4) Valtioneuvoston selonteko tielaitosuudistuksesta
Markku Laukkanen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Todellakin, kun eduskunta hyväksyi
lait Tiehallinnosta ja Tieliikelaitoksesta, hyväksyttiin
samalla myöskin kuusi lausumaa, joista ensimmäinen
koski omaisuuden jakoa, siis Tiehallinnon ja Tieliikelaitoksen kesken,
lähtökohtana, ettei synny markkinahäiriöitä.
Toinen koski henkilökunnan asemaa sillä tavoin,
että lähtökohtana oli edellytys, että henkilökuntaa
ei lomauteta, ei irtisanota eikä pakkosiirretä,
ja kolmas edellytti, että Tieliikelaitokselle merkittyä velkaa
valtiolle ei käytetä taloudellisena perusteena
henkilökunnan irtisanomiseksi. Sitten neljäs edellytti,
että Tiehallinto luovuttaa poliisille tämän
pyytämät tieliikenteeseen liittyvät tiedot
korvauksetta. Viides koski tämän uudistuksen seurantaa,
johon liittyy tämä selonteko. Eduskunta edellytti,
että hallitus laatii siirtymäajan päätyttyä eduskunnalle
selonteon tiehallintomuutoksen vaikutuksesta tiestön kuntoon,
liikenneturvallisuuteen ja tienpidosta valtiolle aiheutuviin eräisiin
kustannuksiin.
Tällainen selonteko nyt sitten on hallitukselta tänne
saatu. Liikenne- ja viestintävaliokunta on käsitellyt
selontekoa, hyvin perusteellisesti, rohkenisin sanoa: yli 30 asiantuntijakuulemista,
lisäksi kirjallisia lausuntoja. Arvostan erittäin
paljon sitä, että valiokunta pystyi hyvin perusteelliseen
työhön ja sai aikaan lopulta sitten vielä yksituumaisen
mietinnön, joka nyt eduskunnalle esitellään.
Koetan käytettävissä olevan ajan puitteissa
tiiviisti käydä eräitä pääkohtia
tästä mietinnöstämme nyt läpi.
Ensin eräitä huomioita tästä kilpailutilanteen toteutumisesta
ja markkinoiden toimivuudesta. Valiokunta katsoo, että tielaitosuudistus
on onnistunut ja uudistukselle asetetut tavoitteet on saavutettu.
Siirtymäkaudella kilpailu on toiminut kaikissa tienpidon
tuoteryhmissä ja markkinaosuuksien muutokset ovat tapahtuneet
hallitusti ilman häiriöitä tai vääristymiä.
Asiantuntijakuulemisessa on yleisesti arvioitu, että Tiehallinto
on onnistunut tienpidon markkinoiden avaamisessa hyvin. Jotta maanrakennusalan
kehityksen jatkuminen ja tasapainoinen kilpailutilanne markkinoilla
voidaan varmistaa, valtion tulee omistajana saadun selvityksen mukaan
edelleen viipymättä käynnistää toimet
Tieliikelaitoksen kehittämiseksi.
Hoitourakoiden kilpailuttamisesta ja sen osalta on valiokunnan
huomiota kiinnitetty siihen, että uudistuksen suurimmat
muutokset ja ilman muuta suurimmat haasteet kohdistuivat hoidon kilpailulle
avaamiseen. Tässä on tavallaan se ykkösasia.
On selvää, että Tieliikelaitoksella on oman
historiansa takia edelleen tavattoman vahva asema hoitomarkkinoilla,
ja hoitomarkkinoille on syntynytkin hyvin erityyppisiä,
erikokoisia yksityisiä yrityksiä runsaasti.
Valiokunta pitää hyvänä,
että kilpailun avaamisen yhteydessä Tiehallinto
laatii alan toimijoita kuultuaan hankintastrategian, jonka avulla
tavoitellaan alan tuottavuuden merkittävää lisääntymistä.
Tuottavuuden kasvuhan on keskeinen keino tyydyttää kasvavat
tienpidon tarpeet niukan rahoituksen oloissa. No, tämän
strategian keskeisiä elementtejä ovat aiempaa
suuremmat hankintakokonaisuudet, eri työvaiheiden yhdistäminen
saman sopimuksen piiriin, palveluntuottajan laatuvastuu, riskien
jakaminen, asiakaslähtöisyyden turvaaminen, uuden
teknologian hyödyntäminen ja innovaatiomahdollisuuksien
lisääminen. Tiehallinto on ilmoittanut valiokunnalle,
että Tiehallinto seuraa ja analysoi kilpailun toimivuutta
jatkossakin säännöllisesti. Valiokunta
korostaa tässä yhteydessä, että laatutaso
määräytyy käytettävissä olevien
budjettivarojen mukaan, ja kiinnittää tässä yhteydessä alleviivaten
huomiota laadun liikenneturvallisuusvaikutuksiin.
Henkilökunnan sopeutumisen osalta selonteossa todetaan,
että eduskunnan lausumassa edellytetty pitkä siirtymäaika
osoittautuu Tieliikelaitoksen henkilöstön sopeuttamisen
kannalta hyväksi ottaen huomioon varsinkin henkilöstön ikärakenteen.
Valiokunta kiinnittää lisäksi huomiota
siihen, että Tieliikelaitoksessa sopeutettavan henkilöstön
määrä osoittautui kuitenkin huomattavasti,
siis huomattavasti, suuremmaksi kuin valmisteluvaiheessa vuonna
99 arvioitiin ja mitä tuolloin myöskin silloiselle
valiokunnalle ministeriön puolelta kerrottiin. Selonteon
mukaan tämä johtui ennen kaikkea teiden hoitourakoissa vallitsevasta
kovasta hintakilpailutilanteesta. Valiokunta toteaa, että liikenne-
ja viestintäministeriö sitoutui sovittuihin henkilöstömääriin,
vaikka niistä myöhemmin kuitenkin poikettiin,
mikä johti taas sopeutettavien henkilöiden määrän
lisäyksen myötä henkilöstön
ennalta ilmoitettua suurempiin irtisanomisiin ja sopeuttamiskustannusten
kasvuun sen myötä.
Valiokunta katsoo, että tielaitosuudistus on kokonaisuudessaan
edennyt hyvin ja sen toteuttamisessa on mahdollisuuksien rajoissa
noudatettu eduskunnan sille asettamia ehtoja. Kuten valtioneuvoston
selonteossa on todettu, pitkä siirtymäkausi osoittautui
erittäin tärkeäksi ja hyväksi
henkilöstön sopeuttamisen kannalta ja antoi mahdollisuuksia
sitten myöskin tällaiseen lopputulemaan.
Tiestön kunnon ja liikenneturvallisuuden osalta todetaan,
että pääteiden laatutaso on pysynyt vähintäänkin
samana, paikoin hieman parantunut. Laatuvaatimukset määriteltiin
siirtymäkauden alussa jotakuinkin samoiksi kuin mitä silloisen
Tielaitoksen sisäisessä toiminnassa käytettiin.
Niiden tulkinta ja soveltaminen taas johti siirtymäkauden
alussa hiukan muuttuneeseen lopputulokseen vähäliikenteisellä tieverkolla. Aluksi
tapahtunut lievä notkahdus alaspäin on siirtymäkauden
aikana kurottu umpeen laatuvaatimuksia tiukentamalla. Mutta kokonaisuudessaan
laatu on nyt suunnilleen uudistusta edeltävällä tasolla,
rahoituksen niukkuudesta johtuvien priorisointien takia se on paikoin
alemmalla tieverkolla lievästi aiempaa alhaisempi mutta kuitenkin
asetettujen alempien laatuvaatimusten mukainen.
Liikenneturvallisuudesta toteamme, että se on kehittynyt
liikenteen määrän kehitykseen nähden
lievän positiivisesti. Kun kesän ja talven onnettomuuskehitykset
ovat lähes identtisiä, tielaitosuudistus ei ole
talviturvallisuuteen näin ollen vaikuttanut. Valiokunta
toteaa kuitenkin, että valtioneuvoston asettamia liikenneturvallisuustavoitteita
ei ole saavutettu, ja kiinnittää huomiota siihen,
että niiden saavuttamiseksi budjetissa on panostettava
tarpeeksi tiestön kuntoon ja liikenneturvallisuutta edistäviin
liikenneprojekteihin.
Toistaiseksi tielaitosuudistuksen kustannussäästöt
on jouduttu käyttämään siirtymäajan
sopeutustoimiin — sopeuttamiseen ja palveluprojekteihin
on käytetty siirtymäkauden aikana muuten yhteensä noin
100 miljoonaa euroa. Valiokunta kuitenkin korostaa, että jatkossa
on erittäin tärkeää, että nämä saavutetut
kustannussäästöt käytetään
alun perin suunnitellusti tienpitoon. Tämä on
lähtökohta. Tämä on tärkeää,
sillä tiestön huononemiskehitys on hädin
tuskin saatu pysäytettyä ja siltojen osalta huononemiskehitystä ei
ole edes pystytty pysäyttämään,
pikemminkin päinvastoin.
Selonteossa todetaan, että tielaitosuudistuksen tavoitteeksi
asetettu 50 miljoonan euron säästötavoite
toteutui hyvin. Tienpidon avautuminen kilpailulle ja siirtymäkauden
sopeuttamistoimien loppuminen ovat tuoneet tienpitoon vuositasolla
yli 60 miljoonan euron säästön. Valiokunta
korostaa selonteon lailla, että tulevien vuosien tienpidon
kannalta on olennaisen tärkeää, että uudistuksen
myötä syntyvät säästöt
voidaan käyttää tienpitoon. Tämä on
liikenneturvallisuuden ja koko tämän liikelaitostamisen
tavoitteiden kannalta hyvin keskeinen, olennainen asia.
Jatkotoimien osalta vielä muutama sana. Hallitusohjelman
mukaisestihan ministeriö asetti Tieliikelaitoksen organisaation
kehittämisen selvityshenkilön, joksi nimettiin
sittemmin edesmennyt pääjohtaja Mikko Talvitie.
Selvitystyön lähtökohdan muodosti laitoksen
nykyiseen organisaatioon liittyvien kehittämistarpeiden
selvittäminen siten, että eri kehittämisvaihtoehtoja
voitiin arvioida selvitystyössä esiin tulleiden
kehittämistarpeiden pohjalta. Tähän liittyen
oli erityisesti tarkasteltava Tieliikelaitoksen kilpailullisia liiketoiminnan
kehittämisen edellytyksiä sekä Tieliikelaitoksen
asemoitumista toimialan kilpailussa, ja selvitystyössä tuli
erikseen sitten arvioida Tieliikelaitoksen jatkamista nykyisellään ja
liikelaitosmallin kehittämistä sekä Tieliikelaitoksen
yhtiöittämistä, johon myöskin
selvitysmies Talvitie omassa suosituksessaan sitten päätyi.
