi.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Nyt kun vanhat puolueet ovat jemmanneet
rahaa, mikä milläkin verukkeella, voiko nyt tapahtua
tulevaisuudessa sitten niin, että kun täältä on
tulossa tipoittain vuoteen 2008 asti jonkun verran rahaa, niin te
toisella kädellä sitten, niin kuin tämän
vuoden budjetissa, karsitte harkinnanvaraisia valtionapuja, joita
hallituksen saarnamiehet sitten kulkevat pitäjillä vaatimassa
korotettavaksi? Onko tämä nyt tilanne, joka jatkossa
tulee toistumaan, että annatte toisella kädellä ja
toisella kädellä otatte pois?
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Koska valtion ja kuntien väliset
suhteet ovat niin moninaisia ja jatkuvasti tapahtuu muutoksia eri
ministeriöissä, aina toisilla kohden tulee menonlisäyksiä tai
tulonvähennyksiä. Elikkä totta kai näinkin
tapahtuu.
Mitä tulee siihen, että kehysbudjetissa on
harkinnanvaraisten tasoa alennettu, niin se perustuu siihen ajatteluun
ja lähtökohtaan, että kun suoritamme
valtionosuusuudistuksen, sen tarkoituksena on luoda sellaiset edellytykset,
että mahdollisimman vähän olisi sellaisia
kuntia, jotka ovat tilapäisen, harkinnanvaraisen rahoitusavustuksen
tarpeessa. Tällä hetkellähän
tilanne on se, että valitettavasti on muutamia kymmeniä kuntia,
joille avustuksia joudutaan jatkuvasti myöntämään,
ja tämä ongelma pitää nyt sitten
pyrkiä ratkaisemaan (Puhemies koputtaa) valtionosuusuudistuksella.
Toinen varapuhemies:
Pyydän kaikkia puheenvuoron käyttäjiä pitäytymään
edelleen tässä aiemmin sopimassamme 1 minuutin
aikarajoituksessa.
Jere Lahti /kok:
Arvoisa puhemies! Kiinnittäisin huomiota kokonaisuuteen — itse
asiassa ministeri Manninen juuri päätyikin siihen.
Elikkä me kaikki tiedämme, että varsinainen
ongelma on kuntien kannattamattomuus. Meillä on lukuisia
kuntia, joissa valtionosuuksien ja yhteisövero-osuuksien
summa on suurempi kuin kunnallisvero. Tähän pitää kiinnittää huomiota.
Nyt te siis leikkaatte tätä määrää,
johon kunnat ovat oikeutettuja.
Onko teillä olemassa suunnitelmaa, millä tämä kriisi
vältetään, kun syliin kaatuvat todellakin
kannattamattomat, elinkelvottomat kunnat? Elikkä jos teillä on
olemassa suunnitelma, jolla kuntarakennetta merkittävästi
kevennetään ja saadaan sillä tavalla
aikaan terve tilanne, niin tämä lainojen lykkääminen
on tervetullut asia.
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Meillähän on vuosikymmeniä pyritty
kuntarakennetta selvästi järjestämään niin,
että se enemmän vastaisi taloudellista palvelurakennetta,
mutta kaikki me tiedämme, että tänä päivänä taloudelliset
palvelurakenteet ja kuntarakenne eivät kohtaa toisiaan.
Siinä on silloin kaksi tietä: joko se, että kuntarakenteita
kuntayhtymien tai -liitosten kautta hoidetaan, tai yhteistyö niin,
että palvelurakenteet muutetaan vastaamaan taloudellisia
yksiköitä. Hallitus on lähtenyt etenemään
molemmilla linjoilla. Me edistämme vapaaehtoisia kuntaliitoksia
erittäin suurin rahallisin summin, mutta olemme aloittaneet myöskin — eduskunnassa
on määräaikainen lakiehdotus — harkinnanvaraisen
yhteistoiminnan tukemisen silloin, jos se muuttaa rakenteita sillä alueella
ja merkitsee palveluissa selvästi osoitettavaa säästöä.
Ed. Heidi Hautala merkitään
läsnä olevaksi.
