9) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi lasten kotihoidon ja
yksityisen hoidon tuesta annetun lain muuttamisesta
Juha Rehula /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssämme on hallituksen
esitys laiksi lasten kotihoidon tuen ja yksityisen hoidon tuesta
annetun lain muuttamisesta, ja esitys pitää sisällään
ehdotuksen, jossa muutetaan lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon
tuesta annettua lakia siten, että alle 3-vuotiaan lapsen
vanhemmalle tai muulle huoltajalle maksettava osittainen hoitoraha
korvataan uudella joustavalla hoitorahalla. Osittaisen hoitorahan saantiedellytykset
ovat säilymässä nykyisellään lapsen
perusopetuksen 1. ja 2. lukuvuoden ajalta sekä oppivelvollisuuskoulun
aloittamista edeltävältä lukuvuodelta,
jos lapsi osallistuu silloin oppivelvollisena esiopetukseen. Jos
lapsi kuuluu pidennetyn oppivelvollisuuden piiriin, osittaista hoitorahaa
olisi edelleen oikeus saada siihen saakka, kun lapsen 3. lukuvuosi
perusopetuksessa päättyy.
Valiokunta pitää tätä hallituksen
esitystä tärkeänä. Valiokunta
toteaa, että hallituksen esityksellä tuetaan työn
ja perheen yhteensovittamista tarjoamalla perheille uudenlaisia
vaihtoehtoja alle 3-vuotiaiden lasten hoidon järjestämiseen nykyistä joustavammin.
Uudistus kannustaa pienten lasten vanhempia vapaaehtoiseen osa-aikatyöhön
joustavan hoitorahan turvin. Joustavaa hoitorahaa maksettaisiin
myös yrittäjille ja maatalousyrittäjille
kuten osittaista hoitorahaakin. Kun joustava hoitoraha on selkeästi
korkeampi kuin osittainen hoitoraha, parantaa uudistus yrittäjävanhempien
taloudellisia mahdollisuuksia sovittaa perhe-elämä ja
yritystoiminta aiempaa joustavammin. Lisäksi joustavaa
hoitorahaa maksetaan myös apurahansaajille osittaisesta hoitorahasta
poiketen.
Käytännössä uudistus laajentaa
nykyisen osittaisen hoitorahan saajajoukkoa. Nykyisin arviolta vajaalla
puolella kotihoidon tukea saaneista on voimassa oleva työsuhde.
Uusi etuus tarjoaa vaihtoehdon niille kotihoidon tuen saajille,
joilla ei ole voimassa olevaa työsuhdetta mutta jotka haluaisivat
siirtyä tarjolla olevaan osa-aikatyöhön.
Joustavaa hoitorahaa voidaan maksaa välittömästi
uudessa työssä aloitettaessa tai vanhaan työhön
palattaessa. Paluu voimassa olevaan osa-aikatyöhön
olisi etuuden tasosta johtuen nykyistä kannattavampaa.
Esityksen mukaan uudistuksen arvioidaan houkuttelevan erityisesti
kokoaikaisesti lasta kotona hoitavia äitejä siirtymään
kotihoidon tuelta osa-aikaiseen työhön ja joustavalle
hoitorahalle. Esityksessä on arvioitu tällaisia
henkilöitä olevan noin 2 400. Toisaalta
joustavan hoitorahan arvioidaan houkuttelevan kokoaikaisesta työstä osa-aikaiseen
työhön noin 500 henkilöä. Valiokunta
huomauttaa, että lukumääräarvioiden
teko uudistuksen johdosta tapahtuvista siirtymistä on erittäin
vaikeaa. Ratkaisevaa on, missä määrin osa-aikaista
työtä on pienten lasten vanhemmille tarjolla.
Osa-aikatyöhön siirtymistä hillitsee osaltaan
työlainsäädäntö sekä työelämän
käytännöt, jotka eivät riittävästi
tue pienten lasten vanhempien vapaaehtoista osa-aikatyötä.
Esityksessä arvioidaan, että kunnallisen päivähoidon
tarve ja kysyntä lisääntyvät
siten, että kuntien päivähoitomenot kasvavat
36 miljoonalla eurolla. Kotihoidon tuesta kunnille aiheutuvat kustannukset
vähenisivät puolestaan vajaalla 6 miljoonalla.
Koska joustavan hoitorahan käytön yleistymisestä voidaan
tässä vaiheessa esittää vain
suuntaa antavia arvioita, voivat päivähoidon tarve
ja kuntien kustannukset kasvaa enemmän kuin mitä esityksessä on
arvioitu ottaen huomioon joustavan hoitorahan osittaista hoitorahaa selvästi
korkeampi taso.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että uudistuksen vaikutuksia pienten lasten vanhempien
työssäkäyntiin sekä kuntien
kustannusten kasvuun seurataan tarkkaan ja arvioidaan tulosten perusteella
lainsäädännön kehittämistarpeet.
