7) Talousarvioaloitteet
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Olen tehnyt itse henkilökohtaisesti
15 talousarvioaloitetta, jotka käsittelevät muun
muassa meidän tiestöämme: perustienpitoa
sekä erilaisia tiehankkeita. Olen myös tehnyt
aloitteita siitä, että tiettyjä määrärahavähennyksiäkin
tässä taloudellisessa tilanteessa olisi syytä harkita.
Esitän muun muassa perustienpitoon Vaasan vaalipiirissä lisättäväksi
5 miljoonaa euroa, jolloin tämä jatkuvasti aleneva
ja huononeva perustienpito saataisiin paremmalle tolalle. Samoin tuonne
ratapuolelle Suupohjan rataan meillä on tärkeä tarve
saada lisärahaa, jotta tuota rataa ei jouduttaisi rullaamaan
pois käytöstä. Eli sinne akuutti tarve
on 1,5 miljoonan euron luokkaa.
Mistä näitä rahoja sitten voidaan
vähentää? Meillä on esimerkiksi
tällaisia valtion ylläpitämiä kouluja,
kuten EU:n Eurooppa-koulut ja Helsingin eurooppalainen koulu, jotka
ovat ensisijaisesti EU-byrokraatikkojen lasten kouluja. Samoin Svenska
Finlands folkting -niminen järjestö saa
vuodesta toiseen isot summat tukirahaa valtiolta. Tällaisia
kohteita löytyy. Meillä on myös sellaisia
kohteita kuin arpajaisveron tuoton palauttaminen Ahvenanmaalle,
sieltä voitaisiin ottaa miljoonakaupalla rahaa pois. Lisäksi olen
ehdottanut esimerkiksi, että nykytaiteen tukemiseen tai
lähinnä näitten taidehankintojen rahoittamiseen
annettaisiin vähemmän määrärahaa,
samoin myös taiteilijoiden, kirjailijoiden ja kääntäjien
apurahoihin olen ehdottanut vähennyksiä.
Olen tässä taloudellisessa tilanteessa tehnyt enemmän
vähennysesityksiä kuin lisäysesityksiä,
kun katsotaan euromääriä.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Muutama sana tekemistäni talousarvioaloitteista,
joista osa on yhteisiä kainuulaisten kansanedustajien kanssa,
muutama oma.
Ensinnäkin pari sanaa Pelson vankilan peruskorjauksesta:
Vaalassa olevan Pelson vankilan peruskorjaustarve on ollut ilmeinen.
Jostakin käsittämättömästä syystä,
muun muassa valtion säästötoimenpiteistä ynnä muista
johtuen, Pelson vankilan peruskorjaaminen on tässä vuosien saatossa
estynyt, huolimatta siitä, että jo edellisellä vaalikaudella
tehtiin hallituksen iltakoulupäätös tämän
Pelson vankilan peruskorjaamisesta. Peruskorjauksen rahoitustarve
on noin 10 miljoonaa euroa, ja olen tehnyt siitä talousarvioaloitteen,
jonka mukaan Pelson vankilan peruskorjaukseen kohdistettaisiin 7
miljoonan euron rahoitus.
Toinen talousarvioesitys koskee 4H-toimintaa. Jostakin kummallisesta
syystä valtiovarainministeriö budjettiesityksissään
aina leikkaa 4H-määrärahaa, ja perinteisesti
sitä on sitten täällä eduskunnan
talousarviokäsittelyssä pyritty lisäämään.
Nyt leikkausesitys ministeriöllä on 400 000,
ja tässä talousarvioaloitteessa esitetään 4H-toimintaan
400 000 euron lisäämistä budjettiesitykseen
verrattuna.
Kolmas aloite koskee valtatie 22:ta, joka on Pohjois-Suomen
tärkein poikittainen tieyhteys läpi maan Torniosta
Vartiuksen raja-asemalle. Vt 22 toimii hyvin keskeisenä tieliikenteen
pääväylänä Kainuun
ja Pohjois-Pohjanmaan välillä ja on myös
liikenteellinen linkki Luoteis-Venäjälle. Liikennepoliittisessa
selonteossa ja sen jälkeisessä päätöksessä lähtökohtana
oli se, että ensi vuoden budjetissa vt 22:n peruskorjaukseen kohdennettaisiin
45 miljoonaa euroa, mutta jostakin syystä hallitus esityksessään
leikkasi tästä 30 miljoonaa pois — budjettiesityksessä tuohon vt
22:een esitetään kohdennettavaksi 15 miljoonaa — ja
esitänkin nyt sitten tuohon hankkeeseen lisää 30
miljoonaa.
Myös neljäs aloite koskee liikennehankkeita, määrärahan
osoittaminen Ylivieska—Iisalmi—Kontiomäki-ratayhteyden
parantamiseen. Liikennepoliittisessa selonteossa tämän
ratahankkeen sähköistykseen oli ajateltu 90 miljoonaa
euroa, sillä tavalla että tuo hanke pääsisi
käyntiin vuonna 2015. Nyt budjettiesityksessä tuo
summa on kokonaan poistettu, ja samalla kun se on poistettu, on
jäänyt huomioimatta, että tuo aloitusvuosi
2015 on välttämätön jo senkin
takia, että ilman Ylivieska—Iisalmi—Kontiomäki-ratayhteyden
sähköistämistä ajoissa Seinäjoki—Oulu-ratayhteyden
rakentamisvaihe Oulun lähellä tulee oleellisesti
vaikeuttamaan Venäjältä Vartiuksen kautta
tulevien pellettijunien liikennöintiä etelään.
Esitän siihen 90 miljoonan euron talousarvioesitystä.
Määrärahan osoittaminen maakunnan
kehittämisrahan palauttamiseen: Tosiasiahan on nyt, että aluekehittämisen
puhtaasti kansalliset rahoitusinstrumentit ovat tällä vaalikaudella
supistuneet lähes olemattomiin. Nyt maakunnan kehittämisraha
on ensi vuoden talousarvioesityksessä ehdotettu lakkautettavaksi
kokonaan. Se kielii tämän hallituksen aluepoliittisesta
toiminnasta, se kielii tämän hallituksen ajan
ja koko tämän vaalikauden jatkuneesta erittäin
voimakkaasta yhteiskunnan keskittämisestä kaikilla
yhteiskunnan lohkoilla. Maakuntien kehittämisrahalla on äärettömän
hyvä ja tehokas vipuvaikutus maakuntien kehittämiseen,
ja esitän, että maakuntien kehittämisrahaan
kohdennetaan 16 miljoonaa euroa.
No sitten, arvoisa puhemies, olen huomioinut hiukan myös
sitä, että tässä maassa on aika
monta ympäristönsuojelujärjestöä,
luonnonsuojelujärjestöä — järjestöjä,
joilla on aika paljon myös päällekkäistä toimintaa.
