Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Hallitus on tuomassa eduskuntaan uuden postilain, joka
eriarvoistaa suomalaisia asuinpaikan mukaan. Laki muun muassa lopettaa
ensimmäisen luokan kirjeen, karsii toimipaikkoja ja vaarantaa mitä todennäköisimmin
pienilevikkisten maakuntalehtien tulevaisuuden. Hallitus kattaa
tässä pöydän yritysten voitontavoittelulle
ja heikentää tavallisten suomalaisten postipalveluita,
kun niitä pitäisi päinvastoin kehittää.
Laki tulee johtamaan tilanteeseen, jossa valtion kustannukset postipalveluiden
osalta nousevat, mutta samalla kuluttajien palvelut heikkenevät.
Pyydän hallitusta vastaamaan:
Miten kansalaisten yhdenvertaisuus ja oikeudenmukaisuus toteutuvat
tässä laissa? Miten se parantaa vaikkapa tavallisten
Pirkanmaan Juupajoella tai Vammalassa asuvien kansalaisten palveluita?
Viestintäministeri Suvi Lindén
Arvoisa puhemies! Postilaissa turvataan postin peruspalvelut
samanlaisina kaikille suomalaisille asuinpaikasta riippumatta. En
voinut ymmärtää ed. Karhun väitteitä siitä,
että tässä postilain kokonaisuudistuksessa
heikennettäisiin jollain tavoin suomalaisten postipalveluja.
Jatkossa meillä jaetaan, niin kuin tälläkin
hetkellä, viitenä päivänä viikossa
kirjeet kotiin. Myös postitoimipaikkoihin, joiden pitää olla
kohtuullisen matkan päässä kuluttajasta,
voi jättää kirjeensä jaettavaksi
viitenä päivänä viikossa.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Hallitus julkisti eilen hyviä työmarkkinasuhteitaan. Samaan
aikaan Postin TES-neuvottelut seisovat, koska osapuolet eivät
tiedä huhupuheita enempää heitä koskevasta
merkittävästä lainsäädännöstä.
Työntekijöitä ei ole lainvalmistelussa kuultu
lainkaan. He saivat kyllä antaa keväällä lausunnon
asiaa valmistelleelle työryhmälle, mutta työryhmään
heitä ei mukaan otettu. Mitään tietoa
lainvalmistelusta ei ole heille annettu.
Samalla puhutaan kuitenkin Postin työntekijöiden
siirtämisestä vasten tahtoaan aamuyöllä tapahtuvaan
yötyöhön. Ei ihme, että Postin
työpaikoilla oireillaan ja koetaan asiassa turvattomuutta.
Kysyä sopii, paraneeko palvelu ja syntyykö kustannussäästöjä.
Tällainen menettely ei ole hyvää henkilöstöpolitiikkaa.
Kysyn: Miksi henkilöstöä ei ole pidetty
lainvalmistelussa kiinteästi mukana?
Viestintäministeri Suvi Lindén
Arvoisa puhemies! Postilaissa säädetään
postitoiminnan harjoittamisen yleisistä puitteista. Se
luo perusteet postipalvelujen kysynnälle ja tarjonnalle. Laissa
ei säädetä työnantajan ja työntekijöitten välisistä suhteista
postitoiminnassa.
Postilakia on valmisteltu ihan normaalissa järjestyksessä.
PAUlla on ollut mahdollisuus antaa lausuntonsa kesällä postityöryhmän
mietinnöstä. Työryhmässä ovat
olleet mukana postia tarjoavat tahot Itella ja Ålandsposten
ja myös postin palveluja käyttävät
tahot.
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Omistajaohjausministerinä haluaisin todeta
seuraavaa. Kysymyksestä siitä, kuinka ajankohtainen
asia tämä mahdollinen jakeluiden yhdistyminen
ja siitä seuraava niin kutsuttu yötyö on,
olen siis käynyt Itellan johdon kanssa keskusteluja, ja
sieltä vakuutetaan, että tämä asia ei
ole ajankohtainen. Näin ollen tämän yötyöasian
käyttäminen ikään kuin perusteena
näissä työmarkkinaneuvotteluissa ei ole
siis ajankohtaista. Tässä mielessä uskon,
että PAUlla eli työntekijöitten edustajilla
on oikea tieto asian tilasta.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Me sosialidemokraatit kannamme huolta myös
postilain vaikutuksista Itellan työntekijöihin,
henkilöstöön. Itellan hallintoneuvostossa
olemme vaatineet, että hallintoneuvosto muodostaa kannan postilakiin.
