10) Laki erikoissairaanhoitolain 3 §:n muuttamisesta
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kyseessä on lakialoite erikoissairaanhoitolain
3 §:n muuttamiseksi niin, että jatkossa sairaanhoitopiirin
pakkojäsenyys poistuisi. Olisi siis edelleen mahdollista
kuulua johonkin sairaanhoitopiiriin tai kuntayhtymään,
mutta olisi myös mahdollisuus olla kuulumatta siihen. Itse asiassa
on aika ihmeellistä, että tätä ei
aikaisemmin selkeämmin ole otettu esille.
Itse näen tilanteen niin, että tässä on
lainsäädännön tietyn kohdan
liberalisoinnista kysymys sillä lailla, että kunnalla,
on se sitten pieni muutaman tuhannen asukkaan kunta tai sopivan
iso, tarpeeksi iso, itse hoitaakseen omat asiansa, tietyissä oloissa
olisi tämä mahdollisuus. Varsinkin ja totta kai
pitäisi viranomaisille ja sosiaali- ja terveysministeriölle
kaiketi ennen kaikkea kertoa ja selvittää luotettavalla
tavalla, että kunta pystyy järjestämään
erikoissairaanhoidon asiat ilman pakkojäsenyyttä johonkin
kuntainliittoon.
Tällä lailla kunta—valtio-suhteessa
saataisiin aikaan oikeanlaista mahdollisuutta liikkeeseen niille
kunnille, jotka haluaisivat enemmän vaikutusvaltaa omiin
asioihinsa. Nykyinen laki itse asiassa on este sille, jos kunnat
itse haluaisivat luotettavalla tavalla asioitansa hoitaa. Itse asiassa
Kansallinen terveysprojekti tähtää lainsäädäntömuutoksiin
viitatessaan ihan tähän samaan asiaan, vaikka
ei näin selkeästi tätä asiaa
kuitenkaan sano.
Varsinaiset perustelut ovat itse lakialoitteessani, mutta perustelen
sitä vielä hieman lähemmin. Sitä ennen
haluaisin vain sanoa, että tämän lakialoitteen
on allekirjoittanut 14 kansanedustajaa, kaikki Uudenmaan vaalipiiristä eli
Hus-piirin alueelta, ja he kuuluvat viiteen eri puolueeseen. Sillä lailla
tämä ei nyt aivan yksittäisajatteluksi voi
mennä. Esimerkiksi kelpaa Hus-piiri erittäin hyvin,
jos ajatellaan eilistäkin keskustelua, johon nyt en sen
syvemmin ehkä tänään tässä uudestaan
mene, mutta saman järjestelmän sisällä on
ollut vuosikausia vaikeuksia: useita vuosia alibudjetointia, jota
on yritetty ratkaista hyvällä ja pahalla ilman
lopullista ratkaisua.
Se, että itse hankkiuduin tässä näin
aktiiviksi, johtuu monesta eri asiasta ja paljon niistä kokemuksista,
mitä itse kahdeksan vuotta kyseisen keskussairaalan kuntayhtymän
liittohallituksen jäsenenä olen kokenut. Mutta
ehkä en olisi näin tehnyt, ellen noin puolisen
vuotta sitten tässä asemassa kansanedustajana
ja espoolaisena olisi päivälehtien palstoilta
saanut lukea, että koko Uudenmaan sairaanhoitopiirissä Hus-kuntayhtymän
alueella tulevina vuosina on edessä ilmeisen mahtavat investoinnit.
Meilahden sairaalan päärakennus on niin huonossa
kunnossa, homeessa vesivaurioiden ja muiden takia, että se
on kaiketi lähes käyttökiellossa, ja
jos ei nyt aivan sitä, niin useat eri tahot pitävät
selvänä, että se on joko kokonaan remontoitava
tai kokonaan purettava ja rakennettava tilalle uusi. Samassa yhtymässä on
muita isoja investointeja. Lehtitiedot näistä investointimääristä koko
yhtymän alueella vaihtelevat 1 ja 2 miljardin Suomen markan välillä.
Espoo, joka käyttää vajaat 20 prosenttia
tämän kuntayhtymän palveluita, joutuisi
silloin investointipaineissaan huomioimaan nämä summat,
jotka ovat jotain 300—500 miljoonaa Suomen markkaa, siis
huomattava määrä rahaa, joka pitäisi
pakolla laittaa tämän kuntayhtymän sisälle.
