3) Hallituksen esitys laiksi väliaikaisesta työnantajan
matalapalkkatuesta
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! Kolmas tärkeä lakiehdotus
tänään koskee ikääntyvien
työntekijöiden sosiaaliturvamaksujen alentamista.
Tässäkin lähtökohtana on, että tällä pyritään
tukemaan työllisyyttä ikääntyvien
työntekijöiden joukossa. Meillä on tiedossa,
että vähän yli viisikymppisten joukossa,
50—54-vuotiaissa, on 80 prosenttia työelämässä mukana
ja työllistettynä, mutta työllisyysaste
tippuu 55 vuodesta lähtien aika huomattavasti, 66 prosenttiin,
ja sitten kun mennään vielä yli 60-vuotiaisiin,
ollaan tilanteessa, että vain 30 prosenttia on töissä. Kiistaton
tosiasia on ollut, että työnantajat ovat selvästikin
täältä ikääntyvästä päästä hyvin
johdonmukaisesti vähentäneet väkeä saneerausten yhteydessä.
Nyt tällä lakiehdotuksella tehdään
erittäin huomattava porkkana pitää vanhemmasta
työntekijäkunnasta huolta. Tämä tuki
kohdennettaisiin 900—2 000 euroa kuukaudessa tienaaviin,
ja suurimmillaan tuki olisi tuossa 1 400—1 600
euron kuukausipalkoissa. Sen alapuolelle mentäessä tuki
loivenisi, ja alle 900 euron palkoissa sitä ei maksettaisi
enää ollenkaan. Samaten yli 2 000 euron
palkoissa tämä tuki ei tulisi kyseeseen, joten
tuki on siis kohdennettu selvästi tähän
matalapalkkaiseen ja keskituloiseen työntekijäkuntaan.
Lisäksi lähtökohtana on, että tuki
on kokoaikatyötä varten, ja sen takia on tehty
erikseen tuntirajat: vähintään 140 tuntia
kuukaudessa, jotta tukea voisi saada. Tuki olisi enimmillään
16 prosenttia palkoista, eli erittäin huomattava tuen määrä,
ja on selvää, että tällä tuella
on jo vaikutusta yritysten toiminnan kannalta.
Tämä olisi ensimmäinen positiivinen
porkkanavaihtoehto, joka työnantajille tarjotaan ikääntyvien
työntekijöiden työelämässä pitämiseksi. Aikaisemminhan
on yritetty keppivaihtoehtoja. Muun muassa työttömyyseläketapauksissa
on käytetty korotettuja eläkemaksuja niille työnantajille,
jotka saneeraavat. Tämä on osoittautunut sellaiseksi,
että se johtaa siihen, että sitten pyritään
jo aikaisemmassa vaiheessa työvoimasta eroon, viisikymppisistä.
Lisäksi tätä on kierretty sillä,
että on perustettu pienempiä yrityksiä,
joita nämä lisämaksut eivät
ole samalla tavalla kohdanneet.
Eli lähtökohta tässä on,
että tehtäisiin hyvin huomattava porkkana, ja
uskon, että tällä on aitoa vaikutusta
työnantajakäyttäytymiseen. Tähän
viittaavat myös ne yhteydenotot, joita tämän syksyn
aikana valtiovarainministeriöön on nimenomaan
tämän ikääntyviä työntekijöitä koskevan
tuen kohdentamisesta tullut. Moni työnantaja — ja
erittäin suuria työnantajia — on selvästi
miettimässä tämän tuen käyttämistä hyväksi, joten
uskon, että tällä tulee olemaan positiivinen vaikutus
siihen, että työllisyysaste myös vanhemmissa
ikäluokissa nousee. Sitä kautta tämä tietysti
palvelee meidän hyvinvointiyhteiskuntamme kaikkein tärkeintä asiaa
eli sitä, että väki olisi töissä ja
sitä kautta saataisiin verotulot turvattua ja myös
tietysti pidettyä huolta suoraan ihmisten toimeentulosta.
Lisäksi on oletettavaa, että tällä on
myös vaikutusta pitkäaikaistyöttömien
kannalta, koska tiedämme, että pitkäaikaistyöttömiä oli
eniten 55—59-vuotiaiden keskuudessa. Tämä kertoo
siitä, että tässä vaiheessa
irtisanotuksi joutuminen usein johtaa siihen, että on vaikea
löytää uutta työtä.
Järkevästi toimiva työnantaja katsoo
tämän jälkeen aivan eri silmin 54 vuotta
ja siitä ylöspäin olevia.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Kiitoksia mahdollisuudesta käyttää puheenvuoro
tässä tärkeässä kohdassa,
ministeri Heinäluoman esittelypuheenvuoron jälkeen.
Kyseessähän on todella matalapalkka-alojen työn
kysynnän tuki eli tavallaan kysyntälähtöinen
lähestymistapa työllistämiseen, periaatteessa
työmarkkinauudistus, joka hallituksen pöydällä lähtee
enempi tarjontapuolelta liikkeelle. Tätä asiaahan
keskustassa pitkään olemme pitäneet esillä.
Tässä työreformiasiakirjassa, joka oli
mainettaan parempi asiakirja, tämä oli myöskin
mukana muuten, mutta vähän radikaalimpana mallina
tai paljonkin radikaalimpana mallina, mutta sitten monet talousasiantuntijat,
kuten Pasi Holm ja Vesa Vihriälä, ovat kehitelleet
tätä ajatusta. Tästä malleja
löytyy Ranskasta ja muualta kansainvälisistä yhteyksistä.
Oecd:kin on jossakin suositellut asiaa.
Keskusta on ajanut matalan tuottavuuden työn tukea,
koska siten voidaan kustannustehokkaimmalla tavalla alentaa työvoimakustannuksia
ja parantaa työllisyyttä. Matalapalkkatuki on
merkittävä rakenteellinen uudistus, koska matalapalkka-alojen
työllisyyttä heikentää se, että palkkataso
on muodostunut korkeaksi työn tuottavuuteen nähden.
Suomessa työttömyys on tämän vuoksi
painottunut heikosti koulutettuihin ihmisiin. Erityisesti meillä,
kun katsoo tilastoja, on hyvin paljon naisia, joiden koulutus on
jäänyt vähäiseksi, työttöminä,
tosi paljon. Minusta se, että tämän ongelman
ratkaisemiseksi uskalletaan tehdä jotakin, on erittäin
hyvä asia, tärkeä asia. Myöskin
haluan tämän vasemmistolle sanoa, että on
tärkeätä, että me suurta työttömien
joukkoa pyrimme saamaan työn piiriin, eli tämä on
näiden ihmisten elämän kannalta tärkeä asia
myöskin, ei yksin tietenkään kansantalouden
näkökulmasta.
Matalapalkkatukihan on nyt osa hallituksen toimenpidekokonaisuutta,
jolla edistetään työllisyyttä työvoimavaltaisella
alalla. Tässä on nyt ikäporrastus eli
54 vuotta täyttäneiden työnantajamaksuja
alennetaan. Samallahan kotitalousvähennystä, mikä esitys
jo on meillä käsittelyssä, laajennetaan
kaksinkertaisesti kotitalous-, hoiva- ja hoitotöissä.
Sitten kolmanneksi syrjäytymisvaarassa olevien nuorten
työllistämistä tuetaan myöskin.
Näin tuetaan hallitusohjelman tavoitetta työurien
pidentämisestä tuen kohdistuessa ikäryhmiin,
joissa työllisyysasteen nostaminen on tärkeintä.
Kyllä minä ymmärrän, että jos nuori
ihminen syrjäytyy ennen työelämään
kunnolla pääsemistäkään,
se on tämän ihmisen kannalta ja esimerkiksi yhteiskunnan
kannalta tosi vakava ongelma ja on sen takia hyvä, että myöskin
tämä nuorten näkökulma on hallituksen
toimenpidekokonaisuudessa mukana.
Tämä tukihan alentaa työvoimakustannuksia merkittävästi.
Tuen suuruus on maksimissaan 220 euroa kuukaudessa palkkojen ollessa
todella 1 400 ja 1 600 euron välillä.
