Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Kun pientä kaunista sanaa "kiitos"
tulee hyvin harvoin sanottua tässäkin salissa,
niin haluan, että pöytäkirjaan tulee
merkintä tästä: kiitos, herra puhemies,
kärsivällisyydestä pitkän illan
aikana. En halua pitkittää istuntoa.
Pyysin eilen tämän puheenvuoroni kiinteistöverolain
muutoksesta kuunneltuani muutamia mielipiteitä, joista
kaikui 1970- ja 1980-lukujen vasemmistolaisen maapolitiikan linja.
Tuo vasemmistolainen maapolitiikka kävi ilmi puheina ansiottoman
arvonnousun leikkaamisesta, vain yhteiskunnan maan kaavoittamisesta,
kiinteistöveron nostamisesta ja laajentamisesta koskemaan
myös metsiä jne. Puhujat eivät varmaankaan
muistaneet, että vasemmisto ajoi aikoinaan läpi
periaatteen, että kuntien tulisi kaavoittaa vain yhteiskunnan
maata. Tuo oli todella kohtalokas linjaus. Sitä seurasi
paha tonttipula erittäin monessa kaupungissa. Kun samaan
linjaukseen kuuluivat laajat ja pitkäaikaiset rakennuskiellot yksityisten
mailla, olivat seurauksena taajamarakenteen hajaantuminen ja monien
kaupunkien merkittävien osien ränsistyminen.
Edellä kuvatusta yksisilmäisestä linjauksesta vapauduttiin
vasta 1980-luvun puolessavälissä. Eräs
edelläkävijäkaupunki tältä osin
oli Jyväskylä. Linjaa muutettiin ja tehtiin suuria
kaavoitussopimuksia yksityisten maanomistajien kanssa ja saatiin
todella hyvä tonttitarjonta, kun samaan aikaan tehtiin
rohkeita maakauppoja kaupungin ja yksityisten kesken. Vielä tuolloinkin
väitettiin, että kaavoitussopimukset olisivat
lainvastaisia, monet vasemmistokunnat käyttivät
väitettä perustelunaan ja estivät sopimukset
yksityisten maanomistajien kanssa. Nyt tuokin peruste on poistunut,
kun maankäyttö- ja rakennuslaissa on sopimukset
heikkouskoisimmillekin laillistettu.
Edellä esittämääni taustaa
vasten tuntuu suorastaan käsittämättömältä se,
että hallitus kaivaa esiin vanhat, huonoiksi koetut keinot
maapolitiikan hoitamisessa ja on esittänyt pakkoveron säätämistä tietyille
Helsingin seudun ja sen ympäristöalueen kunnille.
Huhut kertovat — toivottavasti eivät pidä paikkaansa — että esitys
on tehty sillä tavalla ketunhäntä kainalossa,
että myöhemmin sitä laajennetaan koskemaan
myös muitakin kuntia ja alueita. Ennen kaikkea ihmettelen
keskustan periaatteita ja takinkäännöksiä yksityisiä maanomistajia
kohtaan. Ajautuiko puolue pääministerin harkitsemattomien
lausuntojen vuoksi tilanteeseen, jossa joutuu noudattamaan selvästi
vasemmistolaista maapolitiikkaa? Tähän olisi hyvin
mielenkiintoista saada vastaus täällä tänä iltana.
Kuten eilen jo totesin, lakiehdotus kiinteistöverolain
muuttamisesta tulisi hylätä. Se ei täytä tasapuolisuusperiaatetta
ja on mielestäni perustuslain vastainen. Tämä tulkintani
perustuu siihen, että jos Helsingin seudulle määrätään
erilaiset perusteet verotuksessa kuin muulle maalle, niin silloin
ihmisiä ei samanlaisissa olosuhteissa kohdella samalla
tavalla, mikä on aivan keskeinen ja kultainen sääntö.
Kun se kaiken lisäksi edellä kerrotusta virheellisestä vasemmistolaisesta
linjastaan johtuen aiheuttaa ainoastaan asumiskustannusten nousua,
ei ole mitään syytä olla puolustamassa
kiinteistöveron korottamista Helsingin seudulla eikä sen
lähikuntien alueella eikä muuallakaan Suomessa.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Onko se perustuslain vastainen esitys,
siihen saamme vastauksen, kun perustuslakivaliokunta antaa lausuntonsa
verojaostolle. Tässä maassahan on yksi elin, joka
yksin ratkaisee, onko se perustuslain vastainen vai ei, ja se on
meidän valiokuntamme, perustuslakivaliokunta. On mielenkiintoista
nähdä, minkälainen lausunto sieltä tulee.
Todella mielenkiintoista.
Keskustelu päättyy.