Valiokunta kuuli tästäkin asiasta asiantuntijoita,
kävi keskusteluja ja totesi, että valiokunta ei tähän
asiaan määrittele kantaa mutta ei myöskään
sulje pois mitään vaan jättää asian
jatkovalmistelun sitten hallituksen tehtäväksi,
mutta halusi kirjata mietintöönsä kummastakin
mallista eräitä huomioita. Vastoin selvityshenkilön
raportin johtopäätöksiä asiantuntijakuulemisessa
on kannatettu myöskin liikelaitosmallia. On katsottu, että ei
vielä ole mahdollista tehdä lopullista analyysia
nykyisen organisaatiomallin menestymisestä ja että liikelaitosmallille
pitäisi antaa aito mahdollisuus näyttää potentiaalinsa.
Liikelaitosmallin raportissa esitetyt nykyiset rajoitteet on kuulemisessa
vahvistettu ja on katsottu, että ne tulisi poistaa selvityshenkilön
esittämällä tavalla pikaisesti. Liikelaitosmalli
jättää valtion omistajaohjaukselle enemmän
ja muitakin kuin liiketaloudellisia mahdollisuuksia toimia. Liikelaitos voi
kuitenkin verokohtelussa saada tiettyä kilpailuetua, joka
on otettava sitten huomioon voitonjaossa ja joka tietenkin saattaa
sitten vaikuttaa myöskin itse kilpailutilanteeseen. Asiantuntijakuulemisessa
on esitetty, että liikelaitosmallissa Tieliikelaitoksella
on velvollisuus tarjota tienhoitoa koko maahan, mikä voi
Suomen laajuisessa maassa olla merkityksellistä.
Puhemies! Yhtiömallista taas asiantuntijakuulemisessa
on katsottu, että Tieliikelaitos olisi mahdollisimman pian
saatava muutettua yhtiömuotoon. Tieliikelaitoksen yhtiöittämistä on
pidetty luontaisena, nyt aloitetun kehitysprosessin seuraavana askeleena,
koska vain osakeyhtiömuodossa Tieliikelaitoksen on mahdollista
olla muihin verrattavissa oleva toimija hyvin kilpailluilla maanrakennusmarkkinoilla.
Liikelaitosta ei voida pitää aitona riskinottajana
markkinoilla, koska valtio vastaa aina viime kädessä liikelaitoksen
velvoitteista. Tieliikelaitoksen yhtiöittämisen
on katsottu varmistavan maanrakennusalan kehityksen jatkumisen ja
tasapainoisen kilpailutilanteen markkinoilla. Kysymys on myös Tieliikelaitoksen
imagosta tasavertaisena alan toimijana. Tässä yhteydessä valiokunta
haluaa kiinnittää painokkaasti huomiota myös
siihen, että yhtiöittämiseen liittyy
myös eläkevastuiden täysi kattaminen,
siis kysymys, joka on kaikissa yhtiöittämisratkaisuissa
aikaisemminkin jouduttu tavalla tai toisella ratkaisemaan ja kattamaan.
Arvoisa puhemies! Kyseessä on tavattoman merkittävä,
suuri uudistus, iso asiakokonaisuus. Valiokunta perehtyi tähän
selontekoon huolella, ja kuten alussa totesin, arvostan tavattoman
paljon, että valiokunta kykeni aikaansaamaan yksimielisen
mietinnön ja nostamaan täältä mielestäni
hyvin relevantteja huomioita esiin arvioidessaan hallituksen selontekoa
tielaitosuudistuksesta.
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa herra puhemies! Valtioneuvosto antoi tielaitosuudistusta
koskevan selonteon eduskunnalle viime keväänä,
kuten tässä valiokunnan puheenjohtaja kertasi.
Liikenne- ja viestintävaliokunta on nyt kevään
ja alkusyksyn aikana kuullut yli 30:tä asiantuntijaa ja
valmistellut hyvin perusteellisen mietinnön tästä selonteosta.
Haluan kiittää valiokuntaa hyvin tehdystä työstä.
Selonteon mukaan tielaitosuudistus toteutui hyvin ja uudistukselle
asetetut tavoitteet myöskin saavutettiin. Sama näkemys
on esitetty nyt myös liikenne- ja viestintävaliokunnan
mietinnössä. Tielaitosuudistuksen lähtökohtana
oli tienpidon markkinoiden avaaminen erityisesti tiestön
hoidossa. Tässä on niin liikenne- ja viestintävaliokunnan
kuin valtioneuvostonkin mielestä onnistuttu. Tiestön
hoito oli uudistuksen alkuun saakka pitkälti Tielaitoksen
omaa työtä. Neljä vuotta kestäneen
siirtymäkauden aikana eli vuosina 2001—2004 hoidon
markkinat avautuivat vähitellen. Tienpidon tuotteiden hankinnasta vastaava
Tiehallinto on luonut kilpailuttamiskäytännöt
ja yhtenäiseen laatuun tähtäävät
tilausasiakirjat. Siirtymäkauden aikana Tiehallinto on sidosryhmiään
kuunnellen valmistellut hankintastrategian. On täysi syy
uskoa siihen, että tienpidon kilpailu toimii myös
tulevaisuudessa.
Pääteiden kunto on siirtymäkauden
aikana pysynyt samana ja paikoin parantunutkin. Alemman tieverkon
kuntoon puheenjohtajakin tuossa jo kiinnitti huomiota, mutta nyt
laatuvaatimuksia tiukentamalla on kunto myös alemman verkon osalta
saatu tyydyttäväksi. Tiehallinto on kehittänyt
asiakastyytyväisyyden mittaustapoja ja saa tienkäyttäjiltä säännöllisesti
palautetta. Laatuvaatimukset ovat nyt yhtenäiset. Kuluneen
kesän tyytyväisyystutkimukset vahvistavat sitä,
mitä selonteossa keväällä esitettiin.
Valiokunta tähdentää mielestäni
aivan oikein mietinnössään sitä,
että markkinoiden toimivuus on varmistettava jatkossakin.
Valiokunta viittaa maanrakennusalan eettisiin ohjeisiin, joiden
mukaan tarjouspyynnöissä ja tarjouksissa tulisi
ilmoittaa urakan hoitamisessa käytettävät
tärkeimmät alihankkijat. Tiehallinto on tietoinen
tästä valiokunnassa esiin nousseesta puutteesta
ja valmistautuu sisällyttämään
hankinta-asiakirjoihinsa tavalla tai toisella maininnan aliurakoitsijoiden
ilmoittamisesta.
Liikenne- ja viestintävaliokunnan mietinnössä on
useita mainintoja liikenneturvallisuudesta. Pidän tätä hyvänä.
Mietinnössä todetaan, että uuden toimintamallin
omaksuminen ei ole heikentänyt liikenneturvallisuutta,
vaan pikemminkin liikenteen määrään
suhteutettuna turvallisuus on parantunut. Valiokunta toteaa, että liikenneturvallisuustavoitteiden
saavuttamiseksi budjetissa olisi panostettava riittävästi
tiestön kuntoon ja liikenneturvallisuutta edistäviin
projekteihin. Tästä olen valiokunnan kanssa yhtä mieltä.
Perusväylänpidon rahoituksen turvaaminen on ensisijainen
asia. Tämä on myös mitä parhainta
liikenneturvallisuuspanostusta.
Vaikka uusista ja suurista hankkeista yleensä aina
keskustellaan eniten, päivittäisen liikkumisen
turvaaminen olemassa olevilla väylillä on ensisijaista.
Ensin tulee huolehtia nykyisen väylästön
pääoma-arvon säilymisestä ja
sen jälkeen, jos ja kun varaa on, tulee aloittaa uusia
hankkeita. Tieverkko on kansallisomaisuuttamme, josta on huolehdittava.
Tielaitosuudistuksen myötä syntyneet säästöt
on nyt siirtymäajan päätyttyä mahdollisuus
kohdentaa täysimääräisesti tienpitoon. Pelkästään
hoitokustannusten alenemisesta kilpailun kautta vuosittain syntyvä säästö on
yli 40 miljoonaa euroa.
Eräs ennen tielaitosuudistusta puhuttaneista asioista
oli luonnollisestikin henkilöstökysymys, jo vuonna
2000 oli tiedossa, että Tieliikelaitoksen henkilöstön
määrää joudutaan sopeuttamaan.
Valiokunta on todennut sen, mikä selonteossakin jo keväällä todettiin,
että sopeutettavan henkilöstön määrä oli
todellisuudessa suurempi kuin alun perin ennakoitiin. Sopeuttamisen
keinoista on osapuolten kesken kuitenkin pystytty sopimaan. Tässä ovat
olleet merkittävänä apuna valtion talousarviossa
sopeuttamiseen varattu määräraha ja sen
mahdollistamat tukipaketit. Tietenkin on niin, että näin
suuressa asiakokonaisuudessa ja uudistuksessa on aina myös
kriittisesti asioihin suhtautuvia, mutta kokonaisuutena henkilöstön
kohtelu on mielestämme ollut asiallista ja hyvän
henkilöstöpolitiikan mukaista.
Arvoisa herra puhemies! Aivan lopuksi, valiokunta on listannut
Tieliikelaitoksen kehittämisvaihtoehtojen eli liikelaitosmallin
ja yhtiömallin hyviä ja huonoja puolia ottamatta
kantaa kuitenkaan selvästi kummankaan mallin puolesta. Omalta
puoleltani voin nyt tässä yhteydessä todeta,
että liikenne- ja viestintäministeriö tulee
nyt perehtymään näihin eduskunnan näkemyksiin tässä asiassa
ja tekemään sitten valmistelutyötä tältä pohjalta.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ennen kuin valiokunnan puheenjohtaja poistuu,
täytyy kiittää häntä hyvästä työstä ja
siitä, että saatiin mietintö yksimieliseksi
ja myöskin opposition edustajien kantoja on saatu kirjattua
sinne. Tietysti tiukempiakin kantoja olisi ollut mahdollisuus ottaa,
mutta ainakin itse lähdin siitä, ja ymmärsin
myös, että ed. Pulliainen ja ed. Kangas lähtivät
siitä, että mieluummin yksimielinen mietintö,
jossa suhteellisen tiukasti otetaan niitä realiteetteja
esiin, mitkä tässä uudistuksessa ovat
tulleet esiin. Kiitos vielä puheenjohtajalle siitä!
Arvoisa puhemies! Kun eduskunta käsitteli tielaitosuudistusta
silloin vuonna 2000, valiokunta ei ollut ihan yksimielinen. Itse
olin toisella kannalla lähinnä henkilöstön
osalta. Silloin kun tehtiin näitä erilaisia lausumia
kuusi kappaletta, tämä toinen lausuma oli osoittautunut
ongelmalliseksi. Työoikeuden asiantuntijoitten mukaan ministeri
ilmeisesti sitten suoritti irtisanomisen sillä tavoin,
että se tapahtui siirtymäkauden aikana, kun oma
käsitykseni oli silloin se, että se olisi tullut
toteuttaa silloin, kun siirtymäkausi päättyy,
mutta tämä muotoilu ehkä antoi sitten
jonkinlaista selkänojaa ministerin päätöksille.
Tähän henkilöstöasiaan mitä ilmeisimmin
ed. Pulliainen tulee omassa puheenvuorossaan puuttumaan, tähän
alioikeuden päätökseen, joka on hiljakkoin
tullut. Itse en ole sitä vielä nähnyt,
mutta ilmeisesti ed. Pulliainen ottaa tältä osin
sen esille.