Valiokunta esittää, että lakiehdotus
hyväksytään muuttamattomana. Mietintöön
sisältyy lausumaehdotuksen sisältävä vastalause,
joka erikseen täällä esitellään.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Esittelen lyhyesti tämän
keskustan edustajien jättämän vastalauseen,
ja sitten esityksethän tehdään vasta
siellä toisessa käsittelyssä.
Ensinnäkin totean, että tämä esitys,
jossa osittainen hoitoraha korvataan uudella joustavalla hoitorahalla,
on järkevä ja keskusta kannattaa tätä muutosta,
tämä antaa perheille lisää valinnan
mahdollisuuksia ja on siten kaiken kaikkiaan hyvä esitys.
Mutta meillä on vastalause seuraavista syistä:
Ensinnäkin tässä jo edellä valiokunnan
puheenjohtajan esittelyssä tuli esille, että nämä vaikutusarvioinnit,
mitä tämän lain osalta on tehty, ovat
hyvin epävarmalla pohjalla, ja tämä kävi esille
siellä asiantuntijakuulemisessa valiokunnassa. Näyttää siltä,
että nämä on ikään
kuin rakennettu vähän tämmöisen
uskomustiedon varaan, että miten paljon tulee sitten näitä uusia
tämän joustavan hoitorahan käyttäjiä.
Tässä arvioitiin todellakin niin, että 2 400
nyt kotihoidon tuella olevaa siirtyisi osa-aikatyöhön
ja joustavalle hoitorahalle ja sitten taas puolestaan noin 500 kokopäivätyössä olevaa
henkilöä siirtyisi osa-aikatyöhön
plus hoitorahalle. Otan esille myös sen, että tänään
ovat juuri tulleet uudet työttömyystilastot, jotka
ovat erittäin karut ja laittavat entistä enemmän
kysymyksiä siihen, voiko tällaisessa työllisyystilanteessa
joustavan hoitorahan käyttö olla näin
laajaa, mitä tässä edellä jo
kerroin.
Toinen kriittinen huomiomme liittyy näihin kuntatalousvaikutuksiin.
Sekä Kuntaliitto että Suomen Yrittäjät
suhtautuivat kriittisesti näihin arvioihin, kuinka paljon
tämä tulisi maksamaan kaiken kaikkiaan talousvaikeuksissa
jo nyt oleville kunnille.
Kolmas keskustan kriittinen huomio liittyy siihen, mitä olemme
aika monta kertaa täällä salissa sanoneet,
että tässä on jälleen esitys,
josta näkyy, että hallitukselta puuttuu kokonaisnäkemys
perhepolitiikasta ja kokonaisnäkemys päivähoidon
ja varhaiskasvatuksen kehittämisestä. Tänne
eduskuntaan tuodaan sirpaleittain aina yksittäisiä hallituksen
esityksiä käsiteltäväksi, ja juuri
nytkin on niin, eli meillä on täällä tämä joustava
hoitoraha käsittelyssä, ja samaan aikaan kuitenkin
varhaiskasvatuslakia valmistellaan opetus- ja kulttuuriministeriössä ja
toisaalta sitten rakenneuudistusten osalta on jo kerrottu, että kotihoidon
tukea leikataan ja se esitys tulee omana esityksenään
tänne. Toisaalta hallitus on valmistelemassa myös
rakenneuudistukseen liittyen subjektiivisen päivähoito-oikeuden
leikkaamista ja sitten toisaalta valmistelemassa myös tätä tuntiperusteista
päivähoitoa. Keskustassa katsotaan, että pitäisi
olla kokonaisnäkemys siitä, mitä tehdään,
ja katsottaisiin, miten nämä eri osa-alueet vaikuttavat
toisiinsa, eikä tuotaisi tällä tavalla
yksittäin niitä tänne edustajien päätettäväksi.
Tähän samaan asiaan liittyy neljäs
huomiomme, joka on kyllä osittain tätä samaa
kokonaisnäkemyksen puutetta, eli täällähän
eduskunnassa päätettiin vastikään
tälle vuodelle, että siirrettiin nämä päivähoitoasiat,
pois lukien kotihoidon tuki, opetus- ja kulttuuriministeriön
alaisuuteen. Tämä ei meidän mielestämme
ole hyvää varhaiskasvatus- ja päivähoitokokonaisnäkemystä,
että yhdet asiat ovat siellä toisessa ministeriössä ja sitten
esimerkiksi tämän valmistelu on tehty sosiaali-
ja terveysministeriössä. Totean, että kun tässä viime
viikkoina olemme kuunnelleet sosiaali- ja terveysvaliokunnassa asiantuntijoita
tästä oppilashuoltolaista, jossa myös
pitäisi mennä siellä paikallistasolla
sujuvasti hallinnon rajojen yli, niin minulle on entisestään
vahvistunut se, että se on aika tavalla kyllä sekä valtionhallinnossa
että myös kuntatasolla tämmöinen
kaunis ajatus, että tämä sujuu aina sujuvasti
ja on aitoa vuoropuhelua eri hallinnonalojen välillä.
Niin ei ole, ja tässäkin tämä nähdään,
ettei oikein tiedä, mitä toinen käsi
tekee ja mitä toinen käsi tekee.
Tämänpä vuoksi olemme jättäneet
vastalauseen ja meillä on lausumaehdotus, joka koskettelee
nimenomaan näitä epävarmoja näkymiä näistä käyttäjämääristä sekä kuntataloudesta,
ja lisäksi haluamme kiirehtiä myös tätä varhaiskasvatuksen
kokonaisuudistusta, että se saataisiin nopeasti eduskunnan
käsiteltäväksi.
Hanna Tainio /sd:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityksessä ehdotetaan
muutettavaksi lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tukea niin,
että alle kolmevuotiaan lapsen vanhemmille maksettava osittainen
hoitoraha korvataan uudella joustavalla hoitorahalla. Uudistuksen
toivotaan kannustavan alle kolmevuotiaiden lasten vanhempia vapaaehtoiseen
osa-aikatyöhön uuden joustavan hoitorahan turvin.
Se antaa perheille mahdollisuuden hoitaa pieniä lapsia
kotona ja samalla se helpottaa työn ja perheen yhteensovittamista.
Kotihoidon tukea käyttävät, varsinkin
pitempiä jaksoja, lähes yksinomaan äidit.
Pitkien kotihoidontukikausien on puolestaan todettu olevan yhteydessä äidin
matalaan palkkatasoon, matalaan tulotasoon ja epävakaaseen
työmarkkina-asemaan. Usean vuoden kotonaolon jälkeen
otteen saaminen työelämästä on
entistäkin vaikeampaa. Moni nainen haluaisi palata vähitellen työelämään,
mutta tähän mennessä se on ollut vaikeaa.
Pitkien tukikuukausien aiheuttaman äidin ansiotason
laskun vaikutukset ulottuvat eläkeikään asti. Äidin
jäädessä jälkeen tai jopa syrjään
työelämästä myös perheen
ansiotaso laskee, mikä äärimmillään
voi johtaa perheen köyhyyteen. Tämä ei
ole lapsenkaan etu eikä tätä tule aktiivisesti
tukea. Nykyinen tukijärjestelmä voi sitoa kotiin
myös koulutettuja naisia, erityisesti hoito- ja hoiva-alalla,
missä on nyt jo kova pula työntekijöistä.
Seuraavan kymmenen vuoden aikana tältä sektorilta
tulee jäämään puolet työvoimasta eläkkeelle,
ja siksi koulutettujen naisten saaminen työelämään
on tärkeää.
Arvoisa puhemies! Alle kolmevuotiaiden lasten vanhemmille maksettava
osittainen hoitoraha, joka on muun muassa joustamattomuutensa vuoksi
jäänyt todella vähäiselle käytölle,
korvataan nyt joustavalla hoitorahalla. Tämä luo
pienten lasten vanhemmille, sekä äideille että isille, mahdollisuuden
hoitaa lasta osan ajasta kotona ilman, että yhteys työelämään
katkeaa pitkäksi aikaa, ja samalla se tekee paluun työelämään
helpommaksi. Tämä jos joku on lapsen etu. Perheen ja
työn yhteensovittaminen on meidän sosialidemokraattien
keskeisiä perhepoliittisia tavoitteita.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä lakiuudistus on todella
hyvä, sillä lain avulla parannetaan huomattavasti
työn ja perheen yhteensovittamista tarjoamalla perheille uudenlaisia
vaihtoehtoja alle kolmevuotiaiden lasten hoidon järjestämiseen.
Osa-aikatyön aloittaminen työelämästä kokonaan
poissaolon sijasta parantaa naisten taloudellista asemaa ja lisää työelämän
tasa-arvoa ja naisen uralla etenemisen mahdollisuuksia. Myös
hoitovastuu vanhempien kesken tulee todennäköisesti
parantumaan perheissä. Jotta nämä hyvät
tavoitteet voivat optimaalisesti toteutua, on myös työelämässä ja työyhteisöjen
kulttuureissa tapahduttava muutoksia. Nykyinen työelämä ei
aina ole kovin perheystävällinen.
Puhemies! Verrattuna osittaiseen hoitorahaan joustava hoitoraha
on suurempi ja sen myöntämisperusteet laajenevat.
Tällä hetkellä on vielä vaikea
ennustaa, miten suuri joukko vanhempia tulee käyttämään
tätä mahdollisuutta ja miten paljon kustannuksia
tästä uudistuksesta tulee loppujen lopuksi kunnille.
Onkin erittäin tärkeää, kuten
sosiaali- ja terveysvaliokuntakin mietinnössään
totesi, että joustavan hoitorahan vaikutusta pienten lasten
vanhempien työssäkäyntiin ja kuntien
kustannusten kasvuun seurataan ja seurannan perusteella arvioidaan
lainsäädännön jatkokehittämistarpeet.
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Pienten lasten vanhempien valinnan mahdollisuus
lasten hoitomuotojen valinnassa on tärkeä. Siksi
hallituksen esitys on päälinjauksiltaan hyvä,
mutta herättää paljon kysymyksiä.
Työn ja perheen yhteensovittaminen ei ole helppoa,
ja siksi ehkä juuri osa-aikatyön tekeminen helpottaa
molemmin puolin sekä perheissä lasten hoitomuotoa
tekevien jaksamista että myöskin työelämässä säilymistä.
Osittaisen hoitorahan korvaaminen tällä joustavalla
hoitorahalla on siksi tervetullut. Etuuden määrähän
on sidottu työssäoloaikaan, ja maksimissaan tämä etuus
on 240 euroa kuukaudessa. Mutta tämä osittainen
hoitorahahan säilyy kuitenkin valinnan mahdollisuuksissa
vanhemmilla silloin, kun on kyse esikoululaisesta tai ykkös-
tai kakkosluokkalaisesta lapsesta, ja se on suuruudeltaan huomattavasti
pienempi kuin etuus joustavan hoitorahan saannissa. Osittainen hoitoraha
on hiukan alle 100 euroa kuukaudessa.
Sanoin aluksi, että tämä herättää hiukan
kysymyksiä. Lähden siitä liikenteeseen,
että työttömien määrä tämän
vuoden syyskuussa on 7,6 prosenttia. Yli 300 000 työtöntä Suomessa
odottaa siis työpaikkaa, ja kysymys herääkin
siitä, että tarvitsevatko meidän työmarkkinat
tällä hetkellä naisia ja erityisesti
osa-aikatyötä tekeviä töihin.
Hallituksen esitys lähtee siitä, että tällä esityksellä parannetaan
naisten taloudellista asemaa. No, voinee kysyä, että paraneeko
se, kun etuudet ovat kuitenkin aika pieniä. Tällä halutaan
myöskin lisätä tasa-arvoa ja tasata hoitovastuuta
perheen sisällä. Viime mainitusta voin todeta,
että tämähän lisää kuitenkin
kuntien päivähoitovelvoitteita, ja omalla tavallaan,
uskallan sanoa, ulkoistetaan lasten hoitovastuuta myöskin
meidän yhteiskunnalle.
Joustavan hoitorahan mahdollisuus ei ole kaikille. Siis vain
vakinaisessa virka- tai työsuhteessa oleville tämä on
mahdollisuus. On arvioitu, että nyt näemme jonkun
verran trafiikkia sen suhteen, että 2 400 valiokunnan
kirjausten mukaan äitiä, eli naista varmaankin,
siirtyy osa-aikatyöhön kotoa ja kokoaikaisista
noin 500 siirtyy osa-aikaiseksi. Elikkä molemmin puolin
on monenlaista liikehdintää. Suuresta määrästä vanhempia
ei siis kuitenkaan ole kyse.
Arvoisa puhemies! Yksi suurimmista kysymysmerkeistä omalta
puoleltani liittyy siihen, miten nämä kustannusvaikutukset
on otettu huomioon, koska kunnallisen päivähoidon
tarvehan kasvaa ja päivähoitomenojen kasvuksi
on arvioitu 36 miljoonaa euroa. Se suurin kysymys kuuluu, tulevatko
nämäkin sälytettäviksi sitten
kuntien maksettavaksi. Ilmeisesti vastaus on "kyllä". Hallitus
ja etenkin kuntauudistuksen puhujat ovat koko ajan puhuneet siitä,
että kuntien velvoitteita ei lisätä varsinkaan
silloin, jos valtiolla ei ole antaa rahaa niitten lakisääteisten
uusien tehtävien tai lisääntyneiden tehtävien
hoitamiseksi. Siksi olisin pitänyt tärkeänä juuri
käyttäjämäärien arviointia
vähän enemmän ja kustannusvaikutusten
myöskin näiltä osin.
Arvoisa puhemies! Päivähoitojärjestelmässä ja
varhaiskasvatuksessa on meneillään isoja uudistuksia.
Hallitus on linjannut useita rakenneuudistuksia, jotka koskevat
perheitä, lapsia. Kotihoidon tuki on muutoksessa, myllerryksessä. Myöskin
subjektiivinen päivähoito-oikeus ja sen rajaaminen
on tulossa eduskuntaan hallituksen esityksenä, ja esimerkiksi
esiopetuksen pakollisuus on tullut yksittäisenä esityksenä,
rakenneuudistuksena hallituksen pöydältä.
Haluankin kysyä, miten käy varhaiskasvatuksen
kokonaisuudistuksen, koska varhaiskasvatus on kokonaisuus ja me
olemme joutuneet nyt pilkkomaan ja joudumme käsittelemään
näitä eduskunnassa yksi laki kerrallaan. Varhaiskasvatuksessa
hoidon, kasvatuksen ja opetuksen kokonaisuus pitäisi nähdä yhtenä palasena.
Siksi juuri tämän varhaiskasvatuslain työryhmän
työskentely on äärimmäisen tärkeää,
ja me tulemme vasta ensi keväänä saamaan
eduskuntaan työryhmän ilmeisesti tekemät
viilaukset ja hallituksen tekemät esitykset. Toivon, että varhaiskasvatuslaki
etenee ja se tuodaan ripeästi eduskuntaan.
Tytti Tuppurainen /sd:
Arvoisa puhemies! Nyt käsitellään
hallituksen esitystä osittaisen hoitorahan korvaamisesta
uudella joustavalla hoitorahalla. Olen erittäin iloinen,
että hallitus on kanssani siitä samaa mieltä,
että työn ja perheen yhteensovittamista tulee
valtion taholta tukea ja helpottaa tarjoamalla perheille uusia vaihtoehtoja
lastenhoidon järjestämiseksi entistä joustavammin.
On hienoa, että tämä muutosehdotus
joustavasta hoitorahasta sisällyttää myös
apurahoilla työskentelevät akateemiset pätkätyöläiset
tuen piiriin. Uudistus kannustaa pienten lasten vanhempia, erityisesti äitejä,
vapaaehtoiseen osa-aikatyöhön. Osa-aikatyön
aloittaminen työelämästä poissaolon
sijaan parantaa naisten taloudellista asemaa ja tasa-arvoa työelämässä.
Uudistus parantaa myös yrittäjävanhempien
taloudellista turvaa ja kannustaa osa-aikaiseen yrittämiseen, sillä joustava
hoitoraha olisi tuntuvasti korkeampi kuin osittainen hoitoraha.
Mutta meidän on kuitenkin varmistettava, että työelämä mahdollistaa
osa-aikaisen työn tekemisen. Työlainsäädäntö ja
työelämän käytännöt
eivät saa muodostua esteeksi lain hyvän tarkoituksen
toteutumiselle. Pienten lasten vanhemmille on löydyttävä vapaaehtoista
osa-aikatyötä.
Erityisen huolissani olen määräaikaisessa
työsuhteessa työskentelevistä, joilla
työajan lyhentämiseen ei ole oikeutta, ellei 6
kuukauden työskentely viimeisen 12 kuukauden aikana saman työnantajan
palveluksessa täyty. Tässä kohtaa tarvitaan
työnantajien tahtoa sopia asioista niin, että siitä hyötyvät
kaikki.
Elsi Katainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä osittaisen hoitorahan
korvaaminen joustavalla hoitorahalla on perusteiltaan hyvin järkevä ja
tervetullut muutos nykyjärjestelmään.
Siitä on hallitukselle kiitos paikallaan, ja tämähän
on tietysti harvinainen tilaisuus kiittää hallitusta.
Joustava hoitoraha antaa pienten lasten vanhemmille niitä paljon
peräänkuulutettuja valinnan mahdollisuuksia muun
muassa osa-aikatyön muodossa. Hyvä on myös
se, että tässä otetaan edelleen huomioon
maatalousyrittäjät ja muutkin yrittäjät.
Meillähän useimmat vanhemmat ovat joko kokopäivätyössä tai
sitten kokoaikaisesti kotona lastensa kanssa, vaikka monet vanhemmat
ovat toivoneet juuri tällaisia osapäivätyön
mahdollisuuksia työ- ja perhe-elämän
joustaviin yhteensovittamisen mahdollisuuksiin.
Keskustan valiokuntaryhmän vastalauseen mukaisesti
kuitenkin kummastuttaa todellakin tässä se, että lasten
päivähoidon uudistusta ei ole lähdetty
tekemään kokonaisuutena. Meneillään on
tämä surullisenkuuluisa kotihoidon tuen uudistus,
subjektiivisen päivähoidon rajaaminen, päivähoidon
kustannusten muuttaminen tuntiperusteiseksi ja nyt tämä joustava
hoitoraha. Kaikkea tätä olisi tullut tarkastella
kokonaisuutena eikä pieninä siivuina, jolloin
esimerkiksi vaikutukset kuntatalouteen ovat paljon hankalampia.
Täytyy myös kysyä, onko uudistuksen
suunnitteluun otettu tarpeeksi mukaan myös työnantajien
näkemykset. Hallituksen esityksessä on arvioitu,
että 2 400 vanhempaa, jotka hoitavat lasta kotona
kotihoidon tuella, siirtyisi nyt osa-aikaiseen työhön.
Nämä ovat tietysti arvioita, jotka ylittyessään
voivat aiheuttaa hankaluuksia niin päivähoidossa
kuin myös näitten joustavien työpaikkojen
luomisessa ja niitten saamisessa ja löytämisessä.
Suomessa on perinteisesti aika jäykkä työkulttuuri
niin syvässä, ettei se valitettavasti tule muuttumaan
käden käänteessä tarjoten kuitenkaan
sitten muuta kuin vain kokoaikaisia työpaikkoja.
Silvia Modig /vas:
Arvoisa puhemies! Mielestäni tämä uudistus
on hyvä, se lisää vanhempien valinnanvapautta
ja auttaa siten perheen ja työn yhteensovittamisessa. Varsinkin
nuorille naisille, joiden työmarkkina-asema ei ole kovin vahva,
tämä toivottavasti tarjoaa mahdollisuuden osa-aikatyöhön,
joka siten sitten parantaa heidän työmarkkina-asemaansa,
joka kiertyy pitkällä aikavälillä jopa
ihan naisen euroon. Erittäin hyvää on
myös se, että joustava hoitoraha koskee myös
apurahalla työskenteleviä. Se on ollut iso epäkohta,
ja tämä korjaa apurahalla työskentelevien
oikeuksia pitkälle.
Yksi huoli itselläni kyllä on, ja se on aika
iso. Se on nimittäin lapsen oikeus laadukkaaseen varhaiskasvatukseen.
Jos mietitään käytännössä päiväkotien
ja varhaiskasvatuksen arkea, niin viikko, kuukausi, vuosi on suunniteltu
pedagogisesti varhaiskasvatuksen näkökulmasta.
Ehkä maanantaina on kulttuuritarjontaa, tiistaina on liikuntaa,
keskiviikkona kädentaitoja. Miten, jos lasten päiväkodeissa
käynti joustavoituu niin kuin esitys toivoo, me takaamme
sen, että lasten oikeus laadukkaaseen varhaiskasvatukseen
toteutuu? Pahimmassa tilanteessa lapselta jää kokonaan puuttumaan
esimerkiksi mahdollisuus tutustua kulttuuriin tai johonkin muuhun.
Tämä on huoli, jota ei voida ratkaista millään
lakiesityksellä siitä, milloin vanhemmat menevät
töihin, vaan tähän ratkaisun pitää tulla
varhaiskasvatuksen ammattilaisilta. He ovat myös esittäneet
huolensa tältä osin tässä muuten
hyvässä esityksessä.
Valiokunta toteaa viisaasti mietinnössään,
että uudistuksen vaikutuksia pienten lasten vanhempien
työssäkäyntiin sekä kuntien
kustannusten kasvuun seurataan tarkkaan ja arvioidaan tulosten perusteella
lainsäädännön kehittämistarpeet. Mielestäni
on erittäin tärkeää seurata
myös, miten uudistus vaikuttaa lasten arkeen. Väitän,
että sen vaikutukset lasten arkeen ja varhaiskasvatukseen
vaikuttavat myös vanhempien valintoihin.
Jouko Jääskeläinen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Vehviläinen tässä tavoitteli,
etsi kokonaisnäkemystä. Varmaan tämän
asian kanssa on kaikilla tähän asti hallinneilla
hallituksilla ollut petraamiseen varaa. Ehkä tässä asiassa
on ideologisia, näkemyksellisiä eroja. Silti on
todella upeata, että me täällä kaikki
eri puheenvuoroissa kehumme kotihoidon tukea tänään.
Tänään se on hyvin suuressa arvossa,
niin kuin pitää ollakin, ja iloitsemme myöskin
me tästä hallituksen esityksestä, joka
nyt on saanut oikein hyvän vastaanoton myöskin
valiokunnassa, eikä siellä nyt sitten vastalauseessa
esitetäkään muuta kuin reunamerkintöjä,
ja varmaan niitäkin asioita pitää tietysti
katsella.
Ehkä tässä työmarkkina-asiassa
ja naisten työllisyyskysymyksissä kannattaa nyt
kuitenkin muistuttaa tästä keskustelusta, jota
nyt tässä ainakin viimeinen puoli vuotta on käyty.
Kotihoidon tukea on vähän moitittukin, sanotaan
näin. En näe mitään syytä kotihoidon
tuen moittimiseen tässä. Se on ollut toimiva vaihtoehto
perheelle, on toivottavasti jatkossakin. Tässä asiassa
on myöskin kristillisdemokraateilla oma vahva vaikutuksensa
ollut jo 70-luvulta alkaen, monien muiden puolueiden ohella tietenkin.
Oikeastaan edustaja Katainen tässä taisi ottaakin
tämän asian esille, että Suomessa on
tämä on—off-tilanne työmarkkinoilla,
jota tämä laki nyt vähän helpottaa.
Jos Ruotsista jotakin mallia, hyvää, haluaisimme
tähän asiaan etsiä, niin se ei ole se,
että pitäisi jotenkin moittia kotihoidon tukea,
vaan se, että siellä vanhempainrahakausi on pidempi,
vanhempainrahaa saa pienissäkin pätkissä osa-aikatyön
ohella, aina lapsen 8 vuoden ikään asti. Valtio
huolehtii siellä koko vanhempainrahasta, ja työmarkkinoilla
suhtaudutaan tähän kaikkeen varsin myönteisesti.
Ehkä tähän vanhempainrahapuolelle pitää sitten
hakea korjauksia ja ylläpitää tätä hyvää kotihoidon
tukijärjestelmää, mikä meillä tällä hetkellä on,
parantaa sitä. Iloitsemme siitä, että tässä on
laki, joka sitä selkeästi parantaa.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! On totta, että nyt on paljon työttömyyttä,
mutta esimerkiksi sosiaali- ja terveysalalla on tälläkin
hetkellä työvoimapulaa. Toivon ja odotan osittaisen
hoitorahan helpottavan erityisesti sosiaali- ja terveysalan työvoimapulaa.
Olen vakuuttunut, että monelle hoitotyöntekijälle
mahdollistuu nyt osittainen työhön paluu helpommin.
Se on tärkeää tämän
työvoiman saatavuuden kannalta, mutta se helpottaa myös
yksilön työhön palaamista, koska terveydenhuoltoala
on esimerkki ammattialasta, jossa pitkän poissaolon aikana
työkäytännöt voivat muuttua ja
uudistua hyvinkin radikaalisti. Tämä on ollut yksi
syy siihen, että esimerkiksi sairaanhoitajat liian usein
jäävät palaamatta omaan työhönsä pitkän
poissaolon jälkeen. Tämän lain avulla
mahdollistuu ammattitaidon säilyminen ja sitten palaaminen
jopa pysyvämmin sinne omaan työhön.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen
esitys joustavasta hoitorahasta, joustavan hoitorahan käyttöönotosta, tässä esitetyssä
muodossa
on kannatettava. Se on hyvä, että perheille mahdollistetaan
erilaiset vaihtoehdot niissä elämäntilanteissa,
joissa pitäisi kyetä olemaan töissä ja
perheessä on lapsia ja arjen ja työelämän
yhteensovittamisen kanssa painiskellaan.
Täällä edustaja Modig otti esiin
asian lapsen varhaiskasvatuksen näkökulmasta.
Se on erittäin hyvä näkökulma
nostettavaksi esiin. Nimittäin tässä laissa
ja muutamassa muussakin esityksessä, jotka ovat ainakin
tulossa tähän taloon, ykkösasiahan ei
ole ollut lapsi, ykkösasia ei ole eikä tule olemaan
eikä tässäkään asiassa
ole perhe, vaan lainsäädäntöä kirjoitetaan
siitä näkökulmasta, että työvoiman
tarjontaa saadaan lisättyä. Ei minulla ole mitään
sitä vastaan, että työvoiman tarjontaa
lisätään, tässä nyt
on positiivinen asia ja myönteinen asia, mutta tuo tasa-arvon kaapuun
rakennettu kotihoidon tuen leikkaus on sitten esimerkki esityksestä tai
mallista, joka on kyllä kaukana siitä, että perhe
tai lapsi olisi ykkösasia.
Arvoisa herra puhemies! Tämän lakiesityksen todellinen
sisältö ja todelliset taloudelliset vaikutukset
ovat enemmän kuin hämärän ja
usvan peitossa. Virallinen totuus on se, että kotihoidon
tuelta siirryttäisiin osa-aikatyöhön.
Minä ihan varmuuden vuoksi eduskunnan pöytäkirjoihin
ennustan, ettei tarvitse jälkikäteen sanoa, totean, että tässä tulee
käymään todellisuudessa niin, että täysipäiväisestä työstä siirrytään
osa-aikaiseen työhön joustavalle hoitorahalle.
Pietari Jääskeläinen /ps:
Arvoisa puhemies! Hallitus pystyy myös rakentaviin
ehdotuksiin, vaikka ei valtion, vaan kuntien kustannuksella. Esityksessä tuetaan
työn ja perheen yhteensovittamista tarjoamalla perheille
alle 3-vuotiaiden lasten hoidon järjestämistä nykyistä joustavammin.
Pienten lasten vanhempia kannustetaan vapaaehtoiseen osa-aikatyöhön
joustavan hoitorahan turvin. Uudistus parantaa osa-aikatyön kannustavuutta,
lisää todennäköisesti työn
tarjontaa ja nostaa työllisyysastetta.
On arvioitu, että uudistuksen toteuduttua erityisesti
kokoaikaisesti lasta kotona hoitavia äitejä siirtyy
kotihoidon tuelta osa-aikaiseen työhön ja joustavalle
hoitorahalle. Tällaisia henkilöitä arvioidaan
olevan noin 2 400, kun taas kokoaikaisesta työstä osa-aikaiseen
työhön olisi mahdollisesti siirtymässä noin
500 henkilöä. On todettava, että tällaiset
arviot ovat suorastaan hatusta vedettyjä. Luvut voivat
olla aivan toisenlaiset kuin on arvioitu.
Arvioiden huteruuden takia myös arviot yhteiskunnalle
aiheutuvista kustannuksista ovat valitettavan puutteelliset. Kuntien
kokonaismenot kasvaisivat arvion mukaan kolmisenkymmentä miljoonaa
euroa. Eli hallitus on taas tekemässä sinänsä hyviä uudistuksia
kuntien ja veronmaksajien piikkiin. Näin tämä hallitus
on tehnyt koko toimikautensa ajan: kunnille lisää tehtäviä ja
vähemmän rahaa. Kaiken kaikkiaan hallitus leikkaa
kuntien peruspalvelujen rahoitusta yli 4 000 miljoonalla
eurolla. Leikkaukset kohdistuvat pahiten juuri sairaisiin, vanhuksiin
ja lapsiperheisiin, mutta käytännön toimet
eli peruspalvelujen alasajo jätetään
kuntapäättäjille.
Silvia Modig /vas:
Arvoisa puhemies! Edustaja Jouko Jääskeläinen
mainitsi kotihoidon tuen keskustelun, jota olemme laajasti käyneet,
ja hyvä niin, viime aikoina. Minä haluan korjata sen,
että ainakaan minä en millään
tavalla missään aikaisemmassakaan puheenvuorossa
ole halunnut mitenkään väheksyä kotona
tapahtuvaa hoivaa tai sen mahdollistavaa kotihoidon tukea. Mutta
tosiasia on, että kotihoidon tuen, varsinkin kun se suurimmaksi
osaksi, lähestulkoon kokonaan, on naisten käyttämää,
vaikutukset naisten työmarkkina-asemaan ovat negatiiviset.
Tätä mieltä ovat myös ne ruotsalaiset
asiantuntijat, joiden ajatuksiin minä olen tutustunut kotihoidon
tuen piirissä.
Asia on varmasti juuri niin kuin Jääskeläinen toteaa,
että meidän pitää löytää muita,
uusia keinoja kehittää sitä koko mallia
romuttamatta sitä mahdollisuutta perheiltä. Mielestäni
tämä esitys on juuri sitä. Uskon, että tämä parhaimmillaan parantaa
juuri nuorten naisten työmarkkina-asemaa siten, että ei
jäädä niin moneksi vuodeksi kokonaan
pois työelämästä, jolloin esimerkiksi taidot
tai pätevyys siihen omaan ammattiin saattaa vanhentua niin,
että ei ole ammattitaitoa, millä palata takaisin
siihen vanhaan työhön enää sen jälkeen.
Minä toivon, että tämä esitys
omalta osaltaan edistää juuri tätä.
Pakko todeta, että olen edustaja Rehulan kanssa aivan
samaa mieltä: meidän tulisi katsoa näi- tä asioita
näissä kohdissa lapsen näkökulman kautta
eikä ainoastaan työmarkkinakysymyksen kautta.
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa puhemies! Työn joustavuus juuri silloin, kun
lapset ovat pieniä, on päämäärä,
jonka itse haluan allekirjoittaa. Pidän tärkeänä,
että pienten lasten vanhemmilla on mahdollisuuksia valita
erilaisia lastenhoitomuotoja. Tämä on yksi niistä.
Mutta pidän tärkeänä myös
sitä, että tarkastellaan, onko kaikilla mahdollisuus
nyt tähän osa-aikatyöhön ja
joustavan rahan käyttämiseen, koska aika moni
juuri tällä sosiaali- ja terveysalalla tekee pätkätöitä,
niitä tärkeitä töitä,
mutta se on pätkätyö, ja silloin ei ole
mahdollisuutta tämän rahan käyttämiseen.
Eli pätkätyöt ovat naisvaltaisilla aloilla
hyvinkin tätä päivää.
Ja mikä on asenne myöskin työnantajilla,
kun mennään esittämään,
että jäädään sitten
osa-aikatyöhön? Minä toivon, että se
on positiivinen. Mutta me tulemme näkemään,
niin kuin edustaja Rehula sanoi, että kokopäivätyöstä varmasti
nyt sitten siirrytään enemmän osa-aikatyöhön,
kun se voisi olla toisinpäin.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Muutama sana tästä osa-aikatyöstä,
pätkätyöstä. Se on vähän
veteen piirretty viiva, ja veitsenterällä siinä sitten
kiikutaan myöskin tämän lakiesityksen
osalta, joka kokonaisuudessaan on ihan oikeasti tosi hyvä,
mutta minä haluan korostaa sitä, että aina
pitää olla kyse lasten vanhempien vapaaehtoisesta
osa-aikatyöhön siirtymisestä. Tämä on
tärkeä lause tässä mietinnössä kaiken kaikkiaan,
ja sinne suuntaan pitää saada tämä yhteiskunta
kehittymään, että se kokoaikatyö on aina
etusijalla, sellainen työ, jolla tullaan toimeen, pystytään
hoitamaan yhteiskunnalliset velvoitteet, perheen velvoitteet. Minä ymmärrän tämän
logiikan tässä valiokunnan kannanotossa, eli ei
myöskään haluta, että varsinkaan
nuoret naiset jäävät sinne kotiin ja
eristäytyvät työelämästä,
mutta tämän pitää aina olla
vapaaehtoista tämän osa-aikatyöhön
siirtymisen.
Yleiskeskustelu päättyi.