Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! Puhemiesneuvosto ehdottaa eduskunnan työjärjestyksen
6 §:ään, puhemiesneuvoston tehtäviin, muutoksia,
joilla annettaisiin puhemiesneuvostolle tehtäväksi
antaa ohjeita edustajan sidonnaisuuksien ilmoittamisesta ja muista
vastaavista edustajan asemaan liittyvistä käytänteistä.
Samalla esitetään, että työjärjestyksen
76 a § ja b § tulevat
säätämään edustajan
sidonnaisuuksista ja sidonnaisuusrekisteristä. Tässähän
taustalla on, voisi sanoa, työryhmän mietintö,
jossa on mietitty edustajien sidonnaisuuksia laajemminkin ja myös
eettisiä sääntöjä — kuten
niitä voidaan kutsua — joiden taustalla on Euroopan
neuvoston korruption vastaisen toimielimen Grecon antamat suositukset
Suomelle näihin asioihin liittyen.
Mikä tulee sitten tässä muuttumaan,
jos tämä puhemiesneuvoston esitys hyväksytään
ja samalla myös siirrytään käytäntöön,
jota tämä työryhmä esittää?
Voi sanoa, että tässä on kolme keskeistä muutosta:
Ensinnäkin se sidonnaisuusrekisteri, jossa nyt on vapaaehtoista
kaikille edustajille ilmoittaa sidonnaisuuksista, tulisi pakolliseksi
rekisteriksi. Siis tosiasiassa käytännössä, kun
kaikki kansanedustajat ovat jo tähän mennessä ilmoittaneet
omista sidonnaisuuksistaan, merkittävää muutostahan
tähän tilanteeseen tämä ei toisi.
Mutta se, mikä olisi uutta, on sivutoimista saatujen tulojen
ilmoittaminen, mikäli ne tulot yhdestä lähteestä ylittävät
tietyn raja-arvon, työryhmän mukaan 5 000
euroa kalenterivuodessa. Tämä on uusi asia, joka
tällä hetkellä ei ole kansanedustajia
velvoittava, ja tätä työryhmä on
esittänyt. Kolmas uusi asia on se, että myös
kansanedustajan saamat lahjat ja ulkopuolisen maksamat matkat tulisi
ilmoittaa silloin kun ne ylittävät tietyn raja-arvon.
Kaiken kaikkiaan, kun tätä esitystä on
katsonut, on törmännyt monesti kysymykseen, miksi tällainen
velvoite, joka kuitenkin on merkittävä yksittäistä kansanedustajaa
kohtaan, säädetään eduskunnan
työjärjestyksen tasoisesti ja puhemiesneuvoston
erillisillä ohjeilla. Tässähän
teoriassa olisi kolme vaihtoehtoa: Yksi vaihtoehto on se, että tästä säädettäisiin
perustuslaissa, jossa eduskunnan osalta säädetään
muun muassa eduskunnan asemasta ylimpänä valtioelimenä sekä kansanedustajan
asemasta noin yleensä. Toinen vaihtoehto on se, että tästä säädettäisiin
erityislaki, kuten Ruotsissa on toimittu tämän
asian suhteen. Sitten kolmas vaihtoehto on tämä,
joka nyt tässä esitetään, eli
eduskunnan työjärjestykseen otetaan tarpeelliset
säännöt. Työryhmä on
päätynyt tähän esitykseen, ja
itsekin pidän tätä hyvin tasapainoisena.
En lähde käymään tätä yksityiskohtaisesti
läpi, mutta voin todeta, että kun otetaan huomioon
tähän kohtaan varatut puheenvuorotkin, ilmeisesti
tähän edustajat ovat laajasti tyytyväisiä.
Osmo Kokko /ps:
Arvoisa puhemies! Minä pidän tätä puhemiesneuvoston
esitystä ihan hyvänä. Sillä tavalla
tietysti, kun tuolla kentällä liikumme kansalaisten
keskuudessa, aina herää kansalaisilla epäilyksiä poliitikkoja
kohtaan, ja tässähän tätä avoimuutta
tulee nimenomaan ulospäin. Kansanedustajien täytyy
nyt sitten jatkossa, kun tämä asia etenee, samalla
tavalla kuin ministerien näistä sidonnaisuuksista
ilmoitella ja muuta, minkä minä koen ihan myönteisenä asiana.
Ja tietysti edustaja Lohi, joka on oikeusoppinut taustaltaan, hyvin
perusteli näitä asioita. Että ei kun
annetaan asian mennä eteenpäin ja tehdään
avoimuutta näissä meidänkin töissä lisää.
Keskustelu päättyi.