3) Hallituksen esitys sotilasvammalain 6 §:n muuttamisesta
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä on siis hallituksen
esitys 132 koskien lakia sotavammalain 6 §:n muuttamisesta.
Viittaan oikeastaan edellisen asian keskusteluun. Kohderyhmähän
on osittain sama, jolloin arvostukset ja ajattelutavat taitavat
olla eduskunnassa aika samanlaiset, muuhun lopputulokseenhan ei
voi tulla, koska tämä kohderyhmä on iäkäs,
kokenut, hyvin kunnianarvoisan työn tehnyt meidän
itsenäisyytemme eteen. Keski-ikä sotilasvammalain
6 §:n mukaisilla sotainvalideilla on 84 vuotta, ja heistä jäljellä olevista,
elossa olevista, on vähän erilaisia lukuja riippuen
siitä, mitä vuotta tarkastellaan. Vuoden 2004
toteutuma on 16 276, arvio tälle vuodelle on 14 400
ja ensi vuodelle 12 600. Omassa ponsiehdotuksessani on
vähän toisenlainen luku 16 000, joka
tarkoittaa vuoden 2004 toteutumaa. Siis näin pientä ryhmää,
näin iäkästä ryhmää,
näin ansioitunutta ryhmää ja kunnioitettua
ryhmää hallitus tulee 5 prosenttiyksiköllä vastaan
ja puhuu edelleen vanhan käytännön mukaisesti
"työkyvyttömyysasteesta" ja "haitta-asteesta".
Täysin ihmeellisiä termejä! Ei niitä nykyään
enää lainsäädännön
pitäisi tuntea yli 85-vuotiaista, että silloin
joku on työkyvytön tai ei. Meidän lainsäädäntömme
lähtee aivan toisenlaisista ikäryhmistä.
Vanhoissa urissa mennään.
Hyvä on, että saadaan 5 prosenttiyksikköä pois,
jolloin siis 30 prosentin tasosta hallitus ehdottaa 25 prosentin
tasoon ensi vuoden alusta, jolloin laitoshoitoon pääsy
tietenkin vähän helpottuisi, ja kun se jaksotetaan
vähän eri lailla, niin sillä tietenkin
voidaan tukea sotainvalidien toimintakykyä paremmin. Mahdollisesti
se aiheuttaa sen, että he voisivat myös omassa
kodissaan olla pitempiä aikoja.
Tämä on ihan ihmeellinen tapa ratkaista näitä asioita.
Kyllä suomalaisessa kulttuurissa on perin juurin jotain
vialla, kun on kyse näin erityisryhmästä,
jonka kunniaksi juhlapuheita pidetään ja vaikka
mitä tehdään Suomessa kaikissa tilaisuuksissa
ja kannetaan kunniamerkkejä ja vastaavaa, eikä kukaan
meidän ministereistämme pysty ratkaisemaan näin
pienen kohderyhmän ongelmaa kertaheitolla. Aivan samanlainen
ongelma oli partisaanien uhrien kohtalo muutamia vuosia sitten.
Kaikki olivat täällä samaa mieltä ja joka
paikassa, ja kukaan ei ottanut sitä ratkaisevaa askelta
eli hallituksessa hoitanut, että tämä olisi
tullut hallituksen esitykseksi. Tämä on niin pieni
asia nykyaikaisessa tilanteessa, jossa rahaa on yllättävälläkin
tavalla tullut valtion arkkuun useista eri lähtökohdista.
Jos olisi ollut halua, niin tämä olisi kertaheitolla
voitu ratkaista.
Nyt olisi kiva kuulla tässä asiassa edes hallitusryhmän
kansanedustajien mielipiteitä, miksi tätä ei
jatkumona ehdoteta nyt poistettavaksi. Tämähän
on veteraanipaketin yksi osa, ja sillä perusteella se nyt
on budjettilakina tänne tuotu, mutta sitä olisi
aivan hyvin voitu muuttaa.