Tuki on suurimmillaan noin 16 prosenttia palkasta, mikä on
suuri alennus työvoimakustannuksissa. Tuen piirissä olisi
noin 95 000 ihmistä. Ensimmäisen maksuluokan
poisto kansaneläkemaksusta tai työnantajan sosiaaliturvamaksusta
ei olisi laskenut työvoimakustannuksia läheskään
yhtä paljon kuin nyt tehty ratkaisu. Se olisi kohdistunut
myös korkean tuottavuuden työhön. Tämä kokoomuksen malli
matalapalkkatueksi ei ole tehokas, koska tuen koskiessa kaikkia
työntekijöitä sen intensiteetti jää pienemmäksi
kuin hallituksen esityksessä. Sinällään
arvostamme sitä, että kokoomus on tukenut tätä matalan
tuottavuuden työn kysynnän mallia koko ajan, se
on hyvä juttu.
Tämä tuki ei johda keinotteluun eikä johda niin
sanotun matalapalkkaköyhälistön syntymiseen,
koska tuki voidaan kohdistaa kokopäiväiseen työhön
eikä siihen sisälly kannustimia lukita palkat
johonkin palkkatasoon. Mielestäni tämä hallituksen
viime vaiheessa tekemä parannus, että nostetaan
tuntimääriä, oli hyvä asia.
Siis tuen voi saada, jos työntekijä on töissä vähintään
140 tuntia kuukaudessa. Ilmeisen keinottelun estämiseksi
tukea ei saa, jos palkka on jaettu usealle kuukaudelle tai usealle
samassa intressipiirissä olevalle työnantajalle.
Puhemies! Minusta tämä on hyvä avaus.
Tukihan on aluksi määräaikainen koskien
vuosia 2006—2010. Me saamme nyt kokemuksia tästä. Jos
tuen vaikutukset työllisyyteen ovat odotetun kaltaisesti
myönteisiä, niin kuin uskon, järjestelmää olisi
voitava kehittää edelleen ja myöskin laajentaa.
Tuen ansiosta arvioidaan syntyvän joitakin tuhansia uusia
työpaikkoja. Tuki edistää ikääntyneiden
työntekijöiden työuran jatkumista, niin
kuin esittelypuheenvuorossa todettiin. Siis matalan tuottavuuden
tuki on yksi keino rakennetyöttömyyden vähentämisessä.
Se ei siis korvaa aktiivista työvoimapolitiikkaa, mutta
se on yksi keino tässä, uusi keino tähän
kokonaisuuteen.
Puhemies! Hallitus on määrätietoisesti
uudistanut työn verotusta. Tulokset näkyvät.
Työllisyyskehitys on ollut hyvää, ja
se on vauhdittanut talouskasvua. Tiedämme, että meillä on
tämä rakenneongelma, työn tarjonnan ja
kysynnän kohtaanto-ongelma. Siinä tämä on
yksi väline. Tarvitaan muitakin toimenpiteitä edelleen,
se on selvä asia, mutta minusta tämä linja
on nyt maltillisesti, suunnitelmallisesti osana talouspolitiikkaa,
osana tulopolitiikkaa, uudistetaan työn verotusta. Kun
tällä tavalla on saatu vakautta talouteen, kun
on valtiontalous hyvässä, odotettua paremmassa,
kunnossa, on pitkäaikaiset työsopimukset ja nyt
yrittäjyyttä ja työllisyyttä edistetään
dynaamisin ratkaisuin, joista tämä taas on uusi
keino, niin ei voi muuta kuin kehua hyvää hallitusta
tässä eduskunnan pöytäkirjoihin
ja toivoa, että tällä linjalla jatketaan.
Anni Sinnemäki /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä esitys osaltaan varmasti
vastaa siihen ongelmaan, että Suomessa työttömyys
nimenomaan kohdistuu matalasti koulutettuihin ihmisiin ja Suomessa
myös koulutustasossa eri sukupolvien välillä on
suuria eroja: meillä vanhemmat sukupolvet ovat melko matalasti koulutettuja,
kun taas nuoret ikäluokat ovat hyvinkin korkeasti koulutettuja.
Tämä muutos on ollut nopea, ja on sinänsä varmasti
mielenkiintoinen lähestymistapa, että tämä tuki
rajataan tiettyyn ikäryhmään, jossa on
löydettävissä selkeitä ongelmia,
ja siten tähän voidaan käyttää myös enemmän
rahaa.
Toisaalta, arvoisa puhemies, huolestuttaa tässä jonkin
verran sukupolvinäkökulma. Erilaisista tutkimuksista,
jotka varsinaisesti ovat käsitelleet lapsiperheiden köyhyyttä,
tulee hyvin ilmi se, että tietyn ikäiset ihmiset,
ehkä suunnilleen oman ikäiseni ihmiset itse asiassa,
jotka ovat tulleet työmarkkinoille laman aikana, näyttävät kiinnittyneen
työmarkkinoille erityisen heikosti. Olisiko näiden
ihmisten kannalta tehokkainta politiikkaa nimenomaan vanhemmuuden
kustannusten tasaaminen, sen kustannusten tasaaminen kaikkien työnantajien
kesken? (Puhemies koputtaa) Tästä esityksestä jäin
kaipaamaan vähän laajempaa sukupolvitarkastelua
kuin perusteluissa nyt on esitetty.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! On hyvä, että tämä hallitus,
joka on tehnyt hyvää veropolitiikkaa, on vihdoin
antanut tämän esityksen matalapalkkatuesta. Sanon
"vihdoin", koska hallitusohjelman mukaan tämä piti
ottaa käyttöön jo vuoden 2004 aikana
ja sen jälkeen, kun noin 16 kertaa asiaa on siirretty,
vihdoin on päästy näin pitkälle.
Valitettavasti tämä hallituksen esitys hyvästä asiasta
on kuitenkin rajattu kovin vaatimattomaksi. Työllisyys
on tämän hallituksen tärkein asia, työllisyyden
parantaminen on tämän hallituksen tärkein
asia, ja työllisyyden parantaminen vähintään
100 000 uudella työpaikalla vaalikauden loppuun
mennessä on tämän hallituksen tärkein
lupaus. Tässä hallituksella on oiva keino työllisyyden
edistämiseen, ja hallitus uskoo tähän
keinoon, koska se tämän esityksen on meille antanut.
Kokoomus uskoo tähän keinoon ehkä enemmän,
koska olemme valmiit laittamaan tähän uudistukseen
enemmän (Puhemies koputtaa) voimavaroja, ja toivoisin,
että hallituskin olisi. Silloin saataisiin parempia tuloksia.
Matti Kangas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On hyvä, että tuetaan, että on työpaikkoja
ja ihmiset pääsevät töihin.
Mutta olen kyllä huolissani siitä, että tämän
myötä voi Suomeen muodostua kahdet työmarkkinat:
toiset niille, jotka tekevät 1 000 eurolla taikka
vähän yli töitä, ja toiset niille,
jotka tekevät työehtosopimusten mukaisilla palkoilla.
Jo nyt on meillä yrityksiä, jotka ottavat töihin
ihmisiä vain työllistymistuella eivätkä muita
työntekijöitä haluakaan. Pelkään
sitä, että työssä käyvien
köyhien määrä tulee entisestään
kasvamaan. Ja pelkään pahoin, että matalapalkkatukiaisista
tulee melkoinen keinotteluviidakko.
On hyvä, että ed. Ala-Nissilä täällä totesi,
että se on työreformin jatke, jota Ahon hallitus
jo aikoinaan ajoi, (Ed. Ala-Nissilä: Ei se sitä ole!)
ja siitä tuntuu nyt olevan kokoomuskin kovin mielissään,
niin kuin oli veropolitiikastakin, että nämä kaikki
tällaiset onnistuvat.
Mikko Elo /sd (vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Työttömyys on edelleen suomalaisen
yhteiskunnan kaikkein suurin ongelma. Työministeriön
tilastojen mukaan meillä oli syyskuussa vielä 11
prosentin työttömyys, mutta niin kuin tiedämme,
Tilastokeskuksen mukaan sitten luvut ovat huomattavasti alhaisempia.
