7) Hallituksen esitys laiksi arvonlisäverolain muuttamisesta;
Lakialoite laiksi vaikeavammaisille yrittäjille myönnettävistä veronhuojennuksista
annetun lain 3 §:n muuttamisesta
Olavi Ala-Nissilä /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tässä on esillä arvonlisäveron
alarajan huojennus. Esityksessä ehdotetaan arvonlisäverolakia
muutettavaksi siten, että käyttöön
otetaan verovelvollisuuden euromääräiseen
alarajaan liittyvä veronhuojennus. Huojennus pienenisi
asteittain liikevaihdon kasvaessa, ja lopullinen tilitettävä vero
nousisi siten vähitellen täyteen määrään.
Vero muuttuisi täysimääräiseksi
20 000 euron vuosiliikevaihdon kohdalla. Huojennuksen ja
verovelvollisuuden alarajan perusteena olevan liikevaihdon laskentajakso
sidottaisiin tilikauteen. Huojennus palautettaisiin kuukausitilitysmenettelyssä oleville
verovelvollisille jälkikäteen tilikauden päätyttyä. Vuositilitysmenettelyssä olevat
verovelvolliset vähentäisivät huojennuksen
verokaudelta tilitettävästä verosta.
Lisäksi esityksessä ehdotetaan arvonlisäverolakia
muutettavaksi siten, että kiinteistöhallintapalvelun
ja itse suoritetun rakentamispalvelun oman käytön
verotukseen liittyvät alarajat nostettaisiin 30 500
eurosta 35 000 euroon.
Valiokunnassa tätä esitystä on käsitelty
varsin perusteellisesti. Hallituksen esitykseen pienyritysten asteittain
pienenevästä arvonlisäverohuojennuksesta
on suhtauduttu valiokunnan asiantuntijakuulemisessa yleisesti myönteisesti.
Sen on katsottu keventävän työvaltaisten
pienyritysten arvonlisäverotusta ja tukevan siten pienimuotoista
yritystoimintaa. Myös kiinteistöhallintapalvelujen
oman käytön verotukseen sekä itse suoritettujen
rakentamispalveluiden omaan käyttöön
liittyvien alarajojen korotusta on pidetty perusteltuna. Asiantuntijakuulemisessa
myöskin huomautettiin siitä, että liiketoiminnan
kasvua estävät tai haittaavat rajat verolainsäädännössä sinällään
voivat olla ongelmallisia. Verojärjestelmän neutraalius
edellyttää, että arvonlisäverosta
vapautetaan vain vähäinen, yleensä sivutoiminen,
harrastusluonteinen tai lyhytkestoinen toiminta. Valiokunta yhtyy
sinällään arvioihin järjestelmän
hyödyistä ja haitoista. Valiokunta pitää uudistukseen
liittyviä etuja kuitenkin nostettuja haittoja selvästi
suurempina ja puoltaa sen vuoksi esityksen hyväksymistä.
Eniten keskustelua on herättänyt se, että metsätalous
on ollut mukana tässä liikevaihdossa. Hallituksen
esitystä onkin arvosteltu asiantuntijakuulemisessa tässä suhteessa.
Asiantuntijat ovat pitäneet perusteettomana sitä,
että metsätalous ei kuulu huojennuksen piiriin
ja että se luetaan kuitenkin liikevaihtoon. Lisäksi
hallituksen esittämää arviota alkutuotantoon
kohdistuvan huojennuksen kustannusvaikutuksista on pidetty ylimitoitettuna.
Valiokunnassa esitettyjen arvioiden mukaan alkutuotannon saama huojennus
on 1,5—2,2 miljoonaa euroa, kun se on arvioitu hallituksen
esityksessä olevan 14,1 miljoonaa euroa. Nyt tehdyssä tausta-arvioiden
uudelleen tarkastelussa on päädytty siihen, että metsätalouden
osuus voidaan poistaa huojennuksen perusteena olevasta liikevaihdosta.
Valiokunta ehdottaa siten, että esityksen 149 a §:ään
lisätään uusi 3 momentti, jonka mukaan
liikevaihtoon ei lueta metsätaloudesta saatua vastiketta.
Tämä on selkeä parannus, joka tähän
lakiin on voitu valiokunnassa tehdä.
Arvoisa puhemies! Tämä on hallituksen yksi yrittäjyyden
edistämiseen liittyvä lakiesitys ja on valiokunnassa
hyväksytty yksimielisesti.
