5) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi työttömyysturvalain
muuttamisesta
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Esityksellä pannaan työttömyysturvan
osalta täytäntöön Euroopan parlamentin
ja neuvoston direktiivi 2011/98/EU kolmansien
maiden kansalaisille jäsenvaltion alueella oleskelua ja
työskentelyä varten myönnettävää yhdistelmälupaa koskevasta
yhden hakemuksen menettelystä sekä jäsenvaltiossa
laillisesti oleskelevien kolmansista maista tulleiden työntekijöiden
yhtäläisistä oikeuksista eli niin sanottu
yhdistelmälupadirektiivi.
Direktiivi velvoittaa yhdenvertaiseen kohteluun oman maan kansalaisten
kanssa muun muassa sellaisten sosiaaliturvan alojen osalta, jotka Suomessa
on järjestetty ensisijaisesti maassa asuville. Direktiivin
mukaan ei ole sallittua rajoittaa niiden kolmansista maista tulleiden
työntekijöiden oikeuksia, jotka ovat olleet vähintään 6
kuukautta työsuhteessa ja jotka on rekisteröity työttömiksi
työnhakijoiksi.
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi työttömyysturvalakia
siten, että 6 kuukautta Suomessa työssä olleella
kolmannen maan kansalaisella olisi oikeus työttömyyspäivärahaan,
jos hänen laillinen oleskelunsa Suomessa jatkuu työsuhteen
päätyttyä, vaikka häntä ei
pidettäisi asumista koskevan lainsäädännön
mukaan Suomessa asuvana. Työttömyyspäivärahan
saaminen edellyttäisi, että henkilö täyttää kaikki
työttömyyspäivärahan saamisen
edellytykset. Tärkeimmät näistä ovat
työssäoloehdon täyttyminen ja rekisteröityminen
työnhakijaksi työ- ja elinkeinotoimistossa.
Muutos koskisi pelkästään työttömyyspäivärahan
saamisen ehtoja. Työmarkkinatuen saaminen edellyttäisi
edelleen sitä, että henkilöä pidetään
Suomessa asuvana.
Tämä laki olisi tarkoitettu tulemaan voimaan vuoden
2014 alusta.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ison kokonaisuuden yksi pala on käsittelyssä,
ja varmasti on syytä tuoda edellistä tämän direktiivin
osalta käytyä keskustelua mieliimme. Nyt ollaan
kuitenkin siinä taitekohdassa, missä Euroopan
unioni tekee niitä linjauksia, kuinka suomalainen, pohjoismaalainen
hyvinvointiyhteiskuntamalli jatkossa tulee toimimaan.
On oikein, että työntekijä, joka
tekee suomalaisen työntekijän rinnalla työtä,
on sen samanlaisen turvan piirissä kuin suomalainenkin.
Me tiedämme kuitenkin, että EU-tasolla eri maissa on
erilaisia turvajärjestelyjä. Kun väitetään,
että tämä ei vie keneltäkään
mitään pois vaan antaa minimiturvaa, niin ehkä tässä on
riski kuitenkin siinä, että joudumme avaamaan
nyt meidän järjestelmämme kolmansien
maitten työntekijöille. Sinällään
taas kannatettavaa ja solidaarista, mutta toivoisin, kun tämä valiokuntakäsittelyyn
lähtee, että kun tämän HE 161:n
kohdalla ei ollut kuulemisia, niin erityisesti valiokunnat ottavat laajan
kuulemiskierroksen, jolla hälvennetään
ainakin ennakkoluuloja niin, että voidaan katsoa, avaako
tämä hyväksikäytön
mahdollisuuden kolmansien maitten osalta. Eli kriittisesti tarkastellaan,
ei vihamielisesti, mutta erittäin kriittisesti, pystytäänkö pienellä rahalla
tuottamaan ihmisiä suomalaisen ansioturvan piiriin. Puoli
vuotta töissä 18 tuntia viikossa tietyllä tulorajalla
täyttää kuitenkin ansiosidonnaisen turvan
eli työttömyysturvan edellytykset.
Jos sen laskee liiketaloudellisesti — että sinällään
tämä arvio, että nyt tämä ei
kosketa kovin suurta määrää ja
voisi sanoa, että on marginaaliset vaikutukset — niin,
herra puhemies, täytyy kyllä todeta, että ei
tämä suomalainen työttömyysturva
vielä ole ollutkaan sen koetinkiven kanssa tekemisissä,
että joku tekee tällä bisnestä. Jos
otetaan se 7 euron tuntipalkka, 18 tuntia viikossa kertaa ne viikot,
niin jos siitä palkasta lasketaan vain verot ja työnantajan
sosiaaliturvamaksut ja vastinpariksi laitetaan se yli 32 euroa vaikkapa
sitä perusturvaa ansiosidonnaisen osalta, niin aika hyvin
voi jäädä plussan puolelle.
Siis, arvoisa puhemies, toivon, että valiokunnat ilman
vihamielisyyttä mutta terveellä ennakkoluulolla
ottavat tämän asian käsittelyyn ja käyvät
laajasti työttömyyskassojen mutta aivan varmasti
myös ammattiliittojen sekä sitten ulkomaalaissäädöksien
asiantuntijoiden kanssa hyvän ja rapsakan keskustelun valiokunnassa.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! Esityksen tarkoituksena on siis toteuttaa
yhdistelmälupadirektiivin edellyttämä yhdenvertainen
kohtelu työttömyysturvalainsäädännössä. Esityksessä ehdotetaan,
että kolmannen maan kansalaisella, joka on ollut työssä Suomessa
yhdenjaksoisen oleskelunsa aikana siten, että hän on
täyttänyt työttömyyspäivärahan
saamisen edellytyksenä olevan työssäoloehdon,
on oikeus työttömyyspäivärahaan
Suomessa oleskelun jatkuessa, vaikka häntä ei
pidetä Suomessa asuvana. Rajaukset huomioon ottaen työttömyyspäivärahaan
oikeutettu olisi direktiivin mukaisen yhdenvertaisen kohtelun piirissä olevista
vain hyvin harva.
Esityksen valtiontaloudellisten vaikutusten kerrotaan olevan
hyvin vähäiset. Näin se voikin olla,
mutta periaatteellisella tasolla tämä esitys ei ole
suinkaan vähäinen. Kysymys on siitä,
missä kohden menee raja suomalaisen — Euroopan
tasolla varsin korkeatasoisen — sosiaaliturvan aukaisemisesta
toisen maan kansalaisille, olkoonkin sitten vaikka kuinka yhdenvertaisuuteen
perustuvaa. Meille on vakuuteltu sitä, että integraatiokehitys
ei koskisi sosiaali- tai työttömyysturvaa tai
olisi uhka sille. Tällaisen esityksen jälkeen
herää kuitenkin vahva epäily siitä,
että yhä syvenevä integraatio koskee
ihan kaikkea, myös työttömyys- ja sosiaaliturvaa.
