1) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi poronhoitajien sijaisavusta
         vuonna 2014 ja maatalousyrittäjän eläkelain
         114 §:n muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Peruspalveluministeri  Susanna   Huovinen
         
         Arvoisa puhemies! Aivan lyhykäinen esittely tästä kyseisestä hallituksen
            esityksestä.
         
         
         Kuten monet täällä tietävätkin,
            vuosina 2010—2012 toteutettiin poronhoitajien sijaisapukokeilu.
            Tuon kokeilun aikana poronhoitajalla oli tarkoitukseen varatun määrärahan
            rajoissa mahdollisuus saada sijaisapua työkyvyttömyyden
            perusteella. Poronhoitaja hankki lomittajan itse, ja Maatalousyrittäjien
            eläkelaitos maksoi hänelle korvausta siitä aiheutuneisiin
            kustannuksiin valtion varoista. Korvauksen enimmäismäärä oli
            hieman alle 18 euroa tunnilta vuonna 2012 ja sijaisavun enimmäismäärä oli
            150 tuntia. Sosiaali- ja terveysministeriö on pyrkinyt
            tämän kokeilun jälkeen vakinaistamaan
            sijaisavun jo oikeastaan heti tuon kokeilun päätyttyä.
            Asiaa esitettiin kevään 2012 kehysriihessä,
            syksyn budjettiriihessä ja viime kevään
            kehysesityksessä. Vasta vuoden 2014 talousarviota valmisteltaessa,
            siis ennen budjettiriihtä, saatiin valtiovarainministeriön
            kanssa sovituksi, että poronhoitajien sijais-apuun varataan
            300 000 euron suuruinen määräraha.
            Sijaisavusta säädettäisiin tässä vaiheessa määräaikainen
            laki vuodeksi 2014, ja järjestelmä toimisi pääosin
            samalla tavoin kuin tuossa kokeilussa. Sijaisavun vakinaistamista
            tullaan käsittelemään ensi kevään
            kehysriihessä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Niin saamelaiskäräjät,
            Porosaamelaiset ry kuin Paliskuntain yhdistyskin ovat antaneet lausuntonsa
            tästä hallituksen esityksestä. Järjestelmää pidetään
            toimivana eikä sitä pidetä liian byrokraattisena.
            Kaikki lausunnonantajat ovat toivoneet tämän sijaisavun
            vakinaistamista. Saamelaiskäräjät ja
            Porosaamelaiset ry esittävät lisäksi,
            että sijaisavun perusteet olisivat samat kuin maatalousyrittäjällä,
            erityisesti kuntoutuksen ja äitiysloman osalta. Lisäksi Porosaamelaiset
            ry pitää esitettyä enimmäistuntimäärää liian
            alhaisena.
         
         
         Maatalousyrittäjien eläkelaitos laati sosiaali- ja
            terveysministeriön toimeksiannosta tästä kokeilusta
            arviointiraportin. Sen mukaan sijaisapukorvaus on poronhoitajille
            tarpeellinen, sillä sitä on hakenut lähes
            15 prosenttia edellytykset täyttävistä poronhoitajista.
            Raportin mukaan ikääntyminen ja poronhoitajien
            vähäisyys asettavat kasvavia vaatimuksia työssä selviämiselle.
            Sijaisavun vakinaistaminen edistää myös
            poroelinkeinon harjoittajien yhdenvertaisuutta muihin tuotantoeläintaloutta
            harjoittaviin yrittäjiin nähden ja vahvistaa myös
            poronhoidon yleisiä toimintaedellytyksiä. Lisäksi
            sillä on merkitystä saamelaisten oman kulttuurin
            säilymisen kannalta. Tätä sijaisavun
            vakinaistamista on ehdottanut myös maatalousyrittäjien
            työhyvinvointia ja sen kehittämistä sekä työurien
            pidentämistä selvittänyt työryhmä,
            joka päätti työnsä elokuun lopussa.
         
         
         Arvoisa puhemies! Tällä lyhyellä esittelyllä tämä tärkeä asia
            eduskunnan lähetekeskusteluun.
         
         
       
      
         
         Markus Mustajärvi /vr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Muutama sana tästä poronhoitajien
            sijaisavusta. Esityksen sisältö on tervetullut,
            mutta minua ihmetyttää se, kuinka poukkoilevaa
            asian eteenpäinvienti on ollut. Sijaisapuhan lähti
            liikkeelle kolmivuotisena kokeiluna, mutta sitten tuli katkein.
            Kokeilun tavoitteena oli saada tietoa sijaisavun tarpeellisuudesta,
            arvioida käytäntöjä ja kehittämismahdollisuuksia,
            ja tämäkin esitys koskee vain vuotta 2014. Paliskuntain
            yhdistys oli liikkeellä jo vuonna 2004, jolloin se teki
            ehdotuksen sosiaali- ja terveysministeriölle kokeilun
            käynnistämiseksi. Jos tätä järjestelmää halutaan
            toden teolla kehittää, niin jatkuvuudesta pitää olla
            paljon paremmat takeet. Kyse ei kuitenkaan ole valtavista rahasummista.
            Pakollisesti eläkevakuutettuja poronhoitajia on hieman
            yli tuhat, ja heistä noin neljällä viidesosalla
            on riittävä poromäärä.
         