Näissä kaikissa asioissa olen aivan ihmeissäni,
kun ajattelen kaikkea, mitä olen esimerkiksi vammaispolitiikassa
30 vuoden aikana nähnyt. Kaikki se, mikä koskee
vaikeavammaisia, on tosi tiukkaa tässä talossa
aina niiden varsinaisten ratkaisujen kanssa ja yleensä siltä taholta,
jolle näiden ihmisten arkipäivä taitaa
olla aika tuntematon, näille virkamiehille ja hallituksen
päättäville elimille, jotka näistä päättävät.
He ovat liian paljon kiinni menneissä ohjesäännöissä ja
kaikessa vanhassa. Ei pystytä edes näissä miniatyyriasioissa
muotoutumaan uusiksi, niin kuin pitäisi. Tässä hyvin
herkästi käy niin, että prosentteja on
vielä jäljellä, ja varmaan väitetään,
että on sotainvalidejakin jäljellä, vaikkei
niitä ole enää ketään
jäljellä. Ainakin Etelä-Suomessa on minulle väitetty
vieläkin olevan sotainvalideja liian monta, joiden kotiolot
yksinkertaisesti ovat niin puutteelliset monin tavoin, että siellä on
vaikea liikkua pyörätuolilla ja on monenlaista
muutakin ongelmaa. Kun tällä nyt voitaisiin kertaheitolla kompensoida
kaikkea ilman mitään prosentteja kaikille yli
80-vuotiaille, joille muuten eri lainsäädännön
puitteissa tulee tämmöinen yleistilan tarkastelu
ja lähes subjektiivinen oikeus ainakin saada toimintakykytarkastelu
aikaan, niin tässä tuijotetaan prosentteihin.
Tosi vanhanaikaista!
Sen takia, arvon puhemies, olen tehnyt vastalause-ehdotukseen
lausuman, jonka tulen myöhemmin esittämään,
jonka tarkoitus on, että tämä pieni asia
otettaisiin niin tosissaan, että seuraavan vuoden, kahden,
kolmen aikana poistettaisiin nämä prosenttirajoitukset
kokonaan.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä 132 on kysymys
todella sotilasvammalain yhden kohdan muutoksesta, joka kohdentuu
sotainvalideihin, jossa on kysymys pienestä ryhmästä.
Edellä, kun käsittelimme kansaneläkelakia,
perusteluna, miksi se summa oli 5 euroa, tuotiin muun muassa, että on
kysymys suuresta ryhmästä ja sen vuoksi ei pystytty
antamaan enempää. Nyt tämä,
mitä ed. Akaan-Penttilä jo perusteli, on täysin
oikeutettua. Tuntuu todella ihmeelliseltä, että tähän
ei voitaisi mennä, että nämä prosentit
poistettaisiin. Olen aivan samaa mieltä siitä,
mitä vastalauseessa on, ja tätä keskustelua
kävimme jo valiokunnissa, ja olin myös siellä sitä mieltä.
Tulen jatkossa kannattamaan, kun se esitys tulee.
Erityisesti todella nämä perustelut, mitä ed. Akaan-Penttiläkin
toi, että tässä käytetään
jopa käsitettä "työkyvyttömyysaste"
jne., osoittavat jotenkin sitä, että tämä esitys
voisi olla tehty jotenkin puolihuolimattomastikin eikä tässä asiassa
ole riittävästi annettu sitä arvokkuutta,
mitä näille sotainvalideille ja paljon tämän
maan eteen tehneille todella tulisi antaa. Nämä prosentit
tulisi poistaa ja kaikkien veteraanien tulisi todella päästä hyvään
kuntoutukseen, niin laitoskuntoutukseen kuin avopalveluihin.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Itse toimin ja olen toiminut yli 20 vuotta
ja edelleen toimin Kymi-Karhulan sotainvalidien luottolääkärinä ja
totean sen, että monet sotainvalidit käyvät
edelleen jatkosotaansa, nyt vain siitä 5 prosentin haitta-asteen
nostamisesta tai 10 prosentin nostamisesta, ja Valtiokonttori sitten
lähettää sen bumerangina takaisin, että ei
nosteta. Vaikka vaiva on nuortunut iän karttuessa, ne vaivat,
jotka silloin aikoinaan 44 jäivät jopa merkitsemättä sotilaspassiin,
koska nuorilla miehillä oli kiire siviiliin, pois armeijasta
kotiin jne., ovat myöhemmin tulleet luonnollisesti suhteellisesti
paljon enemmän haittaaviksi. Mutta sota jatkuu ja Valtiokonttori
erittäin nihkeästi myöntää haitta-asteen
korotusta.