En näe oikein järkevänä, että niille
kohdennetaan valtionapua siinä määrin
kuin viime vuosina on tehty, nimenomaan päällekkäiseen
toimintaan, ja olen esittänyt, että näitten
järjestöjen valtionavustusta hiukan tarkennetaan,
jotta joku järki myös tähän
järjestöjen päällekkäiseen
toimintaan tulee.
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä talousarvioaloitteitten
osalta ajattelin ottaa esille vain yhden aloitteistani, jonka olen
tehnyt koskien maakunnan kehittämisrahaa. Tämän aloitteen
taustalla on, voisi sanoa, kaikkien Suomen maakuntien maakuntahallitusten
huoli siitä, että nyt tämmöinen
erittäin käytännöllinen ja joustava
väline käynnistää vaikkapa pilotointihankkeita
tai erilaisia selvityksiä, niitten tämmöinen
siemenrahoitus eli maakunnan kehittämisraha, ollaan viemässä pois
kokonaan.
Kun tämä hallitus aloitti kautensa, maakunnan
kehittämisrahaa oli käytössä maakunnilla yhteensä 32
miljoonaa, ja vuosi vuodelta sitä on hallitus lähtenyt
nipistämään sitten alaspäin. Tänä vuonna
maakunnan kehittämisrahaa on reilu 5 miljoonaa jaossa kaikille
maakunnille. Ja nyt sitten hallitus esittää valtion
talousarviossaan vuodelle 2015, että maakunnan kehittämisraha kokonaisuudessaan
poistetaan valtion talousarviosta.
Tämä on erittäin valitettavaa, ja
siksi olen tehnyt talousarvioaloitteen, 8 miljoonaa euroa lisättäväksi
maakunnan kehittämisrahaan, ja tämän aloitteen
on allekirjoittanut myös muutamia muita yli puoluerajojen.
Totta kai, vaikka aloitteeni on 8 miljoonaa euroa ja — kuten
kuulimme edellä — tässä edustaja
Timo Korhonen on tehnyt aloitteen, että maakuntaraha olisi
16 miljoonaa euroa, on selvää, että jos
se vain olisi suinkin mahdollista viedä läpi,
niin se olisi vielä parempi.
Kun me otamme huomioon maakuntien tilanteet ja etenkin sen,
että Euroopan aluekehitysrahat ja sosiaalirahaston rahat
menevät pääosin Itä- ja Pohjois-Suomeen,
niin haluan nostaa esille erityisesti sen, että maakunnan
kehittämisraha on erittäin tärkeä ja
joustava väline myös Etelä- ja Länsi-Suomen
maakunnille, ja senkin takia toivoisin, että laajasti löytyisi
tähän aloitteeseen tukea.
Ari Torniainen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Liikenneväyliemme kunto rapaantuu
huolestuttavaa vauhtia. Liikenneviraston arvion mukaan korjausvelka
on jo nyt noin 2,3 miljardia euroa. Valtaosa henkilö- ja
tavaraliikenteestä liikkuu yhä maanteitse. Hallituksen
päätös korottaa raskaiden ajoneuvojen
enimmäismittoja ja -massoja aiheuttaa kasvavia
investointitarpeita siltojen ja teiden kantavuuden korjauksiin.
Tiet heikkenevät siis jatkuvasti. Valtion määrärahojen
niukkuuden takia kunnat ovat yhä useammin joutumassa rahoittamaan
maantielain mukaan valtiolle kuuluvia investointeja. Kuntien peruspalveluiden
valtionosuuksien leikkauskierteessä tämä on
aivan kohtuutonta.
Hallitus esittää ensi vuodeksi perusväylien kunnossapitoon
noin 70 miljoonan euron leikkausta kuluvaan vuoteen verrattuna.
Lisäksi esimerkiksi jo noin 4 prosentin kustannustason
nousu merkitsee rahojen ostovoiman leikkautumista noin 40 miljoonalla
eurolla. Maaliskuun kehysriihipäätöksen
nojalla hallitus perui liikennepoliittisessa selonteossa eduskunnan
hyväksymän, vuodeksi 2016 luvatun 100 miljoonan
euron tasokorotuksen. Hallituksen osoittamalla määrärahatasolla
perusväyliemme kunto siis heikkenee entisestään,
ja pelkona on, että ei se heikkeneminen ole pelkästään
pintarakenteessa vaan menee jo runkorakenteisiin. Siksi keskusta
aivan aiheellisesti esittääkin 70 miljoonan euron
lisäystä perusväylien kunnossapitoon.
Lisäys on välttämätön
väylien kunnossapidon ja elinkeinoelämän toimintaedellytysten
sekä liikenneturvallisuuden kannalta.
Yksityistiet ovat olennainen osa suomalaista tieverkkoa. Laajan
yksityistieverkoston kunnossapito on edellytys toimivalle maa- ja
metsätaloudelle, bioenergiakuljetuksille, muulle elinkeinoelämälle
sekä ihmisten liikkumiselle muutenkin. Siksi keskusta esittääkin
ensi vuoden talousarvioon 5 miljoonan euron lisäystä yksityisteiden
kunnossapitoon. Sekä yksityisteiden lisämääräraha-
että myös perusväylänpidon lisämää-rärahaesitys
ovat sekä työllisyyttä että talouskasvua
edistäviä tekijöitä.
Herra puhemies! Pisara-radalla pyritään ratkaisemaan
Helsingin ratapihalla sekä Helsinki—Riihimäki-raidevälillä ilmeneviä kapasiteettiin
ja välityskykyyn liittyviä ongelmia. Hankkeen
kokonaiskustannusarvio on noin 900 miljoonaa euroa, ja Liikenneviraston
mukaan nykyinen kustannusarvio sisältää myös
merkittäviä riskivarauksia ja kustannukset tulevat
todennäköisesti nousemaan. Hallitus on sitomassa
Pisara-rataan ainakin noin miljardi euroa valtion ja helsinkiläisten
veronmaksajien rahoja. Asia voitaisiin hoitaa varmaankin ratkaisemalla
esimerkiksi Helsingin ratapihaan liittyvät ongelmat paljon kustannustehokkaammallakin
tavalla. Siksi tässä tilanteessa Pisara-radan
suunnittelu onkin keskeytettävä. On kartoitettava
kustannustehokkaampia vaihtoehtoja, joilla säästettäisiin
niin valtion kuin myös helsinkiläisten veronmaksajien
varoja. Se on myös välttämätöntä tilanteessa, missä väyliemme
korjausvelka niin Helsingin seudulla kuin koko maassa on kipuamassa
noin 2,3 miljardiin. Keskustan mielestä pääkaupunkiseudun
liikennejärjestelmiä on kehitettävä kustannustehokkaalla
tavalla, ja siksi esitämme, että Pisara-radan
suunnitteluun ehdotetusta määrärahasta
vähennetään 2 miljoonaa euroa, siis ensi vuoden
budjetista.
