12) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi erillisellä päätöksellä määrättävästä veron-
tai
tullinkorotuksesta sekä eräiksi siihen liittyviksi
laeiksi
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Arvoisat kansanedustajat! Tämän
asian ensimmäisessä käsittelyssä käytin
perusteellisen puheenvuoron ja pari lyhyttä vastauspuheenvuoroa
myös asian toisen käsittelyn alkaessa viime perjantaina.
Näin ollen en nyt toista kaikkea sanomaani. Pysyn kuitenkin
kaikessa sanomassani ja tuon tässäkin vielä esiin
muutaman perusasian.
Aikaisemmin Suomessa oli voimassa sellainen lainsäädäntö ja
käytäntö, että kun henkilö syyllistyi
veropetokseen, niin lievemmässä ta-pauksessa siitä seurasi
veronkorotus, joka saattoi tulla jo siitä, että laiminlöi
esimerkiksi veroilmoituksen. Sen sijaan törkeissä veropetoksissa
ja törkeimmissä tapauksissa aikaisemmin oli kaksi seuraamusta.
Ensinnäkin, koska verokonnan arin paikka on hänen
lompakkonsa, niin verorikolliselle säädettiin
veronkorotus, joka parhaimmillaan saattoi olla jopa 10—20
prosenttia huijatusta veromäärästä.
Tämän hallinnollisessa menettelyssä tulevan
veronkorotuksen lisäksi ja ohella tällainen törkeän
veropetoksen tekijä tai siitä epäilty
joutui rikosprosessiin, missä hänelle tuomittiin
rikosseuraamus, esimerkiksi ehdollinen vankeustuomio, ja sen lisäksi
luonnollisesti korvattavaksi korkoineen huijatut verot. Tämä käytäntö toimi
Suomessa pitkään, ja minun mielestäni
se oli aika lailla perusteltu käytäntö.
Sen jälkeen muutama vuosi sitten Euroopan ihmisoikeustuomioistuin
totesi, että tässä on erittäin
suuri ihmisoikeusongelma ja että loukkaa ihmisten perusoikeuksia
ja ihmisoikeuksia se, että kahdessa eri prosessissa määrätään
kaksi eri seuraamusta, jotka molemmat voidaan katsoa rangaistuksen
luontoisiksi. Itse en osaa tätä pitää minään
suurena ihmisoikeusloukkauksena, mutta tämä on
ollut Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen kanta ja lienee myös
vallitseva kanta täällä Suomessa.
Niinpä tämä Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen
linja johti siihen, että Suomessakin ylimmät tuomioistuimet
ryhtyivät jo soveltamaan tätä uutta linjaa,
eli jos ihmiselle määrättiin veronkorotus,
häntä ei voitu viedä oikeuteen, tai jos
hänet oli viety oikeuteen, niin ei voitu määrätä veronkorotusta.
Eli kun aikaisemmin oli sekä—että, niin
nyt, tänä päivänä on
joko—tai. Tämä on johtanut esimerkiksi
siihen, että kun on määrätty veronkorotus
parissasadassa törkeän veropetoksen tilanteessa,
niin nämä kaikki törkeän veropetoksen
tehneet ihmiset selviävät ilman rikosseuraamusta.
Nyt käsittelyssä olevalla lainmuutoksella meidän
lainsäädäntömme saatetaan vastaamaan
tätä Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ja oman
maamme korkeimpien oikeuksien omaksumaa linjaa. Eli jatkossa verottajan
on harkittava, tyydytäänkö veronkorotukseen
vai viedäänkö asia rikosprosessiin.