Noissa papereissa muuten, arvoisa puhemies, ei puhuta "työkyvyttömyysasteesta"
vaan siellä puhutaan "haitta-asteesta," näissä Valtiokonttorin
päätöksissä. Joka tapauksessa
haitta-aste on kuitenkin kynnys hoitoihin, ja se, että niitä ollaan
hiukan alentamassa, on jälleen kerran oikean suuntaista.
Mutta täysin olen samaa mieltä kuin ed. Akaan-Penttilä,
että haitta-asteet pitäisi poistaa kokonaisuudessaan
ja lähteä siitä, että sotainvalidilla,
on hänellä sitten 10 prosentin haitta-aste tai
enemmän, pitäisi olla oikeus terveydentilansa
vaatimaan kuntoutukseen.
On myöskin selvää se, että kun
nyt budjetissa, joka on talossa käsittelyssä,
nimenomaan sotainvalidien kuntoutusmäärärahaa
oleellisella tavalla pienennetään, niin se ei
myöskään voi olla viisasta eikä oikeudenmukaista,
kun otetaan huomioon koko ikäluokka. Me voimme laajentaa
silloin kuntoutuksen kohteita, jos ei asianomainen sotainvalidi
enää pysty osallistumaan esimerkiksi laitoskuntoutukseen
huonon yleistilan vuoksi. Siten ikäluokan pienentyessä ei
pitäisi pienentää kuntoutusmäärärahaa
vaan laajentaa sitä. Silloin juuri nämä 10—15
prosentin ja 20 prosentin haitta-asteen ihmiset tulisivat siihen
mukaan.
Arvoisa puhemies! Tämän halusin tässä vain vielä edestä todeta.
Eero Akaan-Penttilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti ed. Tiusaselle. Näistä haitta-asteista
minulla on ollut myöskin sama käsitys, mutta hallituksen
esityksessä lukee: "- - sotilasvammalain mukainen
työkyvyttömyysaste on 25 prosenttia - -."
Sen takia myös otin sen täällä esille,
koska se on ihan ihmeellinen termi.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Haluaisin vain todeta sen, että ed. Akaan-Penttilä varmasti
viittaa ihan oikein lakitekstiin ja hallituksen esitykseen mutta
itse näissä päätöksissä ja
myös kaikissa E-lausunnoissa, mitä varmasti myös
ed. Akaan-Penttilä on laatinut, yleensä käytetään
haitta-aste-käsitettä. Itse tulen tukemaan ed.
Akaan-Penttilän esitystä sitten, kun siitä äänestetään.
Jukka Vihriälä /kesk:
Herra puhemies! Tämä hallituksen lakiesitys
sotilasvammalain muuttamisesta pohjautuu nimenomaan siihen päätökseen,
minkä hallitus teki viime vuoden aikana niin sanotusta
veteraanipolitiikan linjauksesta vuosille 2004—2007, jolloin
21 miljoonaa euroa osoitettiin veteraaneille lisärahoitusta. Olen
aivan samaa mieltä siitä, vaikka en itse ole lääkärikään,
että voi todeta, että jo tänä vuonna 2005
tämmöiset haitta-asteet eivät enää ole
tästä päivästä. Mutta
tämä pitää ymmärtää,
ed. Akaan-Penttilä, että tämä liittyy
siihen kokonaispakettiin. Tätä asiaa on käsitelty
myöskin rintamaveteraaniasiain neuvottelukunnassa, ja tiedän
sen, että sotainvalidit nimenomaan ovat olleet sitä mieltä,
että näin pitäisi menetellä,
että nämä prosentit poistettaisiin. Ei
niitä enää tänä päivänä siellä tarvita,
mutta tämä pohjautuu tähän linjaan.