Arja Alho /sd:
Arvoisa puhemies! On erinomaista, että kyseinen arvonlisäverolain
muutos on saanut asianmukaisen ja perusteellisen valiokuntakäsittelyn.
Erityisesti tietysti olen iloinen siitä, että asiantuntijakuulemisessa
oli kiinnitetty huomiota niihin samoihin asioihin, joista itsekin lähetekeskustelussa
puhuin. Koen, että menettely, verovelvollisen kuukausitilityksen
saaminen jälkikäteen sitten vuoden päästä tilikauden
jälkeen, on hankala verovelvolliselle, ja tästä syystä olisi
tietysti toivonut, että tässä olisi jo
tehty muutoksia sen suuntaan, että oikea tapa olisi löytynyt.
Ymmärrän kyllä ne näkökohdat,
jotka tässä valiokunta on todennut, että tilitysmenettelyyn
liittyy monenlaisia puolia, ja pidän tärkeänä,
että hallituksen piirissä nyt tosiaan mietitään näitä lisävaihtoehtoja,
jotka voisivat keventää pienyrittäjän
tilitysvelvollisuuksia ja tuoda sitä hyötyä tästä liukuvasta
arvonlisäverosta nyt jo käsityöläisille
ja pienyrittäjille, ilman että se tulee sitten
aika hankalan ja raskaan menettelytavan jälkeen tilikauden
päätyttyä hyödyksi. Tältä osin
toivon, että tämä keskustelu noteerattaisiin valtiovarainministeriössä.
Sitten on tietysti hyvä asia, että vaikeavammaisten
arvonlisäverovapaus myöskin jatkuu, mutta jollakin
tavalla koen kyllä, että nämä asiat pitäisi
käsitellä tai olisi ollut hyvä, että ne
tuotaisiin hallituksen esityksen kautta, ja olisi kyllä korkea
aika kiirehtiä nyt niitä, kokonaisuuksien saamista
pöydälle, jotka mahdollistaisivat sen, että vaikeavammaiset
voisivat olla yrittäjänä samalla viivalla.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hallitus toimii johdonmukaisesti kehittäessään
verotuksen rakennetta siten, että myös veroratkaisuilla
tuetaan työllisyyttä ja yrittäjyyttä. Tätä linjausta
edustavat heinäkuun alussa jo toteutunut ansiotulon veronkevennys
ja ensi vuoden alussa toteutuva toinen ansiotulon veronkevennys.
Hallitus on myös ripeästi lähtenyt toteuttamaan
ohjelmaansa esittämällä arvonlisäverotuksen
alarajaa liukuvaksi pienimpien yritysten kasvumahdollisuuksien edistämiseksi.
Arvonlisäverovelvollisuuden euromääräinen alaraja
saattaa muodostaa kynnyksen pienyrityksen kasvulle. Jyrkkä verovelvollisuuden
alaraja aiheuttaa sen, että kyseessä olevan rajan
kohdalla pienikin liikevaihdon lisäys aiheuttaa merkittävät
veroseuraamukset yrittäjälle: liikevaihdoltaan
rajan alapuolelle jäävät ovat kokonaan
arvonlisäverotuksen ulkopuolella, kun taas rajan ylityttyä joutuu
yrittäjä täysimääräisesti
verovelvollisuuden piiriin. Erityisesti pienimuotoisessa yritystoiminnassa
tämä saattaa aiheuttaa sen, että yrittäjä jopa
rajoittaa toimintansa laajentamista ja liikevaihtonsa luonnollista
kasvua tämän arvonlisäverokynnyksen takia.
Hallituksen esittämä ratkaisu pienyritysten kasvumahdollisuuksien
parantamiseksi on liittää verovelvollisuuden alarajaan
asteittainen huojennus. Tällaisen huojennuksen avulla lievennetään
alarajan ylittymisestä aiheutuvaan verovelvollisuuteen
liittyviä velvoitteita, mikä madaltaa kynnystä laajentaa
liiketoimintaa ja vähentää houkutusta
harmaaseen talouteen siirtymiseen.
Ehdotetussa järjestelmässä arvonlisäverovelvollisuuden
alaraja, 8 500 euroa, pysyy ennallaan. Rajan ylittyessä yrityksen
myynti olisi arvonlisäverotuksen piirissä, mutta
sitä koskisi asteittain pienenevä arvonlisäveron
huojennus. Veroprosentti kasvaisi lineaarisesti, siis suoraviivaisesti,
siten, että tilitettävä vero vasta 20 000 euron
vuotuisen liikevaihdon kohdalla nousisi täyteen määrään.