Se ei voi olla mitenkään viisasta tai järkevää Suomelle
eikä varsinkaan suomalaiselle veronmaksajalle.
Herra puhemies! Suhtaudun tähän esitykseen todella
kriittisesti.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi
työttömyysturvalakia siten, että maksamme
hyvää suomalaista työttömyysturvaa
sellaisille kolmansien maiden kansalaisille, jotka ovat olleet Suomessa
töissä puoli vuotta ja näin täyttävät
työssäoloehdon ja ovat kirjautuneet työttömiksi
työnhakijoiksi. Lakiehdotuksessa sanotaan, että työttömyysturvaa
maksetaan heille, vaikka heidän ei katsottaisi asuvan Suomessa.
Esityksen tarkoituksena on toteuttaa yhdistelmälupadirektiivin edellyttämä yhdenvertainen
kohtelu työttömyysturvalainsäädännössä.
Arvoisa puhemies! Nyt on kysyttävä, onko suomalainen
hyvä sosiaaliturva tarkoitettu kaikille maailman kansalaisille
siten, että suomalaiset veronmaksajat maksavat sen. Sinänsä suon kaikille
yhtä hyvän sosiaaliturvan kuin Pohjoismaissa on,
mutta siten, että muut maat toteuttavat sosiaaliturvansa
kansallisesti omissa maissaan.
Haluan myös kysyä, onko suomalainen ammattiyhdistysliike
taistellut suomalaisille työntekijöille erilaisia
etuuksia siksi, että ne alkavat maksaa sitä myös
toisen maan kansalaiselle, joka ei edes asu Suomessa. Sitä ei
tämä direktiivi nimittäin edellytä.
Tässä sanotaan, että kolmannen maan kansalainen
on oikeutettu saamaan etuuden, esimerkiksi ansiosidonnaisen päivärahan, jos
hän täyttää työttömyyspäivärahan
saamisen edellytyksenä olevan työssäoloehdon — näin
siitäkin huolimatta, että hän olisi mennyt
työn loputtua Suomesta takaisin omaan maahansa.
Arvoisa puhemies! Tämä on siis täysin
mahdollista meidän lainsäädäntömme
mukaan. Suomessa työttömän statuksen
saanut henkilö voi saada työttömyysturvaa
kolme kuukautta ulkomaille silloin, kun oleskelee toisessa maassa
siksi, että hakee sieltä työtä.
Jos tämä ulotetaan kolmansista maista tulleille
työntekijöille, voi tilanne olla esimerkiksi tämä:
Henkilö tulee Suomeen töihin ja liittyy saman
tien alansa ammattiliittoon. Se on sinänsä erittäin
kannatettavaa. Hän ei kuitenkaan tiedä alkuvaiheessa,
riittääkö töitä puoleksi
vuodeksi, ja jos työ loppuukin sopivasti päivää ennen
määräajan täyttymistä,
hän ei maksa tuloveroa Suomeen. Oletetaan, että tämän
jälkeen hän saa päiväksi töitä,
ja näin työssäoloehto kuitenkin täyttyy,
ja simsalabim, näin on tullut Suomen työttömyysturva
lain mukaan käytettäväksi. Tämän jälkeen
henkilö matkustaa kolmeksi kuukaudeksi johonkin kolmanteen
maahan, josta hän on kotoisin, etsimään
työtä. Tällöin hän
nauttii omassa maassaan suomalaista työttömyysturvaa.
Kukaan ei Suomessa pysty valvomaan sitä, etsiikö hän
todella työtä, viettääkö lomaa
vai työskenteleekö kenties omassa maassaan seuraavat
kolme kuukautta. Kolmen kuukauden jälkeen hän
toki matkustanee takaisin Suomeen, jotta työttömyyspäiväraha,
esimerkiksi ansiosidonnainen, varmentuu tai että sitä pystyy
nostamaan sen 500 päivää.
Arvoisa puhemies! Onko meidän työttömyysturvamme
rakennettu tämänkaltaisia tapauksia varten? Mitä tämänkaltainen
sosiaaliturvan levennys merkitsee meidän omalle sosiaaliturvallemme?
Mistä me löydämme rahat tähän?
Nyt voidaan sanoa, että ei toimi. Tämä on
kallis, koska vaikka näitä ihmisiä nyt
on vähän ja nyt sanotaan, että se ei
maksa paljon, niin on muistettava, että maailma pienenee
koko ajan, koko ajan halutaan, että ihmiset liikkuvat,
koko ajan halutaan, että työvoima liikkuu. Voitte
olla varmoja siitä, että kolmansista maista liikkuu
yhä enemmän Suomeen ihmisiä töihin,
ja varsinkin, kun tarjoamme puolen vuoden työllä vuodeksi
tai hieman pidemmäksikin aikaa kissanpäivät.
Arvoisa puhemies! Direktiivi velvoittaa yhdenvertaisen kohtelun
oman maan kansalaisten kanssa muun muassa sellaisten sosiaaliturvan alojen
osalta, jotka Suomessa on järjestetty ensisijassa maassa
asuville. Direktiivin 2011/98 mukaan ei ole sallittua rajoittaa
niiden kolmansista maista tulleiden työntekijöiden
oikeuksia, jotka ovat olleet vähintään
kuusi kuukautta työsuhteessa ja jotka on rekisteröity
työttömiksi työnhakijoiksi.
Arvoisa puhemies! Minä haluan tietää sen
direktiivin numeron, joka edellyttää yhdenvertaisuuden
nimissä maksamaan kaikille Suomessa työskenteleville
työehtosopimusten mukaista palkkaa ja joka yhdenvertaisuuden
nimissä kieltää Suomen hallituksia pienentämästä omien kansalaistensa
sosiaalipoliittisia oikeuksia, esimerkiksi työttömyyspäivärahan
maksamisaikaa 500 päivästä 300 päivään.
Tällaista direktiiviä en kuitenkaan ole vielä nähnyt.
