Jyri Häkämies /kok:
Arvoisa puhemies! Koska näyttää valitettavasti
siltä, että hallitus ei saavuta tavoitettaan 100 000
uudesta työpaikasta, kysyisin starttirahayrittämisen
määrärahoista.
Starttirahalla yrittäjäksi kannustaminen on yksi
parhaista työllistämiskeinoista, ellei paras. Tälle
kuluvalle vuodelle tuon starttirahan myöntämiskriteereitä laajennettiin,
kysyntä on ollut kova, ja tiedot eri puolilta Suomea kertovat,
että rahat ovat totaalisesti loppu.
Tästä syystä kysyisinkin työministeri
Filatovilta, kun ymmärtääkseni huomenna
annettavassa lisäbudjetissa ei kuitenkaan starttirahayrittämisen
määrärahoja lisätä:
Miksi näin?
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Starttirahat ovat sillä työhallinnon
yhteisellä isolla momentilla, josta voidaan käyttää rahaa
tukityöllistämiseen, työvoimapoliittiseen koulutukseen,
starttirahaan ja moneen muuhun toimintoon. Kun on käyty
te-keskusten välillä keskustelua, niin ilmiselvästi
näyttää siltä, että rahan
siirroilla voidaan selvitä niistä starttirahatarpeista.
Olen antanut ohjeet hallinnossa eteenpäin, että työstä tulevien
starttirahakiintiö saadaan ylittää silloin
kun siihen on tarve. Siihen voidaan käyttää rahaa
näihin muihin tarkoituksiin varatusta rahasta, niin kuin
käsittääkseni kokoomus on starttirahan
rahoittamiseksi aikaisemmin vaatinut.
Jyri Häkämies /kok:
Arvoisa puhemies! Kuitenkin monet yrittäjät
ovat tämän kuluneen vuoden aikana saaneet vastaukseksi
te-keskuksilta eioota, eli rahaa ei ole myönnetty tai maksukautta
on lyhennetty. Eli aiotteko takautuvasti korjata näitä päätöksiä?
Sitten, edelleenkin, kysyisin siitä, kun ensi vuodelle
starttirahayrittämisen määrärahat
lienevät ainoita työllistämismäärärahoista,
joita hallitus esittää laskettavaksi. Kokoomuksen
eduskuntaryhmä on tehnyt yhteisen talousarvioaloitteen tuon
määrärahan nostamiseksi. Oletan, että työministeri
Filatov omalta osaltaan varmaan sitten tukee sitä, että eduskunta
noita määrärahoja täällä eduskuntakäsittelyn
yhteydessä lisää.
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Pitää muistaa, että ensi
vuonna tulee iso uudistus, joka liittyy työvoimapoliittisten
määrärahojen käyttöön.
Se tarkoittaa sitä, että sitä työmarkkinatukea,
jota tähän asti on saanut käyttää vain
passiivisesti ihmisen toimeentuloon, voidaan käyttää jatkossa
myös aktiivisesti, ja starttiraha kuuluu tämän
uudistuksen piiriin. Elikkä se raha, joka on maksettu työmarkkinatukena
ihmisen toimeentuloon, voidaan siirtää hänelle
jatkossa kohtuullisen kevyin menettelyin esimerkiksi starttirahaksi
tai palkkatueksi. Tämä tarkoittaa sitä,
että passiivista rahaa siirretään aktiiviseen
käyttöön, jolloin itse asiassa budjetissa näkyvän
kokonaissumman ei tarvitse kasvaa niin paljon kuin mitä voidaan
näitä starttipäätöksiä tehdä.
Mitään takautuvaa menettelyä starttirahan
turvaamiseksi ei ole. Kyse on siitä joustavuudesta työvoimatoimistoissa,
jota tarvitaan, kun arvioidaan, mikä on se paras väline
ihmisen työllistymiseksi. Mutta pitää muistaa,
että starttirahassa on myös kuollutta painoa.
