8) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi tekijänoikeuslain
muuttamisesta ja orpoteosten käyttämisestä
Tytti Tuppurainen /sd:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä on hallituksen
esitys tekijänoikeuslain muutoksesta ja lain säätämisestä niin
sanottujen orpoteosten käytöstä. Pidän
tätä esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena.
Tässä esityksessä ehdotetaan, että esittävän
taiteilijan suoja äänitallenteelle tallennetun
esityksen osalta samoin kuin äänitallenteen tuottajan
suoja pidennettäisiin 50 vuodesta 70 vuoteen.
On tärkeää, että tunnustamme
tekijänoikeuksien aseman luovan työn tekijöiden
toimeentulon perustana. Tekijänoikeuslainsäädännön
tehtävä on turvata luovan työn tekijöiden
neuvotteluasema. Esitys lakimuutoksesta suojan pidentämiseksi
merkitsee parannusta esittävien taiteilijoiden ja äänitallenteiden
tuottajien asemaan. Tämän orpoteoslain tarkoituksena
on parantaa orpoteosten säilyttämistä,
entistämistä ja saattamista yleisön saataville
kulttuuri- ja opetuskäyttöön kirjastoissa,
oppilaitoksissa, museoissa sekä arkistoissa, elokuva- ja äänitearkistoissa
ja julkisen palvelun yleisradio-organisaatioissa.
Mutta mikä tämä orpoteos oikein on?
Tässä orpoteoksena pidettäisiin teosta,
jonka kaikkia tekijöitä ei tiedetä tai
tunnisteta taikka voida tavoittaa eikä näitä tietoja
saada selville selvityksessä. Ehdotettavat säännökset
helpottaisivat myös arkistoaineistojen käyttöä.
Nythän tarvittavien käyttölupien hankinta
jokaiselta ohjelman tekijänoikeuksien haltijalta erikseen
on ollut käytännössä mahdotonta.
Tämä ehdotus myös lisäisi
laitosten kiinnostusta säilyttää entistä huolellisemmin
aikaisemmin julkaistuja aineistoja mahdollisia uusia käyttötilanteita
varten. Niinpä ehdotuksella olisi myönteisiä vaikutuksia
myös kulttuurin- ja tiedonvälityksen, tutkimuksenkin
näkökulmasta.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Kyseessä olevassa hallituksen esityksessä on
kysymys tekijänoikeuslain muuttamisesta ja muun muassa
teoksen suoja-ajan muuttamisesta 50 vuodesta 70 vuoteen.
Suoja-ajan pidentämisen takana keskeisin peruste on
musiikintekijän oikeudet. Musiikintekijän ja artistin
oikeuksia tuleekin suojata. Toisaalta olen huolissani suurten monikansallisten
levy-yhtiöiden omistamista immateriaalioikeuksista suomalaisen
musiikkikulttuurin osalta. Jos esimerkiksi tunnettu artisti on kuollut
aikaa sitten mutta oikeudet tuotantoon ovat levy-yhtiöllä,
jolla ei välttämättä ole kiinnostusta
julkaista juuri kyseisen artistin musiikkia, ei sitä julkaise
kukaan, vaikka toisilla levy-yhtiöillä, tässä tapauksessa
kansallisilla, pienemmillä levy-yhtiöillä, olisi
kiinnostusta tähän.
Nyt kun kysymys on tekijänoikeusasioista, haluan nostaa
esille uhkakuvan, joka leijuu tällä hetkellä radiotaajuuslupien
haussa. Maassamme toimii vielä pieni joukko itsenäisiä pieniä radioasemia,
joiden toiminnan tärkeys alueellisesti on kiistaton. Niiden
kautta oman alueensa musiikin esittäjät, tapahtumat
ja paikallisasiat pääsevät esille. Nykyisin
soittolistojen aikaan suuret levy-yhtiöt ja radioasemat
ovat saaneet paljon määräysvaltaa, jossa
pienet radiotoimijat voivat joutua laittamaan lapun luukulle. Taloudellisesti
näille pienille radioasemille tämä on
vaikeaa aikaa. Nyt pitääkin kiinnittää huomiota
hallituksen toimiin. Kenelle näitä taajuuslupia
tullaan jatkossa myöntämään?
