5) Hallituksen esitys ajoneuvoverolaiksi
Olavi Ala-Nissilä /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen esitys
ajoneuvoverolaiksi ja sitten listalla seuraavana oleva esitys polttoainemaksulaiksi
liittyvät toisiinsa, joten viittaan myöskin tähän
polttoainemaksulakiin, joka lähinnä koskee tämän
uuden järjestelmän sanktioita.
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi
laki ajoneuvoverosta. Laissa säädettäisiin
ajoneuvosta rekisterissäolon perusteella kannettavista
veroista. Nykyisin kahdessa eri verolaissa olevat järjestelmät
yhdistetään yhteen lakiin. Lailla korvataan siten
vuodelta 1966 oleva moottoriajoneuvoverosta annettu laki sekä vuodelta
1996 oleva ajoneuvoverosta annettu laki. Esitys liittyy hallituksen
esitykseen eduskunnalle polttoainemaksulaiksi, jolla korvattaisiin
moottoriajoneuvoverolain ne säännökset,
jotka koskevat eräiden polttoaineiden käytöstä ajoneuvoissa
tulevia seuraamuksia.
Ensinnä lyhyesti tämän lain käsittelyaikataulusta.
Valiokunnassa on koettu ongelmallisena se, että esitys
on tullut varsin myöhään eduskuntaan.
Se saatiin eduskuntaan käsiteltäväksi
24.10. Ongelmana on ollut esityksen kiireisen käsittelyaikataulun
lisäksi se, että uusi järjestelmä on hiottu
teknisesti jo niin pitkälle, etteivät useat muutokset
ole enää käytännössä olleet
mahdollisia. Eduskunta on siten joutunut hyväksymään lainsäädännön
ainakin jossain määrin tekniikan ehdoilla. Valiokunta
pitää tätä ongelmallisena ja epäsuotavana
ja katsoo, että lakiesitykset tulee tuoda eduskuntaan riittävän
ajoissa, jotta tekninen suunnittelu voisi nojautua lainsäädäntöön.
Arvoisa puhemies! Muutoinkin autoveron ja ajoneuvoveron alueella
mielestäni valtiovarainministeriössä on
tarpeen lisätä resursseja, kun tiedämme,
että tässä tulevaisuudessakin on muutoksia
varmasti vielä tulossa.
Tässä esityksessä taustalla on siis
mittava tietojärjestelmän muutos, jonka tarkoituksena
on ottaa käyttöön nykyaikaiset vero-
ja maksukäytännöt myös ajoneuvoverotuksessa.
Uusi järjestelmä tekee mahdolliseksi muun muassa
päiväkohtaisen veron laskennan, veron maksukertojen
valinnan, pienten palautusten siirron automaattisesti seuraavan
veron suoritukseksi sekä sähköisen laskutuksen
ja kokoomalaskutukseen perustuvan jaksoverotuksen yrityksille, joilla
on omistuksessaan tai hallinnassaan paljon autoja. Uusilla menettelytavoilla
tavoitellaan työ- ja kustannussäästöjä niin
asiakastaholla kuin hallinnossakin. Lisäksi käytössä olevia
käsitteitä selkiinnytettäisiin niin,
että nykyisiä ajoneuvoveroa ja varsinaista ajoneuvoveroa
vastaisivat uudet käsitteet perusvero ja käyttövoimavero. Yhdessä näitä kutsutaan
ajoneuvoveroksi. Kuten edellä totesin, sanktion luonteista
maksua kutsuttaisiin edelleen polttoainemaksuksi, mutta nykyisestä lisäverosta
tässä luovutaan kokonaan.
Yksittäisen verovelvollisen kannalta merkittävin
muutos on se, että perusvero ja käyttövoimavero
muuttuvat päiväkohtaisiksi. Jokainen maksaa siten
veroa vain omalta omistus- tai hallinta-ajaltaan. Tämän
kaltaista uudistusta on toivottu yleisesti, ja se on hyvä.
Ajoneuvohallituksen asiakaspalautteessa muun muassa tätä on
toivottu ja sitä on pidetty ennen kaikkea nykyistä järjestelmää oikeudenmukaisempana.
Arvoisa puhemies! Valiokunta on muuttanut myöskin hallituksen
esitystä eräiltä osin yhteistyössä valtiovarainministeriön
kanssa. Ensimmäinen koskee valtion autoja, joiden nykyinen dieselverovapautus
tulee säilyttää jatkossakin ja ulottaa
siten koskemaan myös käyttövoimaveroa.
Tällä on merkitystä kyllä ilman
muuta ministeriöiden kannalta. Valiokunta lisäksi
esittää, että tämä valtion
autojen verotus laajennetaan koskemaan myös uutta perusveroa.
Näin ne valtion autot, jotka ovat nykyisin vapaita dieselverosta,
olisivat jatkossa kokonaan vapaita ajoneuvoverosta.
Valiokunta ehdottaa myös biokaasuautoille vapautusta
käyttövoimaverosta. Tässä ed.
Vilkunan aloitteellisuus muun muassa tuottaa tulosta.
