7) Laki kuntalain muuttamisesta
Lauri Oinonen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Suomessa on tehty paljon kuntaliitoksia ja
niitä ilmeisesti tehdään yhä edelleenkin.
Vuonna 2007 on esitetty, että kuntalakia muutettaisiin
siten, että Ruotsin mallin mukainen kunnanosahallinto voitaisiin
toteuttaa myös Suomessa. Tällöin todettiin,
että laillisesti kunnanosavaltuustojen perustamiselle ei
ole estettä, mutta Ruotsin mallin mukainen laaja määräysvalta
koskien jopa muun muassa kansanterveyttä ei ole mahdollinen.
Laillista estettä ei siis ole kunnanosavaltuustoille,
mutta henkilökohtaisesti pelkään lähidemokratian
vaarantuvan suurten kuntayksiköitten myötä.
Esimerkiksi Jyväskylässä on käyty
voimakasta keskustelua kirjastoverkon harvenemisesta. Ne kaupunginosien
asukkaat, jotka asuvat siellä, mistä lähikirjastot
ovat katoamassa, vastustavat sitä, ja tähän
ei virallista paikallista hallintoelintä ole. Jos sattuu
olemaan tuolta osa-alueelta lautakunnan jäsen, valtuutettu
tai kaupunginhallituksen jäsen, hän tietysti voi
välittää tämän kaupunginosan
mielipiteen, mutta jonkunlainen puute on siinä, että selkeään
lähidemokratiaan ei välttämättä ole
kanavia. On tietysti yhdistyksiä, mutta virallista kunnallista
elintä ei ole.
Keuruulla, edistyksellisessä kunnassa, 1960-luvulla
syntyi kunnan kakkostaajamaan — ja monessa suhteessa aiemmin
vireämpään taajamaan kuin Keuruun kirkonkylä — Haapamäen-jaosto.
Se oli kunnanhallituksen Haapamäen-jaosto, mutta sen jäsenet
eivät välttämättä olleet kunnanhallituksessa.
Kun sitten tuli 1977 uusi kuntalaki, niin silloin kunnanhallituksen
jaostolta olisi edellytetty, että sen jäsenet
ovat kunnanhallituksen jäseniä. Silloin tämä muutettiin
virallisesti Haapamäen-jaostoksi. Itsekin olen aikoinaan
ollut siellä kunnalliselämää opettelemassa.
Näkisin, että nyt kuntaliitosten myötä lähidemokratian
säilyttäminen, sen turvaaminen, on tarpeen. Hallintorakenteita
yksinkertaistettaessa, kustannuksia vähennettäessä on
käynyt osaltaan niin, että tuo Keuruun Haapamäen-jaosto lakkautettiin,
mikä on näkynyt taajaman kielteisenä kehityksenä.
Mutta tässä on monissa muissakin kunnissa käynyt
vastaavaa kehitystä. Lähidemokratia on vaarassa.
Nyt yhdentyneissä kunnissa, joissa kuntaliitoksia on tehty,
on perustettu kuitenkin omatoimisesti eri nimillä toimivia aluehallintoelimiä.
Se on minusta hyvin merkittävä asia, ja toivon
näille menestystä. Lakialoitteellani haluan kannustaa
tähän.
Näen paitsi lähiyhteisön vaikuttamisen
ja lähidemokratian myös perinteet ja tunnesiteet
tärkeinä. On arvokasta, että vaikka ihmiset
tänä aikana muuttavat hyvin paljon, monella on
joku paikkakunta, mistä hän itse on kotoisin tai
mistä suku on kotoisin, ja vaikka näitä paikkakuntia
olisi useampia, ne ovat elämässä kuitenkin
tärkeitä kiinnekohtia.