Hallituksen esityksessä, kuten täällä jo
todettiin, metsätalous rajattiin arvonlisäveron
huojennuksen ulkopuolelle, mutta metsätalouden myynnit
luettiin kuitenkin liikevaihtoon käytännössä estämään
maatalouden ja muunkin yritystoiminnan huojennuksen piiriin pääsyä.
Hallituspuolueet pääsivät kuitenkin valtiovarainvaliokunnan
käsittelyssä yhteisymmärrykseen siitä, ettei
metsätaloudesta muodostuvaa liikevaihtoa oteta huomioon
tarkasteltaessa sitä, mahtuuko yritys huojennuksen edellytyksenä olevan 20 000
euron enimmäisliikevaihdon puitteisiin. Tästä tehtiin
valiokuntakäsittelyssä pykälälisäys.
Jos metsätalouden liikevaihto olisi huomioitu osana
huojennuksen perusteena olevaa liikevaihtoa, olisi se käytännössä aiheuttanut
sen, että metsää omistavaa pienyrittäjää olisi
kohdeltu eriarvoisesti suhteessa muihin pienyrittäjiin.
Eduskunnassa tehtävä muutos merkitsee myös
sitä, että maatalous tulee täysimääräisesti
huojennuksen piiriin. Hallituspuolueiden ratkaisu rajata metsätalous
pois liikevaihdosta oli asianmukainen ja oikeudenmukainen.
Arvoisa puhemies! Sen lisäksi, että nyt säädettävä huojennus
edesauttaa pienyrittäjien toiminnan laajentamista, se helpottaa
myös yrittäjäksi ryhtymistä ja
arvonlisäverovelvolliseksi hakeutumista. Siten se osaltaan
edistää työllisyyttä ja estää harmaan
talouden muodostumista.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Tämä arvonlisäverolain
muutosesitys, hallituksen esitys, on yksi hyvä lenkki siinä konkreettisten
toimenpiteiden ketjussa, joka tällä hallituskaudella
on otettu, selvä etunoja yrittäjyyden ja sitä kautta työllisyyden
edistämisen suuntaan. Valtiovarainvaliokunnan työskentely
vielä paransi tätä kohtuullisen hyvää esitystä,
ja haluan myöskin, niin kuin ed. Kiviranta, painottaa metsätalouden
mukaanottoa niin, että sitä ei lasketa myöskään,
kun ei sitä ole otettu menopuolella, niin ei myöskään tulopuolella
oteta mukaan elikkä huojennuksen laskentaperusteena olevasta
liikevaihdosta ei oteta metsätaloutta mukaan. Tämä on
aivan erinomaisen hyvä ja korostaa verotuksen neutraalisuutta:
kun ei kerta tuloja, niin ei myöskään
menoja.
Toinen asia, mikä täällä oli
jo lähetekeskustelussa voimakkaasti esillä, on
se valtiovarainministeriön laskentakaava, jolla näitä esityksiä meille
tuodaan. Silloin erittäin moni edustaja arvosteli sitä hyvinkin
jyrkästi, ja täällä se on myöskin
valiokunnan mietinnössä kirjoitettu ulos: 14,1
miljoonasta eurosta tämän metsätalouden
vaikutus on pudonnut 1,5—2,2 miljoonaan euroon. Aikamoinen
gäppi on ollut tässä tapauksessakin valtiovarainministeriön
arviossa virhettä, ja toivoisin, että sillä puolella
kiinnitettäisiin aivan erityistä huomiota laskelmien
täsmällisyyteen, koska ne kuitenkin pohjana meille
päätöksenteossa ovat.
Valiokunta on myöskin kiinnittänyt huomiota siihen,
että esityksen vaikutuksia yritystoimintaan ja kilpailun
neutraalisuuteen tulee seurata. Tässä on ehdottomasti
tehtävää, ja siihen pitää myöskin
tässä talossa riittää aikaa,
että tuo seuranta tapahtuu ja katsotaan, ovatko nämä alarajat varmasti
sitten oikeudenmukaisia vai joudutaanko niihin sitten mahdollisesti
vielä muutoksia tekemään.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Useassa puheenvuorossa, viimeksi edustajat
Leppä ja Kiviranta, on pidetty hyvänä tätä näköalaa,
että metsätalouden tulot jäivät
huomioon ottamatta tätä myyntiä laskettaessa.