         
         Lähtökohdat niin kokeilussa kuin tässä hallituksen
            esityksessäkin ovat aivan oikeat: poronhoitajat tarvitsevat
            sijaisavun siinä missä maatalousyrittäjät
            ja turkistarhaajatkin. On aika mielenkiintoista, että pohjoisen
            elinympäristön, porojen ja petojen terveydestä on
            kannettu kohta suurempi huoli kuin poronhoitajien terveydestä. Muissa
            ammateissa me pidämme itsestään selvänä,
            että kenenkään ei tarvitse työskennellä sairaana,
            mutta poronhoitajien todellisuus on ollut toinen. Tietyt työt
            on ollut pakko tehdä, tai sitten on loppunut leipä.
         
         
         Poronhoitotyöt ovat hyvin kausiluonteisia. Niitä ei
            tehdä kellon mukaan, ja jos tapaturma tai sairastuminen
            sattuu kiireisimpään aikaan, on apu tarpeen. Kyse
            on paitsi yksilön myös koko perhekunnan toimeentulosta.
            Pahaan aikaan sattuva työkyvyttömyys vaikeuttaa
            myös paliskunnan töitä.
         
         
         On aivan oikein lukea perhekunnan eli samassa taloudessa asuvien
            alaikäisten porot sen hyväksi, joka tosiasiassa
            vastaa töistä. Näinhän menetellään
            myös työttömyysturvaratkaisujen yh-teydessä silloin,  kun
            porotyöt  eivät  työllistä ympärivuotisesti,
            ja lukuporomäärä suhteutetaan työttömyysturvaoikeuteen.
            Sijaisapu tukee poronhoitajien työssäjaksamista
            ja vähentää ennenaikaista eläkkeelle
            siirtymistä. Poronhoitajat ovat entistä iäkkäämpää väkeä,
            ja silloin apua tarvitaan aivan erityisesti.
         
         
         Suomen porosaamelaiset ovat omassa lausunnossaan esittäneet
            toiminnan vakinaistamisen lisäksi, että enimmäistuntimääriä lisätään
            ja laajennetaan sijaisavun perusteita samalla tavalla kuin maatalouden
            sijaisaputoiminnassa. Esimerkiksi saamelaisen kulttuurimuodon aineellinen perusta
            on poronhoito, eikä kielen, kulttuurin ja elämänmuodon
            ylläpitäminen, saati sen kehittäminen,
            ole ilman sitä mahdollista.
         
         
         Arvoisa puhemies! Porotalouden turvaamiseksi ja myös
            poronhoitajien jaksamisen tukemiseksi pitää tehdä paljon
            muutakin. Petotilanne täytyy saada kuriin tavalla tai toisella,
            sillä kyse on koko elinkeinon tulevaisuudesta. Vaikka en haluakaan
            tässä yhteydessä avata petokeskustelua,
            niin korostan, että kaikkia porotalouteen vaikuttavia tekijöitä pitää arvioida
            kokonaisuutena, jos halutaan, että tällainen ainutlaatuinen
            ammatti, elämisen muoto ja kulttuuri säilyvät
            tulevaisuudessa.
         
         
       
      
         
         Jari Myllykoski /vas:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Edustaja Mustajärvi toi varmasti
            tietyistä syistäkin erittäin ansiokkaasti
            esille, mitä tässä asiassa on tehty ja
            mitenkä asioita olisi pitänyt vielä johdonmukaisemmin
            viedä päätöksentekoon ilman
            katkoksia.
         
         
         Täytyy kuitenkin sanoa, että tämä esitys
            ja ne perustelut, mitä kaiken kaikkiaan tähän
            on hallituksessa tehty, ovat johdonmukaisia, hyvin suunniteltuja,
            ja mikä kaikkein tärkeintä, tässä tasavertaisuus
            muita maatalouselinkeinoja harjoittavien yrittäjien kanssa
            tulee nyt samalle viivalle. Meillä turhaan on ollut aiemmin
            niin, että meillä on sen oman sektorinsa osalta
            voinut olla eräs tuotantoeläin sivussa näistä samoista
            palveluista. On tärkeätä, että jaksamisesta
            huolehditaan myös poronhoitajien osalta. Ehkä juuri
            poronhoitajilla on vielä eräs lisästressi,
            ja — avaamatta petokeskustelua — on aivan selvää,
            että ne omalle porotaloudelle koituneet vahingot, joita
            petoeläimet tuovat poronhoitajille, ovat raskas taakka,
            ja silloin tämmöinen sijaispalvelu varmasti siinä stressaavassa
            tilanteessa on erittäin omiaan tuomaan sitä jaksamista
            ja uskoa siihen, että tämä yhteiskunta
            tukee myös porotaloutta. Hallitus on ottanut hyvin oman
            vastuunsa tässä asiassa, ja siinä mielessä on
            tätä ilolla tuettava.
         
         
       
      
         
         Simo Rundgren /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Lähetekeskustelussa on siis tänään
            laki, joka antaa mahdollisuuden poronhoitajalle saada sijaisapua.
            Taustahan on se, että monet poronhoitajat joutuvat ottamaan
            eri syistä osan tokkaansa myös talveksi ruokintaan
            tarhaan. Poroja on tällöin siinä hoidettava
            ja seurattava lähes päivittäin. Lakiehdotuksen
            nykytilan kuvauksessa todetaankin tästä poronhoidon
            merkityksestä ja tämän lain merkityksestä poronhoidolle.
            Poronhoito on muuttunut entistä sitovammaksi ja poronhoitajien
            työmäärä kasvanut. Lisäksi
            poronhoitajien keski-ikä on kohonnut, mikä osaltaan
            vaikuttaa heidän työssäjaksamiseen. Edelleen
            todetaan tästä meneillä olevasta kokeilusta,
            että sen toimeenpanosta on vastannut Mela ja sen yleinen
            johto- ja ohjaus kuuluvat sosiaali- ja terveysministeriölle.
         