Pietari Jääskeläinen /ps:
Arvoisa puhemies! Esityksellä pantaisiin täytäntöön
yhdistelmälupadirektiivin vaatimukset. Esityksen mukaan työttömällä työnhakijalla,
joka ei ole Suomen kansalainen, joka ei asu Suomessa, johon ei sovelleta
sosiaaliturva-asetusta, perusasetusta tai Pohjoismaista sosiaaliturvasopimusta
ja joka on ollut Suomessa yhdenjaksoisen oleskelunsa aikana työssä vähintään
6 kuukautta, olisi oikeus työttömyyspäivärahaan,
jos hän edelleen jatkaisi oleskeluaan Suomessa. Yhdistelmälupadirektiivi
työttömyysturvan osalta koskee vähintään
6 kuukautta kestäneen työn päätyttyä työnhakijaksi
rekisteröityneitä, joilla on siis edelleen oikeus työntekoon
Suomessa. Hallituksen esityksen mukaan nämä rajaukset
huomioon ottaen työttömyyspäivärahaan
oikeutettu olisi direktiivin mukaisen yhdenvertaisen kohtelun piirissä olevista vain
hyvin harva, vain muutamia tuhansia henkilöitä.
Olisin kysynyt, että mitä tämä tarkoittaa
oikein rahallisesti. Puhutaanko kuukausitasolla miljoonista ja vuositasolla
jopa kymmenistä miljoonista euroista, ja silti hallituksen
esityksessä todetaan, että esityksen valtiontaloudelliset
vaikutukset ovat hyvin vähäiset? Kysyn taloudellisia
vaikutuksia.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Esityksen tarkoituksena on siis toteuttaa
yhdistelmälupadirektiivin edellyttämä yhdenvertainen
kohtelu työttömyysturvalainsäädännössä.
Tämä esitys on minulle vielä hiukan epämääräinen,
mutta kun täällä on ministeri, niin saan
selvyyttä.
Lain tulkinta Kelan etuuksien osalta on, että palkansaajan
työssäoloehto täyttyy, kun henkilö on
ollut palkkatyössä vähintään
34 kalenteriviikkoa, noin 8 kuukautta, työttömyyttä edeltäneiden
28 kuukauden aikana. Työssäoloehdon täyttymiseen
vaaditaan siis noin 43 viikon työssäolo. Jotta
työ voidaan lukea työssäoloehtoon, tulee
työajan olla vähintään 18 tuntia
viikossa ja palkan työehtosopimuksen mukainen tai vähintään
1 134 euroa kuukaudessa. Näin Kelan sivuilta.
Kysyisinkin lyhyesti, että jos näin on, että yhdistelmädirektiivin
mukainen työssäoloehto on 6 kuukautta, niin onko
työn oltava kokoaikaista vai riittääkö osa-aikainen
työsopimus. Direktiivillä haetaan tasavertaista
kohtelua, mutta edellä mainittujen perusteella ei tämä näytä lainkaan
oikealta. Suomalaisen on oltava työssä vähintään
8 kuukautta saadakseen työttömyyskorvausta, ja kolmansista
maista tulleelle riittää 6 kuukautta. Onko hallituksen
tarkoitus alentaa suomalaisten ja EU-kansalaisten työssäoloehtoa,
jotta se olisi yhdistelmädirektiivin mukainen, vai kuinka
tämä pitää tulkita? Kysynkin
tästä sitten ministeriltä, olinko väärässä,
niin että saan tähän lisätietoa.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Avainsanahan tässä lakiesityksessä on
yhdenvertainen kohtelu työttömyysturvalainsäädännössä ja
sen lisäksi se, että sen kolmannen maan kansalaisen on
pitänyt olla työssä Suomessa yhdenjaksoisen oleskelunsa
aikana ja on täyttänyt tämän
työttömyyspäivärahan saamisen
edellytykset.
Esitän myöskin tässä kohtaa
kysymyksen, miten ison joukon, ministeri, arvioitte tämän
henkilömäärän olevan. Tämähän
on aika lailla tarkkaan rajattu, eli yhdenjaksoinen oleskelu, työskennellyt
ja saavuttanut työssäoloehdon ja on rekisteröitynyt
työttömäksi työnhakijaksi. Nehän ovat
tosi tarkkoja juttuja, ja on hyvä juttu, että ne ovat
tarkkoja, koska tässähän on mahdollista, että tällä asialla
ruvetaan pelaamaan. Hyväksikäytön reiät
on valiokuntatyöskentelyssä tukittava, ja edustaja
Myllykosken kantaan yhdyn siinäkin, että valiokuntatyöskentely
tulee tässä olemaan avainasemassa ja kannattaa
tietenkin työttömyyskassoja, jotka ovat tässä asiassa
ammattilaisia, kuulla mahdollisimman tarkkaan.
Totean, vieläkin korostan sitä, että tämä on tosi
tarkkaan rajattu, mutta kyllä tässä ihan
oikeasti tarkkana saa olla. Ilta-Sanomissa oli tänään
iltapäivällä juttu, 700 ihmistä elää orjuudessa,
siellä on myöskin velkaorjuutta. Tullaanko näitä ihmisiä kuka
ties jossain tilanteessa käyttämään
hyväksi sitten, kun siinä velkaorjuudessa se työssäoloehto
täyttyy? Onko niitä palkkoja maksettu vai ei,
sitä ei välttämättä kukaan
pysty kunnolla tietämään. Nämä ihmiset
eivät pysty itseään puolustamaan. Kyllä jonkun
verran tämä asia huolettaa, eli toivon, että tässä ollaan
ihan oikeasti tarkkana. Muuten yhdenvertaisuus on erinomaisen kannatettava
asia.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Vastattakoon nyt ministerin puolesta tai
ennen ministeriä edustaja Mäkipäälle,
joka on näköjään täältä jo
poistunutkin, että se työssäoloehto tulee
kyllä koskemaan aivan samalla tavalla suomalaisia. Laki
pitää vain kirjoittaa voimassa olevien säännösten
mukaisesti, mutta suomalaisten työssäoloehto lyhenee
siihen kuuteen kuukauteen.
Edustaja Tolppanen sinänsä ansiokkaasti kuvaili
näitä uhkia, mitä tähän
liittyy, mutta keskeinen asia siitä kyllä unohtui.
Siis nämä työntekijät myöskin
maksavat Suomeen veroa ja sosiaaliturvamaksuja siitä palkastaan,
jolloin ne etuudet me kaikki myöskin täällä kustannamme,
että kyllä hekin siihen osallistuvat, ja siinä mielessä on
tietenkin perusteltua, että tasavertainen kohtelu toteutuu,
koska joka tapauksessa on niin, että valtaosa Suomessa
työssä olevista kolmansien maiden kansalaisistakin
on täällä ihan asiallisesti ja kaikkien
taiteen sääntöjen mukaisesti työssä ja täyttää ne
velvollisuudet, jotka heille kuuluvat. Toki siihen liittyy tämä uhka,
että jotkut sitten yrittävät käyttää tätä hyväksikin.