Postilaissa on monta kohtaa, jotka aiheuttavat vielä ongelmia.
Yksi niistä on maakuntalehtien asema ja niiden jakelu haja-asutusalueille
ja syrjäseuduille. Viestintäviraston aiempien
arvioiden mukaan uusi laki nostaa maakuntalehtien hintaa jopa 30
prosenttia. Arvoisa ministeri Lindén, aiotaanko maakunnissa
olevien kansalaisten päivälehtien jakelu siis
näivettää pikkuhiljaa kokonaan?
Kolmanneksi hinnannousu asettaa erityisesti pienilevikkiset
maakuntalehdet todella suurien vaikeuksien eteen. Kärsijinä ovat
myös lehtien lukijat, joilla ei ole enää varaa
tilata lehtiä kotiinsa. Ministeri Lindén, mitä hallitus
aikoo tehdä, että tämä epäoikeudenmukaisuus
ei toteudu?
Viestintäministeri Suvi Lindén
Arvoisa puhemies! Postilain uudistamisen taustalla on direktiivin
implementointi, mutta vähintään yhtä merkityksellistä on
ollut tämä postin toimintaympäristön
muuttuminen ja tuleva muuttuminen, joka pääsääntöisesti
johtuu siitä, että suomalaiset entistä enemmän
sähköisesti asioivat, lähettävät
sähköllä postinsa ja vastaanottavat myös jatkossa
sähköisinä laskunsa. Tämä vaikuttaa
ilman muuta postin jakelutoimintaan siltä osin, että volyymit
tulevat tulevaisuudessa kovastikin vähentymään,
ja lailla on haluttu luoda parempia edellytyksiä yleispalveluna
postia tarjoavalle Itellalle harjoittaa postitoimintaa myös
haja-asutusalueilla. Lehtien jakelu ei kuulu tämän
lain piiriin, mutta olemme tietoisia siitä, että se,
että volyymit pienenevät postinjakelussa, vaikuttaa ilman
muuta lehtien tulevaisuuteen ja niiden jakelutilanteeseen. Siltä osin
kansliapäällikkö Pursiainen on tehnyt
asiasta selvity… [Puhemies sulki puhujan mikrofonin,
koska puheaika ylittyi.]
Puhemies:
Ja siirrymme seuraavaan kysymykseen.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Helsinki 52 ja Helsinki 53 tänään
marssivat ulos, mikä kuvastaa sitä, että Postin
työntekijöillä on syvä huoli
tätä postilakia kohtaan, erityisesti, kun nähdään,
mitä kansainvälisesti on tapahtunut vaikka lahden
takana Ruotsissa. Kansainväliset kermankuorintafirmat tulevat
markkinoille, eivät jaa postia joka päivä ja
jakavat vain suurissa kaupungeissa, joissa kustannukset ovat halpoja.
Nyt kysymys on siitä, että EU-direktiivin myötä ollaan
tekemässä tilaa myös Suomessa tällaiseen
kermankuorintaan. Se tulee kalliiksi työntekijöille,
se tulee kalliiksi haja-asutusalueille, ja se tulee kalliiksi kaikille
meille suomalaisille veronmaksajille, jos joudumme alkamaan tukea
Itellaa postipalvelu- ja yleispalveluvelvoitteen toteuttamisessa.
Nyt kysymys kuuluukin, ministeri Lindén: haluatteko tässä asiassa
kumartaa EU:lle, vai puolustatteko suomalaisia postipalveluita,
suomalaisia postityöntekijöitä ja kaikkia
suomalaisia?
Viestintäministeri Suvi Lindén
Arvoisa puhemies! Ed. Arhinmäki vallan hyvin tietää,
että kun direktiivejä harmonisoidaan, implementoidaan
kansalliseksi lainsäädännöksi,
silloin ne liikkumavarat ovat direktiivin suuntaiset. Ja tässä direktiivissä on
juuri postitoiminnan vapauttamisesta kyse Euroopan unionin alueella.
Suomessa postitoiminta on vapautettu jo vuonna 1994 kilpailulle.
Siltä osin tämä direktiivi ei tuo meille
mitään uutta.