         
         Kun poronhoidossa on tällainen kehitys tapahtunut,
            kun on todettu kokeilun kautta, että tällainen
            sijaisaputoiminta on välttämätöntä,
            niin on erittäin positiivista, että nyt on päädytty
            kyseiseen lakiesitykseen. Itse olen tätä perännyt
            kirjallisessa kysymyksessä jo aiemmin, ja on miellyttävä todeta,
            että hallitus vastaa siihen nyt käytännössä toteuttamalla
            tämän. Laki tarjoaa siis poronhoitajille palkattua
            sijaisapua silloin, kun sijaisavun tarve johtuu poronhoitajan sairaudesta tai
            tapaturmasta. Kokeilun aikana korvauksen enimmäismääräksi
            katsottiin 17 euroa tunnilta vuoden 2010 tasossa ja sijaisaputuntimäärä oli rajoitettu
            ensimmäisenä vuonna 40 tuntiin ja viimeisenä kokeiluvuonna
            150 tuntiin. Vuosittain oli varattu 300 000 tähän
            järjestelyyn, ja sillä summalla uskotaan pärjättävän
            jatkossakin. Tästä laista voi sanoa, että se
            tuo poronhoitajat lähemmäksi tasa-arvotilannetta
            suhteessa muihin yhteiskunnan jäseniin, erityisesti alkutuottajiin, ja
            tätä on tervehdittävä siis myönteisesti.
         
         
         Sijaisapujärjestelmän käytännön
            toimivuuden kannalta on keskeistä, niin kuin tuossa lakiesityksessä todetaan,
            poroisännän rooli lausunnon antajana. Onkin todettava,
            että paliskuntien toimivuuden kannalta on tärkeää,
            että poroisännän virkamiesluonne tiedostetaan
            ja myös sitä vastuuta korostetaan. Järjestelmän
            yleinen johto on siis sosiaali- ja terveysministeriöllä,
            ja Maatalousyrittäjien eläkelaitos vastaa sitten
            käytännön toimivuudesta. On myöskin
            muistettava, että niihin hallintomenoihin on syytä varata
            riittävästi rahaa. Sanalla sanoen tämä on
            hyvä laki, antaa turvaa poronhoitajille ja takaa sen, että eläimet eivät
            jää huonolle hoidolle, kun hoitajaa kohtaa sairaus
            tai tapaturma.
         
         
         Tässä ovat edelliset puhujatkin viitanneet myöskin
            siihen, että poronhoitajiin kohdistuu myöskin
            nykyaikana — sanoisin, että epäonnistuneen
            petopolitiikan vuoksi — tavallista suurempaa henkistä painetta.
            Erityisesti ahmojen aiheuttamat tuhot ovat mittavia. Esitän
            tässä, että hallitus selvittäisi
            ensi tilassa, miten ahmakantaa tehokkaasti säädellään,
            ja kysyn, miksi meillä ei voida mennä muiden Pohjoismaiden
            linjalle eli siihen, että myös ahmoja voitaisiin
            vähentää metsästäen.
            Juuri muuta keinoa ei ole vähentää näitä poronhoitajiin
            kohdistuvia petojen aiheuttamia tulonmenetyksiä ja sitä kautta
            niitä henkisiä paineita, jotka osittain ovat myöskin
            tämän lain säätämisen
            taustalla.
         
         
       
      
         
         Eeva-Maria Maijala /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Porotalous elinkeinona on vaikeassa tilanteessa.
            Esimerkiksi petopolitiikan aiheuttamat vahingot ovat ajaneet monet
            poromiehet todella ahtaalle. Monen jaksaminen on aivan täysin
            rajoilla tällä hetkellä. Kaikki apu,
            mitä me voimme nyt antaa tässä tilanteessa
            poromiehille, auttaa heitä selviämään
            tästä tilanteesta henkisesti ja taloudellisesti,
            ja se on nyt tervetullutta.
         
         
         Porotaloudessa porotuen saamisen ehtona oli aluksi 25 lukuporoa.
            Nyt se on noussut jo 80 lukuporoon. Tämä on tarkoittanut
            käytännössä sitä, että porokarjojen
            määrät ovat suurentuneet, töihin
            osallistuvien poromiesten määrä on romahtanut
            ja nyt sitten on monia paliskuntia ja porotyöporukoita,
            missä vain muutama ihminen tekee tällä hetkellä ne
            työt. Eli rikkoumavaraa ei kerta kaikkiaan ole, ja sitten
            kun työpaineet ovat lisääntyneet, myöskin
            vakavien tapaturmien määrä on lisääntynyt
            paljon.
         
         
         Arvoisa puhemies! Kiitos tästä tehdystä lakiesityksestä.
            Itse tein ensimmäisen kirjallisen kysymykseni tällä eduskuntaurallani
            pari vuotta sitten tästä porotalouden sijaisapukokeilun
            jatkamisesta. Olin silloin todella huolestunut ja nyt sitten kiitollinen
            siitä, että tämä työ saadaan
            jatkettua eteenpäin. Tämän kolmevuotisen
            kokeilun aikana aluksihan niitä hakijoita oli vain vähäsen, ja
            isosta rahastahan tässä ei koko aikana ole ollut kysymys,
            mutta kyse on tärkeästä asiasta, sille todella
            on tarvetta ollut, ja tänä vuonna, kun sitä toimintaa
            ja tukea ei ole ollut, niin sen perään on kysytty
            paljon, että eikö sitä ole saatavilla.
            Niin kuin tuossa jo aikaisemmin on tullut esille, niin kyse on siitä,
            että tavoitteena on saada poromiehen oikeusturva edes suurin
            piirtein samalle tasolle kuin maatalousyrittäjien, turkistarhaajien. Nythän
            on kyse vain sijaisavusta sairastapauksissa.
         