Arvoisa puhemies! Kun mietinnössä todetaan,
että tämä uudistus onnistui ja asetetut
tavoitteet saavutettiin, tietysti varmasti näin on. Se riippuu
vaan siitä vähän, kenen näkökantilta
sitä katsotaan — tämä on oma
toteamukseni tähän.
Hoitourakoiden kilpailuttamisesta haluaisin tuoda esiin sen
ja painottaa, kun ministeri on paikalla, myös sitä,
että on tullut esiin se, että kun on liian suuria
urakoita, pienet yritykset eivät pääse mukaan
kilpailuun. Niin kuin ministeri totesi, tarjouksiin tulee sisällyttää maanrakennusalan
yleisten
ohjeistusten mukaisesti tulevaisuudessa myös tärkeimmät
alihankkijat. Tämä on minun mielestäni
erittäin tärkeää sen johdosta,
että tarkoitus ainakaan alun perin ei ollut se, että kilpailun
voittaisivat ikään kuin sellaiset kermankuorijat,
jotka itse eivät suorita mitään töitä vaan
teetättävät ne kaikki muilla. Jonkinlaisia
viitteitä tähän suuntaan erään
asiantuntijan kuulemisessa ainakin minun mielestäni saatiin.
Tietysti hän hyvin kauniisti esitti, mutta arvio on, että jonkin verran
sellaista kilpailuttamista myöskin aliurakoitsijoiden osalta
on, ja vaarana on se, että kun kilpailutetaan liikaa, silloin
saattaa käydä kyllä joittenkin urakoitsijoiden
kohdalla niin, että edessä on konkurssi. Kilpailuttamisessa
aina pitää muistaa myös se, että sillä,
joka tekee sen työn, on elämisen mahdollisuuksia.
Arvoisa puhemies! Kun täällä on puhuttu
aika paljon tiestön kunnosta ja valiokunta otti kantaa liikenneturvallisuuskysymykseen
samalla, tässä yhteydessä voi todeta
sen selonteosta, että eräässä kohtaa
todettiin siitä, kun oli tiemestariaika entisaikoina ja
tiemestareille oli kunnia-asia se, että tiet olivat erittäin
hyvässä kunnossa. Sitä selonteossa hieman
arvosteltiin, minä en sitä voi oikein ymmärtää.
Mutta nyt on kyllä käynyt ilmi se, ainakin on
väitetty näin, että jos aliurakoitsija tekee
liian hyvän työn, niin siitä nämä kuuluisat tarkastajat
joskus jopa huomauttavat, että taisit saada liian kovan
hinnan, kun noin hyvää laatua teet. Kun tarjouskilpailussa
Tiehallinto määrittelee laatutason, näyttää siltä,
että kun alemman tiestön osalta laatuvaatimuksia
on alennettu, niin myöskin tämän urakoitsijan
pitäisi ymmärtää lähteä liikkeelle
esimerkiksi vasta silloin, kun on tullut lunta ja on 15 senttiä auraamatonta
lunta siellä. Se tuntuu joskus talonpoikaisjärjen
vastaiselta, kun miettii, mitä se aiheuttaa myöhemmin: tulee
polanteita, ja sitten kun tulee suvikeli, silloin tiestön
kohdalla saattaa tulla hyvinkin paljon liikenneonnettomuuksia.
Nopeusrajoitusten ja painorajoitusten seuraus on kyllä se,
että ne heikentävät maaseudun elinoloja
ja vaikeuttavat nimenomaan peruselinkeinon harjoittamista. Viime
vuosina on keinotekoisesti nostettu 8 tonnista 12 tonniin painorajoitus, ettei
niin usein tarvitsisi niitä merkkejä tienvarsiin
laittaa.
Kun on puhuttu siitä, miten on käynyt tieverkoston
kohdalla, niin asiantuntijoitten mukaan viimeisten viiden vuoden
aikana eli sinä aikana, kun tämä uudistus
on ollut voimassa, tiestön pääoma-arvo
on joka vuosi heikentynyt noin 100 miljoonaa euroa. Minun mielestäni
se on kyllä jo aika arveluttavaa valtion omaisuuden hoitoa. Toivoisin,
että ministeri nyt ainakin pyrkisi siihen, että tämä teiden
rapistuminen saataisiin loppumaan. Minun mielestäni ei
ole mitään järkeä siinä,
mitä valtiovarainministeri itse täällä sanoi, että mieluummin
lyhennetään ulkomaista velkaa. Miksemme lyhennä väylävelkaa,
niin että saataisiin kunnon tiestö maaseudullekin
ja pystyttäisiin pitämään maa
asuttuna? Suurin piirtein noin 150 miljoonaa euroa lisää pitäisi
saada perustienpitoon, jolloin pystyttäisiin hieman parantamaan
nykyistä tilannetta.
Arvoisa puhemies! Ihan lopuksi yhtiömallista ja liikelaitosmallista,
joihin kumpaiseenkin otettiin jonkinlaisia näkökantoja,
niin kuin valiokunnan puheenjohtaja esitteli. Itse olen palauttanut mieleeni
niitä keskusteluja ja asiantuntijakuulemisia silloin viitisen
vuotta sitten, jolloin vakuutettiin, että minkäänlaisia
tarkoituksia ei ole lähteä yhtiöittämään
pitkään aikaan, ennen kuin nähdään,
millä tavoin tämä liikelaitossysteemi pelaa.
Itse olen kyllä liikelaitosmallin kannalla ainakin toistaiseksi,
koska kokemuksia on myös siitä, millä tavoin
tämän talon ohjaus säilyy sen jälkeen,
jos yhtiöitetään. Suomen Posti Oyj on tyypillinen
esimerkki siitä, että silloin kun yhtiöitetään,
eduskunnan sananvalta ei ole muuta kuin lainsäädännössä enää eli
silloin tämän talon määräykset
määrättyihin asioihin loppuvat. Voi sanoa
näin, että olisi valitettavaa, jos Tieliikelaitoksen
osalta kävisi tällä tavoin, koska kuitenkin on
hoidettava tiestö koko maassa. Aina silloin kun on yhtiöittämisestä ja
yhtiöstä kyse, on vaarana se, että reuna-alueet
häviävät.
Harry Wallin /sd:
Arvoisa ... — Niin, pitää sanoa nykyään
"herra puhemies", koska valtiopäiväneuvos Aaltonen
sanoi minulle, että ei ole hyvä tapa sanoa "arvoisa
herra puhemies". Hän lähetti siitä kirjoittamansa
kolumnin.
Herra puhemies! Tämä liikelaitostaminen Tielaitoksessa
oli suuri prosessi ja pitkäaikainen prosessi. Oikeastaan
vaalikaudella 95—99 se oli ensimmäisen kerran
esillä, ja silloinhan eduskunta sen tyrmäsi ja
asia jäi hautumaan. Silloin eduskunnan enemmistö ei
tukenut liikelaitostamista. Sitten uudelleen Lipposen kakkoshallituksen
aikana asia nostettiin esille ja se tuli hallituksen yksimielisenä esityksenä meille
liikennevaliokuntaan aikanaan. Täytyy sanoa, että se
oli sen vaalikauden ehkä isoimpia ja vaikeimpia asioita
viedä läpi. Toki olin sitten ed. Vistbackan kanssa yhdessä vastalausetta
tekemässä, joten vastuun kantoi silloinen puheenjohtaja,
josta tiedettiin, että se vastuun kanto ei ollut hänelle
kovin helppo, mutta hän teki hallituspuolueen kansanedustajana
sen velvollisuuden, mikä puheenjohtajalle kuuluikin.
Oikeastaan silloisen vastalauseen lähtökohtana
oli kaksi asiaa: henkilökunnan työsuhteen turvaaminen,
koska keski-ikä oli lähellä 50:tä vuotta,
eläkepoistumaan saakka sillä lailla, että kilpailuttaminen
olisi alkanut asteittain vain luonnollisen poistuman kautta, ja
toisena tämä, mihin ed. Vistbacka viittasi, eli
hoitourakoiden kilometrimäärät eli se,
kuinka suuria hoitourakoita pannaan tarjouskyselyyn. Halusimme vastalauseessa,
että pienet yrittäjät pääsisivät
mukaan teiden kunnossapitoon. Silloinhan lopputulos oli tyrmäävä.
Kuitenkin aika moni eduskunnasta lopullisesti äänesti
vastaan, mutta hallituksen esitys meni täällä täysistunnossa
lävitse eli lähdettiin tähän
liikelaitosaikaan. No, onneksi siinä saatiin aikaan sellainen
kompromissi, että tähän tuli tämä siirtymäaika
henkilökunnan osalta, koska sopeuttamisen tarve oli 1 500
henkilöä. Varmaan valiokunnan työllä oli
suuri merkitys, että voitiin avata valtionhallinnon avoimia
työpaikkoja myöskin Tielaitoksen sopeutettaville.
Tietenkin tämä siirtymäaika takasi sen,
että myöskin voitiin käyttää eläkepoistumamahdollisuutta,
mutta kuitenkin lähes 500 henkilöä irtisanottiin
viime heinäkuussa.
Nyt kun tosiaan tätä meidän mietintöämme lähdettiin
rakentamaan, tietysti yksimielisyyden kannalta oli tärkeätä,
että saataisiin yksimielinen mietintö. Sitten
lähtökohta oli se, että ne, jotka kannattivat
yhtiöittämistä, ja me, jotka kannatimme
liikelaitosmallin jatkamista kehittyneenä mallina, voimme
antaa periksi. Sovittiin, että näin ei oteta kantaa
sitten tässä valiokuntakäsittelyssä,
vaan annetaan ministeriön tehdä mahdolliset esitykset
sitten myöhemmin.
Varmaankin on näin, että maanrakennusalalla tämä kilpailu
on toiminut, mutta teiden kunnossapito ja hoitourakat ovat olleet
se ongelma, johonka me kansanedustajat, jotka olemme tuolta Kehä kolmosen
ulkopuolelta, olemme törmänneet puhelinsoittoina
jatkuvasti. Kyllä siinä ihan oleellinen muutos
on tullut vuoden 2000 jälkeen, niitä yhteydenottoja
on erittäin paljon. Tuolla rannikkoseudulla ei enää puhuta
siitä, koska lähdetään auraamaan,
vaan enemmän puhutaan, koska lähdetään
hiekoittamaan. Sään vaihtelut ilmastonmuutoksen
takia ovat nopeita, ja kunnossapitäjät, joita
ovat osaksi yksityiset, eivät ole pystyneet vastaamaan
siihen tarpeeseen, mitä haja-asutusalueiden elinkeinoelämä ja
kauppa on tarvinnut, puhumattakaan niistä ihmisistä,
jotka lähtevät näihin kuntakeskuksiin,
kaupunkikeskuksiin, töihin aamulla maaseudulta. Tämä on ollut
se akilleenkantapää.
Ainakin me, jotka vastustimme tätä liikelaitostamista,
uskoimme siihen, mistä löytyy se säästö,
etteikö se silloinen henkilökunta voisi säästää yhtä paljon,
jos niitä kunnossapidon normeja olisi alennettu. Eli sitä säästöä syntyi
siitä, kun ei enää tehty sitä laatua,
mitä aiemmin oli tehty, ja se 500 henkilöä,
mikä oli ylimääräistä, pantiin
sitten kävelemään. Siitähän
se säästö syntyi, ja sitä nyt
sitten käytetään.
