4) Hallituksen esitys laiksi kansanterveyslain muuttamisesta
Riikka Moilanen-Savolainen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ilta on jo pitkällä,
mutta nyt meillä on käsittelyssä erittäin
mielenkiintoinen ja tärkeä, laaja-alainen kansanterveyslaki
ja sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietintö. Valiokuntakäsittelyssä tuli
hyvin selkeästi esille, että lain hengen toteutumisessa
on vielä käytännössä paljon
kehitettävää. Vaativimpia haasteita ovat
käytännön toteutus, alueellinen kattavuus,
sektorirajat ylittävä yhteistyö ja seuranta.
Mielestäni nyt käsittelyssä oleva
laki vastaa tämän päivän tarpeita
edeltäjäänsä konkreettisemmin
ja selkeämmin. Kansanterveyslaki on valmisteltu 1960—1970-lukujen
taitteessa, minkä jälkeen terveyden edistämisessä on
tapahtunut huomattavaa kehitystä. Laki on osittain vanhentunut,
minkä takia se kaipaa täsmentämistä ja pääosin
termistön uudistamista. Lain painopiste on selkeästi
terveyden edistämisessä. Tämä tarkoittaa
väestön terveyden ylläpitämistä,
vaaratekijöiden vähentämistä ja
sairauksien ehkäisemistä. Sairauksien ja tapaturmien
vähentäminen kuuluu myös oleellisesti
terveyden edistämiseen.
Ennalta ehkäisevässä työssä Suomen
kiistaton menestystarina on äitiys- ja lastenneuvolatoiminta.
Esimerkiksi rokotusohjelmat, systemaattinen seuranta- ja neuvontatyö ovat
aikaansaaneet poikkeuksellisen hyviä tuloksia. Pitkän
aikavälin työn kautta vakavat terveysriskin aiheuttajat
on nujerrettu laadullisesti ja alueellisesti kattavalla neuvolatyöllä.
Kun aika muuttuu ja erityisesti ihmisten elintavat muuttuvat,
terveyden edistäminenkin on uusien haasteiden edessä.
Mielenterveysongelmat, ylipainoisuus, aikuisiän diabetes
vaativat nyt erityistä huomiota ja toimenpiteitä.
Nyt käsittelyssä oleva laki terävöittää myös
Kansanterveyslaitoksen roolia nimenomaan seurantaa ja valvontaa
ylläpitävänä toimijana. Tätä voi
pitää hyvin tervetulleena kirjauksena.
Minua hieman ärsyttää, että yhteiskuntamme eri
tasoilla asioihin keskitytään pääosin
ongelmakeskeisesti. Kun joka puolella tuskaillaan rajusti kasvavien
sairaanhoitokulujen kanssa, eikö tulevaisuudessa uhkaavaa
aikapommia voisi hiljentää? Tutkimuksien mukaan
vajaat kaksi kolmannesta voisi välttää sairauksia,
jos he pudottaisivat painoa kohtuullisesti ja liikkuisivat säännöllisesti.
Järkevästi toimien nyt kannattaisi kannustaa esimerkiksi
lapsia liikkumaan hinnalla millä hyvänsä,
jotta ylipainosta johtuvia tulevaisuuden terveysriskejä voitaisiin
vähentää. Uskon, että seurauksilla
olisi myönteisiä kansanterveydellisiä ja
kansantaloudellisia vaikutuksia.
Arvoisa puhemies! Valiokunnan käsittelyssä nousi
selkeästi esille kansanterveyslain laaja-alaisuus. Lain
tavoitteisiin päästään parhaiten
tiiviillä yhteistyöllä, jossa tulee olla
mukana eri hallintokunnat, järjestöt, yritykset
ja erityisesti kansalaiset itse. Erityisen tärkeää on
muistaa, että terveysnäkökulma on vain
osa kansanterveyslakia. Lain perusteluissa viitataan ansiokkaasti
tapaturmien ehkäisyyn, mikä avaa aihealueeseen
terveyden edistäjien lisäksi huomattavasti laajemman
toimijajoukon.