Kaikki keinot on käytettävä, ja minun
mielestäni tämä on yksi monista keinoista,
joilla saattaa olla merkitystä. Mutta tosiasia on se, että tämä on myöskin
varsin kallis keino. 120 miljoonaa euroa on varattu budjettiin nyt
ensi vuonna tämän tuen käyttämiseen.
Sanoin, että tämä saattaa olla eräs
keino. Muistan erään keinon — työministeriö on
paljon kokeillut kaikenlaisia — tämän työnetsijäkokeilun,
ja muistaakseni kokoomus oli hyvin aktiivinen, kokoomus, (Ed. Sasi:
Se ei ollut meidän ideamme!) joka on aina antanut keppiä työttömille.
Tässä on nyt porkkanaa kuitenkin työnantajille.
Minusta tämä on hyvä.
Tietysti voitaisiin myös ajatella niin kuin Ranskassa,
että annetaan porkkana työntekijälle, joka
työllistää itsensä. Ranskassa
se on 1 000 euroa. Ihminen, pitkäaikaistyötön,
joka työllistyy, saa 1 000 euroa ja saa sen lisäksi
vielä verohelpotuksia. (Puhemies koputtaa) Puhemies! Tämä on kokeilemisen
arvoinen.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On hyvä, että hallitus
todellakin lopulta on saanut valmiiksi tämän esityksen,
joka pohjautuu siihen ajatukselliseen työhön,
mitä kokoomuksessa on tehty, mutta myöskin keskustassa.
Jotakin pitää rakenteellisen työttömyyden osalta
tehdä.
On sinänsä aika surkeata, että meillä esimerkiksi
Pääkaupunkiseudulla on paljon pulaa työntekijöistä ja
Tampereella metallimiehiä on hyvin vaikea saada eli kohtaanto
ei ole oikea, mutta tietysti on koulutusjärjestelmä,
joka siihen ensi sijassa vastaa. (Ed. Kangas: Se on pielessä!)
Täytyy sanoa, että on aika surkuhupaisaa se, että marjoja
tänne tulevat poimimaan Thaimaasta lentokoneella henkilöt
eivätkä suomalaiset itse poimi näitä marjoja.
Silloin kaikki ei voi olla aivan kohdallaan.
Tässä maassa on paljon tekemätöntä pienipalkkaista
työtä, ja se kaikki työ pitäisi
saada tehtäväksi. Tässä suhteessa
tämä kokeilu pitäisi ulottaa kaikkiin
suomalaisiin. Sitä palkkaa voisi vaikka pikkuisen pudottaa,
jos halutaan jostakin säästää,
siinä mitä palkkatasoa tuetaan, niin että se
kohdistuisi kaikkein pienimpiin palkkatasoihin, mutta tällä tavalla
pidettäisiin siitä huolta, että mahdollisimman
moni voisi käyttää tätä (Puhemies
koputtaa) järjestelmää, koska työtön
ihminen on se kaikkein kallein ihminen, ei työllistetty,
vaikka sitten tuella työllistetty.
Kyösti Karjula /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä kyseinen matalapalkkatyön
tuen liikkeelle saaminen on erittäin merkittävä asia.
Se on ennen kaikkea merkittävä asia palvelutyön
lisäämisessä. Me olemme keskustelleet
menneinä vuosina muun muassa kotitalousvähennyksen
merkityksestä. Se on osoittautunut erittäin hyväksi
palvelutyön lisääjäksi. Aivan
samalla tavalla on nähtävissä, että tämän
matalapalkkatyön tuen käyttöönotto
tulee vaikuttamaan ennen kaikkea palvelutyön lisääntymiseen.
Siinä mielessä toivon, että nyt tätä ensi vuoden
alusta käyttöön otettavaa käytäntöä arvioidaan
nimenomaan siinä suhteessa, voidaanko tätä laajentaa
myös muihin ikäryhmiin. On ymmärrettävää,
että tämä jo vanhentuva työikäinen väestö vaatii
ja tarvitsee ensisijaisesti kannustimia, mutta on huolellisesti
harkittava, voidaanko tätä laajentaa ja ennen
(Puhemies koputtaa) kaikkea katalysoida niin, että myös
nuoret pääsevät paremmin palvelutyöhön
käsiksi.
Esa Lahtela /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä on yksi vippaskonsti
taas, ja minä en hirveän paljon tähän
usko sinällään. Tämä maksaa
hirveän paljon, ja kuitenkin tässä tulee
samanlaisia ongelmia kuin missä hyvänsä tämmöisessä tukimuodossa.
Mietitään nyt vaikka semmoista henkilöä,
jolla on tällä hetkellä palkka 1 950
euroa, ja nyt sitten toivon mukaan uusi tupokin syntyy ja siinä tulee
korotukset. Mitä sitten tapahtuu tälle ihmiselle,
kun hänen palkkansa nousisi — toivon mukaan liitot
neuvottelevat hyvän sopimuksen? Tämä antaa
signaalin siihen suuntaan, ettei kannata palkkoja hirveästi
nostaa, muuten putoaa johonkin loukkuun. Sen takia nämä tämän
tyyppiset hommat eivät välttämättä anna
sitä parasta tehokkuutta, mitä voisi odottaa.
Toisaalta tähän kytkeytyy sekin ajatus, että kun
yksi ongelma isommalla työnantajalla on se tulevan ajan
oikeuden maksatus ja se tulee säilymään,
jos sattuu jäämään työkyvyttömäksi,
sen takia ikääntyneen henkilön työssä jatkaminen
on monesti kiinni siitä, että työnantaja
ei halua sitä, koska ovat nämä tulevan
ajan oikeus -eläkemaksut.
Markus Mustajärvi /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun kuuntelin kokoomuksen edustajien puheita,
niin tuli kyllä semmoinen olo, että he näillä puheilla
tekevät itsensä hallituspuolueena täysin
tarpeettomaksi. Ei ole pitkä aika siitä, kun he
ylistivät hallituksen veropolitiikkaa; nyt he ylistävät
hallituksen työllisyyspolitiikkaa. Mihin ihmeeseen teitä jatkossakaan
tarvitaan hallituksessa, jos keskusta ja demarit harjoittavat täysin
kokoomuslaista politiikkaa kahdella näin tärkeällä politiikkalohkolla?
Mutta ministeri Filatov sanoi jokin aika sitten, että ei
matalan tuottavuuden tukimalli eivätkä puheet
matalapalkkatuesta, kumpikaan, ole oikeita käsitteitä.
Minä kysyn ministeri Heinäluomalta, kumman käsitteen
taakse hän kallistuu, sen vuoksi, että matalalla
tuottavuudella ja matalalla palkalla ei ole mitään
tekemistä keskenään.
Toinen kysymys: Näkeekö ministeri Heinäluoma
mitään ristiriitaa siinä, että hän
ay-miehenä taisteli työntekijöitten parempien
palkkojen puolesta ja nyt hän sosialidemokraattien puheenjohtajana
ja valtiovarainministerinä on hyväksymässä semmoista
mallia, jossa työnantajalle tulee julkisen sektorin tukea
sillä perusteella, että maksettava palkka on riittävän
alhainen?
Aulis Ranta-Muotio /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämän lakiesityksen mukaan
tuki on kaikkien yritysten saatavilla yhtäläisesti,
siinä ei ole toimialakohtaisia rajoituksia. Vaikka siinä on
Tilastokeskuksen aika hyviä arvioita tuen saajien määristä,
ei ole kuitenkaan mitään arviota, mille toimialoille
tämä painottuu. Kysyisin ministeri Heinäluomalta, onko
tästä mitään arviota. Täällä ed.
Karjula viittasi siihen, että palvelualoille todennäköisesti
se painottuu.
Reijo Paajanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Työllisyyden parantaminen on välttämätöntä talouskasvun
aikaansaamiseksi ja niitten haasteitten hoitamiseksi, mitä meillä tulevaisuudessa
on.