Osaltaan kun 1970-luvulla toteutettiin ja 1960-luvulla alkoi
tämä aiempi kuntaliitosbuumi, joka ei kovin suuri
ollut, niin silloin pidettiin keskeisenä periaatteena,
että evankelisluterilaisen kirkon seurakunnat jäävät
perinteitten vaalijoiksi ja ne ovat itsenäisiä kirkkoherrakuntia,
tosin yhteistaloudessa. Nyt sitten vuosikymmenten saatossa nämä seurakunnat
ovat osaksi sulautuneet emäseurakuntiin. Näin
on käynyt Keuruun naapureissa: Pohjaslahti on
sulautunut Vilppulaan, joka nyt on Mänttä-Vilppulaa.
Pihlajavesi, joka liittyi Keuruuseen, on kappeliseurakunnan hallintoyksikkö.
Koskenpää, joka liittyi ensiksi Jämsänkoskeen
ja nyt kuuluu Jämsään, on kadottanut
itsenäistä identiteettiään.
Nämä ovat osaltaan menetyksiä siellä asuvien
ihmisten kokemuksissa.
Haluan tällä lakialoitteella herättää keskustelua
siitä, mitenkä turvataan myös tämä aiempi perinne,
joka on liittynyt paikallisseurakuntiin. Tämähän
on tietysti kirkkolain asia ja kuuluu enemmän sille puolelle,
mutta toivon, että myös tässä talossa
nähdään se, että paikallisia
perinteitä, paikallista identiteettiä on vaarassa
kadota kuntaliitosten myötä ja pitäisi
löytää keinoja, millä näitä vaalittaisiin.
Sen vuoksi kuntalain 27 §:ään
olen ehdottamassa a §:ää, jossa
olen tuomassa esille aluelautakunnan muodostamisen. Se on yksi vaihtoehto.
Parempia vaihtoehtoja voi olla, mutta haluan tällä herättää keskustelua
ja toivon, että mikäli kuntaliitoksia tehdään, niin
suunniteltaisiin tätä siinä vaiheessa
ja myös näitten usein pitkän perinteen
ja historian omaavien liitettävien kuntien alueitten kysymyksiä vakavasti
pohdittaisiin.
Aloitteen tavoite on, että aluelautakunnan perustamista
käsitellään siinä yhteydessä kunnanvaltuustoissa,
kun yhdistyminen on ajankohtaista, ja sitten paikallisesti voidaan
tietysti nähdä olosuhteet ja päättää,
mitä nämä aluelautakunnat tekevät,
päättää niitten toimivallasta,
päättää niitten kokoonpanosta.
Lakialoitteellani haluan sitä, että kuntaliitoksen
yhteydessä pohditaan sitä, että ei vain
katoa kansalaisten mahdollisuus vaikuttaa omiin asioihin. Helposti
käy niin, että yhdistyneessä suurkunnassa
valittavat ovat keskustaajamasta, ja kun me tiedämme puoluekurikäytännöt
ja monet muut seikat, niin helposti se lähidemokratian
toteuttaminen sitten voi vaarantua. Ehkä sieltä sivummalta
olevasta kunnasta oleva edustaja voidaan kokea jonkunlaisena häirikkönä suuressa
kuntayksikössä — jos vähän
kuvaannollista ilmaisua käytän — silloin
kun hän pitää sen lähiyhteisönsä puolta.
Toivoisin, että tämän lähiyhteisön
puolestapuhujana, ajatuksien esilletuojana voisi olla vaikkapa lakialoitteessani
esittämä aluelautakunta tai mikä tahansa
muu yksikkö, mikä paremmaksi katsottaisiin.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Oinonen totesi tuossa, jotta "jos näitä kuntaliitoksia tulee".
Minä epäilen, jotta tässä lähivuosina
tulee tapahtumaan aika paljon kuntaliitoksia vielä, koska
kuntien talous on mikä on ja on pieniä kuntia
ja vaikka minkälaisia himmeleitä on rakennettu
sitten sosiaali- ja terveyspuolen osalta Paras-lain innoittamana.
