15) Laki arvonlisäverolain 85 §:n muuttamisesta
       
         					
      
      
         
         Annika Lapintie /vas(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Herra puhemies! Tässä aikaisemmin istunnossa on
            keskusteltu kokoomuksen tekemästä niin kutsutusta
            varjobudjettiesityksestä, jota he itse eivät kuitenkaan
            budjettiesitykseksi rohjenneet kutsua. Vasemmistoliitto on tehnyt
            oman esityksen, budjetin, jonka olemme nimenneet oikeudenmukaisemmaksi
            vaihtoehdoksi.
         
         
         Aikanaan, kun vaihtoehtoiset talousarvioaloitteet tehtiin, silloin
            teimme nämä esitykset, ja näiden esitysten
            osalta voisin tässä todeta, että toisin
            kuin kokoomuksen esitys, vasemmistoliiton vaihtoehto lähtee
            nimenomaan oikeudenmukaisuuden lisäämisestä ja
            siitä, että nimenomaan perusturvaa ja palveluja
            parannetaan ja myös verotusta oikeudenmukaistetaan. Silloin
            talousarvioaloitteiden osalta suurin osa näistä esityksistä on tehty
            raha-asia-aloitteina, eli olemme esittäneet oman vaihtoehtomme
            budjetille ja tänään on käsittelyssä pääasiassa
            vasemmistoliiton lakipaketti verotuksen oikeudenmukaistamiseksi.
         
         
         Budjettiesityksen oikeudenmukaistamistavoitteita ovat muun muassa
            opintorahan korottaminen 15 prosentilla, työmarkkinatuen
            ja peruspäivärahan korottaminen 86 eurolla kuukaudessa,
            kansaneläkkeen korottaminen 20 eurolla kuukaudessa,  mitä  esimerkiksi
            kokoomus ei ole rohjennut tehdä. Tämä parantaisi
            myös eläketulovähennyksen nousun takia
            tavallista työeläkettä saavien eli kaikkiaan
            lähes 900 000 eläkeläisen toimeentuloa.
            Lisäksi esitämme toimeentulotuen ehtojen muuttamista
            niin, että lapsilisä tai sen korotus ei pienennä toimeentulotukea.
            Kaiken kaikkiaan haluamme siis palvelut paremmiksi ja jonot pois
            ja siksi lisää rahaa kunnille.
         
         
         Palvelujen parantamiseksi ja hoitoonpääsyjonojen
            lyhentämiseksi valtionosuuksiin olemme esittäneet
            yhteensä 104 miljoonan euron korotusta. Vasemmistoliitolla
            on esitys myös vanhuspalvelujen parantamiseksi sillä tavoin,
            että säädettäisiin uusi vanhuspalvelulaki,
            joka takaisi näitä palveluita niitä tarvitseville.
         
         
         Budjettiesityksessä olemme myös tehneet esityksiä perustien-
            ja radanpidon kunnostukseen, yksityisteiden kunnostukseen, joukkoliikenteeseen,
            ympäristötöihin, aluekehitykseen ja kehitysyhteistyövaroihin.
         
         
         Paljon keskustelua on myös ollut siitä, halveksiiko
            tämä hallitus kansalaisjärjestötoimintaa,
            ja sen vuoksi olemme ehdottaneet järjestöjen avustusten
            leikkausten poistamista, eli rauhanjärjestöiltä ja
            ystävyysjärjestöiltä on leikattu
            rahaa ja meidän mielestämme se ei edistä kansalaisjärjestötoimintaa.
         
         
         Tänään keskustelussa on vasemmistoliiton osalta
            ensisijaisesti verotukseen tehtyjä muutoksia, ja tämän
            kokonaisuuden tavoitteena on nimenomaan verotuksen oikeudenmukaistaminen ja
            sen lisäksi myös osaltaan tulojen lisääminen. Tuloja
            saadaan myös tehostamalla harmaan talouden tutkintaa ja
            vähentämällä Valtion Eläkerahaston
            kasvattamista.
         
         
         Vasemmistoliiton oikeudenmukaisemman verotuksen lakipaketti
            sisältää lakialoitteet elintarvikkeiden
            verotuksen alentamisesta, eläketulovähennyksen
            kaltaisen sosiaalitulovähennyksen käyttöön
            ottamisesta sekä tuloveroasteikon uusimisesta. Pienituloisia
            suosivaa verolinjaa rahoitettaisiin alkoholiveroa nostamalla ja
            palauttamalla varallisuusvero. Ruuan arvonlisäveron alennus
            on vasemmistoliiton mielestä sosiaalisesti oikeudenmukainen
            veronkevennys, joka hyödyttää ensisijaisesti
            pienituloisia. Esitämme arvonlisäveron alentamista
            12 prosenttiin, jolloin kuluttajahinnat laskisivat noin 3,5 prosenttia.
            Veronkevennys tulisi esityksen mukaan voimaan ensi vuoden kesäkuussa.
         
         
         Toinen veronkevennysaloite koskee sosiaalietuuksia saavia. Palkka-
            ja työtulojen verotusta on alennettu, mutta sosiaalietuuksien
            verotusta on kiristetty viime vuosina. Myös kunnallisverotuksen
            kiristyminen on kohdistunut selkeimmin pienituloisiin ja erityisesti
            päivärahan saajiin. Esimerkki nykyisestä verotuksesta:
            6 000 euron vuositulosta työtön saa 360
            euroa vähemmän käteen kuin palkansaaja.
            Tämän vuoksi esitämme sosiaalitulovähennyksen
            käyttöönottoa, ja se koskisi työttömyys-,
            sairaus- ja äitiyspäivärahan saajia.
            Rakenteeltaan vähennys olisi samanlainen kuin kunnallinen
            eläketulovähennys.
         
         
         Tuloveroasteikkoa korjaisimme siten, että ylintä marginaaliveroprosenttia
            ei alennettaisi ja myös toiseksi ylimmän tuloluokan
            marginaaliveroprosentti pidettäisiin ennallaan. Oikeudenmukaisuuden
            lisäämiseksi, mutta myös valtion verotulojen
            lisäämiseksi vasemmistoliitto haluaa palauttaa
            varallisuusveron. Lakialoitteessa ehdotetaan veron palauttamista
            seuraavin muutoksin vuoden 2005 lakiin verrattuna: lapsivähennys olisi
            3 000 euroa, aiemmin 2 000 euroa; vähennys
            omasta asunnosta 20 000 euroa, aiemmin 10 000
            euroa. Näin säädettyä veroa
            joutuisi maksamaan Suomen 30 000 äveriäintä verovelvollista.
            On ollut aivan käsittämätöntä,
            miten hallitus on voinut esittää ja miten eduskunta
            on voinut hyväksyä tämän varallisuusveron
            poiston.
         
         
         Sen lisäksi esitämme myös väkevien
            viinojen veron korottamista, ja esityksemme on sama kuin oli aikanaan
            silloin, kun sitä laskettiin, eli esitämme sitä samaa
            nyt, emmekä niin kuin kokoomus, joka silloin kannatti veron
            alennusta ja nyt on tullut sitten toisiin ajatuksiin. (Ed. Hemmilä:
            Mitä veronalennusta?) — Alkoholiveron alennusta kokoomus
            kannatti ryhmänä. — Korotustarvetta oma
            ryhmämme perustelee nimenomaan alkoholihaittojen pienentämisellä.
         
         
         Nämä vasemmistoliiton lakialoitteet on tehty niin,
            että ed. Sirnö esittää elintarvikkeiden
            arvonlisäveron muuttamista sekä opintotuen korottamista,
            ed. Uotila esittää sosiaalitulovähennyksen käyttöönottoa
            ja varallisuusveron palautusta, ed. Polvi vuoden 2007 tuloveroasteikon
            uusimista ja ed. Virtanen alkoholiveron nostamista sekä ed. Mustajärvi
            työttömyysturvan korottamista.
         
         
         Omissa nimissäni on, tai olen ensimmäisenä allekirjoittajana,
            toimeentulotukea koskeva muutos, joka pitää sisällään
            sen, että suurimpia epäoikeudenmukaisuuksia lapsiperheiden
            osalta on se, että kaikkein köyhimmät
            lapsiperheet eli ne perheet, jotka saavat kunnallista toimeentulotukea, eivät
            saa lapsilisää, koska lapsilisä vähennetään tästä toimeentulotuesta.
            Sen sijaan Suomessa kaikkein rikkaimmat perheet kyllä saavat
            lapsilisää, mutta jotta tämä vääryys
            poistuisi, tämän lakialoitteen mukaan lapsilisästä tulisi
            ensimmäisen lapsen osalta etuoikeutettua tuloa, niin että tämä tulo
            ei vähentäisi kunnallista toimeentulotukea. Tällä tavoin
            niin lapsilisä kuin sen mahdolliset korotuksetkin tulisivat
            lapsiperheen hyväksi eikä niin kuin nyt, että se
            vähennetään toimeentulotuesta.
         
         
         Kaiken kaikkiaan vasemmistoliiton talousarvioaloitteet ja nämä lakialoitteet,
            jotka tänään ovat käsittelyssä,
            tähtäävät nimenomaan oikeudenmukaisempaan
            ja tasa-arvoisempaan yhteiskuntaan eikä niin kuin aikaisemmin
            tänään kuulemamme kokoomuksen aloitteet,
            jotka ensi sijassa tähtäävät
            kylmään ja kovaan kilpailuyhteiskuntaan.
         