Mutta se asia, johon tavallaan edustaja Tolppasen ja Mäkipäänkin
puheenvuorot liittyvät, on se periaatteellinen puoli, joka
tässä herättää kysymyksiä.
Siinä mielessä junahan meni jo. Tässähän
on direktiivin implementoinnista kysymys, ja me emme voi tehdä muuta
kuin hyväksyä nyt tämän työttömyysturvan
osalta, ja muitten sosiaalietuuksien osalta se on jo tuolla vähän pidemmällä menossa
valiokunnassa, ja sitten vielä tämän
asumisperusteisuuden osalta tänne on tulossa kolmaskin
tähän liittyvä lakiesitys. Kysymys tästä asumisperusteisuudesta
suomalaisen sosiaaliturvan perusteena on tietysti se keskeinen kysymys.
Silloin aikanaan, kun Suomi liittyi Euroopan unioniin, meillehän
vakuutettiin, että sosiaaliturva ja siihen liittyen myöskin
työttömyysturva pysyvät omassa määräysvallassamme,
ja tekisi mieli väittää, että jos
silloin olisi todettu toisin — jos olisi todettu, että tällaistakin
lakiesitystä joskus täällä käsittelemme — niin
voipa olla, että EU:hun liittyminen olisi jäänyt
hyväksymättä, koska niin keskeinen asia
se kuitenkin oli. Edelleenkin on tietysti niin, että sosiaaliturva
ei ole EU:n toimivaltaa vieläkään, mutta
sisämarkkinalainsäädännön
kautta aivan välittömästi ja sitten hienovaraisempien
menettelyjen, kuten esimerkiksi nyt erilaisten toimintaohjelmien
ja vastaavien, myötä suomalaiseen lainsäädäntöön
on pikkuhiljaa ujutettu tämäntyyppistä lainsäädäntöä, josta
nyt on kysymys.
Tämähän on siis siinä mielessä tietenkin
selvää sisämarkkinapolitiikkaa, että tässä on
kysymys työhön liittyvistä etuisuuksista,
mutta samalla tullaan sitten kyllä tämmöisen
suomalaisen sosiaaliturvan kannalta keskeiselle rajalle eli sille
rajalle, että kun tämä on hyväksytty,
niin voidaanko enää puhua asumisperusteisesta
sosiaaliturvasta, joka on kuitenkin tämän meidän pohjoismaisen
hyvinvointimallimme keskeinen ydin. Siis se, että asuu
maassa, ratkaisee, minkälaiseen sosiaaliturvaan on oikeutettu,
eikä muualla Euroopassa, erityisesti Etelä-Euroopassa, vallitseva
sosiaaliturva, joka on siis vakuutusperusteinen sosiaaliturva ja
joka useimmiten perustuu juuri siihen, että on työssä jossakin.
Tämän jälkeen, kun olet työssä Suomessa,
olet oikeutettu suomalaiseen sosiaaliturvaan. Ja vaikka en jaa niitä uhkakuvia,
joita täällä edustajat Tolppanen ja Mäkipää hieman
maalailivat, niin ei tämä asia aivan ilman huolta
ole.
Täydellistä tasa-arvoista kohtelua kolmansien maitten
kansalaisillehan tämä ei takaa. Suomalaisen sosiaaliturvan
ulkopuolelle jäävät edelleenkin ne kolmansien
maitten kansalaiset, jotka eivät ole Suomessa työssä,
ja sopii kysyä, minkälaista oikeudenmukaisuutta
tämä sitten on. Mutta kyllä meidän
on vakavasti tässä yhteydessä pohdittava
sitä, minkälaisen sosiaaliturvan, mihin perustuvan
sosiaaliturvan, me oikein Suomeen haluamme. Haluammeko me pitää kiinni tästä suomalaisesta,
Suomessa asumiseen perustuvasta sosiaaliturvasta, joka nyt selkeästi
vaarantuu, vai haluammeko me lähteä sille tielle, joka
on jo kovin monessa eurooppalaisessa maassa valittu, eli vakuutuspohjaiseen
sosiaaliturvaan? Ei siinä mitään, kyllä sekin
olisi ihan hyvä turva, jos se takaisi sen turvan kaikille,
mutta kun se ei turvaa kuin niitä vakuutettuja. Suomessa
me olemme kaikki vakuutettuja maksamalla veroja — ja sosiaaliturvamaksuja
sitten ne, jotka ovat työssä, ja maksetaan niitä toki
etuisuuksistakin — mutta vakuutusperusteisuus perustuu
siihen, että maksat itse ja sitten saat sen mukaan kuin
olet maksanut, ja siinä menettelyssä, sen on maailma
tähän mennessä näyttänyt
liian monta kertaa ja liian karvaasti, hyvää saavat vain
ne, joilla on varaa maksaa. Minusta pelkästään
sellaisen sosiaaliturvan tielle meidän ei pidä lähteä.
Maria Tolppanen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Voin kertoa edustaja Virtaselle, että sikäli
mikäli ulkomaalainen työntekijä on Suomessa
ja hänen palkkansa maksetaan ulkomailta, hän ei
maksa alle puolen vuoden työstä senttiäkään
veroa Suomelle. Jos hän työskentelee täällä muutoin,
siten että suomalainen työnantaja maksaa palkan,
niin hän voi myöskin valita lähdeveron
normaalin tuloveron sijasta.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä on kyse siis yhdenvertaisesta
kohtelusta työttömyysturvassa. Niin kuin tässä aiemmin
on tuotu esille, on tarpeen katsoa huolella läpi erilaiset
mahdolliset porsaanreiät nyt valiokuntakäsittelyssä,
mutta itse pidän sitä erittäinkin tervetulleena,
että tänne tullaan töihin. Se on oikea
periaate ja, kuten tässä edellä tuotiin
esille, myös se, että meidän sosiaaliturvamme
on asumiseen sidottu. Se on yksi aika oleellinen kysymys tässä.
Omaan korvaani särähti perussuomalaisten edustaja
Tolppasen toteamus, että työttömyysturva
tuo ihmiselle puolen vuoden tai pidemmätkin kissanpäivät.
Onko todella näin, että perussuomalaiset ovat
sitä mieltä, että suomalainen työttömyysturvan
varassa elävä ihminen elää kissanpäiviä?