Totta on se, että tässä laissa halutaan
luoda parempia toimintaedellytyksiä juuri Itellalle, joka tällä hetkellä yleispalveluna
postipalvelua harjoittaa, sillä että tiettyjä rakenteellisia
uudistuksia, jotka liittyvät siihen, että posti
tulee jakaa kerran päivässä jatkossa,
mikä mahdollistaa Itellalle tulevaisuudessa päivä-
ja aamujakelun yhdistämisen, mutta kuten omistajaohjauksesta vastaava
ministeri Häkämies tuossa juuri totesi, Itella
on kertonut, että tämä ei tule lähitulevaisuudessa... [Puhemies
antoi puheenvuoron seuraavalle puhujalle.]
Johanna Ojala-Niemelä /sd:
Arvoisa puhemies! Uusi postidirektiivi on kirjoitettu lähinnä Keski-Euroopan
ja ylipäätänsä tiheään
asuttujen alueiden olosuhteet huomioon ottaen. Postipalvelujen tarjoaminen
on harvaanasutuilla alueilla kuitenkin huomattavasti kalliimpaa
kuin kaupungeissa. Nyt uhkana on, että direktiivi johtaa
postipalvelujen hintojen alueelliseen eriytymiseen niin, että suurimpiin
kaupunkeihin lähtevä posti on edullisempaa kuin
muualle menevä posti. Postimarkkinoiden vapauttamisen seurauksena esimerkiksi
Ruotsissa operaattorit ovat saaneet verraten vapaat kädet
porrastaa hintoja myös alueellisesti, ja tämä on
johtanut hintojen karkaamiseen käsistä sellaisiksi,
ettei ihmisillä ole enää varaa lähettää paketteja
tai tilata lehtiä. Kysynkin ministeriltä: miten
turvataan koko maan kattava kirjeiden jakelutoiminta kohtuullisella
hinnalla ja laatutaso vapautetuilla markkinoilla?
Viestintäministeri Suvi Lindén
Arvoisa puhemies! Tässä laissa juuri turvataan
postin peruspalvelut suomalaisille samaan hintaan kaikkialla tässä maassa.
Tämä laki ei mahdollista yleispalvelun osalta,
johon kuuluvat alle 10 kilon paketit ja alle 2 kilon kirjeet, hintojen
eriytymistä, saatikka sitä, että näitä jaeltaisiin
eri tavoin eri puolilla maata. Tässä laissa juuri
turvataan kuluttajien näkökulmasta viitenä päivänä viikossa
kirjeiden ja pakettien jakaminen jokaiseen kotitalouteen.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Niin kuin demaritkin huomaavat, niin Rysseli
on taas ollut asialla tässä asiassa. Sieltä tämä direktiivi
lähti. Suomalainen ongelma oli se, että te menitte
kuittaamaan tämän kilpailutuslain. Miksi? Miksi
menitte kuittaamaan, koska siitä seuraa se, että jatkossa
nämä kermankuorijat ottavat nämä Helsingin
seudun keskustat tai Rovaniemen keskustan, Kemin keskustan, ja haja-asutusalueet
jäävät Itellalle, jolle ainoana jää yleispalveluvelvoite?
Ja siinä ei ole sitten kuin kaksi vaihtoehtoa, arvoisa
ministeri, kun te menitte kuittaamaan tämän säädöksen:
joko se, että kaikille määrätään
se yleispalveluvelvoite koko maassa, silloin kilpailu on reilua,
mutta jos se tulee vaan Itellalle, niin sitten on teidän
käännyttävä tuonne Kataisen
puoleen, ja muutama sata miljoonaa euroa tarvitaan, että maaseudullakin posti
kulkee. Muutama sata miljoonaa on kyseessä, ja siitä ratkotaan
juuri nyt tässä postilaissa, miten tässä lopulta
käy ja tulevatko maaseudulla palvelut olemaan kunnolliset.
Viestintäministeri Suvi Lindén
Arvoisa puhemies! Tämä laki juuri turvaa
postipalvelut tässä maassa kaikille kansalaisille
niin sinne Utsjoelle kuin Helsingin keskustaan. (Ed. Tennilä: Höpö,
höpö!)