Samanaikaisesti meillä omassa isossa keskussairaalatasoisessa
Jorvin sairaalassa on lisätarvetta, investointeja tarvittaisiin
sinnekin. En ymmärrä, että tällaisessa
tilanteessa Espoo itse ei voisi vaikuttaa siihen, mihin se rahansa
laittaa. Mutta niin kauan kuin on pakkokuntayhtymästä kysymys,
on pakko osallistua niihin investointeihin, mitkä kyseisessä kuntayhtymässä valtuusto
ja
hallitus päättävät, vaikka sattuisi
olemaan täysiä perusteita olla jotain muuta mieltä.
Itse asiassa, arvoisa puhemies, tässä vaiheessa muistan,
että kun Hus-piiriä perustettiin, silloin ajateltiin
aivan tätä samaa asiaa: Onko järkeä, että näin
isolla alueella kunta, joka tässä tapauksessa
kantaa nimeä Espoo, jonka väestöpohja
on 220 000 ihmistä tällä hetkellä,
jolla on erittäin hyvä moderni oma keskussairaala
eräässä mielessä ja sitä kautta
täysin luontevat suhteet myöskin yliopistosairaalaan,
joka hoitaa omasta erikoissairaanhoidostaan noin 80 prosenttia ja
joka lopun normaalin erikoissairaanhoidon voisi kilpailuttaa muiden
toimijoiden kanssa muista kuntayhtymistä tai yksityissektorilta
tai kolmannelta sektorilta riippuen siitä, mistä potilaskohderyhmästä on
kysymys, ja joka voisi erityisvaativan tason hoitotarpeessa edelleen
olla yhteistyössä jäljellä olevan
Hus-kuntayhtymän kanssa, ei voisi lähteä omille
teilleen, jos se anoo sitä sosiaali- ja terveysministeriöltä ja
sille myönnetään sieltä lupa,
jos sen antamat selvitykset ovat luotettavat?
Tätä, arvoisa puhemies, tämä minun
lakiehdotukseni tarkoittaa, ja koen jotenkin luissani sen, että tässä vaiheessa
tätä halutaan vastustaa vielä, mutta
vastustavia mielipiteitä olen lähinnä kuullut
vain tämän kuntayhtymän johdosta, sekä virkamiespuolelta
että luottamusmiespuolelta. Lähes kaikki muut
piirit, jotka minuun ovat ottaneet yhteyttä, hyvinkin asiantuntevat,
ovat sitä mieltä, että tälle
tielle meidän on lähteminen ennemmin tai myöhemmin.
Liian suuret yksiköt eivät enää toimi
tässä maassa. Suuruuden ekonomia ei terveydenhuollon
alalla ole se tapa, jolla sairasta ihmistä hoidetaan. Jokainen
ihminen on yksilö, ja sen mukaisesti näissä tehtävissä pitäisi menetellä.
Tämä on ensimmäinen hyvin tärkeä työkalu,
jotta tätä koko organisaatiota saataisiin uusittua.
Itse asiassa toinen siihen liittyvä asia, joka ei ole
tämän lakialoitteen sisällä,
mutta jonka haluan tässä myöskin ääneen
sanoa, on se, että kaikkien näiden kuntayhtymien
hallinto näyttää olevan jonkinlaisissa
vaikeuksissa. Hus-kuntayhtymä on kyllä siitä erinomainen
esimerkki. Sen päätökset, mitä olemme
lehdistä saaneet lukea, ovat sen sorttisia, että eihän
toimiva hallitus sillä lailla voi tehdä, pistää omaa
investointipääomaansa kiinni, siis vuodeosastoja
ja vastaavaa, sen sijaan että kaikki saataisiin toimivaksi.
Taloushallinnon murheet, monet henkilöstöhallinnon
murheet, kaikenlaiset asiat ovat jotenkin karanneet käsistä.
Se ei voi tarkoittaa mitään muuta kuin sitä,
että liittohallitus tai se sairaalan johtokunta, joka näistä asioista
vastaa, ei nykyaikana enää sillä kokoonpanolla,
mikä siinä on, pysty vastaamaan haasteisiinsa.