Olen sanonut ensimmäisessä käsittelyssä ja myös
viime perjantaina, että tämän uuden omaksutun
käytännön jälkeen varsinkin
törkeät verokonnat, törkeimmät
talousrikokset verotuksen puolella, selviävät
vähemmällä kuin aikaisemmin, ja pysyn
ehdottomasti tässä käsityksessäni. Kun
aikaisemmin he joutuivat kärsimään sekä veronkorotuksen
että esimerkiksi ehdollisen vankeustuomion vahingonkorvauksineen,
niin jatkossa he eivät joudu kärsimään
veronkorotusta, vaan nimenomaan törkeissä tapauksissa
asia viedään aina käytännössä oikeuteen
ja he joutuvat kärsimään kyllä yleensä ehdollisen
vankeustuomion ja vahingonkorvaukset, mutta he eivät joudu
kärsimään tätä veronkorotusta,
joka, kuten sanoin, on kuitenkin verokonnalle hänen arin
paikkansa eli kohdistuu lompakkoon.
Tätäkö me Suomessa nyt haluamme?
Tätäkö Suomen kansa haluaa, tätäkö kansanedustajat
haluavat? Siis sitä, että törkeän
veropetoksen tehneet ihmiset pääsevät
jatkossa helpommalla, siis rahojen osalta helpommalla, kuin aikaisemmin. Väitän,
että silloin he pääsevät helpommalla, koska
se, saako yhden tai kaksi kuukautta enemmän ehdollista,
ei minun mielestäni ole kovempi rangaistus kuin se, että joutuu
myös veronkorotuksen kohteeksi. Minä väitän,
että veronkorotuksen kohteeksi joutuminen on tosiasiassa
kovempi rangaistus juuri taloudellisten seuraamusten valossa. Minun
mielestäni me emme tätä halua, emme kansanedustajina,
enkä usko, että myöskään
Suomen kansa tätä haluaa. Mutta nyt Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen
linjaukset ovat tähän johtaneet. Siis verokonnat
pääsevät nyt helpommalla kuin aikaisemmin.
Ihmettelen, että tämä ei ole myöskään
Suomen valtamediassa saanut juurikaan mitään huomiota.
Sikäli kuin olen oikein havainnut, niin vain poliittinen
verkkojulkaisu Verkkouutiset on noteerannut tässä valossa
tämän muutoksen, (Kari Rajamäki: Ja Demari
eilen!) ja sikäli kuin nytkin katson, niin täällä näyttää olevan
Verkkouutisten toimittaja lehterillä. — Sen lisäksi,
aivan kuten edustaja Rajamäki välihuudossaan totesi,
myös Demari-lehti on kirjoittanut tästä näkyvästi.
No, jos emme halua, tai haluaisi, päästää verokonnia,
varsinkaan törkeitä verokonnia, jatkossa helpommalla
kuin nykyisin, niin mitä sitten pitäisi tehdä?
Herra puhemies! Tunnettu ja arvostamani perustuslakiasiantuntija,
edustaja Sasi sanoi ensimmäisen käsittelyn kuluessa,
että ei ole estettä valtiosäännön
tai Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen linjan kannalta sille, että samassa
prosessissa, siis yhdessä ja samassa tuomioistuinprosessissa,
henkilölle määrättäisiin
seuraamuksina sekä rikosoikeudellinen rangaistus, eli sakkoa
tai vankeutta, että myös veronkorotus yhtenä seuraamuksena.
Siis tälle ei edustaja Sasin arvion mukaan ole valtiosääntöoikeudellista
tai Euroopan ihmisoikeussopimuksesta johtuvaa estettä.
Näin ollen minun mielestäni on aivan selvää, mitä pitäisi
tehdä. Meidän pitäisi pikimmiten uudistaa
näitä säädöksiä vielä siten,
että kun törkeä veropetos tulee oikeuskäsittelyyn,
niin yhtenä mahdollisena sanktiona vankeustuomion ja sakon
ohella olisi veronkorotuksen määrääminen. Näin
tiettävästi menetellään Ruotsissa.
Ruotsissa on jouduttu aivan samaan tilanteeseen kuin Suomessa jouduttiin,
ja sikäli kuin tiedän, niin Ruotsissa lainsäädäntöä ollaan
juuri niin muuttamassa, että kahdessa eri prosessissa ei
enää voi antaa tätä seuraamusta
mutta yhdessä ja samassa prosessissa voi antaa sekä perinteisen
rikosoikeudellisen seuraamuksen että veronkorotuksen.