         
       
      
         
         Minna Sirnö /vas(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
          Puhemies! Jouduin ryhmätoverille ja ryhmäpuheenjohtajalle
            selittämään, minkä takia keskeytimme
            siinä alkuvaiheessa pienillä huudoilla hänen
            puheenvuoronsa. Kaikkien meidän kolme tuntia ennen istuntoa
            varatut puheenvuoromme olivat yllättäen kadoksissa,
            mutta ne nyt onneksi, kiitos hyvän virkamiestyön,
            löytyivät sieltä sitten jälleen.
         
         
         Arvoisa puhemies! Hyvät edustajatoverit! Olin eilen
            Tampereella Asunnottomien yössä, jossa minulta
            kysyttiin, onko mielestäni Suomessa köyhyyttä ja
            näkevätkö ihmiset Suomessa nälkää.
            Tunnustan pettyneeni sekä itseeni että kanssakumppaneihini
            ja kollegoihini paikallispäättäjinä ja
            kansanedustajina, kun minun oli itse asiassa aivan pakko myöntää,
            että kyllä, Suomessa on köyhyyttä ja
            Suomessa ihmiset näkevät nälkää. Tämä kaikki
            tapahtuu aikana, jolloin Suomi on rikkaampi kuin koskaan, mutta
            tuloerot kasvavat ja osa suomalaisista on syrjäytynyt jokapäiväisen
            leivän syrjästä. Jostain syystä me
            päättäjät omilla arvovalinnoillamme
            olemme ruokkineet nälän ja köyhyyden
            lisääntymistä sen poistamisen sijaan.
         
         
         Suomen Elintarviketyöläisten Liitto SEL kysyi
            ennen viime eduskuntavaaleja kaikilta kansanedustajaehdokkailta
            tuntoja ruoan arvonlisäveron suhteen. Kyselyn tulos viittasi
            siihen, että ruoan arvonlisäveron alennus nautti
            suurta kannatusta yli puoluerajojen. Erityiskiitokset SEL antoi
            vastaamisaktiivisuudesta tuolloin vasemmistoliiton ja vihreiden
            edustajaehdokkaille, joista yli 40 prosenttia otti osaa kyselyyn.
            SELin kyselyyn vastanneista 461 ehdokkaasta peräti 93 prosenttia
            oli alennuksen kannalla, ja kyseessä oli siis edustajaehdokkaita,
            tännetulijoita, kaikista puolueista. Vaaleja ennen annetuilla
            vastauksilla ja lupauksilla tuppaa näin lyhyelläkin
            Arkadianmäen kokemuksella usein käymään
            niin, että ne unohtuvat tai vesittyvät matkan
            varrella. Ruoan arvonlisäveronalennuksen osalta ei kuitenkaan
            toivoisi käyvän näin. Miljoona pienituloista
            suomalaista käyttää keskimäärin
            noin 17 prosenttia ansioistaan ruokaan, rikkaimmat 10 prosenttia.
            Siksi ei ole aivan sama, paljonko ruoka Suomessa maksaa.
         
         
         Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä on sitoutunut köyhyyden
            kitkemiseen. Osana tätä projektia eduskuntaryhmämme
            esittelee tänään täällä oman
            oikeudenmukaisemman veropakettinsa, jonka osana esitämme
            ruoan arvonlisäveron alentamista 5 prosenttiyksiköllä ensi
            vuoden kesäkuusta lähtien.
         
         
         Ruoka ja asuminen ovat ihmisen perusoikeuksia. Suomalaisten
            enemmistön vaurastuminen näkyy ruokakauppojen
            hyllyillä, jotka notkuvat kalliita ulkomaisia ja kotimaisia
            erikoisherkkuja. Samaan aikaan kaikista pienituloisimpien suomalaisten
            kansaneläkeläisten, opiskelijoiden, pitkäaikaistyöttömien,
            pitkäaikaissairaiden ja yksinhuoltajien on ruksittava ostoslistalta
            jopa päivittäin tarvittavia elintarvikkeita. Tätä vasten on
            hämmentävää, että erityisesti
            vihreiden edustajat ovat julkisuudessa kutsuneet keskustalaisten,
            kristillisdemokraattien ja vasemmistolaisten ruoan arvonlisäveroalevaadetta
            pölhöpopulismiksi.
         
         
         Toki vihreät ovat osittain oikeassa siinä,
            että jokainen veroale vaarantaa julkisten palvelujen saatavuuden,
            mutta veroilla ja veroilla on eroa ja veroissa  on  aina
            kyse arvovalinnoista. Omiin arvovalintoihini ei edes hallitusvastuussa
            olisi kuulunut varallisuusverosta luopuminen. Vasemmistoliitto ei
            ole tekemässä ruoan arvolisäveroesitystään
            ilman,  että  samalla esittäisi
            korjausliikkeitä sekä verotuksen oikeudenmukaisempaan
            painottamiseen  että  eläkeläisten
            ja vaikkapa  työmarkkinatukilaisten  tuloperusteisiin.
         
         
         Eniten minua itseäni kuitenkin loukkasi vihreiden edustajien
            väite ruoan arvonlisäveron merkityksen vähättelynä.
            Joko vihreät edustajat ovat kadottaneet tuntumansa köyhimmistä köyhimpien
            arkeen tai kyse on yksinkertaisesti välinpitämättömyydestä.  Olen  itse  elänyt  yli
            vuoden
            peruspäivärahalla Ahon hallituksen aikana. Olen
            itse elänyt yli vuoden ruhtinaallisella 370 euron ansiosidonnaisella
            päivärahalla Lipposen hallituksen aikana ja olen
            omakohtaisesti kokenut, miltä tuntuu, kun 1,5 euron pitää riittää ruokaan
            viikoksi. 5 tai 6 euron lisä elämiseen kuukaudessa
            voi näyttää Arkadianmäen norsunluutorneista
            olemattomalta tai turhalta, mutta isolle joukolle ihmisiä se
            konkretisoituu maitolitroina, leipinä ja halvempina hedelminä ja
            terveellisempinä ruokina ja valintoina. Jos ette usko minua,
            uskokaa tutkimuksia, joissa yksikantaan todetaan, että ruokakorin
            kalleus johtaa osaltaan epäterveellisiin ruokatottumuksiin,
            kun monet pienituloiset kuluttajat joutuvat tyytymään
            mahdollisimman halpaan ruokaan.
         
         
         Pelko siitä, että ruoan arvonlisäveron
            alennus ei laskisi hintoja, pidätteli vuosikausia vasemmistoliittoa
            esittämästä täällä omaa
            veroale-esitystään. Tutkittua tietoa ei yksinkertaisesti
            ollut. Nyt tilanne on kuitenkin muuttunut. Valtion taloudellisen
            tutkimuskeskuksen Vattin, Pellervon taloudellisen tutkimuskeskuksen
            Ptt:n ja Turun yliopiston taloustieteen laitoksen tuoreessa tutkimuksessa
            arvioidaan, että ruoan hinnat laskisivat noin 3,5 prosenttia,
            jos elintarvikkeiden arvonlisäveroa laskettaisiin nykyisestä 17
            prosentista 12 prosenttiin, aivan kuten vasemmistoliiton eduskuntaryhmä on
            nyt esittämässä. Ruoan kysyntä kasvaisi
            hintojen alentuessa, ja tutkimuksessa arvioidaan, että kauppaan,
            muihin palveluihin ja elintarviketeollisuuteen voisi siksi syntyä yhteensä yli
            6 000 henkilötyövuoden edestä lisää työpaikkoja.
            Tästä seuraisi, että vaikka veroale leikkaisi
            valtion tuloja, leikkauksista 150 miljoonaa tulisi takaisin valtion
            kirstuun, kun työllistyneet maksaisivat enemmän veroja
            ja kuluttajat kuluttaisivat enemmän.
         
         
         Osa tutkijoista arvelee, että mahdollinen alennus ei
            näkyisi hinnoissa täysimääräisenä, sillä kaupan,
            yritysten, voitot, työntekijöiden palkat ja elintarvikkeiden
            tuottajahintojen nousu veisivät oman osuutensa. Veroalea
            ajavat kaupan alan työnantajat vakuuttavat kuitenkin käsi
            sydämellä, että hinnat laskisivat selvästi. Muun
            muassa Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja
            Osmo Laine on todennut, että kauppojen välinen
            kilpailu huolehtii siitä. Kyse onkin ennen kaikkea eduskunnan
            luottamuksesta elintarviketuottajiin ja alan yrittäjiin.
            Toisaalta eduskuntahan on jo osoittanut, että luotamme arvonlisäveron
            alennuksen siirtymiseen kuluttajahintoihin. Olemmehan vastikään
            päättäneet alentaa kampaamopalveluiden
            arvonlisäveroa.
         
         
         Useampi terveellinen ateria ja ainakin yksi lämmin
            ruoka päivässä on vasemmistoliiton eduskuntaryhmän
            tavoite. Siksi kannamme ruoan arvonlisäveroale-esityksessämme
            ja sen ohessa huolta ravintoloiden ja ruokaloiden kohtalosta ja
            vaadimme hallitukselta aktiivisuutta Brysselin suuntaan, niin että tulevaisuudessa
            ravintolapalvelujen arvonlisäverotusta olisi myös
            mahdollisuus alentaa.
         
