Satu Taiveaho /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksulaissa
säädetään pitkäaikaisen laitoshoidon
maksuista. Maksut määräytyvät maksukyvyn
mukaan siten, että maksu voi olla tällä hetkellä enintään
82 prosenttia hoidossa olevan nettokuukausituloista. Jos suurempituloinen puoliso
on laitoshoidossa, hoitomaksu voi olla enintään
41 prosenttia puolisoiden yhteenlasketuista tuloista. Tällä hetkellä kylläkin
hallitus on nostamassa näitä laitoshoidonkin asiakasmaksuja,
mikä on valitettavaa, mutta tämä on siis
nykykäytäntö, että nyt on 82
prosenttia tuo prosentti nettokuukausituloista. Asiakkaille taataan
kuitenkin henkilökohtaiseen käyttöön
kuukausittain vähintään 90 euron niin
sanottu käyttövara laitoshoidossa ollessa. Tuo
perittävä maksu ei saa ylittää myöskään
palvelun tuottamisesta aiheutuvia kustannuksia.
Palveluasuminen, erityisesti tehostettu ympärivuorokautinen
palveluasuminen, on monelta osin verrattavissa tämän
kaltaiseen pitkäaikaiseen laitosasumiseen, ja laitoksia,
kuten vanhainkoteja, ollaan korvaamassa yhä vahvemmin erityyppisellä palveluasumisella.
Tällä hetkellä palveluasunnoissa asuville
ei ole kuitenkaan turvattu vastaavaa käyttövaraa
kuin laitosasumisessa on. Lisäksi palveluasumisen maksut
ovat nousseet runsaasti, mikä vaikeuttaa pienituloisimpien mahdollisuuksia
saada tarvitsemansa palvelut. Henkilökohtainen käyttövara
tulisikin siis ehdottomasti laajentaa koskemaan myös palveluasumisen
piiriin kuuluvia henkilöitä.
Palveluasuminen tulee myös lisääntymään
jatkossa huomattavasti, minkä vuoksi tämä käyttövaran
säätäminen nousee entistä tärkeämpään asemaan.
Palveluasunnoissahan asuu ikäihmisiä, mielenterveyskuntoutujia
ja muita hoivaa sekä tukea tarvitsevia, joiden taloudellinen
asema on usein heikko. Heillä on myös usein isoja lääkekulujen
omavastuuosuuksia, silmälasi-, hammashoitomenoja ja vastaavia
maksettavanaan. Myös palveluasunnossa asuvan henkilön vaate-
ja muut arkiseen elämään kuuluvat menot ovat
usein suurempia kuin laitoksissa olevalla. Käyttövarasta
säätäminen helpottaisi siis näiden ihmisten
arkea ja auttaisi ennen kaikkea pienituloisimpia.
Palveluasumisesta perittävien maksujen osalta kunnissa
on ollut kirjavaa käytäntöä,
koska sosiaalihuoltolain mukaisen palveluasumisen maksuja ei ole
säädelty tarkemmin. Maksut vaihtelevat kunnittain
myös sen mukaan, mitä palveluasumisen maksuun
sisältyy. Palveluasumisessa asiakkaat maksavat yleensä erikseen
vuokran ja vuokrasopimuksessa määritellyt asumismaksut sekä asiakasmaksun
käyttämistään palveluista. Käytännössä asiakkaan
kokonaismaksu voi kertyä useista eri palveluista perittävistä maksuista tai
palvelut saatetaan koota palvelupaketiksi, josta peritään
sitten maksu.
Palveluasunnoissa asuvilta voidaan periä asiakasmaksu
myös kotona annettavan palvelun eli kotihoidon kuukausimaksun
perusteiden mukaan ja kotona annettavan palvelumaksun lisäksi asiakkailta
saatetaan näin periä erilaisia tukipalvelumaksuja,
joita ei ole myöskään säädetty
lailla.
Käyttövaran määrittely palveluasunnoissa oleville
on perusteltua myös siksi, että palveluasunnoissa
asuvat asiakkaat ovat usein toimintakykyisempiä suhteessa
laitoshoidossa oleviin ja siten heidän käyttövaran
tarpeensa ja mahdollisuus sen käyttöön
on myös suurempi. Siksi myös käyttövaran
on syytä olla palveluasunnoissa asuville suurempi suhteessa
laitoshoidon käyttövaraan.