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan käsittelyssä ei luonnollisestikaan
puututtu lain turvallisuusnäkökulmaan. Minua kuitenkin
viehättää ajatus siitä, että kansanterveyslaki
opittaisiin ymmärtämään nykyistä enemmän
osana sisäistä turvallisuutta ja nimenomaan arjen
turvallisuutta edistävänä lakina. Lain
perusteluissa viitataan valtioneuvoston sisäisen turvallisuuden
periaatepäätökseen. Valtioneuvoston linjauksen
mukaan sisäinen turvallisuus edellyttää sosiaalista
turvallisuutta. Yhdeksi tavoitteeksi on nostettu ennalta ehkäisevän
työn tehostaminen muun muassa rikosten ja häiriöiden
osalta. Näiltä osin kansanterveyslaki ja sisäinen
turvallisuus voidaan yhdistää laajan ennalta ehkäisevän
työn käsitteen alle.
Arvoisa puhemies! Kansanterveyslain toteuttaminen ei vaadi merkittäviä voimavaroja.
Usein riittää, että päätöksiä tehdään
ja käytäntöjä muutetaan, ja
mielestäni vain mielikuvitus on rajana.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tänään keskustelemme
tässä yhteydessä kansanterveyslain muuttamisesta.
Mitä siinä nyt on sitten erityisesti muutettu,
niin ainakin se, että terveyden edistäminen on
tullut vahvemmaksi sinne lakiin. Sehän on aina ollut kuntien
tehtävä, mutta nyt tällä lakimuutoksella
sitä halutaan vahvistaa. Miksi kuntien terveyden edistämistyötä sitten
halutaan vahvistaa?
Kerron teille nyt hieman tästä Terveysbarometri
2005 -tuloksesta, elikkä Terveyden edistämisen
keskuksen kesällä julkaisema Terveysbarometri
2005 antaa kuvan suomalaisen yhteiskunnan terveyden edistämisen
voimavaroista ja kehittämissuunnista sekä yleisestä terveyden edistämisen
tilanteesta. Barometri julkaistiin nyt kolmannentoista kerran ja
siihen haastateltiin 211:tä terveysvaikuttajaa. Siinä oli
mukana järjestöjohtajia, kuntien terveysjohtajia
ja lautakuntien puheenjohtajia.
Terveysbarometrin vastaajat nostivat jälleen merkittäväksi
haasteeksi terveyden edistämistä tukevien rakenteiden
kehittämisen yhteiskunnan eri tasoille. Barometrin mukaan
ristiriita nousee puheiden ja konkreettisten toimien kohtaamattomuudesta.
Juhlapuheissa terveyden edistäminen nostetaan merkittäväksi
tekijäksi kansalaisten arjen vahvistajana, mutta taloudellisia
resursseja siihen ei budjetoida. Kunnissa uhkatekijänä nähdään
selkeästi lakisääteinen hoitotakuu, jonka pelätään
vievän loputkin resurssit ehkäisevästä työstä.
Rasitus näkyy erityisesti niissä kunnissa, joissa
muutenkin eletään kädestä suuhun.
Arvoisa herra puhemies! Järjestöjohtajista
yli puolet uskoi terveyden edistämisen tilanteen vahvistumiseen
sekä siihen käytettävän työajan ja
palvelujen lisääntymiseen. Terveyden edistämisen
palvelujen osalta kuntien uskoa horjuttaa hoitotakuu, jonka koettiin
vähentävän resursseja ehkäisevään
työhön. Taloudelliset resurssit käytetään
korjaaviin toimenpiteisiin eikä kansalaisten terveyttä tukevan
arjen rakentamiseen. Rahoitusongelmat synkistivät tulevaisuuden
odotuksia eniten tämän barometrin mukaan. Vastuuta
terveyden edistämisestä ei kyetä ottamaan
vastaan. Kunnissa ei ole herätty myöskään
siihen, että kansalaisten terveyden edistäminen
ei ole pelkästään terveyssektorin asia,
jota nyt rasittavat lakisääteisen hoitotakuun
velvoitteet. Kukaan ei näytä myöskään
tajuavan, että terveyden edistäminen toisi säästöjä.
