3) Hallituksen esitys eduskunnalle eräiden törkeiden
rikosten valmistelun kriminalisoimista koskevaksi lainsäädännöksi
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies, värderade talman! Kysymys eräiden
vakavimpien rikosten valmistelun rangaistavuudesta on ollut esillä julkisuudessa
Liedon rahankuljetusryöstön sekä Kauhajoen
ja Jokelan koulusurmien tutkintojen yhteydessä. Vakavimpien
rikosten valmistelun kriminalisointi sisältyy hallitusohjelmaan.
Hallituksen eduskunnalle antaman esityksen 141/2012 vp:n
mukaan rangaistaviksi teoiksi säädettäisiinkin
henkirikoksen, törkeän pahoinpitelyn, panttivangin
ottamisen ja törkeän ryöstön
valmistelu.
Frågan om straffbarhet för förberedelse
till vissa av de allvarligaste brotten har diskuterats i offentligheten
i samband med utredningarna av värdetransportrånet
i Lundo och skolmorden i Kauhajoki och Jokela. Kriminalisering av
förberedelse till de grövsta brotten ingår
i regeringsprogrammet. Enligt den nu aktuella regeringspropositionen
som har överlämnats till riksdagen ska förberedelse
till brotten mot liv, grov misshandel, tagande av gisslan och grovt
rån kriminaliseras.
Suomen lainsäädännössä tiettyjen
vakavimpien rikosten valmistelu on jo nyt säädetty
rangaistavaksi. Valmistelun kriminalisointi on usein perustunut
kansainvälisiin sopimuksiin. Esimerkiksi huumausainerikoksen,
rahanväärennyksen ja terroristisessa tarkoituksessa
tehtävän rikoksen valmistelu on rangaistavaa.
Valmistelun erillinen rangaistavuus on käytännössä merkityksellinen
vain silloin, kun teko todella jää vain valmistelun
asteelle eikä siis täytettyä rikosta
tai edes sen yritystä tapahdu.
Rikosten valmistelun kriminalisoiminen on varsin haastavaa.
Pelkistä pahoista ajatuksista ei voida rangaista, ja oikeusvaltiollinen
laillisuusperiaate edellyttää, että rangaistava
menettely kuvataan tarkasti rikoksen tunnusmerkistössä. Nyt
annetun lakiesityksen mukaan törkeän henkeen tai
terveyteen kohdistuvan rikoksen, murhan, tapon, surman tai törkeän
pahoinpitelyn, valmisteluun syyllistyisi henkilö, joka
rikoksen tekemistä varten pitää hallussaan
ampuma- tai teräasetta tai muuta hengenvaarallista välinettä tai muuten
rikokseen erityisesti soveltuvaa tekovälinettä.
Enligt propositionen ska den som, i syfte att begå ett
brott, innehar ett skjut- eller eggvapen eller något annat
livsfarligt redskap som är jämförbart
med dessa, eller ett redskap som är särskilt lämpat
som hjälpmedel vid brottet dömas för
förberedelse till grovt brott mot liv och hälsa, det
vill säga mord, dråp, dråp under förmildrande
omständigheter eller grov misshandel.
Valmistelurikokseen syyllistyisi myös, jos sopii toisen
kanssa henkirikoksen tai törkeän pahoinpitelyn
tekemisestä tai laatii sitä koskevan yksityiskohtaisen
suunnitelman. Rikoksen valmistelua olisi myös se, jos palkkaa,
käskee tai muuten yllyttää toista henkirikokseen
tai törkeään pahoinpitelyyn taikka lupautuu
tai tarjoutuu tekemään sen.
Tapon yrityksen maksimirangaistus on 9 vuotta vankeutta. Murhan
yrityksestä tuomitaan 2—12 vuodeksi vankeuteen.
Valmistelun kriminalisoinnissa enimmäisrangaistuksen on
oltava näitä matalampi, koska rikoksen valmistelu
on rikoksen yritystäkin varhaisempi rikoksen esivaihe. Enimmäisrangaistuksena
törkeän henkeen tai terveyteen kohdistuvan rikoksen
valmistelusta voitaisiin tuomita 4 vuotta vankeutta.
Panttivangin ottamisen valmistelun ja törkeän ryöstön
valmistelun tunnusmerkistöissä olisi osin samoja
tekotapoja kuin törkeän henkeen tai terveyteen
kohdistuvan rikoksen valmistelussa. Osin tekotavat eroavat. Panttivangin
ottamisen valmisteluun syyllistyisi muun muassa henkilö, joka
panttivangin ottamista varten valmistaa tai hankkii rikoksen toteuttamiseen
tarvittavan tilan. Törkeän ryöstön
valmisteluun syyllistyisi muun muassa henkilö, joka törkeän
ryöstön tekemistä varten hankkii rikoksen
tekemisessä tarpeellisen erityisen tiedon. Samoin rangaistusvastuuseen
joutuisi, jos sopii toisen kanssa törkeän ryöstön
tekemisestä tai laatii sitä koskevan yksityiskohtaisen
suunnitelman. Molempien rikosten enimmäisrangaistus olisi
3 vuotta vankeutta.
Valmistelun rangaistavuuden edellytyksenä olisi, että tekijä on
suorittanut valmistelutoimen nimenomaan jonkin edellä mainitun
rikoksen tekemistä varten. Rikoksen valmistelusta ei voitaisi
syyttää, jos vaara rikoksen toteuttamisesta on vähäinen.
Henkilö olisi rangaistusvastuusta vapaa myös,
jos hän on vapaaehtoisesti luopunut rikoksen valmistelusta
tai estänyt sen jatkumisen. Sama koskee tilannetta, jossa
hän on muuten poistanut oman toimintansa merkityksen rikoksen
valmistelussa.
Esitykseen sisältyvillä lainmuutoksilla turvattaisiin
se, että poliisilla olisi asianmukaiset keinot valmistelurikosten
tutkinnassa, muun muassa mahdollisuus telekuunteluun, televalvontaan ja
tekniseen tarkkailuun sekä peitetoimintaan. Rikosten ennaltaehkäisyä koskevat
poliisin toimintavaltasäännökset kattavat
jo nykyisin nämä tilanteet.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kansanedustajat! Vihdoinkin — näin
voisi lausua tästä pöntöstä,
sillä eihän siitä ole kuin noin viisi
vuotta, kun eduskunnan enemmistö, 107 kansanedustajaa,
allekirjoitti silloisen kansanedustaja Juha Hakolan lakialoitteen
törkeän ryöstön valmistelun
kriminalisoinnista, joka lakialoite oli tietysti saanut pontimensa
kuuluisasta Liedon tapauksesta, jossa konnat valmistelivat arvokuljetusajoneuvon
ryöstämistä erittäin tarkoin,
erittäin suunnitelmallisesti, mutta loppujen lopuksi hovioikeuden
ratkaisulla pääsivät täysin
pälkähästä tämän
rikoksen osalta, koska poliisi meni ja esti heidän rikollisen
aikeensa toteutumisen, pysäytti nämä autot,
kun ne olivat matkalla rikospaikalle. Sen jälkeen, ja viimeistään
sitten näiden erittäin traagisten kouluampumistapausten
jälkeen, on eduskunnan piiristä useita kertoja
kiirehditty tätä törkeimpien rikosten
valmistelun kriminalisointia. Myös sekä Jokelan
että Kauhajoen kouluampumistapausten tutkintalautakunnat,
molemmat, kiinnittivät huomiota siihen, että mahdollisuudet
ennalta estää näitä traagisia
rikoksia ovat heikommat sen vuoksi, että meillä edes
murhan, surman valmistelu ei ole kriminalisoitu.
Nyt olemme vihdoin saaneet tämän hallituksen
esityksen käsittelyymme. Kannatan sitä vahvasti
ja kiitän nykyistä oikeusministeriä siitä,
että esitys on tänne saatu, edellisen oikeusministerin aikana
ei saatu.