Kolmas ehdotus koskee kaksiakselisten, puoliperävaunun
sekä varsinaisen tai keskiakseliperävaunun vetoon
varustettujen kuorma-autojen verotasoa. Sitä ehdotetaan
alennettavaksi 3,8 sentistä 3,1 senttiin jokaiselta kokonaismassan alkavalta
sadalta kilogrammalta. Tässä suhteessa tämä porras
on liian suuri ja tietysti on niin, että meillä varsinkin
lähellä itärajaa ja ehkä tulevaisuudessa
täällä etelässäkin
tämä kilpailu on myöskin tieliikenteen
alueella kovaa.
Valiokunta siis ei pitänyt mahdollisina muutoksia,
joiden mukaan metsäkoneiden kuljetukseen tarkoitetut kuorma-autot
vapautettaisiin ajoneuvoverosta. Tätä kyllä selvitettiin.
Tätä on ehdotettu kohtuusyistä, koska
ajomäärät jäävät näillä autoilla
usein varsin vähäisiksi. Huojennus ei ole kuitenkaan
mahdollinen valiokunnan mielestä, koska autot ovat luokitukseltaan
kuorma-autoja ja niitä koskeva yhteisön eurovignet direktiivissä säädetty
ehdoton minimiverovaatimus on tässä esteenä.
Valiokunta viittaa kuitenkin lakiehdotuksen 69 §:ssä olevaan
huojennussäännökseen, jonka mukaan Ajoneuvohallintokeskus
voi vapauttaa verovelvollisen erityisestä syystä kokonaan
tai osaksi ajoneuvoveron suorittamisvelvollisuudesta. Myöskin
valiokuntakuulemisessa esitettiin ulkopuolelle jätettäväksi
autokaupan vaihto-omaisuutena olevat autot. Tämäkään
muutos ei kuitenkaan ole muun muassa teknisesti mahdollinen. Se
vaatisi lisäksi tarkempia määrittelyjä muun
muassa siitä, kenelle etu annettaisiin ja mistä ajoneuvoista.
Verovapaus olisi vastoin järjestelmän perusajatusta,
jonka mukaan kaikelta ajalta joku maksaa veron. Kuitenkin tämä järjestelmämuutos
on myöskin autoalan kannalta teknisesti hyvä asia.
Polttoainemaksulain osalta, joka siis liittyy tähän
lakiin, mutta on seuraavana listalla, haluan todeta, että myöskin
siltä osin valiokunta on pitänyt uudistusta kokonaisuudessaan
perusteltuna ja kannatettavana. Siltä osin on esitetty
kahta asiamuutosta. Ensinnäkin lakiin tulee sisällyttää kielto
käyttää maksuvelvollisuuden aiheuttavia
polttoaineita. Euroopan yhteisön tuomioistuimen tätä tarkoittava
tuomio annettiin 27.11.2003 eli siis runsas viikko sitten, ja siinä todettiin
eräänä puutteena se, ettei Suomen lainsäädännössä ole mainitunlaista
kieltoa. Päätöksessä tuotiin
kuitenkin esiin Suomen valvontajärjestelmän perusrakenne,
ankarat sanktiot ja tehokas liikennevalvonta, joilla on pyritty
estämään luvattoman polttoaineen käyttö.
Valiokunta ehdottaa lisäksi, että traktoreiden päivämaksumahdollisuus
säilytettäisiin nykyisellään.
Se koskisi siis, toisin kuin hallitus esittää,
myös liikennetraktoreita. Tätä on laajalti
toivottu ja tällä voidaan edistää maaseudun
pienimuotoista yritystoimintaa.
Arvoisa puhemies! Tähän valiokunnan mietintöön
ajoneuvoverolaista sisältyy yksi vastalause. Siinä ehdotetaan
muutosta lain 4 §:ään siten, että metsä-
ja metsänparannustöissä käytettävien
työkoneiden siirrossa käytettävä erikoiskuljetusajoneuvo
rinnastettaisiin työkoneeseen ja vapautettaisiin ajoneuvoverosta.
Vielä kiinnitän huomiota siihen, että myöskin hallinnollisiin
säännöksiin on valiokunnassa tehty merkittäviä tarkennuksia.
Uskon näin, että ne tämän lainsäädäntökokonaisuuden
toimivuutta selkeästi ovat edistämässä.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tässä ajoneuvoverolain
uudistamisessa on hyvääkin, mutta minä keskityn
siihen, mitä siinä olisi vielä parannettavaa.
Näissä ajoneuvoasioissahan usein on kysymys muustakin
kuin sellaisesta verottamisesta, joka kohdistuu oman alansa hyödyksi.