Suvi-Anne Siimes /vas:
Herra puhemies! Kyllä tässä keskustelussa
nyt kuntaministerillä on mennyt paitsi puurot ja vellit
sekaisin myöskin asiantuntemus aivan jonnekin muille areenoille
kuin tänne eduskuntaan. Pidin loukkaavana myös
veronmaksaja Mannisen kommenttia tästä muinaisesta
veromuodossa otetusta pakkolainasta. Se oli laman säästötoimenpide,
johon te työssä olevana, palkkatuloja saavana
henkilönä osallistuitte; ne olivat lamatalkoot,
jotka monet muut maksoivat menettämällä työpaikkansa. Näitä asioita
ei voi verrata keskenään.
Mutta kyllä se todellinen ongelma, ministeri Manninen,
tässä kunta-asiassakin on tämä menokatto,
joka ei hallitusohjelman mukaan saa mennä rikki, ja sen
vastinparina on sitten veronalennusten pohjaton luukku, jonne voidaan
ajaa kuinka paljon rahaa vaan.
Miksi siis kunnissa leikataan, ministeri Manninen, jos teidän
hallituksenne oikeasti muka antaisi niin paljon rahaa kunnille kuin
te väitätte? Miksi kuntalaisten tarpeisiin ei
vastata, vaan palveluja vähennetään,
vaikka teidän ajamanne kuntapolitiikka on voimassa?
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Palvelut tässä maassa käytännössä kasvavat
koko ajan ja myöskin erilaisia terveydenhuollon toimenpiteitä ja
muita vastaavia tehdään huomattavasti enemmän
kuin aikaisemmin. Kysymys on siitä, että tarve
ja mahdollisuudet kasvavat paljon nopeammin kuin taloudelliset voimavarat
antavat myöten. Totta kai hallitus lähtee siitä,
että se noudattaa valitsemaansa talouspoliittista linjaa
ja talouspolitiikan uskottavuuden ja luottamuksen säilyttämiseksi
näin on myöskin välttämätöntä tehdä.
On päivänselvää, että kun
kansantalous kasvaa, sanotaanko, pidemmällä tähtäyksellä ehkä noin
2,5 prosenttia vuosittain, niin ei kai julkinen talouskaan voi oleellisesti
enempää pidemmällä tähtäyksellä kasvaa.
Rationalisointihyödystä saamme tietyn etuuden,
mutta on päivänselvää, että meidän
täytyy ottaa talouden (Puhemies koputtaa) realiteetit huomioon.
Jyrki Kasvi /vihr:
Arvoisa puhemies! Kuntataloussuunnittelu on vaikeaa, koska kuntien
on käytännössä mahdotonta ennakoida
valtion vuosittain tempoilevien toimien vaikutuksia edes saman vuoden,
saati seuraavien vuosien talouteen. Tätä ei tee
yhtään helpommaksi se, että ministeriössä ei
ilmeisesti osata laskea. Vuodesta toiseen tämä laskelma,
josta nytkin puhutaan, on heittänyt sen noin 500 miljoonaa
euroa. Esimerkiksi Espoon tasolla tämä tarkoittaa
toistakymmentä miljoonaa euroa vuositasolla eli käytännössä lisäbudjettia,
jolla talous sovitetaan tähän tilanteeseen. Mietinkin,
mitenhän kävisi, jos Espoo jättäisi
toistakymmentä miljoonaa euroa tilittämättä valtiolle.
Kysynkin:
Milloin ministeriössä aloitetaan Elon laskuopin
syventävä kertauskurssi eli koska siellä opitaan
laskemaan?