Toivon, että tällä tiellä voitaisiin
jatkaa, että ne nopeasti poistuisivat. Mutta ihmettelen
sitä, että tähän ed. Akaan-Penttilän
vastalauselausumaan, joka on ihan sinänsä perusteltu,
eivät ole muut opposition edustajat yhtyneet. Eivätkö he ole
olleet silloin paikalla, kun tämä on kirjoitettu,
vai minkä takia eivät ole yhtyneet tähän
lausumaehdotukseen? (Ed. Akaan-Penttilä: Kyllä he yhtyivät!) — Aha,
selvä. Halusin varmentaa sen.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Sotainvalidien ja sotaveteraanien tilannetta
minä olen ihmetellyt täällä ennenkin.
Jokainen meistä tietää, että kaikki
sotaveteraanit ja sotainvalidit ovat iäkkäitä ja
viimeinen iltahuuto lähestyy. Lisäksi sotainvalideilla
on iän tuomia toimintakyvyn rajoituksia, ja sen lisäksi
heillä on vielä jokin vamma. Kun sitten iän
tuoma toimintakyvyn menetys ja heikkeneminen ja tämä vamma
yhdistyvät, niin monesti se on enemmän kuin osiensa
summa. Eli voi sanoa, että todella on hyvin paljon avun
tarvetta. Olisin itsekin sitä mieltä, että tämä haitta-asteprosentti
poistettaisiin kokonaan.
Kaiken kaikkiaan sotainvalideja koskevista lakiasioista sanoisin,
että on aika erikoista, että meille tuodaan sellaista
yhtä lakia kerralla ja palaa kerralla. Heitä on
kuitenkin enää niin vähän, että mielestäni
heidät voisi hoitaa kaikki kunnolla eikä niin,
että pala kerralla — välillä tuodaan lakia
partisaaniuhrien kuntoutuksesta ja välillä jo sitten
karjankuljetukseen osallistuneiden kuntoutuksesta. Kun heitä kuitenkin
on loppuviimeksi niin vähän, heidät voisi
hoitaa yhdellä lailla kaikki kuntoon.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Ei ole kuin korkeintaan puoli tuntia
siitä, kun eräs sotainvalidi, sotaveteraani, Lahdesta
soitti ja ilmoitti, että siinä kaupungissa ei
pääse kuntoutukseen kuin hyvä jos kerran
kolmessa vuodessa. Kyllä nämä määräajat
ja prosentit aina johtavat siihen, että jotkut jäävät
ulkopuolelle. Ihmettelen kyllä ed. Vihriälän
puheenvuoroa, kun hän viittaa siihen, että järjestöt
ovat tiettyä mieltä, hän kunnioittaa
näitä järjestöjä. No,
meidän pitäisi silloin myöskin toimia
niitten tahdon mukaisesti.
Otan kuitenkin esille yhden toisen epäkohdan, joka
tähän liittyy. Se koskee sotainvalidien puolisoita.
Siinä on esimerkiksi rajana vuosi 1975. Jos puoliso on
jäänyt leskeksi ennen vuotta 1975, hän
ei pääse lainkaan kuntoutukseen, vaikka on hoitanut
sotainvalidipuolisoaan, jonka haitta-aste on ollut verraten korkea,
kun taas vuoden 1975 jälkeen leskeksi jäänyt
puoliso saa kuntoutusta. No, eihän tämä voi
olla oikein. Nyt me kaikki tiedämme, että tällainen
epäkohta on ja se voitaisiin muuttaa asetuksella. Toivon
todella, että hallituspuolueitten edustajat painostaisivat omaa
ministeriä niin, että tämäkin
epäkohta poistettaisiin.
