Sosiaali- ja terveysministeri  Paula  Risikko
         
         Arvoisa herra puhemies! Nyt käsiteltävänä olevan
            hallituksen esityksen tavoitteena on yksinkertaistaa yksityisten
            alojen rekisteröidyn lisäeläketurvan
            toimeenpanoa ja vakuutustekniikkaa sekä vähentää lisäeläketurvan
            toimeenpanokustannuksia. Esityksen valmistelu alkoi sosiaali- ja
            terveysministeriössä Eläketurvakeskuksen
            hallitukselta tulleen ehdotuksen perusteella. Ministeriön
            lisäksi valmisteluun ovat osallistuneet Eläketurvakeskus,
            EK, SAK, STTK, Akava ja Suomen Yrittäjät. Valmistelun
            aikana on kuultu myös Merimieseläkekassaa.
         
         
         Esityksessä ehdotetaan, että rekisteröity
            TEL-lisäeläkejärjestelmä lakkautetaan
            vuoden 2016 lopussa. Tämä tapahtuisi niin, että 31.
            päivänä joulukuuta  2016  vielä  voimassa
            olevien TEL-lisäeläkevakuutuksien voimassaolo
            päätetään mainitun päivän
            lopussa suoraan lain perusteella. Tällöin päättyisi
            myös lisäeläketurvan karttuminen ja vakuutusmaksuvelvollisuus.
            Lisäeläkevakuutusten päättymisajankohtaan
            mennessä ansaitusta lisäeläkkeestä muodostettaisiin
            vapaakirja. Työntekijällä säilyisi
            oikeus saada mainittu vapaakirjaeläke sekä muut
            rekisteröidyn lisäeläketurvan ja peruseläketurvan
            mukaiset eläk-keensä lisäeläketurvavakuutuksen
            mukaisessa eläkeiässä. Tämän
            edellytyksenä kuitenkin olisi, että työntekijän
            työsuhde lisäeläketurvan järjestäneeseen
            työnantajaan jatkuu lisäeläkevakuutuksen
            mukaiseen vanhuuseläkeikään saakka tai päättyy
            aikaisintaan neljä kuukautta ennen kyseisen vanhuuseläkeiän
            täyttämistä.
         
         
         Tässä ehdotuksessa ehdotetaan myös,
            että työnantajalla olisi edellä tarkoitetussa
            lisäeläkevakuutuksen päättämistilanteessa
            mahdollisuus ostaa työntekijöilleen kertamaksulla
            lisäeläkkeen määrän
            korotusta edellyttäen, että kertamaksulla ostettavaa
            lisäeläkettä koskeva ehto sisältyy
            päätettävään lisäeläkevakuutukseen.
            Edellä mainittuja muutoksia koskevan lain voimaantulosäännöksiin
            ehdotetaan säännöksiä, joissa säädettäisiin
            TEL-lisäeläkejärjestelmän lakkauttamiseen
            liittyvästä eläkelaitosten tiedottamisvelvollisuudesta.
         
         
         Rekisteröidyn TEL-lisäeläkejärjestelmän
            lakkauttaminen ei vaikuttaisi maksussa oleviin lisäeläkkeisiin.
            Se ei myöskään vaikuttaisi työntekijälle
            lakkauttamisajankohtaan mennessä karttuneen lisäeläkkeen
            määrään. Tilanteissa, joissa työnantajan
            järjestämä lisäeläketurva
            on työntekijän työsuhteen ehto, työnantajalla
            ja työntekijällä on mahdollisuus sopia
            TEL-lisäeläkejärjestelmän lakkauttamisen
            vuoksi työntekijälle karttumatta jäävän
            lisäeläketurvan korvaamisesta muulla tavoin.
         
         
         Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että TEL-lisäeläketurvan
            kustannukset rahoitettaisiin vuodesta 2017 alkaen kokonaisuudessaan
            TyEL- ja MEL-alojen eläketurvaa toimeenpanevien eläkelaitosten
            yhteisestä tasausjärjestelmästä.
            Muutoksen yhteydessä eläkelaitoksen nykyiset TEL-lisäeläketurvan
            vastuut siirrettäisiin perustettavaan eläkelaitoskohtaiseen
            tasausvastuuseen. Siitä purettaisiin varoja TyEL- ja MEL-eläkelaitosten
            yhteiseen tasausjärjestelmään samaa vauhtia
            kuin mitä eläkelaitosten vastuiden purkamisvauhdin
            arvioidaan olevan ilman ehdotettua muutosta.
         
         
         Työkyvyttömyyseläkkeenä myönnetyn
            rekisteröidyn TEL-lisäeläkkeen vanhuuseläkkeeksi muuttumisen
            ajankohta ehdotetaan muutettavaksi samaksi kuin se on peruseläketurvassa,
            joka nykyisin on 63 vuoden ikä. Muutokseen sisältyisi
            kuitenkin osatyökyvyttömyyseläkkeen osalta eräitä poikkeussäännöksiä,
            joilla varmistettaisiin, ettei kenenkään eläketurva
            heikkenisi.
         