Jukka Kopra /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä lakiesityksessä on
hyvää se, että taiteilijalle annetaan
oikeus peruuttaa tämä tekijänoikeuksien
luovuttaminen kustantajalle, mikäli kustantaja ei näitä taiteilijan
teoksia myy tai markkinoi. Se on hyvä asia ja varmasti
auttaa montaa artistia ahdingossa.
Muilta osin täytyy kyllä todeta, että kokonaisuudessaan
tämä meidän tekijänoikeuslakimme, vaikka
se verrattain ja suhteellisen tuore onkin, ei vastaa kyllä enää tämän
päivän vaatimuksia ja on ajastaan jälkeen
jäänyt ja ennen kaikkea monilta osin se ei vastaa
kansalaisten oikeustajua. Nyt näyttää siltä,
että meille tulee tänne eduskuntaan ennen pitkää käsittelyyn
kansalaisaloite tämän tekijänoikeuslain
muuttamisesta, ja toivoisin kollegoilta, että se otetaan
vakavasti täällä. Se aloite minun käsittääkseni
pitää sisällään hyviä ehdotuksia
siitä, kuinka lakia pitäisi brukata uusiksi, ja
ne toivottavasti huomioidaan. Ennen kaikkea siinä valmisteluprosessissa
toivon, että asiantuntijoina asiaankuuluvissa valiokunnissa käytetään
sitten laaja-alaisesti eri puolien edustajia, etteivät
pelkästään sitten nämä monikansalliset
levy-yhtiöt sun muut tekijänoikeuksien valvontajärjestöt
ole siellä lausuntoja antamassa, vaan kuunnellaan sitten
myös digitaalisen jakelun ja tekniikan asiantuntijoita
ja muita kansalaisoikeusjärjestöjä.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Tekijänoikeus on kuuma peruna silloin,
kun puhutaan taiteellisista aloista, kuten tiedetään.
Itselläni on radio- ja televisiotausta, kuten
varmasti aika moni tässä salissa tietää.
Tekijänoikeudet tulivat tuossa työssä aika
usein esille sen takia, että kotimaista musiikkia ei voinut
käyttää sen kalleuden takia. Siispä aika
monesti oli pakko tyytyä niin sanottuun jenkkikamaan elikkä amerikkalaiseen
musiikkiin, joka oli ilmaista musiikkia, ja tämä on
tietysti erittäin väärin näitä kotimaisia
tekijöitä kohtaan.
Tässä ovat taustalla tietenkin nämä immateriaaliset
oikeudet, jotka ovat ylikansallisilla yhtiöillä,
ja he haluavat tietysti omat rahansa pois silloin, kun ne on pakko
sieltä ottaa. Se on siinä mielessä harmittavaa,
että jos näitä tekijänoikeuksia
kasvatetaan hirveän pitkälle aikaa, niin se vie
entistä kauemmas sen, että voitaisiin käyttää myös
kotimaista musiikkia kotimaisissa ohjelmissa, ettei niitä tarvitsisi
niin sanotusti kuvittaa sitten tällä ulkomaisella
musiikilla.
Toinen puoli on tietenkin se, että kun tekijänoikeudet
on suojattu, se suojaa silloin artistien ja musiikintekijöiden
ja muusikoiden leivän ylipäätään,
mutta silloin kun puhutaan esimerkiksi 70 vuodesta tai ehkä 90
vuodesta, niin aika harva tekijä on enää siinä kohdassa
kokemassa sitä menestystään. Toki sitten
ovat hänen lapsensa ja lapsenlapsensa, koska nämähän
periytyvät aivan samalla tavalla niin kuin kaikki muutkin
asiat.
Mutta olen täsmälleen samaa mieltä kuin edustaja
Kopra, että kun tämä tulee tähän
saliin, tätä on syytä pohtia aika monelta
kantilta ja katsoa, mikä on tekijöille hyvä,
mikä on esittäjille hyvä, mikä on
taas radioasemille, televisioasemille, suomalaisille ihmisille hyvä.
Tekevätkö liian pitkät suoja-ajat sen,
että meidän hyvät teoksemme ikään
kuin hukkuvat, jos ei ylikansallisilla yhtiöillä,
joilla on nämä oikeudet, ole halukkuutta tuoda
niitä esiin ja pitää niitä yllä?
Tässä on monta näkökantaa.
Yleiskeskustelu päättyi.