Kyllä se on kuulkaa aika kova paikka, kun ihminen joutuu
työelämästä pois. Vaikka pääsisi
sitten työttömyysturvan varaan, ei siellä, edustaja
Tolppanen, kissanpäiviä vietetä. Onko todella
niin, että perussuomalaiset pitävät Suomen
työttömyysturvaa niin hyvänä,
että se teidän mielestänne takaa työttömälle
kissanpäivät? Jos näin todella on, niin
minkälaisiin toimenpiteisiin perussuomalaiset ryhtyvät,
että teidän mielestänne kohtuuttoman
hyvä työttömyysturva suomalaisilta tullaan
tulevaisuudessa purkamaan?
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Heinonen, jos kolmansista maista
tullut henkilö on työskennellyt Suomessa puoli
vuotta ja saa täältä suomalaisen ansiosidonnaisen
työttömyysturvan sinne omaan maahansa, niin hän elää kissanpäivillä siellä.
Kyllä se asia näin on. On joitakin asioita, jotka
jopa teidän täytyy pystyä rehellisesti
myöntämään. Sinänsä suomalainen
sosiaaliturva ei ole hyvä. Suomalainen työttömyysturva
ei ole hyvä sen takia, että sillä ei
elä. (Timo Heinonen: No niin, nyt kuultiin!) Sillä ei elä,
kuten myöskään suomalaiset matalapalkkaiset
ihmiset eivät elä omalla työllään.
Meillähän on rakennettu palkanlisä. Jokainen,
joka saa pientä palkkaa, joutuu vielä turvautumaan
sosiaalietuuksiin, ja se on minun mielestäni väärin. Palkan
täytyy olla sellaista, että sillä elää,
mutta asiaan. (Erkki Virtasen välihuuto) — Palkan
täytyy olla niin hyvä, että sillä jokainen
elää.
Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyssä oleva asia, eli
tämänkaltaisen työttömyysturvan
rakentaminen Suomeen, houkuttelee meille työntekijöitä kolmansista
maista, siitä emme pääse mihinkään.
Mutta me emme pysty kuitenkaan valvomaan sitä, että heille
maksettaisiin asianmukaista palkkaa. Kun tosiasia on vielä lisäksi
se, että työsopimuslakimme ei edellytä voimassaolevien työehtosopimusten
noudattamista, niitä ei noudateta kolmansien maiden työntekijöidenkään osalta.
Tätä ei ehkä ole soveliasta sanoa ääneen, mutta
tosiasiat on silti syytä tunnustaa, ja kun alipalkkaa voidaan
Suomessa maksaa, se tarkoittaa pitkässä juoksussa
sitä, että myös oman maan ammattilaisten
palkat laskevat sopimuksista huolimatta. Tiedän, että työntekijällä on
oikeus nostaa kanne työnantajaa vastaan. Mutta kuinka moni
kolmannen maan kansalainen osaa ja uskaltaa sen tehdä,
mikäli hänelle maksetaan alipalkkaa? Kuinka moni
edes Suomessa työpaikan saanut ihminen uskaltaa nousta
työnantajaansa vastaan, mikäli hänelle
maksetaan alipalkkaa, kun työantaja niin kovin helposti
sanoo, että tuossa on ovi, voit mennä ulos, siellä on
38 ihmistä tulossa sinun tilallesi tekemään
tätä työtä ja 10 senttiä huonommalla
palkalla mitä sinä teet?
Peter Östman /kd:
Arvoisa puhemies! Vaikka sinänsä tähän
direktiivin implementointiin liittyy riskejä enkä ole
vakuuttunut siitä, että tämä nyt
loppujen lopuksi on niin hyvä asia, niin minunkin korvaani
särähti kyllä tuo, mitä edustaja
Tolppanen sanoi omassa puheenvuorossaan, että tarjotaan
kissanpäiviä työttömille. Siis
nythän on kyse ihmisarvosta, ja haluaisin edelleen kysyä edustaja
Tolppaselta: onko eroa ihmisellä ja ihmisellä?
Siis jos kerran työttömyysturva tarjoaa kissanpäiviä näille
kolmansista maista tulleille, niin silloinhan se tarkoittaa minun
ymmärtääkseni, että tarkoititte,
että se tarjoaa kissanpäiviä myöskin
suomalaisille työttömille.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Keskustelua aiheesta ja keskustelua
vierestä. Näin hevosmiehenä täytyy
sanoa, että kissanpäiviä tahi ei, mutta
totta kai meidän pitää tässä salissa
nähdä, että meillä on eri tulotasoja
erilaisissa maissa. Jossakin 32 euroa päivässä on
paljon enemmän kuin täällä Suomessa,
kun katsotaan hintataso siinä maassa. Ehkä tämä olisi
hyvä tunnustaa tosiasiana.
Sinällään harmonisointi varmasti
on hyvä, mutta niin kuin edustaja Virtanen tuossa puheenvuorossaan
toi esille, niin kyllä tämä on se huonompi
tie: pala palalta, aina askel kerrallaan kohti sitä, että seuraavaksi
olemme sen tien edessä, että harmonisoimme Euroopassa
koko sosiaaliturvajärjestelmän, jotta kaikki eurooppalaiset ovat
yhdenvertaisia, ja olemme siinä sitten mukana, ja oletettavasti
heikennämme suomalaisten sosiaaliturvaa siinä vaiheessa,
kun se harmonisointi sitten tehdään.
Nyt on kuitenkin tärkeä huomata, että ei
ennakkoluulojen vaan hyvän ja harkitsevan perustelun avulla
haetaan ne kaikki mahdolliset hyväksikäytön
elementit, joita tämä voi tuoda meille tielle.
On hyvä huomioida, että meillä on palkkaturvajärjestelmiä ja
meillä on siis sellaisia rakenteita työsuhteeseen
liittyvissä asioissa, että pitää uskaltaa
nyt vähän epäilevästi katsoa,
että mitä jos näitä joku rupeaa
oikein tosissaan hyödyntämään
nyt, kun tämä mahdollista on. Eikä pidä unohtaa,
että meitä lähellä on kolmansien maiden
työntekijöitä kyllä todella
paljon, ja varmasti kekseliäisyydellä ei ole mitään
rajaa, jos sitä ruvetaan hyödyntämään.
