2) Hallituksen esitys laiksi tieliikennelain muuttamisesta
jatkuu:
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Siis jatkuu yleiskeskustelu hallituksen esityksestä 29,
jonka pohjalta liikenne- ja viestintävaliokunta on tuonut
mietintönsä tänne suureen saliin ja mietinnössä muuttanut
hallituksen esitystä. Eilen illallahan tästä asiasta
käytiin hyvin elävä keskustelu täällä,
jolloin kaikkea sitä tietenkin, mitä eilen keskusteltiin,
ei ole syytä tässä toistaa, mutta haluan
muutamia asioita kuitenkin korostaa, sillä tämä keskustelu
on onneksi herättänyt suomalaisessa yhteiskunnassa
hyvin paljon huomiota. Laajasti viestimissä on tätä asiaa
ruvettu miettimään, mikä loppujen lopuksi
on se salassapito-oikeus, mikä hoitohenkilökunnalla pitää eri
potilaiden asioissa olla turvattuna niin, että sitä ei
lainsäädäntöteitse ruveta rikkomaan.
Kertausmielessä toistan lyhyesti hallituksen esityksestä itse
asiassa aika merkittävän kohdan ja myöhemmin
kerron, miksi se on niin merkittävä. Nimittäin
tätä lakiesitystä sinänsä valmisteltiin
huolellisesti, ja kun kuunneltiin eri osapuolia, niin siinä tuli
sitten tämän ajoterveyden suhteen kaksi vaihtoehtoa
toisiinsa nähden: joko niin, että lääkärillä ja
optikolla on oikeus ilmoittaa, jos he havaitsevat jotain puutteita
henkilön moottoriajoneuvon hallintaan liittyvissä ominaisuuksissa,
tämä asia rekisteriviranomaisille ja poliisille,
tai sitten mahdollisesti se on velvollisuus. Näissä työryhmätyöskentelyissä otettiin
selkeästi
kantaa, että tämän pitää olla
ilmoitusoikeus, ja kun tämä työryhmä päätyi
tähän, niin silloin aivan hallituksen esityksen
lopussa sivulla 17 viimeisessä kappaleessa sanotaan: "Koska työryhmän
ehdotuksessa päädyttiin lääkärin
ilmoitusoikeutta koskevan säännöksen
sisällyttämiseen tieliikennelakiin, sosiaali-
ja terveysministeriö siirsi esityksen liikenne- ja viestintäministeriön
viimeisteltäväksi. Samalla sosiaali- ja terveysministeriö totesi
vain ilmoitusoikeuden säätämisen mahdolliseksi
ja työryhmän ehdotuksen mukaisesti siten toteutettuna
- -." Siis huom., tähän itse asiassa ministeriö jätti
option itselleen, että jos se on jotain muuta kuin pelkkä oikeus, niin
silloin se todennäköisesti pitäisi käsitellä sosiaali-
ja terveysministeriössä. Sitähän
tämä hallituksen oma esitys tarkoittaa.
Valiokuntakäsittelyn aikana, kun tuli selväksi,
että valiokunta lähtee muuttamaan hallituksen esitystä tiukemmaksi
eli velvollisuudeksi, niin siinä yhteydessä liikenne-
ja viestintävaliokunta sai sosiaali- ja terveysministeriön
virkamieheltä terveysosastolta muistion, jossa tämä virkamies ilmoittaa,
että kun tähän salassapitovelvollisuuteen,
joka koskee lääkäreitä ja optikkoja,
tehdään niin sanottu poikkeussääntö,
jossa kovennetaan hallituksen esitystä niin, että siitä tehdään velvoitteellinen,
niin poikkeusta lääkärin salassapitovelvollisuuteen
ei voi käsitellä pelkästään liikennenäkökulmasta,
vaan asia edellyttää myös terveydenhuollon
näkökulmaa. Samassa kirjeessä ilmoittaa
hän, että sekä peruspalveluministeri Liisa
Hyssälä että sosiaali- ja terveysministeri
Sinikka Mönkäre katsovat, ettei tällaista
poikkeusta lääkärin salassapitovelvollisuuteen
pidä säätää kuulematta
sosiaali- ja terveysvaliokuntaa. Siis pelkästään
tähän prosessiin liittyvä asia, että tulee
yksi asiantuntijapaikka lisää tai yksi mutka lisää,
miten vaan, mutta pelkkä tämmöinen hallinnollinen
mielipide. Tästä huolimatta liikenne- ja viestintävaliokunta
yksimielisesti päätti, että se ei huomioi
tätä ministeriön kirjelmää ollenkaan,
ja siinä tilanteessahan me olimme eilen.
Tänään oli minusta erittäin
mielenkiintoista katsoa tätä äänestystulosta.
Kun ehdotin, että tämä ministeri Hyssälän
ja ministeri Mönkäreen mielipide olisi tässä salissa
voittanut ja tästä asiasta olisi myöskin
pyydetty suuren valiokunnan kautta lausunto sosiaali- ja terveysvaliokunnalta, koska
eduskunnan työjärjestys antaa siihen mahdollisuuden,
niin arvoisat kansanedustajat ja muut kuulijat, mitenkä meidän
ministerimme äänestivät tässä asiassa,
josta he ovat sekä hallituksen esityksen kirjallisessa
tekstissä että ministeriön ilmoituksessa
olleet sitä mieltä, että mikäli tästä tulee
velvollisuus, niin se pitää käsitellä sosiaali-
ja terveysministeriössä? Täällä ehdotin, että tämä tarkistelu
pitää tehdä sosiaali- ja terveysvaliokunnassa.
Molemmat ministerit äänestivät tätä ehdotusta
vastaan. Toisin sanoen he äänestivät
omia mielipiteitään vastaan, mitä ovat kantaneet
sekä hallituksen sisällä että ministeriön
kirjelmissä.
Näin politiikassa tietenkin monta kertaa tapahtuu,
mutta haluan kyllä hyvin korkealla profiililla ihmetellä.
Tästä voi suoraan vetää johtopäätöksen,
miten paljon ministerin sanaan yleensä voi luottaa, kun
pelkän prosessin osalta näin herkästi
takki käännetään. On aivan eri
asia, jos olisi tullut lisää tietoutta, joku mielipide
olisi tullut toiseksi. Tämän halusin aivan erityisesti
sanoa. Olisin tänään suullisella kyselytunnilla
kysynyt ministereiltä tätä ja kysynyt
heidän perusteluitaan, miksi he tekivät näin
ja mitä ajattelevat koko tästä prosessista
ja siitä, että heidän oma ministeriönsä jätettiin
täysin heitteille tässä asiassa, mutta
enpä saanut puheenvuoroa.
Sitten menen itse tähän substanssiin vielä. Tässähän
on ensinnäkin vastuusta kysymys. Tässä on
vastakkain lääkärin salassapitovelvollisuus,
siihen kuuluvat vastuuasiat, ja optikon salassapitovelvollisuus,
siihen kuuluvat asiat, ja minusta toisessa vaakakupissa on aina
potilaan tai asiakkaan vastuu, vastuu omasta ajokelpoisuudestaan,
vastuu myöskin siitä päätöksestä, koska
luopuu siitä, että ei enää uutta
ajokorttia hanki tai luopuu autolla ajamisesta kokonaan. Sitä puolta
on käsitelty hyvin vähän.
Sitten jos menemme mittareihin, joiden perusteella esimerkiksi
lääkäri, jos se tulee velvoitteelliseksi
tai vaikka olisi vain mahdollisuuskin, hän sitten potilasta
tutkii suhteessa ajokykyyn ja ajoterveyteen, niin kaikki tiedätte,
että tohtorisedillä ja -tädeillä on
käytettävissä näkömittaus,
kuulomittaus, pituus- ja painomittaus ja verenpainemittaus, ja siinä ovatkin
ainoat selvät lukumäärät joko
sentteinä tai grammoina, miten vaan. Muita objektiivisia,
täysin kiistattomia mittareita ei ole. Näillä itse
asiassa aika harvoissa tapauksissa kuitenkin voidaan sanoa aivan
selvästi, onko kysymyksessä myöntö vai
kielto. Sen sijaan kaikki kognitiiviset funktiot, toisin sanoen
varsinainen keskushermoston toiminta, on alue, jossa on erilaista
mittauslaitteistoa, mutta niiden soveltaminen on erittäin
vaikeata. Saman ihmisen kognitiiviset funktiot ovat aivan erilaiset
eri vuorokauden aikoina riippuen vireystilasta ja väsymystilasta.
Tiedänpä semmoisenkin yksityiskohdan, että kun
ihminen on flunssassa, hänellä on 40 kertaa suurempi
riski autolla ajaa jonkinlainen kolari kuin jos hän on
terveenä. Pitääkö siis, jos
tästä tulee velvoite, hyvät kansanedustajat,
joka kerta lääkärin miettiä,
kun hän kirjoittaa viikon sairausloman flunssan takia,
että sen aikaa tämä ihminen ei myöskään
saa ajaa autoa, ja painaa enter ja ilmoittaa tämä asia
poliisiviranomaiselle? Tuntuu kerta kaikkiaan oudolta ajattelulta.
Epäselviä mittareita siis, ja siihen liittyvää varsinaista
asteikkotulkintaa ei kerta kaikkiaan ole tässä laissa,
ei ilmoiteta, että ollaan antamassa asetusta. Hallitus
ei myöskään ilmoita, että on antamassa
jonkinlaista ohjeistusta. En ymmärrä ollenkaan.
Kun verrataan poliiseihin, he tässä tilanteessa
käyttävät tutkaa, he käyttävät
puhalluslaitteistoa, lukevat asteikolta, ja sakot tulevat sen mukaan.
(Ed. Salon välihuuto) Se on ihan selvää.
Sitten on erilaisia järjestyssääntöjä,
ja sitten käytetään yleistä järkeä ja
maalaisjärkeä, jota käyttävät
kunnanlääkärit ja kunnan poliisit ihan samalla
tavalla.
Tästä erosta seuraa vaan se, että hyvin
herkästi tulee, ed. Salo, vääriä positiivisia
ja vääriä negatiivisia, ja silloin rajankäyntitapauksissa
se, joka joutuu tämän asian päättämään,
mieluummin ilmoittaa asian kuin jättää ilmoittamatta. Hän
haluaa suojella omaa selkänojaansa. Samasta syystä johtuen,
kuten monet ovat aikaisemmin jo sanoneet, potilaan käyttäytyminen
muuttuu näissä asioissa. Suomalainen potilas oppii
hyvin nopeasti sen, että hänen pitää puhua
muunnettua totuutta, silloin kun hän tietää,
että tuo lääkäri katsoo myös
ajokäytäntöä ja siihen liittyviä asioita.
Muuten mennään toiselle paikkakunnalle, kerrotaan
väärin osoitteita, sukulaissuhteita ja muita.
Alkaa peli, josta minä en ainakaan tykkää ollenkaan.
Lopuksi haluaisin sanoa vielä sen, että viimeisessä Tiede-lehdessä on
artikkeli siitä, että ihmisen kaikki 50 000
geeniä ovat yhdellä almanakan kokoisella liuskalla.
Kenestä tahansa meistä voidaan ottaa muutama tippa
verta, sieltä valkosoluista erottaa meidän omat
geenimme ja katsoa, sopivatko ne näihin 50 000
geeniin, joista on poimittu esille ne, jotka täytyy olla,
jotta voi jatkossa ajaa autoa. Siihenkö me tähtäämme
tässä yhteiskunnassa, että lääkäreiden
on pakko tutkia nämä yksin ja ilmoittaa sitten
vaan enterillä tietojärjestelmän kautta
jonnekin viranomaisille? Pelkään tällaisen
yhteiskunnan esille tuloa. (Puhemies koputtaa) Meillä on
kunnialliset asiantuntijat tässäkin vaiheessa
näille asioille.
Lopuksi, arvoisa puhemies: Kun tämä salassapito
murenee, niin aivan hyvin liikenneturvallisuutta, joka on tärkeä asia
ja jota pitäisi tehdä yhdessä poliisiviranomaisen
ja muiden viranomaisten kanssa, voisi helpottaa sillä,
että ajokoetta käytettäisiin paljon enemmän
ja myöskin simulaattoritestiä. Näistä ei
juuri mitään myöskään Suomessa
puhuta. Keinoja on olemassa. Miten se järjestetään,
on toinen juttu.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Ed. Akaan-Penttilä aika raskaasti
kritisoi ministeri Hyssälää ja ministeri Mönkärettä.