Tässä matalapalkkatukijärjestelmässä,
jota nyt tuodaan tähän saliin, hallitus on hivenen
heikentänyt sitä ensimmäistä luonnosta,
mikä oli. Tässä ennen kaikkea vähimmäistyöajan
nosto heikentää myös niiden vanhempien
ja varttuneempien työntekijöiden asemaa, jotka
ovat työssäjaksamisen vuoksi päätyneet
tekemään lyhyempää työjaksoa.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minäkin olin tehnyt aivan saman havainnon
kuin ed. Mustajärvi, että matalalla palkalla ja
matalalla tuottavuudella ei välttämättä ole
yhtään mitään tekemistä toistensa
kanssa.
Minulle tuli keskustelua kuunnellessa mieleen, miten voi olla
palkka korkea ja nettotuottavuus äärimmäisen
alhainen. Se on saatu muun muassa sen ministerin toimesta, joka
meni Fortumin optiot hyväksymään.
Mikko Alatalo /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Sen verran ed. Sinnemäelle, että EK
eli suurtyönantajat eivät lähteneet näihin talkoisiin
mukaan, mutta se oli hyvä, että hallitus teki
viilauksia tähän matalapalkkatukeen vielä loppuvaiheessa,
ettei turhia porsaanreikiä tarvitse parsia. Työn
tarjonta kyllä tulee lisääntymään, matalapalkkatuki
parantaa työssä pysymistä. Mallissa on
hyvää sekin, että byrokratia vähenee,
kun tuki tarjotaan suoraan yrityksille. Ei se mikään
ihmelääke ole, ei tällä työttömyyttä ratkaista,
mutta se auttaa ikääntyneitä, matalasti koulutettuja
ihmisiä.
Samoin ed. Sinnemäki puhui nuorista. Siitä minä olen
itse huolissani, että se on kallis lasku, mitä me
vielä maksamme syrjäytyneistä nuorista.
On osa sellaisia nuoria, että he ovat tympääntyneitä kouluun
ja heitä ei saa enää koulunpenkille.
He haluavat päästä töihin. Vaikka
nuorten yhteiskuntatakuu auttaakin, vielä olisi toivottavaa ollut,
että tämä paketti olisi ollut suurempi
näille alle 25-vuotiaille ja yrityksiä tuettaisiin
vielä enemmän nuorten työllistämiseksi.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin totean ed. Mustajärvelle
oppositiopolitiikasta, että meillä on täällä kokoomuksessa
asialinja, suhtaudumme hallitukseen sen tekojen mukaan ja annamme tarvittaessa
myös tunnustusta.
Toiseksi, hallituksen tärkein lupaus on vähintään
100 000 uutta työpaikkaa vaalikauden loppuun mennessä.
Nyt näyttää siltä, että päädytään ehkä tuohon
60 000—80 000 työpaikan haarukkaan.
Olisi välttämätöntä panostaa
lisää, jotta alkuperäinen tavoite voitaisiin
saavuttaa. Nyt tämä matalapalkkatuki olisi sellainen
keino, jolla voitaisiin työllisyyden parantamisuralla nousta
selvästi korkeammalle. Sen vuoksi tähän
olisi pitänyt ja pitäisi panostaa enemmän
kuin mitä hallitus nyt esittää.
Kolmanneksi totean ed. Elolle, että emme ole vaatimassa
keppiä työttömille. Sen sijaan olemme
vaatimassa, että työnteko aina kannattaisi, ja valitettavasti
tämä ei ole nykypäivänä tilanne.
Kimmo Tiilikainen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Matalapalkkatuki on odotettu ja tervetullut
uudistus, ja se kohdistuu juuri siihen ikäryhmään,
jonka työllistymisedellytykset ovat heikoimmat ja jonka
on vaikeinta päästä takaisin työn
syrjään kiinni, jos edellinen työ on
alta mennyt.
Ed. Mustajärvi puhui, että tuottavuudella
ja palkalla on vähän tekemistä keskenään.
Itse asiassa monta kertaa siltä tuntuukin, että meidän palkkakehityksemme
ja tuottavuuskehityksemme eivät ole vastanneet toisiaan.
Sen sijaan tuottavuudella ja palkanmaksukyvyllä on paljonkin tekemistä yritysmaailmassa,
ja tämä uudistus nimenomaan parantaa työnantajan
palkanmaksukykyä alentamalla sivukuluja.
Ed. Esa Lahtela esitti huolen siitä, tuleeko tähän
kannustinkynnyksiä. Malli on liukuva, ja esimerkiksi kun
tuki on korkeimmillaan 220 euroa, niin tässä ed.
Lahtelan esittämässä 1 950 euron palkassa
se taitaa olla 27,50 kuukaudessa, joten siinä ei ole enää suuresta
tuen menetyksestä kyse, jos sitten tuon kynnyksen yli mennään.
Eli liukuvalla mallilla on tämmöiset kynnykset
pystytty välttämään.
Reino Ojala /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Totean aluksi ed. Elolle, että työnetsijäkokeilu
ei ollut kallis. Se oli tehoton ja epäonnistunut kokeilu,
mutta siinä maksettiin vain niistä työpaikoista,
jotka löytyivät. Niitä oli muutama kymmen,
ja se ei maksanut paljon mitään.
Arvoisa puhemies! Kaikki keinot täytyy käyttää hyväksi
silloin, kun työttömyyttä koetetaan nujertaa,
vaikkakin tähän matalapalkkatukeen liittyy epäilyksiä ainakin
niillä ihmisillä, jotka ovat ikänsä tehneet
töitä sen puolesta, että ihmisille maksettaisiin
kunnon palkkaa. Esimerkiksi kaupan ala takoo erinomaisen hyvää tulosta
tänä päivänä, ja nyt
me rupeamme sitä hyvää tulosta tekevää kauppaa
tukemaan siinä, että se maksaa pieniä palkkoja.
Se pikkuisen herättää epäilyksiä,
mutta toivottavasti tällä löytyy töitä.
Arvoisa puhemies! Sitten haluaisin todeta sen, että yli
55-vuotiaitten ihmisten työttömyysturvaa pitäisi
tässä yhteydessä myöskin käsitellä. Jos
he työllistyvät yli 36 viikon ajaksi, heidän työttömyysturvansa
arvioidaan uudestaan, ja jos he ovat työssä vaikka
50 viikkoa, heille voi tulla 5 vuotta eteenpäin sitä alennettua
turvaa, kun he aikaisemmin ovat kymmeniä vuosia tienanneet sitä korkeampaa
turvaa, ja se on epäoikeudenmukaista. Tästä on
selvät esitykset olemassa, mutta ne makaavat tämän
talon sosiaali- ja terveysvaliokunnassa.
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! Täällä on käyty
hyvä ja monipuolinen keskustelu, jossa oikeastaan tämän ajatellun
tuen kaikki puolet ovat tulleet esille. Tämä keskustelu
on tietenkin tässä valmisteluaikana käyty
myös hallituksen sisällä, miten löytyisi
semmoinen ratkaisu, joka tuottaisi nämä halutut
hyvät tulokset ilman sivuvaikutuksia tai vääristymiä tai
uudenlaista keinottelua.
Tämän ajattelun tuloksena on nimenomaisesti tullut
se, että tuki kohdennetaan juuri ikääntyvien
työntekijöiden auttamiseen ja toisaalta se on luonteeltaan
liukuva, ettei tule sellaisia rajoja, jotka johtaisivat siihen,
että lopputuloksena on, että tietyn palkkaisia
ei sitten, jos palkka nousee, haluta enää pitää töissä.
Niin kuin ed. Tiilikainen sanoi, tämä liukuva
malli tietysti turvaa sen, että ei tule tämmöisiä kynnyksiä,
vaan palkkaratkaisut tapahtuvat niin kuin ne työmarkkinoilla
tapahtuvat, sopimalla, ja tällä ei ole palkkaratkaisuja
ohjaavaa merkitystä.
Sitten tässä on jonkun verran ehkä vanhasta muistista
käyty keskustelua näistä aikaisemmista
malleista, joista on pitkään myös täällä puhuttu.