Näin kertoo Terveyden edistämisen keskuksen tutkija
Antti Pelto-Huikko.
Kaikkien vastaajien mukaan tehokkaimmin terveyden edistämistyötä kehitetään,
kun panostetaan rakenteiden luomiseen ja niiden jatkuvaan kehittämiseen.
Lähes puolet kuntien vastaajista uskoi, että terveyden
edistämistä tukevat yhteiskunnan rakenteet vahvistavat
työn tuloksia. Tietoa, taitoa ja tahtoa terveyden edistämistyöhön löytyy,
mutta valitettavasti niitä taloudellisia resursseja ei.
Myönteisin asia tässä terveysbarometrissa
on se, että järjestöt ja kunnat uskovat
terveyden edistämisen tärkeyteen ja haluavat tehdä sitä työtä.
Se ongelma tietysti on, jonka itsekin olen monesti havainnut, joka
tulee tässä barometrissakin esille, että kunnissa
terveyden edistämisen vastuu sysätään
vielä selkeästi sosiaali- ja terveyssektorille.
Varovaisesti lisääntynyttä yhteistyötä eri
sektoreiden välillä näyttää kuitenkin
kehittyvän tämänkin barometrin mukaan.
Vastaajista keskinäiseen vahvistuvaan yhteistyöhön
uskoi 78 prosenttia; tässä on selkeää kasvua
edellisestä vuodesta, jolloin tämä samainen
barometri tehtiin. Kaikkien vastaajien mielestä työtä tehdään yhä enemmän
moniammatillisten yhteistyöverkostojen vahvistamisessa.
Mitkä tekijät sitten ohjaavat terveyden edistämistyötä tämän
barometrin mukaan? Järjestöissä terveyden
edistämistyötä ohjaaviksi vahvoiksi tekijöiksi
nousevat arvot ja päämäärät
sekä kansalaisten tarpeet. Kunnissa ohjaavia tekijöitä ovat
valtakunnalliset strategiat ja kunnan oma strategia. Suomen tärkein
terveyspolitiikkaa ohjaava asiakirja on Terveys 2015 -kansanterveysohjelma,
jossa painotetaan terveyden edistämistä. Vastaajista
joka neljäs ilmoitti tutustuneensa ohjelmaan hyvin. Toisaalta
neljäsosa kuntavastaajista ja joka viides järjestöjohtajista
ilmoitti, että he eivät olleet tutustuneet ohjelmaan.
Tässä oli siis tällainen barometri
siitä, miten suhtaudutaan terveyden edistämiseen
kunnissa. Nythän meillä on kaksi isoa hanketta
Suomessa meneillänsä, joihin tämä terveyden
edistäminen hyvin tiiviisti linkittyy. Toinen on Kansallinen terveydenhuollon
kehittämishanke ja toinen on juuri tämä Terveys
2015 -ohjelma. Tämä Terveys 2015:han on valtioneuvoston
periaatepäätös, joka linjaa kansallista
terveyspolitiikkaamme 15 vuoden tähtäimellä.
Strategian pääpaino on terveyden edistämisessä,
ei niinkään terveyspalvelujärjestelmän
kehittämisessä. Strategian taustana on Maailman
terveysjärjestön Who:n Terveyttä kaikille
-ohjelma, joka on uudistettu vuonna 1998, ja se jatkaa Suomen kansallista
Terveyttä kaikille vuoteen 2000 mennessä -ohjelmaa. Tämä Terveys
2015 on yhteistyöohjelma, joka toimii laajana kehyksenä yhteiskunnan
eri osa-alueilla kehitettävälle terveyden edistämiselle. Se
ulottuu yli hallintosektoreiden, koska kansanterveys määräytyy
suurelta osin terveydenhuollon ulkopuolisista asioista, kuten elämäntavoista,
elinympäristöstä, tuotteiden laadusta,
yhteisön terveyttä tukevista ja vaarantavista
tekijöistä. Jokapäiväisen elämän
toiminnan kentät ja elämänkulku ovat
ohjelmassa avainasemassa.