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Nämä laskelmathan tehdään eri
ministeriöissä ja yhteistyössä osittain
tietysti katsotaan, mutta se tilastoaineisto, jonka pohjalta se
lasketaan, on tietyissä laskentakeskuksissa, ja jos siellä on
sitten virheellistä tilastoaineistoa, niin tällaista
tulee tietysti. Mutta myöskin on sanottava, että nämä laskentajärjestelmät
ovat erittäin monimutkaisia, lainsäädäntö hankalaa
tulkita ja se on myöskin yksi syy, jonka vuoksi luovutaan
nykyisestä järjestelmästä ja
ryhdytään noudattamaan jatkossa selkeämpää ja
yksinkertaisempaa järjestelmää. Mitä tulee
sitten kokonaisuutena pitkäjänteisyyteen kuntapolitiikassa, niin
väitän, että tämän
hallituksen kuntapolitiikka on ollut selkeämpää,
pitkäjänteisempää ja vakaampaa — se
on päivänselvä asia — ja hallitusohjelmaa
on noudatettu prikulleen kaikilta osin.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Täytyy ehkä rakentaa siltaa
yli vaalikausien ja satunnaisten oppositio—hallitus-vaihdosten
yli. Nimittäin tässä keskustelussa on kokonaan
unohtunut se tärkeä korjaustekijä elikkä peruspalvelubudjetti,
joka nyt on jo sovellettavana, jotta saataisiin jo etukäteen
mahdollisimman tarkka tieto koko kuntasektorin ja yksittäisten
kuntien tilanteesta ja se olisi samalla aikaa tiedossa, kun me teemme
valtionosuuksia koskevia tulevan vuoden ratkaisuja. Tämä peruspalvelubudjetointi
tuo ikään kuin ajantasaisen elementin tähän,
eikä tarvittaisi niitä jälkikäteisiä yllätyksellisiä 400
tai 500 miljoonan euron korjauseriä. Tätä kautta
pystytään ennalta ehkäisemään senkaltaiset
ongelmat. Tätä peruspalvelubudjetti-ideaa oli
valmistelemassa edellinen hallitus, ja siellä ministeri
Siimes oli mukana, ja haettiin sellaista ratkaisua, jolla pystytään
välttämään tämänkaltaiset
keskustelut, joissa tehdään puhdasta päivänpolitiikkaa
sellaisesta asiasta, joka ei sellaiseen anna mitään
aihetta.
Tämä kustannus oli tosiaan yllätys.
Jos olisi tiedetty, että tämmöinen 500
miljoonan lisäkustannus oli olemassa, olisi siitä ollut
kauhea melu jo kuukausia sitten esimerkiksi Kuntaliiton toimesta.
Kyllä on kysymys ollut niin monipolvisista laskelmista,
(Puhemies koputtaa) että se on vasta paljastunut, kun on
ihan luukku kerrallaan käyty läpi, minkälainen
menokehitys on ollut.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Kun valtiovarainvaliokunnassa on alustavasti kuultu
budjetista ja myöskin peruspalvelubudjetista, niin pidän
sitä todella hyvänä uutena avauksena
ja käytäntönä, joka luo vakautta
kunta—valtio-suhteessa. Keskustan taholta viime vaalikaudella
esitin useaan otteeseen kuntasopimusta. Nyt valtio—kunta-suhteessa
on saavutettu vakautta mielestäni merkittävästi,
ja tämä olkoon hallitukselle kunniaksi.
Puhemies! Jos mahdollisesti tehdään veronkevennyksiä,
kun työmarkkinalinja selviää, nyt tässä budjetissa
kuntien tulonveronkevennykset suoraan ja hyvin tarkkaan kompensoidaan
kunnille. Varmistan ministeri Manniselta: Näinhän on
tarkoitus tehdä myöskin jatkossa? (Naurua)
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Kyllä peruspalvelubudjetin käsittelyn
yhteydessä on sovittu, että sitä hallitusohjelman
kohtaa noudatetaan, jossa sanotaan, että valtion toimenpitein
kuntien vähennyksien muutoksilla aiheutetut verotulonmenetykset
korvataan kunnille, ja tämä hallitus ja tämän
hallituksen valtiovarainministeri on ainoa, joka on myöskin
pitänyt ja noudattanut tätä hallitusohjelman
kohtaa. Aikaisemminkin sellainen on ollut, mutta valitettavasti
aikaisemmin sitä ei ole noudatettu. Mutta tällä hallituksella
on kyllä puhtaat paperit tältä osin.
