2) Hallituksen esitys laiksi kiinteistöverolain muuttamisesta
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! Hallitus teki elokuussa päätöksiä,
joiden tarkoituksena on vaikuttaa erityisesti Pääkaupunkiseudun tonttitarjontaan
ja sitä kautta myös asuntojen hintakehitykseen.
Tiedossa on, että meillä tällä kasvualueella
on kertakaikkisesti liian vähän maata käytettävissä asuntotarkoituksia
varten, ja on selvästi tullut esille, että jossain
määrin tontteja pantataan sen takia, että odotetaan
maan arvonnousua ja sitä kautta suurempia voittoja.
Jotta me voisimme turvata kohtuuhintaisen asuntotuotannon ja
kohtuuhintaisen asumisen mahdollisuuden täällä Pääkaupunkiseudulla
ja kasvukeskuksissa, tältä pohjalta on nähty,
että yksi mahdollinen toimenpide voi olla kiinteistöveron
korotus rakentamattoman maan osalta. Niinpä ehdotetaankin,
että 14:n Pääkaupunkiseudun ja kehysalueen
kunnan osalta mahdollistettaisiin kunnille korotetun kiinteistöveron
käyttö, tässä kohdin kuitenkin
sillä poikkeuksella, että tämä ei
koskisi niin sanottuja rintamamiestontteja eli niitä tontteja,
joissa tilanne on se, että ymmärrettävistä syistä ei
ole haluttu jakaa tontteja tai käynnistää uutta
rakentamista. Näiden rintamamiestonttien merkitys itse
ongelman kannalta on olematon, mutta ihmisten elämisen
kannalta tietenkin tällä rajauksella on suuri
merkitys.
Sitten on toinen ehdotus kiinteistöveroon liittyen,
joka koskee sitä, että voimalaitosten kiinteistöveroa
nostettaisiin enimmäisveron osalta ja että tämä nosto
tehtäisiin 2,5 prosenttiin. Tässä lähtökohtana
on, että kun päästökauppa on
käynnissä, meillä ei ole enää perusteita
asettaa ydinvoimaloita ja vesivoimaloita erilaisen verokohtelun
kohteeksi vaan yhdenmukaistettaisiin ydinvoimaloiden ja vesivoimaloiden
verokannat näiltä osin, kuitenkin sitten sillä poikkeuksella,
että näiden aivan kaikkein pienimpien, 10 megavolttiampeerin,
voimaloiden osalta lähtökohtana olisi erityiskohtelu
eli että käytettäisiin kunnanvaltuuston
määräämää yleistä kiinteistöveroprosenttia,
koska näiden kohdalla ollaan siinä tilanteessa,
että tällainen kova nousu saattaisi vaarantaa
tämän pientuotannon kokonaan.
Tämän lähtökohta on, että tämä osaltaan
leikkaa ansiotonta arvonnousua, joka on päästökauppaan
liittyvänä sivuilmiönä selvästi
havaittavissa, että sähkön hinnan kohoaminen
johtaa siihen, että sekä vesi- että ydinvoimalla
tuotettu sähkö tuottaa huomattavia voittoja omistajilleen.
Tämä on pieni askel siis tämän,
voi sanoa, ansiottoman arvonnousun leikkaamisessa, mutta näissä kunnissa,
joita tämä koskee, sillä on tietysti
kuntatalouteen suuri vaikutus.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täytyy sanoa, että hallitus
ei kyllä tässä asiassa lähde
oikeasta päästä liikkeelle. On syytä korostaa
sitä, että suurin ongelma on se, että kaavoittaminen
kestää meillä niin mielettömän
kauan ja meillä ei riittävästi kaavoiteta. Meillä pitäisi
kaavoittaa yksityistä maata ja valitusmahdollisuuksia pitäisi
ainakin niissä tapauksissa, joissa niitä väärinkäytetään,
ehdottomasti pyrkiä rajaamaan. Hallituksella on kyllä suunnitelmia,
mutta niitten suunnitelmien pitäisi tulla lakiesitysten
muodossa tänne eduskuntaan. Lisäksi valtiolla
on paljon maata, jota ei myöskään kaavoiteta
eikä myöskään myydä kohtuuhintaan kunnille.
Tässä olisivat todelliset keinot.
Mitä hallitus nyt tekee? Se lisää asumisen
kustannuksia, korotetaan kiinteistöveroa. Ja se, mikä tässä on
kaikkein pahinta, on se, että kuntien on pakko korottaa
sitä veroa. Kunnat eivät itse saa harkita. Kunnallahan
pitäisi toki olla mahdollisuus itse määritellä,
kuinka paljon se haluaa asujaimistonsa ylipäätänsä kasvavan.