Sen takia tulen asian yksityiskohtaisessa käsittelyssä tekemään
sitten, kun aika on, aloitteen 125/2003 mukaisen esityksen 6 §:n
muuttamisesta. Se on ed. Vistbackan lakialoite, jossa
vastustetaan tässä yhteydessä tapahtuvaa
ajoneuvoveron nostoa 10 eurolla. Sehän tässä on
meneillään budjetissa ja tämä laki
liittyy siihen. Sitä ei nyt tästä äkkipäätään
huomaa, mutta näin se vain on. Ed. Vistbackan lakialoitteessa perustellaan
tätä minun mielestäni oikein hyvin, että autoveron
nostolla ei ole liikennepoliittisia perusteita, vaan se on pelkkää verottamista.
Olisi jotenkin hyväksyttävissä ja perusteltavissa,
jos nämä rahat, joita tällä lailla
veroina kerätään, menisivät
Suomen tiestön parantamiseen, jonka rapautuminen on erittäin
voimakasta. Tänään sain puhelun Pohjois-Karjalasta
Liperistä, että siellä alkavat tiet sateen
jäljiltä olla siinä kunnossa, että siellä ei
kohta liikuta kuin jalan. Nämä perustienpidon
rahat ovat olleet jatkuvasti riittämättömät.
Tietenkin voi ajatella näin, arvoisa herra puhemies,
että ajoneuvovero voisi harvaanasutulla maaseudulla asuvien
kannalta olla polttoaineveroa oikeudenmukaisempi ratkaisu
siltä osin, mutta silloin pitäisi tuotto myös
ikään kuin korvamerkitä tämän
tiestön parantamiseen. Mutta nyt, kun niin ei ole, emme
perussuomalaisissa voi hyväksyä tätä korottamista,
jolle ei ole mitään liikennepoliittisia perusteita.
Kysymys on vain siitä, että valtion verotuloja
tällä tavalla autoilijoita kupaten halutaan kasvattaa.
Haluan myöskin tässä todeta sen,
että ed. Vistbackan lakialoitteen hyväksyminen
merkitsisi käytännössä sitä,
että tätä ajoneuvoveroa siis molemmissa
maksuluokissa, sekä uusissa että vanhemmissa autoissa,
alennettaisiin eurolla. Tämä on lakiteknisesti
tehty näin, mutta perusperiaate on se, että ajoneuvoveroa
ei pidä nostaa.
Luin tämän vastalauseen, joka mietintöön
ainoana on jätetty, eli haluan vielä todeta, että kaikki,
mitä tässä on tehty ja mitä ed.
Olavi Ala-Nissilä esitteli, ei ole mätää eikä huonoa,
vaan siinä on hyvää, mutta me perussuomalaisissa
pyrimme aina siihen, miten tehdään vielä parempia.
En voi mitenkään käsittää,
että vastalauseen mukainen esitys mitenkään
oikeudenmukaisuutta vähentäisi tässä maailmassa.
(Ed. Ala-Nissilä: Se on direktiivin vastainen!) — Ed.
Ala-Nissilä sanoo, että se on ilmeisesti EU-direktiivin
vastainen. Sitä suuremmalla syyllä puolustan itsenäisen
Suomen parlamentin valtaa, ollaan pikkuisen uppiniskaisia täällä.
Niin ne ovat muissakin EU-maissa, kun omien kansalaisten eduista
on kysymys.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Ne muutokset, joita valiokunnassa ja
verojaostossa on tehty, merkitsevät parannuksia yrittäjille
ja varsinkin kuljetusalan yrittäjille. Ed. Ala-Nissilä mainitsi
nämä muutokset. Merkittävin muutos on
ehkä liikennetraktoreita koskeva, että liikennetraktoria
käyttävä voi saada, niin kuin tänäkin
päivänä voi saada, päivämaksua
vastaan ajaa polttoöljyllä, kun suorittaa maantiellä tiettyjä kuljetustehtäviä.
Hallituksen esitys lähti siitä, että se
ei enää olisi mahdollista, mutta valiokunnassa
tämä muutettiin niin, että näitten
yrittäjien tilanne ja asema säilyy muuttumattomana.
Hyvin merkittävää on kaksiakselisen
vetoauton verokohtelu. Siinä tuli huomattava helpotus valiokuntakäsittelyn
yhteydessä. Tämän alan yrittäjien
kilpailutilanne ja kilpailukyky paranee näitten muutosten
ansiosta.
Olisin todella toivonut, että myöskin nämä erikoisautot,
joilla kuljetetaan metsätraktoreita, olisi voitu vapauttaa
verosta, aivan niin kuin vastalauseessa on esitetty. Se, että valiokunta
katsoi, että tämä olisi direktiivin vastaista,
on valiokunnan enemmistön kanta. Minun on kyllä vaikea ymmärtää,
että tuollainen massiivinen kuljetusauto, jolla kuljetetaan
vain traktoreita, olisi kuorma-auto. Jos pienelle lapselle näytetään
kuvaa ja kysytään, mikä auto, niin olen
kyllä aivan varma, että yksikään
ei sano, että se on kuorma-auto. Näin ollen yksityiskohtaisessa
käsittelyssä tulemme esittämään
4 §:ään muutosta.
Pekka Vilkuna /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Onnittelen valiokuntaa, eduskuntaa ja
vähän itseänikin tästä hetkestä.