         
       
      
         
         Kari Uotila /vas  (esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Puhemiesneuvosto teki hyvän
            yrityksen pyrkiessään saamaan poliittista jännitettä ja
            poliittista keskustelua niputtamalla näitä oppositiopuolueiden
            budjettiin liittyviä lakiehdotuksia nippuun ja samalle
            illalle. Tässä on kuitenkin selvästi
            kehittämisen varaa, ja siitä jo pääsihteerin
            kanssa keskustelin, koska näin tämä ei
            ehkä parhaalla mahdollisella tavalla toimi. Olisi ehkä ollut
            parempi niin, että olisi heti kello 15 äänestysten
            jälkeen esitelty kaikkien oppositiopuolueiden budjetin
            vaihtoehtoihin liittyvät lakiehdotukset ja käyty
            siitä sitten räväkkä debatti ja
            sitten keskusteltu kaikki yhtä aikaa. Nyt täällä on
            kokoomuksen budjettiehdotuksia käsitelty neljä tuntia.
            Sitten toinen huono puolihan tässä tietysti on
            se, että hallituspuolueet ovat loistaneet koko ajan poissaolollaan,
            ja jos nämä olisi keskitetty yhteen heti alussa,
            niin ehkä olisi sitten ainakin osittain saatu hallituspuolueiden edustajia
            paikalla pysymään. Mutta ensi syksynä varmaan
            tässä voidaan edelleen mennä eteenpäin
            ja kehittää näitä menettelytapoja.
            (Välihuuto) — Niinpä niin, ja pysytään
            salissa sitten.
         
         
         Arvoisa puhemies! Viime aikoina on käyty verotuksen
            osalta keskustelua siitä, onko lisäveronalennuksiin
            varaa vai ei, ja sosialidemokraattienkin piiristä on tullut
            sellaisia varoittelevia puheenvuoroja, että nyt ei pitäisi
            veronalennuksiin suuntautua. Valtiovarainministeri Heinäluoma on
            ilmoittanut, että hänen ministeriönsä tekee tammikuussa
            laskelman siitä, että minkälaisiin veronalennusmahdollisuuksiin
            ensi vaalikaudella on varaa. SAK:n puheenjohtaja Ihalainen toi julki
            sen, että pitäisi kiinnittää enemmän huomiota
            palkankorotuksiin ja vähemmän veronalennuksiin.
            Minusta, arvoisa puhemies, näissä puheissa paistaa
            selvästi veronalennuskrapula, kun muistetaan se, että sosialidemokraatit
            yhtenä keskeisenä hallituspuolueena ovat sitoutuneet
            toteuttamaan tällä vaalikaudella yli kaksinkertaisesti
            ne tuloveron kevennykset, joihin he hallitusohjelmassaan sitoutuivat.
            Sen lisäksi he ovat poistaneet kaikista rikkaimmilta suomalaisilta
            myöskin varallisuusveron tavalla, joka ei ollut hallitusohjelmassa.
         
         
         Nyt kun on keskusteluun nostettu esimerkiksi elintarvikkeiden
            arvonlisävero ja tutkimuksenkin mukaan on hyvät
            perusteet elintarvikkeiden arvonlisäveron alentamiselle,
            niin myös sitä on pyritty mollaamaan ja toteamaan,
            että parempia vaihtoehtoja on. Totta kai on parempia vaihtoehtoja.
            Jos ajatellaan tuloerojen kasvamista, köyhyyden kasvamista
            ja tähän puuttumista, niin paras tapa on tietysti
            nostaa tulonsiirtoja, tehdä kunnon tasokorotukset pienimpiin
            eläkkeisiin, tehdä kunnon tasokorotukset opintotukeen,
            tehdä kunnon tasokorotukset työttömyysturvaan
            ja työmarkkinatukeen, nostaa lapsilisiä jne. Tämä on
            paras vaihtoehto, mutta poliittista tahtoa tämän
            vaihtoehdon toteuttamiseen ei tältä hallitukselta
            ole löytynyt. Verotusratkaisut ovat suosineet euromääräisesti
            suurituloisia, ja silloin, jos puhutaan veroratkaisuista, niin elintarvikkeiden arvonlisävero
            on parempi kuin toteutetut veromallit tällä vaalikaudella.
         
         
         Vasemmistoliiton vaihtoehtobudjettiin sisältyy veroratkaisuja,
            joita jo ryhmäpuheenjohtaja Annika Lapintie tuossa esitteli.
            Kun luemme lehdestä, kuka on saanut lottovoiton, niin olemme aina
            kiinnostuneita siitä, onkohan se nyt mennyt köyhään
            taloon tai rikkaaseen taloon. Ja varmasti tietysti toivomme, että se
            lottovoitto tulisi omalle kohdalle, mutta varmasti kaikki ovat iloisia
            silloin kun luemme lehdestä, että joku pienituloinen
            on voittanut lotossa ja niin edelleen. Se lottovoitto, jonka hallitus
            antoi 30 000:lle kaikista rikkaimmalle suomalaiselle kokoomuksen vankalla
            tuella, se on sellainen lottovoitto, joka tulee vuosittain, ja se
            ei kohdistu niille pienituloisille, joille me kernaasti toivoisimme
            lottovoittojen tulevan, vaan se tulee todella kaikista äveriäimmille
            suomalaisille. Sen vuoksi vasemmistoliitto ja vasemmistoliiton eduskuntaryhmä lähtevät
            siitä, että se, mikä on kerran säädetty,
            voidaan säätää takaisinkin.
            Esitämme varallisuusveron palauttamista kuitenkin siten
            korjattuna, että lapsivähennys nousee 2 000:sta
            eurosta 3 000 euroon ja oman asunnon vähennys
            10 000:sta eurosta 20 000 euroon, mutta muutoin
            vanhalta pohjalta.
         
         
         
         
         Verotukseen sisältyy rakenteellinen ongelma, ja se
            koskee etuisuustuloja. Sen vuoksi vasemmistoliiton vaihtoehtobudjettiin
            ja käsittelyssä olevaan lakipakettiin sisältyy
            lakiehdotus sosiaalitulovähennyksestä, joka toisi
            käytännön hyötyä veronalennuksista
            myöskin niille, jotka joutuvat tulemaan toimeen esimerkiksi
            työttömyyspäivärahalla ja muilla
            sosiaalietuisuuksilla. Tämä kehityshän
            on eriytynyt. Pienistäkin ansio- tai palkkatuloista verotus
            on kevyempää kuin esimerkiksi työttömyysturvasta,
            ja sehän ei voi olla tulonjaon kannalta oikeudenmukaista.
         
         
         
         
         Vuosien varrella ansio- ja sosiaaliturvatulojen verotuksen eriytymiseen
            ovat johtaneet monet syyt. Ensinnäkin palkkatuloista on
            peritty vuodesta 1993 eläke- ja työttömyysvakuutusmaksuja
            ja vuodesta 2006 alkaen myöskin sairausvakuutuksen päivärahamaksua.
            Nämä ovat vähennyskelpoisia tuloverotuksessa.
            Ansiotulovähennys vuodesta 1997 lähtien on rajattu
            työtuloihin, ja tämä koskee myöskin
            sitten tänä vuonna käyttöön
            otettua valtionverotuksen ansiotulovähennystä.
            Tulonhankkimisvähennystä myönnetään automaattisesti
            palkkatuloista, mikä on tietysti luonnollista, ja sitä on
            säännöllisesti korotettu. 2006 voimaan
            tulleessa sairausvakuutuksen rahoitusuudistuksessa määritelty
            sairaanhoitomaksu on suurempi sosiaalietuuksissa, 1,5 prosenttia,
            kuin työtuloissa, 1,33 prosenttia. Perusvähennystä,
            joka koskee sosiaalietuuksia ainoana vähennyksenä,
            ei ole tarkistettu vuoden 1991 jälkeen. Sen lisäksi
            hyvätuloiset ovat hyötyneet ansiotulovähennyksen
            laajenemisen ohella valtion tuloveroasteikon alennuksista, kun taas
            kunnallisverotuksen kiristyminen hyvin useassa kunnassa on näkynyt
            suoraan näiden etuisuustulojen varassa olevien ihmisten
            verotuksen suoranaisena kiristymisenä.
         
         
         Arvoisa puhemies! En esittele näitä ehdotuksia
            sen tarkemmin. Näillä tähdätään
            tuloerojen kaventamiseen ja köyhyyden vähentämiseen.
            Ja kun puhutaan ensi vaalikauden tavoitteista, niin kernaasti toivon,
            että vaalikentillä, arvoisat kollegat, kysytään,
            mikä puolue on valmis sitoutumaan siihen, että seuraavalla
            vaalikaudella ryhdytään todella puuttumaan tuloerojen
            kasvuun ja köyhyyden lisääntymiseen tässä maassa.
            Se on tärkeintä. Kun siihen sitoudutaan, sen jälkeen
            on mahdollista miettiä, mitkä ovat ne konkreettiset toimenpiteet,
            mitä tehdään verotuksen alalla, mitä tehdään
            tulonsiirtojen korottamisen alalla jne. Mutta tärkeintä on
            löytää laajaa sitoutumista tämän
            kielteisen kehityksen pysäyttämiseen, joka on
            liian kauan tässä maassa jatkunut tuloerojen kasvuna
            ja köyhyyden lisääntymisenä.
         