Oikeastaan lainaisin kahta käytettyä puheenvuoroa,
jotka on käytetty huhtikuussa 2000. Ensinnä lainaan
silloisen liikenneministerin Olli-Pekka Heinosen lausuntoa: "Näen,
että nyt lähetekeskustelussa oleva organisaatiouudistus
on välttämätön toteuttaa tienpidon
kannalta. Uudistuksen lähtökohta on myöskin
se, että nyt ollaan tekemässä pysyvää organisaatioratkaisua
eikä mitään lyhyttä siirtymäkauden
ratkaisua matkalla osakeyhtiöittämiseen. Liikelaitostamiseen
organisaatiomuotona Tieliikelaitoksessa on sitouduttu." Tämä oli
silloisen liikenneministerin Olli-Pekka Heinosen tältä paikalta
pitämä puhe, jossa hän vakuutti niille,
jotka tätä muutosta ajoivat, että tässä ei
jatketa osakeyhtiömallilla, vaan tämä on
pysyvä ratkaisu. Näinhän myöskin
sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän enemmistö saatiin
tämän taakse. Sanottiin, että tämä on nyt
pysyvä malli ja tässä se sitten on.
Ed. Vihriälä, kun on paikalla, niin kerron,
että te käytitte tällaisen puheenvuoron:
"Ed. Wallin käytti hyvin perustellun ja asiallisen puheenvuoron,
ja oli aivan ilo kuunnella siinä mielessä, että siinä oli,
sanoisinko, vanha sosialidemokraattinen oikeudenmukaisuusnäkökulma,
jossa vielä tuotiin esille, että koko maan peruspalveluista
pitää kantaa huolta. Valitettavasti ed. Wallin
taitaa olla omassa ryhmässään huutavan ääni
korvessa, ettei se kanna pitkälle, kun näitä asioita
käsitellään." Nyt minä esitänkin
sitten vetoomuksen ed. Vihriälälle tämän
voimakkaan puheenvuoron jälkeen, että kun te tulette
nyt sitten puhujakorokkeelle, niin te tulette mukaan tähän
liikelaitosmallin kannattajiin, koska itse ainakin näen
muutaman seikan, mitkä puolustavat tätä liikelaitosmallia.
(Ed. Vihriälä: En minä tule korokkeelle! — Ed.
Laukkanen: Voisiko puhuja lukea uudestaan sen ed. Vihriälän
kommentin? — Hän saa tämän sitten,
henkilökohtaisesti ojennan sen hänelle.
Liikelaitosmallin tärkein peruste on se, että demokraattinen
ohjaus säilyy, nimenomaan tällaisessa palvelutuotannossa,
joka on aivan kautta maan tärkein, keskeinen palvelutuotanto
koskien liikennettä. Tämä on minun mielestäni
se tärkein seikka, miksi tätä kehittynyttä liikelaitosmallia
pitää tästedeskin puolustaa.
Toinen on se, että kun luin selvitysmies Talvitielle
tulleet lausunnot, niin siellä oli valtiovarainministeriön
kansliapäällikön Raimo Sailaksen lausunto,
jossa hän totesi, että valtiovarainministeriö ei
ole millään lailla varautunut eikä tule
varautumaankaan tulevaisuudessa siihen lisäeläketurvaan,
mitä tämä yhtiöittäminen
mahdollisesti vaatisi. Ja kun me saimme juuri paperin, että lisäeläketurvan
kustannukset ovat 31 miljoonaa euroa, plus 600 000 euroa
joka vuosi, ja kun valtiovarainministeriön kansliapäällikkö ilmoittaa,
että rahaa ei varata penniäkään,
ja tulevaisuudessakin vaaditaan lähes miljoona euroa vuosittain,
niin tämähän tarkoittaisi siinä tapauksessa
sitä, että niiden ihmisten, joita jo liikelaitosmallin
aikana on kuritettu, syntyneitä eläkkeitä leikattaisiin.
Oli hyvä, että tämä tieto saatiin, koska
tämä on nyt ministerillekin erittäin
tärkeä, kun te pohditte, miten tästä eteenpäin
mennään.
Mutta toivoisin, niin kuin toivoin eilenkin, koskien Rautatievirastoa — tai
silloinhan toive oli jo mennyt ohi — kuitenkin tässä vakaata
harkintaa, kun miettii näitä organisaatiomalleja. Kuitenkin
tämä demokraattinen ohjaus näinkin periaatteellisessa
palvelussa tulisi mielestäni säilyttää.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä oli aika tuskallinen
operaatio silloin puolenkymmentä vuotta sitten. Muistan,
kuinka monta kertaa jouduinkaan vedetyksi kölin alta tämän
asian yhteydessä sekä omassa ryhmässäni arvoisien
leidikansanedustajien toimesta, jotka olivat sitä mieltä,
että näin pitäisi tehdä, että sitten
myöskin hallituksen uskolliseksi soturiksi painostettuna
valiokunnan puheenjohtajana.
Nyt kun jälkeenpäin arvioi, mitenkä tämä kaikki
sitten meni, niin ensinnäkin voi todeta, että tekninen
suoritus sellaisenaan, siis se hallinnollinen jako Tiehallintoon
ja Tieliikelaitokseen, toteutui ilmiselvästi ihan asiallisesti
ja oikein, ei siinä ole mitään, ihan
niin kuin tässä mietinnössäkin
todetaan. Erittäin vaikea asia Tiehallinnon alla olleitten
maa-ainesvarojen järjestämisestä ja ohjaamisesta
erilaisiin varastoihin taisi sekin onnistua kohtalaisen hyvin. Siinähän
istui työryhmä, jonka tehtäväksi
tämä annettiin, ja rakennusneuvos Tervala teki
siinä ilmiselvästi aikamoisen työn yrittäessään
löytää ratkaisun eri intressitahojen
välillä.
Edelleen kilpailuttamisen tekniikan opettelu. Siinähän
oli kahdenlaiset mallit rinnakkain: avoimet kilpailut ja sovitut
urakat. Sekin ilmiselvästi on kai hoidettu teknisesti aika
hyvin, ja myöskin se, että löydettiin
se tapa, millä kilpailutetaan, lienee kohtuullisesti toteutunut.
Se, mikä on suuri pettymys, on se, että se tienhoitoluokitus
muklattiin tässä yhteydessä. Se oli jo
sitten pelisääntöjen vastainen operaatio,
niin kuin todetaan nyt yksimielisessä mietinnössä harvinaisen
selvästi ja moneen kertaan, ja sehän kävi
täysin selväksi, että tästä oli
juuri nimenomaan kysymys. No, sillä tavallahan hävitettiin
tietty vertailtavuus kokonaan pois. Nyt arvoisa ministeri ilmoitti,
että sitä on entrattu ylöspäin.
No joo, se on sitten toinen asia. Mutta kun on kysymys selonteosta,
tähän hallinnolliseen prosessiin ja eduskunnan
kannanottoon se ei vaikuta, ei yhtään mitään.
Sitten edelleen tämä säästöoperaatio.
Tämä on kyllä niin hieroglyfiä,
että sen enemmän hieroglyfiä ei ole mikään.
Siinä on täydellisesti hävitetty kaikki
vertailtavuus. Sillä sadalla miljoonalla eurolla, jonka
tämä sopeuttamisjakso kuulemma maksoi, on viimeistään
tuhottu kaikki vertailtavuus tässä suhteessa,
ja se nyt on vaan tapahtunut. Toivottavasti jatkossa näkyy
se, että se, mikä luvattiin, mitä tämä kilpailuttaminen
ja urakointijärjestelmän tähän
asteeseen vieminen on toiminnallisesti säästänyt,
sitten toteutuu myönteisesti.
Sitten tämä henkilöstön
asema. Siinähän liikenne- ja viestintäministeriö harvinaisen
yksiselitteisesti valiokunnassa erittäin monimutkaisen ja
hankalan prosessin jälkeen sitoutui siihen, että sopeutettavien
määrä on tämä ja sitten
sen enempää ei tapahdu mitään.
Sitten kävi niin, että ilmoitettiin selonteossa,
että jouduttiin tekemään tällaisia
lisäsopeutuksia — oliko se jonkun kilpailutilanteen
tai jonkun muun sellaisen johdosta. Edelleen katsottiin, että ollaan
oikeutettuja aloittamaan irtisanominen jo kesän 2004 puolivälissä.
Tämä asia vietiin Oulun käräjäoikeuteen arvioitavaksi.
Aivan erikoisen mielenkiintoista tässä oli se,
että kohteena oli se henkilö, jota oli käytetty
erityisasiantuntijana valiokunnassa, siis se aggressio kohdistui
häneen. Kun hän oli mennyt valiokuntaan kertomaan
kentän mielipiteitä, hänen kohdallaan
ei voinut menetellä muuten kuin että hänet
irtisanotaan ja mahdollisimman pian. Aika raskauttavaa.
Käräjäoikeus antoi viime viikolla
päätöksensä, ja sen päätöksen
mukaan irtisanomiselle ei ollut olemassa perusteita. Aikaisin ajankohta
olisi ollut siirtymäajan jälkeen, niin kuin ed.
Wallinkin tässä totesi aivan oikein, ja tämä oli
meidän mielipiteemme myöskin, koska siinä sanottiin selvästi,
että siirtymäajan aikana ei irtisanota ja sillä siisti.
Näitä toiminnallis-taloudellisia perusteita ei
ollut olemassa sen takia, että rakennusmestareita palkattiin
sinä kuuden kuukauden aikana töihin pilvin pimein.
Päätöksessä lukee, että asianomaiselle
rakennusmestarille velvoitettiin maksamaan korvausta yli 14 000
euroa eli reippaat 2 300 euroa jokaiselta kuukaudelta.
Jos tämä muutetaan nyt niiden 500:n kohdalle,
jotka ovat ilmeisesti tasavertaisuuden mukaan oikeutettuja saamaan
tämän 14 000 ja risat euroa korvausta,
niin lasku on 7 miljoonaa euroa elikkä 42 miljoonaa vanhaa
markkaa. Kannattipa potkaista aisan yli. Tämmöistä tämä on.
Eduskunnan tahdolla ja näillä prosesseilla, mitä täällä käydään,
ei tässäkään ollut sen suurempaa
merkitystä niin kuin ei ylipäätään
missään muussakaan. Virkamiehet tekevät
ja järjestelmät tekevät, mitä niitä huvittaa.
Erinomaisen hyvänä pidän sitä,
että tässä yksimielisessä mietinnössä liikelaitos-
versus yhtiömalli tyydyttiin siihen, että todettiin
näitä erityisiä näkökohtia.
Siinä liikelaitosmallissahan on se erityinen etu, että siinä säilyy
ohjausvalta tämän instituution toiminnassa koko
maassa, mitä yhtiömallissa ei ole olemassa.