Todella ollaan menossa oikeaan suuntaan. Kun minä tein
aloitteen tästä biokaasuhommasta, kyllä minulla
oli maaseudun elinvoimaisuuden aktivoiminen siinä yhtenä vakavana
pontimena eikä missään tapauksessa ollut
tarkoitusta saada veroja valtion maksettaviksi, niin kuin perusteluissa
sanotaankin, että siinä vaiheessa, kun tämä toiminta
yleistyy, asia tarkistetaan uudestaan, ja näin on perusteltua
tehdäkin. Mutta tässä vaiheessa, kun
ei ole infraa olemassa, on hyvin perusteltua pitää biokaasu
edullisempana vaihtoehtona kuin mikään muu. Muuten
kukaan ei innostu sen järjestelmien ja jakeluasemien ja
muiden tämmöisten rakentamiseen.
Mitä tuohon vastalauseeseen tulee, että näiltä metsäkoneita
kuljettavilta ajoneuvoilta vero pitäisi poistaa, niin siinä kuitenkin
viime kaudella asetuksella saatiin yksi merkittävä parannus
niin ikään minun ansiostani. Maataloustraktorilla metsäkoneen
kuljettaminen, kaivinkoneen kuljettaminen, oli yksinkertaisesti
kiellettyä. Jakamattoman esineen kuljettaminen maataloustraktorilla
oli kiellettyä, mutta kun yli-insinööri
Kärjen pään sain kääntymään,
hän teki asetusmuutoksen. Nyt on traktorilla mahdollista
kuljettaa niitä. Siinä mielessä löytyy
halvempiakin vaihtoehtoja kuin kalliin kuorma-auton ylläpitäminen.
Iivo Polvi /vas:
Arvoisa herra puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja Ala-Nissilä esitteli
mietinnön ja tuohon hallituksen alkuperäiseen
esitykseen tehdyt muutokset yksityiskohtaisesti, joten en niitä lähde
toistamaan. Kertaan kuitenkin siltä osin, että merkittävimmät
muutokset ovat traktoreiden päivämaksumahdollisuuden
säilyttäminen, kaksiakselisten vetoautojen veron
alentaminen hallituksen esitykseen verrattuna ja samaten tietenkin äsken
mainittu biokaasun käyttömahdollisuuden parantaminen.
Ne ovat selviä parannuksia tuohon hallituksen esitykseen
verrattuna.
Tässä yhteydessä on kuitenkin syytä edelleen korostaa
ja todeta se, että tämä laki niin kuin
monet muutkin lakiesitykset tuli verrattain myöhään.
Erityisesti valtiovarainministeriössä näyttää olevan
se tapa, että ne jäävät hyvin
viime tinkaan, ja eduskunta käytännössä on
pakkoraossa säätää hyvin tiukalla
aikataululla tämän tyyppisiä lakeja,
jotka kaiken lisäksi ovat huonosti valmisteltuja, mikä ilmenee
siitä, että useimpiin pykäliin on tehty
muutoksia.
Yksityiskohtaisessa käsittelyssä tulen kannattamaan
vastalauseeseen sisältyvää, 4 §:ään
tehtävää lisäystä,
joka koskee näitä metsäkoneiden kuljetuksia.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Valiokunnan tekemät muutokset hallituksen
esitykseen ovat varsin perusteltuja. Tässä on
niitä keskustelussa läpi käyty. Kaksiakselisten
vetoautojen veronhuojennus on perusteltua ilman muuta senkin vuoksi,
että kuljetusala muutoinkin on taloudellisesti ahtaalla
ja ahtaammalle vaan menee, kun tuo itäliikenne kilpailuun
enemmälti mukaan tulee. Tämä on hyvä askel
siihen suuntaan, ja näitä askelia meidän
täytyy jatkaa.
Metsäkoneen ja yleensäkin kuljetuslavettien verokäsittelyyn
olisin itse halunnut selkeämmän huojennuksen.
Nyt valiokunta on päätynyt tähän huojennussäännöksen
käyttöönottoon. Tässä yhteydessä on
jo hyvä tehdä julki kaikille yrittäjille,
että he myöskin hakevat tätä huojennusta, koska
jos ei sitä hae, ei sitä myöskään
saa.
Tähän jää nyt sellainen
epäselvä kohta. Mikä on se kilometrimäärä,
kun puhutaan vähäisestä käytöstä,
mihin se asettuu? Siihen varmaan joku ennakkotapaus sitten tarvitaan.
Toivon mukaan yrittäjät mahdollisimman suurella
joukolla tuota huojennusta hakevat, koska ne ajokilometrimäärät
ovat niin vähäisiä, keskimäärin
5 000 kilometriä vuodessa.
Oli myöskin erinomaisen hyvä asia, että liikennetraktoreiden
päivämaksumahdollisuus otettiin mukaan ja sitä jatkettiin.