         
         Poromiehen vuodenkierto, mitä siihen kuuluupi? Nehän
            ovat hyvin tiiviitä jaksoja vuodenaikojen mukaan. Siinä on
            vasanleikko, erotukset, ettotyöt, paimennukset, tarhaustyöt
            ja kaikki, mitä tämmöisiä on,
            töitä, mitkä on tehtävä justiinsa
            silloin, kun niiden aika on. Ei niitä pysty siirtämään
            yhtään. Ja mikäli poronhoitaja sitten sairastuu
            tai joutuu tapaturman uhriksi tämmöisen työn
            aikana, niin ei näitä töitä voi
            siirtää eteenpäin. Jonkun ne työt
            on tehtävä ja jostakin on löydettävä se
            tekijä.
         
         
         Poromiesten taloudellinen tilanne on heikko. Huomattavasti keskimääräistä alhaisemmat
            tulot on poromiehillä, ja kokemusta on ollut siitä,
            että kun tätä sijaisapukokeilua tai sijaisaputoimintaa ei
            ole ollut meneillään, niin ei ole kerta kaikkiaan
            ollut varaa palkata ketään tekemään
            näitä töitä. Töihin
            on menty vajaakuntoisena, ja tulokset on sitten nähty,
            miten se on vaikuttanut.
         
         
         On hyvä, että tässä lakiesityksessä rajana
            on 50 lukuporoa eikä 80. Silloin pystytään
            huomioimaan esimerkiksi se, että petotilanteen vuoksi voi
            porokarjan lukumäärä alentua tiettyinä aikoina.
            Toinen asia sitten on se, että 50 lukuporoa omissa nimissä ja
            alaikäisten lasten nimissä on jo niin iso poromäärä,
            että töihin tarvitaan osaava sijainen. Siten kiitos
            tästä lukumäärästä.
         
         
         Muutos tähän kokeiluun, mikä oli,
            oli se, että nyt sitten lasketaan matkaan myöskin
            alaikäisten lasten porot. Se on erittäin hyvä huomio
            tässä hommassa, koska porotalouskulttuuriin kuuluu se,
            että lapsille annetaan poromerkki. Poromerkki ja puukko
            annetaan jo heti pienenä ihan sen takia, että opitaan
            siihen kulttuurin ja kasvetaan siihen asiaan, koska poromieheksi
            ei voi tulla, siihen pitääpi kasvaa. Ja nyt hyvä on
            se, että turvataan se, että pienille lapsillekin
            voi antaa poromerkin ja elinkeinoa jatkaa oikealla lailla sitten eteenpäin.
         
         
         Elikkä tämä kokonaisuus on hyvä,
            mutta yhden asian minä olisin halunnut lisätä tähän
            lakiesitykseen. Kokeilun aikana tuli esille muutama todella ikävä tapaus.
            Ikävät tapaukset olivat niitä, että poron
            omistaja kuoli, tapaturmaisesti tai muuten, ja sitten tämä tilanne
            olisi pitänyt saada hoidettua  jollakin  tavalla  eteenpäin.
            Näitä ta-pauksia ei ole kuin 1—3 vuosittain,
            mutta kuitenkin toivon, että nytten tämän
            lain käsittelyn aikana otettaisiin huomioon se, miten hoidetaan nämä ääritilanteet,
            tapaukset, jolloin poronomistaja kuolee, voisiko silloin käyttää tätä sijaisaputoimintaa
            myöskin näissä tapauksissa. Kyse ei ole
            isosta rahasta. Kyse on käytännön tarpeellisesta
            toiminnasta.
         
         
       
      
         
         Timo Heinonen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tuossa hetki sitten edustaja Autton kanssa
            keskustelin tästä asiasta, ja on erittäin
            myönteistä Lapin elinkeinolle, että nyt
            poronhoitajien sijaisapu saadaan vakinaistettua. Siitä oli
            hyviä kokemuksia vuosilta 2010—2012, ja nyt tämä asia saadaan
            sitten järjestykseen.
         
         
         Nostaisin oikeastaan tähän keskusteluun, kun ministerikin
            on paikalla, myös sen, että meillä on Suomessa
            paljon hevosalalla toimivia yrittäjiä, jotka eivät
            täytä näitä MYELin, maatalousyrittäjien
            eläkelain, vaatimuksia — tai jopa täyttävät niitä,
            mutta verottaja katsoo heidät ratsastuskoulun pyörittämisen
            kautta sen lomituspalvelulain ulkopuolelle kuuluviksi. Kun kuitenkin
            tällaisissa paikoissa hevosia on 10—20, niin kyllä se
            on selvästi jo sellainen elinkeino, jossa olisi tarpeen myös
            saada jonkinlaista sijaisapua, lomituspalvelua. Toivoisin, että tätä asiaa
            voitaisiin poronhoitajien sijaisavun jälkeen seuraavaksi
            pohtia, nimittäin ratsastuskoulujen pyörittäminen
            on kovaa työtä ja olisi oikeus ja kohtuus tarjota
            heillekin näitä tuki- ja apupalveluita ja oikeutta
            myös lomaan joko sijaisavun taikka lomituspalveluiden kautta.
         