Siksi on varmasti hyvä, että valiokunnat pyytävät
Tampereen te-toimistoa, joka on tähän ulkomaalaisen
työvoiman suhteen perehtynyt, myös kuultavaksi.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Vaikka vaikuttaa, että edustaja
Tolppasen kanssa olemme periaatteesta, kohtuullisen samasta asiasta,
huolestuneita, on nyt kuitenkin syytä täsmentää,
että jos sille kolmannen maan työntekijälle
maksetaan palkka ulkomailta, sieltä omasta lähtömaastaan,
niin silloin hän on lähetetty työntekijä ja
tämä direktiivi ja tämä laki
eivät silloin koske häntä, ja lähdeveroa
voidaan maksaa ainoastaan muutamille harvoille ja valituille työntekijäryhmille,
asiantuntijoille ja olikohan nyt jääkiekkoilijoille,
jolloin se määrä on edelleen aika pieni,
niin että kyllä nyt valtaosa näistä työntekijöistä,
joita tämä kuitenkin koskee, he edelleen tulevat
kyllä maksamaan veronsa ja sosiaaliturvamaksunsa Suomeen.
On tässä joka tapauksessa se hyvä puoli,
että niiden työntekijöiden, jotka sitten
haluavat päästä sosiaaliturvan piiriin,
pitää tehdä selvitys palkastaan. Sitä kautta
se valvonta, että se palkka on oikeantasoinen ja oikeudenmukainen,
voi myöskin toteutua, koska se oikeus — ei nyt
työttömyysturvaan, koska siis suomalaisessakin
työttömyysturvassa on puolen vuoden odotusaika, mutta
näihin muihin sosiaalietuuksiin, joita täällä jo
aiemmin käsiteltiin — saada sitä turvaa
käytännössä toteutuu ensimmäisen
palkanmaksun yhteydessä, ja siinä yhteydessä,
kun se palkkatodistus toimitetaan, viranomainen voi sitten tarkastaa,
onko se palkka asiallinen. Mutta kyllähän me kaikki
tiedämme, että ei tähän valvontaan
ole olemassa riittävästi voimavaroja, ja sen takia
tähän liittyy kyllä erinäköisiä uhkia,
joita on syytä vakavasti käsitellä.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Ihan muutama sana suomalaisesta työttömyysturvan tasosta.
Ansioon sidottu päiväraha on maksimissaan vähän
yli 50 prosenttia ansiosta, ja mitä korkeampi palkka on,
sitä pienempi se prosentti on. Siellä palkkojen
yläpäässä on aika raaka leikkuri kaiken
kaikkiaan, ja kyllähän se niin on, että jos ansiotaso
tipahtaa puoleen miinus vielä verot siitä, niin
kyllä sieltä työttömyyspäivärahan
nauttimisesta mahdollisimman äkkiä halutaan takaisin töihin
ja vielä kokoaikaiseen työhön, sellaiseen työhön,
jolla voi elättää itsensä ja
perheensä.
Edustaja Tolppanen kantoi huolta siitä, että työnantajaa
vastaan ei uskalleta nousta. Minulla on siihen erinomaisen yksinkertainen
lääke: Liittyy ammattiliittoon. Sieltä löytyy
apu. Apu löytyy ammattiliikkeestä.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Vielä tässä korostan,
että olemme puhuneet tässä salissa kolmansien
maiden työntekijöistä. Tiedän,
että tässä salissa on lupa tehdä politiikkaa,
ja se on aivan oikein, tehkää vain. Mutta siitä huolimatta,
kun tullaan kolmansista maista tänne ja vaikka saataisiin
vain 40 prosenttia työttömyysturvasta ja voidaan
viedä se sinne, ja, kuten vielä tulemme käsittelemään,
siinä mukana myöskin lapsilisät kolmansien
maiden niille lapsille, jotka ovat olleet täällä,
maksetaan sinne maahan, niin kyllä silloin puhumme kissanpäivistä.
Silloin tullaan mielellään käymään
välillä Suomessa, että voidaan nostaa
sitä työttömyysturvaa ja taas palata
sinne omaan kotimaahan.
Mutta tässä edustaja Myllykoski nosti esille tulevaisuuden
elikkä sen, mikä saattaa olla se kuva, että meidän
sosiaaliturvaamme ja työttömyysturvaamme tullaan
leikkaamaan. Tämä on todellisuutta. Tämä on
totta. Jo nyt puhutaan siitä, että Euroopan laajuisesti
meidän pitäisi yhteisvastuullisesti kantaa huolta
työttömistämme ja työttömyysturvasta
koko Euroopan alueella. Se on täysin totta. Millä tavalla
me sen sitten jaamme, kun euron arvo jopa Euroopan unionin alueella
on erilainen eri maissa? Euro Virossa ja euro Suomessa; euro Kreikassa,
euro Suomessa; euro Espanjassa, euro Saksassa — niillä on
täysin erilainen arvo. Sillä yhdellä eurolla
saa täysin erilaisen määrän
maitoa ja leipää ja pottuja pöytään
sen takia, että näissä maissa hintaerot
vaihtelevat. Jollemme me pysty harmonisoimaan sitä, mitä eurolla
saa, mikä on euron arvo kussakin maassa, me olemme, pojat,
maksumiehinä — ja naiset, anteeksi — me
olemme maksumiehinä ja me maksamme ja paljon. Nämä ovat
asioita, joita kannattaa miettiä ihan siellä kaikessa
rauhassa.
Mutta tässä asiassa, mitä nyt käsitellään,
puhutaan todellakin kolmansista maista, ja edelleenkin, kun sinne
maksetaan meidän sosiaaliturva, esimerkiksi Ecuadoriin,
voi sanoa, että siellä elää kyllä herroiksi
sillä rahalla.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puhemies! Kun tässä tämän
salin hiljaisena edustajana olen kuunnellut tätä ajoittain
erittäin värikästäkin keskustelua,
niin minä kuitenkin nyt ymmärrän, kaikki
ymmärtävät, mitä edustaja Tolppanen
tarkoitti näillä kissanpäivillä.
Meillä keskeisessä Suomessa on parina kolmena
vuonna tullut Thaimaasta marjanpoimijoita, ja he ovat kuukauden
kahden aherruksella saaneet sellaisen summan rahaa kasaan, että se vastaa
heidän vuoden palkkaansa Thaimaassa. Joku käytti
ilmaisua, että nämä poimijat Suomessa
ollessaan, tätä viime kesää lukuun
ottamatta, ovat olleet niin kuin kolmannessa taivaassa. Tätä kolmatta
taivasta voi näihin kissanpäiviin verrata. Näinhän
se asia on, kun asia halutaan oikein ymmärtää.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Nythän tämä keskustelu
alkaa saada aika mielenkiintoisia sävyjä.