Myös valtiovarainvaliokunta kiinnittää tähän asiaan
mietinnössään huomiota. Se nimittäin
hyväksyi yksimielisesti ponnen, jossa todetaan seuraavaa:
"Samassa yhteydessä ministeriön tulee selvittää yhdessä oikeusministeriön
kanssa myös se vaihtoehto, että veronkorotus määrättäisiin
rikosprosessissa silloin, kun asia käsitellään
yleisessä tuomioistuimessa."
Herra puhemies! Tätä valtiovarainvaliokunnan
pontta, jonka eduskunta nyt hyväksyy, erittäin
vahvasti kannatan ja myös kiirehdin asian selvittämistä.
Aivan lopuksi, herra puhemies, en malta olla sanomatta, että kun
suomalaisen Supercell-yhtiön enemmistö myytiin
yli miljardilla eurolla japanilaisille, mikä oli aivan
upea kauppa, saatiin kuulla fantastisen hyviä lausuntoja
niiltä yrittäjiltä, jotka tässä kaupassa,
sanoisinko, satumaisesti rikastuivat. Nämä nuoret
yrittäjät sanoivat julkisuudessa, että he
haluavat maksaa verot ja he haluavat maksaa verot nimenomaan Suomeen,
koska ovat saaneet suomalaiselta yhteiskunnalta niin paljon ja nyt
on heidän mahdollisuutensa antaa takaisin.
Herra puhemies! Kaikkien Liechtenstein-uutisten jälkeen
toivoisin, että myös vanhemmat teollisuus- ja
yrittäjäsuvut suhtautuisivat veronmaksuun samalla
patrioottisella tavalla.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä lakiehdotus on rikollistenpaapomisesitys. Tämä poistaa
varsinaiset haitalliset seuraamukset ja tuo tilalle näennäisrangaistukset.
Ehdollinen vankeusrangaistus ei rikollista hetkauta mutta hekotuttaa
kyllä. Vastaava toiminta saa jatkua ja jatkua. Jos me oikeasti
haluaisimme puuttua veronkiertoon ja varojen siirtämiseen
veroparatiisiin, meidän olisi tehtävä asialle
jotakin, perustavaa laatua olevia asioita, mitä jostain
syystä ei ole haluttu tähän mennessä tehdä.
Arvoisa puhemies! Meidän pitäisi tehdä kaksi asiaa,
vain kaksi asiaa. Ensimmäinen on iso ja periaatteellinen
asia. Sen toteutuminen tarvitsee poliittista tahtotilaa. Kyse on
siitä, halutaanko veronkierto torpata vai eikö sitä haluta
torpata. Minun mielestäni meidän pitäisi
palkata tähän maahan kaksinkertainen määrä verotarkastajia. On
totta, että ensi alkuun se lisäisi valtion kuluja, mutta
kun tiedetään se, että jokainen verotarkastaja
kerää vuodessa noin kymmenkertaisesti sen mitä hän
tienaa vuodessa rahoja valtiolle, niin tähän kannattaisi
panostaa. Tätä asiaa kannattaa itse kunkin kysäistä joltakin
tuntemaltaan verotarkastajalta, vai onko niin, että puntit
tutisevat, ei haluta verotarkastajia kovin liki? Mutta se homma
kannattaisi tehdä. Tässä on kysymys pelkästään
poliittisesta tahdosta, pelkästään kyse siitä,
halutaanko rötöstelijät kuriin vaiko
ei.
Arvoisa puhemies! En ymmärrä tässä salissa kokoomuksen
taholta pidettyä palopuhetta veronkiertäjien paapomiseksi.