         
       
      
         
         Timo V. Korhonen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Muutama ajatus myös Suomen eteläisimpien
            paliskuntien reviiriltä, kuten arvostamani edustaja Kääriäinen
            tuossa totesi.
         
         
         Arvoisa puhemies! Lakiesitys poronhoitajien sijaisavusta on
            monella tavalla aivan ehdottoman välttämätön.
            Poronhoitajien sijaisapulainsäädännön
            tarve on tullut monella tavalla selväksi. Se on tullut
            selväksi määräaikaisen sijaisapulain
            aikana. Tämä on tullut selväksi Melan
            selvityksissä, ja tämä on tullut selväksi
            myös Lapin yliopiston tekemissä selvityksissä.
         
         
         Vaikka totta kai annan hallitukselle kiitosta tämän
            lain esittämisestä vuoden 2014 alusta, niin on
            pakko myös esittää tässä yhteydessä kritiikkiä ensinnäkin
            siitä, että tämä esitys on vain
            yksivuotinen, ja myös kritiikkiä siitä,
            että tämä lakiesitys tuodaan vasta nyt
            tänne saliin. Kokeilulakihan päättyi
            vuoden 2012 lopussa, ja jo helmikuussa 2012 Maatalousyrittäjien
            eläkelaitoksessa valmistui selvitys, joka osoitti aivan
            selkeästi sen, että vuoden 2010 aikana alkanut
            sijaisapulaki koskien poronhoitajien sairaustilanteita ja tapaturmia
            on ehdottoman tarpeellinen. Mela totesi tämän
            omassa selvityksessään jo helmikuussa 2012. Todettiin
            siis, että tämä sijaisapulaki on välttämätön
            ja ehdoton niin poronhoitajien jaksamisen, ennenaikaisen eläköitymisen
            estämisen näkökulmasta mutta myös
            yleensäkin porotilan toiminnan kannalta. Laki parantaa
            porotilojen toiminnan edellytyksiä.
         
         
         En tiedä, minkä vuoksi tällainen
            viive tässä nyt sitten kaiken kaikkiaan tapahtui.
            Ilmeisesti hallituksen piirissä, ministeriön piirissä tätä asiaa
            kaiken kaikkiaan pidettiin hiukan vähäpätöisenä,
            mutta on erittäin hyvä, että nyt ministeri Huovisen
            aikana tämä lakiesitys tänne tuli. Tämäkin
            osoittaa sen ja muistuttaa siitä, että maa- ja metsätalous
            kaiken kaikkiaan tarvitsee pitkäjänteisyyttä ja
            valitettavasti tässä poliittisessa toimintaympäristössä täällä maa-
            ja metsätalouden sektorilla tämmöistä pitkäjänteisyyttä näyttää hiukan
            puuttuvan.
         
         
         Itse tätä lain sisältöä on
            syytä arvioida valiokuntakäsittelyssä.
            Tähän on tehty muutamia erittäin hyviä täsmennyksiä,
            mutta on syytä pohtia muun muassa sitä, voisiko
            tämä sijaisapuoikeus koskea muitakin tilanteita
            kuin vain poronhoitajien sairautta tai tapaturmia. Tällaisen
            yhden esimerkin edustaja Maijala täällä äskeisessä puheenvuorossaan
            toi. Tätä on syytä miettiä,
            olisiko lakitekstiä syytä hiukan muuttaa ja täsmentää.
         
         
         Samoin on kaiketi hyvä arvioida myös sitä, voisiko
            nämä lomituskorvaukset hoitaa suoraan Melan ja
            lomittajan kesken. On pakko sanoa se, että on syytä ehdottomasti
            arvioida, ja olisi välttämätöntä tietysti,
            että laki poronhoitajien sijaisapujärjestelmästä voitaisiin
            säätää pysyväksi järjestelmäksi.
            Jos kuuntelin oikein ministeri Huovisen selostusta, niin tätä on
            ajateltu arvioitavan ensi kevään kehysriihessä,
            ja toivon totta kai, että siinä yhteydessä tämä laki
            voitaisiin säätää pysyväksi.
         
         
       
      
         
         Pirkko Mattila /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kuten edustaja Korhonen, tuon minäkin
            terveisiä täältä eteläisimpien
            paliskuntien alueilta, eteläisemmältä poronhoitoalueelta,
            ja synnyinsijani paliskuntien poronhoitajat ovat olleet tästä asiasta
            yhteydessä jo tämän eduskunnan aloittaessa,
            ja on hyvä, että tämä esitys
            on nyt saatu tänne eduskuntaan — kiitoksia ministerille
            esittelystä. Mutta tuolta eteläisistäkin
            paliskunnista on todettava se, mikä täällä on
            tullut jo Lapin edustajien taholta kerrotuksi: petovahingot ovat
            todellinen ongelma. Esimerkiksi Hossan ja Näljängän
            paliskuntien petovahingot ovat romahduttaneet siellä porokannan
            ja samalla elinkeinon, joka on Pohjois-Suomessa erittäin
            merkittävä elinkeino. Se on totista työtä,
            ja poroelinkeinon turva on tietenkin viime kädessä se
            poronhoitaja, joka jaksaa tässä työssään.
            Se on myös tämmöinen perinneammatti,
            ja kunnia sille. On hyvä, että lakiesityksessä on
            otettu huomioon se, että pyritään yhdenvertaisuuteen
            muitten maatalousyrittäjien kanssa. Mutta yhdenvertaista
            ei ole nyt sinänsä se, että sijaisapukorvaus
            ei tule suoraan tälle sijais-aputyöntekijälle.
            Se olisi ehkä juuri parannus, niin kuin edustaja Korhonen
            täällä otti esille, ja enemmän
            sitä yhdenvertaista.
         