Tämähän ei oikeastaan enää ole
matalapalkkatyön tukimalli. Voi sanoa, että tältä osin
hallituksen lakiesityksellä voisi olla toinenkin otsikko,
jossa voisi lukea "ikääntyvien työntekijöiden sosiaaliturvamaksujen
alentaminen". (Ed. Pulliainen: Miksei niin ole?) — No,
tähän muotopuoleen ei ole sillä tavalla
kiinnitetty huomiota. — Mutta jos tässä salissa
halutaan katsoa, mikä tämän sisältö on,
niin kyllähän tämän sisältö on
se, että ikääntyvien työntekijöiden
sosiaaliturvamaksuja alennetaan ja sitä kautta tuetaan
heidän työelämässä pysymistään
ja tehdään henkilöstöstä huolehtiminen
myös 50 vuoden jälkeen työnantajalle
hivenen houkuttelevammaksi — tai voi sanoa, että aika
paljonkin houkuttelevammaksi — näissä ryhmissä kuin
se tällä hetkellä on ollut.
Sitten on tämä mahdollisuus laajentaa, josta on
kysytty myös, voidaanko laajentaa. Uskon, että tämä ratkaisu,
joka nyt eduskuntaan esitetään, on joka suhteessa
erittäin järkevä tapa aloittaa tämä kokeilu,
eli tehdään se selvästi rajatulle joukolle,
sille ryhmälle, jossa työllisyysongelmat ovat
kaikkein suurimmat, eli 54-vuotiaille ja siitä eteenpäin.
Niin kuin mainitsin, heidän työllisyysasteensa
on dramaattisesti huonompi kuin 50-vuotiailla tai sitä nuoremmilla.
Kun se kohdennetaan voimakkaasti tähän ikäryhmään,
saadaan myös tukitaso nousemaan sellaiseksi, että sillä on
aitoa vaikutusta, että se ei valu vaan yleiseksi rahaksi,
vaan että se todellakin on tuntuva tässä ryhmässä.
Jos mentäisiin yleiseen järjestelmään,
joka olisi iästä riippumaton, tultaisiin aika olemattomiin
vaikutuksiin, puhuttaisiin prosenttiyksikön ja 4 prosenttiyksikön
välillä olevista tukimääristä,
joilla ei tietenkään sitten enää näin suurta
vaikutusta olisi. Myös tämän kokeilun kannalta
se, että tässä on selvä kohdennus,
on varmaan paras vaihtoehto ja antaa meille jatkossa riittävästi
tietoa siitä, johtaako tämä toivottuihin
tuloksiin, voidaan suoranaisesti mitata, mikä on työllisyysaste
tässä 54-vuotiaita vanhempien joukossa.
Ed. Sinnemäki puhui sukupolvivaikutuksista, ja todellakin
se on tärkeä asia. Elokuun päätöksessä hallitus
päätti samalla lisätä selvästi
nuorten työllisyyteen tarkoitettuja rahoja tämän
nuorten yhteiskuntatakuun kautta. Käytännössä se tarkoittaa
sitä, että ensi vuoden aikana voidaan 24-vuotiaille
ja nuoremmille viime kädessä yhteiskunnan toimin
turvata työ-, koulutus- tai harjoittelupaikka. Meidän
nuorisotyöttömyytemmehän on laskenut
hyvin dramaattisesti viimeisten parin kolmen vuoden aikana. Ja tämä tavoite, joka
on tärkeä, että ihmiset oppivat elättämään
itsensä työnteon kautta, voi tämän
yhteiskuntatakuun kautta edetä, ja sitä kautta
se myös pitää tästä sukupolvioikeudenmukaisuudesta
huolta.
Kun tästä historiasta on paljon puhuttu, niin
on hyvä muistaa tämä koko historia. Tästähän,
lähdettäisiinkö hakemaan matalapalkkatyöhön
liittyvää tukimallia, käytiin keskustelua
vuoden 99 hallitusneuvottelujen yhteydessä. Silloin sosialidemokraatit
esittivät, että tämä olisi otettu
hallitusohjelmaan, ja silloin kokoomus ankarasti vastusti sitä.
Lopputuloksena oli, että kokoomuksen tahto toteutui. Niinpä,
kun ed. Zyskowicz kysyi, miksi nyt, olisi ollut huomattavasti helpompaa, jos
kokoomus vuonna 99 olisi kannattanut selvityksen tekemistä,
olisi mennyt vähemmän aikaa perusasioiden selvittämiseen
tässä yhteydessä.
Lopuksi voi sanoa, että erinomainen kiteytys, ed. Elo:
kyllä tätä kannattaa kokeilla.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Vaikka tälle esitykselle ei voikaan
antaa varauksetonta tukea niin kuin sille ensimmäiselle
esitykselle, jota tänään käsiteltiin,
tämä esitys on kuitenkin hyvin oikean suuntainen,
toki riittämätön, mutta oikean suuntainen
siinä mielessä, että tämä on
ensimmäinen avaus, jossa yritetään vaikuttaa
kysyntäpuolelle, kuten täällä ed.
Ala-Nissilä aikaisemmin sanoi.
Tämä koko työvoimapolitiikka, jota
Suomessa on harjoitettu viime vuosina, myöskin edellisten
hallitusten aikana, on osoittautunut siinä suhteessa varsin
tehottomaksi, että erilaiseen työvoimapoliittiseen
koulutukseen ja erilaiseen tukityöllistämiseen
on suunnattu valtava määrä rahaa, ensi
vuoden budjetissakin työvoimakoulutukseen 220 miljoonaa
euroa, työllistämiseen ja tukityöllistämiseen
252 miljoonaa euroa. Niillä on toki saatu jotain aikaan,
mutta perusidea on ollut se, että ainoa ongelma on ikään
kuin se, että kun ihminen jää työttömäksi,
niin hänelle pitää tarjota monenlaista
koulutusta ja sen koulutuksen voimalla hänestä saadaan
työkykyinen, niin että hän ikään
kuin työllistyy sen koulutuksen jälkeen avoimille
työmarkkinoille.
Valitettavasti ne, jotka ovat tätä asiaa vähän lähemmältä seuranneet — kuten
muun muassa itse olen seurannut, kun olen ollut työvoimapoliittisessa
koulutuksessa opettajana — tietävät, että totuus
on se, että osalle näin käykin, mutta osalle
tosiasiassa kursseilla käymisestä tulee ikään
kuin ammatti. Sen takia on äärimmäisen vaikea
ymmärtää niitä vasemmiston äärilaidoilta tulevia
puheenvuoroja, joissa heti epäillään,
että tässäkin esityksessä olisi
jonkin näköinen koira haudattuna, kun nyt ensimmäisen
kerran lähdetään siitä, että yritetään
sitä työllistämisen kynnystä alentaa.
Siinä suhteessa, kuten täällä ed. Elo
sanoi, tämä on ihan oikean suuntainen liike.
Olen myöskin sitä mieltä, että jos
tämä kohdennetaan vain tietylle väestöryhmälle,
niin hallitus on valinnut tässä aivan oikean väestöryhmän.
Toinen asia on sitten se, että olisi ollut kuitenkin viisasta — kuten
keskusta ennen vaaleja vaati 500 miljoonaa euroa tähän
pottiin, kuten kokoomuksen lakiesityksessä on esitettynä — että tähän
olisi sijoitettu enemmän varoja ja olisi nähty
se, että tässä on kyse muustakin kuin
pelkästään ikääntyvän
väestön aseman helpottamisesta tai ikääntyvän
väestön työllistymisen edistämisestä.
Siinä on kyse ylipäätään
siitä, että Suomeen luotaisiin paremmat markkinat
matalan tuottavuuden aloille.
Olen tässä useaan otteeseen kuullut erityisesti ed.
Mustajärven sanovan, että matalalla tuottavuudella
ja matalilla palkoilla ei ole mitään yhteyttä.
Voi olla, että julkisella sektorilla on tilanteita, joissa
niillä ei ole yhteyttä, mutta yksityisellä sektorilla
on varmasti niin, että jos on matala tuottavuus, niin siellä ei
pysty korkeaa palkkaa kovin pitkään maksamaan,
taikka yritys on konkurssissa.
Eli siinä suhteessa tilanne on väistämätön,
että palvelualoilla on olemassa merkittävä työllistämispotentiaali.
On rehellistä myöntää, että tämä nyt
esillä oleva esitys ei tule auttamaan tätä asiaa kuin
korkeintaan osaksi, koska on myöskin niin, että niihin
työpaikkoihin, jotka kaikkein tehokkaimmin tulisi luotua
tällä matalapalkkatukijärjestelmällä,
se ei ehkä kohdistu, ainakaan kaikissa tapauksissa juuri
oikeaan ikäryhmään.