Arvoisa puhemies! Vielä aivan lyhyesti totean tämän
rinnalle näistä eläkeasioista sen lisäksi, mitä täällä on
jo todettu, että Postin kohdallahan kävi sillä tavalla,
että Postin Eläkesäätiö lakkautetaan
ja tapahtuu sammon ryöstö elikkä siellä otetaan
rahaa 50 miljoonaa euroa ja vakuutus siirretään
Ilmariselle. Että sillä lailla.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan aluksi todeta sen, että on
erittäin hyödyllistä tarkastella Tielaitoksen
tilannetta juuri nyt ja näin selonteon muodossa uuden organisaation toimittua
muutaman vuoden eli vuoden 2001 alusta. Jos tai kun selvitys antaa
aihetta myöhemmin toimenpiteisiin, niin niihin on myös
syytä ryhtyä. Liikennevaliokunnan mietintö on
minusta myöskin erittäin hyvä. Olen sen
huolellisesti läpikäynyt.
Omalta osaltani tarkastelen lähinnä liikenneturvallisuuskysymyksiä.
Selonteossa todetaan heti alussa yhteenvedossa: "Liikenneturvallisuus on
säilynyt kokonaisuutena hyvänä organisaatiomuutoksen
jälkeenkin. Valtioneuvoston asettamaan liikenneturvallisuustasoon
ei ole päästy." Me kaikki tiedämme sen,
mitä hyvät tieyhteydet merkitsevät: tavarat
ja ihmiset liikkuvat paikasta toiseen joustavasti, taloudellisesti
ja turvallisesti. Siinä on lausuttuna Tieliikelaitoksen
tavoite lyhyesti myös tulevaisuudessa.
On annettava kiitos selonteon laatijoille siitä, että he
tunnustavat avoimesti sen, ettei tavoiteltua turvallisuustasoa ole
saavutettu. Meille keskisuomalaisille tämä on
karua elävää elämää muun
muassa Nelostien osalta. Jatkuvasti tapahtuu onnettomuuksia, jotkut
todella suuria, ja syykin on mielestämme selvä.
Nelostie vaatii pikaisen perusremontin, ja vain sitä kautta
onnettomuudet voidaan välttää. Vastaavia
esimerkkejä on varmasti maassamme muuallakin.
Mielestäni selonteon toteamus sivulla 15 on vähintäänkin
kaunisteltu. Siinä sanotaan yksioikoisesti: "Perustienpidon
investoinnit on kohdistettu liikenteellisesti tehokkaasti, pääosin
valtakunnallisiin pääteiden liikenneturvallisuutta
ja sujuvuutta parantaviin teemaohjelmiin. Teemaohjelmiin sisältyy
hankkeita eri puolilta Suomea." Näin siis siinä selonteossa
todetaan. On myönnettävä, että hankkeita
on eri puolilla maata, mutta keskisuomalaisittain Nelostie on jäänyt aivan
liian vähälle huomiolle.
Selonteon sivuilla 36—37 todetaan: "Valtioneuvoston
liikenneturvallisuutta koskeva periaatepäätös
(18.1.2001) perustui osin näkemykseen, että liikenneturvallisuusinvestointeja
voitaisiin lisätä erityisesti vilkkaimmille pääteille, joilla
kuolemaan johtavien onnettomuuksien riski on suurin. Tiehallinto
on sitoutunut osaltaan toteuttamaan periaatepäätöstä.
Kireän rahoitustilanteen vuoksi pääteiden
nopea parantaminen ei ole ollut mahdollista." Tämä oli
suora lainaus tekstistä. On erinomainen asia, että Tiehallinto on
sitoutunut päätöksen noudattamiseen.
Suurin ongelmahan on siinä, että maan hallitus
ei ole sitoutunut, vaikka rahoitustilanne sen sallisi, toisin kuin
selonteossa todetaan.
Räikein esimerkki tästä oli ensi
vuoden budjetin puitteissa tehdyt venkoilut ja välistävedot
teiden rakentamisen osalta. Siinä rytäkässä juuri Nelostietä kohdeltiin
jälleen kerran kaltoin. On pakko kysyä, kuinka
paljon vakavia onnettomuuksia pitää tapahtua,
ennen kuin Nelostien peruskorjaus käynnistetään.
Hallitus ottaa tältä osin suuren riskin, ja liikennevaliokunta
kiinnittää tähän myös
erittäin hyvin huomiota, kun "Valiokunta toteaa - -, että valtioneuvoston
asettamia liikenneturvallisuustavoitteita ei ole saavutettu, ja
kiinnittää huomiota siihen, että niiden
saavuttamiseksi budjetissa on panostettava tarpeeksi tiestön
kuntoon ja liikenneturvallisuutta edistäviin liikenneprojekteihin".
Arvoisa puhemies! Meillä on juuri nyt varaa investoida
teiden rakentamiseen. Valtion omaisuuden myyntitulojen sijoittaminen
tieinvestointeihin olisi järkevintä taloudenhoitoa.
Se olisi erinomainen tapa tukea kuntia ja yrityksiä sekä sitä kautta
työllisyyttä. Se olisi erinomainen muoto parantaa
liikenneturvallisuutta esimerkiksi juuri Nelostiellä. Valtion
omaisuuden myyntituloja tulisi juuri nyt enemmän käyttää juuri tieinvestointeihin.
Meille tulisi tuoda pikaisesti esitys siitä, että valtion
omaisuudesta saatavia myyntituloja voidaan käyttää enemmän
kuin voimassa oleva päätös oikeuttaa.
Tuo päätöshän on, että yli
500 miljoonan euron menevältä osalta voidaan käyttää 10
prosenttia. Tuo prosenttiluku voisi aivan hyvin mielestäni
olla jopa 30. Valtion omaisuus vaihtaisi vain muotoaan, ja toimenpide
olisi siten hyvin järkevää varallisuuden valvontaa.
Näinhän yksityinen ihminenkin tekee, hakee sijoituksilleen
aina parempia kohteita. Toivon, että uusi liikenneministeri
Huovinen saa hallituksen ymmärtämään
tämän tilanteen ja Nelostien rakentamistoimenpiteet
voitaisiin käynnistää jo ensi vuonna
eli siis vuonna 2006.
Mikko Alatalo /kesk:
Herra puhemies! Kun noin viisi vuotta sitten eduskunta päätti
Tielaitoksen jakamisesta kahteen osaan, päätös
ei kuulemma ollut helppo. Monet aiheettomat ja aiheelliset pelot
nousivat pintaan. Nyt on kulunut tuo siirtymäaika, jonka
kuluessa koko tienpito on avattu, ainakin melkein, kilpailulle.
Kun tutkii noita puheita, niin ainakaan silloisen liikenneministerin
Heinosen puheessa ei ollut sitä päämäärää,
että Tielaitoksen liikelaitostaminen olisi etappi kohti
yhtiöittämistä, mutta kuten olemme kuulleet,
Mikko Talvitie esitti tammikuisessa raportissaan, että Tieliikelaitos
pitäisi nopeasti yhtiöittää.
Hänen mielestään liikelaitosmalli rajoittaa
liiketoimintaa ja heikentää markkinoiden kilpailuneutraliteettia.
Se on joka tapauksessa selvää, että liikenneturvallisuus
vaatii teiden parempaa kuntoa ja myös kilpailukykymme,
talouselämämme. Teitä ei saisi päästää rapistumaan,
ei itään meneviä eikä myöskään
länteen ja pohjoiseen meneviä. Niiden korjaaminen
se vasta kalliiksi tuleekin, ja kansallisomaisuutemme on kyllä valitettavasti tuhoutumassa.
Ed. Vistbacka otti esille tämän väylävelka-asian,
ja ihan olen samaa mieltä, että jos valtion budjetissa
on ylijäämää, niin kyllä infraan
tulisi rahaa saada. Tästä samasta asiastahan viime
viikolla liikennevaliokunnan puheenjohtaja Laukkanen kysyi eduskunnassa.
Tämä on todella meille suuri haaste, mitä tapahtuu
Suomen tiestölle.
Tielaitosuudistuksen henkenä oli se, että tienhoidon
laatu ei kärsi, mutta ainakin sen laatu vaihtelee. Voin
sanoa sen itse ympäri maata ajavana, että esimerkiksi
teiden talvihuollossa on eroja eri tiepiirien välillä,
ja minuunkin maaseudun ihmiset ovat ottaneet yhteyttä teiden
kunnosta heidän kotikylillään.
Myös kilpailuongelmia on ilmennyt, yllätys yllätys,
Etelä-Suomessa eikä, niin kuin ajateltiin, tuolla
Pohjois-Suomessa. Urakat tulisi todellakin pilkkoa pienempiin kokonaisuuksiin
eikä antaa kaikkia tehtäviä suurten maanrakennusfirmojen
hoidettaviksi. Tämä toisi todellista kilpailua, tehokkuutta
ja työpaikkoja. Alihankkijoita tulisi työllistää suoraan
eikä välikäsien kautta.
Laaduntarkkailussa on ollut myös ongelmia. Se tehdään
käytännössä pistokokeina ja
silloin, kun ehditään. Totta kai on olemassa sanktioita
ja niitä on käytettykin tiettävästi,
mutta vastuu on painottunut yksityiselle puolelle ja tuottajalle, vaikka
sen pitäisi olla tilaajalla.
Herra puhemies! Tieliikelaitoksen työntekijämäärä on
pudonnut kilpailun avaamisen jälkeen radikaalisti. Samaan
aikaan etenkin pikkutiet ovat tosiaan huonommalla hoidolla. Onko
näillä asioilla yhteyttä, siitä voidaan
tietysti täällä puhua pitkäänkin.
Vai onko kyse vaan ihan puhtaasti rahapulasta, niin että tämän
asian ratkaisisi se, että rahaa olisi riittävästi?
Tuosta oli joku repliikki, luin jostakin lehdestä, että vastaus
on se, että kun ennen yhtä tienpätkää hoiti
kahdeksan aura-autoa, nyt hoitaa neljä. Pitäisikö sitten
Tieliikelaitos muuttaa yksityiseksi osakeyhtiöksi, vai
jatkaisiko se tällaisena virastotyyppisenä, jota
myös yhteiskunta valvoo? Tarkoittaisiko se osakeyhtiöksi
muuttaminen, että sitten olisi enää vain
kaksi aura-autoa sillä samalla tienpätkällä, vai
onko tosiaan kysymys rahapulasta?
Minulle ainakin keskustan edustajana ovat syrjäkylien
kärrypolutkin tärkeitä. Minulle tämä ei
ole sillä tavalla ideologinen kysymys, niin että jos
yksityinen firma hoitaa yhtä hyvin kuin yhteiskunnan valvonnassa
oleva liikelaitos, antaa mennä vaan! Mutta riittääkö bisnesfirmalla
kiinnostusta maaseudun teiden pikku-urakoihin, sitä olen
tässä kysynyt asiantuntijoiltakin. Miten käy sitten
tämän yhteiskunnan ohjauksen, jos Tieliikelaitos
onkin jonain päivänä Oy Tie Ab? Tuleeko
Tiehallinnolla sitten olla suurempi rooli valvoa ja sanktioida,
että koko maan syrjäisimmätkin tiet pysyisivät
kunnossa? (Ed. Laukkanen: Vastuu tilaajalla!) — Niin, tilaajalla
nimenomaan. — Pitääkö sillä olla
isompi rooli tässä, kuten ed. Laukkanen juuri
tuolta sanoi? Ja rahaa pitäisi tietysti molemmissa malleissa
olla enemmän, jotta perustienpitoa pidetään
riittävästi yllä.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Valiokunta käsitteli asiaa ja teki
yksimielisen mietinnön, mutta siitä huolimatta
haluaisin tässä muutamiin kohtiin puuttua, jotka
puhuttivat myös valiokunnassa. Vuonna 2001 tehdyn tielaitosuudistuksen
yhteydessä Tielaitos teki henkilöstönsä kanssa
sopimuksen tukipaketista, jossa luvattiin työpaikkojen
säilyminen tietylle työntekijämäärälle.