No, onko tästä hidastelusta sitten ollut haittaa?
En ole siitä ihan varma, en tunne kaikkia käytännön
tilanteita. Sen tiedän, että kaksi rosvoa olivat
riittävän hölmöjä valmistellakseen suomalaisen
panttivangin ottamista Virossa, ja sen vuoksi he joutuivat tästä törkeän
rikoksen valmistelusta vastuuseen. Jos nämä konnat
olisivat ymmärtäneet valmistella tätä panttivangin
ottamista Suomessa, niin he kävelisivät tänäkin päivänä vapaina
miehinä, koska Suomessa tällä hetkellä kaikki
panttivangin ottamiseen liittyvä suunnittelu, valmistelu,
kaiken tekeminen valmiiksi, ei ole millään tavoin
kriminalisoitu. Jos ja kun tämä hallituksen esitys
hyväksytään, niin tämäkin
epäkohta korjaantuu.
Mielenkiintoinen kysymys on se, minkä vuoksi tätä asiaa
on jarrutettu ja minkä vuoksi on mennyt viisi vuotta siitä,
kun eduskunnan enemmistö halusi tätä,
siihen, kun hallituksen esitys tulee. Syyhän ei ole se
tavanomainen, eli että puuttuisi taloudellisia voimavaroja.
Se on tietysti syy siihen, että eduskunta haluaa kaikkea
hyvää jatkuvasti, mutta hallitus ei toteuta, koska
ei ole rahaa. Tässä ei ole kyse siitä,
vaan mistä? Julkilausuttuna perusteluna on käytetty
sitä, että kun on ollut valmisteilla pakkokeino-
ja esitutkintalainsäädännön
uudistaminen ja poliisilainsäädännön
uudistaminen, niin on haluttu ensin suorittaa nämä uudistukset
ja vasta sen jälkeen paneutua tähän kokonaisuuteen,
koska näillä olisi liittymä, josko nämä poliisilain
uudistukset ja muut olisivat jo antaneet poliisille riittävät
mahdollisuudet puuttua nyt puheena oleviin törkeisiin rikoksiin.
Minä pidän tätä lähinnä tekosyynä.
Ei ole ollut estettä tämän lainsäädännön
toteuttamiselle riippumatta näistä mainituista
lakiuudistuksista. Todellisempi syy tämän asian
jarruttamiseen on meidän juristikunnan ja juristiasiantuntijoiden, professoreiden
huoli roistojen oikeusturvasta, huoli rikoksentekijöiden
oikeusturvasta.
Siitä keskusteltiin jo äsken, miten tässä maassa
kannetaan herttaisesti huolta rikoksentekijöiden oikeusturvasta,
ja siinä potentiaalisten uhrien oikeusturva jääkin
sitten vähemmälle huomiolle. Viittaan tuohon äsken
käytyyn keskusteluun ja tuohon äsken esillä olleeseen
hallituksen esitykseen. Menkääpäs sivulle
45 tuossa äskeisessä esityksessä. Siellä on
sivukaupalla perusteltu, miksi nämä uudistukset
voidaan tehdä suhteessa perusoikeuksiin, että vaikka
tässä näin ja näin nyt näiden
rikollisten perusoikeuksia joudutaan tietyiltä osin rajaamaan,
niin miksi kuitenkin voidaan toimia tällä tavoin.
Eli sivukaupalla uhrataan sen todistamiseen, että tässä voidaan nyt
sitten, ai kauheata, lähteä jonkun verran rajaamaan
näitä rikoksentekijöiden ja vankien perusoikeuksia,
jotta tämä uudistus voidaan toteuttaa.
En itse muista, voin olla toki väärässä,
että samalla tavalla sivukaupalla olisi perusteltu esimerkiksi
perusoikeusnäkökulmasta niitä tilanteita
lentokentällä, joita tapahtuu joka päivä,
missä tavallisia lentomatkustajia, joita ei epäillä mistään
rikoksista, vartioliikkeiden miehet ja naiset tarkastavat ja ottavat
niiltä shampoita ja muita pulloja pois ja niin edelleen.
Mutta tuolla perusteluissa on kerrottu, miten siihenkin pitää olla
oikeus, että saa ottaa pois vangeilta semmoisia esineitä,
jotka ovat lainvastaisia. Eli meillä kannetaan aivan ylimitoitettua huolta
rikoksentekijöiden, syytettyjen, vankien jne. oikeusturvasta,
siis liioitellusta oikeusturvasta. Ja tätä huolta
kantavat aivan erityisesti ne meidän juristiasiantuntijat,
jotka ovat kohottaneet itsensä ihmisoikeusjuristien hienoon
kategoriaan.
Joka epäilee tätä väitettä näiden
juristiasiantuntijoiden huolesta rikoksentekijöiden oikeusturvasta
tässä yhteydessä, niin kuunnelkoon seuraavia
lainauksia Helsingin Sanomista joulukuulta 2009.
Otsikko: "Professorit varoittavat puuttumasta rikosten valmisteluun
liian herkästi". Ja tekstistä: "Oikeusoppineet
toivovat lainsäätäjän pistävän
jäitä hattuun, kun se suunnittelee kriminalisoivansa
rikosten valmistelun entistä laajemmin." "Rikosoikeuden
professorit Kimmo Nuotio Helsingin yliopistosta ja Jussi Tapani
Turun yliopistosta suhtautuvat lakihankkeeseen varauksellisesti."
"Professorit näkevät lakihankkeessa runsaasti
epäselviä kysymyksiä, jotka vaativat
perusteellista pohdintaa." "Professori Jussi Tapani arvelee, että lakiuudistuksella
voi olla kauaskantoisia seurauksia. Hän pelkää,
että lainsäätäjä on
avaamassa porttia yhä uusien ja uusien rikosten valmistelun
kriminalisointiin." "Aina löytyy jokin uusi rikos, jonka
valmistelun kriminalisointi tuntuu sillä hetkellä tärkeältä." Mikäköhän
ongelma siihen sisältyy?
Esimerkiksi tämän uudistuksen valmistelun yhteydessä kävi
niin, että panttivangin ottamista ei ollut alun perin valmistelussa
mukana. Sitten kävi ilmi, että Virossa kaksi suomalaista
suunnitteli suomalaisen henkilön ottamista panttivangiksi
ja lunnaiden vaatimista, ja se lisättiin tähän.
Niin mikäs ongelma siinä on, että jossain vaiheessa,
vaikka 5 vuoden päästä, lainsäätäjä toteaa,
että on joku uusi rikoksen, törkeän rikoksen,
alue, jota ei ole otettu huomioon, ja se lisätään?
No, paras on vielä tulossa. "Professori Nuotio huomauttaa,
että laissa voi olla hankala määritellä riittävän
tarkasti, millainen toiminta täyttää rikoksen
valmistelun tunnusmerkit." "Hän epäilee, että rikoksesta
epäiltyjen oikeusturva voi vaarantua, jos poliisi lopettaa
rikoksen valmistelun alkuunsa." Siis uudestaan: "Hän epäilee,
että rikoksesta epäiltyjen oikeusturva voi vaarantua, jos
poliisi lopettaa rikoksen valmistelun alkuunsa." Voi, voi sentään!
Kyllä sen konnan pitää päästä pelottelemaan se
Siwan kassa henkihieveriin sillä, että ryöstön yritys
pääsee niin pitkälle, että puukkoa
heilutetaan siellä Siwassa, tai kyllä pitää päästä pelottelemaan
henkihieveriin tai aiheuttamaan pitkäaikaisia traumoja
pankkivirkailijoille, että ryöstön tekijä pääsee
riittävän pitkälle toteuttamaan sitä ryöstöaiettaan — ettei
vain rikoksentekijän oikeusturva vaarannu, jos poliisi
menee ja liian aikaisin estää tällaisen
rikoksen tekemisen. Hei, haloo, voitaisiinko todellakin välillä kiinnittää huomiota
näiden rikosten uhrien oikeusturvaan ja jättää tämä rikoksentekijöiden
oikeusturvasta huolehtiminen pikkasen vähemmälle?