Arvoisa puhemies! Siitä huolimatta, vaikka esitänkin
tässä näitä duubioita asiaan
liittyen, haluan vielä korostaa sitä, että tämä on
merkittävä päänavaus. En olisi
uskonut, että tämä johtaa edes tähän,
koska sosialidemokraattien asenne on ollut hyvin negatiivinen tätä esitystä kohtaan
alun
perin. Sitä on pitkin matkaa siirretty, moneen kertaan,
kuten ed. Zyskowicz mainitsi, sitä on myöskin
vesitetty, mutta siihen, että se ylipäätään
tuli ja nyt seurataan, mitä tässä tulee
tapahtumaan, täytyy suhtautua positiivisesti. Uskon oikeasti
niin, että tällä tulee olemaan kyllä työllistämisvaikutuksia,
vaikka se tavallaan työllistämistä edistävä summa
onkin kohtuullisen pieni, kun se on kai suurimmillaan 13 prosenttia
sivukuluista. Mutta siitä huolimatta sillä on
merkitystä, ja merkitystä on nimenomaan myöskin
sillä signaalivaikutuksella. Uskon, että tälle
löytyy käyttöä, eli suhtaudun
asiaan sinänsä positiivisesti. Toivon niin, että tämä ei
tähän jää, vaan kun tämä asia
on aloitettu ja kun tulokset, kuten uskon, tulevat puhumaan puolestaan,
sen jälkeen tätä on mahdollista toisessa
vaiheessa laajentaa koskemaan laajempaa väkiryhmää.
Riikka Moilanen-Savolainen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Nyt käsittelyssä oleva
hallituksen esitys laiksi väliaikaisesta työnantajan matalapalkkatuesta
vastaa omalta osaltaan paremman työllisyyden ja ikääntymisen
haasteeseen. Tämä laki jatkaa mielestäni
myös pääministeri Matti Vanhasen määrätietoista
talouspolitiikkaa. Lain perimmäinen tavoite on selkeä ja kannatettava.
Yli 54-vuotiailla on työelämässä vielä annettavaa.
Tämä laki yhdessä esimerkiksi nuorten
yhteiskuntatakuun kanssa kuvaa juuri sitä oikeaa ja ennakoivaa
päätöksentekoa.
Arvoisa puhemies! Työvoima vähenee ja ikääntyy
seuraavan parinkymmenen vuoden ajan. Suomalaisesta työvoimasta
poistuu vuosina 2006—2015 yhteensä 600 000
henkilöä. Ensi vuosikymmenen alussa nuoret ikäluokat
eivät enää riitä tyydyttämään
uuden työvoiman tarvetta. On siis aivan kohtuutonta, jos
yhteiskunnassamme ja työelämässämme
ei osata oikealla tavalla hyödyntää ammatillisesti
osaavia ja elämänkokemuksiltaankin rikkaita ikäluokkia.
Nyt siis Matti Vanhasen hallituksen toimesta annetaan selkeä kädenojennus
ja merkittävä taloudellinen tuki.
Lain tavoitteena on siis rohkaista työnantajia enenevästi
avaamaan työpaikan ovia ikääntyneille
henkilöille. Yksi syy on siinä, että Suomessa on
55—64-vuotiaiden työllisyys huono ja työllisyysaste
matala, se on huomattavasti huonompi kuin muissa Pohjoismaissa.
Ruotsissa ja Norjassa luku on noin 70 prosenttia, Tanskassa 60,
mutta Suomessa vain alle 50 prosenttia. Eron kurominen on siis hyvin
tarpeellista.
Hallitusohjelman ajatus matalan tuottavuuden työn tukemisesta
on nyt siis saamassa hyvin konkreettisen mallin. Viime vuoden lopussa 55—64-vuotiaita
suomalaisia oli noin 685 000, ja kun tähän
lisätään vielä pari ikäluokkaa,
nähdään, että matalapalkkatuen
piiriin kuuluvien ryhmä on varsin suuri. Sen työllistymisessä tapahtuvat
pienetkin muutokset parempaan suuntaan koskettavat siis hyvin helposti
tuhansia ihmisiä.
Matalapalkkatuen käyttöönotolle löytyy
hyvin päteviä perusteluja. Pitkäaikaistyöttömiä on yhä liikaa
ja työllisyysaste tavoitteisiin verrattuna alhainen. Keskeinen
idea on nyt parantaa työllistymisen mahdollisuuksia niitten
työttömien osalta, joiden työllistyminen
on vaikeinta. Taustalla on ajatus, että työttömyysongelma
on pahin heikosti koulutetuilla työttömillä,
joiden tuottavuus ei välttämättä vastaa
tämän päivän työelämän
vaativuustasoa.
Mielestäni suurimmat ponnistelut on vielä tehtävä käytännössä työelämässä ja
erityisesti asenteiden tasolla. Työnantajien ja työntekijöiden
tulisi vakavasti miettiä, miten työelämä mukautuu
tilanteisiin, joissa nykyistä enemmän kohtaavat
eri ikäluokat. Täysin ongelmaton tilanne ei ole.
Kun eduskunta käsitteli työelämäselontekoa,
valiokuntakuulemisessa esiteltiin yhden yrityksen luovuuden tuote.
Muun muassa hanoistaan tunnetuksi tullut Oras on loistavalla tavalla oivaltanut
uudenlaisia malleja seniorityöntekijöiden näkökulmasta.
Mielestäni työelämässä jaksamiseen
ja hyvinvointiin liittyvät ponnistelut ovat nyt siis entistä ajankohtaisempia.
Tässä kohtaa voi toivoa vain menestystä sosiaali-
ja terveysministeriön hallinnoimalle Veto-hankkeelle.
Tämän lain voimaantulon jälkeen tavoitteen saavuttaminen
jää merkittävästi työnantajien
ratkaisujen varaan. Tulisi huomata, että ikääntyneen
henkilön palkkaaminen tulee nykyistä selvästi
edullisemmaksi, ja tällaisen porkkanan pitäisi
houkutella. Hallituksen tarjoama porkkana tuo hyötyjä muillekin
kuin työnantajille. Mielestäni tärkeintä on,
että työpaikan löytyminen tapahtuisi
sitä vaille oleville. Työttömän
työllistyminen säteilee myös erittäin
myönteisiä vaikutuksia lähiympäristöön,
ja ne taatusti näkyvät ajan mittaan myös
kansantalouden kirjanpidossa.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys on tarpeellinen ja tarkoituksenmukainen.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! On helppo yhtyä noihin viimeisiin
sanoihin, joita edeltävä edustaja tästä lausui.
Totean ed. Elolle — hän tosin taisi juuri poistua — että vaikka
tuo työllisyysprosentti on mennyt meillä hyvään
suuntaan, niin edelleenkin tuo työttömyysaste
on aivan liian matala. Se tavoite, että päästään
75 prosenttiin, on vielä kaukana, ja sillä on
merkitystä meidän kansantaloudellemme, yhden prosenttiyksikön
merkitys on yli miljardin euron. Nyt puhutaan isosta asiasta.
Työllisyyden parantaminen on siis välttämätöntä,
jotta me saamme talouskasvua. Terve julkisen talouden turvaaminen
on äärimmäisen välttämätöntä tulevien
vuosien haasteissa, joista varmasti yksi merkittävin on
väestön ikääntyminen. Vain selkeä työllisyyden
parantaminen mahdollistaa myös verotuksen keventämistä jatkossakin.
Uskon, että näillä toimenpiteillä,
mitä täällä on tehty, siihen
päästään. Ja uskon, että tuo
jo ensimmäinen tänään agendalla
ollut asia tukee tätä.
On kiinnitettävä erityistä huomiota
yrittäjyyden kannustavuuden kohentamiseen ja työllistämisen
esteiden madaltamiseen. Yrittäjyyden kannustavuuden parantamisella
lisätään toisaalta yksinyrittäjyyttä ja
toisaalta työnantajana toimimista. Matalapalkkatuen tärkeimpänä tavoitteena
pitää tietysti olla tuo työllistäminen.