Sen takia uskon, jotta kun huomataan näiden himmeleiden
kalleus, niin kuntaliitoksia tulee varmasti, ja on järkevää,
että kun on tämmöinen väestöpohjaltaan
sopivan kokoinen kunta, niin se pystyy tehokkaammin ilman tämmöisiä ylimääräisiä rakenteita
tekemään nämä palvelut ja kokonaisena
kaikki muutkin palvelut.
Tässä aloitteessa on se puoli, jotta jos annetaan
jollekin aluelautakunnalle valtaa, niin silloin pitäisi
antaa kanssa rahoja. Olen ymmärtänyt, että monissakin
paikoissa, missä tämäntyyppistä toimintaa
on jo tehty, enemmän ne ovat niin kuin kahvikerhoja. Sinällään
hyvä, jotta se viesti tulee ja semmoinen vähän
kylätoimikunnan tapainen juttu, kasaannutaan kahvinjuontiin
ja pohditaan, että tuo tienpätkä pitäisi
pinnoittaa ja pusikoita tuosta kaataa. Minusta tämän
voisi kyllä jättää aktiivin
kansalaistoiminnan piiriin, koska jos on aktiiviporukkaa jollakin
alueella, niin se ääni kyllä tulee kuuluviin
ja se tulee sieltäkin. Mutta en tyrmää tätä.
Voihan se olla niin, että joissakin paikoissa, jos tästä on
apua siihen lähidemokratiaan, tämä on
ok. Mutta kun meillä on olemassa järjestelmät,
kuitenkin odotetaan, että vapaaehtoinen ja kolmannen sektorin
toiminta päinvastoin tulisi tehostumaan, niin luulisi,
että sillä puolen löytyisi näissäkin
tilanteissa sitten tämmöistä innovaatiota.
Uskon, että jos joku haluaa kehittää asuinaluettaan
ja yhteisöä, niin sieltä löytyy
aina joku puolestapuhuja ja saa tukea myös niiltä ympärillä olevilta
henkilöiltä.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Lauri Oinonen oli puheessaan vilpitön;
ed. Esa Lahtela oli puheessaan oikeassa, mitä tulee rahaan.
Nimittäin kun Oulussa toteutettiin Rajakylä—Pateniemen
suuralueella tällainen aluelautakuntakokeilu vuosia sitten — sehän
sai erittäin paljon kansallista, taisi saada peräti
pohjoismaistakin, julkisuutta — niin silloin hoksattiin,
että ensimmäinen suuri virhe tehtiin siinä,
ettei annettu tarpeeksi rahavaltaa, ja toinen kurja juttu tuli siinä,
että eräs oikeistopuolue, joka on nykyisin merkittävässä gallupsuosiossa
Suomessa, ei saanut yhtään valtuutettua — vai
saiko yhden — ja siitä oli seurauksena, että tämä puolue,
merkittävä puolue, vetäytyi koko hommasta
pois ja siihen se sitten lässähti. Sitten keksittiin,
että se, mitä olisi pitänyt tehdä,
oli se, että täksi aluelautakunnan vetäjäksi
olisi pitänyt saada tämän pudonneen puolueen
edustaja tietysti, mutta eihän meillä fiksuutta
ollut niin paljon olemassakaan.
Juha Mieto /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Lauri Oinosen erittäin hyvin
perusteltu puheenvuoro kuntalain muuttamisesta oli hyvä,
se oikein havahrutti, kuinka kuntien pitääs toimia.
Nimittäin Kurikka ja Jurva meni yhteen, täst tuloo vuoden
vaihtees kaks vuotta. Ensimmäisenä vaihrettihin
vaakuna tasapuolisesti, meillä oli itsenäiset
komiat vaakunat molemmilla, niin otettiin Kurikan vaakunasta yläosa
ja Jurvan vaakunasta alaosa eli Kurikan hirvenpää ja
Jurvan, kun se on kuuluusa huonekaluteollisuudesta, kunnon höylä.
Taikka laitettihin, niin kuin voirahan sanoa, rinta rinnan, ei ylösalaasin.