         
         Elinkeinona poronhoidolla on tietysti merkitystä myös
            saamelaiselle kulttuurille, ehdottomasti, josta osa perustuu puhtaasti
            poronhoitoon ja paimentolaiskulttuuriin ja juuri tähän
            perinneammattiin. Samaten on kiitettävä siitä,
            että tämä perinne, että alaikäinen
            omistaa sen poron, otetaan huomioon juuri tätä porolukua
            laskettaessa.
         
         
         On ehdottoman tärkeää, että sijaisapua
            voi käyttää myös porotuotteen
            jalostukseen, sillä puhutaan todellakin tuotteesta, jonka
            käsittelyketju voi olla hyvinkin herkkä, ja voidaan
            menettää todellakin merkittävä osa
            ansiota, jos menetetään tämä jatkojalostustuote.
         
         
         Tämän eduskuntakauden aikana tehty päätös yhdistää Rovaniemen
            ja Oulun hallinto-oikeuksien tuomiopiirit liittyy siis tietysti
            tähän muutoksenhakuoikeuteen lomituspalveluja
            koskevissa asioissa. Elikkä Rovaniemen ja Oulun hallinto-oikeudet
            yhdistetään Pohjois-Suomen hallinto-oikeudeksi.
            Silloin, kun tätä lakipakettia käsiteltiin,
            siitäkin käytiin juuri keskustelua, että säilyyhän
            sitten riittävä asiantuntemus tässä Pohjois-Suomen
            hallinto-oikeudessa ja — kun nimenomaan puhutaan tällaisesta
            erityisosaamisesta ja siitä, että poronhoitajat
            tulevat sitten myöskin hyvin pitkien matkojen takaa — että tämä palvelu
            ja muutoksenhakuoikeus hallinto-oikeuksien osalta sitten säilyy
            siellä Rovaniemellä.
         
         
         Kyse ei ole, kuten on sanottu, isoista rahoista, mutta isosta
            periaatteesta ja elinkeinon tukemisesta.
         
         
       
      
         
         Anne Kalmari /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Kiitokset ministeri Huoviselle siitä,
            että tämä laki on täällä meidän
            käsiteltävänämme, ja viesti
            sinne ministeriöön, että tästä on
            tultava vakituinen lainsäädäntö.
            Ei voi olla niin, että tällaista väliaikaista
            vuodesta toiseen pomputtelua jatketaan.
         
         
         Tuossa edustaja Timo Korhonen, edustaja Maijala ja edustaja
            Rundgren toivat hyviä kehittämisviestejä,
            ja pyydän ottamaan niitä vakavasti harkintaan.
         
         
         Mutta asia, mistä haluaisin puhua myös ministerille,
            oli se, että tämän hallituskauden alussa
            ja monessa välivaiheessakin on julistettu sitä,
            että sosiaaliturvaa ei leikata miltään
            osilta, ja kuitenkin nimenomaan maatalouslomitukseen on kohdistettu
            5 miljoonan leikkauspaineet. Ne eivät tähän
            poronhoitajien sijaisapuun kohdistu, vaan täällä sijaisapu
            korvataan täysimääräisesti.
            Mutta muiden sijaisapulomitettavien osalta nämä korvaukset
            ovat vaarassa nousta niin, että sijaisapua ei enää jatkossa
            voisi kaikissa tilanteissa vähävaraiset viljelijät
            käyttää. Tämä on erittäin
            vakava asia semminkin, kun vielä MYEL-maksut nousivat,
            toisin kuin tosiaan lupaukset ovat, että sosiaaliturvaa
            ei leikata.
         
         
         Pyytäisin ministeriltä selvitystä siitä,
            mitä lomituksen leikkauksia ollaan tekemässä ja
            miten ne kohdennetaan sitten niin, että niistä mahdollisimman
            vähän viljelijöille koituu haittaa.
         
         
       
      
         
         Pauli Kiuru /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Käsittelemme hallituksen esitystä poronhoitajien
            sijaisavusta vuonna 2014. Sijaisaputoimintaa on kokeiltu määräaikaisesti
            vuosina 2010—2012. Hallituksen esitys on pääosin
            kokeilujakson mukainen.
         
         
         Esityksen pääajatus on turvata poronhoitajille sijaisapua
            sairauden tai tapaturman aiheuttaman työkyvyttömyyden
            johdosta. Koen tärkeäksi, että hallituksen
            esitys nostaa poronhoitajat yhdenvertaisiksi maatalousyrittäjien
            ja turkistuottajien kanssa. Kun kysymyksessä on alkuperäiskulttuurin
            asema, niin on hämmästyttävää,
            että olemme tässä tilanteessa vasta nyt.
            Parempi kuitenkin myöhään kuin ei ollenkaan.
            Toivottavasti laki saa jatkoa vuoden 2014 jälkeen ja muuttuu
            pysyväksi. Saamelaisen kulttuurin, elinkeinojen sekä myös
            kielen säilymistä ei voi liiaksi korostaa. Niiden
            aseman tulisi olla kansallisen ylpeyden aihe.
         
         
         Poronhoitajien määrä on noin 1 060
            henkilöä. Arviolta noin 200 poronhoitajaa tulisi
            käyttämään sijaisapua vuosittain.
            Sijaisavun kustannuksiin on varattu 300 000 euron kahden
            vuoden siirtomääräraha. Pienehköstä summasta
            on siis kyse. Toimiva sijaisapu parantaa huomattavasti poronhoitajien
            työssäjaksamista ja poronhoidon harjoittamisen
            edellytyksiä. Elinkeinon jatkuvuuden turvaamisella ja ennenaikaisten
            eläköitymisten riskin pienentämisellä on
            taloudellisesti positiivisia vaikutuksia.
         