Edustaja Zyskowicz kyllä on toista mieltä, mitä kokoomuslaiset
ovat noin muuten olleet ja mitä edustaja Sasi muun muassa
viimeksi puhui. Toivottavasti te, edustaja Zyskowicz, tässä äänestyksessä äänestätte
tätä lakiesitystä vastaan ettekä sen
puolesta, vaikka ryhmä niin käskisi.
On täysin luonnollista, että veronkiertäjä saa korotetun
veron ja sen lisäksi tuntuvan rahallisen rangaistuksen,
sakon, ja lisäksi vieläpä kunnollisen
vapausrangaistuksen. Jos ajatellaan tavallista tallaajaa, joka ulkomailta
tuodessaan on aivan vahingossa ostanut kaksi ylimääräistä tupakkiaskia,
sellaista mentolin makuista, ja jos tullimies löytää ne
sieltä taskusta, tämä kaveri joutuu maksamaan
näistä verottomista savukkeista veron, menettää savukkeet
valtiolle ja sen lisäksi saa tuntuvat sakot salakuljetuksesta.
Samalla logiikalla, mitä kokoomus on tässä salissa
aikaisemmin sanonut, tästä pitäisi poistaa
kaksi eli joko tupakat valtiolle tai vero maksetaan tai saadaan sakot,
mutta vain yksi näistä rangaistuksista, ei koskaan
kolmea. Mutta tämä on yleinen käytäntö rajoilla:
kolme napsahtaa, vaikka kyse olisi vain 20 eurosta.
Arvoisa puhemies! Lisäksi veronkiertoasioissa olisi
puututtava konserniavustuksiin rankalla kädellä.
EU-tuomioistuimen linjausten mukaan konserniavustusta ei saa maksaa
toisessa maassa olevalle tytär- tai emoyhtiölle,
vaikka nämä olisivat toisessa EU-maassa. Tämä tarkoittaa
silloin sitä, että etenkään
Caymansaarille ei näitä saa maksaa. Tämä on
tällä hetkellä mahdotonta ja oikeustajun
vastaista hyväksyä, että niin Suomi kuin
muutkin EU-maat sijoittavat rahojaan turvaan verottajalta Caymansaarille
verosuunnittelun avulla — sitäkin voitaisiin rötöstelynä pitää — ja
tämä vain sen takia, että sanotaan, että se
on maan tapa. Maan tapa on pitää yllä rikollista
toimintaa, maan tapa on siirtää veromarkat pois kunkin
kansallisen maan verottajan ulottuvilta.
Mikäli konserniavustusasiaan puututtaisiin rankasti
koko EU:n alueella, ei Euroopan unionissa olisi alijäämää,
ei Suomessa olisi alijäämää,
koko Euroopan unionin alueella ei olisi minkäänlaista
lamaa. Siellä on nimittäin tälläkin hetkellä niin
paljon rahaa kuin tarvittaisiin koko unionin alueen nostamiseksi
pystyyn. On lisäksi muistettava, että Suomen osalta
tämä konserniavustuslaki on voimassa sellaiselta
ajalta, milloin eivät vielä pääomat
vapaasti ylittäneet rajoja. Mutta toivon todella, että tähän
asiaan saadaan muutos ja ymmärretään
se, että rötöstelijöille kuuluu
rötöstelijöiden tuomio.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Täällä emme edustaja
Zyskowiczin kanssa kyllä saa viime perjantain kaltaista
Sampsa—Rajamäki-keskustelua nyt aikaiseksi, enkä myöskään
toista kaikkea kahdessa aikaisemmassa istunnossa sanomaani. Tässä on
kuitenkin vakavalla tavalla kyse myös siitä, miten
kansallisesti niin taloudellisesti kuin moraalisesti Suomi selviytyy.