Tuon mallin etsiminen on vienyt oman aikansa. Täällä todettiin,
että kokoomus on sitä jarruttanut viime vuosituhannella,
ja se ei tietysti ole ollut hyvä asia. Onko tuo panostus
sitten ollut oikea, sen näemme. Alun perin odotettiin,
ja myös Suomen Yrittäjien kanta oli, että rahaa
uudistukseen käytetään jopa puoli miljardia,
mutta todelliseen muutokseen hallituksella ei ollut loppupeleissä uskallusta.
Käsittelyssä on nyt mitä ilmeisimmin — toivon
mukaan näin ei ole — puolitiehen jäävä uudistus,
jossa pääpaino on julkisen sektorin työntekijöiden
tukemisessa. Sen lisäksi on hankkeen käynnistämiseen
tuhrattu aikaa jo kauan ja hanke käynnistyy pari vuotta
myöhässä siihen nähden, milloin
tämä keskustelu tässä salissa
esiin tuotiin tällä eduskuntakaudella.
Suomen Yrittäjät ovat kovasanaisesti kritisoineet
hallituksen esitystä ja odottivat, että kerrankin
saataisiin rahoitusta, jolla oikeasti tuetaan pienien ja keskisuurten
yritysten työllistämistä. Mutta kuten
jo sanoin, tähän ei uskallettu ehkä täysipainoisesti
lähteä. Matalapalkkatuen olisi pitänyt
koskea erityisesti pieniä, 1—5 henkeä työllistäviä,
yrityksiä. Suurin kynnys noissa yrityksissä on
rohkeus palkata uusi työntekijä, vaikka työtä olisi
tarjolla. Ensimmäisen työntekijän palkkaaminen
koetaan pienissä yrityksissä suureksi kynnykseksi,
ja siksi sitä tulisi madaltaa sivukulujen huojentamisella.
Meillä Suomessahan on yli 200 000 mikroyritystä,
joista noin 120 000 on yksinyrittäjiä.
Yhden työpaikan syntyminen edes joka kymmenenteen näistä yhden
hengen yrityksistä tarkoittaisi reilua 10 000:ta
uutta työpaikkaa. Hallitus itse on arvioinut kokeilullansa toteutettavan
noin parituhatta henkilötyövuotta.
Jotta matalapalkkatuesta saataisiin paras hyöty sen
todelliseen tarkoitukseen eli työllistämiseen,
olisi tuki ulotettava kaikkiin ikäluokkiin. Kyllä meillä ihan
yhtä suuri ongelma on nuoressa väestössä,
että meillä ei saa jäädä enää sieltä joukkueita,
jotka eivät tässä yhteiskunnassa tuo omaa
panostaan, ja siihen on todella kiinnitettävä meidän
kaikkien äärimmäisen suuri huomio.
Tuo tuen raja 140 työtuntia on joltakin osin liian
korkea. Työllisyyden lisäämisen kannalta
rajan olisi pitänyt alentua 100 työtuntiin. 140
tuntiin rajaaminen leikkaa työllisyysvaikutuksia erityisesti
pienimmissä yrityksissä ja aloilla, joilla työntekijät
tekevät keskimääräisesti lyhyempää työviikkoa.
Vähimmäistyöajan nosto heikentää myös
niiden varttuneempien työntekijöiden asemaa, jotka
ovat työssäjaksamisen vuoksi päätyneet
tekemään lyhyempää työviikkoa.
Kuten jo aiemmin sanoin, tulevat hallituksen mallin suurimmat vaikutukset
kohdistumaan julkiseen sektoriin, erityisesti kuntakenttään.
Tämä ei ehkä kokonaisuudessaan ole tuen
osoittamiselle sataprosenttisen oikein osunut maali, mutta erinomainen
linja viedä tätä työllisyyspolitiikkaa eteenpäin.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Täällä ed. Satonen
kertoi, että tämä on matalan tuottavuuden
aloille tarkoitettu, ja yleensä kokoomus on esittänyt
tällaisia näkemyksiä. Kysyisin, mitkä ne
matalan tuottavuuden alat ovat. Onko esimerkiksi Prisman kassa,
joka on pätkätöissä ja hyvin
pienellä palkalla siellä, matalan tuottavuuden
alalla, kun kumminkin yritys on miljardiliikevaihdolla, taikka mitä ne
ovat? Sitten täällä myös kokoomus
esittää, että tämä on
hyvä esitys ja sillä voidaan sitten työttömyyttä alentaa,
jotta voidaan hyvätuloisten veroja laskea. Vähän
outoa puhetta, että osalta ihmisistä pudotetaan
palkkoja, jotta voidaan sitten toisten tuloveroa laskea.
Tämän esityksen tarkoituksena on tukea työllisyyttä.
Siinä mielessä se on mielestäni hyvää politiikkaa.
Kaikki työttömyyden vähentämiseen
tähtäävä toiminta on hyvä asia.
Pelkään kuitenkin, että matalapalkkatuesta
tulee työnantajille yksi tapa keinotella. Ettei vaan kävisi
niin, että jotkut työnantajat tulevat käyttämään
tätä tukea väärin. Kun piikki
on auki valtion rahoihin, hyvin tuottavilla aloilla ruvetaan väittämään,
että ala ei tuota, ja näin palkataan aina työntekijöitä matalapalkkatuella.
Olen huolissani siitä, että Suomeen muodostuu
tämän tuen myötä kaksi työntekijäluokkaa:
toiset tekevät työtä tuhannella eurolla
taikka vähän yli ja toiset työehtosopimuksen
mukaisilla palkoilla. Jo nyt meillä on yrityksiä,
jotka ottavat töihin ihmisiä vain työllistämistuella,
muita työntekijöitä ei halutakaan.
Arvoisa puhemies! Matalapalkkatuki on ajatuksena hyvä,
mutta siinä on paljon ongelmia. Yleensä ammattiliitot
lähtevät siitä, että kun ihminen
tekee työtä ja saa siitä palkkaa, sillä palkalla
pitää tulla toimeen, mutta tuhannella eurolla
ei tule toimeen. Työssäkäyvien köyhien
määrä tulee kasvamaan entisestään.
Pelkään, että tästä matalapalkkatukiaisesta
tulee melkoinen keinotteluviidakko, ja vielä kun matalapalkkakorvaus kohdentuu
niin, että mitä pienempi tulo, sen suurempi korvaus
tulee, niin tässä on suuri houkutus yrityksille.
Pääsääntönä pitäisi
olla, että nuoret töihin ja vanhemmasta päästä sitten
työelämästä ulos. Olisin myös
huolissani näistä, jotka ovat alle 50-vuotiaita,
sen alapuolella olevista ikäluokista. Heistä ei
tunnu oikein kukaan huolehtivan, ja he ovat kumminkin vielä useamman
kymmenen vuotta työelämässä mukana.
Jos he vieraantuvat työelämästä,
niin se maksaa vielä enemmän kuin jos niin käy
niille, jotka nyt lähestyvät kuuttakymppiä ja
jotka pistetään sitten erittäin pienillä palkoilla
tekemään töitä.
Ed. Ojalan huomio oli aivan oikea: jos esimerkiksi kuusikymppinen
ihminen nyt sitten pistetään tuhannella eurolla
tekemään töitä johonkin projektiin
ja sitten joutuu työttömäksi, siitä millainen
hänen työttömyyskorvauksensa on, kuinka
iso se on, pitäisi myös huolestua ja tuoda esitykset
samanaikaisesti.
Se on rehellistä puhetta, mitä täällä ed.
Ala-Nissilä totesi, että tämä on
Ahon hallituksen työreformin jatke, ja siitä on
myös kokoomus kyllä täällä iloinen.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Minä aion puhua hallituksen esityksestä eduskunnalle
laiksi väliaikaisesta työnantajan matalapalkkatuesta,
vaikka täällä esittelevä ministeri
kyllä puhui jostain muusta ja risti tämän hallituksen
esityksen aivan toiseksi.
Ensimmäiseksi minä haluan antaa palautetta ed.