Arvoisa puhemies! Ulkomaiset kuljetusliikkeet hyödyntävät
Suomen maksuttomia teitä, vaikka niiltä voisi
kerätä jopa noin 10 miljoonaa euroa tiemaksuina
vuodessa. Suomi on viimeisiä EU-maita, joissa ei ole käytössä esimerkiksi
eurovinjettijärjestelmää. Se on käytössä monissa EU-maissa,
ja siksi se on otettava käyttöön Suomessakin.
Maksut voidaan kompensoida kotimaiselle ammattiliikenteelle veroratkaisuin,
esimerkiksi polttoaineveron palautusjärjestelmällä. Näin
toimitaan myös useissa muissa maissa, joissa tämä järjestelmä on
käytössä. Kerätyt eurovinjettimaksut
voidaan korvamerkitä ja ohjata tiestön parannukseen
ja ylläpitoon, ja maksut voidaan tulevaisuudessa tulouttaa
esimerkiksi perustettavalle Valtion Infra Oy:lle. Tätä ratkaisua keskusta
on esittämässä nyt.
Lasse Hautala /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kansanedustajat ovat tehneet yhteensä 538 talousarvioaloitetta.
Se osoittaa mielestäni hyvin sen, että rahalle
olisi tarvetta erilaisiin hankkeisiin ja kohteisiin. Valtaosa näistä tietysti
kohdistuu tiehankkeisiin, mikä on selkeä osoitus
siitä, että tiemäärärahat
ovat aivan liian alhaisella tasolla ensi vuoden talousarviossa.
Arvoisa puhemies! Tänään eduskunnan
kyselytunnilla keskusteltiin maatalouden tilasta ja myöskin
Venäjän asettamien vastapakotteiden vaikutuksesta
meidän maataloustuotantoon. Olen tehnyt talousarvioaloitteen,
joka koskee sitä, että osoitettaisiin määrärahaa
Venäjän asettamien elintarvikkeiden tuontikiellosta
maataloudelle ja elintarviketeollisuudelle aiheutuvien taloudellisten
haittojen korvaamiseen etupainotteisesti. Tämä tarkoittaa
sitä, että kun Euroopan unioni asetti nämä pakotteet
Venäjälle ja Venäjä asetti vastavuoroisesti
vastapakotteet erityisesti elintarvikkeiden viennille Venäjälle,
niin tästä aiheutuu meidän maataloudelle
mittavat vahingot. MTK on arvioinut, että mikäli
vastapakotteet kestävät vuoden, niin siitä saattaa
aiheutua jopa 250 miljoonan euron tappiot. Tämän
johdosta näen, että Euroopan unionin on korvattava nämä maataloudellemme
aiheutuneet vahingot, ja kuten päivällä kyselytunnilla
kuultiin, niin hedelmä- ja vihannesviljelijät,
erityisesti Välimeren maissa, ovat jo omat korvauksensa
saaneet, mutta Suomella ja Baltian mailla on suuria vaikeuksia saada
näitä maitotaloudelle tulevia korvauksia.
Olen esittänyt 100 miljoonan euron määrärahaa
ensi vuoden talousarvioon. Tämä on siinä mielessä poikkeuksellinen
talousarvioaloite, että tämä sisältää sekä menot
että tulot. Elikkä valtio varautuisi 100 miljoonan
euron määrärahalla maatalouden vahinkojen
korvaamiseen, ja sitten kun näitä korvauksia on
maksettu, niin valtio hakisi nämä rahat Euroopan
unionilta, koska nyt on nähty selkeästi se, että Euroopan
unioni on äärimmäisen hidas ja kankea
näitä korvauksia Suomen maataloudelle osoittamaan.
Tämä antaisi mielestäni myöskin
hyvän lisäpontimen hallituksen toiminnalle siinä,
että se olisi tavoitteellinen ja hakisi sitten näitä rahoja
aktiivisesti unionilta.
Arvoisa puhemies! Sitten muutamiin tekemiini aloitteisiin, jotka
koskevat tie- ja väylähankkeita.
Täällä eduskunnassa on useaan otteeseen
puhuttu niin sanotusta Suupohjan radasta eli rataosuudesta, joka
on Seinäjoen ja Kaskisten kaupungin välillä.
Rata on erittäin huonokuntoinen, siellä tavaraliikennejunat
kulkevat paikka paikoin vain noin 30 kilometrin tuntinopeudella,
ja tämä on aiheuttanut sen, että radan
käyttö on merkittävässä määrin
vähentynyt. Sen johdosta olen tehnyt talousarvioaloitteen
siitä, että tähän perusparannusta
aloitettaisiin ja varattaisiin siihen määrärahat.
Jalasjärven kunta on kokenut kovia, oikeastaan opetus-
ja kulttuuriministeriön asettamien Jalasjärven
ammatilliselle kurssikeskukselle osoitettujen valtionapujen takaisinperinnästä johtuen,
ja tämä aikaansai sen, että Jalasjärven kunnanvaltuusto
joutui pakon sanelemana tekemään kuntaliitoksen
Kurikan kaupunkiin. Olen tehnyt talousarvioaloitteen, jonka toivoisin
johtavan myönteiseen päätökseen:
Jalasjärven Koskuella on semmoinen pieni tienpätkä,
ja siellä päällystettiin tietä viime
kesänä, mutta tämä valtatie
3:n ja Tampereentien välinen tieosuus jäi päällystämättä,
ja näkisin, että pienenä myötäosoituksena
olisi tarpeellista, että tämä hanke myöskin
toteutuisi.
Seinäjoen kaupungissa Ylistaron entisessä kunnassa
on myöskin Kyrönjoen yli johtava silta. Se olisi
uudisrakentamisen tarpeessa. Siellä on liikennöinti
kielletty, ja nyt tällä hetkellä aikaisemmin
siltaa käyttäneet henkilöt joutuvat ajamaan
jopa 10 kilometriä sen johdosta, että joutuvat
tämän sillan kiertämään.
Sen johdosta olisi tarpeellista, että tämä siltahankekin
pääsisi toteutumaan.
Sen lisäksi on joukko erilaisia tiehankkeita, jotka
olisi tarpeellista toteuttaa tuolla Vaasan vaalipiirissä.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Tänä työttömyyden
aikana hallitukselta puuttuu hyviä työllistämisideoita.
Senpä takia olen tehnyt tässä talousarvioaloitteet
numero 55—61. En tehnyt niitä sen enempää sen
takia, että hallitukselta puuttuu rahaakin eikä ole
edellisinäkään vuosina ollut varaa näitä aloitteita
lähteä toteuttamaan.