Tässä suhteessa tilanne ei ole valitettavasti
kovinkaan hyvä, eli hallitus lähtee väärästä päästä liikkeelle,
kun paljon tehokkaampia ja parempia keinoja olisi käytettävissä.
Tuija Brax /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Mielestäni hallitus lähtee tässä asiassa
kyllä ihan oikeasta asiasta liikkeelle, eri asia on sitten,
riittävätkö nämä korotusprosentit.
Meillä Helsingissä olisi pitänyt tehdä vastaava
liike jo ajat sitten, mutta silloin sosialidemokraateille ei kelvannut,
kun vihreät esittivät tätä.
Meillä on Ytv-alueella valmista tyhjää tonttimaata,
ei siis näitä rintamamiestaloja tai muuten vajaasti
rakennettuja, noin 40 000 ihmiselle. Yhteiskunta on ne
kaavoittanut, ne ovat usein myös täysin valmiin
yhteiskuntatekniikan parissa. Niiden päällä istuminen
on viime vuodet Pääkaupunkiseudulla tuottanut
jopa 16—17 prosentin tuoton. Mikään länsimaa
ei pidä tämmöistä talousjärjestelmää yllä,
jossa ansioton arvonnousu menee vaan sille, joka istuu omaisuuden
päällä, jonka arvonnousu perustuu hyvin
pitkälle yhteiskunnan päätöksiin,
kaavoitukseen ja yhdyskuntarakenteeseen. Tältä osin
kannustaisin hallitusta seuraamaan, riittääkö edes
tämä prosentti. 40 000 ihmiselle valmiina
maata — ei aivan pidä paikkaansa se, mitä ministeri
sanoi, että meiltä puuttuu maata. Kyllä sitä maata
on, ja toivottavasti se saadaan nyt käyttöön.
Mikko Alatalo /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Todellakin tämä raha, arvonnousu,
mikä siellä on näissä tonttimaissa,
on niin sanotusti laiskaa rahaa. Yhteiskunnan kannalta se ei tuota
mitään eikä anna tontteja mutta tuottaa
kyllä hyvän tuoton näille omistajalle.
Hyvä, että tässä mennään
eteenpäin.
Mitä tulee itse kiinteistöveron korottamiseen voimalaitoskunnille,
niin sehän on erittäin hieno asia, että voimalaitoskunnat,
muun muassa Rovaniemi ja monet muut, Yli-Ii ja tällaiset
kunnat, saavat nyt sitten aika merkittävän osuuden
näistä veroista. Tällä tavalla
tämä arvonnousu tulee myös näille
paikkakunnille. Aikoinaan, kun niitä voimalaitoksia rakennettiin,
ne työllistivät ensin vähän
aikaa, mutta työllistämisvaikutus on loppunut.
Mitä tulee kuntien kiinteistöveroon yleensä, niin
kunnissahan on valtavia eroja, jopa kunnallisveroja suurempia eroja.
Kohtuullinen kiinteistövero on kilpailuvaltti, kun ihmiset
ja yritykset valitsevat kotikuntaansa. Mutta sen verran sanoisin
ed. Kimmo Kiljuselle, kun hän puhui, että se pitäisi
ulottaa myös metsämaihin, että siinä on maanviljelijälle
vähän hankala paikka tai metsänomistajalle,
kun hän ei voi valita sitä kuntaansa. (Puhemies:
Minuutti!) Se metsä on siellä, missä se
on. Minä en kyllä suosittele kiinteistöveron
ulottamista metsämaihin.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jatkuvasti on väärinkäsityksiä siitä,
että Pääkaupunkiseudulta puuttuu kaavoitettua
maata rakentamiselle. Sitä on, niin kuin täällä jo
todettiin — yksi numero on se, että sitä olisi
viideksi vuodeksi rakentaa. Tämä hallituksen esitys
145 ei lisää asumisen hintaa. Tässähän nimenomaan
esitetään kiinteistöveron korottamista
vain rakentamattomalle rakennuspaikalle. Näin ollen tämä on
aivan oikean suuntainen ja kannatettava esitys.
Se, että esitetään aina silloin tällöin
syyksi ihmisten oikeutta valittaa heidän ympäristöstään tehdyistä päätöksistä,
esimerkiksi kaavoituspäätöksistä,
ei ole syy siihen, että nämä kaavoitusasiat
eivät etene. Aivan selvä esimerkki on se, että Pääkaupunkiseudulla
on todella 40 000 ihmiselle jo valmiiksi kaavoitettua maata.