Ne ilmiöt, jotka suomalaisissa taloudellisissa ja valitettavasti
myös hallintoa sivuavissa ratkaisuissa ovat näkyneet
myöskin rikostorjunnan ja harmaan talouden torjunnan etulinjan
heikkenemisenä Krp:ssä veropuolella pimeän
ulkomaisen työn osalta, luovat valitettavasti kuvan siitä,
että meillä tosiasiallisesti aletaan tunnustaa
kahdet työmarkkinat ja myös harmaan talouden rooli. Tämä on
vakava asia. Tästä aikoinaan viime kaudella jouduin
silloisen ministeri Holmlundin ja myös valtiovarainministeri
Kataisen kanssa itse asiassa otattamaan täällä salissa.
Olen huolissani ylipäänsä niistä mittasuhteista,
joita harmaa talous on kuitenkin saanut huolimatta siitä,
että tämä hallitus on nyt tähän
asiaan eri muodoin pyrkinyt puuttumaan. Jos ei ole riittävästi
pimeän ulkomaisen työn torjujia, krp:n voimavarat
eivät ole kunnossa työsuojelupuolella ja niin
poispäin, niin on selvää, että on
vaikea pärjätä. Jos Verohallinto ja poliisi
eivät pysty ennakoivasti myöskään
toimimaan, niin tilanne on nopeasti se, että me puhumme
6 prosentin bruttokansantuotevaikutuksesta aikana, jolloin maa järisee
Suomen talouden alla vakavasti, työttömyys kasvaa,
sosiaaliturvaa ja perusturvaa uhataan jopa valtiontaloudellisista
syistä heikentää. Kysymys on vakavasta
rikoksesta kansakuntaa ja ihmisiä vastaan, kun on kyse
veroparatiiseissa majailevasta suomalaisesta rahasta tai niistä,
jotka tekevät pimeän ulkomaisen työn
tai talousrikoksien puolella askareitaan. Tässä suhteessa
on kysymys jopa yli 10 miljardin valtiontaloudellisista vaikutuksista.
Aikaisemmin käsittelyssä toin esille sen,
että tämä korkeimman oikeuden ratkaisu
vaatii ehdottomasti oikeus- ynnä muulla lainsäädäntöpuolella
toimenpiteitä. On varmistettava, että seuraukset
ovat samalla tasolla kuin nykymaailmassa, ja ei voida jatkaa niin,
että niin sanottu tuplarangaistus estetään.
On jatkovalmistelussa varmistettava, että käräjäoikeus
voi määrätä veronkorotuksen
rangaistusseuraamuksen oheen.
Ei voi olla myöskään niin kuin täällä verojaoston
puheenjohtaja Kataja kovasti mainosti, että tässä on
hienoja avauksia, että rahalla voi ostaa ennakoivasti verorikoksensa
ynnä muut anteeksi, että se on Suomelle hyvä bisnes,
elikkä että rahalla pääsee piiloon
ja pystyy myöskin vakavia, törkeitä talousrikoksia
kuittaamaan. Se on juuri kuten edustaja Zyskowicz mainitsi, että tässä on noin
170 vakavaa, törkeää talousrikosta, jotka vastaavat
10:tä prosenttia tämän hetken vakavien
rikosten torjunnasta, jotka ollaan painamassa ikään
kuin pois hallinnollisiksi prosesseiksi ja pois rangaistusseuraamusten
puolelta. Tähän asiaan on myös tosiaan
puututtava sillä tavalla, että vakava talousrikos
pitää olla kuitattavissa muulla kuin rahalla ja
ehdollisella vankeustuomiolla.
Tässä yhteiskunnassa on laajemmin lisättävä tietoisuutta
siitä, että näissä asioissa
on todella kyse suomalaisten lapsiperheiden, työttömyyden
uhan alla olevien ja myös meidän sosiaali- ja terveydenhuollon
peruspalvelujen rahoituksen perustan nakertamisesta rikollisella
tavalla. Valitettavasti näyttää siltä,
että se vanha kansanviisaus, että leipävarkaat
laitetaan vankilaan ja laki kiertää isot rosvot,
on valitettavan kovasti arkipäivää tässä maassa.