         
          Esityksessä on huomioitu poronhoitajien toive siitä,
            että he saavat itse valita sijaisensa. Tätä on
            pidetty tärkeänä, koska työssä vaaditaan
            hyvää paikallistuntemusta ja poronhoitotavat vaihtelevat
            myös alueittain. Kysymys on myös periaatteellisesti
            tärkeästä itsemääräämisoikeudesta.
         
         
         Edustaja Maijala teki hyvän lisäesityksen omassa
            puheessaan. On hyvä selvittää tässä yh-teydessä,
            voisiko sijaisapua laajentaa niihin valitettaviin tapauksiin, joissa
            poronhoitaja kuolee ja elinkeinon jatkuvuus ja eläinten
            hyvinvointi ovat vaarassa.
         
         
         Kiitän ministeri Huovista hyvästä lakiesityksestä.
         
       
      
         
         Maria Tolppanen /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Myös minä haluan kiittää tästä laista:
            erittäin hyvä lakiesitys. Tuolla Lapin raukoilla
            rajoilla on erittäin tervetullutta se, että myös
            poromiehet ja poronaiset saavat sijaisapua silloin, kun tarvitsevat.
            Vaikka karuissa olosuhteissa kasvetaankin sitkeimmiksi, ei ole mitään
            syytä olettaa, että sen enempää lappalaiset
            kuin lantalaisetkaan lappilaiset olisivat yli-ihmisiä,
            jotka jaksavat mitä vain. Poronhoito on paitsi eksotiikkaa
            meille eteläsuomalaisille, lantalaisille, mitä minäkin
            nyt sitten olen, myös rankkaa laiduntamista ja jutaamista
            ja kotieläinten hoitoa sitä tekeville. Tällä hetkellä esimerkiksi
            porojen ruoka alueilla ei riitä, vaan poroja on kylmän
            pakkastalven aikana lisäruokittava niin tarhoihin kuin
            metsäänkin. Tämä on raskasta
            ja vaativaa työtä.
         
         
         Poroisännät ja -emännät
            vanhenevat, ja he tarvitsevat toimenpiteitä jaksaakseen
            raskaassa työssä. Jos emme turvaa inhimillisiä työolosuhteita
            myös porotalouteen, voimme olla varmoja, että suomalaisessa
            ruokapöydässä tullaan näkemään
            saksanhirveä poron sijasta, ja se ei todellakaan ole toivottavaa.
         
         
         Arvoisa puhemies! Porotalous pitäisi muutoinkin ottaa
            valtion erityissuojelukseen. Nimittäin poronkäristys,
            kuivaliha, koparasoppa ovat lappilaisia ja suomalaisia perinneruokia,
            joita on syytä vaalia. Ne ovat niitä herkkuja,
            joita kehtaa tarjota myös berlusconeille. Mutta jos emme
            pysty takaamaan samanlaisia työskentelyolosuhteita uusille
            ja tuleville poronhoitajille kuin muillakin vastaavankaltaista maaseututyötä tekevillä
            on,
            voimme olla varmoja, että poronkäristys muuseineen
            jää vain kaukaiseksi haijuksi muistin perille.
         
         
         Petopolitiikkaan en halua myöskään
            tässä vaiheessa mennä, mutta toivon,
            että se nostetaan tässä salissa jossain
            vaiheessa käsittelyyn ihan porotaloudenkin kannalta.
         
         
       
      
         
         Tuula Väätäinen  /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys ministeri Huovisen tänne
            tuomana on todella tärkeä. Poromiesten mahdollisuus
            saada sijaisapua, joka tilanne on ollut jo pitkään
            muilla maatalousyrittäjillä, on todella tärkeä asia.
         
         
         Edustaja Maijala otti mielestäni tärkeän
            asian esille eli tilanteen, jossa poromies kuolee, useimmiten yllättäen,
            ja tämä on tietysti sellainen tilanne, joka on
            perheelle ja koko perikunnalle yllättävä tilanne,
            johon ei ole pystynyt varautumaan. Siinä mielessä olisi
            tärkeätä, että me voisimme nyt
            tämän lain yhteydessä keskustella siitä,
            että tämä sijaisavun oikeus siirtyisi
            myös näihin tilanteisiin, jotta varmistettaisiin
            sen yrityksen porotalouden jatkuminen ja myös eläinten
            hyvinvointi siinä äkillisessä tilanteessa.
         
         
       
      
         
         Markus Mustajärvi /vr:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tämän sijaisavunhan voi
            järjestää joko työsuhteessa
            tai työkorvauksena. Aika moni poronhoitaja toimii yrittäjästatuksella.
            Siihen liittyen on esitetty, että maksuliikenteestä vastaisi
            kaiken kaikkiaan Mela. Tämä esitys on muun muassa Porosaamelaisten
            lausunnossa, mutta hallituksen esityksessä sanotaan esteeksi
            tälle, että sijaisavusta tehdyn selvityksen mukaan
            silloin olisi vaarana, että sijaisavun suorittaneiden työntekijöitten
            katsottaisiin olevan työsuhteessa Melaan. Minusta tämä on
            aika lailla ontuva peruste. Meillähän on jo nykyisessä lainsäädännössä työnantajan
            ja työnantajan sijaisen käsitteet tämmöisissä tapauksissa.
            Roolit ja tehtävät menevät hyvin paljon
            ristikkäin ja lomittain, eikä siinäkään
            tilanteessa ole mitään epäselvyyttä siitä,
            kuka on se työnantaja ja kuka kantaa työnantajan
            vastuun kaikkinensa. Toivonkin kyllä, että asianomainen valiokunta
            tutkisi vielä tämän mahdollisuuden, voiko
            tätä maksatusjärjestelmää yksinkertaistaa.
         