Ehkä edustajalle ei sellainen vaihtoehto tullut mieleen,
että kyseiset ministerit ajattelevat, että tämä sali
on oikeampi paikka ratkaisemaan tämän kahden valiokunnan
välisen mielipidekiistan kuin suuri valiokunta. Se tuntuisi
aika luontevaltakin, ja kun tänään on
ryhmissä asiasta keskusteltu, ministerit ovat esimerkiksi
tästä syystä voineet päätyä aivan
oikealla tavalla parlamentin pelisääntöjä kunnioittavaa
kantaa tukemaan.
Itse substanssista kiinnittäisin vaan huomiota siihen,
että myös poliisi tai rekisteriviranomaiset joutuvat
tekemään sellaisia päätöksiä puhtaasti näppituntuman
pohjalta, joiden kohdalla tässä tapauksessa ed.
Akaan-Penttilä katsoo, että lääkärit
eivät voi tehdä oman asiantuntemuksensa pohjalta
sellaista yleisarviota henkilön ajokyvystä. Se
on tietysti hankalaa. Minusta pitäisi korostaa kaiken aikaa,
että ei ole iso ero siinä, onko oikeus vai velvollisuus,
vaan myös hoitohenkilökunnan, lääkärin,
pitää ottaa vastuu siitä, että hän kertoo
tälle henkilölle, milloin on ajokyky heikentynyt
ja milloin olisi syytä jättää auto
ajamatta ja ehkä pysyvästikin luopua ajokortista.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Eilen käytiin mielestäni
ainakin pääosin asiallinen keskustelu. Tuntui
hiukan siltä, että ilmassa oli myös turha
jännite, joka ehkä vääristää tätä kommunikaatiota
ja on turhaa, kaiken kaikkiaan ylimääräistä painolastia.
Uskon, että asiallisella asian käsittelyllä päästäisiin
hyvään ratkaisuun, jolloin katsottaisiin ihan
viileästi itse asiaa. Lähtökohtaisesti
on aivan oikein, että täällä on
eilenkin viitattu puhemiesneuvoston toimintaan, tämän
salin toimintaan lähetekeskustelussa, ja tietysti sitten
ed. Akaan-Penttilän esitys suuresta valiokunnasta oli asiallinen.
Toisin sanoen siihen on viitattu, miten lausuntoja kysytään
muista substanssivaliokunnista.
Puhemiesneuvostossa ei ollut tietoa siitä, että tämä asia
sai ikään kuin uuden käänteen
eli aloitetaan toiminta ja analysointi nimenomaan lääkäri—potilas-suhteen
puolella selkeästi terveydenhoidon, hyvinkin herkkiin,
monipuolisiin kysymyksiin kajoamalla tai puuttumalla, jolloin substanssivaliokunta
on sosiaali- ja terveysvaliokunta. Myöskään
lähetekeskustelussa ei tämä asia tullut
esille mutta tuli sitten liikenne- ja viestintävaliokunnassa.
Haluan tässäkin todeta, että on hyvä asia,
että liikenne- ja viestintävaliokunta pyrkii kaikin
tavoin edistämään tieturvallisuutta ja
liikenneturvallisuutta, se on selvää. Mutta jotta
emme tee sitten virhettä tai hankaloita jotakin muuta asiaa samassa
yhteydessä, sen takia eri suunnilta suunnattu asian tarkastelu
on tarpeellista. Nyt sitten palaamme varmasti uudelleen tähän,
mihin oikeusministeri Koskinen viittasi, palaamme suuressa salissa
uuteen äänestykseen myöhemmin, jossa
jälleen voimme katsoa, mikä on todella parlamentin
käsitys asiasta. Näin myös ministerit sosiaali-
ja terveysministeriöstä pääsevät,
niin kuin täällä todettiin, asiaan ottamaan
kantaa.
Arvoisa puhemies! Muutama sana vielä lääkärin
toiminnasta. Pääsääntöisesti,
uskon niin, jokainen käytännön lääkäri
tavatessaan potilaan, joka ei missään tapauksessa
ole ajokykyinen terveydellisistä syistä, joko
somaattisista tai psyykkisistä, puuttuu asiaan keskustelemalla
potilaan kanssa ja myös, uskon, ilmoittamalla tarvittaessa poliisiviranomaisille,
jottei yleinen liikenneturvallisuus vaarannu. Tämä on
minun käsitykseni, ja kokemukseni perusteella näin
uskon olevan. Miten tämä vaarantaminen tapahtuu?
No, esimerkiksi täällä monesti puhutun
jonkun muistisairauden, dementoitumisen myötä ja
kautta.
Sitten on aivan eri asia, kun potilaalle kirjoitetaan ajokorttitodistus,
lääkärinlausunto. Siinä on monta
kohtaa — ei puolleta, puolletaan, puolletaan tietyillä ehdoin — ja
siinä on myös mukana ajokoe. Se on selkeä paikka,
jossa asiaan paneudutaan.
Edelleenkin, jos aina velvoitetaan, silloin tulee tämä perälauta-ajattelu
ja silloin, niin kuin täällä ed. Akaan-Penttilä viittasi,
saatetaan varmuuden vuoksi ehkä ilmoittaa jne. Tähän
liikenne- ja viestintävaliokunnasta tulleeseen käsitykseen
liittyy selkeästi myös sanktiointi, ja sehän tapahtuu
Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen kautta, ja oikeusturvakeskuksen
huomautukset ovat lääkäreille erittäin
vahva sanktio.
Nyt kun potilaat tietävät, että tällainen
velvoite on, saattaa tulla tämä varovaisuusperiaate myös
siinä huomioon otetuksi, jolloin potilas ei todella hakeudu
oireiden, vaikkapa eilen mainitsemieni rintakipujen, yhteydessä lääkärin
vastaanotolle pelätessään, että siitä seuraa
hänen ajolupaansa puuttuminen ja tämä ilmoitusvelvollisuus.
Ei potilas pysty ajattelemaan, analysoimaan, mikä se tilanne
tosiasiassa sitten on ja kuinka väliaikainen tämä hänen
tilanteensa on jne. Näin ollen tähän
asiaan liittyy todella paljon avoimia kysymyksiä, jotka
olisi mielestäni ollut asiallista käydä läpi
asianomaisessa substanssivaliokunnassa. Mutta nyt toivon mukaan
täysistunto pystyy toisella tavalla pääsemään
parempaan ratkaisuun kuin liikenne- ja viestintävaliokunnan
mietintö on.
Lopuksi, puhemies, tämä keskustelu toivon mukaan
myöskin virittää meidät kaikki
siihen tarkkuuteen, mitä me puhemiesneuvostossa taikka
lähetekeskustelussa voimme osoittaa sen suhteen, että mahdollisimman
hyvin katsottaisiin lausunnonantajavaliokunnat tarpeellisella laajuudella.
Jos aikataulukysymyksistä tulee ongelma, niin kuin ne joskus
saattavat olla ongelma, se perälauta pitää merkitä siihen
lausuntopyyntöön, mihin mennessä lausunnon
pitää tulla, ettei siitä taas, niin kuin
nähtävästi tapahtuu, synny ongelmia tähän
taloon, jotka saattavat tietyissä tilanteissa olla myös
kansallisesti hankalia ja merkitsevät kansallista menetystä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Käsiteltävänä oleva
tieliikennelain muuttamisesitys ja siitä laadittu asianomaisen
liikenne- ja viestintävaliokunnan mietintö olivat
asioita, joihin en ajatellut ottaa kantaa, mutta nyt minä olen huomannut,
että tämä onkin paljon monimutkaisempi
asia kuin tähän mennessä olen asiaan
paneutunut. Muun muassa ed. Akaan-Penttilä toi täällä varsin
perusteltuja näkökohtia esille, kuten aina puheenvuoroissaan,
niin myös tässä yhteydessä nimenomaan,
ja nämä saattoivat minun muodostuneen kantani
vähän niin kuin uudelleen harkittavaksi. Ilokseni
totean, että täällä on oikeusministeri
paikalla ja eduskunnan useimmat lääkärikansanedustajat
ovat paikalla, ed. Petri Salo edustaa poliisikuntaa ja sitten me
muut edustamme aktiivisia liikenteessä olijoita. (Välihuuto) — No
niin, kaikella tavalla täällä ovat edustajat
paikalla.
Näen, että tässä olisi todella
syvän keskustelun paikka, mistä on kysymys. Kaikki
varmasti haluamme tieliikenneturvallisuutta. Se on ehdoton tavoite.
Tässä on yksi tärkeä kysymys,
että henkilö, joka ei omaa enää ajoneuvonajokykyä, ei
sitten itsensä ja lähimmäistensä henkeä vaarantaen
enää olisi tuolla moottoriajoneuvon kuljettajana.
Tämä on hyvin tärkeä kysymys.
Mutta millä tavalla tämä oikein mitattaisiin?
Tässä tulevat sitten omat vaikeutensa.
Minä en tunne lääkärien
lainsäädäntöä, joka koskee
näitä salassapitoasioita. Minä olen ymmärtänyt,
että lääkäreillä on
hyvin pyhä ja luja salassapitovelvollisuus. Näin
minä olen ymmärtänyt. Kun se on laissa,
minä ymmärrän, että lääkärikunta
haluaa noudattaa tätä lakia. Laki ei ole myöskään
täysin turha, vaan se on tarkoituksella tehty. Ne näkökohdat,
että ihmisten intimiteetti säilyy ja luottamus
lääkärikuntaa kohtaan, ovat tärkeitä näkökohtia.
Sitten kun tulee tämmöinen velvollisuus antaa
tietoja, se on toisaalta hyvä mutta toisaalta tähän
kätkeytyvät nämä ongelmat, jotka
liittyvät lääkärin salassapitoon
ja potilassuhteisiin. Potilaalla on oltava luottamus, että hän
voi uskoa lääkärille asiat ja mennä oireidenkin
vuoksi lääkäriin. Minuun ovat nyt lääkärit
ottaneet yhteyttä siitä, mitenkäs käy,
jos potilas ei uskalla tulla lääkärin
vastaanotolle ja alkaa vältellä lääkäriä.
Tämä on sitten hänen oman turvallisuutensa
kannalta hyvin vahingollista, ja ikävä kyllä tässä ei
sitten toteudu edes tavoiteltu liikenneturvallisuuskaan.
Olisiko kenties löydettävissä — tätäkin
kyselen — muita keinoja tämän ajokunnon
toteamiseksi? Pitäisikö olla useammin esittää nämä lääkärintodistukset,
jolloin tässä olisi lääkärillä toisenlainen
velvollisuus antaa tietyt lausunnot eikä olisi niitä intimiteettisuojaongelmia,
mitä muutoin on? Olen ymmärtänyt, että lääkäreillä on varsin
tiukat suojat, että yhteiskunnan olisi monta kertaa hyvä tietää tietyt
vaaratekijät ja ongelmalliset asiat, mutta kun lääkäreitä sitoo
vaitiolovelvollisuus, yhteiskunta ei saa niitä tietoonsa. Tämä on
ajokyvyn osalta asia, joka voidaan hyvin monella tavalla mitata.
Jos ajatellaan näkökykyä, se on yksi
kaikkein helpoimmin mitattavissa oleva asia. Sen pystyisi karkeasti
ottaen toteamaan vaikka katsastusmies. Omalla paikkakunnallani,
kun auton vie katsastukseen, on tuommoinen tietty näkökyvyn
testi, jonka asiakas voi katsoa. Olen todennut, että vielä minullakin
on parempi näkö kuin luokiteltu rekkakuskin näkö, ja
olen tyytyväinen. Ehkä joku tuommoinen karkea
testi voisi olla ihan näkökyvynkin suhteen, mutta
sitten tulevat nämä sairaudet, miten ne voidaan
sitten todeta. Siinä ei ole muuta kuin lääkäri,
joka ne toteaa.