Valtiovarainvaliokunnan lausuma siitä, että varmistetaan,
että rangaistukset pysyvät samalla tasolla, ei
riitä, vaan sosialidemokraattien edellyttämällä tavalla
olisi pitänyt erikseen vielä päättää,
että valtiovarainministeriö selvittää yhdessä oikeusministeriön
kanssa hallinnollisen veronkorotussanktion julkisuuden lisäämistä nykyisen
rangaistustason säilyttämiseksi ja yleisestävyyden
vahvistamiseksi, koska on ilman muuta tärkeätä,
että teon paheksuttavuus säilyy juuri sillä,
että yhteiskunta viestii siitä, että verorötöstelijöiden
rangaistusten ja tekojen on oltava julkisia.
Tältä osin valtiovarainministeri Jutta Urpilaisen
viime torstaina sosialidemokraattiselle valtiovarainvaliokunnan
ryhmälle antama lupaus siitä, että hän
lähtee välittömästi edistämään
sitä, että verotietojen salassapidosta annettua
lainsäädäntöä muutettaisiin
siten, että sanktioluonteisista veronkorotusseuraamuksista
tehtäisiin julkisia, on meille hyvin tärkeä asia.
Valitettavasti valtiovarainvaliokunnan ja verojaoston kokoomusjohto
ei ollut valmis tästä sosialidemokraattien näkemyksestä etenemään,
jonka takia emme tätä asiaa täällä salissa äänestytä.
Meille on tärkeintä, että paine tämän
asian hoitoon lähtee kasvamaan eteenpäin.
Joka tapauksessa tämä on vakavan tutkiskelun
paikka, korkeimman oikeus päätös, oikeus, oikeuden
toteutuminen, oikeudenmukaisuus. Kansan oikeudentuntoa ja oikeustajua
ei vastaa nykyinen vakavien törkeiden talousrikosten käsittely
tässä maassa. Jotta siihen voidaan puuttua, tarvitaan
sen vakavuuden tunnustamista myös rangaistuspuolella, mutta
ennaltaestävyyttä rikostorjunnan ja julkisuuden
kautta.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Tolppanen arveli, että olisin
tässä asiassa jokin yksityisajattelija tai toisinajattelija kokoomuksen
ryhmän piirissä ja että ryhmä olisi minua
johonkin käskemässä. Näin ei
tässä asiassa ole. Päinvastoin se ongelma,
jonka tässä asiassa näen, pyritään
korjaamaan ponnella, joka on valtiovarainvaliokunnan yksimielinen
ponsi, ja nyt on kyse siitä, että mahdollisimman
nopeasti saisimme valtiovarainministeriön ja oikeusministeriön
yhteistyössä valmistelemaan tässä mainitsemassani
ponnessa tarkoitetun muutoksen.
Se on totta, että edustaja Sasin kanssa meillä tuntuu
olevan vähän eri näkemys siitä,
onko tämä Suomen vanha käytäntö ollut
ihmisoikeuksien vastainen käytäntö. Minulla
on ehkä ihmisoikeuksista vähän erilainen
näkemys, enkä kyllä näe, että kaikki
nämä tilanteet, missä parannetaan erilaisten
rosvojen ja vankien ja muiden olosuhteita ja asioita siitä,
millä mallilla ne ovat Suomessa esimerkiksi kymmenen vuotta
sitten olleet, ovat olleet Suomessa joitain suuria ihmisoikeusriistoja
tai -loukkauksia.
Samoin näkyy olleen edustaja Katajan kanssa viime perjantain
keskustelussa vähän eri tulkinta siitä,
pääseekö verokonna tämän
uuden oikeuskäytännön myötä helpommalla
kuin ennen. Minun mielestäni on aivan selvää,
että pääsee, niillä perusteilla,
mitkä puheenvuorossani toin jo aikaisemmin esiin.