Se, että markkinat avataan Euroopassa, on tietysti
yksi Euroopan unionin peruslähtökohtia, että meillä on
avoimet markkinat. Se, että Suomi on ollut tässä direktiivissä mukana,
liittyy niihin tavoitteisiin, jotka meillä Euroopan unionin
jäsenenä ovat. Viimeiseen asti Suomi piti kiinni
siitä lähtökohdasta, että olisimme
voineet antaa myös kilpamarkkinoille tulijoille viiden
päivän jakeluvelvoitteen, mutta tässä jäimme
yksin, ja näin ollen (Ed. Tennilä: Eihän
sitä ole katsottu tuomioistuimessa vielä!) jatkossa
me emme voi antaa tätä jakeluvelvoitetta viitenä päivänä kuin
yhdelle yleispalveluvelvoitteella toimivalle.
Mutta, arvoisa ed. Tennilä, viime kädessä laki myös
lähtee siitä, että kohtuuton yleispalveluvelvoite
tulee korvata tätä velvoitetta harjoittavalle elikkä Itellalle,
ja tähän myös tässä laissa
... [Puhemies sulki puhujan mikrofonin, koska puheaika
ylittyi.]
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Ei Euroopan unionin tarkoitus voi olla se,
että ihmisten palveluja heikennetään.
(Ed. Tennilä: Kyllä se on!) Se ei voi olla kilpailulainsäädännön,
se ei voi olla julkisten hankintojen tarkoitus. Mutta kun kuitenkin
tämän hallituksen aikana se on selvästi
havaittu, nyt kysynkin pääministeriltä siitä,
koska keskustapuolue nyt on aina pyrkinyt ajamaan sitä,
että maata tasapuolisesti kehitetään.
Valtionrautateitten osalta on tapahtumassa tämä kehitys,
nyt on postipalvelujen osalta tapahtumassa tämä kehitys.
Tässähän on kysymys siitä, millä tavoin
tämä rahoitetaan käytännössä ja
tehdäänkö sama laatuvaatimus myös näille,
jotka saavat tähän kilpailuun osallistua, onko
niillä sama velvollisuus hoitaa näitä kansalaisten
asioita kuin on niillä, jotka joutuvat hoitamaan syrjäkyliä.
Tässä suhteessa ei voida synnyttää tilannetta,
jossa tämä kermankuorinta tapahtuu niin, että suurten
painotalojen materiaali jaetaan täällä Etelä-Suomessa
ja syrjäkylät jäävät
ilman. Onko tämä todella hallituksen tarkoitus?
Viestintäministeri Suvi Lindén
Arvoisa puhemies! Toivoisin, että ed. Skinnari ja
muutkin edustajat, jotka ovat täällä kysymyksiä esittäneet,
yksilöisivät sen, millä tavalla tässä kansalaisen
näkökulmasta palvelu heikentyy. En ole vielä saanut
yhtään sellaista kysymystä, jossa se todennettaisiin.
Laki lähtee siitä, että viitenä päivänä jaellaan,
niin kuin jaetaan tälläkin hetkellä, postitoimipaikka
sijaitsee kohtuullisen matkan päässä,
75-vuotiaitten ja liikuntarajoitteisten postipalvelut jatkossakin
lain vahvistamana jaetaan postiluukkuun, oikeutta poiketa tästä viiden päivän
jakelusta ei muuteta. En ymmärrä, ed. Skinnari,
mikä on se palvelu, joka tässä laissa heikkenee.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Maaseudun jätevesiasetus oli varoittava
esimerkki siitä, että hallitus on jääräpäinen
ja vie tyhmiä esityksiä eteenpäin. Samaten
tämä laajakaistahanke tulee äärettömän
kalliiksi maaseudun haja-asutusalueilla ja kunnissa. Nyt on suuri
vaara, että postitoimintalain osalta käy samalla
tavalla, että maaseutua tämä hallitus
iskee jälleen voimakkaasti, ja se on kyllä kohtuutonta.
Oletteko päätynyt siihen, että on
mahdollista, että näille kermankuorintafirmoille — kansainväliset
firmat varmasti tulevat tänne — pantaisiin toimilupamaksu
ja sitä kautta rahoitettaisiin, ei verovaroin, vaan näitten
voitoista, se palvelu, joka maaseudulla tarvitaan ja joka on pakko
säilyttää?