Olen esittänyt määrärahan
osoittamista Someron Kiiruun koulurakennuksen suunnitteluun ja rakentamiseen.
Siellä koulurakennus on päätetty purkaa
lähinnä home- ja sisäilmaongelmien vuoksi.
Esitän määrärahan osoittamista
myös Mynämäen Palolaistentien peruskorjauksen
suunnitteluun ja aloittamiseen. Siellä on liikenne kasvanut,
kun on laajennettu maatalouden tuotantoyksiköitä,
ja tien kunto on selvästi heikentynyt kasvaneen liikenteen
ja raskaampien ajoneuvojen vuoksi.
Niin ikään on määrärahan
osoittaminen Loimaan Majanojantien peruskorjauksen suunnitteluun.
Majanojantie on 2,5 kilometrin mittainen tieosuus kantateiden välissä.
Se on mutkainen, ja vaikka on suuri liikennemäärä,
niin tie on huonokuntoinen ja kaipaa sen vuoksi pikaista korjausta.
Sen lisäksi olen esittänyt liikenneturvallisuuden
parantamista Liedon kunnassa. Raukkalan kylässä kylän
paikallistien numero 12287 liikenneturvallisuutta ja tierakennetta
olisi välittömästi parannettava. Siellä on
muun muassa Kailassuonojan silta, josta puuttuvat muun muassa kaiteet.
Sitten on määrärahan osoittaminen
Someron Jaatilanjoen sillan suunnitteluun ja rakentamiseen. Se kanssa
parantaisi ja lyhentäisi kaupunkilaisten yhteyksiä keskustaan.
Sitten on määrärahan osoittaminen
siltojen peruskorjaukseen Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne-
ja ympäristökeskuksen alueella. Nythän,
kun nämä ajoneuvojen mitat ja massa suurenivat
ja autoilijat ovat hankkineet isompia ajoneuvoja, seurauksena sitten
ely-keskukset ovat laittaneet painorajoituksia monille Varsinais-Suomen
silloille. Tämä taas on johtanut siihen, että liikennöitsijöiden
investoinnit suurempiin ajoneuvoihin kääntyivät
tavallaan negatiivisiksi, koska kuljetusmatkat pitenivät
ja kuljetuskustannukset niin muodoin nousivat. Sen takia näillä siltojen
peruskorjauksilla olisi kiire ja myöskin sen takia, että muuten
sillat menevät entistä heikompaan kuntoon ja vaativat
enemmän peruskorjausrahaa. Tähän siltojen
peruskorjaukseen olen esittänyt 600 000 euroa.
Sillä muutama silta ehkä saataisiin väliaikaisesti
korjattua, että saataisiin lisäaikaa varsinaisten
suurempien remonttien tekemiselle.
Sitten on määrärahan osoittaminen
Salon seutukunnalle äkillisen rakennemuutoksen tukeen. No,
se rakennemuutoshan on aiheutunut Nokian työpaikkojen supistumisesta.
Osin siellä ovat olot parantuneet, mutta seudulla on vielä paljon työttömiä.
Sinne olen esittänyt lisää 700 000
euroa, koska nämä rakennemuutoksesta aiheutuvat ongelmat
eivät ole poistuneet ja edelleen on työttömiä,
joilta puuttuu mahdollisuus uudelleenkoulutukseen taikka sitten
työhön.
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Talousarvioaloitteita olen tehnyt itsekin, kuusi
sellaista, ja keskityn näissä nyt erityisesti näihin
infrahankkeisiin mutta en ihan pieneen siltarumpupolitikointiin.
Ensinnäkin tämä hallitus jää historiaan
siinä mielessä, että ympäristöpuolella
kansallispuistoja on perustettu ennätysmäärä.
Virkistyspalveluita on vähän muuallakin kuin kansallispuistoissa, ja
ihmettelen sitä politiikkaa, että Metsähallituksen
julkisten hallintotehtävien määrärahoja
käytetään erityisesti luonnonsuojelu-
ja virkistyspalvelutehtävien hoitamiseen ja kehittämiseen,
mutta näiden perustettujen kansallispuistojen myötä on
huoli siitä, että olemassa olevien muiden kansallispuistojen
ja virkistysalueiden luonnonsuojelupalveluiden rahoitus koko ajan
niukkenee. Minun oma esimerkkini tulee lähivesiltäni
Iin Röytästä, sieltä Perämereltä.
Se on kansallispuistoon kuuluva Natura-alue, ja se on erittäin
suuressa retkeilijöiden suosiossa, mutta kaikki laiturit
ja retkeilypalvelukohteet rapistuvat yksi toisensa jälkeen,
ja pian varmaan koko saari joudutaan laittamaan käyttökieltoon,
koska tietystikään ei Metsähallitus ota
vastuuta siitä, mitä siellä sataman laitureissa
sitten tapahtuu.
Olen sitä mieltä, että Metsähallituksen
täytyy käyttää tulevaisuudessa
entistä enemmän varoja olemassa olevien luonnonsuojelu-
ja virkistyspalvelupisteiden ja -kohteiden ennallistamiseen ja
käyttöön, jotta nämä rahat
tulee käytettyä ympäri Suomen hyvään
tarkoitukseen. Esitän talousarvioaloitteessani Iin Röytän
sataman palveluiden kehittämiseen 100 000 euroa,
ja sen olen aloitteessani huomioinut.
Arvoisa puhemies! Valtio ja useat kaupunkiseudut ovat aloittaneet
tänä vuonna Innovatiiviset kaupungit- eli Inka-ohjelman.
Sillä halutaan virittää uusia työpaikkoja
ja sitä uutta innovatiivisuutta, mitä alueilla
on olemassa. Oma kotikaupunkini Oulu on vetovastuussa Tulevaisuuden
terveys -teemasta, ja se sopii Oulun kaupungille, koska siellä on
laaja yliopisto ja lääketieteellinen osasto sen
puitteissa. Nyt valtio on merkittävässä määrin
pienentämässä tämän
Inka-ohjelman rahoitusta tuleville vuosille. Pidän erityisen
valitettavana ja turhauttavana sitä, että valtio
käynnistää kaupunkien kanssa yhteystyössä kehittämishankkeita
ja tekee jo seuraavaksi toimintavuodeksi niin suuret leikkaukset
hankkeiden rahoitukseen, että hankkeiden tuloksellisuus
ja jatkuminen käy lähes mahdottomaksi.
Kun Oulu vastaa Tulevaisuuden terveys -teemasta, on huomioitava
myöskin se, että Oulu on kärsinyt viime
aikoina voimakkaasti ict-alan työpaikkojen menetyksistä ja
tässä haluttaisiin koota nimenomaan nämä ict-puolen
osaajat ja terveyspuoli yhteen ja innovoida uusia tuotteita, palveluita
ja hankkeita tämän Inka-hankkeen osalta. Pidän
tärkeänä, että 800 000
euroa pistetään lisää näiden
ohjelmien toteutukseen, koska nämä teemahankkeet
on siis jo aloitettu ja ne pitää saattaa loppuun.
Arvoisa puhemies! Totesinkin, että minullakin on muutama
infrahanke omissa talousarvioaloitteissani mutta ei aivan pieniä.
Niistä suurin on määrärahan
osoittaminen valtatie 4:n parantamiseen Oulun kohdalla ja välillä Ii—Simo.
On valitettavaa, että tämän vaalikauden
aikana valtatie 4 on jäänyt todella paitsioon
koko Suomen osalta. Nelostie on kuitenkin merkittävä tieyhteys,
ja ainoastaan Rovaniemi on saanut sinne Lappiin Nelostien parantamiseen
rahoitusta. Nelostie on ainoa koko Suomen läpi kulkeva
väylä, ja on erittäin mielenkiintoista
miettiä sitä, että me emme pidä huolta
kansallisomaisuudestamme ja merkittävistä liikenneväylistämme.
On tärkeää, että seuraavalla
vaalikaudella me saamme Nelostien parantamisen kehittämishankkeisiin,
koska on kyse kuitenkin merkittävästä väylästä ja
on huomattava myöskin, että uudet tulevat kaivokset
tarvitsevat liikenneyhteydet. Tämä Nelostie on
myöskin pohjoisessa hyvin vilkas matkailuaikana, ja useat
edustajatkin varmasti vierailevat Lapissa ja pyyhältävät
Nelostietä pitkin pohjoiseen. Oulun kohdalla tie tarvitsee
kolmannet kaistat ja parannukset eritasoliittymiin, ja sitten kun
mennään siitä pohjoisemmaksi, niin Haukiputaan
kohta täytyy muuttaa moottoriliikennetiestä moottoritieksi.
Se on erittäin vaarallinen, ja siellä tapahtuu
suhteellisesti liikaa onnettomuuksia. Lisäksi välillä Ii—Simo
ja lähemmäksi Kemiä tarvitaan ohituskaistaosuuksia,
ei tietystikään moottoritietä koko matkalle.
Edellä olevan perusteella esitän 69:ää miljoonaa
euroa valtatie 4:n parantamiseen Oulun kohdalla ja välillä Ii—Simo.
Edustaja Korhonen puhui täällä aikaisemmin erittäin
hyvin tästä valtatie 22:sta, joka oli valitettavasti
ainoa Oulun vaalipiirin iso tiehanke, kun käytiin läpi
liikennepoliittista selontekoa. Tämä oli erityisesti
ministeri Kyllösen aikaansaannosta, että valtatie
22 nostettiin ohi pohjoisten maakuntien listauksen, jossa juuri
tämä edellä ollut valtatie 4 oli siinä listalla
kaikkein ylimpänä. Mutta nyt on käynyt
sitten ilmi se, että nykyinen liikenneministeri Risikko
on pistänyt henkselit lähes tämän
hankkeen päälle, koska 45 miljoonaa euroa oli
tämän valtatie 22:n välin Oulu—Kajaani
kehittämis- ja parantamistoimenpiteisiin tarvittava summa.
Nyt esitetyssä pohjassa on ainoastaan 15 miljoonaa, ja
minulle on annettu kertoa, että tämä on
ainoa tiehanke, jota näistä kehittämishankkeista
nyt rokotetaan, ja tässä näemme pohjoista
politiikkaa.
Arvoista puhemies! Esitän, että seuraavan vuoden
talousarviossa, budjetissa, on 30 miljoonan euron lisärahoitus
tuolle Oulu—Kajaani-tieosuuden kehittämiselle
valtatie 22:n kohdalla, kuten edustaja Korhonenkin oli esittänyt.
Ja aivan lyhyesti totean myöskin, että olen esittänyt
talousarvioaloitteessa Oulun satamaväylän syventämisen.
Useat Suomen satamat tarvitsevat aika kipeästikin paljon
syvemmän merireitin. 10 metriä monessa Perämeren
satamassa on liian vähän, ja Oulussakin tarvittaisiin
tämän elinvoiman ja kilpailukyvyn tarpeisiin,
kaivannaisteollisuuden kehittämistarpeisiin, 12 metrin väylä,
ja siihen tarvittaisiin sitten 12 miljoonan euron valtion tuki sen
aikaansaamiseksi.
Arvoisa puhemies! Keskustan eduskuntaryhmä on tehnyt
yhteensä 16 talousarvioaloitetta. Niissäkin me
olemme sivunneet useita infrahankkeita, koska meidän mielestämme
valtion tulisi sijoittaa infraan, koska se ei ole vain menoerä.
Suomen kilpailukyky, saavutettavuus, on pitkälti sen varassa,
miten meillä tavarat ja logistiikka kulkevat pitkienkin
etäisyyksien alueella.
Olemme esittäneet muuan muassa, mitä edustaja
Torniainen täällä jo edellä esitti
ja kuvailikin, yksityisteihin 5 miljoonan euron korotuksen, koska
niiden yksityisteiden varrella on meidän mineraalit, ruoka
ja myöskin kaikki puu, ja me tarvitsemme niitä myöskin
virkistyskäyttöön, näitä tieosuuksia,
matkailun kehittämiseen ja niin edelleen.
Olemme erittäin huolissamme siitä, että hallitus
ei ole tällä vaalikaudella esittänyt
perusväylänpitoon sitä tasokorotusta,
jonka liikennepoliittisessa selonteossa, siis koko eduskunnan siunaamana,
me päätimme yhdessä, että 100
miljoonan euron tasakorotus pitäisi pikimmiten tehdä.
Tiestön, satamien ja ratojen korjausvelka on tällä hetkellä 2,3
miljardia euroa, ja tämän korjausvelan selättäminen
pitäisi aloittaa välittömästi.
Keskustan eduskuntaryhmä on tehnyt talousarvioaloitteen,
jossa vaadimme 70 miljoonaa euroa lisää rahoitusta
perusväylänpitoon.
Arvoisa puhemies! Vielä kaksi talousarvioaloitetta,
jotka ryhmämme on tehnyt.
Lapsilisien poisto tai siitä nipistäminen
113 miljoonaa euroa ei ole meidän mielestämme
oikein. Tuon 8 prosentin, noin 8 euron, menetys jokaista lasta kohden
lapsilisien muodossa on väärin. Me vastustamme
leikkausta ja myöskin sitä, että hallitus
aikoo monimutkaisella kompensaatiojärjestelmällä sitten
antaa takaisin tai kompensoida näitä lapsilisämenetyksiä.
Ja kokonaisuudessaan tähän hallintoonkin menee
2,5 miljoonaa euroa, mikä ei missään
nimessä ole hyvä asia.
Ja vielä lopuksi totean, että lasten kotihoidon tuen
pakkokiintiöittäminen on erittäin huonoa tässä taloudellisessakin
tilanteessa. Onko näin, että hallitus tietää parhaiten,
miten lapsia kasvatetaan, perheiden tilanteet? Vastustamme jyrkästi
keskustassa tällaista pakkokiintiöittämistä ja ylhäältä päin
sanelua siihen, kuinka lapsia tulee hoitaa. Kyllä vanhemmat
sen itse pystyvät myöskin arvioimaan. Tästä aiheutuu
myöskin menoja kunnille selvästi, koska näemme
niin, että kun tämä kiintiö tulee
voimaan molempien vanhempien kesken, niin enää kotihoidon
tuki ei ole mahdollisuus monelle perheelle. Lapsia viedään siis
entistä enemmän tulevaisuudessa, pieniä lapsia,
hoitoon, ja se lisää kunnille menoja.
Arvoisa puhemies! Muitakin hyviä talousarvioaloitteita
keskustan eduskuntaryhmä on tehnyt, ja edellä on
puhuttu esimerkiksi maakunnan kehittämisrahasta. Ja totta
vieköön, se on ollut vuonna 2011 yhteensä 32
miljoonaa euroa, ja tänä vuonna, kuluvana vuonna,
se on ainoastaan 6 miljoonaa euroa. Emme voi hyväksyä sitä,
että poistetaan maakunnan kehittämisraha, joka
on erittäin joustava ja joka maakunnassa sellainen raha,
että voidaan itse miettiä ja pohtia, mihin sitä käytetään.
Meidän eduskuntaryhmämme on esittänyt,
että tasoa tulisi 16 miljoonalla eurolla korottaa.
Osmo Kokko /ps:
Arvoisa puhemies! Myös minä olen tehnyt yhdeksän
talousarvioaloitetta, ja ne ovat nimenomaan tiestöön
liittyviä aloitteita. Haluan tuosta nyt muutamia tuoda
julki. Lähinnä pari on siinä päätieverkolle,
mutta muut ovat sitten alemmille verkoille. Niin kuin täällä useammat
edustajat ovat todenneet, alemmille verkoille suuntautuvat lisärahoitukset
eivät olisi ollenkaan pahasta, koska siellä alempien
tieverkkojen reunoilla ne meidän raaka-ainevarat ovat ja tietysti
myös on pidettävä maa asuttuna tuolla haja-asutusalueilla.
Otan tästä muutaman esimerkin:
Esimerkiksi määrärahan osoittaminen
Romppalantien ja Ahvenisentien kiertoliittymän rakentamiseen
olisi erittäin tärkeää. Tämä on
Lieksasta Joensuuhun tuleva runkotie, ja tämä risteys muistetaan
noin kymmenen vuoden takaisesta onnettomuudesta, jossa viisi ihmistä menetti henkensä,
ja näkisin, että olisi perusteltua, että tähän
tämä kiertoliittymä rakennettaisiin,
se loisi turvallisuutta tälle risteykselle.
Sitten tietysti itseä lähinnä on
Joensuun kaupungissa oleva niin sanottu Raatekankaan eritasoliittymähanke,
joka on ollut pitkään vireillä. Nytkään,
ensi vuoden talousarviossa, ei ole tähän ollut
rahoitusta löydettävissä, niin että tulen tähän
sitä esittämään, että tämä hanke
käynnistettäisiin. Siinä on myös
Joensuun kaupunki vahvasti mukana. Risteys on sellainen, että siinä melkein
päivittäin tapahtuu jonkinasteisia liikennevahinkoja.
Onneksi siinä nyt ei ole vielä kuolemantapauksia
ollut, mutta kuitenkin se on sellainen kohta, johon kaivattaisiin
ja selkeyttä. Siinä ovat teollisuusalueet molemmin
puolin, ja tämä edistäisi myös
niiden rakentelua sitten.
Tietysti meillä maakunnassa on myös näitä kaivoshankkeita,
ja nimenomaan Polvijärvellä on merkittäviä kaivoshankkeita,
ja siellä sitten siirrellään näitä malmeja
rikastettavaksi Outokummun alueelle ja Kaavin puolelle. Näin
ollen olen esittänyt talousarvioaloitteessa rahaa tämän Marjavaarantien — joka
on erittäin kapea ja huonokuntoinen, ja siellä on
rekkaliikenne runsasta — peruskunnostukseen.
Tässä muutamia esimerkkejä.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Tein vain yhden talousarvioaloitteen korostaakseni
sen merkitystä ja nostaakseni sen erityisesti esille.
Viime aikoina on puhuttu kovin paljon siitä, millaisiin
olosuhteisiin Isis-taistelijat joutuvat ja miten heidän
mielenterveyttään ja muutenkin sopeutumistaan
takaisin tänne yhteiskuntaan pitää tukea
ja kehittää. On aivan käsittämätöntä,
että näiden ulkomaille terroristitekoja tekemään
menevien mielenterveydestä huolehditaan enemmän
kuin niistä henkilöistä, jotka toimivat
rauhanturvatehtävissä Suomen lipun alla. Sotiemme
veteraanit ovat itseoikeutettuja kaikkeen tukeen ja apuun, mitä ikinäkin
vain pystymme antamaan, mutta rauhanturvatoiminnassa fyysisesti
tai henkisesti loukkaantuneet ovat mielestäni heti sen
jälkeen vuorossa.
Tätä asiaa ei ole huomioitu valtakunnan tasolla
ollenkaan riittävällä vakavuudella, ja
tässä talousarvioesityksessä esitän
pienen rahamäärän osoittamista rauhanturvaajien
kuntoutukseen sairas- ja veljeskodeissa, joissa tarvittava osaaminen
ja taito on olemassa.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Keskusta on tehnyt monia hyviä talousarvioaloitteita,
ja otan niistä esille vain pari kappaletta.
Tänään kuulimme kyselytunnilla, kuinka
tämä hallitus on epäonnistunut pakotteiden
tai vastapakotteiden kompensaatiokorvaamisessa viljelijöille
EU:n pään toimissa. Kuulimme myöskin sen,
että ministeri ei tänäänkään
sitoutunut siihen, että lupaisi yksiselitteisesti, että viljelijät saavat
ensi vuonna heille suunnatut tuet. On aivan käsittämätöntä,
kun tiedämme viljelijöiden ahdingon, että samaan
aikaan kansallisista tuista leikataan. Keskusta ei hyväksy
tätä 55 miljoonan euron leikkausta.
Hallitus on vetänyt kaiken rahoituksen maaseudun vesihuoltohankkeilta.
