7) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi kiinteistöverolain,
varojen arvostamisesta verotuksessa annetun lain 30 §:n
sekä verotustietojen julkisuudesta ja salassapidosta annetun
lain 14 §:n muuttamisesta; Hallituksen esitys
eduskunnalle laiksi varojen arvostamisesta verotuksessa annetun
lain 30 §:n muuttamisesta
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä on todellakin
hallituksen esitys eduskunnalle muun muassa kiinteistöverolain muuttamisesta.
Pitäydyn tässä asiassa.
Kiinteistöverolaki tuli voimaan 1. päivä elokuuta
1992, ja lakia sovellettiin ensimmäisen kerran vuoden 1993
alusta. Tällöin kiinteistöverolain tullessa
voimaan meiltä poistui katumaksu, meiltä poistui
manttaalimaksu, asuntotulon verotus ja kiinteistöjen hankintaverotus.
Kotikylässäni Jyväskylässä todettiin
tuolloin vuonna 93 valtuustossa, että kiinteistöverolaki
on samanarvoinen kuin katumaksulaki eli ne pysyvät samansuuruisina
summina, mitä kuntalaisilta kerätään.
Nyt on kuitenkin käynyt niin vuosien saatossa useissa
kunnissa Suomessa, että kiinteistöjen verotusarvoja
nostetaan kohti käypiä arvoja, ja tällöinhän
kiinteistövero tuottaa kaupungille entistä enemmän
rahaa valtuutettujen tekemättä mitään.
Lisäksi valtio mielellään nostaa vuosittain kiinteistöverojen
alarajoja, jolloin asuntokustannukset tätä kautta
vuosittain kasvavat. Valtiovallan toimesta ilmaistiin tuolloin verolain
tullessa voimaan, että vero on sillä tapaa hyvä kunnille
ja valtuustoille kunnissa, että kiinteistöjä ei
voida siirtää toiseen kuntaan, koska jos kunnallisvero nousee
riittävän korkealle, niin kuntalaiset mielellään
käyttävät jalkoja ja muuttavat naapurikuntaan.
Arvoisa puhemies! Täällä valtiovarainvaliokunnan
kannanotossa todetaan muun muassa näin, että kiinteistövero
tullaan jatkossa sisällyttämään
ennakkoperintään, jolloin muun muassa suuria omakotitontteja
omistavat pienituloiset henkilöt hyötyvät
tästä. Tähän astihan on käynyt niin,
että kiinteistöverolappu tulee postiluukusta joskus
joulukuun lopulla, joulukuun aikana, kunkin vuoden lopulla, ja kerralla
pitää maksaa sitten joskus hyvinkin huomattavia
summia. Tämä ennakkoperintäasia on siinä mielessä hyvä,
että se jaksottuu tällöin 12 kuukaudelle.
Kotikylässäni Jyväskylässä on
käynyt niin, että kun sotien jälkeen
rintamamiehet rakensivat omakotitaloja, he saivat suhteellisen suuren
tontin, 1 000—1 500 neliötä,
ja sen päälle rakennettiin sitten 1,5-kertainen
omakotitalo. Nyt on käynyt niin, että kaupunkien
läheisyydessä, suurkaupunkien läheisyydessä varsinkin,
näitten tonttien kiinteistövero on merkittävästi
korkeampi kuin tontin päälle rakennettu talo.
Tämä aiheuttaa sen, että leskiksi jääneet
henkilöt eivät pysty maksamaan pienistä eläkkeistään
korotettua kiinteistöveroa ja joutuvat muuttamaan näin
ollen muualle. Tässä mielessä tämä valtiovarainvaliokunnan kannanotto,
että voitaisiin siirtyä tämmöiseen
ennakkoperintään, joka on samanlainen kuin Yle-veron
perintä, on mielestäni hyvä. Suuri vaara
on vain se, että peruskunnat mielellään
nostavat kiinteistöveroja vuodesta toiseen entistä aktiivisemmin,
koska on helppo sitten peittää kuntalaisilta tämä korotus,
koska se tapahtuu pienissä osissa.