Tämä on erinomaisen hyvä näköala
ja osoittaa sitä, että kyllä valtiovarainvaliokunnassakin
on mahdollisuus kuulla asiantuntijoita ja ymmärtää silloin, kun
halua ja tahtoa on olemassa. Joskus tuntuu niin, että halu
ja tahto puuttuu ja silloin ne asiat eivät mene perille.
Se, mitä voi todeta, että tietenkin tämän
metsätalouden osalta tätä maailmaa ei
ole ehkä ihan loppuun saakka ajateltu eikä katsottu.
Jos ajatellaan näin, kun jouluaika on tulossa ja joulukuusikauppa
käy, niin kyllähän tietysti sellainen
pieni harrastaja, joka tekee sitä pienessä mitassa,
on sen arvonlisäveron verran edellä sitä kilpailijaa taikka
toista yrittäjää, jolla on metsätalouden taikka
muun talouden kautta sellaisia tuloja, että on joutunut
verovelvolliseksi tai voisi sanoa paremminkin, että päässyt
verovelvolliseksi.
Mutta, puhemies, tässä on joissakin puheenvuoroissa,
niin perusteluissa kuin täälläkin, tullut
esille tämä harmaa talous. Sitä virallisesti Suomessa
ei ole olemassa. Sitä on yritetty julkituoda ja käyttää ja
kitkeä. Vaikea semmoista on kitkeä, mitä virallisesti
ei voida osoittaa eikä nähdä olevan.
Siinä mielessä toivoisin, että tutkimukset
etenisivät tässäkin asiassa niin, että voisimme
julkisesti todeta ja tunnustaa sitä olevan ja sitten kitkeä se
sen jälkeen, kun se löydetään, pois
tästä valtiontaloudesta.
Matti Väistö /kesk:
Herra puhemies! Pienyritysten arvonlisäverohuojennus
on oikea toimenpide. Asiahan on ollut aiemminkin esillä,
mutta ei ole ennemmin valitettavasti edennyt päätösasteelle.
Voidaan sanoa, että tällä edistetään
Vanhasen hallituksen yrittäjyys- ja työllisyystavoitteita.
Tämä tukee palveluyrityksiä, mutta tukee yhtä lailla
myös muita pienyrityksiä ja käsityövaltaisia,
yleensä työvaltaisia yrityksiä. Pohjois-Karjalassa
muun muassa naisten voimavarakeskus Karelli on tätä hanketta
ajanut voimakkaasti, ja pääosin siellä samoin
kuin valtiovarainvaliokunnan kuulemilla asiantuntijoilla on ollut
tyytyväisyyttä hankkeen etenemisestä.
Metsänmyyntitulojen tai yleensä metsätalouden
tulojen rajaaminen tämän ulkopuolelle on oikea
toimenpide, kun lasketaan liikevaihtoa. Meillä Pohjois-Karjalassa
niin kuin muuallakin maassa monet metsätaloutta harjoittavat
tilat ovat ryhtyneet tuottamaan puunenergiaa. Siellä on
netistä tilattavissa halkoja ja pilkkeitä. On
ollut hyvä asia, että heidän osalleen
nyt tämä arvonlisäverohuojennus on mahdollista
saada yritystoimintaan, kun metsätalouden osuus rajataan liikevaihdon
ulkopuolelle, ja näin tämäkin tukee niitä tavoitteita,
joita maaseudun ja alkutuotannon kehittämisen ja jalostusarvon
nostamisen osalta myös on.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tässä on valmistumassa
laki, joka viime vaalikampanjan aikaan ilmeisesti oli useimpien
puolueiden, ainakin tuolla eri tenteissä kun oli, useimpien
ehdokkaina olevien ihmisten tavoitteena, ja siellä luvattiin,
että tämän tyyppistä mallia
tullaan toteuttamaan, tosin vähän toisen tyyppisesti
silloin ajateltiin, ettei huojennusmallia vaan suoraan olisi voinut
tehdä helpommalla tavalla, mutta kun tässä on
päädytty tähän ja ilmeisesti
tässäkin on EU-kuvio mukana, niin tämä malli
on nyt sitten toteutumassa.