Viestintäministeri Suvi Lindén
Arvoisa puhemies! Ensiksikin haluan edelleen toistaa sen, että juuri
tällä lailla turvataan se, että myös haja-asutusalueilla
viitenä päivänä posti jaellaan.
(Ed. Skinnari: Ei sitä ilman rahaa turvata!) Laissa on
määritelty, että jos tämä yleispalveluvelvoitteen
tarjoaminen on kohtuutonta Itellalle, niin silloin tämä korvataan
ja tähän korvaukseen osallistuvat kaikki alalla
toimivat. Näin on lakiin kirjattu.
Janne Seurujärvi /kesk:
Arvoisa puhemies! Kun olen saanut läheltä seurata
tätä lainvalmistelua, niin täytyy sanoa,
että hankalassa tilanteessa, kilpailun vapauttamistilanteessa,
hallitus on kyllä tuomassa eduskunnalle erinomaisen hyvän esityksen
postipalveluiden säilyttämisen kannalta ja tasa-arvoisten
palveluiden turvaamisen kannalta. (Välihuutoja vasemmalta)
Viisipäiväinen jakelu säilyy koko maassa,
kuluttajapostin tasahinnoittelu säilyy koko maassa, eikä sekään
ollut itsestäänselvyys, että näin
todella tapahtuu. Lisäksi keskusta loppuun asti piti kiinni
siitä, että yli 75-vuotiaiden mahdollisuus postin
kotiin kantoon säilyy, ja tämä todella
säilyy tässä esityksessä. Olisin
kysynyt ministeri Lindéniltä:
Millä tavalla postialalle tuleville yrityksille asetettavat
mahdolliset toimilupaehdot ja laatuvaatimukset asetetaan niin, että kohtuuttomia
kilpailuvääristymiä muun muassa maaseudulle yleispalveluvelvoitteen
kautta postia jakavaan Itellaan nähden ei pääse
syntymään?
Viestintäministeri Suvi Lindén
Arvoisa puhemies! Laki lähtee siitä, että kilpailu
vapautetaan, ja näin ollen toimilupaan ei voi asettaa sellaisia
ehtoja, jotka ovat kilpailun rajoituksen esteenä. Mutta
laki mahdollistaa näiden ehtojen asettamisen, jotka liittyvät
palvelun laatuun ja sen saatavuuteen. Nämä tullaan
määrittelemään siinä vaiheessa,
kun joku hakee toimilupaa, jolla voi jakaa osoitteellista kirjepostia
tässä maassa.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Viime kerralla, kun postilakia uudistettiin, taisteltiin
siitä, että on tasavertaiset mahdollisuudet joka
puolella saada postin palveluja. Toivotaan, että ne säilyvät.
Mutta kun itse en ole lukenut hallituksen esitystä vielä,
koska se on äskettäin annettu eikä ole
ilmeisesti vielä jaettu tänne eduskuntaankaan,
niin olisin kysynyt sitä, kun nyt meillä on ykkösluokan
posti, onko se totta, että jättöpäivää seuraavana
päivänä ei jaetakaan vaan velvollisuus
on sitä seuraavana päivänä.
Arvoisa puhemies! Kun ministeri on viitannut kohtuulliseen etäisyyteen
tässä postipisteen ja asiakkaan välillä,
kuka määrittelee tämän kohtuullisuuden?
Onko se vähän samanlainen kuin jätevesiasetuksessa,
että kunnat tekevät mielensä mukaan?
Mutta kuka tässä tekee mielensä mukaan?
Viestintäministeri Suvi Lindén
Arvoisa puhemies! Tässä laissa määritellään
vähimmäistaso postin palveluille ja laissa puhutaan
vakiokirjeestä, joka on yhtenäishinnoiteltu, ja
siinä on myös laatumäärittely.
95 prosenttia näistä kirjeistä pitää jakaa
kahden vuorokauden kuluttua siitä, kun ne on jätetty
jaettavaksi.
Postitoimipaikan pitää sijaita kohtuullisen matkan
päässä. Viestintävirasto viime
kädessä asiakkaalle määrittelee
sitten sen, mikä on se kohtuullinen etäisyys,
mutta tässä ei ole yksiselitteistä kilometrimäärää vaan
kysymys on myös siitä, että se on asiakkaan
tyypillisen asiointireitin varrella. Myös mobiilipostitoimipaikka
on jatkossa mahdollinen, ja se tulee tarkoittamaan todennäköisesti
mahdollisuutta esimerkiksi kirjastoautossa asioida postiasioissa.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin pitää tietenkin
todeta, että meillä on ollut hyvä järjestelmä,
joka on toiminut. Siitä kai ei kukaan ole eri mieltä.