         
       
      
         
         Jukka Kärnä /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Minulle tämä lakiesitys
            poronhoitajien sijaisavusta on mitä suurimmassa määrin
            työssäjaksamisasia ja myöskin työllisyysasia,
            ja se on jo pelkästään näitten
            kahden asian kautta mitä kannatettavin. On se minulle myös
            osa sitä, että Suomi pysyy mahdollisimman laajalti
            asuttuna ja elettynä. Etelän miehelle tämä asia
            on vielä kaiken lisäksi myöskin tällainen
            matkailullinen asia, sillä mielellään
            tuolla pohjoisessa retkeilen, ja kun siellä tokkia näkee,
            niin se on myöskin tae siitä, että täällä eletään
            ja voidaan hyvin.
         
         
         Vielä viittaus tähän työllisyysasiaan
            eli poronkäristykseen ja muihin porotuotteisiin, jotka
            jatkojalosteitten muodossa tuovat elämää ja
            työtä ja toimeentuloa tuonne poronhoitoalueelle:
            kyllä tämä lakialoite tässäkin
            mielessä on todella kannatettava.
         
         
         Sitten vielä yksi pieni huomio tähän:
            tässä on mitä suurimmassa määrin
            myöskin eläinten hyvinvoinnista kyse.
         
         
         
            
            Puhemies Eero Heinäluoma:
            
            Ministeri Huovinen, 5 minuuttia puhuja-aitiosta.
            
          
         
       
      
         
         Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
         
         Arvoisa puhemies! Haluan vain lyhyesti kiittää tästä keskustelusta
            ja niistä terveisistä, joita kansanedustajat tämän
            keskustelun yhteydessä toivat. Voi kyllä sanoa,
            että tämän lakiesityksen juuret varmasti
            ovat aika pitkälti myös siinä palautteessa,
            jota kansanedustajat yli puoluerajojen eri puolilta Suomea ovat
            tässä vuosien kuluessa myöskin tuonne
            hallituksen suuntaan ja ministeriöihin päin tässä tärkeässä asiassa
            tuoneet.
         
         
         Ehkä pariin asiaan kommentti. En lähde nyt tässä tuohon
            maatalousyrittäjien sosiaaliturvaan, koska se ei valitettavasti
            minun tontilleni edes kuulu. Toivottavasti voimme käydä siitä jossakin
            toisessa yhteydessä sitten paremmalla ajalla ja asiantuntemuksella
            keskustelua.
         
         
         Mutta kun keskustelussa ehkä useampikin kansanedustaja
            totesi, että olisi tärkeää saada
            nyt tämä asia vakinaistettua pidemmällä aikajänteellä eikä vain
            näin, että tavallaan pienissä erissä tuodaan
            näitä uudistuksia, niin todellakin olen kyllä aivan
            sitoutunut siihen, että tuossa ensi kevään
            kehysriihessä yritettäisiin saada tässä asiassa
            pysyvämpi ratkaisu, koska kaikki me varmasti täällä ymmärrämme
            nämä perustelut, joita niin hallituksen esitykseen
            tässä asiassa sisältyy kuin niihin kommentteihinkin,
            joita tässä keskustelussa täällä tänään
            on esitetty.
         
         
         Itsekin katson, että tässä keskustelussa
            esiin nousi sellaisia kysymyksiä, jotka varmasti on hyvä vielä valiokunnassa
            sitten tarkemmin selvittää, ja varmasti ministeriö voi
            olla tässä hyvänä tukena. Varsinkin
            tuo tilanne, joka saattaa syntyä silloin, kun äkillinen
            kuolemantapaus tulee: on varmasti selvää, että siinä tilanteessa
            tarvittaisiin myöskin jonkinlaista tukea, jotta perhe ja
            yrittäjä voivat tuosta tilanteesta selvitä.
            Luulen, että tähän kysymykseen eduskunnan
            valiokuntakäsittelyssä voidaan saada vähän
            lisävalaistusta.
         
         
         Mutta todellakin, puhemies, on kiva, että joskus hallitus
            saa näin laajasti eduskunnan lähetekeskustelussa
            kiitosta ja tukea jostakin esityksestä. (Markku Rossi:
            Hyvistä esityksistä!) Siitä lämmin
            kiitos, ja vien nämä terveiset laajemminkin hallitukselle
            ja teemme sitten yhteistyössä töitä,
            jotta tämä asia voitaisiin viedä siihen
            lopulliseen maaliin ensi kevään kehysriihessä.
         
         
       
      
         
         Eeva-Maria Maijala /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Omalta osaltani myöskin tuon erityiskiitokset
            siitä, että tämä asia on mennyt
            näin eteenpäin. Kyllähän meillä porotalouspuolella
            paljon kaikennäköisiä asioita on ja varmasti
            tullaan näihin törmäämään
            ihan niin kuin varmasti näihin maatalouspuolen lomitusasioihinkin.
            Ehkä, ministeri Huovinen, teidän kanssanne vielä näitäkin
            asioita käydään läpi. Mutta
            nyt sitten odotetaan seuraavia hyviä ratkaisuja.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.