         
       
      
         
         Iivo Polvi /vas(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Nimissäni oleva lakialoite 103
            on rinnakkaislakiesitys tämän hallituksen esitykselle
            vuoden 2007 tuloveroasteikkolaiksi. Tuossa hallituksen esityksessä tuloveroasteikkolaiksihan
            on lähtökohtana madaltaa progressiota, jossa lähtökohtana
            on se, että kolmatta eli toiseksi ylintä tuloveroprosenttia
            alennetaan 1 prosenttiyksiköllä ja ylintä tuloveroprosenttia
            0,5 prosenttiyksiköllä, korottamalla asteikon
            ylintä tulorajaa 1 400 eurolla sekä poistamalla
            asteikon toinen tuloluokka. Noilla ratkaisuillahan käytännössä myönnetään
            tämän esityksen perustelujen mukaan 655 miljoonan
            euron veronalennukset. Ja kun se toteutetaan tuolla hallituksen
            esityksessä esitetyllä tavalla, se merkitsee sitä,
            että progressio madaltuu ja se tietenkin palvelee erityisesti
            suurituloisia palkansaajia.
         
         
         Hallituksen esityksen perusteluissa on laskettu palkkatulon
            veroasteen muutoksia koskeva taulukko ja perusteluissa todetaan,
            että valtion tuloveroasteikkoon tehtävät
            muutokset keventävät myös eläke-
            ja etuustulojen verotusta. Sen sijaan nyt on jäänyt
            pois se toteamus, että tämä kohdistuu
            erityisesti pieni- ja keskituloisiin, niin kuin aikaisemmin yleensä on
            virheellisesti väitetty. Mutta tuo väite, että tuloveroasteikkoon tehtävät
            muutokset keventävät myös eläke-
            ja etuustulojen verotusta, on omituinen. Se on sitä erityisesti
            sen takia, että kun tiedetään, mitä ovat etuustulot
            ja mitä ovat eläketulot ja kuinka ne jakautuvat,
            niin voidaan päätyä täysin toisen
            tyyppiseen johtopäätökseen. Eli ainakin
            se on helppo todistaa, että tuo hallituksen perusteluissa
            esittämä väite on suurelta osin harhaa.
         
         
         Eläketilaston mukaan viime vuoden lopussa eläketulonsaajia
            oli 1 264 168. Kun tuon tuloverotaulukon alapuolella,
            12 400 euron alapuolella, olevasta tulosta ei tuloveroa
            peritä, niin sitä pienemmät eläketulot
            jäävät valtionverotuksessa verottamatta
            ja näin ollen eivät hyödy taulukkomuutoksista.
            Tuon tulorajan alapuolella olevia eläkeläisiä 31.12.2005
            oli 711 042 henkeä. Nämä eläketuloa
            saavat eivät saa siltä osin sentinkään alennusta
            taulukkomuutosten johdosta. Samaten jos verrataan muita etuustuloja
            saavia, vaikkapa työmarkkinatuella olevia ja työttömyysturvan peruspäivärahoilla
            olevia, joita lienee joku 160 000—170 000
            henkeä, he eivät hyödy senttiäkään
            näistä taulukkomuutoksista.
         
         
         Eli kun taulukkomuutokset kohdistuvat erityisesti suurempituloisiin,
            sen vuoksi vasemmistoliiton lähtökohtana on, että taulukkoa
            ei muuteta hallituksen esittämällä tavalla,
            ja tuo tuloveroasteikkolakia koskeva rinnakkaisaloite lähtee
            siitä, että suurituloisille myönnettäviä veronalennuksia
            vähennetään ja osa niistä kohdennetaan
            erityisesti pienituloisten hyväksi toteuttamalla tämä sosiaalivähennys,
            jonka ed. Uotila tuossa aikaisemmassa puheenvuorossaan esitteli.
            Sen toteuttamisella saadaan aikaan tavallaan se vaikutus, mihinkä hallitus
            tuloveroasteikkolain perusteluissa viittaa, pyrkimys alentaa myös
            eläkeläisten verotusta ja etuustulonsaajien verotusta.
            Eläketuloa saavista vain vajaa 500 000 on niitä,
            jotka saavat jonkinasteisen veronalennuksen taulukkoasteikon muutoksen
            myötä. Sen sijaan tuolla sosiaalietuusvähennyksen
            toteuttamisella kyetään kaikista pienituloisimpaa
            väestönosaa helpottamaan, ja siinä mielessä se
            on oikeampi tapa kuin taulukon kautta myöntää veronalennukset suurituloisille.
            Sen vuoksi on tuo tuloveroasteikkolakia koskeva lakialoite jätetty.
         
         
       
      
         
         Markus Mustajärvi /vas(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tässä lakialoitteessa 119 ehdotetaan
            työttömyysturvan peruspäivärahan korottamista
            4 eurolla päivässä nykyiseen verrattuna.
            Korotuksen jälkeen peruspäiväraha olisi 27,50
            euroa päivässä. Lakialoitteeseen liittyvät myös
            talousarvioaloitteet ensi vuodelle korotetun peruspäivärahan
            ja työmarkkinatuen maksamisesta.
         
         
         Jos ajatellaan suomalaisen työttömyyden ja köyhyyden
            rakennetta, korotuksessa ei ole yhtään liikaa.
            Jos oli varaa poistaa rikkaitten varallisuusvero, niin pitäisi
            olla varaa parantaa kädestä suuhun elävien
            asemaakin. Työttömät on lyöty
            laimin jo neljän vuoden ajan. Heidän perusturvaansa
            ei tämän hallituksen aikana ole tullut minkäänlaista
            tasokorotusta, ei edes sellaisia rippeitä, joita on pariin
            otteeseen ripoteltu eläkeläisille. Työttömyyden
            rakenne on muuttunut vaikeaksi; jo kolme viidesosaa kaikista työttömistä joutuu tulemaan
            toimeen peruspäivärahalla tai työmarkkinatuella.
            Pitkäaikais- ja toistuvaistyöttömien osuus
            on korkea, ja heidän sijoittumisensa työmarkkinoille
            on epätodennäköistä ilman erityisiä tukitoimia.
            Myös ensi kertaa työmarkkinoille tulevien taloudellinen
            asema on heikko.
         
         
         Tällä hetkellä pitkäaikaistyöttömiä on
            yli 60 000 ja työttömiä nuoria
            liki 30 000. Kokonaistyöttömyys noussee
            talven aikana yli 250 000:n. Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä ennusti
            tämän vaalikauden aikana, että hallituksen
            lopettaessa työttömiä on vielä 251 000,
            ja valitettavasti tämä ennustus toteutuu hyvin.
         
         
         Työttömyydenaikaisen toimeentulon parantaminen
            on välttämätöntä, jotta
            mahdollisimman moni syrjäytymisuhan alla elävistä työttömistä pysyy
            työmarkkinoitten käytettävissä.
            Työtön henkilö ei kykene suunnittelemaan
            pitkäjänteisesti tulevaisuuttaan, mikäli
            hänen perusturvansa ei ole riittävä.
            Tanskassa tämä on tajuttu, korkea perusturva ei
            ole este työllistymiselle. Suomessa hyvin suuri joukko
            työttömistä ja heidän perheistään
            joutuu turvautumaan toimeentulotukeen. Työmarkkinatuen
            määräaikaistaminen huononsi tilannetta
            entisestään, ja työttömyys on kiistatta
            suomalaisen köyhyyden suurin yksittäinen aiheuttaja.
         
         
         Arvoisa puhemies! Olen lueskellut aikani kuluksi keskustalaisten
            nuorten poliitikkojen keväällä julkaistua
            kirjaa "Vahvan keskustan tie, tervetuloa 2020-luku!" Kirjasta löytyy
            luku "Suomi tarvitsee koko työreformin". Kirjoittajat sanovat ääneen
            sen, minkä pääministeri Vanhanen hiljaisesti
            ajaa eteenpäin. En tiedä, kiistääkö pääministeri
            esimerkiksi arvion, suora lainaus: "Nyt voidaan kuitenkin sanoa,
            että työreformin sisältö on
            valtaosin jo toteutunut. Tämä on asioiden kannalta
            olennaisinta."
         
         
         Olen kirjoittajien kanssa täysin samaa mieltä. Työttömyysturvan
            taso pidetään tarkoituksella riittämättömänä,
            työmarkkinatuki määräaikaistettiin
            ja käyttöön otettiin matalapalkkatuki.
            Matalapalkkatuki on kaikessa karuudessaan puhutteleva. Työnantaja
            palkitaan huomattavalla julkisen sektorin tuella siitä,
            että se maksaa työntekijälle riittävän
            pientä palkkaa. Ei ole ihme, että kokoomus tuki
            ja tukee tätä mallia. Siitä suunnasta
            on jo esitetty matalapalkkatukimallin laajentamista koskemaan myös
            muita kuin yli 54-vuotiaita. Ehdotus on samaa sarjaa kuin nuorille esitetyt
            työehtosopimuksia alemmat palkat työmarkkinoille
            tultaessa. Matalapalkkatuki on täysin vastikkeeton tuki
            työnantajalle ilman mitään työllistämisvelvoitetta.
            Mielenkiintoista onkin saada eteen hallituksen selvitys, kuinka
            monta uutta työpaikkaa tämä malli on
            luonut.
         