Mitä sitten edustaja Rajamäen puheenvuoroon
tulee, niin pitää sanoa, että en tunne
niitä keskusteluja, mitä valtiovarainvaliokunnan
piirissä on käyty vielä uudesta ponnesta
tässä salissa tässä yhteydessä,
mutta totean kuitenkin sen, että törkeimmät
ja törkeät veropetokset minun ymmärtääkseni
jatkossakin viedään tuomioistuimiin. Näin
ollen ne ovat jatkossakin julkisia. Sen sijaan lievät veropetokset
ja lievemmät teot voidaan hoitaa pelkillä veronkorotuksilla.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Nämä armahdus- ynnä muut
viritykset, joita erityisesti verojaoston puheenjohtaja Sampsa Kataja
täällä viime perjantaina korosti, korostavat
sitä, että törkeitäkin rikoksia
voidaan hallinnollisiin prosesseihin veronkorotuksina piilottaa
julkisuudelta. Itse asiassa valitettavasti verojaoston puheenjohtaja
Katajan puheenvuorot täällä perjantaina eivät
olleet minun mielestäni sillä vakavuudella näihin
tekoihin suhtautumista kuin pitäisi. Hän puhui
karkkipusseista, karkkipussien palauttamisista; minä henkilökohtaisesti
en voi luottaa tämäntyyppiseen, sanotaan, poliittiseen
voimaan — joka pitäisi olla näissä asioissa — mitä puheenjohtajan
puheenvuorot täällä perjantaina edustivat.
Ne ovat luettavissa eduskunnan pöytäkirjoista.
Sen sijaan, samoin kuin edustaja Zyskowicz, olen hyvin surullinen
siitä, että kun on todella isoja kansalaisten
talouteen, arkeen, koko Suomeen vaikuttavia asioita, niin mediajulkisuus
on kyllä olematonta. Tämä on hyvin vakava
kysymys suomalaisen kansanvallan koko toimivuuden kannalta. Jos
me emme saa edes merkittävien talous- ja veroasioiden
käsittelyyn liittyvistä epäkohdista viestiä Suomen
kansalle, kansanvallan ylimmän edustuksellisen demokratian
päätöksenteosta, niin on hyvin surullinen
tunne siitä, miten tämä yleinen tietoisuus
ja maan selviytyminen on mahdollista, jos eivät asiat tule
tutuiksi eivätkä selviä.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Todella ilolla katson sitä, että kaksi
suurta hallituspuoluetta täällä ovat
samoilla linjoilla siinä, että rangaistuksia täytyy
näissä asioissa tulla. Ikävää,
että edustajatoverinne eivät ole täällä olemassa
kanssanne samaa mieltä ja tukemassa teitä. Toivon,
että te olette suoraselkäisiä siinä vaiheessa,
kun asia tulee tänne saliin äänestettäväksi.
Se on niin kaunista, kun tuolla taululla on paljon vihreää ja
punaista.
Mitä taas tulee näihin julkisuusperiaatteisiin, kun
ihminen on tuomittu: sehän on totta, että paperit
ovat julkisia. Meillä on riippumattomat tuomioistuimet,
jotka ovat riippumattomia myös suhteessa toisiinsa. Eli
siltikään, vaikka asia menee tuomioistuimen ratkaistavaksi,
ei ole suinkaan sanottua, että rangaistus samankaltaisesta asiasta
olisi samankaltainen. Ja mikä on syy siihen? Syy ei suinkaan
ole tuomioistuimen, vaan syy on, arvoisa puhemies, tämän
salin. Tämän salin sen takia, että me
olemme säätäneet sellaisia lakeja, joita
voidaan tulkita monella eri tavalla. Toivon, että tässä nimenomaisessa
kohdassa pääsisimme niin tiukkaan lakiin, että se
toisi jonkinlaisen kunnollisen, tuntuvan rangaistuksen veronkiertäjille.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Haluan edustaja Tolppasen puheenvuoron johdosta
vielä kerrata nämä keskeiset faktat.