Nyt ollaan kuitenkin tilanteessa, jossa on annettu lopputili monelle
ihmiselle eli työt ovat loppuneet useammalta kuin mitä paketissa
sovittiin. Työntekijät kokevat, että heitä on petetty.
Valtioneuvoston selonteossa sanotaan, että pääteitten
hoidon laatuvaatimuksia on nostettu ja että tiestön
kunnon aleneminen on saatu pysähtymään.
Alemman tieverkon sanotaan vastaavan asetettuja laatuvaatimuksia,
mutta myönnetään, että taso
on alentunut joillakin alueilla. Pääteitten hoidosta
onkin huolehdittu, mutta kyllä alempiasteinen tieverkko
on tällä hetkellä retuperällä. Olen
sitä mieltä, että molempien, sekä pääteitten että alempiasteisen
tieverkon, kunnosta pitää pitää yhtäläistä huolta.
Totuus on, että taso on laskenut. Työntekijöitä olisi
ollut, samoin paljon työtä, mutta silti väkeä irtisanottiin.
Arvoisa puhemies! Tienhoitourakoissa on havaittu keinottelua.
Yksityiset urakoitsijat teettävät työt
pienemmillä yrittäjillä ja kilpailuttavat heitä,
kuka tekee halvimmalla. Tämä ei ole oikein. Myös
irtisanottujen työntekijöitten kannalta tämä on
ikävä asia. Kuten valiokunta perusteluissaan sanoo,
hallituksen on seurattava tiukasti uudistuksen vaikutuksia henkilöstöön
ja pidettävä huolta siitä, ettei irtisanomisia
tule, ja tarvittaessa on jatkettava siirtymäaikaa, jos
ei muu auta.
Pitäisikö Tielaitos säilyttää liikelaitoksena? Minun
mielestäni pitäisi, säilyy koko maassa
tapahtuva ohjaus, ja tiet pidetään kunnossa koko maassa.
Epäilen, että jos siihen markkinavoimat tulee,
niin sivutiet voivat jäädä kyllä pienemmälle
hoidolle. Samaten, jos yhtiöitetään eläkevastuita,
jotka täällä ovat olleet esillä,
ei tulla kattamaan, ja se tietää kyllä eläkkeitten
leikkauksia Tielaitoksen työntekijöille.
Täällä ministeri totesi, että pitäisi
olemassa olevia teitä pitää kunnossa
ja siihen satsata rahaa. Minun mielestäni ministerillä on
aivan oikea linja, että näin tulee tehdä,
ennen kuin ruvetaan uusia rakentamaan. Minulle läheinen
Nelostie, joka nyt halkoo Suomen, olisi viipymättä saatava
myös kunnostuksen piiriin, niin kuin täällä ed.
Vielma totesi. Siellä on vakavia onnettomuuksia sattunut
useita ja kuolemaan johtaneita onnettomuuksia. Se on Suomen vilkkain
rekkatie ja, voisi sanoa, turistiliikennetiekin. Varsinkin kevättalvella,
kun Lappiin ajetaan, tie on erittäin vaarallinen. Siellä Konginkankaallahan
kohtasivat rahtiliikenne ja turistiliikenne. Meidän kaikkien
tiedossa on, miten siinä sitten kävi.
Hallituksen pitäisi nyt satsata lisää rahaa,
ja esimerkiksi tästä ylijäämästä,
joka tulee tältä vuodelta, 3 miljardia euroa,
ei paljon tarvitse tierahoihin laittaa, kun ne ovat kunnossa. Se
on aivan ekstraa, mistä ei tiedetty, että se tulee,
vaan luultiin, että budjetti on 500 miljoonaa miinuksella.
Se on myös parasta aluepolitiikkaa, että teistä pidetään
huolta, ja se on myös yrityselämälle
kädenojennus.
Reino Ojala /sd:
Arvoisa puhemies! Kun vuonna 2000 annettiin hallituksen esitys,
tielaitosuudistuksen päätavoitteena oli toimivan
tienpidon markkinoiden luominen ja ylläpito Suomessa. Siinä esityksessä arvioitiin
myös, että tienpidon taloudellinen ja toiminnallinen
tehokkuus parantuvat ja tiepoliittinen päätöksenteko järkeistyy,
asiakasyhteistyö tehostuu ja teiden kunnossapidon laatu
säilyy, ja myös tienpitoon liittyvän
julkistalouden arvioitiin kehittyvän myönteisesti,
mitä se sitten tarkoittaakaan.
Tämä siirtymäaika, neljä vuotta,
on ollut aikaa, jolloin Tiehallinto ja Tieliikelaitos yhdessä ovat
varmasti olleet valtionhallinnon tarkimpaan seurattuja organisaatioita.
On tarkkaan arvioitu, mitä siellä tapahtuu ja
miten mitäkin tehdään. Kun tätä siirtymäaikaa
lähdettiin luomaan, kiinnitettiin erityistä huomiota
Tielaitoksen siirtyvän henkilöstön asemaan
ja pidettiin erittäin tärkeänä,
että henkilöstöratkaisut on tehtävä hyvän henkilöstöpolitiikan
mukaisesti yhteistyössä alan työntekijäjärjestöjen
kanssa. Varmasti sen arvioiminen, miten se henkilöstötarve
kehittyy, oli äärimmäisen vaikeata, ja
isoissa asioissa on vaikea arvioida ja vaikeaa ja rohkeata mennä lupaamaan
liian tiukkoja lukuja. Nyt henkilöstömäärä väheni
nopeammin kuin oli arvioitu. Se maksoi yhteiskunnalle, ja se aiheutti
kyllä epävarmuutta myöskin tekijöille.
Semmoisena surullisena lukuna tässä kaikessa
on tietysti tämä ed. Pulliaisen kertoma esimerkki
sieltä Oulusta, jossa käräjäoikeus
on tuomionsa antanut. Se ei oikein innosta näihin eduskunnan
päätöksiin, niin kuin ed. Pulliainenkin
totesi, jollei niillä ole mitään merkitystä käytännössä.
Kun tätä ratkaisua sitten tulevaisuudessa eteenpäin
mietitään, jatkaako tämä liikelaitoksena
vai yhtiönä, tärkeintä kai lienee
se, millä tavalla näistä tieasioista
selvitään, kuinka ne pystytään
parhaiten hoitamaan. Organisaatio sinänsä ei ole
tärkein asia.
Silloin toukokuussa sosialidemokraattien ryhmäpuheenvuorossa
sanottiin siitä näin ...
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Ed. Ojala, voitteko siirtyä puhujakorokkeelle.
Voisinko yhden lauseen lukea, herra puhemies, täältä? — "Päätökset
Tieliikelaitoksen tulevasta organisaatiomuodosta tulee kuitenkin
tehdä perinpohjaisen keskustelun ja vakaan harkinnan jälkeen.
Jo tehtäessä nyt käytössä olevaa
liikelaitosuudistusta totesimme, että liikelaitos ei merkitse
automaattisesti yhtiöittämistä." Me nyt
tässä luotamme kovasti uuteen ministeriin, että hän
todella tarkan ja tiukan keskustelun jälkeen näitä ratkaisuja
aikanaan tekee.
Jukka Vihriälä /kesk:
Herra puhemies! Liikenne- ja viestintävaliokunnan mietintö valtioneuvoston
selonteosta tielaitosuudistuksesta on hyvä ja perusteellisesti
tehty, ja ennen kaikkea on tärkeää, että tämä on
yksimielinen.
Haluaisin, herra puhemies, täältä siteerata yhtä kappaletta,
todeta tästä mietinnöstä: "Liikenneturvallisuus
on kehittynyt liikenteen määrän kehitykseen
nähden lievän positiivisesti. Kun kesän
ja talven onnettomuuskehitykset ovat lähes identtisiä,
tielaitosuudistus ei ole talviturvallisuuteen vaikuttanut. Kesäajan
turvallisuuteen uudistus ei olisi paljon voinutkaan vaikuttaa." Sitten:
"Valiokunta toteaa kuitenkin, että valtioneuvoston asettamia
liikenneturvallisuustavoitteita ei ole saavutettu, ja kiinnittää huomiota
siihen, että niiden saavuttamiseksi budjetissa on panostettava
tarpeeksi tiestön kuntoon ja liikenneturvallisuutta edistäviin
liikenneprojekteihin."
Haluaisin nyt, kun täällä ministerikin
on paikalla, todeta, että hallitushan antaa lisäbudjetin ylihuomenna
eli perjantaina eduskunnalle, ja nimenomaan tämän
alleviivata, minkä valiokuntakin on täällä todennut,
perustienpidon kuntoon osoitettujen rahojen suhteen, että näitä voitaisiin lisätä
sekä ensi
vuoden budjetissa vielä eduskuntakäsittelyn aikana
että nyt myöskin, koska tämä momentti
siellä tulee olemaan auki. Minusta tämä olisi
tavattoman tärkeää. Tässä toteutuisi myöskin
tämä eduskunnan, nyt tämän mietinnön,
yksimielinen tahto, ne ongelmat ovat erittäin paljon täällä perustiestön
kunnossa.
Herra puhemies! Sitten toteaisin, että kun ed. Wallin,
joka ei ole enää paikalla, siteerasi allekirjoittaneen
puhetta, niin hän jätti yhden lauseen siitä sanomatta,
joka oli viimeinen. Jatkan siteeraamalla omaa lausettani sieltä vuodelta
2000 tällä tavalla: "Myöskin toteaisin
sen, että hallituksen esitys on yksimielinen. Vaikka ed.
Wallin totesi, että tässä esityksessä ei
ole mitään järkeä, kyllä sosialidemokraatitkin
ovat sitoutuneet tähän hallituksen yksimieliseen
esitykseen." Tämä oli oma puheenvuoroni silloin
vuonna 2000.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Ilkka Kanerva.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Aikanaan, kun Tielaitosta pilkottiin,
itse äänestin vastaan. Käytännön
kokemukset ovat kyllä osoittaneet, että kaikkien
muidenkin olisi pitänyt äänestää vastaan
eikä sitä pilkkomista tehdä. Silloin
minun kantani oli se, jotta pitemmässä pelissä kuitenkin
käy sillä tavalla, että tässä ei
tule säästöjä ja tuottajapuoli
tulee häviämään tästä ja pian
ollaan markkinoiden armoilla ja tämä hoito keskittyy
joidenkin isojen toimijoiden varaan ja sitten se osaaminen on hävinnyt
meiltä Tielaitoksen tuottajapuolelta ja ollaan muiden armoilla. Sitten
vahtipuoli kyllä jää, totta kai, koska
pitäähän valtiolla omat vahtinsa olla.
Ihan käytännön esimerkin vaan totean
ja ihmettelen sitä, miten tämä toteutettiin.