Silloin aikanaan kun lähetekeskustelua käytiin
tässä salissa, käytin puheenvuoron juuri
tämän metsätalouden osalta, jotta tämä hallituksen esitys
ei ole looginen siinä mielessä, jos menot ja tulot
pitää ottaa huomioon, ja tässä se
epälooginen asema oli, jotta tässä olisi
vaan otettu tämä tulopuoli huomioon. Sen takia
minusta valiokunta on tehnyt hyvää työtä,
kun se on korjannut tätä esitystä, ja
nyt tämä on logiikassa keskenään, koska
ei mitään järkeä ole lähteä semmoisesta
tilanteesta, jotta nyt jos kenellä sattuu olemaan metsää,
se olisi rajoittanut hänen pienyritystoimintaansa. Se olisi
joutunut rankemman veron kohteeksi ja se olisi ollut epätasapainossa.
Sen takia tämä korjaus on tässä hyvä ja
kannatettava. Toivon mukaan tässä nyt tapahtuu
sillä tavalla, että nyt tulee päivänvaloon
semmoista työtä, mikä on mahdollisesti
ollut siellä hämärän puolella.
Nyt tämä mahdollistaa semmoisen liukuvan pinnan,
jossa ei äkkitöyskyä tule, niin kuin vanhassa
järjestelmässä on ollut, ja mahdollisesti
myös aiheuttaa sitä harmaata puolta jonkin verran.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Kuten totesin, valiokunta tämän
yksimielisesti hyväksyi ja tämä on koko
hallituksen esitys. Kannattaa todeta, että muun muassa
keskusta oli hyvin aktiivisesti ajamassa tätä hallitusohjelmaan.
Jos mennään hieman taaksepäin, tämähän oli
täällä esillä poliittisella
tasolla aika voimakkaasti, kun ed. Alho ollessaan ministerinä nosti tämän
esille ja ajoi sitä määrätietoisesti.
Silloin minun tulkintani mukaan se kaatui kokoomuslaisen valtiovarainministerin
Niinistön erittäin tiukkaan vastustukseen. Täytyy
tämä kokoomuksen yrittäjäansioista
aina silloin tällöin muistuttaa, kun ei niitä oikein
tahdo löytää, mutta tällainenkin
on kuitenkin olemassa.
Klaus Pentti /kesk:
Herra puhemies! Tämä hallituksen esitys ja
tässä muodossa nimenomaan valtiovarainvaliokunnankin
käsittelyn jäljiltä on erinomainen. Tämä tukee
erinomaisesti pienyrittäjyyttä ja itse asiassa
työllistämistä tässä valtakunnassa.
Maaseudun kannalta tämä on erittäin merkittävä.
Kun perusmaatalouden työpaikat ovat kovaa vauhtia vähenemässä,
niin tämä kannustaa maaseudun uusien elinkeinojen ja
palvelujen kehittämiseen. Erinomainen laki.
Iivo Polvi /vas:
Arvoisa herra puhemies! Valtiovarainvaliokunnan jäsenenä olen
ollut hyväksymässä tätä mietintöä ja
lakiesitystä samalla ja pidän sitä siinä muodossa,
mihin se on valiokunnassa muutettu, aivan oikeana ja muutoksia perusteltuina.
Kun täällä on kuitenkin suitsutettu
tämän lain merkityksen puolesta ja arvioitu sen
työllisyysvaikutuksia, oma käsitykseni on kyllä jonkin
verran pessimistisempi. Kun alennuksen saamiseksi liikevaihdon on
jäätävä alle 20 000
euron, en usko, että sillä on kovin merkittävää työllistävää vaikutusta.
Sen sijaan se helpottaa joidenkin tuhansien tuon rajan alapuolelle
nyt jäävien selviytymistä, muun muassa
niiden, taisi olla runsaan 5 000:n maatilatalouden harjoittajan,
jotka hyötyvät tästä. Se tietenkin
helpottaa heidän selviytymistään, mutta
en usko, että sillä liikevaihdolla kyetään
työllistämään ketään.