Minusta saattaisi olla parempi menettely kuin lääkärin
ilmoitusvelvollisuus. On sitten sanottu, että lääkäri
ei tutun potilaansa ongelmia taas ilmoita, jos hänellä ei
ole velvollisuutta siihen. Tässä tulevat nämä kysymykset
hyvin moninaisiksi. Minä toivon, että arvoisat
lääkärikansanedustajat, jotka edustatte
nyt tässä lääkärinetiikkaa
ja asiantuntemusta, hieman valotatte tätä kysymystä,
että voisimme muodostaa sen kannan, millä turvataan
lääkärinetiikka, potilaan hakeutuminen
hoitoon ja sitten nyt tässä tavoiteltu liikenneturvallisuus.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Olemme periaatteessa erittäin
mielenkiintoisen asian kanssa tekemisissä tässä eduskunnan
käsittelyjärjestelmän aivan mitä ihmeellisimmässä peruskysymyksessä.
Tässähän on oikeasti sellaisesta asiasta
rinnastettuna kysymys, että ovat ryhtyneet, miten sanoisin,
aivan eri alan asiantuntijat hoitamaan sellaista asiaa, mikä on lääkäreitten
asia. Ei minusta ole lääkäreitten asioitten
hoitaminen eikä luokitteleminen, tarkoittamatta nyt ketään,
mutta että se liikenteeseen jotenkin liittyy, että polkupyöränkorjaajat
ottavat osaa siihen, mikä on lääkärin
tehtävä, asia ja asema.
Tältä pohjalta katsottuna pidän aivan
ihmeellisenä myöskin tätä näköalaa,
että liikenne- ja viestintävaliokunta ei ole huomannut
sitä, että he liikkuvat tässä nyt
sellaisella asialla ja sellaisella rintamalla, mikä ei
periaatteessa heidän etiikkaansa viimeisen päälle
kuulu. Ymmärrän kyllä, että kun
tätä liikenne- ja viestintävaliokunnan
jäsenlistaa katsoo, ketkä mietinnön laatimiseen ovat
osallistuneet, niin täällä löytyy
sellaisia nimiä, mitkä haluavat olla kaiken alan
asiantuntijoita kaikessa rintamassa. Mutta senhän tästä voi niin
kuin ajatella ja nähdä, että tulos on
tämän näköinen. Kyllä minä ymmärrän
tietysti, että itsekin joskus sellaisella alalla otan asiaan
kantaa, mistä joku luulee, etten mitään
ymmärtäisi ja tietäisi, mutta kun tämä on
selkeästi ollut nähtävissä niin,
että lääkärit ja sitä kautta
sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet ovat tässä asiassa
eittämättä varmasti paljon parempia asiantuntijoita kuin
nämä liikennevaliokunnan jäsenet, niin
pidän ihmeenä, että tätä asiaa
ei ole huomattu ja lähdetty katsomaan jo eduskunnan omien
työtapojen osalta, miten tämä voitaisiin
paremmin hoitaa ja tehdä. Toisaalta täytyy sanoa,
että liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja saamani
tiedon mukaan ei ole aina ollut edes paikalla, kun tätä on
käsitelty, joten ei ole ihme, että on jäänyt
huomaamattomaksi nämä asiat, mitä siellä on
hoidettu ja tehty. En tiedä, mikä tätä on ohjannut,
tuskin tässä mitään ylempiäkään
voimia on ollut, mutta työtapaturma tässä kuitenkin on
käynyt.
Tämän pohjalta katsottuna on erinomaisen hyvin
nähtävissä, että ed. Akaan-Penttilä esitti
ensimmäisessä puheenvuorossaan tänään
tämän näköalan, että pitäisi
palata tähän hallituksen esitykseen. Siinä mielessä itsekin
kävin tämän tuolta hakemassa ja olen
tätä nyt perusteellisesti uudelleen katsonut ja
nähnyt. En ymmärrä, mitä pahaa
tässä hallituksen esityksessä on ollut
olemassa, ettei tätä ole voitu perustella, viedä ja
parantaa niin, että se parempaan suuntaan olisi tehty. Nyt
liikenne- ja viestintävaliokunta on lähtenyt sormeilemaan
tätä, ja täytyy sanoa, että todellinen
katastrofi on tullut. Tässä eduskunnan jäsenetkin
ovat monet sortuneet tähän painostukseen. Eilen
puhuttiin paljon sanasta "painostus", ja olen todennut, että sellaista
painostusta on selkeästi olemassa. On sanottu, miten pitää tehdä. Kun
täällä on selkeästi annettu
ymmärtää, ei tänään,
mutta tuolla kahvilassa eilen sekä tänään, että hallitusryhmät
ovat sopineet, miten tämä tehdään
ja hoidetaan, niin tätä jos ei voi sanoa painostukseksi,
niin mitä. Uhkailut siitä ovat puuttuneet, mutta
on ollut kova painostus, että pitää menetellä ja
hoitaa asia niin, kuin hallitusryhmät ovat keskenään
sopineet.
Eihän voi olla niin, että tällaisessa
asiassa, missä tehdään kansallista lainsäädäntöä,
viisaus on olemassa siellä liikenne- ja viestintävaliokunnassa
ja hallitusryhmien vetäjissä. (Ed. Salo: Kaikki
eivät ole yhtä kovapäisiä!)
Tässä täytyy sanoa, ed. Salo, että tässä ei
pelkkä kova pää ratkaise, vaan tässä on
sellainen asia, niin kuin olen joskus ennenkin sanonut, että tässä ratkaisee
se, kuka ajaa ja hoitaa kansan asioita niin, että kansa ei
tästä joudu kärsimään
eikä joudu väärään
käteen, ja sitä kansaa edustavat myöskin,
ed. Hemmilä, lääkärit, jotka
tekevät tätä etiikkansa perusteella enemmän
kuin kukaan muu. Kun äskeinen puhuja oli ed. Oinonen, hän
myöskin sielunhoitajana papin valan velvoittamana joutuu
sitoutumaan siihen, että on luottamuksellisia, uskottuja asioita,
ja niin se on lääkärilläkin.
(Ed. Hemmilä: Väitättekö, ettei
poliisilla ole?) Näin minä ainakin maallikkona
katson. Tätä asiaa ei saa särkeä eikä sortaa. — Ed.
Hemmilä, en ollenkaan ole nyt puhunut poliisin asemasta,
mutta jos tarvitsee, niin voin käydä analysoimaan
sitäkin, mutta se ei liity tähän asiaan.
Säästän sen seuraavaan keskusteluun.
Tältä pohjalta katsottuna, jos liikenne- ja
viestintävaliokunta olisi jotenkin sitten perehtynyt niihin
asioihin, miten tätä asiaa voidaan paremmin hoitaa
ja tehdä, niin olisin ymmärtänyt tätä asiaa
jotenkin, mutta kun niihin ongelmiin, mitä tulee ikääntyvien
ihmisten, sairastuvien ihmisten tai vajaakuntoisten ihmisten liikkumiseen,
ei ole minkäännäköistä huomiota
kiinnitetty, niin siinä mielessä tämä asettuu
aivan vielä erikoisempaan valoon, erikoisempaan valoon
siinä, että hallituksen alkuperäisestä esityksestä ja
sen hoitamisesta eteenpäin ei ole kannettu ollenkaan huolta,
mikä tuntuu minusta joskus ihmeeltä, että se
on niin kuin pääasia olemassa. Tässä nyt
on syntynyt vähän semmoinen tapa, mitä ihmettelen.
Aikaisempi käsitys oli, että hallitus on aina oikeassa.
Nyt on syntynyt sellainen, että liikenne- ja viestintävaliokunta
on oikeassa ja hallitus väärässä ja
eduskunta ei ymmärrä tästä asiasta mitään.
(Ed. Valpas: Eikä ole ensimmäinen kerta!) Saattaa
olla ensimmäinen, mutta toivoisin, että olisi
suurin piirtein viimeinen, että viestintävaliokunta
pääsee tämmöiselle asialle,
mikä ei kuulu heidän toimialaansa.
Mutta mitä vielä tulee tähän
kysymykseen, mitä äsken yritin valottaa, tämän
ikääntyvän ihmisen ajokelpoisuuteen tai
ajokelpoisuudesta luopumiseen, niin olen kautta aikojen pysynyt sillä rintamalla,
minkä haluan nyt tässä tämän asian
yhteydessä julkituoda, että tiedän, että tämä on
ongelma, niin kuin ed. Salo eilen kuvaili vanhempaa herrasmiestä,
mikä menetti henkensäkin sitten tässä asiassa.
Tähän nähden olen kyllä rintamassa
sitä mieltä, että silloin kun ajokyky
heikkenee, ja toivon, että itseltäni kun se heikkenee, niin
joku ottaa kortin pois ja sanoo, että sinä et kykene
enää itse ajamaan. (Ed. Salo: Kuka ottaa sen pois?) — Tässä asiassa
se ottaja löytyy aina helpommin. Minä voin itsekin
siitä helpommin luopua, kun syntyy joku järjestelmä,
millä kansalainen pääsee liikkumaan. — Tämän
asian osalta — odottakaa, ed. Salo, tämä tulee — voi
todeta ja ymmärtää, että kun
kansalainen haluaa tämän viimeisen tapansa päästä liikkumaan
ja kulkemaan säilyttää, ajokorttinsa
ja -lupansa siihen, ja sitä varten kunnioittaa liikennesääntöjä,
elää raittiisti, elää kunnialla,
pitää kuntonsa ja näkökykynsä lasien
kautta jne. niin hyvänä kuin se on mahdollista,
niin siinä yhteydessä, kun tämä kansalainen
menettää sen taitonsa tähän
asiaan, pitäisi yhteiskunnan tulla niin vastaan tässä asiassa,
että ilmoittaa, että nyt tämä ajo
loppui, ja antaa nipun taksiseteleitä ja sanoo, että tällä voit kulkea
ja liikkua. No, seuraavaksi kysytään, kuka ne
maksaa, missä tämä homma on olemassa. Luulen,
että se olisi kuitenkin kaikkein halvin tapa tähän
asiaan olemassa ja tuskin siinä kovin paljon väärinkäyttöä olisi
olemassa, koska valtaosa näistä ihmisistä,
mitkä ovat tämän ajokorttinsa eteen taistelleet
viimeiseen saakka, ovat umpinuukia eivätkä raaski
sillä taksillakaan matkustaa, vaikka yhteiskunta sen maksaisi.
Tämän osalta on nähtävä sellainen
näköala, että jos tämä olisi
liitetty tähän asiaan jotenkin, olisin voinut
ymmärtää, että joku hyvää tarkoittava
ele on olemassa, mutta kun mitään uutta ei ole
tullut tähän asiaan muuta kuin se, että on
todettu, että lääkärit eivät
oma-aloitteisesti tilanteen niin katsoessaan pysty ilmoittamaan
poliisiviranomaiselle tämän potilaan heikentynyttä ajokykyä ja
taitoa siinä asiassa, niin onhan se nyt maailman ihme asia,
että laaditaan tämmöinen mietintö ja
tämmöinen laki, missä lääkäreistä tehdään
oma-aloitteisesti ikään kuin toimintakyvyttömiä,
mitä he eivät ole olemassa. Tiedän, että ainakin
kaikki ne lääkärit, mitä itse
tunnen tässä tasavallassa, ovat luotettavia, potilaan
parasta ajattelevia ja ymmärtäviä ja
oikeita asioita eteenpäin vieviä, eikä varmaan
lääkäreillekään tätä ennen
ole tullut mieleen, että heitä parempia asiantuntijoita
näissä asioissa olisi täällä liikenne-
ja viestintävaliokunnassa.
Siihen nähden ne perusteet ja näköalat,
mitä on todettu, että sosiaali- ja terveysministeriö on lähtenyt
tässä asiassa siitä liikkeelle, että jos tämä tulee
pakolliseksi, pitää kuulla ja palauttaa tämä asia,
niin olisi tämän pitänyt ilmetä näitä perusteita
lukiessa ja tutkiessa, että tämä asia
ei ole näin yksinkertainen eikä selkeä.