         
         Arvoisa puhemies! Suomalaiset köyhyystutkijat ovat
            todenneet, että yhteiskunnan reunalla elävät
            ryhmät eivät ole poliittisesti kiinnostavia, koska
            heidän äänestysaktiivisuutensa ja yhteiskunnallinen
            vaikuttamisensa on  niin vaatimatonta, ja  se  varmaan  pitää  paikkansa.  Samalla
            tutkijat
            esittivät, että paras tapa parantaa pienituloisien
            asemaa olisi luoda yhtäläinen verovähennysjärjestelmä,
            joka takaisi edes jonkinlaisen toimeentulon niille 600 000
            kansalaiselle, jotka elävät köyhyysrajan
            alapuolella. Niin kauan kuin tällaiseen järjestelmään
            ei päästä, heikoimpien sosiaaliryhmien
            asemaa pitää yrittää parantaa
            nykyisiä etuisuuksia korottamalla. Siksi työttömyysturvan
            tasokorotus on välttämätön tehdä.
         
         
       
      
         
         Esko-Juhani Tennilä /vas:
            		
         
         
          Herra puhemies! Suomen menestys perustuu koko nuorisoon ja myöskin
            laajemmin väestön koulutusjärjestelmään.
            Jatkossa osaamisen merkitys kasvaa edelleen, ja siksi nuoriso pitää saada
            vielä enemmän opiskelemaan, ja on selvää,
            että myös aikuisväestö tarvitsee
            jatkossa vieläkin useammin osaamisensa uudistamista ja
            myöskin uuden ammatin hankintaa työelämän
            muutosten kiihtyessä. Muutoksien maailmassahan yhdellä ammatilla
            ei enää elämänsä pituisesti
            selviä.
         
         
         Suomen strategiasta, joka perustuu siis osaamiseen, ei ole erimielisyyttä.
            Siksi onkin outoa, että opiskelijoiden toimeentulosta ei
            kanneta käytännössä huolta.
            Opintorahan tasohan on viimeisten 14 vuoden aikana pudonnut peräti
            20 prosenttia. Siitä on seurannut, että opiskelijoiden on
            joko saatava rahaa kotoaan, mikä ei läheskään
            kaikkien osalta ole mahdollista, tai käytävä töissä,
            mikä vaikeuttaa opintoihin keskittymistä ja pitkittää valmistumista.
            Eipä siis ole kumma, että opiskelijat ovat olleet
            syksyn aikana barrikadeilla kautta maan vaatimassa 15 prosentin
            tasokorotusta opintorahaan. Sekään ei kunnollista toimeentuloa
            opiskelijalle vielä takaa, mutta tuntuva korotus merkitsee
            kuitenkin käännettä tässä opintorahan
            kannalta erittäin kielteisessä, viimeiset 15 vuotta
            jatkuneessa kehityksessä.
         
         
         Opintorahan lisäksi tarvitaan myöskin asumislisän
            turvaamista myös kesäajalle. Onhan se omalaatuista,
            että opiskelijat eivät asumislisää saa
            ympärivuotisesti, vaikka asuminen tiettävästi
            tässä maassa on ympärivuotisesti välttämätöntä.
            Ajattelu, että opiskelijat asukoot kesät vaikka veneen
            alla, ei ole tästä maailmasta.
         
         
         Meillä puhutaan siitä, että ikärasismi
            kohdistuu yleensä iäkkäisiin ihmisiin,
            mutta kyllä opiskelijamaailmassa ikärasismia on
            sielläkin viranomaisten, julkisen vallan taholta. Itsenäisesti asuvat,
            alle 20-vuotiaat ammattioppilaitoksissa ja lukioissa opiskelevathan
            saavat opintotukea, joka on riippuvainen vanhempien tuloista. Se
            on ällistyttävää. Me vaadimmekin
            vasemmistoliittona ikärajasta luopumista.
         
         
         Barrikadeilla ovat olleet korkeakouluopiskelijoiden rinnalla
            myöskin lukiolaiset ja ammatillisissa oppilaitoksissa opiskelevatkin,
            ja heillä on myöskin tähän esiintymiseen
            vahvaa tarvetta, sillä meillä puhutaan ilmaisesta
            koulusta, mutta sitähän ei lukioissa ja ammattikouluissa
            se opiskelu ole. Kun joudutaan ostamaan oppikirjat ja oppimateriaalit
            hankkimaan itse, se tarkoittaa, että erityisesti pienituloisille
            perheille tämä voi merkitä todella suuria
            vaikeuksia, joissakin tapauksissa jopa koulunkäymisen estettä,
            sillä kuluthan tulevat lukioissa ja ammattioppilaitoksissa
            näitten hankintojen kautta nousemaan jopa satoihin euroihin
            vuodessa.
         
         
         Tietenkin meiltä kysytään, mistä rahat.
            Täällä on jo moneen kertaan todettu meidän
            taholtamme, että verohelpotukset siinä laajuudessa,
            miten niitä Suomessa on pantu toimeen, eivät ole olleet
            perusteltuja kokonaiskehittämisen kannalta. Viimeisin näyttö selvästi
            väärästä veropäätöksestä on
            varallisuusveron poistaminen Suomen rikkailta. Jos tätä toimenpidettä ei
            olisi tehty, siinä olisivat heti olleet rahat kaikkien
            näiden opiskelijamaailman tarvitsemien korjausten rahoittamiseen.
            Miksi se piti tehdä, sitä me kysymme. Joka tapauksessa
            lähdemme siitä, että nämä opiskelijoiden
            asemaa parantavat esityksemme tulee toteuttaa pikaisesti, ja painetta
            siis pitää jatkaa.
         
         
         Me olimme marssimassa opiskelijoiden rinnalla tai tukena, apuna,
            ja olemme tässä liikkeessä jatkossakin
            mukana, sillä niin kuin sanottu, Suomi on selvinnyt vain
            osaamisella ja jatkossa osaamisen merkitys vain kasvaa. Siis kysymys on
            viime kädessä tämän maan edusta,
            kun opiskelijoiden asemaa pyritään parantamaan.
         
         
       
      
         
         Erkki Virtanen /vas(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Nyt on kyse aloitteesta, joka on osa tätä vasemmistoliiton
            tänään esiteltävää aloitepakettia,
            jonka tarkoituksena on toisaalta parantaa heikoimmassa asemassa
            olevien ihmisten elämisen edellytyksiä ja toisaalta
            osoittaa niitten parannusten vaatimille kustannuksille rahanlähteet.
         
         
         Tämän minun ensimmäisenä allekirjoittamani aloitteen
            tarkoituksena on peruuttaa osittain väkevien alkoholijuomien
            vuoden 2004 alusta toteutettu alkoholiveroalennus sen alennuksen
            ilmiselvien sosiaalisten haittojen vuoksi ja toisaalta verotulojen
            keräämiseksi hallituksen esitystä oikeudenmukaisemman
            valtion vuoden 2007 talousarvion rahoittamiseksi. Käytännössä tämän aloitteen
            toteuttaminen merkitsisi vuoden 2004 suuren alkoholiveroalennuksen
            puolittamista väkevien viinojen osalta.
         
         
         Arvoisa puhemies! Kun silloin 2004 käsittelimme tätä viinaveron
            alentamista, jonka "välttämättömyyden",
            käyttäisin nyt tässä yhteydessä reilusti
            lainausmerkkejä, valtiovarainministeriö meille
            sekä tuolla valiokunnassa että sitten lopulta
            mietintömme ja lakiesityksen kautta koko tälle
            salille todisti. Se todisti sen vastoin substanssiministeriön
            eli sosiaali- ja terveysministeriön kantaa. Sosiaali- ja
            terveysministeriöhän olisi halunnut matalamman
            alennuksen, ja muistan, kuinka koin siihenastisen edustajanurani
            ainutlaatuisimpia hetkiä, kun asiaa valiokunnassa esitellyt
            ministeriön edustaja ilmoitti, että tämä esitys
            on äärimmäisen huono.
         
         
         Kieltämättä olihan se varsin mielenkiintoinen lakiesitys.
            Sen lakiesityksen perusteluissahan sanottiin ja sanotaan se tietenkin
            siellä edelleenkin, että tämän
            lain toteutuminen tulee merkitsemään 500 ihmisen
            kuolemaa vuodessa lisää verrattuna aiempaan tilanteeseen
            alkoholinkäytön seurauksena. Me siis säädimme
            lain, jonka perusteluissa ilmoitettiin, että tämän
            lain säätämällä tuomitsette
            500 ihmistä kuolemaan. Näin jälkikäteen
            ajatellen jo silloinkin se tuntui aika mielenkiintoiselta päätökseltä,
            ja siksi tein valiokunnassa asiasta vastalauseen, johon vihreitten
            varaedustaja, ed. Forsius yhtyi. Oli kuvaavaa sinänsä,
            että se vastalause ei tietysti erityistä huomiota tiedotusvälineissä saavuttanut.
            Sen sijaan kylläkin seuraavan aamun tiedotusvälineissä ed.
            Forsius sinänsä saavutti kohtuullista huomiota.
            Iltapäivälehdissä oli kummassakin toista
            sivua huomiota sille, että ed. Forsius oli mennyt kihloihin, mutta
            se on sitten kokonaan toinen juttu.
         
