Elisabeth Nauclér /r:
Ärade herr talman! Sjötransporten är
den förhärskande formen av logistik och handel
i världen. Cirka 80 procent av Finlands utrikeshandel sker
sjövägen. Den allt hårdare internationella
konkurrensen inom branschen har lett till utflaggningar av finska
fartyg och under de senaste åren har finska transporterares
proportionella andel sjunkit till mindre än 20 procent.
Också antalet anställda inom den finska sjöfarten
har minskat med 1 400 personer sedan 2004. Medelåldern
för fartyg inom EU är 12 år och för
hela världshandelsflottan cirka 13 år, men de
finska handelsfartygen är i genomsnitt knappt 20 år
gamla.
EU-kommissionen har fastställt riktlinjer för stödsystem
inom sjöfarten och kommissionens mål är
att stärka den europeiska sjöfartssektorns konkurrenskraft.
Av erfarenheter i Europa kan man konstatera att i de stater där
skattelättnader vidtagits har en betydande del av tonnagevolymen återregistrerats
under nationell flagg. Stödåtgärderna
har också haft en positiv inverkan på sysselsättningen
inom sjöfartsbranschen och för förnyelsen
av flottan. Tonnageskattearrangemang har införts i viktiga
konkurrentländer som Danmark, Tyskland, Nederländerna
och Storbritannien.
Den finska lag om tonnageskatt som antogs 2002 betraktades
inte som konkurrenskraftig och bara ett enda rederi, som för övrigt
inte ens finns kvar, använde sig av systemet. Det är
därför med stor spänning som vi sett
fram emot den nya lagen. Regeringens proposition om ändringar
till tonnageskattelagen är en positiv utveckling. Propositionen
visar att regeringen har en vilja att stärka den finska
och åländska flottans konkurrenskraft internationellt.
Trots dessa positiva steg till förbättringar i
lagen om tonnageskatt krävs det vidare arbete för
att finska rederier ska ansluta sig till det föreslagna
beskattningssystemet.
Ärade herr talman! Det finns problemområden
i det nya förslaget. För det första är
det så kallade "tidsfönstret" på tre år
under vilket ett bolag kan ansöka om godkännande
som tonnageskatteskyldig en allt för kort tid. Den skattepliktiga
osäkerheten som råder för närvarande
gör det osäkert för rederierna att träda
in i tonnageskattesystemet, speciellt då rederierna måste
binda sig för de följande tio åren. Om
man inte alls vet hur skattelagstiftningen kommer att ändras är det
allt för osäkert att byta till ett nytt system.
Tiden bör därför förlängas
till till exempel fem år.
För det andra måste det tas i beaktande att
rederier som med säkerhet blir utanför tonnageskatteregimen
också har en möjlighet att bilda reserveringar
för fartygsanskaffningar och miljöinvesteringar.
Hit hör passagerarfartygen och de små rederibolag
vilkas skattebörda inte underlättas genom de föreslagna ändringarna
av tonnageskattelagen. Det har sagts att inget behöver
sägas i propositionen eftersom det redan finns i regeringsprogrammet,
och det stämmer. Där sägs att utöver
en reform av tonnageskattelagen ska det göras en utredning
om möjligheten till att införa reserveringar.
Denna utredning bör inledas omedelbart och jag utgår
ifrån att utskottet fäster regeringens uppmärksamhet
vid löftet.
Vidare verkar det som den nya propositionen har förberetts
enligt de stora rederiernas intressen och de små rederibolagen
gynnas inte av ändringen i beskattningen. Propositionen
skapar en orättvis ställning mellan de små och
de stora rederibolagen. Detta är speciellt problematiskt
med tanke på att majoriteten av finska rederibolag är småredare.
Den finska sjöfartens konkurrenskraft behöver
en trovärdig förstärkning, och vi har
i det här landet all anledning att stödja entreprenörskap.