Joissakin kunnissa on määritelty vapaaehtoisesti
käyttövaroja palveluasunnoissa asuville, mikä on
hyvä asia. Nämä vapaaehtoiset käyttövarat
mukailevat pitkälti toimeentulotuen perusosaa, kuitenkin
siten, että toimeentulotuen perusosasta on vähennetty
niiden menojen osuudet, kuten esimerkiksi ruokakustannukset, mitkä sisältyvät
palveluasumisen maksuun. Toimeentulotukeen perustuvaa käyttövaran
määrittelyä voidaan siis pitää perusteltuna,
ja esitänkin tässä lakialoitteessa tältä pohjalta
määriteltyä käyttövaraa.
Vuonna 2009 yksin asuvan perusosa oli 417 euroa 45 senttiä ja
ravintokustannusten laskennallinen osuus perusosasta on 48 prosenttia,
joten käyttövarasta muodostuisi noin 200 euron suuruinen.
Koska palveluasumisen käyttövaraa ei ole kaikissa
kunnissa määritelty, asettaa se ihmiset käytännössä eriarvoiseen
asemaan tällä hetkellä. Myös
määriteltyjen käyttövarojen
suuruus vaihtelee kunnittain, joten tästäkin näkökulmasta
tästä asiasta säätäminen
lailla on erittäin tärkeää.
Tämä asia on juuri nyt aivan erityisen akuutti, kun
vanhustenhoivan laatusuosituksissa on asetettu kova tavoite puolittaa
laitospaikkojen määrä viidessä vuodessa.
Tämä laitospaikkojen radikaali vähentäminen
edellyttää sitä, että me vahvistamme
huomattavasti kotipalveluja mutta myös turvaamme riittävän
määrän palveluasuntoja ja ennen kaikkea
siis kohtuuhintaisia palveluasuntoja. Tämä on
edellytys, ettei kukaan jää heitteille ja jotta
kaikki saavat tarvitsemansa palvelut.
Nyt näinä taloudellisesti vaikeina aikoina
kunnissa käytetään valitettavasti osin
myös säästökeinona näitä laitospaikkojen
vähentämisiä ilman, että näitä korvaavia
palveluita riittävällä tavalla vahvistettaisiin.
Kun näitä palveluasumisen maksuja ei ole säädelty
lailla, tästä seuraa myös se, että laitoksia
purettaessa ja palveluasuntoihin ohjattaessa myös maksurasitus
saattaa sitten asukkailla huomattavasti lisääntyä.
Siksikin juuri nyt tämä asia on äärimmäisen
tärkeä. Palveluasumisen maksut tulee säädellä nykyistä vahvemmin,
ja ensi askeleen siinä tulee olla tämä käyttövaran
säätäminen.
Arvoisa puhemies! Toivon todella, että aloitteelle
löytyy tukea yli puoluerajojen. Tämä lakihan
koskee julkisen sektorin sekä julkisen sektorin ostopalveluna
hankkimaa palveluasumista. Jatkossa tulee sitten selvittää mahdollisuus
turvata riittävä käyttövara
myös yksityisissä palveluasunnoissa asuville.
Myös muulta osin palveluasumisen maksuja tulisi säädellä tarkemmin,
kuten jo edellä totesin.
Palveluiden saanti tai palveluasuminen ei saa olla missään
nimessä varallisuudesta kiinni. Siksi käyttövara
on yksi välttämättömistä toimista auttaa
pienituloisten hoivaa, apua ja tukea tarvitsevien asemaa.
Satu Taiveaho /sd:
Arvoisa puhemies! Olen iloinen, että ed. Pakkanen on
aktiivinen asiassa ja kantaa huolta tästä tilanteesta.
On juuri näin, että palveluasumisen maksut vaihtelevat
kovin paljon kunnissa, ja sen vuoksi juuri tarvitaan tämä lailla
säädetty käyttövara, jotta oikeudet
kaikissa kunnissa sitten toteutuisivat ja ihan aidosti kaikista
pienituloisimmillakin olisi mahdollisuus palveluasumiseen ja kohtuuhintaiseen
sellaiseen.
Toivotaan tälle asialle myötätuulta,
jotta tätä selkeyttä saataisiin tältä osin
ja myös muilla keinoin. Toivottavasti tämä asia
voitaisiin huomioida jo tällä hetkellä,
kun meillä on käsittelyssä tuo hallituksen
esitys asiakasmaksulaista ja siellä on myös tuo
laitoshoidon käyttövarapykälä auki.
Eli tämä olisi kyllä mahdollista huomioida
tässäkin kohdassa, jos vain poliittista ja aatteellista
tahtoa löytyy.
Keskustelu päättyi.