         
         Rekisteröity YEL-lisäeläkejärjestelmä on
            lakkautettu jo vuoden 2007 alusta siten, että viimeiset
            jatkuvana voimassa olleet YEL-lisäeläkevakuutukset
            ovat päättyneet vuoden 2010 lopussa. Esityksessä ehdotetaan,
            että YEL-lisäeläketurvaa toimeenpanevien
            eläkelaitosten vastuulla olevien YEL-lisäeläketurvan
            kustannusten rahoitus muutettaisiin kokonaisuudessaan katettavaksi
            YEL-eläketurvaa toimeenpanevien eläkelaitosten
            yhteisestä tasausjärjestelmästä vuodesta
            2014 alkaen. Lisäksi YEL-lisäeläketurvaan ehdotetaan
            tehtäväksi työkyvyttömyyseläkkeen vakuutuseläkkeeksi
            muuttumisen ajankohtaan vastaavanlaiset muutokset kuin TEL-lisäeläketurvaan
            ehdotetaan.
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Muutama sana voimaantulosta. Ehdotetut
            lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1. päivänä tammikuuta
            2014. TEL-lisäeläketurvan rahoitusta koskeva muutos tulisi
            kuitenkin voimaan vasta 1. päivänä tammikuuta
            2017. Ehdotetut lait tarkoittaisivat, että rekisteröity
            TEL-lisäeläkejärjestelmä lakkaisi
            vuoden 2016 lopulla ja TEL-lisäeläketurvan rahoituksen
            muutosta koskevia säännöksiä sovellettaisiin
            vuoden 2017 alusta. YEL-lisäeläketurvan rahoituksen
            muutosta sekä TEL- ja YEL-lisäeläketurvan
            mukaisen työkyvyttömyyseläkkeen van-huuseläkkeeksi
            muuttumisen ajankohtaa koskevia säännöksiä sovellettaisiin
            vuoden 2014 alusta.
         
         
         Muutama sana vielä taloudellisista vaikutuksista.
         
         Eläketurvakeskuksen tekemän arvion mukaan vuoden
            2016 lopussa olisi noin 3 400 työntekijää,
            jotka vielä kuuluvat TEL-lisäeläkevakuutuksen
            piiriin. Heistä noin 2 600 työntekijällä on
            vakuutettuna määrällistä lisäeläketurvaa
            ja lopuilla on oikeus pelkästään hautausavustukseen.
            Ehdotettu muutos TEL-lisäeläkejärjestelmän
            lakkauttamisesta ei pienentäisi kenenkään
            työntekijän ennen muutoksen voimaantuloa ansaitsemaa
            lisäeläkettä. Lakkauttamisen vuoksi määrällistä lisäeläkettä jäisi
            karttumatta keskimäärin 20 euroa kuukaudessa.
            Yksittäisten työntekijöiden kohdalla
            määrä vaihtelisi 0 eurosta 1 200
            euroon kuukaudessa. Perhe-eläkkeissä vastaavat
            määrät olisivat arvion mukaan puolet
            edellä mainituista määristä.
         
         
         Työnantajien kannalta TEL-lisäeläkejärjestelmän
            lakkauttaminen saattaa aiheuttaa lisäkustannuksia. Jos
            rekisteröity lisäeläketurva on työsuhteen
            ehto, työnantaja voi kompensoida lisäeläkejärjestelmän
            lakkauttamisen vuoksi karttumatta jäävän
            lisäeläketurvan esimerkiksi järjestämällä sen
            tilalle eläketurvaa vapaaehtoisella ryhmähenkivakuutuksella
            henkivakuutusyhtiöstä. Tällöin
            vakuutusmaksut ovat yleensä jonkin verran korkeammat kuin
            TEL-lisäeläkejärjestelmän mukaiset
            vakuutusmaksut.
         
         
         Työeläkejärjestelmän kannalta
            tarkasteltuna rekisteröidyn TEL-lisäeläkejärjestelmän
            lakkauttamisesta ja rahoituksen muutoksesta tulisi hoitokulujen
            pienennyksen vuoksi säästöä arviolta
            miljoona euroa vuodessa. Muilta osin lisäeläkejärjestelmän
            lakkauttamisella ei olisi taloudellisia vaikutuksia. Ehdotus lisäeläketurvan mukaisen
            työkyvyttömyyseläkkeen muuttamisesta
            vanhuuseläkkeeksi peruseläketurvan mukaisessa
            eläkeiässä aiheuttaisi lisäkustannuksia ensimmäisinä vuosina
            arviolta 100 000 euroa vuodessa, jonka jälkeen
            vuosittainen kustannus pienisi nopeasti eläkkeiden määrän
            vähenemisen myötä. Lisäksi muutoksesta
            tulisi noin 100 000 euron vuotuiset säästöt
            hoitokustannusten vähentymisessä.
         
         
         Ehdotetuilla muutoksilla TEL- ja YEL-lisäeläketurvan
            rahoitukseen ei olisi sanottavaa merkitystä rekisteröidyn
            lisäeläketurvan rahoitustasapainoon, eikä se
            vaikuttaisi perus- ja lisäeläketurvan kustannussuhteeseen.
            Valtiontalouden kannalta YEL-lisäeläketurvan rahoituksen
            muutos merkitsisi, että valtion osuus YEL-lisäeläketurvan
            kustannuksista pienenisi vuosina 2014—2023 noin 1—3
            miljoonaa euroa vuodessa nykyiseen rahoitustapaan verrattuna. Vuonna
            2024 valtion osuus kustannuksista olisi suurimmillaan ollen noin
            5,7 miljoonaa euroa, joka olisi nykyiseen rahoitustapaan verrattuna
            noin 3,2 miljoonaa euroa suurempi. 2030-luvun jälkeen valtion osuus
            YEL-lisäeläketurvan kustannuksista tasapainottuisi
            vastaamaan nykyisen rahoitustavan mukaista osuutta. Siten muutos
            vaikuttaisi lähinnä valtion osuuden ajalliseen
            jaksottumiseen. Muilta osin ehdotetuilla muutoksilla ei olisi sanottavasti
            taloudellisia vaikutuksia.
         
         
       
      Keskustelu päättyi.