Nyt sitä järjestelmää ollaan
heikentämässä. Se tulee olemaan tämä lopputulema.
Todennäköisesti tullaan siihen tilanteeseen, että postitoimipaikkoja ilmeisesti
satoja, ehkä 200—250, tulee loppumaan. Sitten
on vaikea hakea sitä kohtuullista välimatkaa tai
kohtuullista matkaa, ja viranomainen lähtee sitä määrittelemään.
Toisin sanoen eduskunnalla ei ole siihen mitään
sanomista.
Mutta peruskysymyshän liittyy siihen, että kyllä nyt
se kermankuorintamahdollisuus annetaan, ja kun tämä rahoituspohja
lähtee murenemaan Itellan puolelta, jolla on yleispalveluvelvoite,
mistä te, ministeri Lindén, olette ajatellut, että se
raha tulee? Millä korvataan se, minkä te monta
kertaa olette jo toistanut: kaikille taataan tasapuoliset palvelut?
Se ei tapahdu ilmaiseksi. Me puhumme sadoista miljoonista euroista, 100—200
miljoonaa euroa. Ministeri Katainen, ministeri Lindén,
onko teillä varautumat tähän?
Viestintäministeri Suvi Lindén
Arvoisa puhemies! Juuri tällä lainuudistuksella
luodaan yleispalvelua suorittavalle yritykselle paremmat mahdollisuudet
kustannustehokkaasti hoitaa tätä palvelua, ja
siihen pohjaa myös se ajatus, että lähivuosina
ei laukea velvoite osallistua näitten yhteiskunnan yleispalvelukirjeiden
jakamiseen. Se, että kilpailu avataan tai kilpailua tulee,
väistämättä tarkoittaa sitä,
että jotkut voivat kuoria kerman. Kaikilla aloilla, missä kilpailua
on, jotkut kuorivat ja toiset eivät. (Ed. Arhinmäki:
Miksi te hyväksytte sen? ) — Me hyväksymme
kermankuorinnan juuri sen vuoksi, että kilpailu avataan ja
se on tapa toimia silloin, kun markkinat ovat vapaat. — Tärkeintä tässä on
se, että palvelut säilyvät, ja siinä vaiheessa,
jos yleispalveluvelvoitetta joudutaan korvaamaan sitä tarjoavalle,
täytyy tämä resurssi valtion budjettiin
löytää, ja lain lähtökohta
on se, että alalla toimivat näihin nettokustannuksiin
osallistuvat.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Vaikka ministeri on täällä muuta
väittänyt, niin kyllä tosiasia on se,
että ei tämä laki hyödytä Itellaa,
se ei hyödytä suomalaista veronmaksajaa, ei kuluttajaa.
Hyviltä alueilta voitot menevät yrityksille, ja
valtio maksaa sitten haja-asutusalueiden kyydin. Näyttää siltä,
että hallitus on kovan linjansa ilmeisesti valinnut, ja
täytyy toivoa, että kun tämä laki
tänne eduskuntaan tulee, niin eduskunta korjaa tätä eriarvoistavaa
lainsäädäntöä.
Kysyn kuitenkin vielä, miksi hallitus ei ole halunnut
käyttää direktiivin antamaa mahdollisuutta
vaatia myös Itellan eli Postin kilpailijoilta täällä paljon
puhuttuja laatuvaatimuksia eli esimerkiksi palveluita yksittäisille
kuluttajille, jotta me tavalliset suomalaisetkin hyötyisimme
jotain tästä kilpailun avaamisesta.
Viestintäministeri Suvi Lindén
Arvoisa puhemies! Tuossa jo juuri totesin, että postin
jakaminen on toimiluvanvaraista toimintaa ja jos joku toimilupaa
hakee, niin tähän toimilupaan voidaan asettaa
ehtoja, jotka liittyvät juuri tämän palvelun
laatuun ja sen saatavuuteen. Nämä ehdot tullaan
määrittelemään siinä vaiheessa,
kun löytyy joku taho, joka haluaa lähteä markkinoille
palveluja tarjoamaan.