Oletteko te, edustaja Tolppanen, tosiaan sitä mieltä sitten,
että näille kolmansista maista tuleville työntekijöille
pitäisi maksaa huonompaa työttömyysturvaa
kuin suomalaisille, koska heidän omassa maassaan heidän
olonsa ovat huonommat? Kun te vertailitte näitä euroja
eri Euroopan maissa, niin kyllä se nyt kuitenkin taitaa olla
niin, että se suomalainen työläinen saa
sillä eurollaan enemmän perunoita kuin virolainen Virossa.
Siis kysymyshän on nimenomaan palkkojen ja hintojen suhteista,
ja sillä tavalla on hieman erinäköinen
se kuvio, mutta jos suomalaista työttömyysturvaa
aletaan eriyttää sen mukaan, että sen
nauttijoista osa asuu jossain muussa maassa kuin Suomessa, niin
silloin se vaarantaa vielä enemmän suomalaisen
työttömyysturvan kuin se, että Suomessa
maksettaisiin samaa työttömyysturvaa kaikille,
jotka ovat siihen oikeutettuja. Me olemme hyväksyneet tämän,
tai Euroopan unioni, jonka jäsen olemme, on hyväksynyt tämän
direktiivin, eikä sillekään oikein mitään voi.
Marjanpoimijoitten osalta todellakin voidaan ajatella, että he
jos ketkään olisivat ainakin nyt tänä vuonna
ansainneet olla tämän direktiivin piirissä,
mutta jatkossakaan he, valitettavasti, eivät ole tämän
direktiivin piirissä. Tämä ei koske siis
kausityöntekijöitäkään.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Tolppanen omassa puheessaan pieni
hetki sitten epäili sitä, että tänne
tullaan puoleksi vuotta töihin, sitten lähdetään
himmailemaan sinne lähtömaahan ja ollaan siellä niin
sanotusti kissanpäivillä. Pitää kuitenkin
tässä yhteydessä muistaa, että meillä on
liki 300 000 työtöntä, että ei
tänne nyt ihan noin vain tulla töihin, kun niitä työpaikkoja
nyt ei ole.
Jos ja kun sieltä kolmansista maista sitten tänne
ihmisiä tulee, niin he tulevat pääsääntöisesti matalapalkka-ammatteihin,
ja vaikka siellä sitten se työttömyysturva
on 50 prosenttiakin siitä ansiosta miinus verot, niin ei
siellä kyllä kissanpäivillä elellä missään
maassa.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä nimenomaisessa asiassa
haluaisin kiinnittää arvoisien edustajatovereiden
huomiota sellaiseen asiaan, että tässä direktiivissä nimenomaisesti
sanotaan, että työttömyysturvan saajan
ei tarvitse välttämättä olla
Suomessa eikä asua Suomessa. (Erkki Virtanen: Ei niin!) — Kyllä sanotaan.
Se sanotaan ihan selvästi ensimmäisessä kappaleessa:
vaikka hän ei oleskelisikaan Suomessa, Suomessa oleva,
mutta ei asuisi Suomessa. Se sanotaan siinä aivan selvästi.
Eli tässä lavennetaan meidän sosiaaliturvaamme.
Minusta on erittäin hyvä asia, että ihmisille maksetaan
sosiaaliturvaa. Minä maksaisin mielelläni sitä kaikille
ihmisille kaikkialla maailmassa, mutta meidän verotulomme
ovat valitettavasti niin pienet, että ne eivät
riitä siihen, että me maksamme sen kaikkiin muihin
maihin kuin niille ihmisille, jotka asuvat ja elävät
tässä Suomessa.
Nyt kannattaa kaivaa se hallituksen esitys esille ja lukea sen
ensimmäisen kappaleen viimeinen rivi. Minä oletan,
että ministerillä on se viimeinen rivi siinä ihan
edessään, ja siinä ei todellakaan edellytetä,
että ihminen on täällä silloin, kun
tätä maksetaan.
Sen lisäksi tämä tulee laajenemaan
vielä siten, että kun kolmannesta maasta olevalla
ihmisellä on täällä lapsi mukanaan,
niin hänelle maksetaan suomalaisen tavan mukaan lapsilisää,
mikä on tietysti oikein silloin, kun ollaan täällä,
koska kysymys on siitä, että tämä lapsi
myöskin elää. Se raha ei ole vanhemmille
vaan lapsille, vaikka sitäkin kuulemma houkuttimena käytetään,
kun ihmisiä haetaan halvalla tänne töihin.
Mutta myös tälle lapselle maksetaan sen jälkeen
sinne omaan maahan, kun hän menee isänsä tai äitinsä kanssa, joka
on ollut täällä töissä,
suomalaista lapsilisää, koska vanhempi saa työttömyysavustusta
sinne.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Kärnä puhui
tuossa kyllä hartaasti ja hyvää asiaa,
mutta on kyllä pakko todeta se, että juuri tässä maailman
taloudellisessa tilanteessa on tämä houkutus lähteä Suomessakin Vartiaisen
ja Soininvaaran tielle.
Meillä on tällä hetkellä ylitarjontaa
työntekijöistä, ja sitä on tuolla
maailmallakin. Se mahdollistaa sen, että jos meillä täällä ammattimies
on pystynyt hinnoittelemaan itsensä hieman paremmille palkoille
kuin työehtosopimuksen minimipalkat edellyttävät,
niin tänä päivänä Suomessakin
on tätä niin sanottua sopimusshoppailua, työnantaja
ilmoittaa noudattavansa jonkun alan normaalisitovaa työehtosopimusta,
joka siinä tehtävässä työssä tietysti
te-toimiston mukaan on väärä. Mutta se
on täysin mahdollista, että meillä tällä hetkellä ei
noudateta työehtosopimusta ja sen mukaisia palkkoja juuri
sillä alalla olevassa työssä.
Meillä on paljon palvelualan yrittäjiä,
jotka noudattavat palvelualojen sopimuksia, vaikka itse asiassa
tätä palvelutyötä suorittaa
metallitöissä ammattioppinsa saanut koneasentaja
tai hitsari, mutta kun se yritys on järjestäytynyt
palvelualojen työnantajaliittoon, niin sitä kautta tämä niin
sanottu alipalkkaaminen ja nämä väärinkäytökset
tulevat mahdollisiksi, ja sen vuoksi siitä on enää pieni
latu sitten tämänkin asian hyväksi käyttämiseksi.