         
         Joka tapauksessa lain perusteluissa esitetyt ennustukset ovat
            toteutuneet yli odotusten, valitettavasti. Meillä on siitä tilastotietoakin,
            tosin vain vuoteen 2004, mutta on ilmeistä, että itse
            asiassa kehitys on ollut sen jälkeen vielä murheellisempaa.
            Alkoholinkäytön takia kuoli vuonna 2004 lähes
            2 900 ihmistä. Kuolleiden määrä kasvoi edellisestä vuodesta
            15 prosenttia, ja erityisen voimakkaasti lisääntyivät
            alkoholisairauksista ja -myrkytyksistä johtuvat kuolemat,
            joita oli lähes 1 900 ja joissa kasvu oli 19 prosenttia.
            Täytyy oikeastaan ihailla, vaikka  ei yhtään
            mieli tekisi, sosiaali-  ja  terveysministeriön
            kykyä arvioida tulevaisuutta, koska kun näistä prosenttiluvuista ja
            lähtöluvuista laskee absoluuttisia lukuja, niin päätyy
            siihen, että arvio 500 ihmisen lisäkuolemasta
            osui valitettavan oikeaan.
         
         
         Sama kehitys näkyi tietenkin myöskin sitten hoitopäiväluvuissa
            ja liikenneonnettomuuksissa, poliisien huostaanotoissa jne., eikä siinä kehityksessä
            ole
            parannusta näkynyt. Aivan samalla tavalla näyttää pitäneen
            paikkansa perusteluissa esitetty ennustus siitä, että tämä lakiesitys
            tulee lisäämään sosiaali- ja
            terveyssektorin kustannuksia noin 500 miljoonalla eurolla vuodessa.
            Kun tämä oli tiedossa ja toisaalta tämä laki
            säädettiin kuitenkin perimmiltään
            valtiovarainministeriön toiveitten mukaisesti ja taloudelliset
            lähtökohdat pontimenaan, niin tulee mieleen se,
            mitä olen täällä usein aiemminkin
            kaivannut, että kun kustannusvaikuttavuuksia eri lakien
            ja asioitten osalta säädetään,
            niin ei riitä, että otetaan huomioon vain välittömät
            kustannukset, vaan on otettava mukaan myöskin välilliset
            kustannukset. Itse asiassa välittömiä kustannuksiakin
            on varsin runsaasti tästä veroalennuksesta, mutta
            ennen kaikkea välillisiä kustannuksia, puhumattakaan
            kaikesta siitä sosiaalisesta murheesta, jonka tämä korotus
            on aiheuttanut.
         
         
         Arvoisa puhemies! En ryhdy todistelemaan pidemmälle
            sitä, että vuonna 2004 tehty päätös ainakin
            väkevien alkoholijuomien osalta oli väärä eivätkä siitä mahdollisesti
            koituneet taloudelliset hyödyt riitä kattamaan
            niitä vahinkoja, joita siitä seurasi. Siksi esitämme
            tässä aloitteessa, että väkevien
            viinojen osalta alkoholiveroa korotettaisiin niin, että päädytään
            sille tasolle, jota esitimme jo kaksi vuotta sitten, eli noin puoleen siitä veronalennuksesta,
            jonka tämä eduskunta silloin hyväksyi äänestyksen
            jälkeen. Samalla turvaamme myöskin kohtuullisesti
            lisää liikkumavaraa budjetin välttämättömien
            lisämenojen rahoittamiseksi.
         
         
       
      
         
         Jouko Laxell /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Ruuan arvonlisäveron alentaminen
            tasoittaa hieman tuloeroja, koska 40 prosenttia suomalaisista hyötyy
            siitä enemmän kuin tuloveronalennuksista. Erityisesti
            siitä hyötyisivät pienituloiset lapsiperheet.
            Elintarvikkeiden veroton hinta on Suomessa noin 5 prosenttia korkeampi
            kuin muissa EU-maissa. Kun arvonlisävero on vielä noin
            14 prosenttia korkeampi, kohoaa elintarvikkeiden vähittäismyyntihinta  kalliimmaksi
            kuin monissa EU-maissa. Siksi ruuan arvonlisäverokantaa pitää alentaa
            12 prosenttiin. Ravintoloiden ja kahviloiden ruokatarjoilun arvonlisäveron
            laskeminen elintarvikkeiden arvonlisäverotasolle on myös
            välttämätöntä. Pidän
            käsittämättömänä käytäntöä,
            jossa kahvilasta noudettua pullaa ja kahvia verotetaan ruuan arvonlisäveron
            mukaan, mutta kahvilassa syötyä pullaa ja juotua
            kahvia verotetaan 22 prosentin arvonlisäveron mukaan.
         
         
         Kannatan ed. Sirnön tekemää aloitetta
            ruuan arvonlisäveron alentamiseksi. Sen sijaan ed. Sirnön
            vaatimukset ravintoloiden ja kahviloiden arvonlisäveron
            alentamiseksi ovat turhan maltillisia tarpeisiin nähden.
         
         
       
      
         
         Minna Sirnö /vas(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Säälin edellisen puheenvuoron aikana
            edustajatovereitani samasta ryhmästä, jotka olivat
            sinnikkäästi istuneet täällä,
            ja esittelin yhden aloitteeni kerralla, niin kuin normaalioloissa
            olisimme tehneet, jos olisimme menneet asia kerrallansa.
         
         
         Toinen nimissäni oleva aloite koskee tällä eduskuntakaudella
            ja ehkä jo vähän pidempäänkin
            vallinnutta ikuisuusaihetta eli opiskelijoiden pitkäaikaisköyhyyden
            kitkemistä. Tällä eduskuntakaudella tapahtuneet
            konkreettiset toimenpiteet ja konkreettiset eurot asian eteen ovat
            mahdollistuneet täällä eduskunnassa.
            Niihin valitettavasti ei hirvittävästi voi sanoa,
            että hallituksella tai hallituksen esityksillä olisi
            ollut vaikutusta. Eduskunta on täällä yksimielisesti
            korottanut ateriatukea, kun hallitus salli opiskelijoitten ateriahintojen
            noston. Eduskunta tulee tänäkin syksynä varmasti
            yksimielisesti jälleen kerran tekemään
            saman operaation, kun jälleen ministeri Saarelan putiikki
            on sallinut aterioiden hinnan nousun.
         
         
         Eduskunta on yksimielisesti myös hyväksynyt
            opiskelijoiden asumistuen korotuksen. Sitä ei esittänyt
            hallitus. Sen esitti alun perin joukko kaikkien puolueiden kansanedustajia,
            jotka tekivät yhteisen esityksen tästä asiasta
            vuotta ennen kuin sitten eduskunta tämän toteutti.
         
         
         Hallitus on selkeästi epäonnistunut omassa opintososiaalisessa
            politiikassaan. Opiskelijoiden köyhyys ei ole tällä kaudella
            vähentynyt. Päinvastoin opiskelijoiden köyhyys
            on osittain jopa syventynyt. Tänään olemme
            täällä kuulleet kokoomuksen mallin opintososiaalisista
            etuuksista ja opiskelijoiden elämän tukemisesta.
            Kokoomus on poiminut opintososiaalisista etuuksista itsensä näköisen
            mallin, joka on vain piirun verran parempi tai piirun verran köyhyyttä poistavampi
            kuin hallituksen esitys. Kokoomuksen mallissa toki korotetaan opintorahaa
            niille kokoomuksenkin kansanedustajien lupaamille euroluvuille,
            mutta samalla kokoomuksen malli ajaa opiskelijoita putkitutkintoihin,
            suosii työssäkäyntiä kokopäiväopiskelun
            kustannuksella ja ennen kaikkea painottaa lainapainotteisuutta. Kokoomuksen
            malli, kuten myös eduskunnassa kuullut hallituksen mallit,
            lainapainotteisuutta tai työssäoloa suosivilla
            suunnillaan eriarvoistavat huomattavasti opiskelijoita. Opintoaikojen
            pidentyminen tai lyhentyminen ei ole aina opiskelijasta itsestään
            kiinni, vaan siihen voivat vaikuttaa monet seikat, muun muassa jopa
            opintojen sisältö itse.
         
         
         Ministeri Saarela tuli elokuussa näyttävästi esiin
            paitsi riitelemällä valtiovarainministerin kanssa,
            myös uudella opintososiaalisella mallillansa. Ministeri
            Saarelan elokuinen ehdotus opintorahaan liittyvän tulorajan
            nostosta on selkeästi ristiriidassa hallituksen
            aiempien koulutuspoliittisten linjausten kanssa. Vasta muutamia
            kuukausia  sittenhän  hallitus  opetusministerinsä  johdolla
            pyrki rajaamaan opintojen pituutta.
         