Kimmo Kiljunen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Alatalo viittasi edellisessä asiakohdassa
käyttämääni puheenvuoroon, joka
liittyi yleisempään arvioon siitä, että kiinteistöveroa
voidaan käyttää myöskin keskeisenä verotusmuotona,
kuten muualla maailmassa tehdään. Meillä tietysti
erityinen ongelma on siinä, että maa- ja metsätalousmaa
ei ole yleisen kiinteistöveron piirissä, mikä on
tietysti isompi asia, johon joudutaan palaamaan varmasti tulevaisuudessa.
Tämä hallituksen esitys ei nosta kuitenkaan
sinänsä kiinteistöveroa, verotuloja.
Se ei ole siinä tavoite, vaan tässä pyritään
tietysti saamaan rakentamaton kaavoitettu maa asuntokäyttöön.
Siinä suhteessa, kun Pääkaupunkiseudun
kunnista on erityisesti kysymys, tätä täytyy
tervehtiä ilolla. Meillä on tietysti periaatteessa
ollut vapaaehtoinen mahdollisuus toimia tässä jo
aikaisemmassa vaiheessa, mutta sitä on erittäin
huonosti käytetty, ja hallitus on nyt tietysti tarttumassa
siihen asiaan, että kunnat tavallaan nyt pakotetaan näihin
ratkaisuihin.
Vantaalla on noin tuhat tonttia, jotka jo tulevat tämän
verotuksen piiriin, Espoossa saman verran. Kaksi kolmattaosaa näistä Vantaalla
olevista tonteista on itse asiassa kunnan omistuksessa, jolloin
(Puhemies koputtaa) se omalla tavallaan on kiihdyttämässä toimintaa,
ja tässä suhteessa täytyy tervehtiä hallitusta
tästä aloitteesta.
Markus Mustajärvi /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aika harvoin näitä hallituksen
esityksiä on joutunut kiittelemään, mutta nyt
tässä esityksessä on parissakin kohtaa
ainakin pienen kiitoksen paikka. Se, että voimalaitosten
kiinteistöveron tuotto otetaan vain osin huomioon jatkossa
verotulotasauksen laskentaperusteissa, auttaa aika lailla näitä voimalaitoskuntia.
Ja
totta kai tämä, että kiinteistöveroprosentti
voimalaitosten osalta nostetaan tuohon 2,5:een, auttaa esimerkiksi
Lapissa hyvin paljon Kemijokivarren kaikkia kuntia, joissa on pitkästi
toistakymmentä voimalaitosta. Ilmeisesti voimayhtiöt onnistuivat
lobbauksessaan, kun minä sain viime aikojen tietona semmoisen
ilmoituksen, että se vaihteluväli olisi 2,5—3
prosenttia, mistä sitten hallituksen esitys tulee. Ja vaikka
se olisi tullut tuohon 3 prosenttiin, niin en jaksa uskoa, että sillä olisi
ollut vain marginaalinen merkitys kotitalouksien sähkölaskussa
verrattuna siihen vaikutukseen, mikä tulee päästökaupan
kautta.
Arto Bryggare /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluan hieman korjata ed. Braxin väitettä siitä,
että olisimme olleet negatiivisia kiinteistöveron
alarajan nostamisen suhteen. Helsingissä tilanne oli se,
että meillä ei ollut mahdollisuutta nimenomaan
rintamamiestonteilla nostaa sitä, koska tiedämme,
että siellä paineet asumiskustannuksissa ovat
niin suuret. Mutta tämä esitys antaa paremman
mahdollisuuden toimia. Toisaalta haluan korostaa sitä,
että nimenomaan Helsingissä tilanne on hieman
toinen kuin Vantaalla ja Espoossa. Puhuttaessa Pääkaupunkiseudusta
pitää muistaa, että nimenomaan Vantaalla
ja Espoossa käsittelyssä oleva esitys antaa mahdollisuuksia
ja luo varmasti paineita tontittamiseen. Helsingin kohdalla tilanne
ei ole ihan niin synkkä. Meillä ei valitettavasti
ole vapaita maita niin paljon tällä hetkellä tarjolla
kuin haluaisimme. Toki Vuosaaren sataman valmistumisen jälkeen
tilanne kyllä muuttuu.
Ensimmäinen varapuhemies:
Myönnän vielä vastauspuheenvuorot
edustajille Kangas ja Brax, ja sen jälkeen menemme puhujalistaan.