Sen takia ilmoitan vahvasti, että en voi olla tämän
asian takana enkä voi äänestää missään
tapauksessa tässä hallitusrintamassa niin, että tälle
asialle mitään minun siunaustani löytyisi
ja syntyisi. Siihen nähden ymmärrän niin,
että kansanedustajan velvollisuus on toimia niin, kuin
se kansan parhaaksi on, ja itse katson toimimiseni kansan parhaaksi
sen muotoiseksi, että paras toimintatae tässä asiassa
on olemassa vastustaa tätä valiokunnan mietintöä ja
erityisesti, korostan vielä, tukea tätä hallituksen
hyvää esitystä tällä rintamalla,
koska lääkärit ovat parhaita asiantuntijoita
tietämään, miten menetellään
ja tehdään. Jos sitten tulevaisuudessa aika muuttuu,
niin hallitus tehköön paremman esityksen, sellaisen,
mikä tyydyttää sitten myöskin
liikenne- ja viestintävaliokuntaa, mutta luulen niin, että tästä eteenpäin hallitus
kun tekee esityksiä, niin osataan varoa jo siihen, että jos
se menee liikenne- ja viestintävaliokuntaan, sieltä voi
syntyä mitä tahansa.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Kun ei saa repliikkejä, minkä sinänsä ymmärrän,
niin tulin kommentoimaan muutamia asioita tänne eteen.
On tietysti vähän vaikeata tulla ed. Seppo Lahtelan
rehevän puheenvuoron jälkeen puhumaan tänne
muutamasta sinänsä hyvin tärkeästä asiasta,
mutta kiitän ed. Lahtelaa kuitenkin kommenteista tähän
liittyen.
On aivan totta, että huomenna olen ehdottamassa tähän
kyseiseen lakiin pykälämuutosta, joka ei ole se,
joka teille on jaettu pöydille, vaan se on se ehdotus,
joka on hallituksen alkuperäinen ehdotus, joiden välillä tässä täytyy
huomenna sitten katsoa, miten tämä asia menee
eteenpäin. Toisin sanoen se kompromissiehdotus, jonka olen
pöydälle jakanut, on Ruotsissa käytössä oleva
systeemi, mutta koska näet oli sillä lailla tilanne,
että tässä ei valiokuntaa ollenkaan haluttu kuullakaan,
että olisi voitu miettiä tätä Ruotsin-mallia
tai Englannin-mallia tai jotain vastaavaa, niin minusta on parasta,
että palaamme sitten hallituksen alkuperäiseen
esitykseen, joka on pelkästään oikeus
ilmoittaa harkinnan mukaan ja tarvittaessa. Tämä teille
kaikille tiedoksi, että se tapahtuu huomenna.
Ed. Oinoselle sanoisin, että kiitoksia, että osallistutte
nyt suurella ajatuksella tähän keskusteluun. Itse
asiassa ongelma on teillä aivan sama pappina. Miettikääpä,
jos teille säädettäisiin laki, jossa
teidän pitää ilmoittaa, on pakko ilmoittaa, tiettyjä rippiin
liittyneitä asioita. Mennään kyllä erittäin
vaikealle alueelle. Minä en ainakaan halua sanoa, mitä papin
pitää ilmoittaa ja mitä hänen
pitää pitää omana tietonaan,
minkälaisia asioita. Pappi on saanut niin pitkän
koulutuksen, että minä katson, että se
ammattikoulutus riittää. Samaa mieltä olen
koko lääkärikunnasta ja optikoista. Jokainen
heistä osaa oman alansa, samaten poliisit. Tässä on
yhteistyöstä kysymys. Nyt kun tässä mennään
ammattialojen yli, muut ammattikunnat ovat ilmoittaneet lääkärikunnalle, miten
tätä salassapitoa revitään auki,
niin olen kyllä hyvin ihmeissäni, se on aivan
avoimesti sanottava.
Itse asiassa pyysin tämän puheenvuoron repliikkinä ministeri
Koskiselle. Hän on oikeusministeri. Ihan sujuvasti hän
ei ollenkaan ihmetellyt sitä, että kun sosiaali-
ja terveysministerit haluavat sekä hallituksen esityksen
tekstissä että kaikessa kirjeenvaihdossa ministeriön
ja valiokunnan välillä, että tämä asia
pitää, jos se on velvoitteellinen, ilman muuta
käsitellä heidän omassa substanssivaliokunnassaan,
ja kun täällä äänestetään
sitä vastaan, niin oikeusministeri on samaa mieltä,
että se oli ihan hyvä, että näin äänestettiin,
että saadaan ison salin kanta tähän asiaan. Kyllä ministerinä toimivien
henkilöiden luottamus kärsii tämmöisessä asiassa,
vaikkakaan se ei ole missään tapauksessa laitonta.
Mutta se on uutta poliittista kulttuuria.
Meidän kaikkien on syytä nähdä tämä,
varsinkin kun oikeusministeri varmasti tietää,
että on tietyt salassapitoasiat jo, jotka on purettu pois täysin
ymmärrettävistä syistä. Kertaan
ne tähän nyt, kun niistä puhutaan. Ensinnäkin,
jos esimerkiksi tapaturma-asemalle tulee ihminen, joka on tehnyt
jotain, josta on uhka, että hänet tuomitaan kuuden
vuoden vankeuteen, se on ilmoitettava aina poliisille, se on poliisiasia.
Lapsiin kohdistuvat pahoinpitelyt on toinen samanlainen, yleisvaaralliset
taudit on kolmas, ja syntymään ja kuolemaan liittyvät
toteamisasiat ovat semmoisia, joissa ei ole salassapito-oikeutta,
vaan ne on myöskin ilmoitettava.
Itse tästä ajoterveydestä ja ajokyvystä sanoisin
vielä uudestaan sen, että siis vaikeus on se, että kun
potilaalla on sairauksia, milloin nämä sairaudet
ovat sitä tasoa, että ne vaikuttavat siihen onnettomuuteen.
Hallituksen esityksen mukaan 33 prosentilla kuolleista onnettomuuspotilaista
on todettu kroonisia sairauksia, mutta se on aivan eri asia kuin
se, ovatko ne sairaudet aiheuttaneet sen kolarin tai siihen liittyvät
asiat. Ihan samalla lailla voitaisiin sanoa, että kaikilla
kolarin aiheuttaneilla ihmisillä on puhelin kotona. Ei se
puhelin sitä aiheuta, että he ajavat jossain muualla
kolarin. Riippuu, mitkä asiat yhdistetään
keskenään, ja paras kokonaisuustesti ihmisestä on
ajotesti, joko ajokouluun, jonkinlaiseen kontrolloituun testiin
tai simulaattoriin meneminen, jos halutaan liikenneturvallisuutta
Suomessa tosissaan parantaa eikä ainoastaan tämmöistä lainsäädännöllistä kikkailua,
jonka nojalla vastuu itse asiassa ei ole kenelläkään.
Kyllä minun ammattieettisistä syistä täytyy voimakkaasti
sanoa täältä puhujakorokkeelta toistaen
sen, että ei voi tehdä semmoista tilannetta, jossa
lääkäreiden oman selustansa takia potilasta
jotenkin puolustaakseen täytyy ilmoittaa asioita, jotka
ovat rajalla olevia seikkoja, niin että kaikki olisivat
väärällä tavalla turvassa. Tulee vääriä positiivisia.
Ei kai kukaan semmoista halua. Sen takia tulen huomenna, kuten sanottu,
arvoisa puhemies, ehdottamaan, että hallituksen alkuperäinen
ehdotus on se, joka hyväksyttäisiin tässä asiassa.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Koska käytin eilen jo aika
pitkän puheenvuoron tästä samasta asiasta,
yritän tiivistää sanomani ihan muutamaan
virkkeeseen.
Ensinnäkin arvostan kyllä kaikkien erikoisvaliokuntien
työtä täällä riippumatta
siitä, minkä tyyppisistä ammatinharjoittajista
kukin valiokuta koostuu. Kyllä perinteisesti kaikki tieliikennelakiin
liittyvät asiat on aikaisemminkin pystynyt liikennevaliokunta
käsittelemään, ja uskon, että pystyy
ihan jatkossakin. Muistutan vain parista pienestä perussäännöstä.
Lähetekeskustelussa tähän hallitukseen
esitykseen ei puuttunut kukaan. Omassa ryhmässämme
tätä asiaa käsiteltiin ainakin kaksi
kertaa ryhmässä tai työvaliokunnassa, jossa
liikennevaliokunnan vastaava kertoi, että tällaista
hallituksen esitystä aiotaan muuttaa. Sillä tarkoitetaan
nimenomaan, että silloin puututtaisiin, jos haluttaisiin
siihen toisenlaista ratkaisua. Vasta siinä vaiheessa, kun
tämä palasi sisältökäsittelyyn,
alkoi tämä myrsky, mikä tällä hetkellä on.
Itse katson tätä tietenkin liikenneturvallisuuden
näkökulmasta, koska 400 ihmistä kuolee vuosittain
liikenteessä ja 10 000 ihmistä loukkaantuu
aivan turhaan. Minulla on 18 vuotta poliisikokemusta, ja olen tietenkin
monta kertaa todennut, että liikenteessä liikkuu
sellaisia ihmisiä, joiden terveydentila on pysyvästi
muuttunut siten, että he eivät pysty turvallisesti
kuljettamaan ajoneuvoa liikenteessä varsinkaan, kun liikennemäärät
kasvavat ja vaatimukset koko ajan lisääntyvät.
Olen käynyt myöskin monta kertaa katsomassa, koska
joku tietty henkilö on viimeksi saanut lääkärintodistuksen
ajokyvystään. Valitettavan usein on käynyt
myöskin niin, että toistuvasti on huomannut, että tämä lääkärintodistus on
jostakin syystä tullut aina samalta lääkäriltä. (Ed.
Akaan-Penttilä: Entäs ajotesti?) — Ajotesti on
siinä kaikkein paras testi, aivan kuten ed. Akaan-Penttilä sanoi,
koska siinähän mitataan myöskin näitä kaikkia
ihmisen henkisiä ja fyysisiä ominaisuuksia tavallaan
samassa testissä kokonaisuutena ja pitää vielä liikennetilanteetkin pystyä havainnoimaan.
Mutta olen törmännyt siihenkin, että puolen
vuoden vanha lääkärintodistus jouduttiin
uusimaan ajokortin peruuttamistilanteessa, ja sellainen myöskin
vanhemmalle henkilölle annettiin. Itse olin esittänyt,
että hänen ajokorttinsa peruutetaan tai hänet
määrätään uuteen lääkärintarkastukseen.
Sellainen tuli, ja henkilö ja hänen puolisonsa
menehtyivät pari viikkoa tämän ajokortin
saamisen jälkeen.
Oli selvästi poliisin silmin nähtävissä,
että henkilön kyky virheettömiin suorituksiin
on liikenteessä heikentynyt. Poliisin etiikka kuitenkin lähtee
liikenteessä siitä, että kun minä havaitsen, että nyt
näyttää ilmiselvästi siltä,
että tämä henkilö ei pysty jatkossa
enää turvallisesti kuljettamaan ajoneuvoa liikenteessä,
teen esityksen poliisipäällikölle, jotta
hän ottaa harkittavaksi, peruutetaanko tämän
henkilön ajolupa. Hän joko pyytää siitä yleensä lääkärintodistuksen,
mutta aivan kuten ed. Akaan-Penttilä sanoo, uuteen kuljettajantutkintoon
määrääminen on vielä parempi.
Opin tästä yhdestä tapauksesta, kun esitin lääkärintodistuksen
pyytämistä ja se johti näinkin dramaattiseen
tilanteeseen, että kuljettajantutkinto on parempi. Nimittäin
seuraavalla kerralla esitin poliisipäällikölle
uutta kuljettajantutkintoa. Kävi niin, että ensimmäinen
kuljettajantutkinto loppui 20 metrin päähän.
Seuraava, myöhemmin tehty kuljettajantutkinto jatkui 50 metriä.
Kolmannella kertaa, kun tämä henkilö yritti
kuljettajantutkinnosta läpi, se kesti 100 metriä ja
sen jälkeen lopetettiin tämä tutkinto,
eli katsastusinsinööri pystyi heti ensi kontrollissa näkemään,
että tämä henkilö ei pysty kuljettamaan
turvallisesti ajoneuvoa liikenteessä. Lääkärin
mielestä tämä henkilö saattoi
olla siinä tutkimuksessa vielä hyvinkin ajokuntoinen.
Minä odotan kuitenkin, että tämän
lakiesityksen mennessä läpi ministeriö laatii
hyvät ohjeet, kuinka näissä asioissa
jatkossa menetellään. En usko, että mitkään
lyhytaikaiset flunssat tai korvakivut tai muut ovat pysyviä esteitä.