Jukka Vihriälä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ed. Kallikselle voin todeta sen, että on,
totta, näitä väliinputoajia ja tämä pitäisi voida
korjata.
Mutta siihen, kun toin esille, että järjestöt
ovat olleet sitä mieltä, ja olen itsekin mukana
rintamaveteraaniasiain neuvottelukunnassa. Tässä löytyi
ratkaisu. Viime vuonna järjestöt olivat kiitollisia — nimenomaan
rintamaveteraaniasiain neuvottelukuntakin oli erittäin
kiitollinen — siitä, että saatiin se
21 miljoonaa euroa lisäystä tähän veteraanipakettiin
ja voitiin pitkäjännitteisesti sopia tästä.
En minä pidä ollenkaan mahdottomana, jos asiaa
viedään eteenpäin ja voidaan jalostaa,
että pystyttäisiin pääsemään
siihen, että voitaisiin poistaa nämä prosentit.
Mutta se on tietenkin rahakysymys tämäkin. Rahat
siihen täytyy löytyä.
Bjarne Kallis /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Taisi kyllä olla toinen edustaja,
ei ollut ed. Vihriälä, keskustaryhmästä, ottamassa
vastaan lähetystöjen vastaanottotiloissa (Eduskunnasta:
Ed. Lintilä!) — se oli ed. Lintilä — veteraanit,
invalidit ja sotaveteraanit. He joutuvat vaivautumaan, tulemaan
eduskuntaan pyytämään, että me
varaisimme ensi vuoden budjettiin edes niin paljon rahaa kuin tämän
vuoden budjetissa on, siis joutuvat tulemaan eduskuntaan pyytämään,
että tämä nuorempi polvi antaisi heille,
mitä heille on luvattu. Eli eivät voi olla ihan
kaikki järjestöt niin tyytyväisiä kuin mitä ed.
Vihriälä antoi ymmärtää.
Jukka Vihriälä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Haluan sen tarkentaa, että puhun nimenomaan
viime vuodesta, siitä kun tämä päätös
tehtiin (Ed. Kallis: Puhukaa vaikka viime sodasta!) — niin,
mutta nyt puhun viime vuodesta — en siitä, jos
tänä vuonna ovat veteraanijärjestöt
käyneet ja ovat olleet tyytymättömiä.
Varmasti tämä pitää paikkansa,
mitä ed. Kallis äsken sanoi.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Minäkin pitäytyisin tässä päivässä ja
tulevaisuudessa, koska näillä henkilöillä,
joista on kyse, on ihan tarpeeksi jo historiaa varmasti kivuissaan.
Koska meillä on edustuksellinen demokratia, joka toimii
kuitenkin hyvin nopeasti, mielestäni tähän kyseessä olevaan
hallituksen esitykseen pitäisi nopeasti tehdä remontti.
Olen varsin hyvin perillä tästä,
valitettavasti, että kotikaupunkini ei pysty tarjoamaan
kuntoutusta, ihan niin kuin ed. Kallis sanoi. Tällaista vastaavaa
olen myös kuullut ja olen sitä mieltä, niin
kuin täällä aiemmin jo todettiin, että sotaveteraaneilla
ja sotainvalideilla keski-ikä on jo sen verran korkea,
että mielestäni on turha saivarrella näissä asioissa,
pitäisi katsoa kokonaisuutta ja hoitaa sotiemme veteraanien
ja invalidien asiat kerralla kuntoon. Yksi vaihtoehto, kun tämä hallituksen
esitys tarkoittaa, että on tarkoitus tukea sotainvalidien
kotona asumista, olisi myös palveluseteli, jolla voisi
hankkia erilaisia palveluja. Se olisi tavallaan kuntoutusta kotona
selviämiseen.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Täällä ed. Vihriälä vähän
ihmetteli, miksi täällä ei ole muitten
oppositiopuolueitten edustajien nimiä mukana. Tämä on
todella tekninen ongelma. Kyllä me kaikki kannatimme sitä siellä valiokunnassa,
kun tätä keskustelua kävimme. Vähän
itsekin olemme nyt tässä hämmennyksissä,
mutta ei tässä ole mitään menetetty.