Sitä tervehdin tyydytyksellä samoin kuin tätä,
mitä ed. Vilkuna perusteli ja mitä hän
on vahvasti ollut myöskin viemässä eteenpäin
jo viime kaudella, biokaasun verovapautta. Se on tulevaisuuden polttoaine,
se on selvä. Itse toivoisin myöskin nyt jatkossa
mietittävän muiden biopolttoaineiden, biodieselin osalta
myöskin, saman suuntaista käytäntöä,
että saataisiin sitä käyttöä laajenemaan
ja potentiaalia lisää, koska se on myöskin
ympäristön kannalta erinomaisen hyvä asia
ja myöskin tuo jälleen kerran niitä maaseudulla
kipeästi kaivattavia työpaikkoja.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Biokaasuasia on sillä tavalla
hyvä, jotta vihoviimein tässä edettiin.
Tästähän on puhuttu jo vuosia täällä eduskunnassakin.
Vielä neljä viisi vuotta sitten sitä vähän
naurettiin, pierukaasullako aiotaan ajaa, mutta nyt se on vakava
asia. On hyvä, että se on otettu vakavasti. Ruotsissahan
tätä on kohdeltu lievemmin pitkän aikaa.
Siellä on näitä biokaasuautoja, ihan
toisen tyyppinen koko kulttuuri siinä mielessä.
Metsänparannustöissä käytettävien
työkoneen siirtämislavettien osalta on harmi,
että tässä on näin käynyt,
mutta nyt pitäisi vaan luoda ja antaa selkeä ohjeistus
tuonne veronhuojennuspuolelle kanssa, koska itselläni ainakin
on jotenkin huonoja kokemuksia Tullin käyttäytymisestä monista
asioista, jos siellä ei ole tämmöistä ohjeistusta.
Ymmärrän kyllä, että asetuksin
ja ohjeistuksin voidaan sitä tehostaa, mitä tämä mahdollisesti
tarkoittaa, koska kuitenkin näillä laveteilla,
millä siirretään näitä koneita,
tai autoilla, jotka ovat jopa itse rakennettuja tämmöisiä autoja,
ei oikeastaan muuta tarkoitusta ole kuin saada se työkone
siirrettyä palstalta toiselle. Siinä mielessä tämä on
ylimääräinen kustannus tässä tilanteessa.
Sen takia olisi järkevää, että kun
se on kerta näinpäin tähän kirjoitettu
ja menee todennäköisesti näinpäin
läpi, niin saataisiin se ohjeistus sitten siitä,
jotta tämä olisi todellinen vaihtoehto. Kun anotaan
sitä huojennusta, niin saataisiin se huojennus sieltä.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa puhemies! Puuttuisin parilla sanalla tähän
metsäkoneitten kuljetusalustojen taikka -autojen rakenteisiin
ja siihen, ovatko ne autoja vai eivät. Meidän
pitää huomioida, että tällä hetkellä maassa
on myöskin sellaisia yrittäjiä, joilla
on yhdistelmiä rakennettuna näitä kuljetuksia
varten ja jotka tekevät tätä päätyökseen,
elikkä he kuljettavat näitä koneita yhdistelmäajoneuvoilla.
(Ed. Leppä: Se vaatii liikenneluvan!) — Kyllä se
on liikenneluvallista toimintaa. — Mistä syystä näihin
lavetteihin on menty, se pitää muistaa. Siihen
on menty 10—15 vuoden aikana metsäyhtiöitten
painostuksesta. Jos me alennamme veroa, annamme samalla taas tukea
lisää metsäyhtiöille, vaikka
näillä autoilla ei paljon ajetakaan.
Muistan, miten reilusti viisitoista vuotta sitten oli vain muutama
yrittäjä, jotka kuskasivat eri metsäkoneyrittäjien
alustoja taikka metsäkoneita sinne sun tänne ja
olivat osaksi täysipäiväisesti työllistettyjä.
Sitten metsäyhtiöt tulivat ja sanoivat, että teidän
täytyy omat kuljetusalustat hommata itsellenne, että pysytte
mukana pelissä, tai muuten teiltä loppuu työt.
Elikkä tässä ovat puhtaasti metsäyhtiöt
sanelleet näille yrittäjille, että teidän
täytyy rakentaa tämmöiset vehkeet. Minusta,
jos niitä seisoo tuolla siellä sun täällä, niin
ei se ole kansantaloudellisesti mitenkään kannattavaa.