Arvoisa herra puhemies! Tuossa katsoin Sosiaali- ja terveyspoliittista
aikakauslehteä n:o 4/2005. Myöskin siellä kiinnitettiin
asiaan huomiota, tällä kertaa hallintoylilääkäri
Liisa-Maria Voipio-Pulkki Kuntaliitosta, joka toteaa näin:
"- - kenttäkierroksen aikana erityisesti
kuntien poliittinen johto pitäisi saada vakuuttumaan tämän
työn tärkeydestä, eikä terveyden
edistäminen kuulu vain sosiaali- ja terveystoimelle, vaan myös
opetus- ja liikuntatoimelle, kaupunkisuunnittelulle jne. Juuri tätä asiaa
halutaan kunnissa korostaa." Tässä artikkelissa
Kuntaliiton edustaja siis viittaa siihen, että nyt kun
STM yhteistyökumppaneineen aikoo ensi vuoden alussa jalkautua
ympäri maata kertomaan kunnille, miten tärkeää terveyden
edistäminen on, niin on todella hyvin tärkeää,
että huomioidaan se, että tämä on siis
kaikkien hallintosektoreiden tehtävä, ei ainoastaan
sosiaali- ja terveydenhuollon tehtävä.
Tuli vaan sellainen asia tässä mieleen, että tämähän
on hieno asia, että vahvistetaan terveyden edistämistä ja
rakenteita, niin kuin tämä barometrikin edellyttää,
ja on hieno asia, että terveyden edistämiseen
saadaan nyt vahvistusta, toivottavasti, mutta ongelma vain on se,
onko meillä siihen rahaa. Sitten tietysti se on hieno asia
tässä, että me tiedämme sen,
että STM:stä on lähdössä porukka
kiertämään maata. Mutta niin hyvä asia kuin
se onkin, että lähdetään kiertämään
maata ja jalkautumaan ruohonjuuritasolle, tuli mieleen, että on
surullista, että joudutaan sellaiseen asiaan käyttämään
paukkuja ja rahaa, kun meillä on rahat muutenkin tiukoilla.
Eikö todella kunnissa sitten tiedetä, miten tärkeää terveyden
edistäminen on? Ehkä ei. Toivotaan, että siihen
nyt näiden kenttäkierrosten jälkeen tulee
muutos.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Tämä kansanterveyslain
muuttaminen on todella tähän aikaan erittäin
hyvin sopiva. Meillä 72 tullut laki oli aikoinaan hyvä,
nosti kansanterveystyön, nosti ehkäisevän
työn, mutta olemme tässä ajassa nyt uusien
haasteitten edessä. Sen vuoksi kaikki se, mitä hallituksen
esityksen perusteluissa sanotaan, on erittäin hyvin kohdennettu,
ja siellä nostetaan nimenomaan se, miten kunnassa terveysnäkökulma
tulisi ottaa huomioon kaikissa eri toiminnoissa. Ei ole kysymys
pelkästään terveyskeskustoiminnasta,
vaan ympäristöterveydenhuollosta ja tämmöisestä hyvin
laajasta yhteistyöstä eri toimialojen kanssa.
Tässä on keskeisenä nämä kansanterveystyön määrittelyt,
kansanterveystyön asiantuntijalaitosten joukon laajentaminen — niiden
jotka tulevat mukaan asiantuntijalaitoksina — se, että siihen
otetaan myös Kansanterveyslaitos jne. Nämä vahvistavat
sitä asiantuntemusta, koska niissä tehdään
tutkimusta nimenomaan ehkäisevästä työstä ja
kansanterveydestä, väestön terveydestä laajemmin.
On erittäin hyvä, että tätä käsitteistöä tässä tarkennetaan
ja nostetaan terveyden edistämistä laajasti.