Ne hetkittäin vaikuttavat ajokykyyn, mutta eivät
pysyvästi niin, että henkilö on kokonaan
menettänyt ajokykynsä. Näihin toivoisin
lääkärien myöskin nyt puuttuvan
ja ilmoittavan poliisipäällikölle, että nyt
näyttää, että minun potilaani
on menettänyt pysyvästi kyvyn kuljettaa turvallisesti
ajoneuvoa liikenteessä, ottakaa harkittavaksi, määräättekö hänet
mahdollisesti uuteen erikoislääkärin
tarkastukseen tai kuljettajantutkintoon. (Ed. Asko-Seljavaara: Tähän
riittää oikeus!)
Nimittäin kun minä menen lääkäriin
lyhytaikaisen sairauden takia, jos minä saan yskänlääkettä,
jossa on kolmio, tai saan jotakin muuta lääkettä,
joka vaikuttaa minun keskushermostooni, lääkäri
aina sanoo, että nyt, Salo, sinä et voi tämän
lääkkeen vaikutuksen alaisena ajaa autoa. Minä koen
sen, että on myöskin minun velvollisuuteni noudattaa
sitä lääkärin tahtoa. Tätä aktiivista
toimintavelvollisuutta minä toivon lääkäreiltä myöskin
kaikkien potilaitten osalta, koska tällä hetkellä meillä on
liikenteessä aivan liian paljon sellaisia ihmisiä,
jotka pitäisi pystyä poimimaan pois, koska he
vaarantavat oman turvallisuutensa lisäksi muiden turvallisuutta
ja aiheuttavat aivan turhia kolareita.
Problemaattiseksi näin, kun tätä asiaa
mietin, miten me suhtaudumme psykiatrisiin sairauksiin. Kuvitellaan
esimerkiksi 18-vuotias nuori, joka kertoo, että hän
aikoo esimerkiksi tehdä itsetuhon. Itsetuhovietti on esimerkiksi
voimakas, ja on suuri riski, että hän saattaa
tänä päivänä liikenteessä tehdä tämän
ajoneuvoa hyväksi käyttäen. Täällä tuli
ensimmäisen kerran vastaan, että mietin, onko
hän konkreettisesti menettänyt ajokykynsä,
koska on esimerkiksi psyykkisesti siinä tilassa. Miten
vaikuttaa kiihtymys? Minulla on monta kertaa tien päällä ollut
tilanne, että henkilö on ollut niin kiihtyneessä tilassa,
että olen ottanut avaimet pois ja sanonut, että et
jatka ajoneuvolla ajamista, ennen kuin rauhoitut, koska tieliikennelaissa
sanotaan selvästi, että sellaisessa tilassa ei
saa kuljettaa ajoneuvoa liikenteessä. Moni meistä kumminkin
siihen käytännössä syyllistyy.
Minä uskon, että tämän lain
kanssa voidaan hyvin elää, mutta se edellyttää tietenkin,
että ministeriö laatii sellaiset keskeiset toimintaohjeet, jotka
lääkärit hyväksyvät
ja jotka parantavat liikenneturvallisuutta. Tähän
muutokseen suhtaudutaan tällä hetkellä aivan
turhalla kiihkolla.
Pertti Hemmilä /kok:
Herra puhemies! Tämä liikenne- ja viestintävaliokunnan
mietintö n:o 7/2003 on herättänyt
hurjan paljon keskustelua viime päivinä, eilen
ja myös tänään. Tänään
on äänestetty ja näyttää siltä,
että tänä iltana torstaina, kun kello
lähestyy 21:tä, täällä salissa
on vielä aktiivisia keskusteluun osallistujia. Mutta panen
vaan merkille, että taitavat kaikki edustajat, jotka nyt
ovat salissa, jollain tavalla kokea omaksi asiakseen, kun täällä on
eduskunnan lääkärikansanedustajia, täällä on
oikeusministeri paikalla, täällä on poliisikansanedustajia
ja sitten täällä on vielä pappikin
paikalla. Itse asiassa ed. Oinonen puheenvuorossaan saikin minut
tulemaan vielä ottamaan muutaman kannanoton täältä puhujakorokkeelta
käsin.
Nimittäin ed. Oinonen kyseli, mitä muita vaihtoehtoja
olisi ollut kuin tämä, miten muuten liikenneturvallisuutta
ehkä olisi voitu ja voitaisiin parantaa kuin säätämällä tällainen
laki, mitä nyt ollaan säätämässä,
elikkä lääkärille velvollisuus ilmoittaa
potilaastaan, jolla hän havaitsee olevan selvästi
liikenneturvallisuutta vaarantava sairaus tai vamma. Tästähän
oikeastaan on pelkistetysti kysymys.
Hallitus jo tässä esityksessään
varmasti alun perin on tavoitellut nimenomaan liikenneturvallisuuden
parantamista, hyvä näin. Hallitus lähti huomattavasti
lievemmästä vaihtoehdosta liikkeelle siinä esityksessään,
jossa hallitus siis lähti siitä, että lääkäreille
annetaan oikeus ilmoittaa tällaisesta sairaudesta tai vammasta.
Itse asiassa hallitus varmasti esityksessään ajatteli
niin, että lääkäreillä on
niin korkea moraalikäsitys ja ylipäätään
työmoraali, että he myöskin käyttävät tätä oikeutta
tarvittaessa hyväksi, ilmeisesti jopa niin, että hallitus
ajatteli, että lääkärit aina
käyttävät tätä oikeutta
hyväkseen. (Ed. Salo: Se oikeus on jo olemassa!) Nyt kun
liikenne- ja viestintävaliokunta on suuressa viisaudessaan
katsonut aiheelliseksi, että tämä säädetään
lääkärien ilmoitusvelvollisuudeksi, niin
tästä tietenkin on syntynyt enemmän kuin
teologinen ongelma, teologinen keskustelu, täällä.
Nimittäin itse yritän valottaa tätä siitä näkökulmasta,
että tällä pyritään
liikenneturvallisuutta parantamaan, se on selvä. Sitten
vastaan asettuu tämä lääkäreille
ehdottomaksi säädetty vaitiolovelvollisuus. Sekin
on oikeastaan samanlainen velvollisuus kuin nyt ilmoitusvelvollisuus. Se
on yhtä painava, siis vaitiolovelvollisuus, kuin ilmoitusvelvollisuus.
Tässä ovat nyt vastakkain sellaiset asiat, että lääkärit
itse asiassa joutuvat aika vaikeaan, todella ammatissaan vaikeaan tilanteeseen.
Mutta kun asiaa tarkastellaan eteenpäin ja pannaan
nämä oikeushyvät järjestykseen
eli lääkärin vaitiolovelvollisuus, potilaana
olevan henkilön oma turvallisuus kuin myös muitten
tielläliikkujien ja mahdollisesti muittenkin kuin tielläliikkujien
turvallisuus, tässä on vaakakupissa nyt kaksi
asiaa. Miten lääkäri sitten omalta kohdaltaan
voi tätä tarkastella? Ehdottaisin sitä,
että lääkäri antaisi ihmishengelle
ja ihmisen terveydelle silloin äärimmäisen
suuren painoarvon. Kun lääkäri näin
toimii, hän ajattelee, että kun hän ilmoittaa
toiselle salassapitovelvolliselle eli poliisille tällaisen
asian ja kun lääkäri on asian ilmoittanut
tälle poliisiviranomaiselle, niin poliisiviranomaiselle
siirtyy vastuu. Lääkärillä ei
sen jälkeen ole enää vastuuta. Lääkärihän
ei tässä asetu poliisin eikä tuomarin
asemaan eikä häntä aseteta tällä lainsäädännöllä,
vaan lääkäriltä siirtyy vastuu
poliisille ja poliisiviranomainen sitten harkitsee, miten tästä eteenpäin
toimitaan.
Itse yli 20 vuoden ajan poliisityötä tehneenä ja myös
liikennettä valvoneena tiedän ja aika tarkkaan
osaan kuvitella tältä paikalta, miten poliisiviranomainen
tässä tilanteessa toimii, kun hän saa
lääkäriltä ikään
kuin vihjeenomaisen tiedon, että nyt sellainen ja sellainen
henkilö ei mahdollisesti enää omaa ajo-oikeutta
tai ajo-oikeuteen vaadittavaa terveyttä. Nimittäin
poliisiviranomainen mitä todennäköisimmin
siinä tilanteessa kutsuu tämän ajokortin
haltijan puhutteluun tai haastatteluun, ja ajokortin myöntäjä,
poliisiviranomainen, siinä haastattelussa sitten selvittää mahdolliset
jatkotoimenpiteet. Eli vastuu on täysin poliisilla ja poliisiviranomaisella,
ajokortin myöntäjällä. (Ed.
Asko-Seljavaara: Tähän kaikkeen riittää ilmoitusoikeus!)
Lääkäriä ei sotketa tähän
prosessiin enää lainkaan mukaan sen jälkeen.
Poliisiviranomainen tekee sen jälkeen päätökset,
lähetetäänkö tutkimuksiin tämä asianomainen
ajokortin haltija, ja niitten tutkimusten jälkeen sitten
tehdään mahdollisesti ratkaisu, jolla esimerkiksi
ajo-oikeus peruutetaan. Näinhän käytännössä tämä prosessi
todellakin toimii. Näin ollen, kun pohdin tätä,
pohdin todella syvällisesti näitä kahta
vakavaa asiaa, toisaalta lääkärin salassapitovelvollisuutta
potilaan asioista ja toisaalta sitten taas liikenneturvallisuutta,
itse asiassa meidän kaikkien turvallista liikenneympäristöä,
niin päädyin siihen, että sittenkin näistä oikeushyvistä kyllä meidän
on valittava nyt tämä liikenneturvallisuus.
Herra puhemies! Haluan kiinnitettävän huomiota
valiokunnan mietinnön alkuosaan, missä kerrotaan
asiantuntijakuulemisista: "Sairauksien tai henkilön toimintakyvyn
heikkenemisen on todettu aiheuttavan tai olevan mukana syytekijänä",
siis vahingon aiheuttajana, "vain pienessä osassa liikenneonnettomuuksia."
Tämä minut yllättää täysin,
koska poliisiviranomaisilta, poliisilta, tänä aamuna
saamani tiedon mukaan esimerkiksi pääkaupungissa
Helsingissä tänä vuonna sattuneista vakavista
kuolemaan johtaneista liikennevahingoista jopa kolmasosassa on ollut syynä nimenomaan
se, että kuljettaja ei ole omannut enää ajo-oikeuden
edellytyksiä. Kuvitelkaa. Näissä kolareissa
on kuollut neljä henkeä, joista kolme aivan sivullista.
Siis kuljettaja, joka ei ole omannut enää terveydellisistä syistä ajo-oikeutta,
on aiheuttanut paitsi itselleen myöskin monille muille
kuoleman tai vakavan vamman. Tämähän
on äärimmäisen vakavasti otettava asia.
Sitten tähän liittyy sellaisia ongelmia kuin
esimerkiksi velvollisuuden laiminlyönnistä lääkärille
aiheutuva seuraamus. Kun täällä on tämmöisiä todellisia
ongelmia edessäpäin tulossa, niin kun tällä vaalikaudella,
nyt tämän lyhyen vaalikauden aikana, on tullut
tavaksi, että näissä ratkaisuissa, joita
eduskunta tekee, jopa säädetään ponsilla
ja muilla lauselmilla tämmöinen seuraamusjärjestelmä,
niin suosittelen kyllä, että vähintäänkin
hallituksen, valtioneuvoston, piirissä tarkasti seurataan
tämän lainsäädännön
käytännön onnistumisia ja epäonnistumisia
ja sitten mahdollisesti tehdään lainsäädäntöön
tarkistuksia. Sitä varten me täällä olemme,
että me näitä tarkistuksia tarvittaessa
teemme.
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Hemmilä puhui antaumuksella
ja paikoin todella hyvin. (Ed. Hemmilä: Kiitos!) Tämä on
osoitus siitä, että asia on ottanut syvältä monia.
Itse totean, arvoisa puhemies, että hallituksen alkuperäinen
esitys oli ihan oikein ja paikallaan. Lääkärit
eivät ole olleet parhaalla mahdollisella tavalla edistämässä liikenneturvallisuutta.