Mutta totta kai kun Pohojanmaasta on kysymys, niin siellä oli hirvittävä riita
siitä, kuinka voi kaksi kuntaa mennä yhteen.
No aluksi Kurikan kans ei tullu mitään, Ilimajoen
kans ei tullu mitään, Kurikan kans oli puolittaan
valamis, neuvottelu tehtiin. Viikko aikaa vuoren vaihteeseen, ja
mentihin yhteen. Ja tämä virvoitti sellaasen puheen,
että siellä identiteetti pitää kummaskin
kunnas säilyä, ja ainakin ny kaharen vuoren periodilla
tuntuu siltä, että siellä säilyy
eri kylissä oma identiteetti ja vireys. Totta kai sanahelinää on
vieläkin. Saa nährä, kuinka käy,
mutta ollahan hyvällä mallilla, toivotahan parasta
ja sitä, että joka ikinen kylä pysyys
jatkossakin omaanlaasena ja tasapuolisesti iso Kurikka nyt kehittyis.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kiitos syntyneestä keskustelusta
ja kiitos ed. Juha Miedolle kuulumisista Kurikasta, ne ovat mielenkiintoisia
ja hyviä kuultavia.
Itse olen ollut aikoinaan Keuruun kunnan Haapamäen
jaostossa kunnallisuraa, jos näin ilmaisee, aloittaessani.
Siinä kokoonpanossa toteutui tuon yhdyskunnan poliittinen
tahtotila. Siinä oli muistaakseni kuusi sosialidemokraattia, yksi
vasemmistoliitosta, yksi kokoomuksesta, yksi liberaaleista ja yksi
keskustalainen, elikkä minä, ja tämä elin
edusti yhdyskunnan Haapamäen poliittisia voimasuhteita.
Se toi Keuruun kunnanhallintoon niitä näkemyksiä,
mitä tällä taajamalla oli, ja pidin sitä hyvin
arvokkaana. Se edusti täysin toisin kuin muun kunnan poliittinen voimajakautuma.
Näin ollen siinä toteutui tämä lähidemokratian
ulottuvuus tuotakin kautta. Se oli kunnanvaltuuston valitsema.
Nyt kun sitä elintä ei ole ollut runsaaseen
15 vuoteen, kylätoimikunta on yrittänyt täyttää puutteen
kiitettävällä tavalla tahtoen, mutta
epävirallisena yhdistyksenä toimien tehtävä ei
ole onnistunut. Tämän Haapamäen jaoston
kautta käsiteltiin neuvotellen ja keskustellen yhdyskuntaa
koskevia kaavoitusratkaisuja, tieratkaisuja, elinkeinopoliittisia
ratkaisuja, liikennepoliittisia ratkaisuja, koulupoliittisia ratkaisuja.
Nyt tätä elintä ei ole. Ei näitä asioita
kansalaispalautteina valitettavasti voida saada riittävästi
esille. Elikkä puute on ollut, mutta puute on myöskin
toisin päin. Tämän Haapamäen
jaoston kautta välittyivät kunnan virkamiestenkin
näkemykset ja ajankohtainen asiantuntemus yhdyskunnan käyttöön.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti. Tämän ed.
Lauri Oinosen lakialoitteen 73/2010 idea on tässä demokratian
toteuttamisessa. Se, mikä todellakin uhkaa demokratiaa, on
tietysti se, että tapahtuu laajoja kuntafuusioita, kuntien
yhteenliittymistä, ja tämän yhdistymisen
tuloksena päätöksenteko kaikkoaa kauemmaksi
kuntalaisista. Siinä mielessä näitä erilaisia,
tätä ilmiötä vähentäviä rakenteita
voidaan ehdottaa ja esittää. Näin ollen
tässä lienee tämän aluelautakunnankin
perustelut.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Itse olin Värtsilän päivillä puhumassa
viime kesänä. Siis Värtsilä ja
Tohmajärvi tekivät liitoksen tässä muutama
vuosi sitten, taitaa olla neljä viisi vuotta jo aikaa.