Tässä Liedon tapauksessa hovioikeudessa kävi
näin: Rosvot olivat kokoontuneet hautausmaalle ja lähtivät
sieltä ajoneuvoilla liikkeelle ryöstääkseen
ajoneuvon, rahankuljetusajoneuvon, jonka aikataulut, reitit, henkilöt,
kaikki he olivat hyvin tarkkaan ottaneet selville. Heillä oli pyssyt
mukana, kaikki oli selvää, he lähtivät
liikkeelle hautausmaalta, joka oli heidän kokoontumispaikkansa.
Hovioikeus totesi voimassaolevan lainsäädännön
mukaisesti, että ei mitään rikollista
ole tapahtunut, koska rikos ei ollut vielä edennyt ryöstön
yrityksen asteelle. Ryöstön yritys on kielletty.
Jos olisi ollut näyttöä siitä,
että he olivat ajamassa suoraan ryöstämään
tätä rahankuljetusajoneuvoa, niin hovioikeuden
enemmistö olisi tuominnut heidät ryöstöyrityksestä.
Mutta kun siitä ei ollut näyttöä.
He lähtivät liikkeelle, kohti ja poliisi iski.
Ei ollut näyttöä. He saattoivat olla matkalla
kotiinsakin. Ja heidät vapautettiin. Ja hovioikeuden yksi
jäsen vielä erikseen totesi, että hänen
mielestään ryöstönyritys ei
toteudu edes siinä, että lähtee liikkeelle
kohti sitä ryöstöpaikkaa, vaan pitää ryöstön
päästä sen verran pitkälle,
että syntyy konkreettinen vaara. Pitää ilmeisesti
pyssyllä osoittaa sitä ajoneuvon kuljettajaa tai
jotain vastaavaa. Eli tätä vaatii rikoksentekijöiden
oikeusturva, että ei liian aikaisin puututa. Nyt, kiitos,
ministeri Henriksson, tähän asiaan on tulossa
korjaus.
Lopuksi sanon, että totta kai tähän
liittyy tulkinta- ja näyttöongelmia. Mihinkä lainsäädäntöön
tai rikoslainsäädäntöön
ei liittyisi? En minä tiedä, jos henkilö kävelee
keittiöveitsi hallussaan kohti pääministeriä vaikka
Turun kävelykadulla vaalitilaisuuden aikaan, en minä tiedä,
täyttyykö tämän rikoksen tunnusmerkistö,
koska pitää osoittaa se tarkoitus. Epäilen,
että ei täyty, koska ei siitä, että joku
on keittiöveitsi taskussa lähestymässä pääministeriä,
vielä pysty päättelemään, mikä hänen
tarkoituksensa on. Ja se on tietysti ihan totta, että hänen
tarkoituksensa voi olla esimerkiksi pelkästään
julkisuuden hankkiminen tai johtavan poliitikon pelottelu tai joku
muu.
Eli totta kai tähän jää ongelmia
tulkitsemisessa ja näyttöasioissa, ja näitä ongelmia
lakivaliokunta nyt omalta osaltaan pohtii, ja viime kädessä tuomioistuinlaitos
joutuu yksittäistapauksissa ratkaisemaan. Mutta tämä laki
tietysti vaatii näytön siitä, että on
tarkoitus tehdä tässä mainittu törkeä rikos.
Lopuksi ihan periaatteellinen kysymys, herra puhemies. Hallituksen
esityksen sivulla 7 lausutaan näin: "Olennaista on, että rikokset
estetään, eikä se, saavatko valmistelijat
mahdollisimman ankaran rangaistuksen." No, totta kai voi olla samaa
mieltä siitä, että olennaisinta on se,
että rikos estetään. Mutta en oikein
pysty yhtymään siihen vähättelevään
henkeen, joka tässä virkkeessä on suhteessa
hyvin törkeän rikoksen valmisteluun. Kyllä ainakin
minun oikeustajuni lähtee siitä — ja
onneksi nyt myös hallituksen esityksen mukainen oikeustaju — että jos
joku valmistelee todistettavasti jotain hyvin törkeätä rikosta,
niin jo se on rangaistava teko.
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Arvoisa ministeri, loistavaa. Tämä hallituksen
esitys on ehdoton highlight teidän uraltanne. Edustaja
Zyskowicz sanoi "vihdoinkin", ja sanon, että tämä on
loistavaa, jatkakaa samaan malliin, tulee hyvää lainsäädäntöä Suomeen.
Onhan se jotenkin käsittämätöntä ollut,
että esimerkiksi murhan valmistelu ei ole mikään
rikos. Samaan aikaan meillä on muun muassa salakatselun
ja salakuuntelun valmistelu rikos — tämmöisiä tietysti
yksityisyyttä rikkovia asioita, mutta lähinnä sakkojuttuja.
Ja sitten murhan valmistelu ei ole mitään. Täysin
käsittämätöntä ja täysin
elämälle vierasta.
Tämä on jotenkin turhauttavaa: kun 5—6 vuotta
sitten edellisessä ammatissani esitin murhan valmistelua
ja myös törkeän ryöstön
valmistelua rangaistavaksi, niin silloinen eräs korkea hallituksen
edustaja sanoi, että ei pidä säätää niin epäselvää lainsäädäntöä,
se ei ole oikeusvaltion periaatteiden mukaista. No, nyt me olemme
onneksi tässä tilanteessa. Siinä mielessä oikeusministeri
on tehnyt loistavaa työtä.
On ollut aivan käsittämätöntä esimerkiksi
se, mihin edustaja Zyskowicz viittasi, tämä panttivangin
ottamisen valmistelu, mikä tässä taannoin
Suomessa tapahtui ja päättyi sitten onneksi onnellisesti
Viroon. Onneksi siihen tuli tällainen virolainen ulottuvuus
tässä tapauksessa. Voi sanoa, että rikollisuus
tulee Virosta ja aiheuttaa päänsärkyä Suomen
tasavallalle, mutta tässä onneksi oli toisinpäin:
Viro auttoi Suomea, niin kutsuttua oikeusvaltiota nimeltä Suomi,
eli suojasi sitä, että täällä ei
voitu panna täytäntöön suunnitelmaa,
jossa olisi täysin ulkopuolinen ihminen otettu panttivangiksi
ja vaadittu lunnaita hänestä, vaan pikemminkin
onneksi oli tämä Viron elementti, jolloin, voi
sanoa, ihan poliisitaktisesti asia meni niin, elikkä Viron
poliisi pystyi tähän asiaan puuttumaan ja nyt
sitten nämä henkilöt joutuvat tehokkaasti
oikeuden eteen ja teko on estetty.
Toki minulle edellisessä ammatissani sanottiin, että totta
kai aina rikoksia pystytään estämään,
ovat ne sitten murhan valmistelua tai minkä tahansa vakavan
rikoksen valmistelua. No, totta kai pystytään
estämään, poliisilaissahan on säädökset
siitä, ja voidaan ihan jopa 24 tuntia pitää ihminen
säilössä. Miettikää:
24 tuntia siitä, että valmistelee toisen murhaamista,
on aikaisemmin ollut. Toki sillä teon ainakin vähäksi
aikaa estää.
On ollut tämmöisiä tapauksia, joissa
poliisin vanha tuttu, ryöstäjä, on kävellyt
kommandopipo taskussa ja toisessa housunkauluksessa ampuma- tai
teräase jonkun koruliikkeen lähellä ja
poliisi on ottanut hänet kiinni. Siinähän
ei ole vielä yritys täyttynyt, eli teko ei ole
ollut rangaistava. On aikamoinen ero, että hän
olisi tehnyt sen törkeän ryöstön,
jossa rangaistusmaksimi on 10 vuotta vankeutta. Kun nyt hänet
otettiin liian aikaisin ja poliisi otti hänet väärin
kiinni, kun ehkäisi tämän teon, niin
mikä on rangaistus? Sakkoa ja ehkä, jos on luvaton
ampuma-ase, muutaman kuukauden ehdollinen vankeusrangaistus. Sen
jälkeen poliisit toivottavat hyvää päivän
jatkoa, "mene suunnittelemaan uusia tekoja". Mutta nyt onneksi tässä pystytään
puuttumaan näillä säännöksillä hyvin
tällaisiin tapauksiin. (Ben Zyskowicz: Niin mutta se vaarantaa
hänen oikeusturvansa, jos liian aikaisin!) — Mutta
kuten edustaja Zyskowicz tuolla huutelee, niin toki tässä tulee
turhauma rikolliselle, kun hän ei pääse toteuttamaan
itseään eli saattamaan tekoa loppuun, mutta oikeusvaltion
tehtävä on tässäkin asiassa
estää teon tekeminen ja suojella viattomia kansalaisia.
Tämä Liedon törkeä ryöstö -esimerkkihän
on moneen kertaan täällä ollut esillä,
sitä en lähde toistamaan, mutta onhan se ihan
elämälle vierasta ollut, että ei tämmöisen
järjestäytyneen rikollisryhmän ammattirikollisia
ole voitu tuomita oikeastaan mistään kunnon teosta.
Jotain naurettavia sakkojuttuja taisi tulla. Kaverit kuitenkin suunnittelivat
aseellista ryöstöä, jossa oli ihmishenkiä vaarassa
ja jossa oli huomattava omaisuus kyseessä.
Nyt täytyy vain pitää huolta, että pakkokeinolakiin
tulevat tarpeelliset työkalut viranomaisille estää näitä toimenpiteitä.
Ihan mielelläni kuulisin arvoisalta oikeusministeriltä,
mitä kaikkea sinne on suunniteltu, koska itselleni tulevat ainakin
mieleen sanat "salaiset pakkokeinot". Sehän on ihan näissä tv-sarjoissa
niin, että poliisi niin sanotusti postaa tuolla kulmilla,
kun kaverit liikkuvat, ja seuraa heitä ihan suomeksi sanottuna
melkein tappituntumalla. Mutta elävässä elämässähän
se ei toimi niin, vaan pitää olla mahdollisuus
käyttää tehokkaasti salaisia pakkokeinoja,
esimerkiksi telekuuntelua sekä niin sanottua seurantalaite
kolmosta ja muita tehokkaita keinoja, joilla sitten saadaan ensinnäkin
a) estettyä vakavan rikoksen tapahtuminen, mutta b) myös
tämä näyttö siihen asiaan, koska
näytön hankinta on kuitenkin tässä asiassa
tärkeätä: se, että ihminen oikeuden
edessä tuomitaan oikein, on hän sitten syytön
tai syyllinen. Se pitää nimenomaan pakkokeinolainsäädännössä huomioida.
Täytyy ottaa huomioon ihan tämä peitetoiminta
myös, että niitä pykäliä mahdollistetaan tällaisiin
tilanteisiin sekä suojellaan myös näiden
peitemiesten ja, pitäisikö tasa-arvon aikoina sanoa,
peitehenkilöiden turvallisuus ja oikeudet.
Arvoisa herra puhemies! Kaiken kaikkiaan loistavaa, eli voin
sanoa arvoisalle oikeusministerille, että jatkakaa samaan
tahtiin.
Markku Mäntymaa /kok:
Arvoisa herra puhemies! Törkeiden rikosten valmistelun
kriminalisointia on odotettu jo tosi pitkään,
niin kuin tässä on tullut esille. On hyvä,
että hallitus on nyt puuttumassa asiaan, kiitos siitä ministeri
Henrikssonille.
Henkirikokset, törkeä pahoinpitely, panttivangin
ottaminen, törkeä ryöstö ovat
ne törkeät rikokset, joiden valmistelu aiotaan
kriminalisoida samaan tapaan kuin Ruotsissa, missä jo törkeän rikoksen
valmistelu on tällä hetkellä rangaistavaa.
Vielä tällä hetkellä on
niin, että törkeitä rikoksia kannattaa
tulla Ruotsista Suomeen suunnittelemaan ilman sanktiouhkaa, tai
Virosta, kuten tässä edustaja Zyskowicz kertoi.
Esimerkki törkeän ryöstön valmistelusta
on Liedon rahakuljetusryöstö syksyllä 2007,
jossa toiminta muuttui rikolliseksi vasta siinä vaiheessa,
kun ryöstön toimeenpano oli alkanut.
Ryöstön yrityksenä rangaistavia eivät
Suomessa ole ryöstössä tarvittavien varusteiden,
autojen, aseiden ja tiedon hankinta eivätkä harjoittelu
ja kohteen seuraaminen. Tällä hetkellä tämä hankaloittaa
ja vaikeuttaa valvovan viranomaisen työtä merkittävästi.
Arvoisa puhemies! Pidän hallituksen esitystä siis
erittäin tervetulleena ja kannatettavana asiana.
Suna Kymäläinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ikävät tutkintalautakunnan
raportit ovat olleet tämän lainsäädäntökimpun
pääpontimena. On tärkeää,
että otetaan kiinni heti näiden raporttien tulemiin,
joissa joudutaan selittämään asioihin
puuttumattomuutta poliisin valtuuksien vajavaisuudella. Luonnollisesti
taiteillaan hyvin kapealla kaistalla yksilön oikeuksien
ja yhteiskunnan yleisen edun välillä. Mielestäni
yksilön oikeuksien on tässä kohtaa taivuttava.
Hallitusohjelman mukaisesti lainsäädäntö tulee
nyt käsittelyyn. On ollut jollakin lailla maalaisjärjenvastaista,
että esimerkiksi rahanväärennösten
tai valtiopetosten valmistelu on ollut jo rangaistavaa ja kuitenkin
näiden vakavien rikosten rangaistavuus on vielä odottanut
aikaansa, joten on hyvä, että nämä tuodaan
samaan tärkeysluokkaan kuin kansalaisten arkea lähellä esiintyvät
rikokset, jos niin voi sanoa. Nämä lisäävät turvallisuutta
ja antavat toimintavapauksia niille, joille ne viran puolesta kuuluvat.
Tämä uudistus päivittää myös
työkalut taistelussa järjestäytynyttä ja
ammattimaista rikollisuutta vastaan, olipa se sitten kotimaista
tai ulkomailta johdettua.
Johanna Ojala-Niemelä /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tämä tavoite oli
hallitusohjelmaan kirjattu ja myös sosialidemokraattien
tavoite, ja pidän sitä hyvänä,
että ministeri on tuonut tämän esityksen
nyt tänne meille käsiteltäväksi.
Tämä nyt kattaa sitten jatkossa muun muassa nämä koulusurmat,
rahankuljetus- ja kultasepänliikeryöstöjä valmistelleiden
ammattirikollisten toiminnan, suitsee tätä, mikä on
hyvä asia.
Jokelan koulusurmia tutkineessa raportissa muun muassa todettiin:
"Henkirikoksen valmistelu tai suunnittelu ei ole rangaistavaa, mikä pienentää poliisin
mahdollisuuksia puuttua koulu-uhkauksiin tai koulusurmien valmisteluun
viittaavaan toimintaan." Kyllä tämä selkeä epäkohta on
ollut.
Rikosten valmistelutoimet on kriminalisoitu jo nykyisellään
muun muassa Ruotsissa ja Norjassa, eli kokemuksia löytyy
eri maista, ja hyvä, että on nyt myös
Suomessa otettu askel tähän suuntaan. On kylläkin
totta, että ei tämä rangaistusvastuun
ulottaminen valmistelutoimiin ole täysin ongelmatonta.
Siellä nämä laillisuusperiaate, yleiset
oikeusturvanäkökohdat, teon tunnusmerkistötekijät
ja näyttöön liittyvät kysymykset
tulevat varmasti olemaan sellaisia, joita on pohdittava myös
tuolla lakivaliokunnan käsittelyssä. Sikäli
nämä säännökset tulevat
varmaan sovellettaviksi suhteellisen harvoin, ja tietenkin tulevat
lisäksi myös nämä valmistelurikosten määrittelyyn
liittyvät ongelmat. Zyskowicz jo viittasikin näihin
leipäveitsikeisseihin täällä aiemmin,
eli kun menet ostamaan kaupasta leipäveitsen, niin osoittaako
se vielä sitä, että on harkintaa sitten
tehdä sillä tappo tai murha? Eli nämä ovat
varmaan semmoisia rajanvetokysymyksiä, mitä sitten
punnitaan aikanaan myös oikeuskäytännössä.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Näihin kehuihin ministerille on
helppo yhtyä. Tämä on todellakin laki,
jonka myötä otetaan merkittävä askel
kohti oikeudenmukaisuutta ja oikeuden toteutumista ja turvallisuutta,
niin kuin edustaja Ojala-Niemelä edellisessä puheenvuorossaan
totesi. Ministeri totesi, että pelkistä pahoista
ajatuksista ei voida rangaista, mutta ei voi olla myöskään
niin, että rikosta ei saada pysäytettyä ennen
kuin jotain pahaa on todella tapahtunut, ja kyllä tässä nyt
tämän lain myötä otetaan iso
askel oikeaan suuntaan.
Tarvetta ja tilanteita on ollut, niin kuin edustaja Zyskowicz
täällä edellä kuvasi, mutta
hän myös totesi, että tämän
lain osalta ei ole ollut kyse rahasta tai lakiin liittyvistä muista
ongelmallisuuksista vaan enemmänkin tahtotilasta ja siitä,
ketä tällä lailla sitten loppujen lopuksi
on haluttu suojella. Ehkä useamminkin olisi syytä lainsäädännössä Suomessa
pohtia, suojellaanko lailla oikeaa tahoa. Muistan, kun viime kaudella keskusteltiin
siitä, voidaanko alkoholilainsäädäntöä muuttaa
niin, että poliisi voi ottaa alkoholin pois lapsilta, takavarikoida.
Käytännössä ongelmaksi muodostui
henkilötarkastus, ja siinä kohtaa ainakin itsestäni
lainsäätäjänä tuntui
siltä, että siinä suojellaan lasta poliisilta
eikä alkoholilta, koska tulkinta oli se, että alkoholia
ei saa ottaa pois lapselta vaatteista tai pyytää lasta
esimerkiksi riisumaan takkia, jos tuntuu siltä, että pitää tehdä henkilötarkastus.
Ja kuitenkin tämmöistä henkilötarkastusta
tehdään, kuten edustaja Zyskowiczkin totesi, jatkuvasti
lentokoneisiin mentäessä tai festareille mentäessä.
Mielestäni näistä syistä olisi
myös tähän lainsäädäntöprosessiin
ja näihin ideologisiin ajatuksiin syytä jatkossa
kiinnittää huomiota tarkemmin.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tulin oikein tänne puhujapönttöön,
koska haluan täältä erikseen julistaa
sitä, että olen erittäin ilahtunut siitä,
että ministeri Henriksson on tuonut ripeästi tämän
erittäin tärkeän ja erittäin pitkään
odotetun hallituksen esityksen. Totta puhuakseni minun mielestäni
tämä olisi pitänyt säätää jo
huomattavasti aikaisemmin, useita vuosia sitten. Edustaja Tolvanen
viittasi edellisiin tehtäviinsä. Minäkin
voisin viitata edellisiin tehtäviini, joissa jo toivoin
useaan otteeseen, että tässä asiassa
edettäisiin.
Kuitenkin se syy, miksi tässä on ollut mahdollista
edetä, on ollut se vahva tahtotila, joka hallitusneuvotteluissa
on ollut. Edustaja Ojala-Niemelä totesi, että tämä oli
demarien tavoite. Tämä oli myös kokoomuksen
tavoite, tämä oli myös sisäministeriön
tavoite, poliisin tavoite ja vielä omakin tavoitteeni,
mutta hyvässä yhteishengessä saatiin
hyvä kirjaus, joka antoi hyvän selkänojan
asiasta vastaavalle ministerille tästä asiasta
myös säätää.
Edustaja Tolvanen nosti esille poliisille annettavia uusia pakokeinomahdollisuuksia.
Itsekin katsoin, mitä kaikkea täällä on
mahdollista tämän esityksen hyväksyttyä käyttää.
Näyttää siltä, että olemassa
olevia keinoja voidaan nyt käyttää varsin
hyvin. Tämä on tietysti erittäin tärkeää:
ei pelkästään kriminalisointi vaan se,
että aidosti poliisi pystyy selvittämään,
ennalta ehkäisemään ja saamaan myös
rikollisia kiinni. Tämä on äärettömän
tärkeää, ja pidän hyvänä sitä,
että ainakin tässä vaiheessa näyttää siltä,
että tämä keinovalikko on hyvä.
Lakivaliokunnassa tulemme tietysti käymään
erittäin tarkkaan tätä asiaa lävitse.
Siinä yhteydessä sitten pohdimme, onko vielä jotain
tarkentamisen varaa.
Valmistelurikoshan sinänsä ei ole kovin hyvin
sopinut suomalaiseen järjestelmään, ja
se on varmaan yksi syy, mihin oikeastaan edustaja Zyskowicz tuossa
omassa, historiaa pitkällekin läpikäyneessä puheenvuorossaan
totesi. Tämä on tietysti ollut este sille, niin
että ikään kuin ei ole pystytty etenemään
tässä asiassa. Toivoisin kuitenkin tietyllä tavalla
meiltä sellaista vähän pölyjä ravistelevaa
otetta perinteisiin ja siihen, miten hyvin voidaan ottaa uusia asioita
esille. Me kaikki tiedämme, että esimerkiksi Euroopan
unioni tuottaa meille paljon sellaista lainvalmistelua, joka ei
välttämättä ole kovin perinteistä suomalaisessa
järjestelmässä, ja siitä huolimatta
meillä on valmius ne myös lainsäädäntöömme
ottaa. Tämä on mielestäni tärkeä avaus.
Tässä päästään eteen
myös sellaisissa kysymyksissä, jotka ovat ihmisten
oikeustajun kannalta tärkeitä.
Täällä on noussut esille monia asioita,
joista on todettu, että pienemmistäkin, vähäisemmistäkin
toimista voidaan rangaista ja ne on kriminalisoitu ja toisaalta
taas hyvin vakavien rikosten valmistelussa henkilö on pystynyt
pääsemään aivan kuin koira veräjästä,
jos on käynyt niin onnellisen onnekkaasti, että poliisi
on pystynyt estämään rikoksen toteutumisen.
Tämä on tietyllä tavalla ollut aika mielenkiintoinen
tulokulma.
Yhdyn myös niihin mielipiteisiin, joita tuossa todettiin,
eli tietysti meillä pitää olla mahdollisimman
tarkkarajaista se, miten voimme määritellä kriminalisoinnin
rajat. En halua Suomesta sellaista maata, että emme olisi
enää oikeusvaltio, ja se edellyttää sitä,
että meillä on tarkat rajat. Uskon kuitenkin,
että tämä hallituksen esitys näyttää siltä,
että tällä pohjalla hyvin päästään eteenpäin
ja saadaan nimenomaan toimivaa, hyvää lainsäädäntöä aikaiseksi.
Olen tästä erittäin hyvilläni
ja kiitollisena ministerille siitä, että hän
on todellakin kiirehtinyt tätä asiaa. Tämä tulee
saamaan erittäin perusteellisen käsittelyn vielä lakivaliokunnassa.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys törkeiden rikosten valmistelun
kriminalisoinnista on oikeansuuntainen ja sinänsä kannatettava
mutta jää kyllä kovin puolitiehen. Siinähän
on varsin suppea lista näistä törkeistä rikoksista,
joiden valmistelu nytten tulee rangaistavuuden piiriin.
Rikoslaissa on jo nyt varsin moderni säännös vuodelta
1998, jota on laajennettu 2008. Siinä on paljon pitempi
törkeiden rikosten luettelo. Rikoslain 15 luvun 10 §:n,
otsikko "Törkeän rikoksen ilmoittamatta jättäminen",
tuon rikoslain kohdan, luettelo kelpaisi sellaisenaan korvaamaan
ja täydentämään nyt hallituksen
esityksessä olevaa suppeahkoa rikosnimikkeiden luetteloa.
Rikoslain 15 luvun 10 §, "Törkeän
rikoksen ilmoittamatta jättäminen", säätää rangaistuksen
sille, joka tietää jonkun luettelossa mainitun
törkeän rikoksen olevan hankkeilla eli valmisteilla
eikä ajoissa, kun rikos vielä olisi estettävissä,
anna siitä tietoa viranomaiselle tai sille, jota vaara
uhkaa. Siis tilannehan on nurinkurinen: kyseisen törkeän
rikoksen valmistelija jää rangaistuksetta, mutta
sen sijaan rangaistaan sitä ulkopuolista, joka sattui saamaan
sen tietoonsa eikä ilmoittanut eteenpäin. Kysyisinkin
ministeri Henrikssonilta, pitääkö hän
tätä nurinkurista rangaistussääntelyä oikeudenmukaisena.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Olen tästä törkeiden
rikosten valmistelua koskevasta ehdotuksesta täsmälleen
samaa mieltä kuin edustaja Zyskowicz, mikä välttämättä ei
ole yllätys. Olen täysin samaa mieltä hänen
kanssaan tästä asiasta.
Mutta haluan korostaa sitä, että meillä perustuslaissa
on 7 §, jonka mukaisesti jokaisella on oikeus
elämään ja turvallisuuteen. Meillä on
oikeudessa ja kriminaalipolitiikassa oikeastaan tämmöinen
linjaero, joka on ideologinen luonteeltaan. Meillä on yksi
siipi, joka lähtee siitä, että jos joku
murhataan, niin sitten häntä rangaistaan ja riittää,
että sillä on pelottava vaikutus, mutta jos pyritään
ehkäisemään sitä murhan tekemistä,
niin silloin ollaan rakentamassa poliisivaltiota, ja se on kauheata
ja se loukkaa ihmisoikeuksia. En kuulu tähän koulukuntaan,
joka on sitä mieltä, että murhan valmistelun
estäminen tarkoittaa poliisivaltion rakentamista. Minä sen sijaan
olen sitä mieltä, että ihmisen oikeus
elämään ja turvallisuuteen on laaja käsite,
ja yhteiskunnalla on ehdoton velvollisuus pitää huolta
siitä, että tässä yhteiskunnassa
ihmisiä ei murhata eikä myöskään
heidän turvallisuuteensa puututa. Meillä pitää olla
ennakolta ehkäiseviä keinoja tässä suhteessa.
Olen siis tämän koulukunnan edustaja ja katson,
että olen ihmisoikeustaistelija ja se aikaisempi ryhmä ei
oikein välttämättä ymmärrä,
mitä ihmisoikeudet ovat.
No, se mikä on olennaista, on se, että kun
tässä yhteydessä annetaan mahdollisuus
rangaista murhan valmistelusta, niin kuten täällä on
jo monta kertaa todettu, se helpottaa myöskin valmistelun
estämistä. Eli se tarkoittaa sitä, että kun pakkokeinolakiin
tulee muutoksia, muun muassa telekuuntelu tulee mahdolliseksi valmistelun osalta,
niin poliisilla on suhteellisen tehokkaat keinot. Tämä ei
missään tapauksessa tarkoita sitä, että poliisi
epäilee, että kaikki alkavat valmistella murhaa.
On täysin selvää, että poliisilla
pitää olla selkeät perusteet, jotka on
tarkkaan pohdittu ennen kuin toimenpiteisiin ryhdytään.
Mutta silloin kun on vahvat perusteet, tietysti silloin poliisilla
pitää olla oikeus toimia. Sillä kyetään tulevaisuudessa
varmaan säästämään
ihmishenkiä tässä yhteiskunnassa ja turvaamaan
ihmisten turvallisuutta. Eli olennaista on se, että uskon, että tämä tehostaa
sitä, että voidaan ihmisten turvallisuudesta paremmin
pitää huolta.
Mitä tulee sitten tekijän oikeussuojaan eli
sen tekijän, joka valmistelee tätä rikosta,
niin täytyy sanoa, että mielestäni kynnys
tuomitsemiseen on kuitenkin korkea, käytännössä.
Täällä hallituksen esityksen perustelussa
lähdetään siitä, että jos lopputuloksena
on se, että vaara on vähäinen, henkilö vapautuu,
häntä ei tuomita, niin mitä sitten tulee
todisteluun näissä asioissa, niin kynnys tosiasiassa
tulee olemaan suhteellisen korkea, eli kovin heikoilla perusteilla
ketään ei tulla tuomitsemaan valmistelusta. Eli
tässä suhteessa sanoisin, että kyllä senkin,
jota epäillään tekijäksi, oikeusturva
tulee varmaan oikeuskäytännössä olemaan
varsin vahva. Ja kuten täällä on jo todettu, meillä on
selkeitä esimerkkejä Ruotsista ja Virosta, missä tämä järjestelmä toimii.
Täytyy sanoa, että on kyllä vähän
häpeällistä, että vaikka edellisen
hallituksen aikana, ministeri Braxin aikana, tästä asiasta
vaikka kuinka monta kertaa puhuttiin, painettiin päälle,
niin asiaa ei saatu valmisteltua. Ja täytyy sanoa, että tämä ei
ole kauhean vaikea valmisteltava. Esityksen pituus osoittaa, ettei
tämä nyt ihan helppoakaan ole, mutta jos olisi
ollut selkeätä tahtoa valmistella esitystä,
niin tämä olisi kyllä tullut valmisteltua.
Tältä osin täytyy ministeri Henrikssonille
antaa erityinen kiitos siitä, että tämä on saatu
nopeassa tahdissa eduskuntaan asiallisesti valmisteltuna.
Jag vill bara tacka minister Henriksson, på Svenska
dagen, för att vi följer den svenska vägen.
Sveriges väg är vår, också i
denna sak.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä on hyvä esitys
ja kannatettava, ollaan menossa oikeaan suuntaan. Mutta minulle
heräsi kysymys siitä, olemmeko me tekemässä oikeansuuntaisia ratkaisuja
sen suhteen, että tässä on lista näistä törkeistä rikoksista,
joiden valmistelu olisi kriminalisoitu, eli onko se oikea linja
tehdä tämmöinen lista, vai olisiko siihen
joku muu, parempi keino. Aikaisemmassa kohdassa puhuttiin lasten seksuaalisen
hyväksikäytön asioista, ja tulee mieleeni
semmoinen lakialoite, jossa lasten ympärileikkaaminen ja
lasten lähettäminen ulkomaille olisi kriminalisoitava.
Eli se, että valmistelu tulisi sen rikoksen yhteyteen,
olisi yksi vaihtoehto ja näkemys, niin että olisi
vähän aakeempi, laakeempi tulkinta eikä olisi
listaa, jolloin voitaisiin kulloisenkin tilanteen ja rikoksen yhteydessä tulkita
asiaa.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Meillä on hyvä hallitus,
ja tämä esitys on kyllä sen mukainen,
ja itsekin haluan kiittää ministeri Henrikssonia
siitä, että nyt on pari hyvää lakiesitystä tuotu
tähän saliin. Kansainvälinen rikollisuus
ei katso maiden rajoja. Sen takia on tärkeää, että törkeiden
rikosten valmistelu tai tekemisestä sopiminen kriminalisoidaan.
Se helpottaa poliisin toimintaa, ja se ratkaisee monta ongelmaa.
Arvoisa puhemies! Tällä lakiesityksellä on myös
toinen tausta. Lainsäädännön
ja rikosten ja niistä annettavien rangaistuksien pitää olla
oikeassa suhteessa toisiinsa ja myös niin, että kansalaiset
sen hyväksyvät. Nyt kun tästä törkeiden rikosten
valmistelusta saa parhaimmillaan neljä vuotta vankeutta,
niin sehän on itse asiassa sama määrä kuin
minkä saa parhaimmillaan — tai pahimmillaan, mitenkä sen
nyt ilmaisee — suden tappamisesta. Minun mielestäni
kuitenkin, jos katsotaan kansainvälistä rikollisuutta
ja sitä kovaa suunnittelua, mitä joidenkin rikosten
eteen on tehty, ja verrataan sudentappoon — nyt ne ovat
samalla linjalla — tästä voi kyllä päätellä, että jommassakummassa
nyt on selvä ylilyönti tapahtunut. Mutta kun suden
tappaminen ei kuulu tämän asian käsittelyn
piiriin, niin pysytään tässä asiassa,
joka on hyvin valmisteltu.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Muistan, kun tämä asia
täällä eduskuntasalissa nousi keskusteluun.
Elettiin vuotta 2007, ja Liedon arvokuljetusryöstö oli
tapahtunut, ja silloin kansanedustaja Juha Hakola tarttui asiaan
ja valmisteli lakialoitteen 124/2007 ja keräsi
siihen mukaan yli sata kansanedustajaa, 107 allekirjoittajaa yli
puoluerajojen oli tuossa aloitteessa. Nyt viisi vuotta myöhemmin
asia on etenemässä. Sitä toiset ovat
täällä kehuneet ripeäksi ja
reippaaksi tahdiksi, missä ajassa asiassa on edetty — aika monta
rikosta on ehditty siinä ajassa valmistella ja suunnitella
ja aika monta niistä on ehditty toteuttaakin. Mutta nyt
ministeri Henrikssonille kiitos, että tämä ex-edustaja
Hakolan esille nostama ja eteenpäin viemä asia
on menossa nyt sitten lainsäädännössäkin
eteenpäin.
Pidän erittäin hyvänä sitä,
että rangaistavaksi säädetään
tulevaisuudessa tapon, murhan, surman, törkeän
pahoinpitelyn, panttivangin ottamisen ja törkeän
ryöstön valmistelu ja niiden tekemisestä sopiminen,
ja myös sitä, että tämä on yksi
viesti esimerkiksi kouluissa oleville nuorille. Kouluammuskelut
kuuluvat tähän kategoriaan, ja tämä on
selkeä viesti sinne, että myös tämäntyyppisten
rikosten valmistelu on tulevaisuudessa ankarasti rangaistava teko.
Tuossa edellisessä keskustelussa nostin esille nämä vapautuvien
vankien vaarallisuusarvioinnit. Jos ihminen tällaista tekoa
suunnittelee ja hänet tuomitaan näiden rangaistusasteikkojen
mukaan muutamaksi vuodeksi sitten vaikkapa koulusurman valmistelusta
tai suunnittelusta vankeuteen, niin jollain tavalla itsestäni
tuntuisi, että kyllä sellaisenkin vangin kohdalla
olisi syytä vaarallisuusarviointi tehdä ennen
hänen vapauttamistaan.
Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi: Kysymykseni liittyy näyttöongelmaan.
Näkeekö oikeusministeri Henriksson, onko tässä mahdollista, että näyttöongelmien
myötä loppupelissä oikeudenkäyntejä käydäänkin
enempi poliisimiehiä ja poliisinaisia vastaan kuin näitä rikoksia
valmistelleita rikollisia kohtaan?
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Täällä on
paljon puhuttu siitä, että tässä tulee
näyttöongelmia. Sehän on ihan selvää,
että ei tämä rikosten valmistelun näyttäminen
toteen mikään helppo tapaus ole, mutta meillä on
kuitenkin ammattitaitoiset tuomarit käräjä-,
hovi- ja korkeimmassa oikeudessa, ja tietysti, mikä parasta
tämän syytetyn kannalta, hänellä on
hyvin kalliit asianajajat, jotka häntä ankarasti
puolustavat. Eli kyllä minä sanoisin, että oikeuskäytäntö tulee
muovaamaan näitä tapauksia. Eihän näitä vuodessa
nyt kovinkaan paljon ole, puhutaan ehkä 10—20
tapauksesta. Mutta oikeuskäytäntö tulee
muovaamaan sen käytännön ja myös
viranomaistoiminnan.
Onhan meillä esimerkiksi tuhotyön valmistelu
ollut jo pitkään rangaistavaa, eikä siinä ole
ollut pienintäkään ongelmaa, ollaanko
nyt valmisteluasteella vai yritysasteella vai eikö ole
rikosta. Oikeuskäytäntö on muovannut
muun muassa sen, että jos kerää sytykkeitä,
niin kyse on valmistelusta, ja tässä tulee käymään
aivan samalla tavalla.
Tässä kun on ollut huolta siitä,
että tuossa hallituksen esityksessä tämä lista
näistä rikoksista on hyvin lyhyt, niin minun mielestäni
se on hyvä alku, ja täytyy nyt kuitenkin muistaa
se, että meillä on muualla rikoslaissa hyvin monia
rikoksia kriminalisoitu jo valmistelun osalta, muun muassa se tuhotyö,
sitten on huumerikokset, sitten on myös, kuten ministerikin
sanoi, nämä terrorismitarkoituksessa tehdyt rikokset
ja äsken mainitsemani salakatselu-, salakuuntelurikokset.
Ja jos puhutaan lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä,
niin siellä on tullut rikoslakiin uusi pykälä,
niin sanottu grooming eli houkuttelu seksuaaliseen hyväksikäyttöön.
Eli en näe tätä ongelmana. Kyllä näillä aivan
hyvin, ainakin aluksi, pärjätään.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Annan myös lämpimät
kiitokset tästä esityksestä oikeusministerille.
Mutta jäin pohtimaan, kun täällä puhuttiin
näistä Jokelan ja Kauhajoen surmista, että nämä tappajat
olivat näitä nuoria koululaisia ja molemmilla
oli taustana, että he yrittivät päästä hoitoon,
ja muistaakseni Kauhajoen tapauksessa oli myös lääkitys.
Kysyisin oikeusministeriltä, parantaako tämä lakiesitys
sitä — kun lääkärit
nyt tutkivat näitä nuoria ja tiedetään,
että pahoinvointia meidän nuorissamme on hirmuisen
paljon — että lääkäreillä,
kun he näkevät, että nyt on jotain vialla,
kyllä tarvitsisi olla mahdollisuus, että poliisien
välinen yhteistyö toimisi tässä tapauksessa.