Lääkärit ovat olleet lepsuja, eivät
ole viitsineet, eivät ole kerinneet, eivät ole
ehtineet, eivät ole halunneet paneutua siihen, ja sen lisäksi
tämä on yhtä vaikea asia kuin se, mitä lääkkeet
maksavat. Tämä on hoitosuhteessa tabuasia samalla
tavalla kuin kysyä, kuinka köyhä olet,
pystytkö ostamaan lääkkeesi. Tämä ajokortti
on yhtä lailla tabuasia vanhemmalle herralle, joka keppinsä kanssa
vastaanotolle terästäytyneenä kävelee
ja kysyy, vieläkös sen ajokortin saisi. Nämä ovat jokaisen
potilaan kohdalla hyvin arkoja paikkoja, viedäänkö se
viimeinenkin miehuus, se ajokortti. (Ed. Hemmilä: Lääkäri
ei ratkaise sitä vaan poliisi!) — Niinhän
se on tänäkin päivänä, poliisihan
sen ratkaisee, ei lääkäri korttia pois keltään
ota, (Ed. Hemmilä: Niin! Eli se ei muutu miksikään!)
mutta myöskin totean, että ei sitä autoa
kyllä ajokortillakaan ajeta.
Jos mennään tuonne nuorten puolelle ja sinne puolelle,
missä nuo laitapuolen asiat tapahtuvat, niin minulla on
ainakin se käsitys, että siellä suuri
osa nuoria ajaa, alaikäisenä tai täysi-ikäisenä, ilman
ajokorttia, eikä sillä ole merkitystä sen
jälkeen, onko jäänyt kiinni tai ei. He
ajavat senkin jälkeen, ja he ajavat kännissä,
ja he ajavat vaikka missä pöllyssä, eikä sillä,
että on ajokortti, ole mitään tekemistä sen
kanssa, miten he liikenteessä menevät. He jäävät
määrävälein poliisin ratsioissa
kiinni, mutta ei heillä mitään ajokorttia
ole. (Ed. Akaan-Penttilä: Edustaja puhuu kokemuksesta!) — En
omasta, mutta siitä, mitä työssä on vastaan
tullut. Tätähän tämä on.
Verikokeita on saanut työksensä ottaa. (Ed. Akaan-Penttilä:
Sitä tarkoitin!)
Sitten kun tätä tekstiä luin, niin
arvoisa puhemies, täällä tulee sellainen
käsitys, että liikennevaliokunta on arvioinut,
että tämä rangaistus on kevyt tai että ei
ole mitenkään mahdoton lääkärille
tämä rangaistus, jos saa huomautuksen. Tietäen,
miten lääkärikunta suhtautuu erilaisiin
rangaistuksiin, huomautus on erittäin kova juttu. Se ei
ole mikään postikortti, joka pistetään
roskapönttöön. Se on pysyvä merkintä.
Valitettavasti se realismi on niin, minä epäilen,
että ei tämä homma tästä paljon
muuksi muutu, vaikka te tämän lain ajatte läpi.
Niitä huomautuksia tulee ja tuhansia, koska lääkärin
työssä on niin paljon tänä päivänä muuta
hengenpitävää kiirettä kuin miettiä joka
vastaanottokerralla sitä ajokykyä. (Ed. Akaan-Penttilä:
Aivan!) Tämä on realismia. Missä se ihmisten
oma järki ja missä se läheisten vastuu
on?
Kun meillä oli viime kaudella liikenneturvallisuuskeskustelu
täällä, niin itse puheenvuorossa peräsin
dementoituneiden perheenjäsenten lapsien, lastenlasten
vastuuta siinä, että siltä papalta tai
mummulta otetaan se ajokortti pois, mutta otetaan myös
ne autonavaimet pois, jos hän ei kerta ole ajokykyinen.
Eihän lääkäri keneltäkään autonavaimiakaan
pysty ottamaan pois. Kaikki ajavat ihan samalla tavalla, ja jos
on riittävän dementoitunut, niin ei muista onko
ajokortti vai ei. Jos ne autonavaimet on ja auto, niin he ajavat
aivan samalla tavalla. (Ed. Salo: Ei sitä olla kriminalisoimassakaan!)
Tässä otettiin vielä esiin edellisessä puheenvuorossa,
ed. Hemmilän puheenvuorossa, esimerkiksi itsetuhoinen käyttäytyminen.
Moniko itsetuhoinen, jos on päättänyt
sen autolla ja ajamalla tehdä, miettii, onko hänellä ajokortti?
Anteeksi vaan, mutta ei se näin ole kulkenut.
Tässä mietin itse omalta kohdaltani vielä,
mitä tästä puuttuu. Minä en
löytänyt tästä muutoksenhakua
enkä myöskään sitä oikeusprosessia,
mikä seuraa siitä, jos lääkäri
arvioi väärin ja vie ihmiseltä oikeuden
ajokorttiin. Mitä siitä seuraa? Oletteko te miettineet
liikennevaliokunnassa nämä asiat? Eihän
se pääty siihen, että lääkäri
toteaa asian, kun näistä tulee oikeusasioita,
ja sitten kun se kynnys laitetaan selkeästi alemmaksi, että lääkärillä on
velvollisuus ilmoittaa, niin hän ilmoittaa, jos hän
sille linjalle lähtee, suhteellisen pienestä.
Jos on kuumetta enempi kuin tavanomaisesti, niin se voi olla, että se
ilmoitus lähtee lääkäriltä,
joka on oikein epävarma itsestään eikä halua
sitä huomautusta. Se voi olla, että se lähtee sitten
aika pienestä.
Tämä on aika onneton asia, että tämän
tyyppistä lainsäädäntöä tehdään.
Tämmöinen on ollut kertaalleen aikaisemmin edellisellä kaudella, kun
hedelmöityshoitolakia täällä säädettiin.
Silloin tehtiin sellainen veto, että esitys vedettiin pois.
Hallitus teki sellaisen esityksen, ja seuraava hallitus tekee sitten
uuden ja ehomman, jos kerkiää. Itse mietin, että tästä ei
millään nyt salin käytössä olevilla
toimenpiteillä enää tule sellaista kuin
itse pidän hyvänä lainsäädäntönä.
Tietysti toivon, että joku oljenkorsi tässä vielä olisi. Onhan
meillä viisas presidenttikin tässä maassa, joka
on muutaman lain jättänyt vahvistamatta, kun on
nähnyt, että asia ei ole riittävän
perusteellisesti eikä vakaasti pohdittu.
Se, mitä suren, on se toinen puoli tätä asiaa, joka
puuttuu. Kun ed. Hemmilä sanoi, että on kaksi
puolta tässä asiassa — en osaa niin hienoin sanakääntein
puhua kuin hän asiantuntijana osaa — niin tästä puuttuu
se toinen paperi. Lopputulos olisi voinut olla ihan sama, mutta
sen toisen paperin olisin halunnut tähän liitteeksi,
jotta olisi ollut edes parempi omatunto, kun tällaista
lainsäädäntöä on täältä läpi
päästämässä. Tätä on
hyvin vaikea olla viemässä eteenpäin
tällaisenaan.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kun nyt on saanut kuulla lääkärien
asiantuntevia puheenvuoroja, poliisien asiantuntevia puheenvuoroja,
niin tässä käy ilmi, että tämä ei
ole ollenkaan niin yksinkertainen kuin minä eilen ajattelin,
(Ed. Salo: Tulitteko meidän puolellemme?) että liikennevaliokunnan
mukaan toimitaan suhteellisen selkeästi ja kortti pois,
kun aihetta on. Näinhän tietysti tavoitteen pitää olla, mutta
mikä on se menettely, millä toimitaan? Kaikilla
liikenteessä olevilla pitäisi olla sellainen terveydentila,
sehän olisi hyvä, että kaikilla olisi
semmoinen terveydentila, että voi itseään
ja muita vaarantamatta olla liikenteessä. Tästä varmasti
on täsmälleen yksimielisyys.
Todellakin, aivan kuten ed. Ylä-Mononen toi esille,
tämä ei ole vain iäkkäiden ihmisten
ongelma. Ajattelen esimerkiksi nuoria, jotka ovat sortuneet huumeiden
käyttäjiksi tai ovat alkoholisoituneet. He ovat
varsin vakava riski liikenteessä. Tosin tietysti on semmoinen
ryhmä, joka ei ajokorttiakaan tarvitse, kun lähtee
liikenteeseen. Ikävä kyllä näin
on. Tämä on myös hyvin vakava kysymys.
Sitten tässä ovat nämä eri
etiikat ja lainsäädännöt, lääkärin
etiikka, poliisin etiikka, lainsäädäntö,
jotka näitä sitovat. Viitattiin papin vaitioloon. Se
on ilmeisesti kaikkein tiukin. Papillahan ei ole oikeutta kertoa
mitään, mikä on sielunhoidollisessa keskustelussa
kerrottu. Poikkeuksen muodostaa maanpetos tai se, että joku
ihminen joutuu vakavaan hengenvaaraan. Silloinkaan papilla ei ole
oikeutta kertoa, vaan hänellä on oikeus antaa
viitteitä, niin kuin kirkkolaki sanoo, nimismiehelle, mutta
hänkään ei voi kertoa suoranaisesti,
mitä joku henkilö aikoo tehdä. Hän
voi antaa viitteitä. Tämä on tulkinnanvarainen
asia ja jää tietysti papin harkinnan varaan, milloin
hän noita viitteitä lähtee antamaan.
Vaikka minulle joku on sanonut, että hän tappaa
sen ja sen, niin minä olen katsonut, että tämä ei
ole niin vakavasti uhanalainen asia, että minä menisin
sitä kenellekään kertomaan. Asia on hoidettu
muulla tavalla. Papilta ei varmasti vuoda tietoja.
Sitten poliisin etiikka on yhteistoiminnan ja yhteiskunnan kannalta
taas toinen. Lääkärillä on sitten
oma etiikkansa, jossa, minä ymmärrän,
korostuu lääkärin ja potilaan suhde ensisijaisesti, ensisijaisesti
tämä. Lääkäri toimii
tästä näkökulmasta tehdäkseen
potilaasta tervettä. Sitten hän on tietysti suomalaisessa
järjestäytyneessä yhteiskunnassa myös
yhteiskunnan virkamies, ja yhteiskunta on säätänyt,
niin kuin ed. Akaan-Penttilä täällä erinomaisesti
toi näitä asioita esille, milloin lain mukaan
lääkärin pitää kertoa edelleen
viranomaisille. Onhan lääkärillä sitten muitakin
velvollisuuksia. Esimerkiksi kutsuntalautakunnassa lääkäri
toteaa terveydentilan eri kutsuntaluokkiin tai mahdollisesti asevelvollisuuden
suorittamisesta vapautuksen jne. Lääkärillä on
yhteiskunnallisia tehtäviä.
Sitten on tämä ongelma, milloin lääkäri
nämä toteaa, kun tiedän hyvin työn
tiiviin tahdin terveyskeskuksissa esimerkiksi. Hyvä että hän
kerkiää siellä ne välttämättömimmätkään
tehtävät hoitaa, ja lääkärit
valittavat paperisotaa, joka on. Jos siinä henkilö tulee
jonkin vaivan vuoksi, niin vaikka lääkäri
ajattelisi, mahtaako tämä henkilö olla
liikenteeseen sopiva, siinä joutuu vähän
niin kuin toista asiaa kyselemään, ja siellä saattaisi olla
pitkä jono potilaita, jotka odottavat pääsyä lääkäriin.
En tunne tilannetta, mutta ajattelen, että hyvin ongelmallistakin
saattaisi olla tätä vastaanotolla todeta. Sitten
tietysti lääkäreitä on eri tavoin
omantunnon herkkiä tässä asiassa, niin kuin
ihmisiä on kaikissa tehtävissä. Jollakulla saattaisi
kynnys lähteä antamaan näitä ilmiantoja
olla paljon matalammalla kuin jonkun toisen kohdalla. Tässä on
hyvin paljon näitä ongelmakohtia, ja sitten on
se, että potilas, joka tietää, että hänellä kortti
olisi vaarassa, suurin surminkaan ei menisi lääkäriin.
Tätä minä tässä asiassa
kaikkein eniten pelkään.