Nimittäin ihmisiä, jotka ovat olleet Tielaitoksen
palveluksessa, potkittiin tuolla meidänkin seudullamme hyvin
paljon pois, näitä henkilöitä.
Heille maksettiin kotiin palkka. Nämä kaverit
soittivat, mikseivät he voi edes tienlaitoja lähteä vesomaan,
mihin heidän kaikkien ammattitaito on hävinnyt.
Annetaan pusikoiden pusikoitua ja hirvien siellä juosta
ihan rauhassa sinne tielle, kun ihmisille maksetaan kotiin palkka.
Se tuntuu aika hassulta säästöltä.
Sen takia jotain tässä pitäisi oppia
näistä toimista. Täällähän
todetaankin, jotta tämä johti toisaalta paljon
isompiin toimenpiteisiin kuin mitä silloin aikanaan tässä käsittelyssä oli.
Sitten ihan käytännön esimerkkinä tästä hoitourakoiden
kilpailuttamisesta, mihin se on mennyt: Esimerkiksi viime talvena
oli kova lumitalvi Itä-Suomessa. Siellä jotkut
urakoitsijat ottivat niin pitkiä tienpätkiä kuin
250 kilsaa, kun ajetaan aurausta siellä, ajetaan niitä teitä.
Toinen laita on auki, kun aamulla ajetaan toiseen päähän
ja lähdetään ajamaan takaisinpäin.
Sitten iltapäivällä aukaistaan se toinen
puoli. Sinä aikana se toinen puoli on mennyt umpeen. Itse
kysyin nimittäin yhdeltä urakoitsijalta, miten
tämä on mahdollista, miten tämä tie
on tässä kunnossa, vaikka tämä on
olevinaan ihan yleinen maantie. Hän totesi, että hänellä on
tämmöinen pätkä ja hän ajaa
tämän. Kuulemma tämä välttää niiden
normien mukaan, mitkä hänelle on annettu, mutta
se tuntuu aika ihmeeltä. No, tosin se aika, oikein vahva
luminen aika, on lyhyt, jotta siellä nyt sitten ei isompia
vaurioita sattunut, mutta kyllä siellä ohitustilanteissa
oli aika vaaratilanteita siinä, pääseekö ohi.
Piti melkein penkkaan ajaa, jotta päästiin ohi,
kun yksi kaista vaan oli auki.
Ed. Bjarne Kallis merkitään
läsnä olevaksi.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Huomaan, että kun tätä kokonaiskeskustelua
tässä seuraa, niin tämä tulevaisuuden
arviointi jää kyllä nyt tavattoman yksipuoliseksi suhteessa
tämä niin sanottu kehitetty liikelaitosmalli kontra
sitten yhtiöittämismalli. Minusta olisi tärkeätä,
että ministeri kuitenkin käyttäisi vielä loppupuheenvuoron,
jossa kertoisi eduskunnalle, miten hallitus aikoo tässä asiassa
nyt edetä: aikooko hallitus tällä vaalikaudella
miettiä tätä yhtiöittämisasiaa
ja tuoda siitä kenties jopa esityksiä, vai voidaanko
selkeästi lähteä siitä, että se
on sitten vaalien jälkeistä elämää ja
tulevien hallitusneuvottelujen asia.
Mutta tämähän ei ole niin yksiselitteinen
asia, sillä samaan aikaan ei voi puolustaa vahvaa liikelaitosta,
jossa on paljon vielä vanhoja virastomaisia piirteitä ja
joka toimii ilman liiketaloudellista riskiä, ja samalla
puolustaa sitten pientä maarakennusalan yrittäjää.
Se vaan ei toimi näin. Se pieni maarakennusalan yrittäjä on
aina heikommalla suhteessa tähän isoon virastomaiseen
toimijaan. Sen takia maarakennusalan kilpailutilanne tarvitsee tietyllä tavalla
normalisointia, ja tätä kysymystä täytyy
myös kilpailupoliittisesta näkökulmasta
katsoen vääjäämättä tarkastella.
Sitten luodaan semmoinen mielikuva tavallaan tästä henkilöstönäkökulmasta,
että valtio olisi luotettava työnantaja. Valtio
ja liikelaitosmalli on hyvin erikoinen suomalainen ilmiö ja sopi
tietysti tällaisen siirtymäkauden ratkaisuksi varmasti
hyvin, jotta vältettiin isompia markkinahäiriöitä ja
jotta voitiin henkilöstöratkaisut tehdä vähän
tyylikkäämmin, mutta on hyvä kuitenkin
muistaa, että 60-luvulla Tiehallinto työllisti
36 000 ihmistä, tänä päivänä 3 000.
Voiko nyt joku sanoa, että valtio on luotettava työnantaja
ja että se takaa sitten ne työpaikat? Ei varmasti.
Kyllä tätä täytyy varmasti katsoa
vähän eri näkökulmista.
Ministeriöhän pyysi Mikko Talvitien raportista
lausunnot 22 taholta. Yhtiöittämistä tuki
20 lausunnonantajaa, kehitettyä liikelaitosmallia tuki
2 lausunnonantajaa eli Valtion ja erityispalvelujen ammattiliitto
VAL sekä palkansaajajärjestö Pardia,
mutta Pardiakin toteaa, että jos päätetään
kuitenkin yhtiöittää, yhtiö tulee
yhtiöittää yhtenä kokonaisuutena,
yhtiöittäminen tulisi toteuttaa noudattaen hyvää henkilöstöpolitiikkaa
ja yhtiöittäminen tulisi toteuttaa aikaisintaan
vuonna 2008. Eli näistä 22:sta vain VAL suhtautui jyrkän
kielteisesti yhtiöittämiseen, Pardia äsken mainitulla
varauksella ja kaikki muut tukivat yhtiöittämistä.
Kysehän onkin siitä, että jos nyt
katsotaan vaikkapa rakennusteollisuuden ja Suomen Maarakentajien
Keskusliiton kannalta, jossa ovat jäseninä myöskin
sitten nämä pienet maarakennusurakoitsijat, joiden
puolesta täällä on moni tänään
puhunut, niin kiinnitetään huomiota siihen, että liikelaitosmuoto
antaa Tieliikelaitokselle muita toimijoita paremman kilpailuaseman.
Valtio vastaa viime kädessä liikelaitoksen velvoitteista,
mikä voi johtaa riskinottoon kilpailuneutraliteetin kustannuksella.
Liikelaitos ei voi joutua konkurssiin. Liikelaitos ei maksa tuloksestaan
veroa. Lausunnonantajat katsovatkin, että Tieliikelaitoksen
liikelaitosmuodon kehittämistä erillislakien muutoksilla
ei pidä edes harkita ja yhtiöittämisen
yhteydessä liikelaitos tulisi jakaa useammaksi osakeyhtiöksi.
Konsultointi tulisi erottaa omakseen. Muita mahdollisia erillisten yhtiöiden
toimialoja voisivat olla päällystystoiminta, uudisrakentaminen,
liikenneväylien hoito ja lauttaliikenne.
Tässä mallissahan tietysti Tiehallinto tulisi olemaan
sitten se tilaava viranomainen, joka määrittelee
kriteerit, ja työnjako olisi tavattoman selvä.
Tiehallinto itsehän lähtee siitä, että Tieliikelaitoksen
yhtiöittäminen palvelee parhaiten ja pitemmällä aikavälillä myös
henkilöstön etuja, kunhan selvityshenkilön
asettamat henkilöstöpoliittiset näkökohdat
otetaan muutoksessa huomioon, ja tähän liittyy
muun muassa tämä eläkevastuun kattamisasia.
Tiehallinto lähtee myös siitä, että nykyisen
liikelaitoslain kehittäminen ei palvele liikelaitoksen
aseman kehittämistä suhteessa sen kilpailijoihin,
jotka ovat osakeyhtiöitä.
Tieliikelaitos taas katsoo, että keskeistä yhtiöittämisessä on,
että valtion vanhojen työntekijöiden
paremmat eläke- ja lomaedut turvataan yhtiöittämisessä ja
että lisäeläkevastuun järjestämisestä aiheutuvat
kustannukset kattaa valtio aiempien yhtiöittämisten
tapaan, ja sitä korostetaan, että liikelaitos
tulisi yhtiöittää yhtenä kokonaisuutena.
Tämä vaihtoehto mahdollistaa koko tien elinkaareen
liittyvän osaamisen yhdistämisen, minkä tarve
kasvaa, kun tilaajatahon hankintastrategiat kehittyvät
kokonaispalvelujen suuntaan.
Jos vielä katsotaan näistä kannanotoista
vaikkapa valtiovarainministeriön ja Valtion työmarkkinalaitoksen
yhteistä lausuntoa, niin kumpikin pitää laitoksen
yhtiöittämistä hyvin perusteltuna ja
katsoo, että jatkovalmistelussa tulee tehdä lausunnossa
esitettyjä lisäselvityksiä, jotka koskevat
muun muassa Tieliikelaitoksen ja VR-Rata Oy:n omistajapolitiikkaa,
Tieliikelaitoksen taloudellisen kehityksen ja tulevaisuuden kartoittamista,
hoitourakoiden tarjoustilannetta vähemmän kilpailluilla
alueilla, henkilöstön asemaa ja tulevaisuutta
jne.
Koneyrittäjien Liitto, Kuljetuskeskusten Liitto ja
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL sekä Suomen Yrittäjät
katsovat, että Tieliikelaitoksen yhtiöittäminen
esitetyllä tavalla mahdollisimman nopeasti on markkinoiden
toimivuuden, kilpailuneutraliteetin ja toiminnan läpinäkyvyyden kannalta
paras vaihtoehto. Tällöin sen hankintamenettely
ja verokohtelu yhdenmukaistuvat alan muiden toimijoiden kanssa ja
niin, että toiminnan jatkamista liikelaitoksena edes kehitetyssä muodossa
ei voida kilpailullisista syistä hyväksyä,
vaan yhtiöittäminen on ainoa hyväksyttävä tapa
kehittää organisaatiota ja toimialan markkinoita.
Tieliikelaitokselle asetettu velvoite tarjota tienpitopalveluja
koko maassa on vailla käytännön merkitystä.
Tarjokkaita on kyllä riittänyt ja riittää kaikkialla,
ja velvoitteesta voidaan luopua.
Lopuksi vielä totean Elinkeinoelämän
keskusliiton EK:n kantana sen, että se kiinnittää huomiota
nimenomaan maarakennusalan kehityksen jatkumiseen ja tasapainoiseen
kilpailutilanteeseen ja sen turvaamiseen nimenomaan yhtiöittämisen
kautta. Myöskin kauppa- ja teollisuusministeriö kiinnittää huomiota
kilpailupoliittiseen näkökulmaan ja toteaa, että markkinaehtoisessa
toiminnassa valtio ei voi omistajana tai toimijana ottaa erivapauksia
tai asettaa omistamiaan yrityksiä muista poikkeavaan asemaan ilman,
että samalla vaarannetaan markkinoiden toimivuutta, ja
korostetaan myöskin kilpailuneutraliteetin toteutumista.
Vastaava erottelu tulisi KTM:n mukaan toteuttaa myös nykyisin
liikelaitosmuodossa harjoitettavassa toiminnassa siten, että markkinaehtoinen
toiminta eriytetään osakeyhtiömuodossa
harjoitettavaksi, jolloin se kilpailun neutraliteetti voisi toteutua
ja ne ongelmat, joita siitä on, voidaan välttää.