Vi behöver varje sjöarbetsplats, men också varvsindustrin
behöver arbete.
Herr talman! De av regeringen föreslagna förstärkningarna
av sjöfarten motsvarar inte målsättningarna
i regeringsprogrammet, och jag citerar: "Den finländska
sjöfartens konkurrenskraft förbättras
så att den ligger på samma nivå som i de
viktigaste konkurrentländerna med hjälp av de stödformer
som tillåts av EU och genom en revidering av beskattningen
av rederier. Tonnageskattelagstiftningen revideras så att
den ska bli konkurrenskraftig. Ibruktagandet av generella avsättningar
utreds. Målet för havspolitiken är att trygga
en positiv utvecklig av den finska handelsflottan, sysselsättningen
av finländska sjöfarare samt försörjningsberedskapen."
EU tillåter långt mer än vad vi ser prov
på nu.
Sammanfattningsvis borde Finland satsa på att stödja
sjöfartsbranschen så att vi kan förstärka konkurrenskraften
av den finska flottan. Detta betyder ett fördelaktigt system
för alla, både små och stora rederier,
inklusive passagerarfartyg.
Herr talman! Jag utgår ifrån att utskottet
vid behandlingen av den här propositionen också behandlar
lagmotion nr 112/2008 om ändring av 5 § lagen
om beskattning i vissa fall av varor, som säljes ombord
på passagerarfartyg i utrikestrafik. En lagändring
som riksdagen bett regeringen komma med i brådskande ordning,
men inget har hänt och genom att nu godkänna lagmotionen
löses problemet enkelt.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Tonnistoverojärjestelmä on
hyvin yleinen järjestelmä Euroopassa. Me otimme
sen joitakin vuosia sitten käyttöön,
mutta täytyy sanoa, että se ei ollut kilpailukykyinen,
ja kuten nyt todettiin, vain yksi varustamo on ottanut sen käyttöön,
koska ehdot olivat liian mahdottomat. Nyt hallituksen esitys toimii
varmasti, ja useat varustamot tulevat ottamaan sen käyttöön,
ja se antaa kilpailukykyä suomalaisille varustamoille.
Tältä osin täytyy sanoa, että se,
mikä on olennainen lisäys myöskin tässä yhteydessä,
on se, että sekä työntekijä-
että työnantajajärjestöt ja Merimies-Unioni
ovat sopineet siitä, että voidaan käyttää ulkomaista
miehitystä laivoilla. Eli pyritään pitämään
aidosti huolta siitä, että laivat ovat kilpailukykyisiä,
ja tämän muutoksen myötä on
mahdollista se, että suomalaiset alukset voivat pitää suomalaisen
lipun. Nyt nähdäänkin se, kun rakennetaan
uusia aluksia, tuleeko niille suomalainen lippu. Jos tulee, olemme
tyytyväisiä, jos ei tule, sitten järjestelmiä täytyy
arvioida vielä uudestaan.
Mitä tulee sitten käyttöönottoon,
niin täytyy sanoa, että jossain määrin
ongelma voi olla se, että siellä on aikaikkuna,
joka päättyy nyt kolmen vuoden kuluttua. Meillä on
tarkoitus uudistaa pääomaverojärjestelmää,
ja on todennäköistä, että osa
uudistuksesta tulee voimaan 2012, suurin osa 2013. Siltä osin
on selvää, että varustamot haluavat tietää,
mihinkä järjestelmään mennään
pääomaverojärjestelmän osalta.
Mielestäni on perusteltua miettiä sitä,
voitaisiinko aikaikkunaa kasvattaa kolmesta vuodesta kenties neljään.
Viisi vuotta on ehkä tarpeettoman pitkä, mutta
jotta on yksi vuosi aidosti aikaa miettiä sitä,
mitä valintoja tehdään, voisi olla perusteltua, että aikaikkunaa
voitaisiin miettiä kolmesta neljään vuoteen.
Keskustelu päättyi.