Toivon, että nyt löydetään
sellaiset hyvät ratkaisut, joissa näen, että avainasemassa
on se poliisiviranomainen, joka myöntää nämä ajoluvat. Mutta
mistä poliisi tietää, kun hän
ei taas tiedä ihmisten terveyttä? Pitäisikö luoda
jokin semmoinen systeemi, että olisi jotkut tietyt sairaudet, joista
velvoitettaisiin ottamaan yhteyttä? Minä en ryhdy
ottamaan kantaa, mitkä ne ovat, (Ed. Akaan-Penttilä:
Täysi sokeus on ainakin sellainen!) mutta sen varmasti
lääketiede voisi osoittaa, mitkä ovat
selkeästi liikennettä vaarantavat. Näissä yhteyksissä,
kun se todetaan, saattaisi kenties ajatella, että näistä sitten
lähtisi yhteydenotto. Mutta sittenkin jos lääkäri
kysyy, onko sinulla ajokortti, toinen tietysti sanoo siinä tilanteessa,
että ei ole. Nämäkin ovat ongelmatilanteita,
miten tuo tieto välittyy ajokortin myöntävälle viranomaiselle.
(Välihuuto) — No, se on tietysti, mutta sen pystyy
mittaamaan jo vaatimattomampikin henkilö, katsastusmies.
Minusta paras tapa olisi nämä ajotutkinnot.
Pitäisikö niitä säätää siellä tietyillä ikävuosilla
lisää? Tuleeko siitä sitten byrokratiaa,
mene ja tiedä. Mutta nämä eivät
taas sitten poista näitä huumeongelmaisia, ja
niitä, joilla on alkoholiongelma, että tässä olisi
kyllä vielä minusta oikein perusteellisen mietinnön
paikka, jossa mietittäisiin, miten toteutuu hyvä liikenneturvallisuus
ja miten voidaan turvata lääkäri—potilas-suhde
ilman että lääkärin ja potilaan
välinen luottamus vaarantuu. Mutta toisaalta myös
yhteiskunnalla on oikeus pitää huolta siitä,
että julkisessa liikenteessä henkilöt
ovat siinä kunnossa, että he eivät vaaranna
liikennettä.
Pertti Hemmilä /kok:
Herra puhemies! Täällä ed. Ylä-Mononen
otti esille sen, miten sitten siinä lääkärin
ja potilaan välisessä hoitosuhteessa näitä asioita
tarkastellaan ja voiko potilas itse asiassa tunnustaa, että hänellä on
rintakipuja tai roska silmässä tai mitään
muutakaan tällaista tilapäiseksi katsottavaa sairautta
tai vaikkapa ohimenevää ruumiin vammaa, että jospa
häneltä sitten lähtee kortti, jos hän
tämän lääkärille paljastaa.
Mutta näinhän ei tämän esityksen
73 a §:n mukaan todellakaan käy, jos
lääkärit toimivat, kuten tässä nyt
esitetyssä lakipykälässä velvoitetaan
lääkärit toimimaan, nimittäin
toteavat ajokorttiluvan hakijan tai ajo-oikeuden haltijan terveydentilan
muuten kuin tilapäisesti heikentyneen, siis siitä on
kysymys, että terveydentila on heikentynyt muuten kuin
tilapäisesti eli pysyvästi.
Sitten täällä on ed. Oinonen ansiokkaissa
ja pohdiskelevissa puheenvuoroissaan viitannut moneen kertaan salassapitovelvollisuuteen.
Se on todella arvokas ja kunnioitettava velvollisuus. Näitä salassapitovelvollisia
viranomaisia ja virkamiehiähän on lääkäreitten
lisäksi esimerkiksi juuri poliisiviranomainen. Nimenomaan tässä suhteessa
ei nyt lääkäreillä kuitenkaan
ole niin suurta vaaraa eikä pelkoa, että heidän
potilaansa asioita lähdettäisiin ympäri
maata levittelemään ja iltapäivälehtien
palstoilla pohdiskelemaan, koska se viranomainen, se virkamies,
se inhimillinenkin tekijä, jolle lääkäri
tämän ilmoituksen potilaastaan tekee tämän
lain velvoittamana, hänkin on, se vastaanottajataho, poliisi,
hän on myöskin ehdottomasti salassapitovelvoitettu. Näin
kun asianlaita on, niin tämä ongelma osittain
nyt sitten jonkin verran tässä lieventyy.
Mutta koska paikalla on, hyvät edustajatoverit, myöskin
oikeusministeri Johannes Koskinen, mikä hänelle
on erityiseksi kunniaksi ja kunnioitukseksi luettava, että hän
on vaivautunut kuuntelemaan tätä keskustelua,
joka sinänsä keskustelu on ollut hyvin pohdiskeleva
ja sillä tavalla ansiokas, niin käytän
tilaisuutta hyväksi ja kysyn nyt ministeriltä,
jos ministeri vaan tässä yhteydessä voisi
vaikka vastatakin:
Mitä muita, esimerkiksi ed. Oinosen esille ottamia,
mahdollisuuksia voisi tulla kysymykseen, jotta ajokortin haltijoitten
seulonta voitaisiin järjestää kaikkien
tiellä liikkujien ja ajokortin haltijoitten keskuudessa.
Mitä sellaisia keinoja olisi? Olisiko esimerkiksi joku
säännöllinen, uusi ajokorttitutkimus
jostain tietystä ikävuodesta alkaen, niin kirjallinen
kuin sitten myöskin ajokoe, semmoinen ratkaisu, millä sitten
seulottaisiin liikenteestä ajokyvyttömät
ajokortin haltijat pois? Tässä ihan lyhykäisyydessä ja
yksinkertaisuudessaan kysymys ministerille.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Keskustelussa on tullut paljon mielenkiintoisia
näkemyksiä esille. Näihin ed. Hemmilän
kysymyksiin pari kommenttia.
Liikenneturvallisuusohjelmaa laadittaessahan asiantuntijaryhmät
pohtivat erilaisia keinoja. Esimerkiksi ikärajan mukaan
määräytyvät lääkärintarkastukset
ovat olleet jo kertaalleen, taitaa olla jo parikin kertaa, muutoksen
ja syynin kohteena. Sillä puolella ei nyt uusia avauksia
esitetty.
Tämä keskustelu siitä, että terveydentilan
perusteella ajokykyyn pitäisi tehokkaammin puuttua, on
varmaan jo tällaisenaan edesauttanut sitä, että iän
mukaan tehtäviä tarkastuksia toteutetaan huolellisemmin,
että niissä puututtaisiin myös todella
siihen oikeaan ajokykyyn eikä vain ehkä kohteliaisuudesta
tai helppouden vuoksi kirjoiteta sitä todistusta ja uskota,
että henkilö esimerkiksi vanhusten kyseessä ollen
pitäytyisi nyt siinä ihan kotiraitilla eikä aiheuttaisi
muille liikenneturvallisuusongelmia. Tämä linja
on siis ollut esillä.
Mutta juuri uusina esityksinähän siinä ohjelmassa
oli tämä ilmoitus lääkäriltä ajokyvyn
puuttumisesta tai sen olennaisesta heikentymisestä. Sehän,
niin kuin täällä on varmaan eilisessä keskustelussa
käyty vielä tarkemmin läpi, annettiin sosiaali-
ja terveysministeriössä valmisteltavaksi juuri
sen takia, että haettaisiin tämä yhteensoveltuvuus
lääkärin vaitiolovelvollisuuden kanssa.
Itse katsoisin, että molemmat mallit ovat mahdollisia lainsäätäjän
ratkaisuna, sekä oikeus ilmoittaa että velvollisuus
ilmoittaa. Tärkeintä olisi hakea sitä asenneilmapiirin
muutosta, mikä parhaiten sitten toteuttaa (Ed. Salo: Oikein!)
sen uudistuksen tavoitteen. Meillä on joissakin vastaavan
tyyppisissä, esimerkiksi vankien terveydentilaan liittyvissä tilanteissa
päädytty tähän oikeus-malliin,
ja sekin on toiminut. Mutta tärkeintä olisi nähdäkseni
juuri se, että tähän ongelmaan kiinnitetään
huomiota ja sitten kaikki asiaan vaikuttavat tahot hakevat toimivaa,
hyvin pelaavaa systeemiä.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Olen huolestuneena seurannut liikenne-
ja viestintävaliokunnan jäsenten vastuunalaisuutta ja
ahkeruutta ja pannut erityisesti merkille, että puheenjohtajistosta
ei ole ketään näkynyt eikä tuntunut.
Olin valmiina lausumaan, liekö ketään, joka
ilkeäisi tulla kuuntelemaan tätä palautetta
ja näköalaa tänne asialle, että ollaanko
talossa vai onko tässä yleisesti, voisi sanoa,
harrastuksen puutetta. Mutta kun näen nyt ed. Arto Seppälän täällä paikalla,
niin voin todeta, että kyllä siellä vastuullistakin
väkeä on olemassa, mutta jos yhteen jää,
niin kovin nuukissa tämä asia on olemassa. Sen
pohjalta täytyy sanoa, että kiitoksia, ed. Seppälä,
että olette tullut seuraamaan, että palaute edes
osittain kanavoituu siitä, mitä eduskunnan paikalla
oleva näköala tästä asiasta
on olemassa.
Mutta erityinen ihmetys tähän asiaan nyt sitten
syntyy ja näkyy, että kun lääkärisiivellä on voimakas
etiikan antama tuki ja näköala ja itseni näköala
tähän asiaan olemassa se, että tätä kansan
etua, kansan parasta pitää ajatella, niin tämä nimismiessiipi,
millä edustajat on nytkin täällä paikalla,
valiokunnassa jne., on voimakkaasti lähtenyt ajamaan sitä näköalaa,
että tämä ainut oikea on vain tämä liikenne-
ja viestintävaliokunnan mietintö. Pidän
erikoisena ihmeenä sitä, että poliisikunta
näkee tämän asian sen näköisenä,
että kun lääkäri pakotetaan
kirjoittamaan, ilmoittamaan, jos epäilee tämän
kulkijan ajokykyä, niin sitten kaikki asiat ratkeavat kerralla kuntoon.
(Ed. Hemmilä: Ei epäile, vaan on huomannut!) Onhan
se minusta maailman ihmeellinen näköala, että jos
poliisi itse epäilee, että joku ei ole ajokelpoinen,
minkä takia siinä pitää olla tämä lääkäri
välissä syyllistämässä tätä asiaa
ja kirjoittamassa, miksei poliisi voi itse kutsua, kuulla ja määrätä jne.,
kun se on nykyisinkin kerran mahdollista. (Ed. Hemmilä:
Tieto on lääkärillä!) — Eihän
tämä ole kuulkaa, ed. Hemmilä ... Mehän
olemme keskustelleet koko ajan semmoisista asioista, mitkä melkein
sokeakin näkee, kuka kykenee ajamaan, kuka ei. — Miksi
tähän pitää sotkea lääkäri
mukaan, miksei voi tämä poliisikunta hoitaa tätä asiaa
yksin ja itsenäisesti niin kuin mahdollisuus on olemassa?
Tämän pohjan osalta entistä ihmeemmäksi
tulee, että tarvitaan liikenne- ja viestintänäköalaan
paneutunut valiokunta tähän väliin laatimaan
tämän näköinen mietintö ja
säädös ja pykälämääräys,
mihin eduskunta nyt näyttää ikään
kuin tarttuvan. Sen osalta ymmärrän erinomaisen
hyvin, kun ajokortin myöntäjä, poisottaja,
hoitaja, poliisi hoitaa tätä asiaa.
Itse olen kirjoittanut lukemattomia todistuksia kansalaisille,
että kansalainen on todettu autolla-ajokelpoiseksi ja ajaa
edelleenkin. Tämän osalta tämäkin
on sellaista näköalaa, että kyllä useimmiten
maalaispoliisi on tämän asian nähnyt
ja tietää, että kansalainen ajaa, mutta
pitää olla joku sivullinen siinä asiassa
kirjoittamassa, että on nähnyt, että ajaa
ja on kykenevä ajamaan. Tietysti täytyy sanoa,
että kaikille en ole uskaltanut kirjoittaa, mutta kun eräs
jo edesmennyt veteraani tuli kysymään, hyvin iäkäs,
kun poliisipäällikkö, nimismies, sanoi,
että tarvittaisiin joku todistus, että hän
on ajanut autoa, niin kerroin, että kyllä minä sen
voin kirjoittaa, ja kirjoitin sillä lailla, että olen
todennut, että tämä isäntä kulkee
viikoittain säännöllisesti, olen nähnyt
autoilevan ja kulkevan tässä pihassa ja todistan,
että hän on ajokelpoinen ja hänen kyydissään
mielelläni matkustan. Täytyy sanoa, että tämä todistus oli
niin vahva kuulemma, että sitä katsottiin vielä pitkään
sen jälkeenkin, koska todistin itse niin, että itse
mielelläni kyydissä matkustan.