Kaikki ne yritykset, jotka nyt syntyvät starttirahalla,
eivät olisi välttämättä tarvinneet
starttirahaa, vaan olisivat syntyneet muutoinkin. Tätä kehittämistyötä yritämme tehdä,
että rahaa ei kuluisi hukkaan.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Vaikea sanoa, missä sitä kuollutta
painoa sitten oikein on. Starttiraha kuitenkin käytännössä toimii
erittäin tehokkaasti ja avaa uusia työmahdollisuuksia.
Tämä on toiminut kentällä erittäin
hyvin. Työvoimatoimistoissa tuo ongelma on tullut vähän
sen kaltaisena esille, että on puhuttu määrärahojen
riittämättömyydestä, tai onko
se sitten sitä, mihin ministerikin viittasi, että on
ollut näitä eri momenttien välisiä rajoja
ja rahaa ei ole voitu siirtää? Eli kysynkin:
Tarkoittaako tuo ministerin puheenvuoro nyt sitä, että teidän
antamanne ohje käytännössä toimii
niin, että näihin starttirahoihin kohdistetaan määrärahoja?
Sitä kautta työvoimahallinnon ei tarvitse palauttaa
käyttämättöminä määrärahoja pois,
kuten tässä on aiemmin käynyt.
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Juuri tästä on kysymys.
Me olemme pitkään pyrkineet siihen, että ne
rahat saadaan yhteiselle momentille, että jos esimerkiksi
käyttötarkoitusta muutetaan, työvoimapoliittisesta
koulutuksesta rahaa joko tukityöllistämiseen tai vaikkapa
starttirahaan, niin sitä ei tarvitse juoksuttaa eduskunnan
kautta, vaan se päätös voidaan tehdä siellä jokaisessa
työvoimatoimistossa. Mutta siinä meillä on
ollut kiintiö, jos ihmiset tulevat työstä tai
vaikkapa koulutuksesta tai kotihoidon tuelta tai jostakin muualta
starttirahaan, koska myös eduskunta on asettanut ne raamit, minkä verran
työttömistä ihmisistä pitää olla
aktiivitoimien piirissä. Nyt tuo kiintiön ylitysoikeus
on annettu työvoimatoimistoille, jos siihen on tarvista.
On tehty myös aktiivisia siirtoja te-keskusten välillä samoin
kuin sitten te-keskuksia ohjeistettu, että työvoimatoimistojen
välillä tehtäisiin siirtoja, jotta raha
tulisi mahdollisimman tehokkaasti käytettyä ja
jotta starttirahan tarpeet voitaisiin tyydyttää.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Starttirahajärjestelmä on
varmasti hyvä, ja aikoinaan ministeri Leppänen
ilmeisesti sen loi. (Ed. Soini: Nyt se kelpaa kokoomukselle!)
Mutta, arvoisa puhemies, tässä uudessa järjestelmässä,
joka tämän vuoden alussa on tullut voimaan, ainakin
yhteydenottojen perusteella moni yrittäjä, pienyrittäjä,
mikroyrittäjä, on ollut huolissaan siitä kilpailuvääristymästä,
mikä nyt on syntynyt eräillä aloilla,
muun muassa kampaamo- ja parturialalla. Eli kun tätä palkkatukea
tulee, niin ne, jotka ovat olleet toiminnassa, joutuvat vaikeaan
tilanteeseen.
Arvoisa puhemies! Kysyisin ministeriltä: Kuinka tarkasti
on ohjeistettu sitä, että tämä hyvä järjestelmä ei
pilaa ja kaada jo toimivia pieniä yrityksiä, mikroyrityksiä?
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Hyvin tarkasti, koska tämä on
erittäin tärkeää, että ikään
kuin valtion tuella ei tapeta olemassa olevia yrityksiä.