Ei se ole minusta mahdollista. Ei sillä tule yksinkertaisesti
toimeen. Siinä mielessä en usko kovin paljon tämän
työllistämisvaikutuksiin.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tässä arvonlisäverolakiuudistuksessa on
todella positiivista panna merkille se, että arvonlisäveron
alarajan nostamisella ja liukuvaksi tekemisellä toki pieniä yrityksiä saadaan
pikkuisen tuettua yrittämisen vaikealla polulla. Mutta olisin
metsällisen taustani takia halunnut nähdä myös
sen, että metsätalous olisi otettu tähän
arvonlisäverouudistukseen mukaan. Tässä on
nimittäin eräs vaara maan mittapuussa, vaikka tämä uudistus
on erittäin hyvä ja tervetullut ja tukee sitä pääministeri
Vanhasen hallituksen linjaa, että veronkevennyksillä pyritään
vaikuttamaan positiivisiin taloustapahtumiin, metsätalouden
osalta. Se kuitenkin on Suomessa erittäin tärkeä ala
edelleen, ja se hyvä puoli, mikä olisi saavutettu
tällä tasavertaisella kohtelulla, olisi se, että myös
metsäpuolelle ja nimenomaan maaseudulle olisi luotu uusia
työpaikkoja, koska uusissa työpaikoissa, mitkä syntyvät,
esimerkiksi maatalouselinkeinon yhteydessä metsätalouselinkeinoa
harrastetaan siinä samassa. Tässä on
vaara, että syntyy erilaisia verotusmenettelyjä ei
puolilla Suomea. Kun olen metsäveroasioissa kolmattakymmentä vuotta
esimerkiksi veroilmoituksia tehnyt, olen havainnut eri puolilla
Suomea erilaista käytäntöä tietyissä asioissa.
Tässä on pieni vaara siitä, että syntyy
erilaisia käytäntöjä nimenomaan
siitä tulkinnasta, mikä on maatalouden puolta,
mikä metsätalouden puolta. Mutta ei tähän
asiaan kannata sen suuremmalti puuttua. Kun seuraavan kerran tähän
asiaan palataan, tämä pitää ehdottomasti
ottaa huomioon.
Juhani Sjöblom /kok:
Arvoisa puhemies! En minäkään usko
tähän suureen työllistävyyteen, mutta
se on ihan totta, että se helpottaa pienen ja osa-aikaisen
yrittäjän elämää.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Tämä laki on todella
tervetullut ja on sisältynyt jo monta vuotta myös
vihreiden aloitepaketteihin ja varjobudjetteihin. Olen ed. Polven
kanssa samaa mieltä siitä, että tuskin
tämä mikään ratkaiseva työllistämiskeino
Suomen työttömyysongelman mittaan nähden
on. Paitsi että se mahdollisesti jonkin verran lisää uutta,
aloittelevaa, todellakin ehkä jo olemassa olevan työn
rinnalla aluksi alkavaa työtä, että uskalletaan
tehdä, se todennäköisesti myös
jonkin verran tuo päivänvaloon harmaata työntekoa.
Sitten olen aika varma siitä, että tämän
hetken aika kiikun kaakun olevan, jo nyt ehkä semmoisen
toiminnan kohdalla, jossa miettii, vetääkö toiminnan
alas kokonaan, se saattaa antaa toivoa siitä, että sittenkin
kannattaa yrittää.
Arja Alho /sd:
Arvoisa puhemies! Haluan myöskin tähdentää sitä,
että tätä esitystä ei varmaankaan
pidä ajatella jonain suurena työllistämisavauksena,
vaan kysymys on todellakin siitä, että se tukee
pienyrittäjyyttä, itsensä työllistämistä,
käsityöläisyyttä ja sitä kautta
tietysti helpottaa tai madaltaa kynnystä ryhtyä tällaiseksi käsityöläiseksi
tai pienyrittäjäksi. Eihän näillä liikevaihdoilla
todellakaan muita työllistetä, mutta ainakin nyt
pidetään huoli omasta työllistymisestä,
joka sekin voi olla tietysti arvokas asia verrattuna siihen, että olisi
työttömyyskorvauksella.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tietysti pienillä teoilla voidaan
aikaansaada paljonkin, jos näitä tekoja on paljon,
erilaisia pieniä työllisyyttä edistäviä toimenpiteitä yhteiskunnan puolelta.