Se, mitä vielä haluan tuoda esille tässä lyhyessä puheessani,
on se, että mielestäni tässä on noussut
paitsi ympäristöterveydenhuolto myös laajasti
mielenterveysongelmat, se miten niihin ehkäisevästi
pystyttäisiin väestötasolla puuttumaan,
koska Suomessa ovat nimenomaan mielenterveysongelmat, itsemurhat
jne., väestöllinen ongelma. Erittäin
hyvä laki.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Mielestäni hallituksella olisi ollut
tärkeämpääkin tekemistä kuin
kansanterveyslain kielellisen ulkoasun muuttaminen, joka on tosin
hieno asia. Kun edellisessä asiakohdassa keskustelimme
sotainvalideista, siellä puhuttiin työkyvyttömyydestä.
Mielestäni koko kansanterveyslaki olisi uudistettava
ja yhdistettävä erikoissairaanhoitolain kanssa.
Miksi näin? Sen takia, että kansanterveyslain
piirissä olevia hoitomuotoja on pystytty laajentamaan ja
erikoissairaanhoitoa pystytään antamaan jopa päiväkirurgisesti,
esimerkiksi. Sen takia koko remontti kansanterveyslain ja erikoissairaanhoitolain
takia olisi perattava läpi, ja onneksi siitä onkin
nyt hallitus aloittanut tämän terveyspiirihankkeen.
Koska minulla on vielä puhuttavaa, siirryn puhujapönttöön
jatkamaan.
(Korokkeelta) Arvoisa puhemies! Korjaan huolimatonta kielenkäyttöäni:
puhujakorokkeelle siirryn tietenkin.
Sitten kun puhutaan kauniisti, että kansanterveystyön
tavoitteena on kuntalaisten mahdollisimman hyvä terveys,
jonka pitäisi olla mahdollisimman tasapuolisesti kaikkien
saavutettavissa, niin näinhän se on, aivan oikein,
mutta juuri eilen saimme kuulla, vai oliko se tällä viikolla, kun
saimme kuulla, joka tapauksessa, kuinka hoitojonot hoidetaan sillä tavalla,
että jonoja ei enää tehdä. Ehkä katsotaan
esimerkiksi, että sappikiviä ei enää operoida,
vaan annetaan vain resepti ja saa mennä kivineen reseptin
kanssa kotiin katsomaan, miten jatko sujuu, eli hoitotakuu ja tämä kaunis
kansanterveystyöajatus jää vaan hurskaaksi
toiveeksi.
On totta, niin kuin täällä sanotaan,
että neuvolatoimintaan kohdistuvat odotukset ovat kasvaneet
ja niitten toimintaedellytykset ovat muuttuneet epätasaisiksi.
Tästä olemme saaneet monia esimerkkejä.
Olenkin tehnyt aloitteen, että muodostettaisiin vanhusten
neuvolat. Tämä siksi, että Suomi on nopeimmin
ikääntyvä maa maailmassa ja meillä ikäihmiset
tarvitsevat ja saavat erilaisia palveluita, hoitomuotoja, apuvälineitä,
ja sen takia pitäisi olla yksi piste, mistä vanhukset
ja ikäihmiset saavat tietoa omista mahdollisuuksistaan
saada erilaista helpotusta elämäänsä.
Pelkästään se lyhyt aika, mikä yleensä lääkäreillä tai
sairaanhoitajilla on vanhuksille, ei riitä asioitten selvittämiseen.
Mielestäni ei voida mitata terveyden tuotantoa sillä,
kuinka monta potilasta on lääkäri hoitanut
tai montako asiakasta sairaanhoitaja on käsitellyt. Terveys
on terveyttä, ja sitä on hyvin vaikea mitata,
samoin kuin esimerkiksi Puolustusvoimien toiminnan tuloksellisuutta
ei voida mitata, koska rauhaa on aika vaikea määritellä rahassa,
siis minkä arvoinen on rauha.
Sitten kun täällä puhutaan kouluterveydenhuollosta,
niin olen pahoillani sikäli, että vaikka on tietenkin
hienoa, että ammatillisista kouluista puhutaan aina paljon,
totuus on kyllä se, että lukioissa ovat aika lailla
nämä nuoret jääneet ilman terveydenhoitopalveluita.