Täällä on annettu vähän
semmoinen epäselvä kuva, että lääkäritkin
kirjoittaisivat näitä lääkärintodistuksia,
ajokelpoisuustodistuksia, muodollisesti, kyllä ymmärrän
niin, että eivät muuten kirjoita. On erinomaisen
tarkka näköala tässä lääkärin
etiikassa se, oman käsitykseni mukaan, että ei
kirjoita missään tapauksessa, ellei ole kyvykäs
ja käypänen tähän asiaan. Jos
tässä asiassa ja tässä näkökulmassa
tätä asiaa katsotaan, niin pidän ihmeenä,
minkä takia pitää tämä lääkäri sitten
syöttää tähän asiaan
sakon uhalla, huomautuksen uhalla, antamaan ilmoitus, jos epäilee
potilaan ja tietää potilaan olevan ajokelvoton.
Miksi pitää ilmoitus tulla sitä kautta,
jos samanaikaisesti epäilette, että lääkärit
antavat leväperäisesti näitä muita
todistuksia? Siihen ei ole mitään näyttöä,
siinä ei ole mitään perustetta, ja minusta eduskunnasta
esitettynä tämmöinen väite on edesvastuuton
näkemys olemassa. (Ed. Hemmilä: Entäs
turhat kuolemat liikenteessä?) — Ed. Hemmilä,
nämä turhat kuolemat, ne asiat ovat hoidettavissa
aivan muilla tekijöillä. (Ed. Hemmilä:
Lisää poliiseja!) Nyt tämä liikennekuolemien
määrä, turhat kuolemat: Ihmisiä kuolee
pilvin pimein kaikella lailla, vaikka heillä ei ole ikinä ollut
ajokorttia eivätkä he ole ajaneetkaan autoa. Tällä ei
ole mitään yhteyttä tämän
asian kanssa, ei minkään näköistä viitettä eikä näköalaa.
Kun ajatellaan vielä, mistä tämä mietintö on syntynyt,
hallituksen hyvästä esityksestä: Mielestäni
kun liikenne- ja viestintävaliokunta on tämän
näinkin laajaksi rakentanut ja tehnyt, olisi voinut ryhtyä selvittämään
sitä EU:n ajokorttidirektiiviä, missä määrätään
se, että jos kuorma-auton ajoon tarvitaan molemmat silmät,
toiseen ei käy lasisilmä ja tämä kortti
lasisilmäisiltä kuljettajilta pitää ottaa
pois ja sen takia muuttaa luokkaa. Tässä olisi
ollut paljon enemmän tehtävää,
ja asianmukaista tehtävää kuin tässä nyt tämmöisenä syntyneessä mietinnössä on
olemassakaan.
Herra puhemies! Voisin jatkaa tätä puhetta
aamuun esimerkkien kautta ja luoda semmoisen näköalan,
että tässä syntyy todellista muutoksen tarvetta,
mutta kun tämä salin enemmistö, se painostettu
enemmistö, tuntuu tiettävästi olevan
niin lukkiutunut tähän asiaan, että mitään
muutosta ei tule eikä synny, niin lopetan nyt poikkeuksellisesti
tämän jo näin lyhyeen.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ihan muutama huomio. Ensinnäkin
hallituksen toimesta olisi vielä mahdollisuus vetää tietysti tämä esitys
pois eduskunnasta. Se olisi järkevää. Ed.
Ylä-Mononen aivan hyvin viittasi siihen, että meillä on
hyvä presidentti, joka on tehnyt myös muita hyviä tekoja.
Hän voi jättää lain vahvistamatta.
(Ed. Akaan-Penttilä: Kannatetaan!) Mutta kaikkein järkevintä tietysti
tässä tilanteessa olisi se, että huomenna äänestettäisiin
kuitenkin sen hallituksen yksimielisen esityksen puolesta, joka kuitenkin
on parempi vaihtoehto kuin tämä liikenne- ja viestintävaliokunnan
mietintö.
Tähän lopuksi näistä turhista
kuolemista. Vuonna 2002 työikäisiä ihmisiä,
15—64-vuotiaita, menehtyi alkoholisyistä 1 215.
Viittaan vielä siihen, johonka kerran jo täällä on
eilen viitattu, että kun alkoholin hintaa nyt sitten laskettiin ja
aivan ennakoidusti myös hallitus ilmoittaa, että sen
seurauksena noin 600 vuosittain tapahtuvaa alkoholikuolemaa tulee
lisää, 3 000:sta 3 600:een,
niin kuinka paljon tällöin tämä sali keskusteli
näistä turhista kuolemista. Arvoisa puhemies,
erittäin vähän, sanokaamme näin,
erittäin vähän. Tämä luku
1 215 on siis työikäisten määrä ja
3 000 on kaikkien, alle 15- ja myös yli 64-vuotiaat
mukaan lukien.
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Oinoselle: Hän pohti,
voisiko tehdä listan ikään kuin sairauksista,
mitkä ovat sellaisia, jotka johtavat ajokyvyttömyyteen.
Se on mahdotonta. Ihminen voi äärimmäisen
vaikean sairauden kanssa, jos on hyvä ajokokemus ja rutiini,
selvitä liikenteessä paremmin kuin se, joka kärsii
yleisestä kutinasta. Tällaisen listan tekeminen
ei yksinkertaisesti ole mahdollista. Mikä tahansa sairaus
tai oire voi viedä ajokyvyn.
Tämä "muutoin kuin tilapäinen" on
erittäin vaikea asia. Aivohalvauspotilas, joka näyttää siltä,
että hän ei toivu sairaudestaan, saattaa muutaman
kuukauden kuluttua nykyhoitojen ja kuntoutusten jälkeen
olla varsin ajokykyinen. (Ed. Hemmilän välihuuto) — En
pidä näistä välihuudoista kaiken
aikaa.
Ed. Hemmilä viittasi rintakipuun, siihen ensimmäiseen
rintakipuun. Se ensimmäinen rintakipu saattaa olla oire
siitä, että muutaman päivän,
viikon tai viimeistään kuukauden kuluttua menee
liikenteessä henki itseltä ja joltakulta muulta,
mutta tällainen arviointi on käytännössä ikään
kuin yksi mahdottomuus.
Itse kävin viime kesänä autokoulun,
koska haluan ajaa vähintään C-luvalla
ja enintään 12-metristä kuljetusajoneuvoa
ja rekkaa tyhjänä ja linja-autoa tyhjänä jne.,
ja kävin ajokokeessa, että sain tämän
ajokortin henkilöajokortin lisäksi, ja se on kova
koe. Väitän, että henkilö, joka
ei aja riittävästi, ei selviä myöskään
henkilöauton ajokokeesta, eikä sillä tarvitse
olla sairauden kanssa mitään tekemistä.
Arto Seppälä /sd:
Arvoisa puhemies! Haluaisin tuoda esille Etelä-Savosta
erään todellisen tapauksen, joka tänä päivänä minulle
soitettiin ja ilmoitettiin sieltä: Poika, aikamiespoika,
kertoi, että hänen isälleen, joka oli
90 v, annettiin vielä oikeus ajaa autoa viisi vuotta. Lääkäri
antoi tämän luvan tähän, vaikka
hän käyttää joka päivä kolmiolääkkeitä.
Tämä henkilö, aikamiespoika, ihmetteli,
että lääkäri edelleen tosiaan
antoi hänen isälleen luvan jatkaa ajolupaa viisi
vuotta, koska hän kertoi lisäksi, että hänen
isänsä ajaessaan oikoo autolla kaikki kadunkulmat
ja auton sivut ovat muusina tämän tästä aina.
Se liittyy nimenomaan tähän ajolupaan, mistä ed.
Seppo Lahtela puhui, että lääkärit
eivät kirjoita näitä. Näin todellisuudessa
tapahtuu: tuttu lääkäri, joka ei voi
katkaista ajolupaa. Aikamiespoika yritti ilmoittaa poliisin kautta,
että voisi pysäyttää tämän
koko homman niin, että isä ei ajaisi enää. Mutta
poliisi sanoi, että eivät he voi mitään,
kun lääkäri kirjoittaa tämän
luvan, eivät he voi lupaa katkaista. Näin todella
tässä tapahtui, että siinä mielessä kyllä on
ihan totta, että tässä on ongelmia tosi
paljon. Siksi tähän pitäisi tarttua myöskin
lääkärien.
Minusta valiokunnan kanta on oikea, ja tähän suuntaan
näin pitää myöskin jatkaa.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Ajattelin ihan loppuun sanoa kaksi lausetta,
mutta ed. Seppälän esimerkistä kyllä sanoisin,
että se ei sovi ollenkaan tähän asiaan.
Siinä on aivan muista jutuista kysymys. Jos omaiset tietävät
näin räikeät virheet, niin on merkillistä, että he
antavat iäkkään ihmisen ajaa. Auton avaimet
voivat omaiset ottaa pois ja laittaa auton lukkoon. (Ed. A. Seppälä:
Se on perintö pois!) Se on hyvin selvä. Sillä ei
ole lääketieteen kanssa mitään
tekemistä. Kolmiolääkkeiden yhdistäminen siihen
riippuu ihan, koska ajaa autoa ja koska niitä lääkkeitä ottaa,
kumpaa tekee ensimmäiseksi päivän aikana.
Toivon, että tämmöisiä esimerkkejä ei
tässä yhteydessä käytettäisi.
Haluaisin vain tähän loppuun, arvoisa puhemies,
sanoa tähän koko keskusteluun: Kiitän eduskuntaa
puolestani tästä keskustelusta. Tämä on
varmasti antanut hyviä asioita eteenpäinvietäväksi.
Toivon, että huomenna äänestetään
ja hyväksytään minun ehdotukseni
luonnollisesti, mutta pääosassa tässä ei
ole ollut mikään ammattikunta, vaan potilaiden
ja asiakkaiden etu, ja sitä salassapitovelvollisuutta,
jota ammattikunta, joka heidän kanssaan on tekemisissä sairauksia hoitaen,
yrittää pitää mahdollisimman
korkealla tasolla, ei saa ruveta murentamaan. Näyttää minun
mielestäni, että tämä liikennevaliokunnan ottama
kanta nyt on sitä murentamassa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Aluksi haluan kiittää ed.
Akaan-Penttilää aktiivisuudesta tämän
asian suhteen, en sen takia, että hän on lääkäri,
vaan sen takia, että hän on kansanedustaja, kansanedustajan
aktiivisuudesta.
Se, mitä ed. Seppälä totesi: Todella
tuollainen yksittäistapaus vaatii varmasti lääkärin
suhteen työnohjausta, jos näin todella olisi,
ja sen takia ei tarvitse tällaista lakia ja pykälää muotoilla,
joka aiheuttaa paljon muita ongelmia. Muutenkin, kun täällä on
perusteltu suunnilleen niin, että olenpa kuullut kerran
Lapissa olevan erään henkilön, joka kirjoittelee
lääkärintodistuksia, niin se on aika
kestämätön peruste tällaiseen
parlamentaariseen lainsäädäntöön.
Lopuksi erittäin tärkeä näkökulma,
haluan vielä toistaa, on se, mikä syntyy potilaille,
jotka ovat menossa lääkäriin: Tavallisia
ihmisiä, jotka tietävät, että heillä on
joku vaiva, ja sitten he miettivät etukäteen,
aiheuttaako se ajoluvan epäämisen ja tämän
ilmoituksen, josta he sitten, jos tämä toteutetaan,
tulevat tietämään, että se on ikään
kuin pakollinen lääkärille. Tämä tulee
aiheuttamaan terveydenhoidollisia ongelmia ja ongelmia lääkäri—potilas-suhteeseen.
Yleiskeskustelu päättyy.