Kehitettyä liikelaitosmallia KTM pitää hyvin
vaikeasti toteutettavana muun muassa lainsäädännöllisistä ja kilpailupoliittisista
syistä ja kannattaa sitten yhtiöittämistä.
Valtio omistajana ei saa antaa uudelle yhtiölle muihin
toimijoihin nähden perusteetonta kilpailuetua, mutta joka
tapauksessa on selvää, että nämä 20
puoltavaa lausuntoa yhtiöittämisestä analysoivat
minusta erittäin hyvin tätä tilannetta, minkä äärellä nyt
sitten valtioneuvosto tämän jatkotyöstämisen
kannalta on. Siinä on monta tekijää,
koko maarakennusalan kilpailutilanne, jossa pitää kilpailun
neutraliteettia korostaa ja kaiken aikaa löytää se
tasapaino myöskin sen yhteiskunnallisesti merkittävän
palvelutuotannon ja tehtävän kanssa. On aivan
selvää, että valtiolla on äärimmäisen
keskeinen rooli tienpidossa, sen hoitajana, ja silloin pitää arvioida
Tiehallinnon roolia ennen muuta tilaajana, joka määrittelee
myös ne kriteerit, miltä pohjalta laatukriteerit
tulevaisuudessa määritellään.
Arvoisa puhemies! Vielä arvoisalle ministerille vaan
pyyntö, että ehkä eduskunnalle olisi
hyvä tätä problematiikkaa hieman avata,
ennen muuta arviona siitä, aiotaanko tällä vaalikaudella
tässä yhtiöittämiskysymyksessä edetä vai
siirretäänkö se suosiolla tulevalle vaalikaudelle.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! On hienoa, että ministeri on paikalla,
ja on tietysti hyvä todeta, että liikenne- ja
viestintävaliokunnan puheenjohtaja on hyvin aktiivinen.
Tunti sitten, kun kuljin tästä ohi, hän
puhui, ja nyt hän puhui edelleenkin — ehkei ollut
tunnin mittainen puhe. Tuolla alhaalla on ympäristövaliokunnan ja
sähköntuottajien välinen palaveri, olin
siellä.
Mutta Tieliikelaitoksesta haluaisin sen todeta, että se
on kuitenkin pystynyt haasteisiin vastaamaan, on aivan selvästi
kilpailukykyinen ollut myöskin tarjousten suhteen ja aika
kohtuullisessa määrin myös pystynyt työntekijöistään
huolehtimaan. Tässä mielessä kuitenkin
se on minun mielestäni oman paikkansa aika hyvin ansainnut ja
on myöskin omalta osaltaan niitä epäilyjä, mitä meillä kaikilla
oli silloin, kun tämä tilanteen muuttaminen tapahtui,
pystynyt hälventämään ja vastaamaan
hyvällä toiminnalla niihin.
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa herra puhemies! Haluan aivan lyhyesti kiittää nyt
eduskuntaa tästä käydystä keskustelusta
ja niistä asiallisista huomioista, joita täällä on
esitetty. Keskustelu kuvastaa kyllä mielestäni
sitä, että kansanedustajat ovat hyvin perillä siitä,
minkälaisissa olosuhteissa kansalaiset tuolla tien päällä liikkuvat,
niin monenlaista terveistä tämän keskustelun
aikana Tiehallinnonkin suuntaan tuli.
En kuitenkaan nyt aio tässä yhteydessä määritellä jatkon
osalta etenemistä siten kuin valiokunnan puheenjohtaja
tässä vähän toivoi, että jos nyt
jo tässä yhteydessä kertoisin, mikä etenemismalli
nyt valitaan. Haluan uutena ministerinä tietenkin perehtyä tarkemmin
vielä tähän kokonaisuuteen, ja niin kuin
valiokunnan puheenjohtajakin totesi tässä viimeisessä puheenvuorossa,
tässä on monta asiaa harkittavana. Tulen pitämään hyvin
tiiviisti tietenkin yhteyttä tänne eduskuntaan
ja myös valiokuntaan tässä asiassa matkan varrella.
Vielä pariin asiaan, puhemies, jotka ovat nousseet
tässä esille.
Ensinnäkin liikenneturvallisuuteen: On tietenkin aivan
selvää, että tiestön ja väylästön
kunto on erittäin keskeinen tekijä liikenneturvallisuudessa,
mutta itse kyllä näen, että tekijöitä on
toki myös monia muita, kuten autoilijoiden asenteet. Konginkankaan
kaltaisen tapahtuman taustalla on varmasti asioita, joihin täytyy
puuttua nyt, kun saamme loppuraportin myöskin siitä ja
niistä toimenpiteistä, joita tullaan tarvitsemaan,
jotta tällaiset voidaan jatkossa estää.
Huomautan myös, että liikenteen telematiikka kehittyy
koko ajan hurjaa vauhtia, meillä tulee olemaan mahdollisuuksia
varoittaa tämän kaltaisista tilanteista ehkä tulevaisuudessa
hyvinkin, lähitulevaisuudessakin jo, erilaisten teknisten
kehitysten ansiosta.
Valiokunnan puheenjohtaja totesikin jo tämän
asian, joka jäi ehkä tässä keskustelussa
vähän liian vähälle, että tienpitopalveluja
on kuitenkin tässä kilpailutilanteessakin ollut
aivan kattavasti ympäri maata tarjolla. Toisaalta myöskin on
todettava, että velvoite ei ole muodostunut sitten myöskään
liikelaitokselle minkäänlaiseksi rasitteeksi.
Toinen varapuhemies:
Arvoisa ministeri! Pyydän teitä sen verran
keskeyttämään, että pyydän teitä ystävällisesti
jatkamaan puhettanne puhujakorokkeelta.
Pahoittelen, arvoisa puhemies, kuvittelin olevani hieman tiivissanaisempi,
mutta tämä taas vähän venähti.
Jatkan vielä sen verran, puhemies, että keskeinen
asia oikeastaan koko tässä keskustelussa on ollut
henkilöstöasia, monissa puheenvuoroissa kiinnitettiin
huomiota siihen, ja vielä siihen haluan tuoda sen näkökulman
ja yritin korostaa sitä kyllä jo aloituspuheenvuorossanikin,
että jokainen varmasti ymmärtää,
että tämä sopeuttaminen on ollut suuri
ja vaikea tehtävä. Sitä ei varmasti kukaan
kiistä, mutta kuitenkin korostan, että tätä sopeuttamista
ja koko tätä sen edistymistä on tämän
siirtymäajan aikana käsitelty systemaattisesti
sekä Tieliikelaitoksen sisällä yhteistoimintamenettelyssä että myös
liikenne- ja viestintäministeriön henkilöstötyöryhmässä,
jossa ovat kaikki kolme henkilöstön keskusjärjestöä olleet
edustettuina.
Näillä huomioilla, puhemies, kiitän
keskustelusta.
Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kaikki asiantuntijakuulemisessa kuullut tahot
hyvin selkeästi toivat esille sen, että uudistus
on ollut oikea ja sillä on saavutettu merkittäviä etuja.
On toki todettava se, että henkilöstön osalta
ei aivan pysytty niissä tavoitteissa, joita oli asetettu,
mutta kuitenkin kaikki henkilöstöryhmätkin,
joita kuultiin, totesivat, että yhteistyö on sujunut
kohtuullisen hyvin.
Eräs kysymys, joka valiokuntakäsittelyssä ei minusta
saanut riittävää painoarvoa ja joka olisi selkeämmin
tullut kirjoittaa valiokunnan mietintöön, on se,
että lähes kaikki asiantuntijat totesivat sen,
että kilpailun läpinäkyvyyden kannalta pitäisi
ryhtyä yhtiöittämisen osalta toimiin
pikaisesti. Me kaikki täällä salissa
korostamme sitä, että kilpailun tulee olla läpinäkyvää ja
toimivaa. Tällä hetkellähän
ongelma on se, että hankinnat ovat osittain menneet niin
suuriksi, että tilanne, se kokonaisuus, ei enää pysy
käsissä, ja pienet yrittäjät
tässä ovat hävinneet. Olisin toivonut, että valiokunta
olisi selkeästi linjannut omana viestinään
sen, että yhtiöittäminen on ainut oikea tapa
edetä tässä asiassa.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Haluan nyt vielä arvoisalle
ministerille sanoa, että en minä nyt ollut prässäämässä kantaani
tässä ja nyt. Työrauha ilman muuta ministerille
ja valtioneuvostolle tässä jatkotoimien fundeerauksessa
jätetään. Minusta on hyvä, että valtioneuvosto
saa rauhassa perehtyä tähän selonteosta
annettavaan eduskunnan vastaukseen.
Mutta sitä haluan vielä tässä korostaa,
että nämä tulevaisuuden vaihtoehdot eivät
ole mustavalkoisia. Siellä on toisaalta tämä yhteiskunnallinen
tehtävä ja siihen liittyvä kokonaisvastuu, joka
aina viime kädessä on valtiolla. Mutta sitten on
myös tämä kilpailupoliittinen neutraliteettikysymys,
joka ei — ilman muuta se on minusta päivänselvää — tänä päivänä liikelaitosmallissa
kontra
pienet maanrakennusalan yrittäjät toteudu. Tämä on
myös erittäin tärkeä näkökulma, kun
näitä erilaisia vaihtoehtoja tulevaisuuden osalta
puntaroidaan.
Liikelaitosmalli oli hyvin puolusteltava tähän siirtymäkauden
ratkaisuksi, kun mietittiin, että halutaan tämä toteuttaa
henkilöstökysymysten kannalta säällisellä tavalla.
Siinä on onnistuttu vähintäänkin
kohtuullisesti ja käytetty erittäin paljon sopeutusmäärärahoja.
Toisaalta haluttiin välttää ne markkinahäiriöt,
joita varmasti olisi syntynytkin, jos olisi menty välittömästi
virastosta yhtiöön. Sen takia tarvittiin liikelaitosmalli tähän
väliin.
Tällä evästyksellä ja tällä keskustelukokonaisuudella
haluan kyllä kannustaa ministeriä miettimään
tätä asiaa hyvin laveasti ja myöskin
ennakkoluulottomalla tavalla ja tekemään sitten tarvittavia
poliittisia johtopäätöksiä siitä.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa puhemies! Tulevaisuuteen katsominen on välttämätöntä,
tästä talosta erikoisesti. Haluaisin ministerin
kiinnittävän huomiota siihen, mikä asia
tuli myös valiokunnassa esille, että emme sekoittaisi
kahta asiaa: organisaatiomallia ja rahoitusta. Kysymyshän
on siitä, että jos me tarpeellisen määrän suuntaamme
rahoitusta tienpitoon yleisesti, niin organisaatiomalli myöskin
yhtiönä voi toimia erinomaisen hyvin. Ja siihen
minusta on kaikki ainekset tässä selonteossa koottu,
luotu pohja sille, että voimme edetä tästä liikelaitosmallista eteenpäin.
Toivon, että ministeri tältä näkemyspohjalta
on asiaa valmis myös tarkastelemaan.
Keskustelu päättyy.