Se on paperista pois, mutta kun tästä äänestetään,
niin olemme täysin rinnoin siinä mukana.
Se, mikä tässä todella on myös,
on se, että kun ajattelen tätä summaa,
mitä tänä vuonna on veteraaneille ja
invalideille rahaa, ja kun se todellakin on pienentynyt nyt tulevasta
budjetista, niin se tuntuu vähän ihmeelliseltä.
Kun kuitenkin heidän määränsä vähenee
ja kun heidän vammansa ovat jo nyt vaikeita ja sitten ne
vaikeutuvat ja ikä tuo uusia ja uusia, emmekö me
voisi antaa todella laadukasta elämää heille
tästä eteenpäin? He ovat ansainneet sen,
ja sen vuoksi tähän pitäisi nyt todella
arvokkuudella suhtautua, niin että tämä voitaisiin
tuoda jo vaikka ensi vuoden alusta selkeästi uudelleen
esille täällä eduskunnassa.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Arvostamani kansanedustaja Jukka Vihriälä kyllä sanoi
minun mielestäni aika huolimattomasti, että pitäisi
löytyä rahaa. Meillä löytyy budjettikirjassa
143 miljoonaa Ison-Britannian EU-jäsenmaksupalautukseen.
Olkoon pakko, ed. Kallis, meillä on sellaisia neuvottelijoita
ollut kuin on ollut sitten.
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni sana "työkyvyttömyys"
keski-iältään 83- tai 84-vuotiaitten
veteraanien kohdalla on loukkaus. Me kaikki tiedämme sen,
että jos on sen ikäinen, ei työkykyä ole
enää jäljellä. Minun mielestäni
valiokunnan olisi kyllä tullut muuttaa tämä sana, olkoon
sitten se "haitta-aste", mitä yleisesti käytetään.
Tämä on todella loukkaus heitä kohtaan.
Ja minä kyllä olen sitä mieltä,
että itsenäisyyden hankkineille veteraaneille
ja erityisesti sotainvalideille löytyy varmasti sen verran
rahaa, että on turha vedota siihen, ettei rahaa ole. Nyt
on kyse halusta.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tuossa äskeisessä puheessani
sanoin virheellisesti, kun puhuin partisaani-iskujen uhreista. Puhuin
kuntoutuksesta, mutta hehän saivat silloin kertakorvauksen.
Sitä tarkoitin, mutta asia ei sinänsä muutu
eikä merkitys muutu siinä, mitä halusin
siitä sanoa.
Kun täällä nyt on näinkin
paljon tällaisia henkilöitä, ja hyvin
monesta eri puolueesta, jotka olisivat sen kannalla, että voisimme
tämän haitta-asteen poistaa, niin eiköhän
pistetä voimat yhteen ja tehdä sille asialle jotain!
Tuossa veteraanipaketissa, joka on erinomaisen hyvä asia — itse
olen rintamaveteraaniasiain neuvottelukunnan jäsen ja olen
iloinen siitä, että tällainen veteraanipaketti
tehtiin — ainut ongelma on se, että ensi vuodelta
sieltä ollaan taas sitten ottamassa pois, ja on mielestäni
kyllä arvioitava uudelleen, josko se sinne lisättäisiin
takaisin, mikä ollaan ottamassa pois.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Sotiemme invalidien hyväksi tulee
tehdä kaikki voitava. Yhdyn niihin ajatuksiin, että kyllä tämä asia
olisi pitänyt voida valiokuntakäsittelyssä hoitaa.
Kun on 85-vuotiaista kyse ja sitä iäkkäämmistä,
niin on turha puhua työkyvyttömyysaste-sanan kautta.