Matti Kangas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä kyllä täytyy
hallituksen esitystä kiittää. Suuri ongelma
Pääkaupunkiseudulla ei ole se, etteikö täällä olisi
maata mihin rakentaa, vaan kaavoitettua maata on ja on kaavoitettu
yksityisten maita, joihin ei ole edes kunnolla kuulemma annettu
rakennuskehotuksiakaan ruveta rakentamaan. Siellä vaan
odotetaan, että tontin arvon nousee, ja nouseehan se täällä. Varmaan
raha on parhaassa mahdollisessa tallessa siellä.
Se on ollut virhe, että yksityisten maata on ruvettu
kaavoittamaan. Mutta yleensä kiinteistöveron nosto
niin Helsingin seudulla kuin sitten muuallakin Suomessa on väärin,
ja se menee asumiskustannuksiin. Mutta tämä on
hyvä esitys, ja toivottavasti täällä rupeaa
asuntoja nousemaan. Se on vaan valitettavaa, että jos Helsingin
seudulla nousevat asuntojen hinnat, niin se heijastuu ympäri
maata. Tällaista tämä on tässäkin maassa.
Tuija Brax /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! On totta, että Helsingissä on
erityisesti ongelma se, että valtio ei kovin innokkaasti
kannusta rakentamaan, päinvastoin panttaa ja istuu maan
päällä ja yrittää nostattaa hintaa.
Mutta näistä neuvotteluista asunto-ohjelman osalta:
Meidän neuvottelijamme Inka Kanerva teki tarjouksen nimenomaan
vain ja ainoastaan täysin rakentamattomien tonttien osalta
sekä SDP:lle että kokoomukselle, ei siis rintamamiestalojen
osalta. Nykyinen lakikin sallii rajata sen näin, ja se
oli se tarjous, ja se ei kelvannut. Tästä löytyy
kyllä varmastikin todistajalausuntoja muistakin ryhmistä.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys kiinteistöverolain
muuttamisesta on hyvä esimerkki siitä, miten väärään
aikaan julki tuodut väärät kannanotot
johtavat politiikassa hätiköintiin ja virhearviointeihin.
Tarkoitan tällä kuuluisaa keskustelua kaavoituspakosta,
jonka käynnisti edellinen valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
ja jota tukemaan kiirehti pääministeri Matti Vanhanen.
Hämmästelin kannanottoja tuoreeltaan, koska lausunnosta
kävi ilmi kaavoitus- ja maapolitiikan sekä asuntorakentamisen
asiantuntemattomuus. Totesin jo tuolloin, että mikäli
rakentamisongelmat olisivat kiinni kaavoituksesta, olisivat kunnat
ongelman poistaneet jo aikoja sitten. Kysymys on kuitenkin todella
laajasta, monien asiaryhmien kokonaisuudesta, josta kaavoitus on
vain yksi, tosin tärkeä, osa. Tästä kokonaisuudesta
hallituksen tulisi olla huolissaan.
Osapuolina rakentamisprosessissa ovat muun muassa valtio, kunnat,
rakennuttajat, rakentajat, rahalaitokset ja yksityiset ihmiset.
Vaikka valtiolla onkin lainsäädäntövastuu,
ei sen tule ottaa sanelijan roolia prosessissa, jossa se on yksi
osatoimija. Tuo keskustelu kaavoituspakosta on sitten muuttunut
keskusteluksi veropakosta, eli hallitus kuvittelee hoitavansa rakentamiseen
tarvittavan tonttivarannon pakottamalla perimään
korotettua kiinteistöveroa tietyissä laissa luetelluissa
kunnissa. Mielestäni hallitus rikkoo räikeästi kansalaisten
kohtelun tasapuolisuusperiaatetta. Eräs keskeisimpiä sääntöjä on
se, että ihmisiä tulee samanlaisissa olosuhteissa
kohdella samalla tavalla. Pääkaupunkiseudun ja
sen kehysalueen kuntien ongelmat eivät ole ainoita, vaan
vastaavia tapauksia on kaikkialla maassamme. Vai onko hallituksen
tarkoituksena laajentaa tätä lakia myöhemmin
koskemaan kaikkia kuntia, joissa esiintyy tonttiongelmia? Jos lakiehdotukseen sisältyy
vielä tällainen katala vaiheittaisuus, on se sitäkin
suuremmalla syyllä syytä hylätä.