Tässä voisi olla ihan selvää yrittäjätoimintaa,
jolloin useampi metsäkoneyrittäjä hoitaisi
tätä asiaa niin, että heidän
kalustojaan kuljetettaisiin samoilla vehkeillä. Olen itse
ollut kuljettamassa myöskin näitä koneita
ja tiedän, että ei se niin yksioikoista tietysti
aina ole, mutta ei niitä niin minuuttiaikataululla tarvitse
kuitenkaan siirrellä, ettei se olisi mahdollista. Siinä mielessä kyllä pidän
näitä täysin kuorma-autoina ja myöskin
olen sillä kannalla, että ei näistä veroja
pidä kokonaan poistaa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Vilkuna uskoi lujasti tähän
biopolttoaineeseen ja biokaasuautojen verovapauteen viime vaalikaudella,
ja nyt käsiteltävän asian yhteydessä,
kuten tässä jäljempänäkin,
voidaan todeta, että kun jotain asiaa ajaa ja saa tähän
eduskunnan enemmistön aloitteen taakse, niin asia menee
eteenpäin, elikkä tämä on osoitus
siitä, että kansanedustajan aloitteella voidaan
tehdä tulosta. Ja tämä tulos, jolla biokaasuautojen
käyttöä edistetään,
on hyvin suotava, ja toivon, kuten ed. Leppä sanoi, että myös
biodieselin käyttöä voitaisiin voimakkaasti
edistää, jotta tulisimme tässä suhteessa
edes pieneltä osin kotimaisen, omavaraisen polttoaineen
käyttäjiksi.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Käytän tätä puheenvuoroa
jatkokäsittelyä varten, kun Akelle tulee verohuojennusanomuksia. Silloin
siellä pitää tulkita ja selvittää,
mikä on lainsäätäjän
tahto, onko lainsäätäjän tahto
se, että vapautetaan kokonaan tai osittain. Mielestäni
on käynyt selvästi ilmi, että oppositiopuolueet
ovat yksimielisesti sitä mieltä, että tulisi
vapauttaa. Olen myöskin tullut siihen tulokseen, että keskusta
on samaa mieltä, että tulisi vapauttaa, kun tätä ei
voida suoraan lakiin kirjata, ja heidän mielestään,
keskustalaisten mielestä, Aken tulisi vapauttaa tai voidaan
vapauttaa. Sosialidemokraatit ovat tässä tapauksessa
hieman jakautuneet: ed. Lahtela on voimakkaasti, näin ainakin
ymmärsin, sitä mieltä, että tulisi
vapauttaa, ed. Rönni on taas sitä mieltä,
että ei ihan yksiselitteisesti, vaan tapaus tapaukselta.
Ruotsalainen kansanpuolue ei ole nyt lausunut mitään
käsitystä tästä asiasta, mutta
oletan, että se on meidän kaikkien kannalla siinä,
että pitäisi vapauttaa. Eli kun Ake käsittelee,
niin lainsäätäjän tahto on se,
että pitää vapauttaa kokonaan tai osittain.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! On erittäin hienoa lukea tämä valtiovarainvaliokunnan
mietintö 36, sivu 6, missä on nimenomaan biopolttoaine-,
biokaasuautojen tuki esillä. Nimenomaan biokaasuautojen
käytön yleistymistä pitäisi
ympäristösyistä tukea myönnettävällä verovapaudella,
niin kuin tässä todetaan. Tämä on erittäin
hyvä lausuma, hyvä perustelu.
Haluaisin myös liittyä niihin, jotka täällä ed. Vilkunaa
kiittävät, hänen aktiivisuuteensa viittaavat.
Ed. Vilkuna oli neljä vuotta ympäristövaliokunnan
jäsen, ja tiedän, että sinä aikana
nimenomaan tämän metaanin käyttö,
joka tulee myös seuraavassa asiakohdassa esille, oli hänen keskeinen
kohteensa tässä kansanedustajatoiminnassa. Niin
kuin ed. Oinonen sanoi, niin kansanedustaja lakialoitteella, omalla
aloitteellisuudellaan voi asiaa viedä eteenpäin.
Ympäristövaliokunta kävi viime kesänä Asuntomessujen
yhteydessä nimenomaan Laukaassa tutustumassa siellä olevaan
bioautokäyttäjään, jolla oli
oma kaasutuotanto myös omaan autoonsa. Ja tiedämme
tämän Ruotsin tilanteen. Tämä on
asia, jota kannattaa viedä eteenpäin. Eduskunnan
pitäisi tämä asia ikään
kuin "hoksata" ja lähteä yhdessä viemään,
kaikkien ryhmien yhdessä, tätä asiaa.
Pertti Hemmilä /kok:
Herra puhemies! On hyvin valitettavaa, että näin
hyvään valiokunnan, valtiovarainvaliokunnan, mietintöön,
ei ole saatu tätä vastalauseessa mainittua asiaa.
Edelliset puhujat ovat tässä kehuneet, miten arvokasta on,
että nyt bioenergiaan on kiinnitetty huomiota ja sen käyttömahdollisuuksia
tällä tavalla huomattavasti nyt edistetään.
Mutta sen sijaan yrittäjien asemaan siinä mielessä,
kun yrittäjät nimenomaan työkoneitten
siirtoon tarvitsevat näitä erikoiskuljetusajoneuvoja,
olisi valiokunnan ensinnä hallituksen esityksessä tietysti
ja sitten täällä valiokunnan mietinnössä tullut
kiinnittää huomiota juuri näin kuin vastalauseessa
mainitaan. Nimittäin joka tapauksessa tämä on
lisäkustannus aina yrittäjälle.