Sen tilalla pitäisi olla ammattimainen johto, toisin
sanoen ekonomeja, varatuomareita, henkilöstöjohtajia
ja totta kai hoitotieteen ja lääketieteen edustajia,
mutta johtajia, joille poliittinen luottamusmiesorganisaatio antaisi
puitteet. Esimerkiksi Espoon tapauksessa, jos Jorvi liittyisi Espooseen,
se olisi konsernin sisällä, jolloin siitä seuraisi
se, että Espoon kaupunginvaltuusto ja kaupunginhallitus
antaisivat raamit, joista me paljon täällä puhumme,
ja niiden raamien sisällä ammattitaitoisen sairaalan
johdon, hallituksen, pitäisi toimia. Jos se ei pysty toimimaan,
niin on otettava yhteyttä poliittiseen päätöksentekoon
ja sitten on keskusteltava. Vain sitä kautta saamme tilaaja—tuottaja-mallit
toimimaan tässä maassa. Vain sitä kautta
saamme toimimaan myöskin priorisointikeskustelut, kun niihin
niin toistuen täällä viitataan.
Tämänlaisia ajatuksia on tämän
kaiken takana. Haluaisin erityisesti korostaa, että Suomi
on demokraattinen maa. Luottamusmiehiä ja poliitikkoja
tarvitaan. Niitä tarvitaan myöskin terveydenhoidon
alalla, se on täysin kiistatonta, mutta heitä tarvitaan
siellä oikealla paikalla toimimaan oikealla tavalla ja
ottamaan oikealla tavalla päätöksenteko
harteilleen. Silloin he tarvitsevat avukseen varsinaisen substanssin
teossa, operatiivisessa toiminnassa, ammattijohtoa.
Antero Kekkonen /sd:
Herra puhemies! Olen oppinut arvostamaan ed. Akaan-Penttilän
terveyteen liittyviä kannanottoja, niin myöskin
tätä, mutta joidenkin reunahuomautusten kera.
Mehän elämme tämmöistä sosiaalipornografista
aikaa, jossa lääketieteen toimija on ensisijaisesti
se sirkkeliin kompastunut orpo, joka on saanut keuhkotaudin ruotsinlaivalla,
ja sitten sen ympärillä käydään
tätä terveyspoliittista keskustelua, joka johtaa
järjettömyyksiin. On rohkeutta tehdä tällainen
esitys. Voi olla, että on sattumaa, että se osuu
juuri tähän sosiaalipornografiseen ilmapiiriin,
mitä me olemme näinä päivinä tässäkin
talossa saaneet kokea.
Minua askarruttaa tässä esityksessä kysymys sairaanhoitopiirin
pakkojäsenyydestä. Kuka tai mikä on se
taho, joka toteaa, että kysymys on pakkojäsenyydestä?
Kuka tai mikä on se taho, joka pystyy ratkaisemaan sen,
että me emme enää ole pakkojäseniä,
vaan olemme jossakin muualla? Minusta tämä on
suuri kysymys, tämä on erittäin suuri
kysymys, jota tämä esitys ei ratkaise.
Mutta kun ed. Akaan-Penttilä puhui ammattitaidosta
sairaalatoiminnassa, niin siinä täytyy olla aivan
101-prosenttisesti hänen kanssaan samaa mieltä.
Jos tippaakaan pitävät paikkansa ne ratkaisut,
joita lääkärikunnan voimin on tehty esimerkiksi
Husin hallinnossa, niin on pakko suorastaan vaatia sellaista ammattitaidon
tarkistusta, että hallintoa, ekonomiaa eivät hoida
lääketieteen alan ammattilaiset, vaan sen alan
ammattilaiset, jotka ovat koulutuksensa niihin tehtäviin
saaneet.
Mitä tulee tähän DDR:läiseen
lääketieteeseen, johon ed. Seivästö taannoin
viittasi, siitä haluaisin keskustella perin pitkään,
mutta valitettavasti ed. Seivästö on poistunut.
Eero Akaan-Penttilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vastaan lyhyesti ed. Kekkoselle: Kiitän
teitä mielipiteistänne. Tämä ajankohta
ei johdu tästä sosiaalipornografiasta tai muusta
ollenkaan. Tämä prosessi on lähtenyt käyntiin
omalta osaltani lähes vuosi sitten. Se prosessi vain johti
tähän, että se tuli tässä vaiheessa
esille. Se on eräänlaista sattuman oikkua. Itse
asiassa sosiaalipornografia-sanasta en tykkää ollenkaan,
kun erikoissairaanhoidon vaikeuksista puhutaan. Pyytäisin,
että sitä sanaa emme käytä.
Pakkojäsenyydestä: Katson, että sosiaali-
ja terveysministerillä on kyllä hyvin pätevyyttä päättää luotettavien
selvitysten perusteella, ollako vai eikö olla.