Pidän lakiehdotuksen ajoittamista keskelle kuntauudistuskeskustelua
myös täysin harkitsemattomana. Suurimmat ongelmathan
muun muassa Helsingin seudun ja Jyväskylän seudun
alueella johtuvat virheellisestä kuntajaotuksesta. Toisen
maalle kun ei ole lupaa eikä viisasta rakentaa, niin ongelmia
maapinta-alaltaan liian pienissä kaupungeissa, kuten Helsingissä ja
Jyväskylässä, syntyy. Väitän,
että jos Helsinkiin liitettäisiin Vantaa, entinen
Helsingin maalaiskunta, ja Jyväskylään
Jyväskylän maalaiskunta, niin monet aivan keskeiset
ongelmat poistuisivat, muun muassa maapula.
Kuntajaotustaustaa vasten ajateltuna suorastaan merkilliseltä tuntuu
se, että luettelossa on mukana Kauniainen, suomalainen
veroparatiisi, joka olisi pitänyt liittää Espooseen
jo vuosikymmeniä sitten. Koko kaupungin suunnittelu olisi muotoutunut
siten aivan toisella tavalla kuin on muotoutunut.
Edellä esittämäni ovat vain esimerkkejä siitä, että olisi
ollut viisasta miettiä kuntien kaavoitus- ja maapolitiikkaa,
asuntorakentamista, kuntajakoa ym. perusteellisemmin, ennen kuin
lähdetään kaatamaan ongelmat yksityisten
maanomistajien virheiksi ja rankaisemaan heitä korotetulla verotuksella.
Olen vakuuttunut siitä, että jälleen kerran
hallitus on aivan vikatiellä, josta lopputuloksena tulee
olemaan ainoastaan asumiskustannusten nousu eikä tonttimaan
ja asuntotuotannon tarjonnan lisääntyminen. Hallituksen
esityksen perusteluissa tuo myös tunnustetaan. Siellä todetaan
sanatarkasti, että "kiinteistöveron käyttöönotolla
on mahdollista saada asuntotuotantoon vuositasolla joitakin satoja
rakennuspaikkoja". Hyöty aiheutettuihin haittoihin nähden
on siten aivan liian pieni ja yksityisten kansalaisten kannalta
erittäin kyseenalainen.
Arvoisa puhemies! Aivan keskeinen osa kaavoitus- ja asuntotuotantoprosessissa
on oikein hoidetulla maapolitiikalla. Sen onnistuminen riippuu asenteista
yksityisiin maanomistajiin. Aina tulee muistaa, että pakkokeinot
ovat vain hätäkeinoja, joita käytetään
vain viimeisenä mahdollisuutena, silloin kun kaikki muut
keinot ovat epäonnistuneet. Kunnissa tulee olla henkilöitä,
jotka käyvät kauppaa ja tekevät sopimuksia
ennakkoluulottomasti ja rohkeasti maanomistajien kanssa. Kokemuksesta
tiedän, että kauppoja ja sopimuksia syntyy, jos
vain asenteet ovat oikeat. Väärässä paikassa
pihistäminen tuottaa usein huonon lopputuloksen, ja pakkokeinojen käyttö johtaa
tonttipulaan.
Edellä esittämäni pohjalta olen,
arvoisa puhemies, sitä mieltä, että hallituksen
ehdotus laiksi kiinteistöverolain muuttamisesta tulisi
hylätä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Johdannoksi kappale suomalaista poliittista
historiaa.
1950-luvulla meillä oli täällä Suomessa
varsin monen nykyisen puolueen rinnalla Vapaamielisten Liitto ja
Suomen Kansanpuolue. Ne yhdistämällä muodostettiin
Liberaalinen Kansanpuolue. Sitten 1960-luvulla piti keksiä,
mikä erottaa päivänpolitiikassa Kansallisen
Kokoomuksen ja muodostetun Liberaalisen Kansanpuolueen — tämä Liberaalinen
Kansanpuoluehan oli niihin aikoihin vahvoilla täällä Pääkaupunkiseudulla.
Siksi keksittiin maan ansiottoman arvonnousun leikkaus, siis päivän
teema, arvoisa ministeri siellä selän
takana. Kun tämä suuri oivallus tuli, niin se
piti saada Pääkaupunkiseudun kansallekin tarkoin
tietoon. Pelkästään tästä aiheesta
julkaistiin tabloidilehti, joka jaettiin nelisivuisena jokaiseen
talouteen varmasti. Siinä kerrottiin, mikä erottaa
Liberaalisen Kansanpuolueen ja Kansallisen Kokoomuksen toisistaan.
Se oli tämä yksi ainoa asia.