Ed. Rönni otti esille, että on yrittäjiä,
jotka ammatikseen siirtävät erikoiskuljetuskalustolla
näitä työkoneita, olivat ne sitten metsäkoneita,
kaivinkoneita, mitä työkoneita tahansa, mutta
hän mainitsi myöskin sen, että ei sen
ole niin minuutilleen välttämättä tapahduttava
sen koneen siirron. Kyllä siinä asiassa minä olen
eri mieltä. Kyllä sen on minuutilleen tapahduttava
aina sen koneen siirron sen jälkeen, kun esimerkiksi metsätyömaa
on tullut valmiiksi. Koneet on siirrettävä, kalusto
siirrettävä välittömästi
seuraavalle työmaalle. Ei siellä ole aikaa odotella
siirtokalustoa mistään. Sen on oltava paikalla
ja sen on oltava tämän urakoitsijan omassa käytössä.
Sen vuoksi tämän vastalauseen linja, kun se lähtee siitä,
että vapautetaan kokonaan nämä siirtolavetit
verosta, on aivan oikea.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Haluan vielä puuttua tähän
metsä- ja muiden maansiirtokoneiden kuljetusalustojen verokäytäntöön
ja siitä tehtävään tulevaan
tulkintaan, mikä on se raja, jossa tätä verohuojennusta
sitten annetaan. Kyllä omasta mielestäni tässä ei
pidä lähteä ihan pienestä kilometrimäärästä.
Keskimääräinen ajokilometrimäärä näillä laveteilla
Suomessa on noin 5 000 kilometriä, ja sen vähintään
pitää olla raja, jossa se tulkinta sitten tehdään
tämän pohjalta. Mikään alempi
ei minun mielestäni hyödytä yhtään
mitään, niin että siitä minun
mielestäni pitäisi lähteä liikkeelle.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Tähän samaan asiaan, metsäkoneiden
kuljetukseen tarkoitettujen kuorma-autojen vapauttamiseen ajoneuvoverosta,
haluan todeta sen, että totta kai täällä voidaan
puhua mitä tahansa ja täällä voidaan
tehdä minkälaisia vastalauseita tahansa, mutta
Suomi on EU:n jäsen. Tässä on yhteisön ehdoton
minimiverovaatimus, joka koskee näitä kuorma-autoja.
Emme me voi täällä tehdä näiden
direktiivien vastaista lainsäädäntöä,
jos kerran EU:ssa ollaan. Jos halutaan siitä pois, niin
sitten se on toinen juttu ja ruvetaan säätämään
sen mukaan lakeja.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Edelliseen jatkaen voisi todeta, jotta
tässä kuitenkin tämä huojennusmenettely
on esitetty ja toivon mukaan tämä verohuojennusjärjestelmä saadaan
toimimaan. Sitä kautta se EU-säännöskin voidaan
sitten kiertää tai tulkata niin päin,
että katsotaan järkevä ratkaisu tähän,
miten tämä voidaan hoitaa.
Mutta yksi merkittävä asia, mikä ei
ole tässä tullut esille, on kuitenkin se, jotta
tästä perusverosta ja käyttövoimaverosta,
jolla nimellä sitä tässä nyt
on kutsuttu — elikkä ymmärrän
tämän paremminkin suomen kielellä dieselveron
toisena osiona — ovat monet ihmiset ottaneet yhteyttä jo
aikaisemmin, kun sehän on ollut sillä tavalla
mielivaltainen, että jos on voitu maksaa vaikka tammikuun
1. päivänä se vero ja myyty auto seuraavana
päivänä, niin se raha on jäänyt
sinne kiinni kokonaan. Minusta on järkevää,
että tämä tulee päiväkohtaiseksi.
Elikkä nyt ei makseta enempää kuin omistetaan,
vaan se tulee sen omistusajan puitteissa. Tämä minusta
on järkevää ja hyvää tässä hallituksen
esityksessä ja tässä, mikä nyt
on menossa mietintönäkin läpi.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Ala-Nissilä tuossa sanoikin sen
juuri, mikä tuli mieleen, että tässä ollaan
EU:ssa kuitenkin. Se meidän pitää muistaa.
Kyllä nämä on puhtaita kuorma-autoja,
ne on vanhoista puuautoista yleensä tehty, joittenka korirakennetta
on vain muutettu, alustan pankot on poistettu ja niitten päälle
laitettu ritilät. Ei siinä kyllä sen
kummoisempaa ole ja samanlainen ratti ja sama hytti se on, oli siinä kuormatila
sitten mikä hyvänsä. On itselläni
aika monenlaista venkuraa ja monenlaista lavaa päällä ollut.
Kyllä minä pidän niitä ihan
puhtaina kuorma-autoina.
Myöskin se täytyy muistaa, että jos
me vapautamme verosta kokonaan, niin mitkä ovat sitten
mahdollisuudet kilpailulle, kun on tämmöisiä laillisia
yrittäjiä, jotka tekevät tätä päätyökseen,
tässä kun on verottomia vehkeitä. Tulee
hyvin helposti mieleen, että siinä naapuriyrittäjä voi lainata
sitä samaa autoa ja kilpailu vääristyy
kyllä kohtalaisesti tässäkin kohtaa.