         
         Sen sijaan Saarelan esitys on täysin linjassa hänen
            aiempien opintososiaalisten linjaustensa kanssa, joiden tarkoituksena
            on vähentää perinteistä yhteisvastuutamme
            tasa-arvoisista opiskelumahdollisuuksista. Saarelan sanelemana opiskelumahdollisuuksista
            on tulossa yhä useammin riippuvaisia omasta tai vanhempien
            varallisuudesta. Ministeri Saarelan edellinen, jokseenkin epäonnistuneeksi
            osoittautunut opintososiaalinen uudistus perustui juuri lainapainotteisuuden lisäämiseen.
            Opiskelijat eivät ole kuitenkaan uskaltaneet epävarmojen
            tulevaisuusnäkymien johdosta ottaa kallista syömälainaa,
            jonka takaisinmaksukyky epäsäännöllisten
            työsuhteiden yleistyessä on vähintäänkin
            kyseenalaista.
         
         
         Omista vuosien takaisista kokemuksistani voin kertoa, kun tuolloinhan
            vuosia, vuosia sitten olimme mallissa, joka oli selkeästi
            lainapainotteinen, näistä kokemuksista voin todeta,
            ettei 20 000 euron opintolaina kannustanut minua nopeaan
            valmistumiseen. Päinvastoin lykkäsin valmistumista,
            koska tiesin, että en ole saamassa pysyvää työtä enkä siten
            saavuttamassa mahdollisuutta lainan takaisinmaksuun.
         
         
         Arvoisa puhemies! Useilla julkisen sektorin matalapalkkaisilla
            aloilla pätevyysvaatimukset ja pätevyyden antavan
            koulutuksen kesto ovat samat kuin korkeamminkin palkatuilla aloilla,
            eli opintojen pituus ja opintojen suorittamisen vaatima lainamäärä eivät
            ole suoraan verrannollisia tulevaan ansiotasoon. Tätä todellisuutta
            kokoomus ei mallissaan huomioi. Koska pääosa opintotuesta
            on tällä hetkellä lainaperusteista, motivaatio
            kouluttautua näille matalapalkka-aloille tulevaisuuden
            käsiksi julkiselle sektorille laskee entisestään.
            Vasemmistoliitto ei ole tähän valmis.
         
         
         On nurinkurista, että ministeri Saarela paikkailee
            lainapainotteisemmaksi muuttuneen opintososiaalisen tuen puutteita
            pakottamalla opiskelijat aiempaa enemmän töihin
            opiskelun sijaan. Ministeri Saarelan ja nyttemmin myös
            näemmä kokoomuksen esitys viestittääkin,
            ettei opiskelu enää olisikaan opiskelijan päätehtävä.
            Ministeri Saarelan esitys ei edes poista opiskelijoiden köyhyysloukkua,
            kuten ei tee myöskään kokoomuksen opintososiaalinen
            malli. Päinvastoin esitykset jakavat opiskelijat entistä enemmän
            hyväosaisiin ja vähemmän hyväosaisiin
            opiskeluaikaisten työnsaantimahdollisuuksien mukaan.
         
         
         Hallituksen ja toivottavasti myös kokoomuksen työllistämistoimien
            pitäisi ensisijaisesti kohdistua työttömiin,
            ei opiskelijoihin. Opiskelijoilla pitäisi olla oikeus keskittyä päätehtäväänsä eli
            kokopäiväiseen
            opiskeluun, ja sen mahdollistaa ainoastaan ja vain tuntuva korotus
            itse opintorahaan. Valitettavasti ministeri Saarela on kuitenkin
            tällä hallituskaudella jo ainakin kolme kertaa torjunut
            opintorahan korotusyritykset. Koska ministeri ei ole valmis taistelemaan
            tasa-arvoisten opiskelumahdollisuuksien puolesta, eduskunnan itsensä on
            tehtävä opintorahakorotukset ja jo ensi vuoden
            budjetin yhteydessä. Siksi vasemmistoliiton eduskuntaryhmä ehdottaa
            opintorahaan 15 prosentin korotusta jo ensi vuoden alusta ilman minkäänlaisia
            putkitutkintoehtoja, ja uskon, että liikahdus oikeaan suuntaan
            on tapahtumassa tänä syksynä, koska opiskelijajärjestöille
            on eduskunnasta hallituspuolueitten suulla luvattu, että näin tulee
            tapahtumaan.
         
         
       
      
         
         Outi Ojala /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Nyt käymme keskustelua opposition
            lakialoitteista, jotka liittyvät ensi vuoden budjettiin,
            ja täytyy yhtyä niihin valitteluihin, joita täällä aikaisemmin
            on salissa esitetty, että hallituspuolueiden edustajat
            loistavat poissaolollaan. Ei näköjään heitä kiinnosta
            opposition vaihtoehdot. Sitten he kuitenkin ovat valmiita teilaamaan
            ne kuuntelematta edes, miten esityksiä täällä perustellaan.
         
         
         Arvoisa puhemies! Tämä oli nyt uusi tapa koota
            opposition lakialoitteet tällä tavoin käytyyn
            keskusteluun, mutta kyllä täytyy todeta, ettei
            tämä kovin onnistunut malli ole. Olisi ollut järkevää sen
            sijaan, että laitetaan oppositioryhmien suuruusjärjestyksessä kaikki
            lait putkeen peräkkäin. Olisi ollut hyvä laittaa
            samaan aihepiiriin liittyvät eri oppositioryhmien asiat
            järjestykseen, joten olisimme siis samoista kokonaisuuksista
            voineet keskustella esimerkiksi niin, että eri oppositioryhmien
            opintotukiesityksistä olisi keskusteltu yhtä aikaa
            peräkkäin, samoin olisi tehty alkoholi- ja alkoholijuomaverosta,
            tuloveroista jne. Silloin tässä olisi ollut jotakin
            jäynää. Nyt tämä on
            todellakin niin, että kokoomus sai kahmittua suurimman
            osan valveillaoloaikaa täällä, ja tämä ei
            ole välttämättä mielestäni,
            arvoisa puhemies, reilua, mutta haluan täällä todeta,
            että toivottavasti, kun näitä menetelmiä kehitetään,
            voidaan miettiä vähän uudella tavalla.
         
         
         Mitä tulee tämän hallituksen budjettiin,
            olemme siis vasemmistoliitossa tyytymättömiä siihen siltä osin,
            että se todella kasvattaa tuloeroja maassa ja on omiaan
            lisäämään köyhyyttä ja
            eriarvoisuutta. Olemme joutuneet tekemään ja halunneetkin
            tehdä, niin kuin muinakin vuosina, oman vaihtoehtobudjettimme,
            jota hallituspuolueet ovat kautta aikojen vaatineet. Mutta todella sitten,
            kun niitä täällä esitellään
            yksityiskohtaisesti, ne eivät tunnu kiinnostavan.
         
         
         Erityisen huolissani olen siitä, että sosialidemokraatit
            loistavat nyt poissaolollaan. Nyt olisi oiva tilaisuus käydä keskustelua
            myöskin todella kansalaisten pahoinvoinnista, eriarvoisuuden
            lisääntymisestä. On erittäin
            kummallista, että sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän
            puheenjohtaja Backman julkisuudessa ilmoittaa, että seuraavalla
            eduskuntakaudella täytyy tehdä köyhyyspaketti. 
         
         
         Jos sitä poliittista tahtoa todella olisi, niin tällainen
            köyhyyspaketti olisi voitu tehdä, kunnollinen
            köyhyyspaketti, myöskin vielä tämän
            eduskunnan aikana. Valtiontalous ja valtion tulojen kehitys ja yleensä koko
            kansantuotteen kasvu olisivat antaneet tähän kyllä mahdollisuuden. Mutta
            täytyy todeta, että se poliittinen tahto puuttuu,
            ja silloin on tietysti todettava, että puheet sitten ensi
            kaudella tehtävistä köyhyyspaketeista
            on pakko lukea vaalipuheiden piikkiin eikä ollenkaan niin,
            että oltaisiin vakavissaan asiassa.
         
         
         Köyhyyspaketteja on tarvittu, ja voi olla, että niitä tarvitaan
            jatkossakin, mutta arvoisa puhemies, olen kyllä tosi huolissani
            siitä, että Suomessa yhä enemmän
            ryhdytään puhumaan ja toimimaan köyhyyspolitiikan
            puitteissa. Aika moni yhteiskuntatutkija on viime aikoina juuri
            varoittanut tästä, että Suomi on siirtymässä tällaiseen keski-,
            eteläeurooppalaiseen, lähinnä katolisissa maissa
            mallina olevaan hyvinvointiyhteiskuntamalliin, jossa nimenomaan
            ensisijainen vastuu on ensin ihmisellä itsellään,
            lähipiirillä ja sen jälkeen kirkolla
            ja hyväntekeväisyysjärjestöillä.
            Tähän yhteiskuntamalliin ja politiikkaan kuuluvat sitten
            tällaiset köyhyys- ja almutoimet.
         