Mitä tulee vaikeavammaisen työllistämistä helpottavaan
lakialoitteeseen eli aloitteeseen, jossa todella on pidetty tärkeänä,
että vaikeavammaisilla yrittäjillä säilyisi
positiivinen erityiskohtelu, on sinänsä tietysti
positiivista ja myönteistä, että tämä on
hyväksytty. Siis se jatkaa tilannetta, mikä on
tähän saakka ollut, koska tiedämme, että vaikeavammaisten
ja yleensä vammaisten ihmisten on vaikeata työllistyä ja
vielä erityisen vaikeata verrattuna keskimääräiseen. Tässä mielessä tämä on
tärkeä asia. Tarvittaisiin varmasti valtion puolelta
vielä lisää toimenpiteitä, jotka
olisi valmiiksi mietitty.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Vielä äskeisen lisäksi
haluaisin tuoda esille sellaisen seikan, että metsätalouden
puolella viime aikoina esimerkiksi nykyisen hallituksen aikana on
saatu positiivista aikaan esimerkiksi kestävän
metsätalouden rahoituslain mukaisissa varoissa elikkä sinne
on saatu lisää panoksia, joilla pystytään
luomaan esimerkiksi bioenergiapuolelle uusia työpaikkoja.
Bioenergiapuolella nimenomaan monessa tapauksessa työllistävä vaikutus
näkyy nimenomaan yhden tai kahden hengen hyvin pienissä yrityksissä,
joissa todella ne ovat eräänlaisia liitännäiselinkeinoja.
Siksi olisin mielelläni nähnyt tämän
metsätalouden puolen tähän kuuluvan.
Mutta niin kuin on todettu jo ja niin kuin ed. Alho aika ansiokkaasti
toi esille, tässä on nimenomaan pienestä yritystoiminnasta
kysymys, joka on erittäin arvokasta. Tällä korostetaan
ja houkutellaan niitä ihmisiä, joilla on aktiviteettia,
panostamaan siihen, että ihmiset pyrkisivät työllistymään
myös mahdollisuuksien mukaan itse. Mutta koska tässä on
monta eri verouudistusta tehty, veronkevennyksiä, ymmärrän
sen, että jossakin raja kulkee. Toivon kuitenkin vakavasti,
että tämä metsätalouden asia,
joka Suomelle on tulevaisuudessakin aivan ensiarvoisen tärkeä,
otetaan seuraavassa uudistuksessa vakavasti huomioon.
Iivo Polvi /vas:
Arvoisa herra puhemies! Totean vielä, että pidän
tuota esitystä kaiken kaikkiaan tuossa muodossa hyväksyttävänä ja
perusteltavana. Mutta ettei menisi pelkästään
hallituksen kehumiseksi tämä asian käsittely,
on syytä kuitenkin todeta se, että tämä vaikeavammaisten
veronhuojennuskysymys tulee tämän esityksen myötä jälleen
kerran vuodella jatketuksi. On syytä todeta, että kovakorvainen
tuntuu hallitus olevan. Valiokunnan mietinnössä 14/2002
oli sama asia esillä, jolloin valiokunnan lausumaehdotus oli,
joka on myös eduskunnan tahto. Siinä on lausuttu:
"Eduskunta edellyttää, että hallitus
huolehtii vaikeavammaisten yrittäjien tukea koskevan pysyvän
ratkaisun aikaansaamisesta ensi vuoden aikana ennen seuraavan varsinaisen
talousarvioehdotuksen esittelyä eduskunnalle." Toivottavasti
se nyt ensi vuoden aikana jo saa aikaan jonkinlaisen esityksen pysyväksi
ratkaisuksi. Nythän tämä oli unohdettu
kokonaan. Onneksi tuo puute hoidettiin verojaoston tekemällä lakialoitteella.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Täällä on monissa
puheenvuoroissa jo mainittu, että tämä ei
varmaankaan ratkaise Suomen työttömyysongelmaa,
ei ehkä merkittävästi edes sitä helpota.
Se on kuitenkin siinä mielessä tärkeä ja positiivinen,
että aika monia tällaisia yrityksiä perustavat
varsinkin sellaiset ihmiset, jotka ovat esimerkiksi työttöminä olleet
ja sitten aloittavat toimintansa, ja he ensisijaisesti työllistävät
ensin itsensä. Nimenomaan tällaisiin asioihin
tällä on positiivinen vaikutus. Samaten myöskin,
minkä ed. Pentti aikaisemmin mainitsi, maaseudulla asuville
ihmisille, jotka etsivät itselleen lisäelinkeinoa,
tällä on merkitystä. Sinänsä tätä voi
kyllä pitää ihan tervetulleena, mutta
liikaa tältä ei parane odottaa.
Yleiskeskustelu päättyy.