Neljäkymmentä vuotta on kulunut, ja nyt se
on täällä jollakin tavalla asiaan upotettuna
Suomen eduskunnan arvioitavana. Hittaita on herrojen kiireet, jos
nyt näinkin voisi sanoa. No, Liberaalinen Kansanpuolue
on tässä taistossa hioutunut pois, niin että siitä ei
näy juuri jälkeäkään.
Mutta Kansallinen Kokoomus täällä on.
Ed. Sasillakin näyttää olevan ajatuksia
rajoittaa yksityisten maanomistajien kaavoituspäätöksistä valittamista
jnp., mikä on sinänsä ihan mielenkiintoinen juttu,
kun ei ole Liberaalista Kansanpuoluetta kilpailemassa äänistä.
Joka tapauksessa erinomaisen hyvä asia, että tämän
laatuisia ratkaisuja ollaan nyt kehittämässä.
Tässä nyt sitten vaan vertailukohta on aivan tästä ajasta,
päästökauppa jnp., joka on syntynyt omalta
osaltaan tätä.
Sitten kun täällä on viitattu siihen,
että maa- ja metsätalousmaa pitäisi saada
kiinteistöveron piiriin, niin tämä on
semmoinen vähän niin kuin myöhäsyntyinen
hanke sen takia, että sehän merkitsisi sitä,
että palataan entiseen järjestelmään, järjestelmään,
jossa juuri metsän verotusjärjestelmää ollaan
viime hetkillä historiaan kuoppaamassa ja siirtymässä myyntivoittoverotukseen,
ja se metsätalousmaan kiinteistöverohan toisi
kaksinkertaisen verotuksen mukaan kuvioon. Jos sen katsotaan olevan
oikein ja poliittinen enemmistö sille löytyy,
niin näin on, mutta minä en sitä kannata.
Arvoisa puhemies! Toinenkin poliittinen historian kappale liittyy
tähän esitykseen, kun tämä on
oikein historiaa kerta kaikkiaan viimeiseen saakka. Täällä nimittäin
aivan oikein esitetään nyt, että muun
kuin ydinvoimalaitoksen kiinteistöveroprosenttia korotetaan
1,4 prosentista 2,5 prosenttiin — olisi voinut nostaa sinne
3 prosenttiinkin. Tässähän on käyty
tämän 18 vuoden aikana varsinainen saikkinointi
tässä talossa. Professori Edward Anderssonilta
tilattiin tätä koskeva spesiaali lakitekstikin,
joka sai varsin laajaa kannatusta täällä eduskunnassa,
mutta ei koskaan johtanut siihen, että sellainen laki olisi
tullut varsinaisesti käsittelyyn. Mutta hyvä yritys
oli olemassa.
Taustalla tässä koko operaatiossa on se, että silloin
kun tämä vesirakentaminen oli huipussaan 50- ja
60-luvuilla, luvattiin vallan intohimoisesti, että valtava
taloudellinen hyöty koituu näille kunnille, joissa
vesivoimalaitoksia tulee olemaan. Totuus oli se, että lupaukset
pysyvistä työpaikoista haihtuivat huitsin kuikkaan,
sillä kaikki nämä vesivoimalaitokset
automatisoitiin ennen pitkää, niin että ensimmäistäkään
työpaikkaa siellä ei ole. Ainoastaan on rasvarit,
jotka käyvät katsomassa kerran viikossa, vai kahdessa viikossa,
onko se vesivoimalaitos enää tallella ja onko
truuteissa rasvaa tarpeeksi, jotka imevät sinne laakereihin
rasvaa, ja sillä sipuli.
Lupauksia on annettu. Nyt minä vaan haluaisin kuulla,
kuka vetää kunnian tästä hallituksen esityksestä,
joka on aivan oikean sisältöinen. Olisi mukava
kuulla, että joku röyhistää rintaansa, koska
siihen on aihetta.
Reino Ojala /sd:
Arvoisa herra puhemies! Lyhyt henkilökohtainen historia
suhteessa kiinteistöveroon.
En pidä hyvänä sitä, että asumisen
hintaa keinotekoisesti Suomessa nostetaan. Sen vuoksi pidän
tätä esitystä erinomaisen hyvänä,
koska tällä ei asumisen hintaa nosteta.
Voimalaitosten kyky maksaa veroa on huomattavan suuri. Äsken
ed. Pulliainen kertoi vesivoimalaitoksesta. Meillä Nokian
kaupungissa on pieni 60 megawatin voimala, ja tämän
korotuksen vaikutus Nokian kaupungin verotuloihin on suoraan noin
200 000 euroa. Se on sen kokoisessa kaupungissa melkoisen
hyvä summa, ja pikkuhiljaa on syytäkin maksaa
pientä korvausta siitä kansallismaisemasta, joka
30 vuotta sitten tuhottiin, kun se voimalaitos rakennettiin. Tänä päivänä ei
varmaan sille paikalle sen tehoista voimalaitosta kukaan kehtaisi
edes esittää.