Eli kiitos Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen tulkintalinjan meillä Suomessa
on jo korkeimmissa oikeuksissamme omaksuttu se käytäntö,
että törkeissä veropetoksissa voidaan
määrätä joko veronkorotus tai
rikosoikeudellinen seuraamus mutta ei molempia. Nyt tämä puheena
oleva hallituksen esitys saattaa meidän lainsäädäntömme sopusointuun
tämän jo vallitsevan oikeustilan kanssa. Eli voidaan
sanoa, että oikeuskehitys on mennyt tässä vähän
niin kuin lainsäätäjän ohi.
No, nyt on kyse siitä, mitä lainsäätäjä tässä tilanteessa
tahtoo. Itse olisin pitänyt mahdollisena — kun
tässä nyt ei enää ole niin kovaa
kiirettä, koska oikeuskäytäntö on
jo mennyt lainsäätäjän ohi — että tässä samassa
yhteydessä, kun tämä asia on esillä,
olisi otettu ehkä puolen vuoden lisäaika ja — Ruotsin
tapaan — samassa yhteydessä olisi muutettu lainsäädäntöä siten,
että jatkossa törkeissä verorikoksissa,
törkeissä veropetoksissa voi tämän
rikosoikeudellisen seuraamuksen osana olla myös veronkorotus.
Tähän ei valtiovarainvaliokunnassa nyt päädytty,
mutta sen sijaan, edustaja Tolppanen, täällä on
valtiovarainvaliokunnan yksimielinen ponsiesitys, jonka eduskunta
tulee yksimielisesti hyväksymään, jossa
kehotetaan hallitusta valmistelemaan tällaista muutosta.
Minun mielestäni on tärkeätä,
että me kannustamme hallitusta toimimaan tässä asiassa
ripeästi, jotta mahdollisimman nopeasti saamme Suomessa
sen oikeustilan, jossa verokonnat, törkeät verokonnat,
eivät pääse helpommalla kuin ennen, toisin
kuin mitä he nyt pääsevät tällä hetkellä.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Meidän kaikkien päättäjien
pitäisi olla sitä mieltä, että on
isompia tai pienempiä konnia, niin ne pitäisi
saada tulla tuomituksi. Mutta kun tätäkin mietintöä lukee,
niin tulee miettineeksi, että ketä tässä varjellaan,
ja hallitushan on se, joka säätää lakeja,
antaa meille tänne eduskuntaan lakeja. Niiden pitäisi
olla niin selviä, että myös nämä konnat
joutuvat vastuuseen. Yhtenä esimerkkinä on myös
se, että Suomen valtio saisi rahaa, jotta panostettaisiin
harmaaseen talouteen, mutta syystä tai toisesta ei haluta
tehdä niitä toimenpiteitä, niin kuin
naapurimaissa on tehty, että harmaa talous pantaisiin kuriin.
Riippuu siitä, kauniit puheet eivät auta, vaan
hallituksen pitää toimia ja tuoda tänne
sellaisia esityksiä, joita varmaan oppositiokin on hyväksymässä,
että tämä harmaa talous ja kaikki keinottelut
saataisiin kuriin.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Zyskowicz on aivan oikeassa siinä,
että verokonnat saadaan kiinni ja myös näiden
konnien kukkarossa tuntuu se, että he ovat kiertäneet veroja.
Erityisen ilahtunut olin myös siitä, että edustaja
Rajamäki vaati täällä veroasioista
puhetta ja niiden nostamista julkisuuteen, jotta oikeus aina kaikissa
tapauksissa toteutuu.
Odotan mielenkiinnolla, kun alamme tässä lähiaikoina
käsitellä valtion osuutta veron perinnässä ja
varsinkin laittomien verojen perinnässä, mikä tulee
olemaan valtion vastaus edustaja Rajamäen vaatimaan oikeudenmukaisuuteen,
mutta tähän asiaan me palaamme tässä aivan
lähiaikoina.
Keskustelu päättyi.