Se on useimmiten se syy, miksi starttiraha on evätty ja
mistä tulee palautetta. Kriteereissä lähdetään
siitä, että starttirahayrittäjällä pitää olla
yrittäjäkoulutusta tai -kokemusta, sitä ei
saa aivan automaattisesti, jos vain sattuu yritysidean keksimään,
vaan sillä yritysidealla pitää olla myös
kantavuutta sillä alueella ja se ei saa vääristää markkinoita.
Tämä sama säännöstö koskee
myös palkkaperusteisia työllistämistukia.
Siitä huolimatta voi joskus olla niin, että tuota
markkinatilannetta ei niin tarkkaan tunneta, jolloin siellä olemassa
olevat yrittäjät voivat kokea tilanteen vääristäväksi.
Mutta työvoimatoimistoilla on ohjeet tarkistaa markkinatilanne,
jotta ei tapeta toimivia yrityksiä valtion tuella.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa puhemies! Starttiraha on eräs tärkeä keino
työllisyyden edistämiseksi. Mutta toinen — ja
ehkä nopeimpia keinoja tehtyjen tutkimusten mukaan — on
tarkastella yksinyrittäjien piiriin liittyvää potentiaalia
ja mahdollisuutta työllistää. Näitä yksinyrittäjiähän
Suomessa on noin 100 000.
Arvoisa ministeri, mitä te olette tehneet yksinyrittäjien
mahdollisuuksien edistämiseksi, nimenomaan ensimmäisen
uuden työntekijän palkkaamiseksi? Tämä keskusteluhan
liittyy välillisten kustannusten arviointiin ja eräisiin
muihinkin kysymyksiin. Mikä on hallituksen kanta tässä asiassa?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! On monia erilaisia toimia, jotka sattuvat
juuri tähän saumaan, niihin ihmisiin, jotka toimivat
jo tällä hetkellä yrittäjinä.
Itse asiassa eilen täällä olivat
esillä nämä välillisten työvoimakustannusten
madaltamiseen tähtäävät toimet.
Sitten on jo käynnistynyt hanke, joka puuttuu nimenomaan
siihen pulmaan, jos on kysymys innovatiivisesta uudesta tuoteideasta mutta
yrittäjällä ei ole omia pääomia.
Meillä on Aloitusrahasto Vera, jolla on resursseja pääomittaa
tällaista hanketta. Sitten erityisesti Finnveran toiminnoissa
on tunnistettu palveluala. Nämä monet yritykset,
mihin edustaja viittaa, ovat monta kertaa juuri palvelualalla toimivia.
Muun muassa Finnvera rahoittaa, luotottaa siis, nykyään
entistä enemmän myöskin palvelualan yrityksiä.
Arvoisa puhemies! Tässä ehkä joukko
niistä toimista — listaa voisi paljolti vielä jatkaakin — jotka
mielestäni sattuvat juuri tuohon tärkeään saumaan,
mihin ed. Olin kiinnitti oikeutetusti huomiota.
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Työvoimapolitiikan puolella tämä palkkatukien
uudistus tähtää myös siihen,
että pienet ja keskisuuret yritykset voisivat käyttää niitä joustavammin.
Siinä ei sinänsä ole kyse sen yrityksen
laajenemisesta, vaan siitä, että rekrytointikynnystä voidaan
alentaa. Ja jatkossa, jos yritys palkkaa pitkään
työttömänä olleen tai esimerkiksi
vajaakuntoisen ja siihen saadaan työllistämistukea,
yrityksen ei tarvitse solmia vakituista työsuhdetta vaan
voidaan ikään kuin katsoa, lähteekö se
yhteistyö toimimaan. Tähän pyritään
sen vuoksi, että yksityisissä yrityksissä on
paremmin pysyvää työllistämispotentiaalia
kuin järjestöissä tai esimerkiksi julkisella
sektorilla, vaikka tällä puolella tehdään
arvokasta työtä pitkäaikaistyöttömyyden
alentamiseksi.