Haluammekin, että siirtoviemäreihin satsattaisiin
edes 5 miljoonan satsaus, koska moni toiminta-alue odottaa nyt sitä,
että pääsisi alkuun. Niitä samoja
vaateita, samoja kireitä ehtoja, mitä siellä maaseudulla
näitten siirtoviemäreiden rakentamiseksi on ollut,
ei ole väljennetty — maaseudulla ollaan todella
hädissään, jos rahoitusta valtiolta sinne
ei tule.
Minulla on Keski-Suomesta ihan mukavia uutisia. Samaan aikaan,
kun valtion talous on aika surkeassa jamassa ja vienti ei vedä,
Keski-Suomessa investoidaan. Siellä uusi, tuleva biotuotelaitos
tulee käyttämään yli 4 miljoonaa
kuutiota puuta lisää. Se tarkoittaa, että puun
käyttö nousee 6,5 miljoonaan, mistä 5
miljoonaa kuutiota saapuu 150 kilometrin säteellä,
ja se tuodaan sinne rekoilla. Tämä tarkoittaa
270:tä rekkaa päivässä, ja meidän
alempiasteinen tieverkkomme Keski-Suomen maakunnassa on surkeassa
jamassa, meillä on sitä paljon suhteessa muihin maakuntiin.
Olemmekin yhdessä Keski-Suomen kansanedustajien kanssa
vaatineet, että meidän täytyy saada 5
miljoonan lisärahoitus puuhuollon turvaamiseksi.
Itse asiassa se, että tiehankkeet saadaan asianmukaiseen
kuntoon, on merkityksellinen asia sen kannalta, tehdäänkö tätä lopullista
päätöstä. Ympäristöluvitusprosessi
on edennyt ihan hyvin ja kaikki muutkin rahoitusasiat ja muut tässä hankkeen
tiimoilta, mutta jos nämä tieasiat jäävät
lapsipuolen asemaan eikä hallitus huolehdi omista velvoitteistaan,
koko hanke voi olla vaarassa.
Ari Torniainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kaakkois-Suomessa on kolme itärajan
vilkkainta maantierajanylityspaikkaa, Vaalimaa, Nuijamaa ja Imatra,
sekä Vainikkalan rautatien rajan-ylityspaikka. Vuonna 2012
saavutettiin 10 miljoonan rajanylittäjän määrä,
ja vallitsevalla kasvulla rajaliikenne kaksinkertaistunee nykyisestä vuosikymmenen
loppuun mennessä, vaikka viime aikoina onkin ollut vähän
hiljaisempaa rajoilla. Sujuva rajaliikenne on Kaakkois-Suomen kannalta
strateginen tekijä ajatellen alueen elinkeinojen kehitystä.
Rajaliikenteen sujuvuutta edistäisi myös Parikkalan
rajanylityspaikan saaminen kansainväliseksi rajanylityspaikaksi.
Tähän perustuen me uuden Kaakkois-Suomen vaalipiirin
keskustalaiset kansanedustajat yhdessä esitämme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2015 talousarvioon
lisää 5 miljoonaa euroa Rajavartiolaitoksen toimintamenoihin
kaikkien rajanylityspaikkojen kehittämiseen ja liikenteen sujuvoittamiseen.
Vilkkaaseen rajaliikenteeseen liittyen olen tehnyt myös
useamman liikenneväylätalousarvioaloitteen. Niistä muutama:
Valtatie 13 on Keski-Suomesta Nuijamaan rajanylityspaikalle
johtava tie, jolla on runsaasti henkilöautoliikennettä sekä raskasta
liikennettä. Vaarallisin kohta on Savitaipaleella Myttiömäen kohdalla,
joka on todella vaarallinen. Siinä on tapahtunut useita
liikenneonnettomuuksia. Samalle tielle tarvitaan pikaisesti kevyen
liikenteen väylä Lemin kunnassa välillä Iitiä—Kuukanniemi.
Tie 387 elikkä Vaalimaantie välillä Raippo—Vaalimaa
tarvitsee pikaisesti peruskorjauksen. Siksi olen tehnyt myös
siitä talousarvioaloitteen.
Arvoisa puhemies! Lopuksi haluan todeta, että hallitus
esittää valtatielle 6:lle Taavetti—Lappeenranta-välille
3:a miljoonaa euroa ensi vuodelle. Olisin vilpittömästi
toivonut, että se summa olisi paljon suurempi, koska se
hanke tulee saada pikaisesti rakenteille.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Olen sen lisäksi, että olen
tietenkin allekirjoittanut keskustan eduskuntaryhmän talousarvioaloitteet,
tehnyt maltillisesti vain 12 henkilökohtaista talousarvioaloitetta,
jotka tietysti ovat sitäkin huolellisemmin harkittuja.
Erityisesti haluan nostaa esille määrärahan osoittamisen
Espoo—Lohja—Salo-ratalinjan yleissuunnitelmaan,
5 miljoonaa euroa. Pidän tärkeänä,
että Suomi ottaa tavoitteeksi Helsinki—Turku-ratayhteyden
eli niin sanotun tunnin ju-nan kehittämisen osana Välimeri—Skandinavia-ydinverkkokäytävää.
Helsinki—Turku-yhteysväli on yksilöity
Verkkojen Eurooppa -rahoitusvälinepäätöksessä ydinverkkokäytävän
pullonkaulaksi ja kehittämiskohteeksi.
Tämä on hyvin ajankohtainen asia, marraskuun
asia, tänä vuonna, ja tuon EU:n rahoitusvälineen
avulla on mahdollista saada uuden ratayhteyden suunnitteluun 50
prosenttia TEN-T-osarahoitusta.
Tämä Tunnin juna tukee kansainvälistä kilpailukykyämme
ja vahvistaa rooliamme Euroopan ja Venäjän välisessä liikenteessä.
Ratayhteyden kehittämisellä muodostetaan yhtenäinen
ja entistä tiiviimpi Etelä-Suomen talous- ja työssäkäyntialue
sekä mahdollistetaan monipuolisempi ja laajempi työvoiman
tarjonta sekä tuotanto- ja yritysrakenne.
Suomen tulee tavoitella rahoituskaudella 2014—2020
uuden ratayhteyden Espoo—Lohja—Salo jatkosuunnitteluun
TEN-T-osarahoitusta ja varautua suunnitteluun ensi vuoden talousarviossa.
Lisäksi haluan aloitteistani korostaa erityisesti määrärahan
osoittamista maakunnan kehittämisrahaan, (Puhemies koputtaa)
maanpuolustusjärjestöjen toiminnan tukemiseen
ja kotitalousneuvontajärjestöjen tukemiseen.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Ja sitten edustaja Leppä. — Jos päästäisiin
vielä muutamassa minuutissa, niin voitaisiin päästä uutisillekin.