Nyt kiinteistöveroa maksavat myöskin asunto-
ja kiinteistöyhtiöt, ja niissähän
tämä menettely ei mielestäni onnistu,
koska asuntoyhtiöt ja kiinteistöyhtiöt,
joissa on siis vuokra-asuntoja, tekevät mielellään
nollatuloksen, jotta ei tarvitse maksaa veroja kunnille.
Puheenjohtaja! Tässä oli viestini tästä asiasta.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessähän
lähtökohtana on se, että kiinteistöveron
pohjaa pyritään laajentamaan ensinnäkin
sillä tavalla, että vanhojen rakennusten jälleenhankinta-arvoja
korotetaan, millä pyritään pitämään
huolta siitä, että hyvät, asumiskelpoiset
rakennukset eivät ole aliarvostettuja, ja toinen on sitten
asuntopoliittinen toimenpide, jolla pyritään pitämään
huolta siitä, että jos meillä on rakentamattomia
tontteja, niin ne rakennettaisiin mahdollisimman tehokkaasti.
Nyt lähtökohtana on se, että 14:llä pääkaupunkiseudun
ja kehysalueen kunnalla on velvollisuus pakkoasettaa korotettu kiinteistövero
rakentamattomille tonteille, ja kun aikaisemmin tuo veroprosentti
on ollut 1 prosenttiyksikkö, niin nyt se nousee 1,5 prosenttiyksikköön,
kuitenkin siten, että katto on enimmillään
3 prosenttiyksikköä veroa. Sen lisäksi
tähän liittyy myöskin ehdotus siitä,
että tuulivoimaloiden ikäalennuksia pienennetään
ja niittenkin jälleenhankinta-arvoa korotetaan 20:stä 40
prosenttiin. Ja kuten mainitsin, asuinrakennusten osalta tuo jälleenhankinta-arvo
nousee 20:stä 30 prosenttiin.
Kaiken kaikkiaan voidaan sanoa, että tämä vahvistaa
kuntien veropohjaa ja on sillä tavalla perusteltu ja hyvä ehdotus
ja perustuu selvityksiin. Meillä on kaksi selvitystä:
tuulivoiman osalta Tarastin raportti "Tuulivoimaa edistämään"
ja sitten toinen raportti, jonka nimi on "Kiinteistöjen
arvostamisperusteiden kehittämistarve kiinteistöverotuksessa",
ja siinä katsottiin, että näitä jälleenhankinta-arvoja
voidaan hyvinkin korottaa.
Valiokunta kiinnittää huomiota myöskin
ponnella yhteen asiaan, joka on se, että meillä tänä päivänä kiinteistövero
kerätään syksyllä joko yhdessä erässä,
jos summa on pieni, tai kahdessa erässä. Tietysti
kahdessa erässä kerättynä maksu saattaa
nousta erää kohden suhteellisen korkeaksi, jos
on arvokkaammasta kiinteistöstä kysymys. Meillä on
hyvin paljon eläkeläisiä, joilla on pienet
tulot, jolloin tällaiset suhteellisen korkeat maksut yhdessä vaiheessa
saattavat aiheuttaa heille maksuvaikeuksia. Tästä syystä valiokunta ehdottaa
hyväksyttäväksi pontta. Siis se on toivomus,
että hallitus nopeasti selvittäisi, voitaisiinko
siirtää tämä kiinteistövero
tuloverotuksen ennakonpidätyksen yhteydessä maksettavaksi,
eli se tapahtuisi kerran kuukaudessa, ja tällä tavalla tuo
maksu jakaantuisi tasaisesti ympäri vuoden. Tätä on
pohdittu Verohallinnossa aikaisemmin. Se on hylätty, mutta
nyt, kun Yle-vero kerätään tällä tavalla,
mielestämme Verohallinnon on syytä pohtia asiaa
uudestaan.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Sasi nosti kyllä erittäin
tärkeän asian esille, ja myös edustaja
Tuupainen, elikkä kiinteistöverojen maksamisen,
ja tämä viesti on tullut moneltakin suunnalta
hyvin useasti, että vanhus, joka yksin asuu, ei pysty maksamaan
kiinteistöveroa. Nyt jos tässä vielä tehdään
tämä kiinteistön arvon uudelleenarviointi
elikkä kiinteistön arvoa korotetaan, niin saattaa
olla entistä vaikeampaa, mutta oletettavasti niitten kiinteistöjen
arvo tälläkin hetkellä on jo sitä luokkaa, että ei
ole korotustarvetta näille vanhemmille asunnoille, mutta
se nyt sitten jää nähtäväksi. Tietenkin
tällä on tarkoitus parantaa kuntien taloutta.