Mutta nyt onneksi valiokunnat tätä työstävät, ja
uskon, että laki tulee valiokuntien kautta tänne käsittelyyn
sitten hyvin tehtynä.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Edustaja Tolppanen, pahoittelen, että käytin
viisi minuuttia tuolla pöntössä viettämästäni
kuudesta minuutista ja puhuin niin epäselvästi,
että ette ymmärtänyt, että olin
koko ajan huolissani siitä, minkä uhan tämän
ei-asumisperusteisen ikään kuin Troijan puuhevosen
tuominen suomalaiseen asumisperusteiseen sosiaaliturvaan muodostaa.
Mutta nämä jatkopuheenvuorot käytin
oikaistakseni teidän esittämiänne joko
virheellisiä tai epätarkkoja näkemyksiä ja
sitten tietenkin myöskin kritisoidakseni sitä periaatteellista
kysymystä, jonka te nyt ehkä tahtomattanne mutta
kuitenkin nostitte esiin. Edelleenkin on vastaamatta, että haluatteko
te, että Suomessa työskenteleville ulkomaalaisille,
jotka tekevät työtä aivan kuten suomalaiset
täällä — tai siis kolmansien maitten
työntekijöille, koska EU-maitten kansalaisille
se ei ole edes teoriassa mahdollista — maksettaisiin heikompaa
sosiaaliturvaa kuin suomalaisille ja EU-maista tuleville työntekijöille. Se
on aika iso kysymys sekin.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Minä haluan, että kaikille,
jotka työskentelevät Suomessa ja ovat sen säädetyn
ajan täällä, maksetaan samanlaista sosiaaliturvaa.
Jos he asuvat, elävät ja ovat Suomessa, jos heidän
perheensä on täällä, jos he
ovat työttömiä työnhakijoita,
jos heidän lapsensa käyvät koulua, jos
he ovat valmiit tekemään lisätöitä,
tekemään muuta työtä kuin sitä työtä,
josta ovat jääneet työttömäksi,
tai sitten sitä samaa työtä, mistä ovat
jääneet työttömäksi,
jos saavat siitä työtä, niin totta kai
heille pitää maksaa silloin se, mutta heillä täytyy
olla täällä asunto, täytyy olla
työluvat kunnossa, oleskeluluvat kunnossa. Älkää nyt
nousko ylös, että heillähän
on, jos he ovat täällä. Minä tiedän,
että heillä on ne silloin. Mutta totta kai ihmisille,
jotka ovat meillä, täytyy maksaa sitä.
Ei nyt kannata ihan ruveta tälle tasolle tässä salissa.
Kyllä me osaamme keskustella täällä ihan
asiallisestikin asiallisista asioista, ja olen todella iloinen siitä, että me
olemme kuitenkin perusasiassa tässä samaa mieltä.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ministeri Risikko, 5 minuuttia puhuja-aitiosta.
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Onko pakko mennä tuonne puhujakorokkeelle?
Puhemies Eero Heinäluoma:
No, vähän olisi syytä kyllä,
kun sanotaan niin.
— Okei. (Puhuja siirtyi puhujakorokkeelle)
Arvoisa herra puhemies! Kiitoksia näistä kaikista
kommenteista. Totean vain sellaisen asian, että tämä on
nyt todellakin EU-direktiivi, joka implementoidaan tänne
Suomeen. Siinä vaiheessa, kun EU:n direktiiviä implementoidaan,
meidän täytyy tietenkin muistaa tämä tilanne,
että Suomessa on asumisperusteinen sosiaaliturva ja EU:n
näkökulma on nimenomaan tämä työperusteinen
sosiaaliturva. Minä hyvin tunnistan tästä keskustelusta
tällaiset niin kuin kriittiset pisteet, mitkä tähän
liittyvät, ja siitä syystä on hyvin tärkeää,
että tästä keskustellaan.
Suuri valiokunta oli sitä mieltä, että ihan
lähiaikoina pidettäisiin tällainen ajankohtaiskeskustelu
suuren valiokunnan porukan kanssa eli mietittäisiin sitä,
mitä haasteita työperäinen sosiaaliturva
ihan oikeasti tuo suomalaiseen asumisperusteiseen sosiaaliturvaan.
Suomihan on sillä tavalla hyvin erilainen maa kuin muut
maat. Muilla mailla ei ole tällaista asumisperusteista sosiaaliturvaa,
ja siitä syystä, voisiko sanoa, hieman törmäyksiäkin
sitten sattuu. Tämä on myöskin yksi syy,
minkä tähden Suomi intensiivisesti pitää kiinni
siitä, että meillä olisi mahdollisuus omassa
maassamme päättää joistain sellaisista asioista,
kuten esimerkiksi sosiaaliturvaan liittyvistä asioista,
ainakin joiltakin osin. Ja se peruste tälle meidän
toivomuksellemme on juuri se, että meillä on erilainen
sosiaaliturvan malli kuin muissa maissa.
Tässä on nyt yksi esimerkki, tämä yhdistelmälupadirektiivi,
joka nyt implementoidaan. Täällä on tullut
jonkin verran myöskin sitä, että miksei suomalaisilla
ole — kyllä on. Aivan niin kuin täällä edustaja
Virtanen toi esille, että me olemme nyt muokkaamassa, me
olemme harmonisoimassa koko Euroopan alueelle, mutta sitten myöskin
meidän EU-, Eta-maiden ulkopuolelta tulevien suhteen näiden
direktiivien voimalla ne harmonisoidaan kaikille samanlaisiksi,
että meillä olisi yhdenvertainen kohtelu.
Mutta siitä huolimatta, kun meille tulee näitä direktiivejä oikeastaan
jatkuvasti, meidän on käytävä täällä Suomenmaassa
se keskustelu nyt vielä tarkemmin, että miten
me suhtaudumme siihen, että muualla on työperäinen
ja meillä asumisperusteinen sosiaaliturva. Tämä työ jatkuu, keskustelu
jatkuu, ja mitä paremmin me olemme nyt valmistautuneet
tähän ja keskustelleet ja pohtineet ja arvioineet
sitä, tuleeko meidän muuttaa meidän sosiaaliturvaamme
enemmän työperäiseksi vai pidämmekö sen
asumisperusteisen sosiaaliturvan... Nimittäin tämä työperusteinen
sosiaaliturva haastaa koko suomalaisen sosiaaliturvajärjestelmän.
Siitä huolimatta, että se haastaa, meidän
on kuitenkin pidettävä suomalaisen asumisperusteisen
sosiaaliturvan hyvistä asioista kyllä kiinni viimeiseen
asti. Sitä me pystymmekin tekemään, koska
me jatkuvasti siitä puhumme ja siitä, että meidän
on saatava päättää määrätyistä asioista
Suomessa itse.
Keskustelu päättyi.