Tästä rakentamattoman maan verotuksen korottamisesta
Pääkaupunkiseudulla tulee mielenkiintoinen esimerkki
myöskin tuonne maakuntaan. Täällä perusteluissa
todetaan, että "Koska rakentamattoman rakennuspaikan kiinteistövero olisi
nimetyissä kunnissa pakollinen, on kohtuullista ottaa huomioon
ne syyt, joiden vuoksi omistajat eivät ole myyneet tai
rakentaneet tonttia" jne. Ed. Vielman puhetta kuunnellessa tuli
mieleen viime maanantain Nokian kaupunginhallituksen kokous, jossa
kokoomus ehdotti, että myöskin Nokialla otettaisiin
tämä kohta käyttöön,
että korotettua veroa ei sovellettaisi yhteen sellaiseen
rakennuspaikkaan, joka liittyy välittömästi
tonttiin, aivan niin kuin tässä sanotaan. Kuitenkin
se oikeushan on tässä nyt annettu neljälletoista
Pääkaupunkiseudun kunnalle, ja mikäli
ymmärrän oikein, niin sitä oikeutta tasa-arvoa loukkaamatta
ei voida laajentaa muihin kuntiin, vaikka halua olisikin.
Kun tätä hallituksen esitystä käsitellään
mielenkiintoisena aikana sen takia, että kunnissa tehdään
parhaillaan kiinteistöveropäätöksiä,
ja kun tämä sama koskee verotusta myöskin
voimalaitosten osalta, pitää kysyä, joudutaanko
kunnissa nyt tekemään ehdollisia päätöksiä muun
muassa voimalaitosten kiinteistöverosta, kun ei ole tietoa,
mikä se prosentti ensi vuonna on, ja kun tämä on
tarkoitettu tulemaan voimaan niin, että sitä noudatettaisiin
ensi vuoden verotuksessa.
Asiantuntijoilla on ollut jonkun verran erimielisyyttä.
Minä uskon, että tämän viikon
aikana eduskunnan veroasiantuntijat osaavat vastata siihen, miten
tässä pitää menetellä.
Mutta lienee niin, että kuntien on vaan toimittava, silloin
kun haluavat soveltaa voimalaitoksiin tätä korkeinta mahdollista
prosenttia, niin, että kunnanhallitukset ehdottavat valtuustoille,
että noudatetaan maan hallituksen ehdottamaa korkeinta
mahdollista prosenttia, ja sulkuihin pistetään
sitten tämä 2,50 ja sillä mennään
eteenpäin.
Arvoisa puhemies! Vaikka tässä yhteydessä muita
pykäliä ei ole auki, niin haluan ottaa lyhyesti
esille kiinteistöverolain 13 a §:n, jossa säädetään
yhdistysten ja seuraintalojen veroprosenteista. Olen siitä tehnyt
kirjallisen kysymyksen vuonna 2003 sen takia, että erilaisten
seurakuntien ja uskonnollisten yhdyskuntien kiinteistövero
on käytännössä erilainen. Vaikka
saamassani vastauksessa väitetään, että siinä ei
ole mitään pulmia, on helluntaiseurakuntia, jotka
ovat saaneet vapautuksen kiinteistöverosta, ja on niitä, jotka
sitä maksavat. Minusta kiinteistöveroa valmisteltaessa
jossain kohtaa tämäkin asia tulisi ottaa
huomioon ihan tasavertaisen kohtelun vuoksi.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys 145 on todella hyvä,
ja vaikka se onkin syntynyt ehkä muun keskustelun häntänä,
joka oli, niin kuin täällä ed. Vielma
totesi, heinäkuussa 2005 kesäkuumilla ja vähän mätäkuun
juttuna silloin, niin joka tapauksessa tämä kiinteistöverolain
muuttaminen neljässätoista Pääkaupunkiseudun
ja kehysalueen kunnassa rakentamattomilla rakennuspaikoilla on oikea.
Veroa siis esitetään nostettavaksi enintään
3 prosenttiin.