Siinä olisi kyllä ryhdistäytymisen paikka,
ja täältähän käsin
sitä ohjataan. Viittaan vielä tähän,
että odotan nyt sitten hallitukselta tosi rankkoja toimia
ja uudistuksia lainsäädännön
suhteen, kun terveyspiirihanke siellä Päijät-Hämeessä on.
Sieltä on tultava tuloksia, lainsäädäntömuutoksia,
mutta joka tapauksessa olen vakuuttunut, että lisää rahaa
terveydenhuoltoon tarvitaan.
Sitten kun puhutaan ympäristöterveydenhuollon
johtajan vaatimuksesta, mielestäni on nykyaikaa, että ympäristöterveydenhuollon
johtajan ei tarvitse olla pelkästään
eläinlääkäri. Tässä tehtävässähän
on hyvin harvoin tullut mikään muu koulutus kyseeseen.
On hyvä, että se on nyt muutettu. Tästä ovat
jo osoituksena nykyajan taudit. Erityisesti lämmittää,
että lääketiedekin on hyväksytty
tänne näin mahtavaan asemaan. Kyllähän
esimerkiksi hullunlehmäntauti on ihan vakava asia. Muistan
jo viime vaalikaudelta, että saamieni tietojen mukaan terveystarkastuksia
saattoivat tehdä muun koulutuksen kuin asianmukaisen koulutuksen
saaneet henkilöt. Toivottavasti tämä ympäristöterveydenhuolto
ja sen tarkastuksiin liittyvät toiminnat resursoidaan riittävästi
ja sinne myös annetaan riittävästi opetusta
ja koulutusta ja ajanmukaistetaan lainsäädäntöä.
On hyvä, että myös tapaturmia ehkäistään
ja se on kirjoitettu tänne ulos. Nehän ovat hyvin suuria
taloudellisia ja myös inhimillisiä tragedioita
monesti. Tämän tietävät monet
kotonaan taikka kadulla kaatuneet osteoporootikot.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tulin vielä tänne
puhujakorokkeelle kertomaan siitä toisesta asiasta, jonka
valitettavasti tuossa edellisessä puheessani häthätää unohdin puhua.
Elikkä tässä laissahan tosiaankin
ympäristöterveydenhuollon toiminnasta vastaavan
johtajan pätevyysvaatimuksista säädetään.
Valiokuntakäsittelyssä huomasimme sellaisen pienen
ristiriitaisuuden, nimittäin sen, että täällä yksityiskohtaisissa
perusteluissa puhutaan 41 §:stä tällä tavalla:
"Ympäristöterveydenhuollon yksikön johtajan
soveltuvia peruskoulutuksia olisivat ammattikorkeakoulu- tai korkeakoulututkinto
ympäristö- ja terveystekniikan tai luonnontieteen (elintarviketiede,
eläinlääketiede, kemia, lääketiede,
mikrobiologia, ympäristöterveystieteet) alueilta."
Sitten kuitenkin, kun täällä jatkossa ihan
muutaman kappaleen päässä sanotaan näissä yksityiskohtaisissa
perusteluissa, minkälaista kokemusta nyt edellytetään
tältä henkilöltä, joka vastaa
ympäristöterveydenhuollosta, täällä todetaan
näin: "Kokemuksena ja asiantuntemuksena ympäristöterveydenhuoltoon
liittyvästä valvonnasta ja sen toimeenpanosta
pidettäisiin toimintaa mahdollisimman monella seuraavista
alueista: asumisterveys, elintarvikehygienia, jätehuolto,
kemikaalit, kulutustavarat ja kuluttajapalvelukset, talous- ja uimaveden
laatu sekä tupakkavalvonta."
Tässä me keskustelimme valiokunnassa siitä, että kun
kuitenkin eläinlääketiede on yksi soveltuva
koulutusala, niin miksi eläinlääkintähuollon
kokemusta ei mainita, kun kuitenkin siellä käytännössä tämä henkilö joutuu
valvomaan myöskin eläinlääkintähuoltoa,
toteuttamaan sitä jne., koska monessa kunnassa se on nimenomaan
eläinlääkärille annettu tehtäväksi.