Antero Kekkonen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Mielestäni sanoin niin, että osoittaa
suurta rohkeutta tehdä tällainen aloite. Sitten
sanoin myöskin sen, että on enemmän tai
vähemmän sattumaa, että se sattuu juuri
tähän ajankohtaan, jolloinka täällä on
käyty tämän tyyppistä keskustelua
jo perin pitkään. Toivon, että arvostamani
ed. Akaan-Penttilä ei pahastunut tästä ilmaisustani
sosiaalipornografia. Minusta se on aika hauska ja monella tapaa
kuvaava, kuvaava myöskin silloin, kun puhumme siitä keskustelusta,
jota olemme tässä talossa käyneet. Heti
perään sanon sen, että minun mielestäni
ed. Akaan-Penttilä ei ole syyllistynyt sosiaalipornografiaan.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Kekkonen jätti sanomatta, kuka
on syyllistynyt sosiaalipornografiaan ja mitä se yleensä ottaen on,
kenen ajatustulosta tuollainen on. Noitahan saattaa lukea joidenkin
lehtien palstoilta, tällaisia käsitteitä,
ja mielestäni ne ovat aika ikäviä käsitteitä,
kun tämäkin eduskunta on keskustellut nimenomaan
välikysymyksestä. Niin kuin ed. Akaan-Penttilä sanoi,
hän ei pidä tuosta sanasta; ed. Kekkonen ilmeisesti
pitää.
Mutta, puhemies, tähän asiaan. Tätä Husin
piiriä on ehkä vähän huonoa
verrata muuhun piiriin, mutta vertaan sitä kuitenkin Kymenlaakson sairaanhoitopiiriin.
Siellä on olemassa sairaanhoitopiirin hallinto ja sairaanhoitopiirin
hallitus, joka koostuu kyllä kaikista muista varsinaisesti muuta
työtä tekevistä kuin lääkäreistä.
Siellä on kyllä lääkärijäseniä esimerkiksi
toimialajohtajina, ja he tekevät näitä ratkaisuja
lääkäreiden esityksestä tietysti,
jotka ovat yleensä ylilääkäreitä.
Mutta me tiedämme kaikki ja ed. Akaan-Penttilä ehkä vielä paremmin,
että tietyt sairaudet joudutaan keskittämään.
Tietty erityisosaaminen kasvaa ainoastaan isoissa yksiköissä,
jotka pystyvät leikkaamaan paljon ongelmallisia potilaita. Esimerkiksi
näitä löytyy kaikilta lääketieteen operatiivisilta
aloilta, ja tämän tyyppistä keskittämistä ei
ehkä pystytä katkaisemaan eikä sitä pidä katkaista.
Tulen jatkamaan puhujakorokkeelta.
(Korokkeelta) Arvoisa puhemies! On olemassa siis erityissairaanhoitoa
vaativia tehtäviä ja erityisosaamista vaativia
tehtäviä. Jälkimmäiset vaativat
ehkä juuri keskussairaaloita, jotka ovat yliopistollisia
keskussairaaloita, ja siellä osaaminen keskittyy nimenomaan
sillä tavalla, että pitää saada
tietty määrä potilaita operoitavaksi,
jotta osaaminen myös säilyy.
Vielä, puhemies, ajatus siitä, että Hus-piiristä esimerkiksi
Espoo tai jokin muu kunta voi erota, liittynee näihin ongelmiin,
joita ed. Akaan-Penttilä omassa puheenvuorossaan esitteli.
Kymenlaakson sairaanhoitopiirissä on myös esitetty
tämän tyyppisiä ongelmia. Pohjois-Kymenlaakson
suunnalta on puhuttu muutaman kunnan irtoamisesta Kymenlaakson sairaanhoitopiiristä
ikään
kuin protestina ja myös ehkä painostuskeinona.
Tämä liittyy Kuusankosken aluesairaalaan. Mutta
jo sen tyyppisissä yksiköissä se onkin
jo paljon ongelmallisempaa. Ei ole sellaista paikallista sairaalaa,
joka pystyisi vastaamaan esimerkiksi keskussairaalatasoisesta hoidosta, taikka
kunnilla ei ole taloudellisia edellytyksiä ostaa niitä palveluja
muualta. En arvostele tätä esitystä ja
näen, että varsin moni vaalipiirin kansanedustaja
on teidän lakialoitteenne allekirjoittanut. En siihen ota
kantaa, mutta siihen otan kantaa, että esimerkiksi Kymenlaaksossa
ei tämän tyyppinen ratkaisu toimisi.
Leea Hiltunen /kd:
Arvoisa puhemies! Ed. Akaan-Penttilän lakialoite on
todella rohkea ja mielenkiintoinen avaus tai sanotaanko jatko siihen
keskusteluun, mitä täällä on
käyty välikysymyksen kohdalla ja kaiken kaikkiaan
menneinä kuukausina terveydenhuollon kysymysten kohdalla,
kun on haettu ratkaisua terveydenhuollon kriisiin. Tuo kriisihän
on hyvin moniportainen ja -tasoinen ja monimuotoinen, kun ajatellaan
koko valtakuntaa. Tietysti tässä nyt ovat keskiössä Hus ja
Husin ongelmat. Tämä on todella rohkea ja mielenkiintoinen
avaus. Mielestäni jo tuon Kansallisen terveysprojektin
käynnistäminen oli osoitus siitä, että kaikkiin
ongelmiin pitää etsiä ratkaisuja: Onko
kysymyksessä nyt johtamisongelma, hallinto-ongelma vai
kustannusongelma, ja mitkä ovat sitten ne tavat, millä näitä puretaan?
Pakkojäsenyyshän askarruttaa aina silloin
tällöin kuntia, kun noita kustannuksia tulee sillä tavalla,
että kunnat eivät todella pysty vaikuttamaan,
eivät pysty olemaan sillä tavalla mukana ikään
kuin ohjaamassa sitä toimintaa, jota sairaanhoitopiireissä tapahtuu,
muuten kuin maksumiehinä. Mielestäni voi todella
kysyä sairaanhoitopiirien tulevaisuutta ja sitä,
mikä on se rooli, joka kaiken kaikkiaan sairaanhoitopiirille
annetaan, ja onko kysymys siitä, että järjestelmä on kaiken
kaikkiaan arvioitava uusiksi ja rakennettava toisella tavalla.
Viime vuosikymmenien aikanahan ovat monilla paikkakunnilla nämä kaupunginsairaalat
ja aluesairaalat olleet prosessissa. Niitä on sulautettu
ja muutettu, ja jotenkin on hämärtynyt se, missä todella
tätä erikoissairaanhoitoa, erikoisosaamista vaativaa
toimintaa, pitäisi toteuttaa ja tuottaa ja järjestää ja
missä annetaan esimerkiksi yliopistokoulutus, korkeakoulutus,
sitten myöskin näille ammatti-ihmisille. Tämä on
erittäin iso kokonaisuus, johon on puututtava, ja tämä on
erittäin tärkeä aloite siinä mielessä.
Säde Tahvanainen /sd:
Arvoisa puhemies! Sairaanhoitopiirien roolista toki on keskusteltava,
mutta kuulen kyllä aika lailla kaikuja yksityistämisen
ideologiasta tämän aloitteen taustalla. Ed. Akaan-Penttilä kritisoi
sitä, että suuret yksiköt eivät
toimi. Varmasti toimintahäiriöitä suurissakin
yksiköissä on, mutta jos muistelemme tämän
Kansallisen terveysprojektin tavoitetta ja siinä esitettyjä asioita,
niin nimenomaan pienistä yksiköistä on
kritiikkiä esitetty siitä, että siellä ei ole
riittävää osaamista, ammattitaitoa, lääkärit pakenevat
pienistä terveyskeskuksista tai sairaaloista, joissa ei
ole riittävästi osaamista. Täytyy sanoa,
että aivan tuo logiikka ei kyllä päde,
että suuret yksiköt eivät toimi. Julkinen
terveydenhuolto kaiken kaikkiaan toimii erittäin hyvin.
Henkilökohtaisesti olen ollut Husin alueella kahdessa
sairaalassa hoidettavana viimeisten vuosien aikaan. Toinen oli Espoossa
ja toinen Helsingissä. Mitään muuta valitettavaa
ei ollut kuin se, että täällä Helsingissä rapautuivat
vähän seinät ja niitä oli ilkeä katsella,
mutta hoito oli erinomaisen hyvää ja tehokasta,
ja pääsin sinne erittäin yllätyksellisen
lyhyen jonon, kolmen neljän kuukauden, jälkeen.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä lakialoite erikoissairaanhoitolain
muuttamisesta pitää minusta sisällään
varsin mielenkiintoisen ja ison periaatteellisen lähestymisen. Toivon,
että tämä ed. Akaan-Penttilän
aloite on osaltaan synnyttämässä sitä keskustelua,
jota käydään kahdella hyvin merkittävällä yhteiskunnallisella
alueella.
Ensimmäinen on luonnollisesti erikoissairaanhoidon
järjestäminen, millä tavalla se on tarkoituksenmukaista
toteuttaa. Toivoisin, että me avoimemmin kävisimme
keskustelua myös perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon
yhteydestä. Muistan 90-luvun alussa, kun olin mukana Keski-Pohjanmaan
keskussairaalan isossa kehittämishankkeessa. Silloin käytiin
jo hyvin syvää perusteellista keskustelua siitä,
kuinka perusteltua on perusterveydenhuollon säilyttäminen
erillisenä ja voisiko löytyä sellaisia
hoidon arvoketjuja, joissa me voisimme tavallaan sisäänrakentaa
ihan toisenlaista kokonaispalvelua, jossa vastattaisiin kokonaisuudesta,
eikä niin, että nyt on yllä tällainen
osin keinotekoinen raja.
Toinen, arvoisa puhemies, iso periaatteellinen kysymys sisältyy
ed. Akaan-Penttilän aloitteeseen. Nyt ensimmäistä kertaa
ehkä kyseenalaistetaan, onko Hus ylisuuri organisaatio.
Olen näiden eduskuntavuosien aikana pääsääntöisesti kuullut
eduskunnassa keskustelua, että Suomessa olisi kaikki hyvin,
jos kunnat, sairaalat, lasten hoitopaikat, lähes kaikki
saataisiin suuremmiksi; silloin meiltä poistuisivat myös
samalla nämä taloudelliset ongelmat. Monet monet
kansainväliset tutkimukset osoittavat sen, että sittenkään palveluorganisaation
laadun ja taloudellisuuden tae ei ole koko.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Suuruuden ekonomia ei toimi tällä alueella,
kuten sanottu. Minä olen siitä vakuuttunut.
Ihan aluksi haluaisin sanoa sen, että Husissa annettava
hoito on laadultaan erinomaista edelleen Suomessa. Minun huoleni
on tulevaisuudessa, lähinnä organisaation tehokkuudessa
ja sitä kautta myöskin siellä annetussa
hoidossa. Mutta tällä hetkellä kyllä kaikki
annettu hoito toimii hyvin. Pulmat ovat jononmuodostuksessa ja monessa
muussa asiassa.
Muutama ihan pieni kommentti.
Ensinnäkin, jos pakkojäsenyys poistuu, se
antaa myöskin pienille kunnille mahdollisuuden vapautua
kokonaan kuntayhtymätoiminnasta, jolloin ei ole myöskään
enää mitään investointipakkoja,
jolloin voi siirtyä siihen, että ostaa sen palvelun,
mitä haluaa, voi kilpailuttaa sen siellä, missä haluaa,
joko naapurikuntayhtymissä tai yksityisellä sektorilla
tai kolmannella sektorilla. Minusta kaikki toimijat pitää saada
tässä mukaan potilaiden parhaaksi. Jos pakkokuntayhtymällä halutaan
yhteiskunnan omistusta korostaa ja unohtaa muut sektorit, niin silloin
jätetään osa potilaista vähän
hankalaan jamaan. Näin vaan koen tämän.
Yksityistämisen ideologiaa tämän
takana minulla omasta puolestani ei ole, ed. Tahvanainen, vaan se,
että tämä toiminta saataisiin tehokkaaksi
ennen kuin se tulee liian hankalaksi nykyisessä muodossa.
Rohkenen väittää, että seuraavien viiden
vuoden aikana tämä lainkohta on avattava.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Akaan-Penttilä toi täällä esille
sen, että suuressa sairaanhoitokuntayhtymässä pienemmät
kunnat, saavat olla keskikokoisiakin, eivät käytännössä voi
vaikuttaa kuntayhtymän ratkaisuihin. Tässä helposti
tehdään kohtuuttomia investointeja, joista sitten
pienemmät kunnat joutuvat maksamaan. Esimerkiksi kotikaupunkini Keuruun
erikoissairaanhoitomenot ovat kasvaneet räjähdysmäisesti.
Kuitenkaan, kun asiat selvitettiin, ei ole yhtään
hoitotoimenpidettä eikä hoitopäivää ollut
enemmän. Syynä on se, että hoito on tullut
kalliimmaksi, koska investointimenot Keski-Suomen sairaanhoitopiiri
on kätkenyt hoitosuoritteiden hintoihin.