Mutta tämä Sasin nostama "useammassa erässä"
voisi olla tervetullut ihan mietittäväksi hallituksen
puolellakin, että voitaisiin kerran kuukaudessa ottaa.
Näitähän on meillä kaikennäköisiä vakuutusmaksuja
ja muita, jotka antavat mahdollisuuden, että pienemmissä erissä maksetaan,
ja se sitä kautta antaa mahdollisuuden sitten asua myös
edelleen siinä jo rakkaaksi tulleessa kiinteistössä.
Elikkä kannattaa tätä hallituksen ihan harkita.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Pekka Ravi.
Pietari Jääskeläinen /ps:
Arvoisa puhemies! Puhun tapani mukaan rakentavasti — kun
on kiinteistöasioista kysymys.
Valtiovarainvaliokunta on antanut mietintönsä hallituksen
esityksiin koskien kiinteistöverolain, varojen arvostamisesta
verotuksessa annetun lain sekä verotustietojen julkisuudesta
ja salassapidosta annetun lain muutoksesta. Valiokunnan näkemykset
ovat oikeansuuntaisia. Kiinteistöverolain säädösesitykset
velvoittavat metropolialueen 14 kunnan määräämään
rakenta-mattomalle rakennuspaikalle vähintään
1,5 prosenttia yleistä kiinteistöveroa korkeamman
veroprosentin enimmäismäärän
ollessa edelleen 3 prosenttia.
On hyvin tarkoituksenmukaista, että verotustietojen
julkisuus- ja salassapitovelvoitteita muutetaan siten, että Verohallinto
voi antaa kunnan viranomaisille kattavat tiedot kiinteistöistä ja
niiden verotuksen perusteista. Tiedot annettaisiin kunnan rekisterien
ylläpitoa ja veronsaajien oikeudenvalvontaa varten. Varojen
arvostamista verotuksessa tarkistetaan niin, että asuinrakennuksen
arvoksi katsotaan vähintään 30 prosenttia
ja valtaosin muiden rakennusten arvoksi vähintään
40 prosenttia niiden jälleenhankinta-arvosta.
Erityisesti pienituloisten kannalta olisi tarkoituksenmukaista
sisällyttää kiinteistövero osaksi ennakkoperintää,
jolloin se kertyisi nykyistä tasaisemmin ja ennakoitavammin.
Tätä koskeva lakimuutos olisi ollut tarpeen toteuttaa
jo tämän lakipaketin yhteydessä, arvoisa
puhemies.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Yleiskeskustelu on päättynyt. (Kauko Tuupaisen välihuuto) — Ahaa.
No niin, minulla on varaa antaa periksi. Edustaja Tuupainen, olkaapa
hyvä, yleiskeskustelu siis jatkuu.
Kauko Tuupainen /ps:
Kiitoksia, herra puhemies, tästä joustavuudesta. — Varsinainen
asia on se, liittyen edustaja Jääskeläisen
puheenvuoroon, että kun tuntuu olevan uutta, että Helsingin seudulla
näille rakentamattomille tonteille tullaan määräämään
kiinteistövero, niin omassa kotikylässäni
Jyväskylässä tämä menettely
on ollut jo viisi vuotta. Me perimme 3 prosenttia näiden rakentamattomien
tonttien verotusarvosta, olemme perineet jo kauan, ja syynä on
se, että siellä monet maanomistajat — kaavoitettuja
tontteja aivan välittömästi Jyväskylän
kaupungin keskustan ympäristössä — odottavat
niitten tonttien jatkuvaa hinnannousua. Tähän
haluttiin tehdä stoppi siinä mielessä,
että kaupunki ottaa sen, mikä kaupungille kuuluu.
Yleiskeskustelu päättyi.