Eli ei pitäisi lainlaatijan tehdä tämmöisiä mahdottomuuksia.
Nyt, kun meillä on tämmöisiä metsäkoneyrittäjiä,
joilla on pelkkä moto ja sitten on kantava kone perässä,
jotka kulkevat peräkanaa samalla työmaalla, niin
aika monesti sillä samalla alustalla siirretään
näitten kahden yrittäjän vehkeitä.
Kyllä siellä hyvin herkästi tulee tämmöisiä tilanteita, kiusaus
siihen, että käytetään tämmöistä verovapaata
ajoneuvoa sitten kilpailussa laillisesti toimivien yrittäjien
kanssa. Sekin pitää miettiä, olemmeko
me siihen valmiita.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Rönnin, vaikka hän
edustaakin kuljetusalaa, puheenvuoro tässä asiassa
oli niin kuin muista maailmoista. Täytyy sanoa, että ed.
Rönni voisi vähän tutustua tähän
metsäkoneyrittäjän ketjuun ja ketjuttamiseen
ja yhtiöitten painostamiseen ja siihen nopearytmisyyteen,
mihin ed. Hemmiläkin tässä viittasi.
Sen osalta siellä ei ole aikaa miettiä, ei tuumata,
ja sitä jos pelätään, että nämä kuljetuslavetit
vääristävät kilpailua, sitä ne eivät
varmasti tee. Ne ovat niin yksilöityjä, että siinä ei
pysty edes heinäpaalia kuljettamaan sen päällä,
millä metsäkonetta kuljetetaan. (Ed. Rönni:
Mutta moto ja kantava kone!) — Sen osalta, motoa ja kantavaa
konetta, mutta ne ovat samat koneet, mitkä toimivat useimmiten
saman isännän ketjussa, ja niissä ei
ole aikaa pelata eikä tehdä. Tämän
osalta maailma on aivan toisen tyyppinen olemassa kuin miltä se
on ennen näyttänyt.
Mitä tulee ed. Ala-Nissilän viittaukseen siihen,
että EU päättää ja
säätää jne., tämä saattanee
pitää paikkansa. Mutta siinä vaiheessa,
kun Suomi meni EU:hun, niin kaikki ne, jotka sinne halusivat, väittivät,
että mikään ei muutu, Suomessa päätetään
itsenäisesti, hoidetaan ja johdetaan itse. Tässä tämä peli
nyt on olemassa, kansaa on edelleenkin tässäkin
asiassa petetty.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Minun on pakko puuttua ed. Rönnin
puheenvuoroon. Hän totesi, että yrittäjät
voivat keskenään jakaa näitä vastuita,
että kun jollain yrittäjällä on tämmöinen
kuljetuslavetti, niin hän tällä kuljetuslavettiautollaan
voi siirtää muitten yrittäjien kalustoa.
Mutta eipäs voi muuten kuin jos hän hankkii liikenneluvan.
Ilman liikennelupaa tätä kalustoa ei voi lähteä niin
kuin ammattimaisesti liikuttelemaan, muuta kuin omaa kalustoa.
Hallitus ja hallituspuolueet — ja ihmettelen, että erityisesti
keskusta, jossa olen ymmärtänyt, on tämmöistä yrittäjähenkisyyttä kuitenkin
vielä — lähtevät yrittäjiä kyykyttämään
tällä tavalla, että taas yrittäjien
pitää hankkia jotain paperilappuja ja lähetellä niitä milloin
mihinkin suuntaan, hakea, anoa huojennusta verotuksesta. Tämä on sitä yrittäjien
kyykyttämistä, ja tällä byrokratian lisäämisellä tietysti
nyt varmasti lisätään sitten hallinnon
lisäämisen kautta työpaikkoja. Muutenhan
se näyttää karkaavan se hallituksen työllistämistavoite,
ellei lisätä byrokratiaa ja sillä tavalla
saada työpaikkoja lisää.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa puhemies! Edustajat Lahtela ja Hemmilä, kerroin
vain elävästä elämästä vuodelta
98 tosiasioita, kun itse olin ajamassa näitä metsäkoneita
semmoisella yrittäjällä, jolla minun
oma liikennelupani oli siinä autossa, ja tiedän,
että toiset siirtelivät vehkeitä miten
sattuu. Elikkä tämä on niin kuin elävästä elämästä vuodelta
98. Voi se olla, että se on hyvin pitkällä ajanjaksolla
sitten, viidessä vuodessa, muuttunut totaalisesti, mutta
kyllä näitä yrittäjiä on
paljon, joilla on vain yksi kone, joko moto tai kantava. Ei niitä välttämättä ketjuja
ole.
Juhani Sjöblom /kok:
Arvoisa puhemies! Kyllä ed. Rönnin pitäisi
tietää varsin hyvin, että liikenneluvat
siellä on tänä päivänä oltava
ja ne ovat myös. Jos viisi vuotta sitten jossain Sisä-Suomessa
on ajettu ilman liikennelupia, niin kyllä se on historiaa.
Yleiskeskustelu päättyy.