         
         Itse asiassa on surullista, että Suomessa köyhyys
            on päässyt nyt viime vuosina kasvamaan voimakkaasti
            ja nimenomaan että tästä meille pohjoismaiseen
            malliin niin olennaisesti kuuluvasta universaalista hyvinvointimallista
            ollaan pikkuhiljaa luopumassa tai ainakin sitä on viime vuosina
            nakerrettu hyvin voimakkaasti. Tämä universaali
            malli, joka siis tunnustaa kaikkien kansalaisten oikeudet toimeentuloon,
            mutta ei ainoastaan toimeentuloon, vaan myöskin, niin kuin meidän
            perustuslakiimme 2000-luvun alussa saatiin, taloudelliset, sosiaaliset
            ja sivistykselliset oikeudet, jolloin siis kansalaisille riippumatta siitä,
            ovatko he juuri itse aiheuttaneet ongelmansa tai joutuneet työttömiksi
            tai vammautuneet, kuuluu kuitenkin tietyt perusoikeudet, tämä malli
            ei enää olekaan itsestäänselvä,
            vaan Suomessa on selvästi nähtävissä,
            että pikkuhiljaa siirrytään yhä tiukempaan
            kontrolliin kaikenlaisten sosiaalietuuksien osalta, syyllistetään
            niitä ihmisiä, jotka eivät itse pysty
            nousemaan ehkä siitä työttömyyden
            ja kurjuuden kierteestä, ja nimenomaan erilaisilla konsteilla
            yritetään sitten etuisuuksia kiristämällä saada
            heidät takaisin esimerkiksi työelämään,
            kun monen kohdalla se ongelma ei suinkaan ole haluttomuus olla mukana
            yhteiskunnassa tai päästä mukaan työelämään,
            vaan se, että yksinkertaisesti heitä ei enää kelpuuteta. Meillä on
            lukematon määrä ikääntyviä työttömiä,
            yli viisikymppisiä ja jopa vähän alle
            viisikymppisiä, joilla on pitkä työkokemus,
            hyvä ammattitaito, mutta joille työtä hakiessaan
            yksinkertaisesti todetaan, että he ovat liian vanhoja,
            he eivät enää kelpaa. Työnantajat
            haluavat nuoria ja joustavia työntekijöitä,
            työntekijöitä, jotka eivät uskalla
            puolustaa etujansa.
         
         
         
         Tässä mielessä on huono asia, että me
            emme nyt  korjaa  näitä  lamasta
            jääneitä seurauksia. Nimenomaan pitäisi
            nyt nostaa esimerkiksi työmarkkinatuen tasoa ja korjata
            se lapsiperheiden kohdalla oleva ongelma, että toimeentulotukea saavissa
            perheissä lapsilisäkorotus ei tulekaan, koska
            se vähentää toimeentulotukea. Tämähän on
            aivan älytön järjestelmä. Jo
            ministeri Mönkäre aikoinaan lupasi tähän
            korjauksia, mutta näin ei hänen aikanaan tapahtunut
            eikä ole hänen seuraajiensakaan kohdalla tapahtunut.
         
         
         
         On yksi ongelma, josta nyt emme ole tehneet lakia, mutta muistutan
            siitäkin. Silloin kun työeläkejärjestelmää hiljattain
            uudistettiin, kävi niin — se oli kolmikannassa
            sovittu asia, ja tietysti oli hyvin tärkeää,
            että sellainen eläkeuudistus saatiin aikaiseksi,
            jossa varaudutaan kasvavaan ikääntymiseen ja kasvaviin
            eläkemenoihin — että siinä yhteydessä kansaneläkettä saavat
            unohdettiin tämän joustavan järjestelyn
            piirissä. Tämäkin luvattiin korjata myöhemmin
            eduskunnassa, mutta sitäkään ei ole tapahtunut.
            Minä nyt vielä omillekin kollegoille muistuttaisin,
            että tämä asia kannattaisi kyllä vielä ottaa
            esille tämän eduskunnan aikana, koska se on todella
            sellainen puute, joka jäi silloin, kun työeläkejärjestelmään
            tätä muutosta tehtiin, koska kansaneläkettä saavien
            ongelmia ei välttämättä työmarkkinapöydissä tunnisteta.
         
         
         
         Arvoisa puhemies! Todellakin toivon, että näille
            hyville lakialoitteille nyt sitten ainakin valiokunnissa saataisiin
            asianmukainen käsittely, kun näyttää,
            että lähetekeskustelussa näin ei ole käynyt,
            kun ainoastaan oppositiopuolueet täällä näistä omista
            lakialoitteistaan keskustelevat.
         
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Eilen Suomessa vietettiin Asunnottomien
            yön tilaisuuksia, ja niiden yhteydessä tuli esiin
            se tosiasia, että vaikka perustuslain 19 §:ssä todetaan,
            että julkisen vallan tehtävänä on edistää jokaisen
            oikeutta asuntoon ja tukea asumisen omatoimista järjestämistä,
            niin tämä edistäminen ja tukeminen ei
            ole johtanut tulokseen. Edelleen on noin 8 000 asunnotonta
            yksin elävää ihmistä ja 400
            perhettä, joilla ei ole pysyvää asuntoa.
            Asunnottomuushan piiloutuu. Se ei ole kaikki näkyvillä,
            jotenka nämä viralliset luvut ovat alakanttiin.
         
         
         Samalla tuossa Kotkassa vietetyssä Asunnottomien yön
            tilaisuudessa tuli esille termi "perusoikeusrikos".  Perustuslaissa  on
            siis perusoikeudet, oikeus asunnon lisäksi terveyteen,
            sosiaaliseen turvaan työttömyyden, sairauden, työkyvyttömyyden,
            vanhuuden aikana; perustoimeentulo kaiken kaikkiaan on tässä mukana. Mutta
            vahvasti 19 § määrittelee nimenomaan julkisen
            vallan velvollisuuden turvata myös terveyspalvelut. Tätä perusoikeutta
            ei siis toteuteta ja tapahtuu perusoikeusrikos. Kysymys: missä on
            rikollinen, keitä ne ovat? 
         
         
         Eduskunnan oikeusasiamies on toistuvasti ratkaisuissaan viitannut
            siihen, että jos virkamiehet tai luottamushenkilöt
            tietoisesti alibudjetoivat vaikkapa omahoitajamäärärahaa
            tai muuta sosiaali- ja terveydenhoidon perusoikeuksiin kuuluvaa
            sosiaaliturvan osuutta esimerkiksi, niin se on väärin
            ja tuomittavaa. Tässä tapahtuu mielestäni rikos.
            Tämä voi tapahtua kunnassa lautakuntatasolla,
            valtuustotasolla, myös epäsuorasti kunnanhallituksessa,
            se voi tapahtua ministeriöissä, se voi tapahtua
            meidän kaikkien toimesta täällä, kun
            emme anna kylliksi kunnille mahdollisuuksia toteuttaa palvelujen
            turvaamista.
         
         
         Peruspalvelut eivät toimi. Yksityistäminen
            on etsitty avuksi. Täällä Helsingissä käydään
            keskustelua Marian sairaalan kohdalla yksityisistä sairaalaosastoista,
            Kotkassa, Kuusankoskella on koko avoterveydenhoito tai osa siitä yksityistetty,
            Kouvolassa on tapahtunut viime viikolla useiden terveyskeskuslääkäreiden
            yhtäaikainen irtisanoutuminen työstä.
            Näiden syiden selvittäminen, miksi näin
            tapahtuu, olisi erittäin tärkeätä. Kun
            Lääkäriliitto on selvittänyt
            niitä, niin yksi syy on työolosuhteet, ei palkkaus
            niinkään vaan työolosuhteet. Meitä odottaa
            kohta sairaanhoitajien kohdalla myöskin vahva työvoimapula.
         
         
         Näin ollen meillä on tänään
            käyty keskustelua lakialoitteista, joilla pyritään
            parantamaan myös terveydenhoidon, sairaanhoidon rahoitusta.
            Useissa puheenvuoroissa on kritisoitu nykytilannetta. Meidän
            vain pitäisi päästä puheista tekoihin.
            Tässä mielessä on syytä kyllä todeta, että kyllähän
            tämä nyt on opposition, lähinnä kolmen
            oppositioryhmän, keskinäinen keskustelu. Itse
            en debattiin päässyt, koska olin virkamatkalla
            eduskunnan ympäristövaliokunnan delegaation kanssa
            Kuopiossa, jossa sivumennen sanoen kehuttiin kovasti Niiralan Kulma Oy:tä ja
            yhtiön senaikaista toimitusjohtajaa, nykyistä kansanedustaja
            Virtasta, mutta en ollut siis debatissa. Debatissa ehkä on
            päästy paremmin keskusteluun. Mukana oli ainakin,
            kun katsoin pöytäkirjoja, ed. Gustafsson, mutta
            tämä klo  16:n  jälkeen  tapahtunut  keskustelu  on jäänyt  kolmen
            oppositiopuolueen edustajien väliseksi ja heidän
            suorittamakseen lakialoitteiden esittelyksi. Sen lisäksi
            tänään, juuri siinä alkuvaiheessa
            ehkä, olisi pitänyt olla paikalla myös
            ministereitä. Tässä vaiheessa tämä voidaan
            todeta, mutta niin kuin ed. Outi Ojala sanoi, asioitahan voi kehittää ja
            tätäkin menettelyä edelleen parantaa.
            Näin ollen, jotta demokratia, siis parlamentarismi nimenomaan,
            toimisi, vaaditaan myös se toinen osa.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyy.