1) Hallituksen esitys laiksi varallisuusverolain kumoamisesta
ja laiksi varojen arvostamisesta verotuksessa sekä eräiksi
niihin liittyviksi laeiksi
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! Tänään eduskunnan
käsittelyyn tulee useita tärkeitä lakiehdotuksia.
Niiden yhteisenä tunnusmerkkinä on, että kaikkien
osalta pyritään siihen, että ne tukisivat
vahvistuvaa työllisyyskehitystä ja talouden dynamiikkaa.
Näistä ensimmäisenä tulee varallisuusverolain
kumoamisehdotus sekä eräät lakiehdotukset,
jotka seuraavat tästä laista. (Ed. Soini: Kepun
köyhyyspaketti!) Asia on ollut käsittelyssä jo
aiemmin, ja viime vuonna hallitus teki periaatepäätöksen
varallisuusverolain kumoamisesta siinä yhteydessä,
kun hallitus päätti eräistä muista
tuloratkaisua tukevista toimista.
Varallisuusverolain osalta on oltu tilanteessa, että kansainvälisesti
katsoen varallisuuden verottaminen on tällä hetkellä aika
harvinaista. Useimmissa Oecd-maissa tällaista käytäntöä ei ole.
Lisäksi viime vuosien aikana useampikin maa on luopunut
erillisestä varallisuuden verottamisesta. Näin
on tapahtunut muun muassa Saksassa ja sen lisäksi Alankomaissa
ja Itävallassa.
Varallisuuden verottamisen pulmaksi on osoittautunut se, että tätä kautta
on saatu vain osa varallisuudesta verotuksen piiriin ja veropohjan aukollisuuden
kannalta laki varallisuuden verottamisesta ei ole ollut kovin toimiva.
On ollut mahdollista vuodenvaihteessa muuttaa varallisuutta verollisista
kohteista verottomiin kohteisiin. Lisäksi lainajärjestelyin
on voitu kiertää varallisuusverolakia. Näin
ollen varallisuusveroa on kertynyt pääasiassa
kiinteistöistä ja osakkeista, joissa tämän
tyyppiset järjestelyt eivät ole olleet mahdollisia.
Näiden sekä kansainvälisten vaikutusten
että kotimaan epäkohtien vuoksi hallitus teki
vuosi sitten päätöksen ehdottaa varallisuusverolain
kumoamista. Tämä sitten edellyttää isompaa
lakikokonaisuutta muutoksina olemassa olevaan lainsäädäntöön.
Välttämätöntä kuitenkin
on, että varallisuudesta kootaan tietoja, ei verotustarkoituksiin,
vaan muuta käyttöä varten. Tältä osin hallitus
tulee myöhemmin ottamaan kantaa näiden varallisuutta
koskevien tietojen julkisuuteen. Kysymyksessä on laaja
ja iso kokonaisuus, ja tämän osalta on tarve tehdä huolellinen
valmistelu, jossa otetaan huomioon sekä julkisuusnäkökohdat
että kansalaisten tiedonsuojaan liittyvät näkökohdat.
Arvoisa puhemies! Näillä sanoilla hallitus esittää tämän
lakiehdotuksen eduskunnan arvioitavaksi.
Outi Ojala /vas (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olisin halunnut vielä valtiovarainministeri
Heinäluomalta kuulla siitä, katsotteko te, että tämä vastaa
esimerkiksi niitä lupauksia, joita te olette itse ollut
vaalien alla antamassa kansalaisille siitä, miten oikeudenmukaisesti
yhteiskuntaa tulisi kehittää. Eikö tämä teidän
tänne tuomanne lakiesitys nyt nimenomaan muuta yhteiskunnan
suuntaa aivan toiseen suuntaan? Kaikkein rikkaimmat, hyvätuloisimmat,
hyötyvät tästä, ja nimenomaan
meillä on suuri joukko ihmisiä, jotka eivät
hyödy hallituksen varallisuusveron poistosta. Varallisuusveron
poistamisesta he eivät tietenkään hyödy
mitään, koska heillä ei ole omaisuutta,
mutta he eivät myöskään hyödy
hallituksen muista toimenpiteistä, kuten tuloveronalennuksista.
Ettekö te, ministeri Heinäluoma, ole omasta mielestänne
pettänyt vaalilupauksia?
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministeri Heinäluoman puheenvuoro
oli erittäin tärkeä, koska se oli myöskin tärkeä linjanveto
SDP:n uudelta puheenjohtajalta, suuntaviitta tulevaisuuteen. Tuosta
puheenvuorosta jäivät ne aatteelliset perusteet
vielä puuttumaan, millä talouspoliittisilla ja
periaatteellisilla linjoilla hallitus on tähän
varallisuusveron poistamiseen päätynyt, mutta
varmasti me vielä tässä keskustelun aikana
ne kuulemme.
Tietysti tärkeä perustelu on se, että tämä tukee selvästi
kolmikantaa, ja sitähän ja sen merkitystä puheenjohtaja
Heinäluoma on voimakkaasti kaikissa yhteyksissä korostanut.
Todettakoon tässäkin yhteydessä, kuten
ed. Zyskowicz on todennut, että tämä ei
ollut SDP:n vaalitavoitteissa viime eduskuntavaalien alla, mutta
sinänsä ei ole lainkaan haitaksi se, että puolue
aina voi viisastua eduskuntakauden aikana ja nähdä,
mitä keinoja tarvitaan todellakin työllisyyden
edistämiseen.
Todettakoon se, että nykyinen 0,9—0,8 prosentin
varallisuusvero on johtanut tietyissä tilanteissa siihen,
että vero on ollut kohtuuttoman korkea suhteessa varallisuuden
arvoon ja osingot ovat jääneet niin pieniksi,
että niillä ei ole näitä kustannuksia
voinut kattaa. Tosin verotuksen kattosääntö on
näitä ongelmia jossain määrin poistanut.
Mutta nyt yksi ongelma poistuu, ja kuten ministeri Heinäluoma
sanoi, tämä vero ei ole käytössä useimmissa
Oecd-maissa.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Arvoisa ministeri tuossa esittelypuheenvuoronsa
alussa kertoi, kuinka tätä varallisuusveroa on
voitu kiertää. Totta, siis toisin sanoen se on
ollut tämmöistä verokikkailua ja verosuunnittelua.
Ketkä sitä harjoittavat tällä puolella?
Sitä erikoisesti harjoittavat harmaan talouden toimijat.
Tässähän, arvoisa ministeri, hallitus
antaa nyt erinomaisen merkittävän signaalin harmaan
talouden toimijoille, että kun tarpeeksi kikkailette, niin
verot poistuvat kokonaan. Tämähän johtaa
hyvinvointiyhteiskunnan kannalta aivan mahdottomuuteen.
Teiltä, arvoisa ministeri, jäi kertomatta
se, mitä te aiotte tehdä harmaan talouden kuriinsaattamiseksi
kokonaisuudessaan, kun olette päätyneet tällaiseen
osaratkaisuun.
Sari Essayah /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Varallisuusveron poistohan ei todellakaan
sisältynyt hallituksen hallitusohjelmaan, (Ed. Ala-Nissilä:
Kyllä se on mainittu!) ja sen tuotosta voidaan olla samaa
mieltä, että se on kohtuullisen vaatimaton, koska,
niin kuin kerroitte, veropohja on repaleinen. Se antaa tietynlaisen
signaalin kuitenkin siitä, minkälaiselta arvopohjalta
tämä hallitus tekee verolinjaustaan.
Budjetin lähetekeskustelussa meille on käynyt
ilmi, että meillä on antaa köyhyyspakettiin
30 miljoonaa, mutta olemme valmiit poistamaan kuitenkin kaikkein
rikkaimmilta tämän varallisuusveron, 70 miljoonaa.
Budjetin lähetekeskustelussa toimme myös esille
sen, että 12 viime vuoden aikana kotitalouksien käytettävissä oleva
varallisuus on kasvanut noin 20 prosenttia ja kaikkein pienituloisin
kansanosa on saanut siitä 1,1 prosenttia, arvoisa ministeri
Heinäluoma, 1,1 prosenttia, ja kaikkein rikkaimmat ovat
saaneet siitä kasvusta 44 prosenttia. Tämä hallituksen ratkaisu
entisestään vahvistaa tuloerojen kasvua Suomessa.
Timo Soini /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Valtiovarainministeri Heinäluoma
esitteli kepun köyhyyspaketin. Tämäkin saatiin
aikaan, kun kepu tuli hallitukseen. Kokoomuksen suuren rahan sileäkätinen
linja ei siihen pystynyt.
Mutta huomionarvoisa seikka, jonka valtiovaranministeri sanoi,
on täällä se, että tämä on
poistettu monissa Oecd-maissa. Kas, kun täällä perusteluissa
sivulla 11 sanotaan, että Islannissa tämä on,
Norjassa tämä on, Sveitsissä tämä on — nämä ovat
kaikki EU:n ulkopuolisia maita. Tämä on nimenomaan
EU:n pääoma- ja rahapiirien keino vapauttaa superrikkaat
veroista, ja milläs köyhä sosialisti
verosuunnittelee? Ei millään.
Olavi Ala-Nissilä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hallituksen veropolitiikka on ollut menestyksellistä työllisyyden
ja kansantalouden kasvun kannalta monella tavalla, ja tässä juoksu
paranee, (Ed. Pulliainen: Miten se juoksee?) vaikka täällä nyt
esitetään tällaisia, etten
sanoisi, pölhöpopulistisia näkemyksiä.
Todellisuudessa varallisuusvero on johtanut kansantaloudellisiin
tappioihin. Se on ollut veroteknisesti huono vero, sitä on
voitu kiertää, ja se on ohjannut talouden näkökulmasta
sijoituksia vähemmän optimaalisesti, esimerkiksi
ulkomaisiin talletuksiin, kun ne olisi pitänyt sijoittaa
suomalaiseen yritystoimintaan. Tämä laki siis
edistää suomalaista yrittäjyyttä ja
omistajuutta. Tämän dynaamiset vaikutukset — olen
ihan varma siitä — ovat valtiontalouteen suuremmat
kuin nykyinen varallisuusveron tuotto on. Tätä kannattaa kysyä asiantuntijoilta.
Näin tämä tilanne on, ja tämä turvaa
suomalaista hyvinvointiyhteiskuntaa. Sitä ei kyllä tällä populismilla
turvata.
Matti Saarinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Minua kiinnostaisi erityisesti, että eduskunnalle
sitten kerrotaan, millä tavalla tämän
veron poistaminen vaikuttaa työllisyyteen, kulutuskysyntään,
millä tavalla talouteen tulee sitä dynamiikkaa.
Käsittääkseni juna on mennyt jo. Voimme
täällä rutkuttaa mitä tahansa,
mutta lakihan menee läpi porvareiden äänin (Naurua) — ja
tästä varmana kokoomuksen Sasikin voi naljailla
tässäkin asiassa.
Kysyisin valtiovarainministeriltä: Kun 70 miljoonaa
on tässä yhteydessä pieni summa ja kun eduskunta
on tehnyt vuosittain noin 40—50 miljoonan euron muutokset
budjettiin ja se on taas ollut suuri summa, niin onko tämä 70
miljoonaa nyt suuri summa vai pieni summa, kun olemme budjettiprosessissa
ja joulukuussa teemme valtiovarainvaliokunnan mietintöä ja
toteutamme eduskunnan tahtoa?
Suvi-Anne Siimes /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Silloin kun nykyinen valtiovarainministeri
kävi kamppailua SDP:n puheenjohtajuudesta, hänen
tunnuslauseensa oli "piirun verran ihmisen suuntaan". (Ed. Pulliainen:
Se on ohi jo! — Ed. Zyskowicz: Ei vaan varakkaan ihmisen
suuntaan!) Valtiovarainministerinä hänen avauksensa
on "piirun verran Etelärannan suuntaan".
Kuten kaikki tiedämme, tämä varallisuusveron
poisto tuli ammattiyhdistysliikkeelle pyytämättä ja
yllätyksenä tupon kylkiäisenä.
Kysyisinkin valtiovarainministeriltä: Aikooko hallitus järjestää tämän
tyyppisiä yllätyksiä ammattiyhdistysliikkeelle
lisää, ja onko tämä yllätys
signaali siihen suuntaan, että neuvottelujärjestelmän
kehittämisessäkin painotetaan työntekijöitä ja
heidän edustajiaan enemmän sitä, että yrityksillä on
mahdollisuus uhata ulkomaille lähtemisellä?
Lisäksi kysyisin valtiovarainministeriltä:
Miten varallisuusveron poisto auttaa maamme investointilamaan, ja
kuinka sillä vaikutetaan maamme vaihtotasetilanteeseen?
Nythän pääoma virtaa kovaa vauhtia ulos,
ja pelkään, että tämä sitä vain
lisää.
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Vuonna 2003 oli verotettavan varallisuuden
brutto 117 miljardia euroa, josta kuitenkin 77 prosenttia oli kiinteistö-
ja asunto-osakkeita, maa- ja metsätalouden omistamia rakennuksia
ja vain loppu oli pörssiosakkeita. Mutta kun jokainen meistä tietää,
että ei missään EU-maassa enää ole
varallisuusveroa, miksi meillä Suomessa täytyy
olla? On aivan oikein, että hallitus on tehnyt tämmöisen
esityksen. Ottaen huomioon teollisuuden investoinnit, mitkä tällä hetkellä karkaavat
ulkomaille, eli 84 miljardia karkaa investointeja ulkomaille, kotimaahan
24 miljardia, jokainen meistä tietää,
että varallisuusvero voi edesauttaa sitä, että kiinteistöjä ja
tehtaita rakennetaan ja kalustoa investoidaan Suomeen.
Kari Uotila /vas (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministeri Heinäluoma Ecofinin kokouksessa
oli kehunut suomalaista kolmikantajärjestelmää,
ja sitä on syytäkin kehua monelta osin.
Mutta tämän varallisuusveron poistamisen osalta
täytyy todeta, että se ei liittynyt tuporatkaisuun.
Käsitykseni mukaan, kun työmarkkinaosapuolet sopivat
tuporatkaisusta, puoli tuntia sen jälkeen hallituksen taholta
ilmoitettiin, että olemme päättäneet
poistaa myöskin varallisuusveron. Se tuli, niin kuin ed.
Siimes sanoi, todellakin yllättäen ja pyytämättä ja
tältä osin ei vahvista kolmikantajärjestelmää vaan
heikentää sitä. Se taisi tulla aikamoisena
yllätyksenä myöskin hallituspuolue SDP:n
eduskuntaryhmälle, ja olen kuullut, että mikäli
se olisi tässä eduskuntaryhmässä etukäteen
käsitelty, olisi ollut varmaan aikamoiset vaikeudet sen
läpiviemisessä.
Miksi tehdään näin väkivaltainen
ja epädemokraattinen ratkaisu ja sitä kaupitellaan
sitten osana tuloratkaisua, johon se ei asiallisesti kuulu? Hallitus
tekee veropäätökset, kolmikannassa tehdään
työmarkkinaratkaisut.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Ala-Nissilä kehui hallituksen
veropolitiikkaa, ja näihin kehuihin haluan yhtyä.
Hallitus on tehnyt järkevää ja hyvää veropolitiikkaa,
ansiotulojen verotusta esimerkiksi on kevennetty sillä tavoin
kuin kokoomus vaalien alla esitti, minkä hallituspuolueet silloin
torjuivat.
Ed. Ala-Nissilä puhui puheenvuorossaan myös
pölhöpopulismista, ja sitä todellakin
nähtiin vaalien alla. Ed. Ala-Nissilän puheenjohtaja Anneli
Jäätteenmäki, pääpropagandisti
Kari Hokkanen ja kumppanit tekivät todella pölhöpopulismia
vastustaessaan kaikkia veronalennuksia ja sanoessaan, että ne
uhkaavat hyvinvointipalveluja. Mutta pölhöpopulismiin
yltyi myös nykyinen valtiovarainministeri Heinäluoma, joka
11. tammikuuta otsikolla "Verotuksen liikkumatilaa ei pidä roiskia
taivaalle" varoitteli kokoomusta liian suurista veronalennusvaatimuksista,
niistä samoista, joita nyt hallitus on suunnilleen toteuttanut.
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliaisen huoli harmaasta taloudesta
on sellainen, joka on syytä jakaa. Ei ole mitään
syytä antaa tämän ilmiön edessä periksi.
Harmaan talouden vastaisilla toimilla on tärkeä merkitys
myös niiden rehellisten yrittäjien kannalta, jotka
maksavat maksunsa ja velvoitteensa, joten hallitus tulee omalta
osaltaan tekemään työtä sen
hyväksi, että verokertymät saadaan asianmukaisesti
valtion ja kuntien hyväksi.
Jo nyt on tehty aikamoinen työ perustamalla erityinen
yksikkö huolehtimaan muun muassa ulkomaalaisten työntekijöiden
työehtojen valvonnasta ja nimenomaan tähän
liittyen harmaan talouden torjunnasta. Nämä asiat
tulevat olemaan esillä myös lähikuukausien
aikana.
Sitten tämän uudistuksen merkitykseen. On selvää,
että tämä on tietenkin kädenojennus
elinkeinoelämän suuntaan, joka lähtee
siitä ajattelusta, että nämäkin
rahat käytettäisiin yritysten laajennukseen ja
uusien työpaikkojen synnyttämiseen. Sitä kautta
tällä olisi työllisyysvaikutuksia. Hallituksen
filosofian mukaista on, että verotetaan tulosta eikä omaisuutta.
Kyllä verotuksessa erittäin tärkeä periaate
on oikeudenmukaisuus, ja siitä on syytä pitää jatkossakin
kiinni. (Hälinää)
Tämän mukaisesti tämä hallitus
on esittänyt, että osingot tulevat jatkossa verolle,
ja näin tämän vuoden osalta on toteutunut,
joten osinkojen maksun kautta myös se osa ihmisiä,
joka pärjää aika hyvin, tulee kantamaan
suurempaa vastuuta yhteiskunnan hyvinvointipalvelujen järjestämisestä.
Kolmikanta on tärkeä periaate, ja sitä Suomessa
on hyvin noudatettu, ja se on ollut tärkeä tekijä siinä,
että olemme voineet aika syvältä laman pohjalta
nousta tekemällä järkevää talous-
ja työmarkkinapolitiikkaa.
Mitä tulee sitten erikseen tähän
varallisuusveroon, niin kun hallitus vuosi sitten siitä päätti,
tulokierroksen yhteydessä, niin yllättävältä kuin
se kuulostaakin, myös palkansaajapuolelta kiinnitettiin
huomiota tähän epäkohtaan, joka varallisuusveron
käytössä oli. Jos katsotte, ja tarkistin sen
erikseen, niin muun muassa STTK:n tupotavoitteista löytyy
erikseen tämä varallisuusveroasia. Samaten toinen
suuri keskusjärjestö, SAK, yhdessä perheyritysten
kanssa kiinnitti hallituksen huomiota siihen, miten työllistävää pääomaa verotuksessa
kohdellaan. Nämä asiat olivat siis ennen tuloratkaisun
päättämistä hyvin laajassa käsittelyssä,
ja varallisuusveroon liittyvät epäkohdat on tiedostettu
laveammalti kuin pelkästään hallituksen
piirissä tai tässä salissa.
Muutoin pyydän saada kiittää ed.
Olavi Ala-Nissilää erinomaisen ansiokkaasta ja
pätevästä puheenvuorosta, johon voi yhtyä.
Mikko Kuoppa /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ministeri Heinäluoma ja hallitus ovat
korostaneet veroratkaisujen suosivan pieni- ja keskituloisia tulonsaajia.
Nyt noin puolet varallisuusverosta kertyy suurituloisilta, vähintään
300 000 euroa vuodessa ansaitsevilta. Eikö tämä jo
osoita sen, että hallituksen veroratkaisu ei kyllä suosi
pienituloisia? Nimenomaan tämä suosii Suomen kaikista
rikkaimpia, oikein ökyomistajia, ja heille nyt hallitus
antaa tämän 70 miljoonaa euroa ilman vastiketta.
Ei ole minkäänlaisia takeita siitä, että yhtään
uutta työpaikkaa syntyy. Tämähän
suosii vain laiskaa rahaa entistä enemmän.
Vielä haluan sanoa ed. Kuosmaselle, että Ranska,
Espanja ja Ruotsi ovat tietääkseni vielä EU-maita,
kun väititte, ettei yhdessäkään
EU-maassa ole varallisuusveroa. (Ed. Kuosmanen: Tulevaisuudessa!)
Siellä on. On erikoista, että työmarkkinatuella
oleva työtön joutuu maksamaan 21,5 prosenttia
veroa 23 euron päivärahasta mutta nämä ökyrikkaat
päästetään verosta vapaaksi.
Arto Satonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Näen positiivisena sen, että hallitus
on ottanut ensimmäisen askeleen kotimaisen omistuksen edistämiseksi
ja sitä kautta työpaikkojen luomiseksi tänne.
Niistä, jotka tästä mahdollisesti hyötyvät,
monet ovat perheyrittäjiä, omistajayrittäjiä,
jotka työllistävät tässä maassa
yli 100 000 ihmistä. Tällä on
varmasti erittäin suuri vaikutus siellä. Ja ne
ihmiset, jotka tästä nimenomaan tulevat hyötymään,
ovat niitä, jotka ovat töissä näissä yrityksissä,
ja siihen, että ne investoinnit suuntautuvat Suomeen, tällä on vaikutusta.
Tämä on positiivinen signaali. Heitä eivät
yhtään auta ne puheenvuorot, jotka täällä on
vasemmistoliiton tai perussuomalaisten taholta käytetty,
koska heitä auttavat ainoastaan ne konkreettiset toimenpiteet.
Annan hallitukselle tässä tunnustusta: olette oikealla
suunnalla, mutta vauhti on vielä riittämätön.
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Totean ed. Kuopalle, että kyllä tosiaan
Ruotsissa on varallisuusvero, mutta ei lahja- ja perintöveroa.
Nyt kysymys ministeri Heinäluomalle: Onko tarkoitus
nyt vihdoin viimein jo Suomesta poistaa tämä lahja-
ja perintövero, jonka suuruus on 490 miljoonaa euroa? Niin
vasemmistolaiset kuin porvaritkin ovat maksaneet aikoinaan, kun on
hankittu omaisuutta, verot siitä, niin että eikö ole
kohtuutonta, että nyt, sitten kun aviopuoliso kuolee tai
avopuoliso kuolee, joutuu maksamaan tällaisia veroja turhan
takia?
Janina Andersson /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Puhemies Lipposesta joskus, kun hän
oli SDP:n puheenjohtajana, sanottiin, että hän
oli erittäin paljon kokoomuksen mieleen. Haluatteko vetää samaa
linjaa vai ehkä piirun verran enemmän heidän
suuntaansa? (Ed. Gustafsson: Ei, kun ihmisen suuntaan! — Hälinää) — Niin,
tämmöisen hyvätuloisen kokoomuslaisen
ihmisen suuntaan. — Vai onko niin, että tämä on
nyt teidän työtehtävänne puolustaa tätä lakia
sen takia, että tulitte nyt vasta remmiin, että teidän
sydämenne ei oikeastaan ole tämän asian
puolella?
Haluaisin vielä toistaa ed. Saarisen kysymyksen: Onko
tämä 70 miljoonaa iso summa vai pieni summa? Kun
nyt muutamme budjettia täällä ja annamme
köyhille lapsille ja muuhun tarpeeseen, niin onko se meidän
käytössämme oleva sitten pieni summa
vai iso summa?
Toimi Kankaanniemi /kd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Eläkeläiset saavat sen kuuluisan
5 euroa, mutta he maksavat kiinteistöveroa, joka, ministeri
Heinäluoma, on myös omaisuusvero. Ja kun te sanoitte,
että omaisuusverosta varallisuusveron osalta täytyy
päästä eroon, niin tämä johtaisi
kyllä siihen teidän ajattelussanne, että myös
kiinteistöverosta pitäisi tuolla logiikalla luopua,
samoin kuin perintöverosta, joka on myös useimmiten
kiinteistöön tai varallisuuteen kohdistuva vero.
Ed. Saarinen heitti porvarien syliin koko tämän
asian hyväksymisen, ja on mielenkiintoista nähdä,
kun tästä äänestetään,
kuinka monta porvaria sosialidemokraattisesta ryhmästä löytyy. (Naurua)
Ainakin puheenjohtaja Heinäluoma on porvari, koska hän
puolustaa tätä voimakkaasti. Kristillisdemokraattien
eduskuntaryhmä katsoo, että tämä ei
ole tärkein asia, varallisuusveron poistaminen, vaan on
muita, tärkeämpiä veropoliittisia uudistuksia,
muun muassa leskien ja orpojen perintöveron keventäminen,
ja tuloverotuksessakin on tärkeämpiäkin
työllisyysvaikutteisia uudistuksia.
Raimo Vistbacka /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ministeri perusteli tätä hallituksen
esitystä työllisyysnäkökohdilla
ja myöskin oikeudenmukaisella veropolitiikalla. Minä en
kyllä valitettavasti, ed. Satonen ja arvoisa ministeri,
ymmärrä sitä, millä tavoin tämä todella
vaikuttaa työllisyyteen. Kyllä minun mielestäni
suurituloisilla on jo riittävästi rahaa. Ei se kulutusta
lisää. Jos pienituloisille annettaisiin jotakin,
hieman enemmän, se kaikki menisi kulutukseen. Se edistäisi
työllisyyttä ja rahan kiertoa.
Toinen asia, kun täällä on puhuttu
nimenomaan oikeudenmukaisesta verokohtelusta, on se, että jos
vähävarainen henkilö joutuu leskeksi, hän
ja lapset joutuvat myymään esimerkiksi omakotitalon
ja pienen tontin sen takia, että pystyvät maksamaan
perintöveron. Eikö tämän poistaminen
olisi enemmän oikeudenmukaisuutta kuin se, että suurituloisille
annetaan tällainen helpotus?
Mikko Alatalo /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tosiaan Ruotsi luopuu perintö- ja
lahjaverosta ensi vuodesta alkaen ja alentaa myös varallisuusveroa.
Tämä varallisuusverohan Suomessa koskee noin 3 000:ta
perheyritystä, ja ne työllistävät
tällä hetkellä kuitenkin merkittävästi.
Ne ovat maksaneet eräänlaista työllistämisveroa
siitä, että ne Suomessa työllistävät
eivätkä vie ulkomaille niitä työpaikkoja. Totta
kai katse nyt kääntyy näihin yrityksiin,
että ne todella työllistävät.
Viimeisten uutisten mukaan kuitenkin konkurssit ovat vähentyneet,
ja se on tärkeä asia työllistämisen
kannalta. Ja muutenkin, tämän veron määrähän
on kuitenkin aika kohtuullinen, ei se vaikuta valtiontalouteen niin paljon.
Toivottavasti se tulee aiheuttamaan sen, että tulee työtä lisää.
Esa Lahtela /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Aikanaan ministeri Kalliomäki
esitteli tämän tupolunnaina, elikkä muuten
ei olisi tupoa syntynyt. Nyt kun ymmärsin, että ministeri
Heinäluoma on kuitenkin aina ollut kolmikannan takana,
ja me tiedämme sen tilanteen, jotta EK ja teollisuuspiirit
viime kierroksella jo tiukasti vastustivat, niin että tupoa
ei syntyisi ollenkaan — metsäteollisuus sen jo
osoitti ihan aktiivisesti — niin mitkä ovat seuraavat
tupolunnaat? Kun tässä nyt menee tällainen
paketti, niin jos työnantaja on valmis aina vaatimaan jotain
tämmöistä isoa pumaskaa, tupothan loppuvat,
ja silloin siihen pitäisi myös asennoitua sillä tavalla,
vai onko tähän joku uusi ajattelu löytymässä?
Mikä on seuraava syötti sitten?
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! 70 miljoonaa euroa vuositasolla on silloin
paljon, kun ajatellaan, että rahojen puutteesta johtuen
10 miljoonaa euroa vähennetään ensi vuonna
nimenomaan julkisen liikenteen tuesta — 3,7 miljoonaa euroa
siinä on raideliikenteen henkilöostot, jotka vähenevät
tuolla summalla. Kun täällä ed. Satonen
totesi, että tämä lisäisi työpaikkoja
ja investointeja, niin tälle vuodellehan vähennettiin
jo 50 miljoonaa euroa varallisuusveroa. Sehän oli aikaisemmin
120 miljoonaa euroa vuositasolla, ja nyt lähtee loputkin.
Kysyisin ministeriltä: Onko teidän sydämenne
sitten lähempänä todella iloista kokoomuslaista,
hyvinvoivaa ja rikasta ihmistä, kun sieltä kuului
niitä naurunpyrähdyksiä, vaiko pienituloista eläkeläistä,
kun ei ole lähdetty lisäämään
eläketulovähennystä, jolloinka eläkkeellä olevien
ihmisten verotus vähenisi?
Osmo Soininvaara /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Siten kuin ministeri Heinäluoma tai
ed. Ala-Nissilä tuota asiaa perusteli, voi toki ajatella,
mutta silloin kannattaa siirtää katse vähän
kauempana olleisiin ratkaisuihin. Kun aikanaan siirryttiin pääomatulojen
verotuksessa tämmöiseen ikään
kuin virolaistyyppiseen matalaan tasaveroon, tätä perusteltiin
sillä, että kun kuitenkin on tämä omaisuusvero,
niin silloin pääomatuloja ja työtuloja
nyt kuitenkin suurin piirtein tasapuolisesti verotetaan. Nyt kun sitten
omaisuusveroa ei enää ole, niin tämä peruste
on ikään kuin kadonnut siitä, miksi pääomatuloja
verotetaan vähemmän kuin sitä, että on
ansainnut saman summan rehellisesti työtä tehden.
Aiheuttaako tämä mitään ajattelua
siinä, onko meidän verotuksemme tämän
jälkeen tasapainossa?
Minun on kyllä myös vaikea ymmärtää sitä, että jos
suomalaiset yritykset tällä hetkellä siirtävät
pääomiaan ulkomaille, niin miten se, että niiden
omistajilta viedään omaisuusvero, vaikuttaa tähän
investointipäätökseen. Kyllähän
sitten ulkomaille vietyä pääomaa joka
tapauksessa täällä olisi omaisuusverotettu,
eihän siitä pakoon pääse.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämän lain perusteluissa
ei löydy mainintaa sen työllisyysvaikutuksesta. Sieltä löytyy
kyllä ne perustelut, joita täällä on esitetty
siitä, kuinka hatara veropohja on jne., näitä teknisiä puutteita,
joiden perusteella sen esityksen perustelujen mukaan tämä esitys
on annettu. Mutta kyllähän, jos rehelliseksi halutaan heittäytyä,
tosiasia lienee, että kysymys on tietynlaisesta aatteellisesta
valinnasta. Voi sitä kutsua pölhöpopulismiksikin,
mutta kysymys on siitä, kenelle yhteiskunnan rahoja suunnataan.
Silloin on tarkasteltava useampaa asiaa kuin pelkästään
näitä teknisiä yksityiskohtia samanaikaisesti.
On tarkasteltava sitäkin, mitä saavat ne täällä mainitut
köyhät, joitten auttaminen ilmeisesti on sitten
sitä pölhöpopulismia.
Kyllä tässä katsannossa tietenkin
kysymys suuntautuu sosialidemokraattiseen eduskuntaryhmään,
siihen, mitä te aiotte tehdä oikeasti tämän
asian kanssa. Puolueen puheenjohtaja on nyt ministeriaitiossa, eikä liene
kohtuullista kysyä ministeri Heinäluomalta siinä ominaisuudessa tätä,
mutta kun täällä etukäteen (Puhemies
koputtaa) varattujen puheenvuorojen listalla oli ainoastaan näköjään
ed. Rönni, niin toivon, että ehkä joku
muukin sosialidemokraatti (Puhemies koputtaa) kertoisi, mitä mieltä te
olette oikeasti.
Sari Sarkomaa /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Voin vain onnitella tuoretta valtiovarainministeriä siitä,
että hän on täysin kääntänyt
takkinsa ja tuo hallituksen esityksenä sellaisia esityksiä,
jotka ovat aivan päinvastaisia kuin mitä te ennen
vaaleja puhuitte.
Mutta kun puhuitte oikeudenmukaisesta veropolitiikasta, niin
haluan tässä ja nyt kysyä siitä, kun
hallitus valmistelee kiinteistöveron ylä- ja alarajojen
nostoa, mikä merkitsisi lähes 150 kunnassa pakkokiinteistöveron
nostoa, joka menisi tulosta ja varallisuudesta huolimatta kaikkien
ihmisten yhtiövastikkeisiin ja vuokriin eli nostaisi erityisesti
esimerkiksi eläkeläisten ja vähävaraisten
opiskelijoiden asumiskustannuksia. Kysynkin, miten tämä sopii
yhteen teidän oikeudenmukaisen veropolitiikkanne kanssa.
Voisitteko luvata tässä yhteydessä, että hallitus
luopuisi kiinteistöveron ylä- ja alarajojen nostosta
niin, että voitaisiin säästää esimerkiksi
keskituloiset kaupunkilaiset asumiskustannusten nostolta? Jos olette
huomannut, ministeri, niin tällä hetkellä esimerkiksi
Helsingistä on pakko lapsiperheiden (Puhemies koputtaa)
ja palvelualan ammattilaisten muuttaa ulos, kun asuminen on niin
kallista, ja te vain suunnittelette asumiskustannusten nostoa. Onko
tämä oikeudenmukaista?
Jukka Vihriälä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tästä varallisuusveron kumoamisesta
hallitus on yksimielisesti sopinut, ja se on aivan johdonmukaista
sille linjalle, millä hallitus on yrittäjyyttä ja
kotimaista omistajuutta ollut edistämässä toimikautensa
aikana. Mielestäni, kun ministeri Heinäluoma totesi,
että tämä on kädenojennus elinkeinoelämän
suuntaan, näinhän se on. Minusta se on avoimesti
tunnustettava, mutta tuntuu, että nimenomaan äärivasemmalle
tämä on ideologinen kysymys hyvin vahvasti. Minä toivon,
että hallituspuolueet voivat yksimielisesti viedä tämänkin
lakiesityksen läpi, niin kuin monta muuta lakia on viety.
Matti Kangas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Varallisuusveron poisto Suomen rikkaimmilta
ihmisiltä ja kansaneläkeläisille 5 euron
korotus ja työttömille ei senttiäkään — tämäkö on
hallituksen käsitys oikeudenmukaisesta rahanjaosta?
Veronalennuksia perusteltiin sillä, että kotimainen
kulutus säilyisi ja kasvaisi. Hallitukselle tiedoksi: kyllä köyhätkin
osaavat kuluttaa, jos heille annetaan siihen mahdollisuus.
Pienyrittäjiä kuuluu tukea ja pienille yrityksille
pitää antaa mielestäni investointi- ja
tuotekehittelyrahaa, siitä jää jotain
käteen. Nyt annetaan katteettomasti rahaa tietämättä,
kuinka varallisuusveron poisto työllistää.
Epäilen tämän suhteen, että uusia
työpaikkoja ei tätä kautta synny. Pitää antaa
rahaa investointi- ja tuotekehittelyyn ja sillä tavalla
tukea pienyrityksiä. Se on ihan oikeata politiikkaa.
Toinen varapuhemies:
Myönnän vielä vastauspuheenvuorot
edustajille Sinnemäki, Kiljunen ja Valpas, sattumoisin
sanotussa järjestyksessä, ja sen jälkeen
ministerille puheenvuoron.
Anni Sinnemäki /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensin huomiona ed. Saariselle, että kyllä kai
sosialidemokraattiseenkin hygieniaan riittäisi vähän
vähempi käsienpesu kuin sen väittäminen,
että tämä täällä porvarien äänillä on
menossa läpi. (Naurua)
Kun Ruotsissa elinkeinoelämän piirissä keskustellaan
veropolitiikasta, siitä keskustellaan siten, että pohditaan
asiaa nollasummapelinä, että jos joku vero ei
vaikuta tarkoituksenmukaiselta, ollaan valmiita sitten joustamaan
toiseen suuntaan jossain toisessa verossa. Suomessa taas tämä hallitus
kokonaisuudessaan on tehnyt veropolitiikkaa, jossa veropohjasta
on pelkästään luovuttu. Myös
tämä mainittu osinkojen verollepano maksoi sitten
kokonaisuudessaan, se paketti, puoli miljardia euroa. Eikö tässä yhteydessä olisi
ollut
järkevämpää uudistaa tätä lakia
sillä tavalla, että sillä olisi voitu
kerätä vähintään tämä tuotto
mutta se olisi tehty nykyistä paremmalla tavalla?
Kimmo Kiljunen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä varallisuusveron poisto
tukee tietysti keskeisesti myöskin maa- ja metsätalousmaata
omistavia. Onko hallituksella suunnitelmia saattaa maa- ja metsätalousmaa kiinteistöveron
piiriin? Tämä on sikäli mielenkiintoinen
kysymys, että kiinteistövero on muualla maailmassa,
jos vertailemme, keskeisimpiä verotuskohteita, ihan eri
tavalla kuin Suomessa. Se on sikäli kiitollinen verotuksen
kohde myöskin, että se ei pakene verotuksen vuoksi
ulkomaille.
Unto Valpas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä on todella ideologinen
valinta, niin kuin täällä on todettu,
ja vasemmistoliitolle se on nimenomaan sitä. Demarit yrittävät aivan
turhaan nyt pestä käsiään tästä superrikkaita
suosivasta lakiesityksestä. Asiahan ei liity mitenkään
tupoon, niin kuin täällä on todettu.
Täällähän näkee, että kokoomuksen
edustajat suorastaan hykertelevät ilosta, kun demariministeri
tuo tämän esityksen tänne eduskuntaan.
Olen varma, että jos demariministerit olisivat vastustaneet
tätä esitystä hallituksessa, niin koko
asia ei olisi tässä salissa. Mielenkiintoista
on todella nyt nähdä, kuinka monta porvaria sitten
demarien leiristä löytyy, kun tästä asiasta
täällä äänestetään.
Toinen varapuhemies:
Mikäli ministeri haluaa vastata käytettyihin
vastauspuheenvuoroihin, tässä on se mahdollisuus.
Muutoin keskustelu jatkuu pyydettyjen puheenvuorojen järjestyksessä.
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin, mitä tulee valtiovarainministerin
tuntoihin, täytyy sanoa, että valtiovarainministeri
itkee aina, kun luovutaan mistä tahansa verotuloista ja
veroeuroista. Ei ole varmaan yhtään sellaista
valtiovarainministeriä, joka ensimmäisenä on
esittämässä ja tarjoamassa veroista luopumista.
Jokainen valtiovarainministeri tietää, että pitää myös
(Hälinää) huolehtia siitä, että niillä palveluilla,
joita järjestämme koulusta terveydenhuoltoon,
ikäihmisiin saakka, täytyy olla myös
maksajansa. Mutta sitten toinen puoli asiassa on, että täytyy
tietysti katsoa myös verojärjestelmän
vaikutuksia talouteen, talouden kasvuun ja uusien työpaikkojen
syntymiseen. Tämä filosofia on ollut tiedossa
niin tämän kuin edellisenkin hallituksen aikana.
Olemme 90-luvun puolivälistä lähtien
pyrkineet määrätietoisesti erityisesti
työn verotuksen keventämiseen ja luoneet tilaa
sille, että se on osaltaan tukenut uusien työmahdollisuuksien
syntyä ja lisännyt työn kysyntää.
Tämän veron osalta en usko, että tässä nyt
ideologisoinnista on kovin paljoa apua. Jos me kirjoitamme lakiesityksiin
perusteluihin ja pykäliin, että olemme ideologisista
syistä tekemässä jotain verolainsäädäntöä tai
pykäliä, niin ei se nyt kovin paljon kyllä kansalaisia
vakuuta. Tässäkin on kyllä hedelmällisempi
lähtökohta. Ed. Andersson hyvin puhui sydämestä,
mutta täytyy ottaa järki käyttöön
ja miettiä tämän lain osalta lain toimivuutta.
Kun katsotte tässä hallituksen lakiesityksen perusteluita,
niin kyllähän siinä käy selvästi
ilmi, että tämä on hyvin harvinainen
laki tällä hetkellä maailmassa ja on
poistettu monista sellaisista maista, jotka ovat hyvin lähellä meidän
yhteiskuntamalliamme, niin kuin muun muassa Itävallasta
ja Hollannista. Toinen tekijä, joka on tiedossa, on, että ikävä kyllä tässä laissa
on
ollut poikkeuksellisen suuria mahdollisuuksia verosuunnitteluun:
voi järjestää omaisuuttaan tai ottaa
sopivaan ajankohtaan velkaa, joka on tätä omaisuutta
vähentänyt. Eli käytännön
tekijät, eivät ideologiset tekijät, ovat
johtaneet siihen, että tämä ehdotus on
täällä käsittelyssä.
Kyllä jokainen miljoona euroa on aina valtiovarainministeriölle
ja valtiovarainministerille suuri summa, niin että myös
niillä 70 miljoonalla, jotka tässä on
mainittu, on tietenkin merkitystä. Mutta jos ne kokonaisuuteen
suhteutetaan ja katsotaan tämän merkitystä talouden
dynamiikan kannalta, niin kun tämä vastaantulo
tehdään erityisesti perheyrittäjien suuntaan,
elinkeinoelämän suuntaan, niin lähden
siitä, että sille osataan antaa arvoa. Me olemme
tuomitut pitkäaikaisesti tekemään hyvin
yritysmyönteistä elinkeinopolitiikkaa. Yritysverouudistuksen
keskeinen lähtökohta oli, että tehdään
selvästi edulliseksi jättää yrityksen
voitot yritykseen eikä maksaa kaikkia ulos ja verotetaan
hiukan kevyemmin yrityksen tulosta kuin osinkoja. Muutoin kyllä oikeudenmukaisuusnäkökulmasta
toistan sen, että tämä osinko- ja verotuspäätös
oli erittäin tärkeä. Olen iloinen siitä,
että sitä ei oikeastaan kukaan täällä vastustanut,
että tämä ratkaisu on hyväksytty
laidasta laitaan. (Ed. Kuosmanen: Mitenkäs perintö-
ja lahjavero?)
Suomi ja Ruotsi ovat selvästi valinneet tässä vähän
erilaisen tien. Molemmilla on ollut sama motiivi: on haluttu antaa
tietty signaali ja hyvin vahvasti juuri elinkeinopoliittisin perustein. Meillä tämä
perintö-
ja lahjaverotus on valtiontalouden kannalta paljon suurempi kysymys
kuin mitä se on suhteessa Ruotsissa, ja toisinpäin
sitten varallisuusvero pienempi kysymys kuin mitä se on
Ruotsissa. Uskon, että aika käytännönläheiset
tekijät ovat vaikuttaneet siihen, että Suomen
ja Ruotsin ratkaisut ovat olleet tässä erilaisia.
Toivoisin, että eduskuntakäsittelyssä voitaisiin
tehdä tämä hyvin kiihkottomasti ja epäideologisella
tavalla ja miettiä todellakin tämän lain toimivuutta
ja sitä, vastaako se semmoista lainsäädäntötavoitetta,
jonka omalle lainsäädäntötyöllemme
haluamme Suomessa asettaa. Tämä ei tarkoita, että verotuksen
oikeudenmukaisuudesta pitäisi tinkiä. Sitä me
voimme edelleenkin noudattaa, kun teemme ratkaisun siinä,
miten kohdennamme veronkevennyksiä, ja muun muassa siinä,
miten teemme osinkojen verotuksen osalta.
Toinen varapuhemies:
Tässä yhteydessä todettakoon, että kun
tähän päiväjärjestyksen
kohtaan on vielä runsaasti puheenvuoroja — alun
pitäen tarkoitus oli jatkaa tätä keskustelua
noin tunnin — jatkamme sitä nyt tästä vielä ainakin
puolella tunnilla. Seuraavassa päiväjärjestyksen
asiassa kun on vähän pyydettyjä puheenvuoroja,
mennään tätä keskustelua nyt
pyydetyssä puheenvuorojärjestyksessä eteenpäin
ainakin puoli tuntia.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Tämä hallituksen esitys tulee
lisäämään entisestäänkin tuloeroja
Suomessa. Kyllä tämä esitys varmasti toimii.
Tämä rikastuttaa entisestään
Suomen rikkaita ja tämmöistä perheyrittäjää kuin
on Aatos Erkko esimerkiksi — hän on suurin hyödynsaaja tässä hallituksen
esityksessä. Elikkä tämäntyylisiä perheyrittäjiä tässä nyt
sitten palkitaan. Minun mielestäni Erkon johtamat yhtiöt
kyllä pystyvät nykyisilläkin taloudellisilla
voimavaroilla työllistämään,
silloin jos niillä on halua ja tarvetta työllistää,
eivätkä ne olisi tarvinneet tätä lisäpanostusta
enää, minkä nyt hallitus ilman mitään vastiketta
Suomen rikkaimmille antaa.
Varallisuusveron poistaminen on paketti nimenomaan rikkaille.
Noin 95 prosenttia varallisuusveron maksajista kuuluu väestön
hyvätuloisimpaan kymmenykseen. Noin puolet varallisuusverosta
kertyy suurituloisilta, joiden tulot ovat vähintään
300 000 euroa vuodessa vuoden 2003 verotilaston mukaan.
Varallisuusveron poistamisen ilmoitetaan maksavan 70 miljoonaa euroa,
mutta on muistettava, että Vanhasen hallitus kevensi varallisuusveroa
jo vuodelle 2005. Vuoden 2003 varallisuusveron tuotto oli noin 100
miljoonaa euroa elikkä suunnilleen samaa luokkaa kuin tämä paljon
puhuttu niin sanottu köyhyyspaketti.
Kun täällä tästä verotuksen
oikeudenmukaisuudesta puhutaan, niin on syytä muistaa se,
että eläkeläisille ollaan antamassa 5
euron korotus kuukaudessa ensi syksynä, mutta nämä samat eläkeläiset,
jotka pienistä eläkkeistään
säästävät pankkiin, esimerkiksi
mummot, jotka säästävät pankkitileilleen
muutamia satoja tai parhaassa tapauksessa tuhansia euroja, maksavat
näistä jokaisesta talletetusta eurosta veron,
28 prosentin veron muistaakseni tällä hetkellä.
Täällähän se todella olisi se
tarve, näillä pienituloisilla ihmisillä,
että heidän verotustaan kevennettäisiin, mutta
siihen hallitus ei ole suuntautumassa, vaan päinvastoin
kaikkein rikkaimpien suomalaisten verotusta entisestään
kevennetään.
Jos tarkastellaan sitä, miten tämä varallisuusvero
on kehittynyt, niin vuonna 1975 varallisuusveroa maksoi Suomessa
236 885 henkilöä ja muutettuna tämän
päivän rahaksi tätä rahaa kertyi
130,8 miljoonaa euroa. Elikkä silloin maksajia oli paljon
ja myöskin summa oli varsin suuri. (Ed. Elo: Minä vuonna
se oli?) — Vuonna 1975. — Vuonna 2003 varallisuusveroa
maksoi Suomessa 38 889 henkilöä ja kerätty
veromäärä oli 118,9 miljoonaa euroa.
Elikkä tässä oli tapahtunut laskua, ja
niin kuin todettu, tätä varallisuusveroa on lievennetty
ja myöskin nostettu sitä asteikkoa, joten niitten
määrä, jotka ovat joutuneet maksamaan
varallisuusveroa, on pienentynyt, ja tätä todella
maksavat Suomessa vain todella rikkaat ihmiset. Näin ollen
olisi kyllä näillä rahoilla ollut paljon
tärkeämpääkin käyttöä mielestäni
ja myöskin kohteita, jotka työllistäisivät
paljon paremmin kuin mitä nyt hallitus tässä toivoo,
että tällä muka työllistettäisiin.
Kuten jo aikaisemmin totesin, ne monet varallisuusveron hyödynsaajat
kyllä pystyisivät tänäkin päivänä työllistämään,
ja he pystyvät myös kuluttamaan kaikkea sitä,
mitä maailmassa itse asiassa on, jos he vain haluavat.
Muuten tästä hallituksen veropolitiikasta
vielä haluan sen verran mainita, kun täällä on
tulossa myöskin tämä pienituloisten palkansaajien tuen
muutos, että esimerkiksi 15 000 euroa ensi vuonna
tuloa saava henkilö saa 133,4 euron verohelpotuksen vuodessa,
mutta 100 000 euron vuosituloa ansaitseva saa ensi vuonna
961 euron verohelpotuksen vuodessa. (Elo: Se on progressiivinen
vero!) Elikkä kaikki veroratkaisut, mitä tehdään,
suosivat nimenomaan kaikista hyvätuloisimpia ihmisiä.
Jos katsotaan, ed. Elo, vielä prosentuaalisesti, nettotulon
muutos on tässä pienemmässä,
siis 15 000 euron vuositulossa, 0,9 prosenttia, mutta 100 000
euron vuositulossa nettotulon muutos on 1 prosentti. Elikkä myöskin tämä suosii
kaikista suurituloisimpia ihmisiä prosentuaalisesti, puhumattakaan
euromääräisesti, ja euroillahan, ed.
Elo, myöskin ostoksia tehdään, harvemmin
prosenteilla. Näin ollen myöskin tältä osalta
veropolitiikka suosii kaikista hyvätuloisimpia, mutta asettaa
lisärasituksia kaikista pienituloisimmille.
Tulkoon tässä todetuksi, kuten jo aikaisemmin
tuossa vastauspuheenvuorossani totesin, että jos on koko
vuoden työttömänä, runsaan 23
euron päivärahasta veroa menee noin 21,5 prosenttia.
Sen sijaan ökyrikkaat ollaan päästämässä kokonaan
verosta vapaaksi, jos tämä hallituksen esitys
nyt menee tässä muodossa läpi kuin sitä esitetään.
Elikkä kyllä tässä hallitus
on todella täyttänyt porvarien kaikki unelmat.
Tämän enempää varmasti porvarit
ja kokoomus eivät ole koskaan voinut edes unelmoida viime
vuosina, että verotusta voitaisiin siirtää rikkailta
pienituloisille ihmisille.
Mitä tulee sitten vielä siihen, onko tätä varallisuusveroa
sitten missä maissa, niin tulkoon tässä nyt
lueteltua, että tämän hallituksen esityksen mukaan
varallisuusveroa on Suomen lisäksi muun muassa Ranskassa,
Islannissa, Luxemburgissa, Norjassa, Espanjassa, Ruotsissa ja Sveitsissä,
elikkä on sekä EU-maita että EU:n ulkopuolelta
maita, kaikissa näissä maissa. Elikkä ei tämä mikään
nyt niin erikoinen ole, ja tämä on muun muassa
meidän naapurimaissamme käytössä.
Hallituksen esityskin toteaa muun muassa, vielä pieni lainaus
tästä: "Yhteisöillä varallisuusverokanta
on ollut 1 prosentti. Varallisuusveroa määrättiin
vuodelta 2003 vajaalle 40 000 verovelvolliselle vajaat
120 miljoonaa euroa. Verosta puolet kertyi 2 700 verovelvolliselta.
Valtion vuoden 2005 talousarvioesityksessä varallisuusveron
tuotoksi on arvioitu 70 miljoonaa euroa."
Tämä oli siis hallituksen esityksessä.
Siis 2 700 Suomen rikkainta tulee saamaan tässä todellisen
jättipotin veronalennuksen muodossa. Tästä huolimatta
hallitus väittää, että sen veropolitiikka
suosii pieni- ja keskituloisia ja että hallituksen veropolitiikka
on tasapuolista. Kuten jo totesin, työttömät
eivät saa sentinkään tasokorotusta työmarkkinatukeen,
sen sijaan he joutuvat maksamaan noin 21,5 prosenttia veroa. Mielestäni
veropolitiikka on rikkaitten politiikkaa tässä, ja
ihmetyttää se, että myöskin
sosialidemokraatit ovat lähteneet tähän
mukaan.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Kuopalle on syytä heti todeta,
että me elämme globaalitalouden kilpailuoloissa,
että emme elä enää suljetun
talouden aikaa. Se on ohitse, ed. Kuoppa. Sellainen ajatus, että Suomessa
voitaisiin tehdä veropolitiikkaa ottamatta huomioon, mitä tapahtuu
meidän ympärillämme, on väärä. (Ed.
Kuoppa: Suomessa tehdään veropolitiikkaa ottamalla
huomioon vain rikkaat!)
Mitä tulee rikkaiden verottamiseen, niin meillä on
perintö- ja lahjavero, ja mielestäni se pitää säilyttää.
Sitäkin pitää kyllä korjata,
mutta se pitää säilyttää,
ja sillä tavalla rikkaiden omaisuuksia voidaan verottaa.
Mutta varallisuusvero ei toimi. Ruotsissahan tehtiin päinvastoin
jostain merkillisestä syystä. Kuulin tuolla kansainvälisessä verokonferenssissa,
että pääministeri Persson oli vahingossa
sanonut, että poistetaan perintö- ja lahjavero,
ja kun tuli sanottua, niin sitten piti poistaa, vaikka tarkoitti
varallisuusveroa. (Elo: Ei se pidä paikkaansa, varallisuusvero
on niin suuri!) Tämä varallisuusvero on kaikkinensa
katoavaa kansanperinnettä kyllä.
Mutta mitä me tarvitsemme taloudessa? Me tarvitsemme
todella vakautta sekä dynamiikkaa. Suomessa on nyt molempia.
Minusta tämä ajatus, että aina laitetaan
vastakkain verotuksen uudistaminen ja hyvinvointiyhteiskunnan turvaaminen,
on ehdottomasti väärä. Me voimme työn verotusta
järkevästi keventämällä ja
yrittäjyyttä edistämällä nimenomaan
turvata hyvinvointiyhteiskunnan. Näinpäin se toimii.
Ei pidä harhauttaa ihmisiä puhumalla, että voitaisiin
vanhakantaisella veropolitiikalla turvata hyvinvointiyhteiskunta.
Se ei toimi. Suomessahan valtiontalous on erinomaisesti kehittynyt,
meillä on nyt ylijäämää tällekin
vuodelle. Verrataan vaikka johonkin Saksaan, Italiaan, Ranskaan
... (Ed. Soinin välihuuto) — Menkää,
ed. Soini, opintomatkalle Italiaan, katsokaa, mitä siellä tehdään, verratkaa
siihen, mitä Suomessa tehdään, niin näette,
että meillä on paljon paremmin.
Sitten kiinnitän myöskin huomiota siihen, mitä ministeri
Heinäluoma kahdessa erinomaisessa puheenvuorossaan totesi,
että meillähän on osinkoverotusta kiristetty.
Meillä on siis osingonsaajien verotusta kiristetty Suomessa,
ja sitä ei yleensä muisteta. Sen sijaan nimenomaan
sen voiton verotusta, mikä jää yrityksille,
jakamattoman voiton verotusta, kevennettiin.
Varallisuusvero on kansainvälisesti väistyvä veromuoto.
Se on koettu omistajuuden ja yrittäjyyden esteeksi monessa
suhteessa. Voidaan väittää hyvin perustellusti,
että varallisuusverosta luopuminen kannustaa yrityksiä kasvuun,
koska se alentaa myöskin yritysten listautumiskynnystä pörssiin.
Varallisuusveron poistaminen keventää pörssisäästämisen
verotuksen eurooppalaiselle keskitasolle.
Varallisuusvero on ollut veroteknisesti huono vero, sillä se
ei ole kohdannut eri omaisuuslajeja tasapuolisesti ja sitä ovat
voineet monet rikkaat välttää halutessaan.
(Ed. Soini: Minäs vuonna kepu oli sitä säätämässä?)
Varallisuusveron takia sijoitukset eivät ole ohjautuneet
talouden näkökulmasta optimaalisesti, ja se on
johtanut kansantaloudellisiin tappioihin. Varallisuusvero on pienentänyt
valtion verotuloja, koska varallisuusverotuksen välttämiseksi
on tehty verosuunnittelua esimerkiksi siirtämällä varoja
ulkomaisiin talletuksiin. Tällainen toiminta ei edistä suomalaisia
työpaikkoja ja yrittäjyyttä. Tämä on
johtunut siitä, että valtion tuloverot ovat pienentyneet.
Olenkin aivan varma, että tämän veroesityksen
dynaamiset vaikutukset ovat suuremmat valtiontalouteen kuin tämä veronmenetys
70 miljoonaa euroa. Sen sijaan, niin kuin totesin, perintö-
ja lahjaverolla on fiskaalistakin merkitystä yli puoli
miljardia euroa, ja se säilytettäköön
tietyin korjauksin.
Varallisuusveron maksajia muuten on suhteellisesti ottaen eniten
alaikäisten lasten, eläkeläisten ja maanviljelijöiden
joukossa. (Ed. Soini: Ne lapsetko nyt työllistävät?)
Sitä on maksanut vajaat 40 000 suomalaista. Varallisuusvero
on myös kohdistunut pääosin samoihin
henkilöihin, joihin osinkoveron kiristys nyt kohdistui.
Hallitusohjelmassahan oli mainittu varallisuusveron poistaminen.
Tässä yritysverouudistuksen yhteydessä se
oli myöskin tarkasteltavana. Siitähän
toteutui kaikki muu paitsi nämä korkeimmat marginaaliverot.
Varallisuusveron poiston yhteydessä ei kiristetä muuta
verotusta. Tämä on hallituksen linja. Itse asiassa
nyt tässä esityksessä ilmeisesti on pari
kohtaa, jotka vaativat verojaostossa tarkasteluja, että tämä linja
voi säilyä.
Arvoisa puhemies! Täällä on, ilmeisesti
eri keskustelussa, myöskin matalan tuottavuuden työn
verotuki, joka on keskustan hyvin pitkään ajama
uudistus, ja iloitsen siitä tässä, että se
nyt lähtee liikkeelle. Käytän siitä myöhemmin
puheenvuoron.
Kaiken kaikkiaan hallituksen veropolitiikan tulokset näkyvät
parantuneina työpaikkoina, lisääntyneenä yritystoimintana,
parantuneena valtiontaloutena, siis se tuottaa tuloksia ja on turvaamassa
suomalaista hyvinvointiyhteiskuntaa. Minusta ei kannattaisi nyt
ihmisiä harhauttaa puhumalla asian vierestä, vaan
pysytään faktassa, niin nähdään,
että on ilo tukea hallitusta myöskin sen veropolitiikassa,
kun se työllisyyden ja yrittäjyyden ehdoin turvaa
todella sitä suomalaista hyvinvointiyhteiskuntaa, että voimme
oikeudenmukaisella tavalla myöskin jatkossakin lisätä esimerkiksi
alimpia sosiaaliturvaetuisuuksia Suomessa.
Ed. Jari Koskinen merkitään
läsnä olevaksi.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kun kuunteli ed. Ala-Nissilän
puheenvuoroa globaalista maailmantaloudesta ja muusta, tuli mieleen
se, että nytkö jo oli luxemburgilainen näkökanta
näissä asioissa. (Ed. Ala-Nissilä: Loimaalainen!)
En ymmärtänyt ed. Ala-Nissilän perusteita
lainkaan siitä, että talletuksia ja muita siirretään
ulkomaille. Mitä merkitystä sillä on? Hallituksen
perusteluissahan sanotaan: "Rahoitusvarallisuudesta varallisuusverotuksen
ulkopuolelle jäävät korkotulon lähdeverosta
annetun lain - - mukaiset talletukset ja joukkovelkakirjalainat
sekä vapaaehtoiset eläkevakuutukset ja henkivakuutukset."
Eiväthän talletukset ole varallisuusveron piirissä.
Näin te, ed. Ala-Nissilä, äsken sanoitte,
että tällä estetään
ulkomaille siirtyviä talletuksia. (Ed. Ala-Nissilä:
Yritysosakkeet ovat olleet!)
Minä en ymmärrä lainkaan sitä,
että täällä puhutaan työllisyydestä ja
sen vaikutuksesta, koska tässähän on
kyse henkilöverotuksesta. Täällähän sanotaan
ihan selvästi, että "Suomessa yleisesti verovelvollinen,
eli verovuoden päättyessä Suomessa asunut
henkilö, on velvollinen suorittamaan veroa varallisuuden
perusteella sekä Suomessa että muualla olevista
varoistaan". Ed. Ala-Nissilä, teidän perusteenne
ovat aika heppoiset tässä tapauksessa. Ed. Ala-Nissilä totesi,
että suuri osa on alaikäisiä jne. Täällä äsken
keskustelussa puhuttiin nimenomaan siitä, kuinka suuri merkitys
tällä on työllisyydelle. Kyllä me
kaikki tiedämme sen, mikä vaikuttaa työvoimavaltaisilla
aloilla työllisyyden lisääntymiseen,
nimenomaan pk-sektorillakin. Kyllä ne ovat sivukulut ja
muut vastaavat. Jos niitä saadaan pienemmiksi, niin kyllä minä ainakin
uskon, että niissä yrityksissä, joissa
itse olen ollut mukana, ne vaikuttavat ja silloin halutaan työllistää,
kun ei olisi ylimääräisiä sivukuluja
sillä tavoin kuin tällä hetkellä on.
Arvoisa puhemies! Kun kuunteli ministeri Heinäluomankin
puheita ja kun puhutaan oikeudenmukaisuudesta ja siitä,
mikä merkitys on työllisyydelle verotuksella ja
määrätyillä etuuksilla, kyllä minä uskallan
vieläkin väittää, että pienituloisten
ja vähävaraisten elinolosuhteitten parantaminen — heille
lisää ostovoimaa — lisää työllisyyttä Suomessa,
koska nämä henkilöt käyttävät
kaikki varansa elämiseen. Kun tällaisille ökyrikkaille
annetaan nyt tämä varallisuusverohelpotus, ei
se lisää heidän ostovoimaansa sillä tavoin,
koska heillä on aivan riittävästi ostovoimaa
jo muutenkin. Uskoisin näin, että ne, joilla tällaisia
suuria omaisuuksia on, ilomielin maksavat tämän
pienen alennetun varallisuusveron.
Kun ministeri Heinäluoma puhui oikeudenmukaisuudesta
nimenomaan verotuksen osalta, niin tällä viikollakin
olen saanut erään kirjeen, jossa leskeksi jäänyt äiti
pahoittelee ja kyselee neuvoja siitä, mitä hänen
on tehtävä, että hän voisi pitää oman
kotinsa puoliorpojen lapsiensa kanssa, koska perintövero
on määrätty sillä tavoin ja
ei ole kuin velkoja. Minun mielestäni, jos kohdistettaisiin
esimerkiksi tätä 70:tä miljoonaa vähän
toisella tavoin, me saisimme siitä järkevän
ja toimivan kokonaisuuden.
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni aika mielenkiintoinen
veto oli se, kun ed. Saarinen sanoi, että porvarien äänillä tämä menee
läpi. On mielenkiintoista nähdä, montako
porvaria istuu sosialidemokraattisessa eduskuntaryhmässä silloin,
kun joulukuussa tästä äänestetään.
Toinen mielenkiintoinen heitto minun mielestäni täällä oli
se, mitä ed. Kimmo Kiljunen totesi, että nyt kun
maatalousmaan omistajat, jotka ovat maksaneet varallisuusveroa,
pääsevät siitä irti, niin nyt
uhkailtiin jo maa- ja metsäkiinteistöjen kiinteistöverolla.
Siinä teillä, keskustalaiset, on purtavaa.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Markku Koski.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämä on erittäin
paljastava, mutta hyvin informatiivinen, tämä hallituksen
esitys. Täältä löytyvät
nämä keskeiset faktat. Aivan niin kuin tässä ed.
Vistbacka sanoi, ei tämä koske köyhiä.
Samoin talletuksista äsken kepu huusi ja kokoomus säesti
siellä, hykerteli, kunnes ed. Vistbacka sanoi, että ne
tavalliset talletuksethan ovat lähdeverolla, ei tämä koske
näitä, jokainen mökin mummon talletus.
Samoin "Varallisuusveroista vapaita ovat kotimainen osakeyhtiö,
osuuskunta ja muu yhteisö, jonka osakkaan tai jäsenen
veronalaisia varoja ovat hänen osuutensa yhteisössä". Täältä nämä löytyvät.
Tämä on todella törkeä superrikkaitten
verohelpotuslaki. Samoin täällä sanotaan
heti yleisperusteluissa: "Muutos lieventää sellaisten
varallisuusveroa maksavien verotusta, joiden pääomatuloksi
katsottavien osinkotulojen yhteismäärä ylittää 90 000
euroa." Yli puoli miljoonaa mummonmarkkaa osinkotuloja vuodessa,
ja tänne vielä tarvitaan lisää!
Kyllä röyhkeys on aivan käsin kosketeltavaa.
Tämä on aivan erinomainen, tämä informaation
lähde. Tämä on lahjomatonta tekstiä.
Ei tarvitse vetää stetsonista, vaan lukea suoraan
hallituksen esityksestä. (Eduskunnasta: Onko EU:n vika?) — Nyt
tullaan tähän EU:hun seuraavaksi.
Arvoisa herra puhemies! EU:han on rahapiirien. Sen perustivat
saksalaiset pankkiirit ja ranskalaiset sosialistit. Sehän
on EU. Nyt tässä nimenomaan pääomat
pistetään vapaaksi, rahapiirit vapaaksi. Itsenäisillä mailla,
kuten Sveitsillä, Islannilla ja Norjalla, on varallisuusvero,
mutta tämä on tätä suuren rahan
politiikkaa, jonka rattaita sosialistit rasvaavat. (Ed. Elo: Miten
Ruotsissa?) — Ed. Elo, siellä on vielä semmoisia
sosialidemokraatteja Ruotsissa, että siellä on
varallisuusvero. Te voitte vaikka asettua ehdokkaaksi siellä,
voisitte kokea siellä ryhmässä olonne
kotoisammaksi kuin täällä ryhmässä.
Ainakin uskoisin näin. Mutta, ed. Elo, tehän voitte
kaataa tämän lain, jos se ei teitä miellytä.
En nähnyt teidän nimeänne puheenvuorolistassa,
että olisitte yhtenä rintamana kehunut tätä hallitusta.
Täällä on puoluejohtaja, mutta missä olivat
joukot? Ed. Matti Saarinen tästä sanoi ja ed.
Esa Lahtela. Minä odotan, mitä ed. Lahtela sanoo
sitten itse asiasta, kun hän puhui vasta tuposta — ehkä Esa Lahtela
on sen verran vielä kansassa kiinni siellä Pohjois-Karjalassa,
siellä juurevissa kansalaisissa. Uskon, että siellä tämän
varallisuusveron poiston takia päätä ei
paljon silitellä.
Arvoisa herra puhemies! Kun ajatellaan, ketkä tämän
veron piirissä ovat ja ketkä sitä maksavat,
niin eivät ne ole köyhiä eikä kipeitä.
Siis tämähän on nyt totuus, ja voitaisiin
nyt sentään myöntää,
mitä tässä ollaan tekemässä.
Ja jos tämä ei ole ideologista, tämä superrikkaitten omaisuusveron
poistaminen, niin ei semmoisia asioita sitten ole olemassakaan.
Mutta elämme röyhkeätä aikaa,
arvoisa herra puhemies. Samoin Fortumin optiot: 350 ihmisen sanotaan hyötyvän,
ja oikeusministeri sanoo, että se on niin suuri ryhmä,
ettei voi puuttua. Mutta kun kansaneläkkeen pohjaosaa leikattiin,
oli satojatuhansia eläkeläisiä, niin
pystyttiin puuttumaan vallan hyvin. Löytyi lainsäädäntö.
Nyt sanotaan, ettei löydy Fortumin optioille lainsäädäntöä.
Totta kai löytyy lainsäädäntöä,
mutta ei löydy tahtoa. Siitähän tässä on
kysymys.
Arvoisa herra puhemies! Sitten täällä vielä sanotaan
verosuunnittelusta. Millä pienituloinen ihminen verosuunnittelee?
Ei millään. Jos me emme verota omaisuutta ja pääomaa,
niin silloin me verotamme työtä ja kulutusta.
On nämä kulutusverot, ruuan arvonlisävero,
kaikki mitä ihmiset tuottavat palveluita, kiinteistövero,
asuminen. Ei mökin mummo voi ottaa mökkiä kainaloon
ja kävellä Ruotsiin ja viedä sitä mennessään.
Sitä voidaan verottaa täällä.
(Ed. Elo: On progressiivinen tulovero!) — Joo, mutta, arvoisa ed.
Elo, kun monet pienituloiset ovat niin pienituloisia, eläkeläiset
ja muut, että eivät he maksa käytännössä juurikaan
veroja, niin eivät teidän verohelpotuksenne auta,
ei sitä verotusta ole kaikilla pienituloisimmilla kansaneläkeläisillä.
Ajatelkaa nyt, ed. Elo: 5 euroa pelkän kansaneläkkeen
varassa eläville! Ettehän te voi vakavissanne
väittää, että tämä on
oikeudenmukaisuutta. Mutta tämä on teidän
sosialistien linja. Sitähän tämä on.
Arvoisa herra puhemies! Tämä on esitys, josta
en usko, että SDP:ssä ja työväenliikkeessä pitkän
työuran tehnyt ja nyt huipun saavuttanut ministeri Heinäluoma
sen puhtaasta sydämestä tekee, mutta tekee, kun
on kepu päässyt hallituksessa niskan päälle,
ja näin se on kerran, että sosialistikin sopeutuu
kepun köyhyyspakettiin. Sehän tämä on.
Matti Saarinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun tulin noteeratuksi kahden peräkkäisen
puhujan toimesta, niin pyysin vastauspuheenvuoron. Tulin ilmeisen
väärin ymmärretyksi siltä osin
kuin käytin ilmaisua, että juna meni jo, laki
tullaan hyväksymään porvareiden äänin.
Tarkoitin, että oikeistopuolueitten voima eduskunnassa
riittää sen läpiviemiseen, Suomen eduskunta
on Euroopan eräs oikeistolaisimmista eduskunnista. Sitten
on ihan samantekevää tässä asiassa,
miten vasemmistopuolueet tulevat äänestämään.
Protestiääniä voidaan antaa, ja varmasti
hallitus toivoo, että rivit olisivat hallituspuolueilla
yhtenäiset, niin kuin kaikissa yhteyksissä yritetään
toimia. Mutta kyllä tämä mielipiteitä jakaa
ja kova paikka on, ja aikanani ratkaisen henkilökohtaisesti.
Ei se tätä venettä sitten keikuta mihinkään
suuntaan, mihin yksi riviedustaja kääntyy tässä,
miten hän äänestää, koska
niin kuin totesin, tämä menee oikeistopuolueitten
voimin ja toimin läpi niin että lotkahtaa. Sitten
voidaan vaan propagoida sen suhteen, (Puhemies: Minuutti!) millä tavalla
hallitusrintamarivit pitävät.
Mikko Elo /sd(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Ed. Soini tietää varsin hyvin, että meillä on progressiivinen
tuloverotus valtionverotuksessa, ja myöskin viime vuosina,
lähinnä sosialidemokraattien ansiosta, kunnallisverotukseen
on tullut tietynlainen progressiivisuus, kun on otettu ansiotulovähennys
käyttöön kunnallisverotuksessa. Verotuksesta
me voimme aina kiivailla suuntaan tai toiseen. Kukaan tuskin on
kovin tyytyväinen omaankaan verotukseensa. Muistan erään
sosialidemokraattisen ministerin 80-luvulla todenneen, että kansan
on syytä oppia rakastamaan veroja, mutta ei Suomen kansa
opi rakastamaan veroja, ed. Soini.
Anni Sinnemäki /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Elolle ja ed. Soinille ensinnäkin,
että itse asiassa ei siinä ole käsittääkseni
mitään ongelmaa, etteikö Suomen kansa
rakastaisi veroja. Jos katsotaan mielipidemittauksia ja ihmiset
punnitsevat verojen ja julkisten palvelujen suhdetta, ihmiset suhtautuvat
veronmaksuun kohtuullisen myönteisesti ja myös
esimerkiksi tuloveron maksu kaiken kaikkiaan on hyvissä kantimissa.
Se ei ole vero, jota yritettäisiin erityisesti kiertää,
joten tuskin siinä nyt ainakaan mitään
erityistä verojen vihaamista on.
Mutta, arvoisa puhemies, vielä ed. Saariselle: Joku
raja, kyllä tässä salissa täytyy
ottaa vastuuta siitä, mitä päätöksiä tehdään,
eikä vyöryttää niitä ratkaisuja
jonkun toisen niskaan. Tämä on sosialidemokraattisen
valtiovarainministerin esitys, sosialidemokraattinen ryhmä tulee
tätä tukemaan. Ei voi väittää muuta
tai syyttää muita päätöksistä,
joita itse on tekemässä ja oma ryhmä on tekemässä.
Esa Lahtela /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Soinille: Hän totesi pöntöstä,
mitä mieltä ed. Lahtela on. Olen kohtuullisen
suora näissä ollut. Sen voi tarkistaa. Talousarvioaloitteessani
esitin, jotta lisättäisiin talousarvioon 70 miljoonaa
lisää rahaa, mikä tarkoittaa tämän
lain hylkäämistä, ja toivon mukaan tästä eduskunnasta
löytyy niin paljon tahtoa. Tosin ed. Saarisen puheet kyllä enteilevät
sitä, jotta täältä löytyy
aika paljon porvareita, jotka tulevat tätä kannattamaan.
Mutta minä olen kyllä sitä mieltä,
että tämä pitäisi hylätä tässä vaiheessa.
Timo Soini /ps (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ilahduttaa minua kovasti, että SDP:stä yksi
sosialisti löytyi, ed. Lahtela nimittäin.
Mutta, ed. Elo, kaikista pienituloisimpiin kohdistuu yleinen
taksapolitiikka ja nämä maksut, joita monissa
kunnissa on korotettu, myöskin ylikorkea bensan hinta ja
välilliset verot ja erinäköiset arvonlisäverot.
Miksei ruuan arvonlisäveroa alenneta? Se menisi kaikista
köyhimmille, kaikista pienituloisimmille. Tämä on
röyhkeä ökyrikkaitten helpotusvero, ja
on hyvä, että edes kaksi kolme sosialistia tuntee
piston sydämessään.
Matti Saarinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ed. Sinnemäelle vaan, että olen yrittänyt
kuvailla sitä, että tästä eteenpäin
tämä prosessi on kosmetiikkaa. Täällä eduskunnassa on
sellaiset voimat, että tämä menee läpi.
En ole syyllistämässä muita, en vähäisessäkään
määrin. Puhun vain henkilökohtaisista
tuntemuksista. En ole myöskään ollut
missään valmisteluvaiheessa mukana. Tämä tulee
ensimmäistä kertaa nyt minun eteeni ja minun pöydälleni.
Minulla on nyt vasta mahdollisuus ottaa tähän
kantaa. Olisin toivonut, että hallitus olisi testannut
ajatuksiaan tuomalla tällaisen periaatepäätöksen
esimerkiksi eduskuntaryhmään, ja silloin tähän
olisi ollut huomattavasti helpompi sitoutua. Tätä tarkoitin.
Matti Kangas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täällä kerrottiin,
etteivät suomalaiset rakasta verojen maksua. Olen toista mieltä.
Kyllä he rakastavat verojen maksuja, mutta he haluavat,
että ne menevät terveyspalveluihin, vanhustenhoitoon,
koulujen ylläpitämiseen, kirjastojen ylläpitämiseen
ja tällaisiin, ja pitäisi vielä melkein
korvamerkata nämä.
Samaten olen samaa mieltä, että ruuan arvonlisäveroa
olisi pitänyt alentaa. Nyt on käynyt ilmi, että Suomessa
on EU-alueen kallein ruoka, ja yhtenä syynä on
korkea arvonlisävero. Sitä pitäisi pudottaa
vaikka siihen 12 prosenttiin — kun Ruotsia on käytetty
esimerkkinä — keskeisten elintarvikkeiden osalta.
Se hyödyttäisi köyhiä ja rikkaita,
mutta nyt nämä veronalennukset hyödyttävät
vain rikkaita.
Markus Mustajärvi /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Vihriälä sanoi täällä,
että varallisuusveron poistaminen on meille vasemmistoliitossa
ja meidän eduskuntaryhmässämme ideologinen
kysymys, ja ministeri Heinäluoma pisti vielä paremmaksi,
kun hän totesi siihen tyyliin käytännössä,
että verotuksella ja ideologialla ei ole mitään
tekemistä keskenään.
Totta kai tämä on meille ideologinen kysymys,
varsinkin kun sosialidemokraateilla ei näytä olevan
enää minkäänlaista ideologiaa
eikä minkäänlaisia periaatteita. Muistutanpa
vaan, mikä oli teidän verolinjanne vielä ennen
eduskuntavaaleja. Silloin te sanoitte, että mihinkään veroaleen
ei ole varaa, ja heti vaalien jälkeen yhdessä keskustan
kanssa varastitte kokoomuksen vero-ohjelman. Nyt te sitten tässä varallisuusveron
poistamisessa annatte rikkaille enemmän kuin on tämän
surullisenkuuluisan köyhyyspaketin koko volyymi.
Minä kysynkin teiltä, ministeri Heinäluoma: Onko
se ihminen, jonka suuntaan haluatte puoluettanne pari piirua viedä,
suomalainen työtön, eläkeläinen,
opiskelija vai esimerkiksi suomen rikkain mies Aatos Erkko tai joku
muu Suomen 40 000 rikkaimmasta, jolle tämmöisen
armonlahjan annatte?
Ed. Saarisen puheet täällä ihmetyttävät,
kun niitä kuuntelee, useampaa puheenvuoroa. Joka toisessa
puheenvuorossa hän on ollut porvari ja joka toisessa sosialisti.
Anni Sinnemäki /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vielä ed. Saariselle, että olen
erittäin pahoillani siitä, jos sosialidemokraattinen
eduskuntaryhmä toimii huonosti ja sen toimintatavat eivät
ole sellaisia, että asioista voitaisiin käydä avointa
keskustelua ja sitä kautta vaikuttaa päätöksiin,
joita hallituksessa tehdään. Mutta se ei silti
mielestäni ole syy sille, että täällä pitäisi
mystifioida joitakin voimia ja antaa ymmärtää,
ettei eduskunta voisi tätä lakia kriittisesti tarkastella,
ettei eduskunta voisi tätä todella käsitellä ja
myös tulla siihen tulokseen, jos on aihetta, että tämä lakiesitys
ei ole perusteltu.
Ensimmäinen varapuhemies:
Ministeri Heinäluoma, jos tuntuu, että on
tarvetta vastata pidemmästi, olkaa hyvä, käyttäkää puhujakoroketta.
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! Hyvin lyhyesti kuitenkin, liittyen verokysymykseen.
Kyllä, siis olen lukenut — ja toivottavasti meillä kaikilla
on siihen mahdollisuus, että käymme lävitse
sen — mitä olemme Suomen kansalle ennen vaaleja
esittäneet, ja SDP:n vaaliohjelmassa ei ole luvattu, että SDP pitää verotuksen
mahdollisimman kireällä. Siellä on sen
sijaan luvattu, että maltillista työn verotuksen
keventämislinjaa jatketaan, joka on se linja, joka 90-luvun
puolivälistä lähtien on ollut kaikkien
näiden kolmen hallituksen linja eli myös sateenkaarihallitusten
linja, joissa vasemmistoliitto ja vihreätkin olivat mukana.
Kun katsotaan tämän hetken taloustilanteen eroja
meillä ja Keski-Euroopassa, niin täytyy sanoa,
että meidän kasvulukemamme ja myös työllisyyskehityksemme
ovat selvästi paremmat kuin on tilanne Keski-Euroopassa.
Miksi on näin? Me olemme täällä onnistuneet
siinä, missä Keski-Euroopassa on epäonnistuttu.
Me olemme kyenneet huolehtimaan luottamuksesta, uskosta tulevaisuuteen
ja pitämään kotimarkkinat käynnissä. Tämä on
ollut aivan ratkaisevaa siinä, että meillä viimeisen
vuoden osalta on runsaan 30 000:n nettotyöllisyyden
lisäys ja myös työllisyysaste on noususuunnassa.
Tämän aikaansaannossa on ollut ihan olennainen
tekijä kolmikantayhteistyö ja tehdyt tuloratkaisut,
jotka ovat luoneet vakautta ja ennustettavuutta, antaneet yrityksille
näköalan eteenpäin, että täällä kannattaa
toimia, tänne kannattaa rahaa sijoittaa, täällä kannattaa
tuotantoa laajentaa, antaneet näköalan, että täällä on
pitkälle tulevaisuuteen kustannuskehitys hallinnassa.
Tämä sama on koskenut kotitalouksia, että kotitalouksilla
on se näköala, että ostovoima kehittyy
tasaisesti 2—3 prosentin vauhtia. Ne luvut eivät
tietysti, kun 2—3 prosenttia otetaan pienistä tuloista,
kovin paljon ole mutta ovat kuitenkin se tekijä, joka on
luonut sitten kokonaisuudessaan tämän optimismin
ja paremman ilmapiirin, joka näkyy talous- ja työllisyyskehityksessä.
Veroratkaisujen tekeminen yhdessä tuloratkaisujen kanssa
on ollut meidän linjamme, ja se on osoittautunut erittäin
toimivaksi. Toivon, että tälle linjalle voitaisiin
antaa tukea, koska sen varassa tämä meidän
Keski-Eurooppaa ja myös Etelä-Eurooppaa parempi
talouskehityksemme on voitu tehdä.
Ensimmäinen
varapuhemies:
Asian käsittely keskeytetään.