Pääkaupunkiseudulla, johonka tämä kesäinen keskustelu
kohdistui, on todella mittavasti valmiiksi kaavoitettua rakennusmaata,
ja silloinen valtiovarainministeri Antti Kalliomäki nosti
puheenvuorossaan, joka vahvasti uutisoitiin, ongelmana sen, ettei
näin olisi eli että tarvitsee saada nopeasti lisää maata
kaavoituksen piiriin. Sinänsähän tietysti
silloinen valtiovarainministeri oli oikeassa siinä, että oli
tiettyjä pullonkauloja. Muun muassa valtion omistamaa maata
ei saatu kuntien kaavoituksen piiriin. Tiedämme, että valtiovallalla
ja sen omistamilla yhtiöillä on linja, että ne
haluavat itse omistaa maan, ne eivät myy sitä kunnille
vaan ne haluavat, että heidän omistamansa maa
kaavoitettaisiin ja he sitten laskuttaisivat itselleen tämän
kaavoituksen aiheuttaman maan arvonnousun, sen hyödyn.
Tämä on hiukan kummallista, kun ajattelemme, että kuntien
maankaavoitusmonopoli on hyvä asia ja siihen on päästy.
Kun kunnilla on ongelmaa myöskin taloudessaan, olisi viisaampaa
kokonaisyhteiskunnallisesti, että valtio myisi nämä maansa kunnille
ja kunnat sitten kaavoittaisivat ne. Näin ei ole käynyt
myöskään täällä Uudellamaalla.
Esityksien mukaan, mitä tuolloin heinäkuussa valtiovarainministeri
Kalliomäki teki, pitäisi ensinnäkin kaavoitusoikeus
antaa yksityisille tahoille, niin kuin muistan hänen sanoneen,
taikka uutisointi oli tällainen. Sen lisäksi toisena
kysymyksenä oli tänään täälläkin
noussut ongelma, että valitusoikeus olisi esteenä kaavoituksen
etenemiselle.
Tämä jälkimmäinen kysymys
saa kyllä nyt ansaita muutaman lisälauseen. Ensinnäkin
tilannehan on tietysti se, että meillä on hyvin
vähän valittajia, jotka ovat muita kuin naapureita,
esimerkiksi ympäristöjärjestöjä tai
ympäristöjärjestöjen aktiiveja.
Sen valittamisen osuus tutkimusten mukaan, joita muun muassa ympäristöministeriö on
tehnyt, on hyvin vähäinen. Toisaalta jo meidän
perustuslakimme 20 § toteaa: "Julkisen vallan on pyrittävä turvaamaan
jokaiselle oikeus terveelliseen ympäristöön
sekä mahdollisuus vaikuttaa elinympäristöään
koskevaan päätöksentekoon."
Tämä perustuslain 20 § lähtee
siitä, että jokaisella kansalaisella on siis mahdollisuus,
silloin kun tilanne vaatii, myös valittaa esimerkiksi elinympäristönsä kaavoitushankkeesta.
Tällaista vaikutusmahdollisuutta ei pidä poistaa,
ja mielestäni tässä katsannossa, kun
kysymyksessä on perustuslaillinen näkökulma,
on hiukan kummallista, jos vaatimus muutokseen tulee perustuslakivaliokunnan
suunnalta. Ed. Sasi tähän tänään täällä viittasi.
Mielestäni tämä valituskysymys ei ole
ongelma tässä asiassa.
Sitten niin sanotut häiriövalitukset. Niiden hallitseminen
vaatii hallinto-oikeuksissa tietysti huomiota ja myöskin
riittävän resurssin. Hallinto-oikeuksista puuttuu
työvoimaa, ja jos kansanedustajat haluavat lisää työvoimaa,
meillä on nyt mahdollisuus vuoden 2006 budjetin käsittelyn yhteydessä osoittaa
sinne lisää varoja, jotta ei tapahdu valitusoikeuksien
suhteen toisaalta heikennystä ja toisaalta turhaa pysähtymistä kaavoituksen
kohdalla. Se on siis resurssikysymys ennen muuta.
Mutta lopuksi yhdyn myös niihin positiivisiin arvioihin,
jotka liittyvät ydinvoimalaitosten kiinteistöveroprosenttiin
ja myöskin vesivoimalaitosten kiinteistöveroprosentteihin.
Tässähän on kysymys todella siitä,
että päästökauppa johtaa tiettyjen
energiantuotantomuotojen kohdalla melkoisiin lisätuloihin,
ilman että päästökauppaan liittyvät
hiilidioksiditonnimaksut olisivat näitä rasittamassa.
Tässä mielessä hallitus on kyllä oikealla
linjalla.
Ensimmäinen
varapuhemies:
Asian käsittely keskeytetään.