Jos kunnat voisivat vapaasti kilpailuttaa, niin kuin meillä olisi
erinomainen tilanne kilpailuttaa Tampereen tai Seinäjoen
suhteenkin, niin silloin päästäisiin
kukaties edullisempiin ratkaisuihin, joten kyllä tässä aloitteessa
on myös ideaa. Tiedän hyvin sairaanhoitopiirin
valtuutettuna pitkään toimineena, että sairaanhoitopiirillä on myös
yleisluonteisia tehtäviä ja velvollisuuksia, eli
tämä on myöskin toisaalta monimutkaisempi kysymys,
mutta aloite joka tapauksessa sietää perusteellisesti
tutkia ja selvittää ja ottaa hyödyt siitä käyttöön.
Säde Tahvanainen /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllä tämä ed.
Akaan-Penttilän aloite tarkoittaa pidemmällä aikavälillä yksityistämistä.
Jos puhutaan kilpailuttamisesta ja ostopalveluista, niin aiotaanko
nyt niitä teidän mielestänne huonosti hallinnoituja
sairaanhoitopiirejä pistää vielä kilpailemaan
keskenään alemmilla hinnoilla? En usko, että sellainen
kilpailutus aidosti toimii, vaan kilpailuttaa pitäisi sitten
vain yksityisellä sektorilla, jolloin sieltä ostettaisiin
mahdollisimman paljon palveluista.
Kun katsotaan kilpailujärjestelmää,
miten se Yhdysvalloissa esimerkiksi on toiminut, niin siellähän
terveydenhuollon kustannukset ovat kaksinkertaiset suhteessa Suomeen
eikä siellä sillä samalla rahalla saada
läheskään niin hyvää palvelua,
koska kaikki kansalaiset eivät ole kattavan julkisen terveydenhuollon
ja ennalta ehkäisevän terveydenhuollon piirissä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä talossa on puhuttu
hyvin pitkään sairaanhoidosta tänä syksynäkin,
pidetty lukemattomia puheenvuoroja. On hyvin vaikea tällaisessa eduskuntakeskustelussa
itse kunkin paneutua siihen, miten sairaanhoidon talous tosiasiassa
toimii, miten sairaanhoitopiirissä se tapahtuu.
Yritän lyhyesti todeta sen, että kunnat budjetoivat
tietyn summan sairaanhoitopiirille. Saattaa olla, että kunnan
puolella kunnanhallituksen esittelijänä on sama
henkilö, joka istuu sairaanhoitopiirin hallituksessa. Sairaanhoitopiirin
hallitus tekee oman budjetin. Tämä henkilö kaupungin
puolella tekee oman budjetin, ja ne summat eivät ole samanlaisia:
sairaanhoitopiirissä korkeammat, kunnissa vähän
matalammat. Sairaanhoitopiiri ei saa kylliksi rahaa ja sen jälkeen
nostaa yksikköhintoja, jolloin kuntien on joka tapauksessa
maksettava sairaanhoitopiirin toiminnasta tulevat kulut. Tämä on
eräs näkökohta.
Toinen asia ed. Oinoselle: Ongelma kilpailuttamisessa on myös
se, että halvalla ei välttämättä saa
hyvää hoitoa. Uskon, että hyvin hoidettu
sairaanhoitopiiri ei ole tehnyt virheinvestointeja. Siihen ei pitäisi
olla varaa. Keskussairaaloissa joudutaan investoimaan raskaaseen
hoitoon: syöpähoitoon, sytostaattihoitoihin, erilaisiin
leikkauksiin, raskaisiin tutkimuksiin, magneettikuvauksiin jne.
Se on sitä nykypäivää. 5 prosenttia potilaista
erikoissairaanhoidossa kuluttaa 50 prosenttia voimavaroista, ja
jälleen voi sanoa, että 5 prosentilla voimavaroja
hoidetaan 50 prosenttia potilaista. Tämä on vain
todellisuutta, ja siitä ei kyllä ikään
kuin keplottelemalla pääse irti. Pitää lisätä resursseja.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan nyt vielä uudestaan, ed.
Tahvanainen, hyvin ponnekkaasti sanoa, että minä en
ole yksityistämässä erikoissairaanhoitoa
Suomessa. Minä kannatan sitä, että se
on verorahoitteinen, niin kuin tähänkin asti.