Jari Leppä /kesk:
Arvoisa puhemies! Kiitoksia erittäin kohteliaasta
vihjauksesta.
Puhemies! Talousarvioaloitteiden osalta ei ole mikään
ihme, että suurin osa niistä koskettelee tiehankkeita,
siksi huonoon kuntoon meillä ovat tiet menneet oikeastaan
laidasta laitaan. Se näkyy jokaisen suomalaisen arjessa,
mutta aivan erityisesti se näkyy yrityksissä.
Yritysten kannalta saavutettavuus on kaikkein tärkeintä menestyksen,
tuloksellisen toiminnan, investointien ja yrityksen talouden näkökulmasta,
ja siihen valtion on luotava riittävät kannusteet
ja riittävät perusteet, jotta yritystoiminta voi
sitten oman osuutensa yhteiskunnallisesta rakentamisesta tehdä. Siksi
on oleellisen tärkeää, että me
pitäydymme siinä päätöksessä,
jonka me liikennepoliittisessa selonteossa teimme ja jossa määriteltiin
perustienpitoon 100 miljoonan euron vuosittainen lisäys.
Hallitus on kuitenkin tehnyt aivan toisin. Se on vähentänyt
melkein 100 miljoonaa omasta budjettiesityksestään,
eli tuo aukko vain kasvaa ja tiet vain huononevat ja meidän
korjausvelkamme kasvaa, ja se korjausvelka on samaa velkaa kuin
kaikki muukin valtionvelka.
Erityisesti ihmetyttää yksityistiet. Yksityistieluokka
on ainoa tieluokka Suomessa, joka on tuottoisa valtiolle. Kaikki
muut tieluokat vievät rahaa, yksityistiet tuovat rahaa.
Siitä huolimatta valtiolla ja tällä hallituksella
on otsaa ja kanttia mennä vähentämään,
käytännössä leikkaamaan, kokonaan
nuo yksityistiemäärärahat pois. Minusta
tämä on aivan hurjaa toimintaa sitä ajatellen,
että samaan aikaan hallituksella itsellään
on erittäin vahva ja voimakas tahtotila biotalouden kehittämiseen
ja sen edistämiseen ja siihen syntyvien työpaikkojen
haluamiseen, ja sitten viedään pois niitä perusedellytyksiä,
kun tienpitoa heikennetään. Tässä ei
kyllä ole järjen hiventäkään.
Puhemies! Siksi olen tehnyt itsekin näistä paikallisteistä muutamia
talousarvioaloitteita, ja samaan hengenvetoon totean, että myöskin
näiden hankkeiden toteuttamistapoja, varsinkin pienten hankkeiden
toteuttamistapoja, on syytä arvioida uudelleen. Ei ole
mitään järkeä myöskään
siinä, että pienen hankkeen osalta se on ketjutettu
vaikkapa neljälle viidelle eri urakointiketjulle. Miten voi
olla, että valtiolle ja veronmaksajille tulee halvemmaksi
ketjuttaa kuin antaa se tehtäväksi suoraan jollekin
pienemmälle yritykselle, joka tekisi sen sillä samalla
hinnalla, millä se siellä neljäntenä tai
viidentenä urakointiketjussa oleva sitten loppujen lopuksi
kuitenkin sen käytännön työn
tekee? Jokainen näistä ketjun osista ottaa oman
siivunsa siitä, ja se tulee tällä nykyisellä järjestelmällä paljon
kalliimmaksi kuin se, että se annettaisiin suoraan pienempien
yritysten tehtäväksi.
Toinen iso asia on se, että nyt se Infra Oy olisi vihdoin
viimein perustettava näiden suurten hankkeiden osalta ja
sillä tavalla selkeästi laitettava nuo isot hankkeet
taseeseen, valtion taseeseen, eikä vuosittaiseen budjetointimenetelmään,
jolla me sekä teemme siitä rahoituksellisesti
ongelman että myöskin korostamme sen lyhytjänteisyyttä.
Kumpaakin menetelmää me tarvitsisimme.
Puhemies! Isoista hankkeista mainitsen kaksi. Toinen on Savonlinnan
liikennejärjestelyt, jotka tässä budjetissa
ovat kaikilta muilta osin paitsi että hallitus tällä esityksellä katkaisee
Savonlinnasta rautatien. Milloinka, puhemies, on viimeksi Suomesta
katkaistu rautatie? Nyt katkaistaan. Siksi on perusteltua, että tuo
Savonlinnan liikennejärjestelyjen kolmas vaihe toteutetaan
niin, että tuo rautatiesilta sinne myöskin tehdään,
ettei rautatie katkea.
Toinen asia on Juva—Mikkeli valtatie 5:llä. Tuo
yhteysväli on ollut meillä selonteossa mukana,
mutta tämän vaalikauden budjeteissa siitä ei ole
näkynyt jälkeäkään.
Elikkä se myöskin ehdottomasti tarvitaan.
Puhemies! Lopuksi — että sinne uutisille ehditään — noista
keskustan eduskuntaryhmän tekemistä aloitteista
nostan esille muutaman.
Ensimmäinen on maatalouden kansallisten tukien leikkaus
55 miljoonaa tilanteessa, jossa maatalous on ennennäkemättömässä kannattavuuskriisissä,
ja tilanteessa, jossa meillä on suurvaltapoliittiset pakotteet
niskassamme, mikä on entisestään alentanut
markkinahintaa ja sitä kautta syventänyt meidän
kannattavuuskriisiämme maatalouden osalta, ruoan tuotannon
osalta. Ja hallitus leikkaa edelleen 55 miljoonaa. Tämä ei ole
perusteltua.
Sitten toinen asia on yrittäjätulovähennys,
jota keskusta esittää 5 prosenttiyksikön
osalta ammatin- ja maataloudenharjoittajille sekä henkilöyhtiöille.
Tämä on oikeudenmukaisuuskysymys siihen nähden,
että kun työpaikat syntyvät pieneen ja
keskisuureen yritystoimintaan ja hallitus on yhteisöveroa
alentanut merkittävästi, tällä kompensoitaisiin
tätä ja tuotaisiin eri yritysmuodot vähän
lähemmäs toisiaan olevaan verokohteluun.
Kolmas asia, puhemies, ja viimeinen, on se, että energiaveroissa
on päästävä siihen, että meidän
omat energiavaramme, raaka-aineemme, erityisesti turve ja puu, korvaavat
kivihiiltä, eikä niin kuin nyt on tapahtunut:
kivihiili on päinvastoin korvannut meidän omia
raaka-aineitamme. Tämä ei ole ympäristösyistä perusteltua,
eikä tämä ole työllisyys- ja
taloussyistä perusteltua, ja siksi kannatan voimakkaasti,
että tämä keskustan esittämä talousarvioaloite
hyväksytään.
Keskustelu päättyi.