Kyllä pitäisi olla nyt jo tässä vaiheessa,
kun on kysymys näin kunniakansalaisista vielä,
varaa hoitaa asiat kuntoon. Minä toivon, että hallitus
asetuksella tämän ilmiselvän virkamieslapsuksen
pyrkii ensi tilassa korjaamaan.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tiedoksi muutama asia ed. Vistbackalle ja ed.
Oinoselle, jotka kysyitte valiokuntakäsittelystä.
Siellä meidän toimestamme yritettiin saada sekä tähän
ajalliseen asiaan muutosta, jotta tämä voitaisiin
poistaa — se ei kohdannut minkäänlaista
myötätuntoa — että myöskin
tähän työkyvyttömyys-käsitteeseen.
Valiokunnan enemmistö, hallituspuolueet, halusi pitää nämä kaikki
siellä. Tästä johtuu meidän
lausumamme, että tässä nyt olisi hallituksella
aikaa vähitellen hengittää tämän
asian kanssa ja ehkä viimeistään sitten
tulevissa hallitusneuvotteluissa tämä pieni hippu
hoitaa eteenpäin, kun se näkyy olevan näin vaikeata.
Varsinaisesti pyysin puheenvuoroni sen takia, että tästä hoiva-arviosta
olisin uudelleen sanonut. Sehän on hallituksen esitys,
joka koskee kaikkia 80-vuotiaita suomalaisia ja jossa viikon sisällä heille
tulee subjektiivinen oikeus hoitoarvioon. Ei tässä kyllä oikea
käsi nyt tiedä oikein, mitä vasen tekee.
Sotainvalidit ovat aivan toisen elämän kokeneet,
ovat vanhempia, ja heidän kohdallaan edellytetään
arvioiden lisäksi vielä prosentteja. He ovat huonommassa
tilanteessa kuin 80 vuotta täyttäneet suomalaiset
yleensä, ja itse asiassa tämäkin ikä on
liian korkea, sillä 70 prosenttia suomalaisista miehistä menehtyy, kuolee
johonkin sairauteen, ennen 80 vuoden ikää. Pitäisi
varmaan tämä hoiva-arvio tehdä 75-vuotiaille
ihmisille.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! En voi olla tukematta tätä käsitystä tästä sanasta — niin
inhimillinen lapsus kuin se saattaakin olla ja ehkä lakiteknisesti
hyvin hyvää tarkoittava — "työkyvyttömyysasteraja";
kyllä se mielestäni tulisi pikimmiten pystyä korjaamaan
aikaisempien puheenvuorojen mukaisesti.
Lisäksi ihmettelen, että hallituksella ei
ole luovuutta enempää niin sotainvalidien kuin
vaikeavammaisten ja muittenkin ikäihmisten kuntoutuksen
järjestämisessä, jossa pitäisi
olla myös jo uusia, avoimempia tuulia eikä aina
kuvitella, että nämä ikäihmiset
jaksavat ja pystyvät lähtemään
laitoskuntoutukseen kuntoutumaan.
Raimo Vistbacka /ps:
Herra puhemies! Muistelen noin vuosi sitten käytyä keskustelua osittain
samasta asiasta. Silloin ex-ministeri Mönkäre
ja keskustapuolueen valiokuntavastaava Rehula totesivat, että valitettavasti
se pykälä ei silloin ollut auki. Nyt se pykälä olisi
ollut auki ja mitään ei tehdä. Silloin
ex-ministeri Mönkäre ja, kuten äsken
totesin, ed. Rehula totesivat tässä salissa, että kunhan
se pykälä olisi ollut auki, niin olisi muutettu
siltä osin, että tällaista sanaa ei enää käytettäisi.
Ex-ministeri Mönkäre totesi vielä, että hänkin
on sitä mieltä, että tämä on
kohtuutonta. Sen takia, arvoisa puhemies, ihmettelen sitä,
että nyt kun pykälä oli auki, sitä korjausta
ei kuitenkaan valiokunnan toimesta tehty.
Yleiskeskustelu päättyy.