Mutta minä olen huolissani sen tulevaisuudesta, jos sitä ei
saada toisella lailla ja tehokkaammin toimimaan eikä sen
ammattihenkilökunnan, joka toimii näiden kuntajohtoisten
kuntayhtymien ulkopuolella, tietotaitoa ei haluta käyttää hyväksi.
Se on veronmaksajien hyväksi tapahtuvaa toimintaa. Siihen
antaisi tämä pakkojäsenyydestä luopuminen
aivan toisenlaisen pohjan.
Lisäksi sanoisin tästä erityisvaativasta
tasosta, jonka ed. Tiusanen otti esille, että on selvää, että se
pitäisi järjestää ja mahdollisesti
toisella lailla kuin tähän mennessä.
Valtiohan ei tässä vaiheessa osallistu terveydenhuoltomenoihin
ollenkaan suurella osuudella, noin 18 prosentilla, kun kunnat vastaavat
noin 43 prosentin osuudesta. Valtion pitäisi tulla tähän
toimintaan enemmän mukaan. Valtion omistamalle sairaalalaitokselle
tai vastaavalle pitäisi keskittää maan
laajuiset velvoitteet, esimerkiksi tämmöinen kohderyhmä kuin
vastasyntyneiden lasten sydänkirurgia ja monet muut vastaavat.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ymmärrän hyvin ed.
Tiusasen näkemyksiä. Ne ovat aivan totta osaltaan.
Mutta varmasti on joitakin investointeja, joita voitaisiin siirtää, en
sano, että luopua, vaan siirtää, kuntayhtymissä,
kiinteistöjen rakentamisia ja tällaisia, koska kovin
helposti kuntayhtymän hallitukset ovat — otan
Keski-Suomen esimerkiksi — maakuntakeskusvetoisia ja sinne
ei muista kunnista kovin paljon äänenpainoa tule
ja valtuusto on liian myöhäisessä vaiheessa
asioista päättämässä.
Yksittäisen kunnan kannalta sairaanhoitokuntayhtymän
keskeinen hallinto on kyllä vieraantunut ja on tavoittamattomissa.
Kunnan osuudeksi jää yleensä laskun maksajan
osa, ja laskun suuruuteen ei voi tosiasiassa edes itse vaikuttaa.
Tässä on tiettyjä kysymyksiä,
joita on hyvä pohtia. Se on perusasia, että valtion
tulisi tässä tulla kyllä mukaan. Tietysti
investointikin, kun se joskus tehdään, pitkässä juoksussa
myöhemmin katsottuna on ollut hyvä, mutta korostan,
että valtion on entistä enemmän tultava
nimenomaan erikoissairaanhoidon vastuisiin mukaan.
Leea Hiltunen /kd:
Arvoisa puhemies! Kuten ed. Akaan-Penttilä totesi,
kyllä varmasti aivan keskeinen kysymys on se, mikä on
valtion ja kuntien välinen vastuunjako terveydenhuollon palveluissa
eli onko joitain osioita erikoissairaanhoidosta sellaisia, jotka
on siirrettävä valtion vastuulle kokonaisuudessaan,
yliopistolliset sairaalat ja erikoisosaaminen. Kansallinen terveysprojektihan
ei tämän tyyppiseen tarkasteluun puuttunut, ja
mielestäni on seuraavia asioita, johon on pakko puuttua
jo sinänsäkin rahoituspohjan laajentamisen kohdalta
ja ennen kaikkea oikeudenmukaisten ja tasavertaisten palvelujen
saamisen kannalta koko valtakunnassa, miten resurssit on jaettu
niin, että on todella korkeata osaamista siellä,
missä sitä tarvitaan, ja niin, että ei
ole kovin hajautettu systeemi.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Eräs huomio yleisesti sairaanhoitopiirijaosta
ja kuntien asemasta siinä. Jos kohtuullisen hyvin toimiva
kunta, joka pystyy itse huolehtimaan sairaanhoidon vastuista, minkä ajatuksen
lakialoitekin pitää sisällään,
irtoaa sairaanhoitopiiristä, niin muut, jäljelle
jäävät kunnat joutuvat aina entistä enemmän
huolehtimaan perussairaanhoitopiirin rahoituksesta ja tästä tilanteesta.
Tämä on tässä lakialoitteessa
eräs ongelma, joka koskee varmasti enemmän ja
kipeämmin muita sairaanhoitopiirejä kuin Hus-piiriä.
Tässä mielessä nämä asiat
tulee todella punnita mahdollisimman hyvin eri puolilta.
Keskustelu päättyy.