Siitä syystä myöskin mietintöön
tuli tämä asia, mistä olen oikein tyytyväinen.
Kiitän puheenjohtajaa siitä, että hän
otti sen mietintöön, ja siellä todellakin
todettiin se, että myös kokemus eläinlääkintähuollosta
voisi olla hyväksi tälle henkilölle. Sehän
ei ole pakollinen, tämä on luettelo siitä, mitä voisi
olla kokemuksena siellä taustalla.
Sitten vielä toiseen asiaan, arvoisa herra puhemies.
Kokoomusryhmä teki esityksen valiokunnassa 41 §:ään.
Kun siellä puhutaan tällä tavalla, että "ympäristöterveydenhuollon
toiminnasta vastaavalla johtajalla on oltava alalle soveltuva korkeakoulututkinto",
niin me olimme sitä mieltä, että se olisi
ylempi korkeakoulututkinto. Se tarkoittaa siis sitä, että se
olisi ylempi ammattikorkeakoulututkinto tai ylempi yliopistotutkinto.
Siihen saimme kyllä sitten muittenkin oppositiopuolueitten
kannatusta, kuten kristillisdemokraattien — tuolla ed.
Leena Rauhala nyökyttää, että näin
on. Tästä emme kuitenkaan sitten valitettavasti
jättäneet varsinaista kirjallista vastalausetta,
mutta olimme kuitenkin sitä mieltä, että se sana
"ylempi" siellä olisi pitänyt olla.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Tässä edellä ed.
Risikko toi esille sen keskustelun, mitä kävimme
ja mikä ei kaiken kaikkiaan näy tässä mietinnössä.
Oli hyvä, että se nousi tässä esille,
tämä 41 §:ssä oleva pätevyyksiin
liittyvä luettelo siitä, mitä edellytetään
ympäristöterveydenhuollon toiminnasta vastaavalta
johtajalta, koska olin samaa mieltä kuin mitä edellä ed.
Risikko toi esille.
Vielä halusin todeta tässä, miksi
näen, että tällä lailla nyt
kuitenkin on ihan oma merkityksensä. Niin kuin asiantuntijat
myös vahvistivat, tällä selkiinnytetään,
tarkistetaan, täsmennetään käsitteistöä.
Sivusimme sitä keskustelua, että meidän on
mahdollisesti keskusteltava kansanterveystyön, perusterveydenhuollon
ja erikoissairaanhoidon lakien yhdistämisestä,
se olkoon tulevaisuutta. Toivon myös, että siihen
edetään. Tämä laki ei missään
tapauksessa sitä estä millään
tavalla, vaan päinvastoin, jos tässä on
jo asiaa jäsennelty, silloinhan sen on hyvä olla
pohjana, sitten kun lähdetään mahdollisesti
seuraavaan keskusteluun. Kansanterveystyön laaja-alaisuus
tässä nousee esille, ja se, millä tavalla
nähdään kokonaisuudessaan väestön
terveys ja ennalta ehkäisevä työ, on
tämän anti.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Kiitoksia ed. Rauhalalle, että hän
ottaa tämän asian puheeksi. Olisin odottanut,
että kun asiasta keskustellaan, täällä olisi
hallituspuolueen edustajia ollut paikalla, kun terveyspiirihankekin
on käynnissä.
Haluan myös kiittää valiokuntaa,
että se on huomioinut tällä kertaa allekirjoittaneen
lakialoitteen n:o 153 tässä kohdassa, toisin kuin
tällä kaudella kävi silloin, kun ei huomioitu
rinnakkaista lakialoitetta, kun olivat kyseessä opiskelijoiden
etuudet sairastumisen kohdatessa.
Lisäksi, kun näitä täydennyksiä täällä muutkin
tekevät, pahoittelen, etten muistanut, kun puhuttiin sotainvalideista,
puhua eilisestä lakialoitteestani samalla.
Yleiskeskustelu päättyy.