Outi Ojala /vas:
Arvoisa puhemies! Kunnallinen peruspalvelubudjetointihan on
edellisen hallituksen aikaansaannosta, ja se on hyvä. Siitä olemme
samaa mieltä. Täällä nyt kaivattiin
Elon laskuoppia, mutta, arvoisa kuntaministeri, Ojalan laskuopin
ja Mannisen laskuopin välillä on kyllä nyt
aivan pahasti jotakin häiriötä. Te sanoitte,
että kunnat saavat lisää rahaa 250 miljoonaa
ensi vuonna. Eiväthän ne saa mitään
lisää rahaa, kun niiden pitäisi saada
502 miljoonaa. Jos ne saavat vähemmän kuin sen
502, eihän se ole enemmän. Mikä ihmeen
laskuoppi tämä on: ne saavat enemmän,
kun eivät saa sitä, mitä niille kuuluu?
Ed. Nousiainen, Kuntaliiton puheenjohtaja, toi täällä esille
tätä etupainotteisuutta, mihin ministeri myöskin
viittasi Kuntaliiton kantana. Miksi te ette tee edes niin, että te
maksaisitte ensi vuonna sen 244 miljoonaa euroa, jonka te nyt aiotte
jättää sinne vuoteen 2008 eli seuraavalle eduskuntakaudelle?
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Kun sanon, että saa enemmän
rahaa ensi vuonna, niin totta kai vertauskohteena on tämä vuosi.
Se on päivänselvää. Olen minäkin
opiskellut Ojalan laskuoppia ihan kohtuullisella menestyksellä.
Mutta siitä huolimatta voi todeta, että asioita
voidaan tietysti esittää erilaisista näkökulmista,
jos halutaan päästä erilaisiin lopputuloksiin.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Kun me puhumme tästä pakkolainasta,
jonka ministeri Manninen on täällä jo
myöskin pakkolainaksi tunnustanut, meidän pitää muistaa
se, että samaan aikaan hallitus on tehnyt paljon muita
sellaisia ratkaisuja, jotka vaikuttavat kuntien palvelutarjontaan
kielteisesti. Ensinnäkin työttömyys on
kääntynyt nousuun monilla alueilla, sitten investoinnit
on siirretty koko maata kattaen tuponeuvottelujen yli, maatalouspuolen
osalta on tehty ratkaisuja, jotka ovat ehdottoman kielteisiä maaseutuväestölle
ja maataloutta harjoittaville, työpaikat ovat vähentyneet,
ja tämän kaiken tiedostaen te painatte jarrua.
Te teette kielteisiä ratkaisuja ottamalla kunnilta tämän
pakkolainan. Minä kysyn teiltä, arvoisat ministerit,
kuka teistä sitten vastaakin:
Milloin te teette ensimmäisen suuren luokan ratkaisun
kuntia ajatellen, että niillä on varaa tarjota
tulevina vuosina ne palvelut, joita kansalaiset toivovat?
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Tämä hallitus on tehnyt
koko ajan johdonmukaisesti vuosittain merkittäviä ratkaisuja
kuntien kannalta ja tulee tekemään myöskin
jatkossa. Jos ed. Vielma luettelee täällä kielteisiä,
voidaan ottaa myönteisiäkin esimerkkejä. Kun
esimerkiksi hyväksyimme veteraanipaketin ja siinä annoimme
sotainvalideille alemmalla korvausprosentilla avohuollon palvelut,
sieltä tulee lähes 10 miljoonan säästö kunnille.
Monia muita tällaisia esimerkkejä kyllä löytyy
hyvin helposti.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä asia on nyt kuitenkin
eduskunnan päätettävissä, ja
kun asiasta tiistaina keskusteltiin, kaikista puolueista tuli selkeitä mielipiteitä,
että lakia pitää täällä muuttaa,
että nämä kuntien rahat pitää kunnille
antaa etupainotteisemmin kuin nyt.
Onko ministeri Manninen valmis tukemaan tätä eduskunnan
selvästi laajasti jakamaa kantaa?
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Hallituksen ministeri tukee tietysti hallituksen
kantaa. Sen kai pitäisi olla selvää.