Satoselle ja osin kiitoksenkin siitä, että pikkuhiljaa
alan saada kuvan, mitä tarkoittaa, kun sanotaan, että jollakin
henkilöllä on äärioikeistolaiset
mielipiteet. Hän hyvin yksioikoisesti leimasi näin,
että julkisen sektorin työntekijät ovat
niitä, joiden tuottavuus on alhainen, ja sitten sanoi samaan
hengenvetoon, että yksityisellä sektorilla tällainen
meno ei kovin pitkään onnistu. Mutta jos ajatellaan
julkiselta sektorilta esimerkiksi hoiva-alan työntekijöitä,
niin kenelläpä on kanttia sanoa, että he
tekevät matalan tuottavuuden töitä. Jos
ajatellaan yksityiseltä sektorilta kaupan kassaa, joka
täällä on moneen kertaan mainittu, niin
kaupan keskusliikkeet takovat satojen miljoonien voittoja, ja kuitenkin
se kaupan kassan palkka pysyy hävettävän
pienenä. Aivan sama tilanne on tarjoilijoilla ja siivoojilla.
Kyllä se suuri linja, mikä täällä on
mainittu, lähtee nimenomaan siitä, että aikoinaan
puhuttiin työreformista. Sillä keskusta onnistui
häviämään yhdet vaalit, ja luojan
kiitos, että hävisi. Sen jälkeen alettiin
puhua matalan tuottavuuden töistä, ja sen jälkeen,
kun käytiin tämä käsitteellinen
keskustelu, joka minun mielestäni piti käydä,
on puhuttu matalapalkkatuesta, ja se on rehellisempi ilmaisu tälle
mallille, koska tuki nimenomaan maksetaan matalan palkan perusteella,
ei millään muulla. Ed. Ala-Nissilä, niin
kuin on todettu, oli hyvin rehellinen siinä: sanoi, että tämä on
jatkoa työreformille, tosin suppeampi esitys, mutta kuitenkin
osa sitä. Minä olen ihan samaa mieltä.
Keskustalaiset tämän voivat myöntää, mutta
kuinkas on sosialidemokraattien laita? Se, että tässä nyt
yritetään avata periaatetasolla pää, on
käynyt hyvin ilmeiseksi. Ed. Karjula sanoi, että jatkossa
voidaan kohderyhmää laajentaa, elikkä kyllä tämä työreformistien
tavoite saada periaatteessa pää auki matalapalkkaisten
työmarkkinoitten laajentamiselle Suomessa toteutuu.
Tässä on puhuttu viime aikoina hyvin paljon siitä,
kuinka halutaan vastikkeeton työmarkkinatuki lakkauttaa,
unohtaen sen, että semmoista ei Suomessa ole olemassakaan.
Työttömällä saadakseen työmarkkinatukea
on jumalaton määrä velvoitteita. Jos
hän niitä velvoitteita ei täytä, niin
häneltä evätään työmarkkinatuki
määräämättömäksi
ajaksi, eli mitään vastikkeetonta tukea siinä suhteessa
ei ole. Mutta nyt on sitten. Hallitus on luomassa mallin ja vastikkeettoman tukimallin:
120 miljoonaa jaetaan työnantajille ilman tarveharkintaa.
Kysymys kuuluu, miksi tukea myös niitä yrityksiä,
jotka takovat kymmenien ja satojen miljoonien voitot.
On aika sinisilmäistä kuvitella, että jos
ne yritykset, jotka nyt jo tuottavat hyvin paljon, saavat julkisen
sektorin tukea, on mekanismi, jolla se tuki siirtyy sitten palkkoihin
sillä tapaa, että siitä seuraa työllistymistä.
Me olemme nähneet viime aikoina aivan riittävän
monta esimerkkiä, esimerkiksi kotikaupungissa Kemijärvellä Salcomp
ja Orion. Ympäri Suomen näitä ikäviä esimerkkejä on
kymmeniä ja kymmeniä. Ei kyse ole ollut siitä,
etteivätkö nämä yritykset tuottaisi. Salcomp
ja Orion tuottivat tavattoman hyvin. Niin ovat tehneet monet muutkin
yritykset, tuotantolaitokset, joiden tuotanto on lakkautettu tai siirretty
valtaosin muualle. Pelin henki on vaan se, että mikään
ei riitä. Tässä tilanteessa nyt ollaan
vastikkeetonta tukea siirtämässä lisää myös tämmöisille
yrityksille, joilla ei ole omista tekemisistään
mitään vastuuta, ei ainakaan suomalaisille työntekijöille
tai suomalaisille työttömille.
Ja edelleen, missä tilanteessa tätä mallia
nyt ajetaan sisään? Sitä ajetaan sisään
massatyöttömyyden aikana. Meillä on keskimäärin
290 000 työtöntä viime vuonna
ollut, eivätkä tänä vuonna lukemat
ole juuri sen alempia. Työllisyystavoite ei tule toteutumaan.
Meillä on jo maassa työssäkäyvä köyhälistö.
Kymmeniätuhansia on semmoisia ihmisiä, jotka tekevät
töitä, hoitavat velvoitteensa, maksavat laskunsa,
ovat hyvin tunnollisia, kuuliaisia kansalaisia, mutta sukanvarteen
ei jää mitään. Tämmöisessä tilanteessa
ei ole mikään ihme, että tietyn tyyppiset äärioikeistolaiset
ehdokkaat saavat vaaleissa hyvinkin suurta kannatusta. Minä veikkaan,
että esimerkiksi viime eduskuntavaaleissa Helsingissä nämä siirtymät
eivät tulleet yksinomaan siltä lähiöitten kansalta,
joka on toivonsa menettänyt, vaan hyvin paljon
pienyrittäjiltä, mutta myöskin
matalapalkkaisilta työntekijöiltä, jotka
ovat turhautuneet siihen, että vaikka he kyllä omat
velvoitteensa hoitavat, yhteiskunta ja palkanmaksaja ei tule vastaan.
Viime eduskuntakaudella otettiin käyttöön työnantajamaksujen
alentaminen eräissä kunnissa aluepoliittisena
toimena. Sosiaaliturvamaksu poistettiin vuoden 2003 alussa työnantajilta 20:ssa
Pohjois-Lapin sekä saariston kunnassa sijaitsevilta yrityksiltä.
Tämä sosiaaliturvamaksun poistaminen alensi työnantajamaksuja
kokeilualueella keskimäärin 4 prosenttiyksikköä.
Nyt on todettu, että mitään tilastollisesti
havaittavaa ja merkittävää vaikutusta
tällä kokeilulla ei ole ollut, mutta on ollut
pientä vaikutusta ja tätä kokeilua pitää jatkaa
ja laajentaa. Mutta silloin kun tätä kokeilua
tuotiin esille, aika monta keskustalaista poliitikkoa oli, jotka
sanoivat, että tämä malli ei vaikuta
mitään. Nyt kun kuuntelee keskustalaisia, niin
tämän pitäisi olla hyvinkin merkittävä, vaikuttava
ja periaatteellinen ratkaisu. Kuitenkin jos tämmöinen
4 prosenttiyksikön alenema sivukuluissa ei vaikuta mitään
ja jos se allekirjoitetaan ja hyväksytään,
silloinhan se tarkoittaa, että tästä kaarevasta
mallista, mikä nyt on laitettu 900 eurosta 2 000
euroon, leikataan ne kummatkin ääripäät
sitten pois elikkä jo sillä — jos tämmöistä logiikkaa
halutaan noudattaa, ja minun mielestäni pitäisi
noudattaa — itse asiassa kielletään ne työpaikkavaikutukset
osin, mitä tällä kokeilulla halutaan
saada aikaan.
Mutta olipa tämän mallin nimi mikä hyvänsä ja
vaikka nyt on pitkän väännön
jälkeen päätetty, että se koskee
kokoaikaisia tai lähes kokoaikaisia työntekijöitä,
niin se periaate ei muutu miksikään, mikä tässä on
mekanismi. Mekanismi on se, että työnantaja saa
tuen sillä perusteella, että työntekijälle
maksettava palkka on riittävän alhainen, ja tämän
luulisi olevan sosialidemokraateille hyvin hankala niellä.
Ensimmäinen
varapuhemies:
Asian käsittely keskeytetään.