Siellä tämän tilaisuuden järjesti
kotiseutuyhdistys. Kotiseutuyhdistyksen vetäjä,
puheenjohtaja, piti puheen ja totesi, että Värtsilä on yhä Värtsilä.
He ovat korvanneet sen alueellisen lautakunnan, vai mikä se
on, mutta he kokivat, että he ovat se kanava. Siellä ainakin
tuntui toimivan oikein hyvin se viestin vienti Tohmajärven
päättäjiin ja virkamiehiin päin.
Se vaan kuvasti sitä ajatusta, että Värtsilä aikaisemmin
iski hanttiin tiukasti, että he eivät halua missään
tapauksessa kuntaliitosta. Nyt kun he ovat olleet siellä muistaakseni
neljä, taitaa tulla just viisi vuotta kohta aikaa, niin
he ovat kokeneet, jotta ei heidän identiteettinsä ole
hävinnyt yhtään mihinkään.
He ovat yhä edelleen värtsiläläisiä,
vaikka ovatkin Tohmajärven kunnan nimissä. Mutta
se Värtsilä on yhä edelleen olemassa
eikä se mihinkään siitä häviä.
Toinen iso asia. Demokratian häviämisestä paljon
isompi uhka on olemassa siinä, kun tässä Paras-lain
vanavedessä tehtiin, vaikka meidän alueellamme,
kunnallinen liikelaitos Helli, joka kattaa siis kaikki sosiaali-
ja terveyspalvelut kokonaan. Siitä sitten valitettavasti
enemmistö meidän kuntien valtuutetuista oli sitä mieltä,
jotta perustetaan tämmöinen irrallaan oleva elin.
Elikkä se Helli on täydellisesti sillä tavalla
luottamushenkilöiden ulottumattomissa, että siinä on
ammattijohtokunta, johon ei edes luottamushenkilöitä kelpuutettu
yhtään mukaan.
Siinä demokratia on kyllä hävinnyt
täydellisesti. Se on mennyt hyvin harvojen käsiin,
ja me voimme joskus jossakin pitää puheita ja
toivoa, että tapahtuisi, että johonkin tehdään
ohjelmaa tämmöisestä neljän
kunnan yhteistyöstä. (Puhemies: 2 minuuttia!)
Se on kaikkein pahin uhka demokratialle.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! On erittäin hienoa kuulla, kun ed.
Esa Lahtela kertoi Pohjois-Karjalasta esimerkin, jossa kuntaliitoksen
jälkeen perinteitä vaalitaan. Kaikki tunnustus
Värtsilälle, ja Värtsilä on
ollut sitkeä kunta, koska se menetti rauhansopimuksessa
suurimman osan maa-alueestaan, ja jäljelle jäänyt
pieni Värtsilä sitten sinnitteli sitkeästi.
Menestystä tälle kotiseutuyhdistykselle, joka
näin hyvänä esimerkkinä tuotiin
esille.
Varmasti paikallisia esimerkkejä on monia, ja näin
toimitaan, mutta sitten kun aikaa kuluu, saattaa tulla kuntiin sellaisia
virkamiehiä, jotka eivät muista niitä puheita,
mitä kuntaliitoksen yhteydessä on sovittu. Vastaavasti
seurakuntiin saattaa tulla semmoinen luottamushenkilöpolvi, joka
ei enää muista, mistä on ollut kyse,
kun kuntaliitosta tehdään. Tämä on
yksi semmoinen tekijä, että toivoisi, että olisi
joku virallinen elin, joka voisi tarjota tämän
lähidemokratian toteutumisen.
Ed. Esa Lahtela toi esille todellisen demokratiavajeen, mikä liittyy
sitten näihin uusiin Paras-lain erilaisiin himmeliratkaisuihin,
mutta aloitteeni ei sitten sitä käsitellyt.
Keskustelu päättyi.