Kun täällä puhuttiin myös
valmistelun estämisestä, niin tämä olisi
semmoinen, että pitäisi selvittää,
että lääkäreillä ja
virkavallalla, poliisilla, pitäisi olla yhteys: kun tiedetään,
että nyt on nuorella jotain vialla, siihen pitäisi
puuttua. Tämä jää sitten taas
kuolleeksi kirjaimeksi, jollei tätä voitaisi tämän
lakiesityksen mukaan sitten vielä tarkastella ja tähän
tehdä jotain parannusta.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Mäkipää nosti
esille, että tämä jäisi jollain
tavalla vajavaiseksi. Se on varmasti totta, että tarvitaan
niille nuorille apua siinä vaiheessa. Mutta itse näkisin
niin, että ennen muuta tämä laki on nyt
mahdollisuus poliisille puuttua siihen rikoksen valmisteluun ja
keskeyttää sen rikoksen mahdollinen suunnittelu
taikka tekeminen ja estää se, että tällaista
kouluammuskelua ei pääse tapahtumaan. Riittää se,
että nuori tuon aseen kanssa kävelee koulua kohden.
Toki siinä kai jo jokin muukin rikos silloin täyttyy,
jos hän kantaa asetta sinnepäin, mutta näin
siihen voitaisiin puuttua aikaisemmassa vaiheessa.
Mutta olen Mäkipään kanssa kyllä samaa mieltä siitä,
että nuorten pahoinvointiin pitää entistä vakavammin
puuttua. Aika huolestuttava uutinen tänään
oli, että Helsingin seudullakin, oliko se, jo lähes
joka seitsemäs nuori on jollain tavalla näiden
ongelmien kanssa painimassa, eivät ole vielä huostaan
otettuja mutta ovat kuitenkin lastensuojelun piirissä,
ja kyllä se on yksi signaali, mihin pitää vakavasti
puuttua.
Minun mielestäni ministeri Henriksson tässä laittaa
tätä omaa laitaansa oikealla tavalla kuntoon,
ja toivotaan, että ministerit Guzenina-Richardson ja Risikko
sitten laittavat tuon toisen laidan kuntoon, ja kun koko paketti
on kunnossa, niin uskon, että silloin nuoret voivat myös
siinä mielessä entistä paremmin.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Vielä ihan toistan sen, että minun
mielestäni tämä laki ei tätä asiaa
paranna. Jos me haluamme tosiaan, että poliisilla olisi
oikeus puuttua tähän valmisteluun juuri niin kuin
näissä koulutapauksissa on käynyt, joihinka
nuoret ovat syyllistyneet, niin korjaako tämä nyt
sitten sen, että lääkärit pystyvät
ilmoittamaan poliisille, että nyt on jotain vialla, pitää seurata
tätä nuorta? Jos me haluamme estää näitä traagisia
asioita, mitä näille nuorille nyt on näinä vuosina
tapahtunut — ja tuntuu, että niitä on
jatkuvasti — niin tämä on minun mielestäni
semmoinen signaali, että tähän pitää kyllä voida
vakavasti puuttua.
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ihan näin lyhykäisyydessään:
kannan huolta nuorista, mutta nyt tämä laki, tämä valmistelu, on
kyllä ennen kaikkea tehty järjestäytyneen, ammattimaisen
rikollisuuden takia ja sen varalle. Toki nämä pari
todella surullista kouluampumista ovat esimerkkejä, joihin
pitää pystyä puuttumaan, mutta ihan käytännössä voi
olla äärimmäisen haasteellista ajallisesti
pystyä niihin puuttumaan, mutta toki nyt on siihenkin mahdollisuus.
Ennen kaikkea tällä lainsäädännöllä puututaan
esimerkiksi tämmöisiin Liedon tyyppisiin ryöstöihin
tai tähän Viro—Suomi-kidnappaustapaukseen
tai vastaaviin sekä tietysti, voi sanoa, murhan suunnitteluihinkin
nykypäivänä lähinnä järjestäytyneen
rikollisuuden toimesta, ei niinkään näihin
nuorten tekemisiin.
Jos nyt lähdetään siitä,
mistä edustaja Mäkipää tuossa
oli huolissaan, niin kyllähän lääkäreillä on
mahdollisuus, etenkin jos puhutaan ampuma-aseista, ilmoittaa poliisille,
ja jos täyttyy rikoslaissa ilmoitettavien rikosten, jotka
on velvollisuus ilmoittaa, konkreettisuus, niin kyllä lääkäri
silloin on jo ilmoitusvelvollinen. Se on sitten eri asia, kuinka
aikaisessa vaiheessa hän voi ilmoittaa — sitä on
mahdoton sanoa. Mutta olen täysin samaa mieltä,
että viranomaisyhteistyötä pitää lisätä ja
sitä lainsäädäntöä kehittää,
mutta minun mielestäni se ei nyt kuulu ihan tähän
asiaan. Sitä voi ehkä käsitellä muilla
foorumeilla.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Olen edustaja Tolvasen kanssa täsmälleen
samaa mieltä. On sinänsä tärkeää,
että vakavien rikosten, jotka tässä laissa
on lueteltu, valmisteluun voidaan puuttua, mutta jos lääkärin
pitää joka kerta, kun vakavasti häiriintynyt
nuori tai psyykkisistä ongelmista kärsivä nuori
tulee hänen vastaanotolleen, ryhtyä pohtimaan,
soittaako hän poliisille vai ei, niin kyllä silloin
ollaan pahasti hakoteillä. Kyllä sen avun on tultava muualta.
Tietenkin aina sattuu yksittäistapauksia, jotka kenties
voitaisiin estää sillä, että lääkäri
joka kerta soittaa poliisille, kun tämmöinen epäilys
herää, mutta kyllä siinä sekä poliisin
että lääkärin työ tulee
mahdottomaksi. Kaikkein mahdottomimmaksi tulee tietysti niitten
nuorten tilanne, jotka oikeasti tarvitsevat apua ja joilla ei ole
minkäänlaista aiettakaan suunnitella rikoksia.
Lääkäreillä on todella käytettävissä erilaisia keinoja.
Jos nuori on häiriintynyt niin pahasti, että lääkärillä on
syytä epäillä, että hän
aikoo ryhtyä tappamaan jonkun, niin sitten suosittelen käyttämään
M1:stä tai jotain terveydenhuollon ihan normaaleja menettelyjä sen
sijaan, että hälytettäisiin poliisi paikalle.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa herra puhemies! Olen samaa mieltä kuin pari
edellistäkin puhujaa, että edustaja Mäkipään
nostama asia sopii hieman huonosti tähän yhteyteen,
vaikkakin tässä hallituksen esityksen perusteluissa
tai tausta-aineistossa mainitaan sekä Jokelan että Kauhajoen
koulusurmien tutkintaryhmien raportit, joissa oli tähän
asiaan kiinnitetty myös huomiota. Koulusurmat ovat kuitenkin
aivan oma, sanoisin, oireyhtymänsä, eli on tavattoman
vaikea etukäteen pystyä arvioimaan, kuka tällaisen
teon potentiaalisesti suorittaa loppuun saakka. Siihen pitää tietysti
pystyä panostamaan mahdollisimman paljon, että ne
voidaan ennalta ehkäistä, mutta todellisuudessa
se on kuitenkin erittäin haasteellista.
Haluaisin kuitenkin muistuttaa myös siitä, mistä oikeastaan
edustaja Mäkipää tuossa omassa puheenvuorossaankin
puhui, että ampuma-aselakiinhan lisättiin viime
kaudella pykälä, jonka mukaan lääkärillä on
ilmoitusvelvollisuus, jos hän havaitsee, että hänen
vastaanotollaan oleva henkilö saattaa olla vaaraksi itselleen
tai muille. Silloinhan tietysti arvioidaan ampuma-aseen hallussapitoluvan
edellytyksiä, ei niinkään ehkä sitä näkökulmaa,
jota edustaja Mäkipää toi esille, mutta
tästähän on viime kaudella tehty muutos, jonka
eduskunta silloin siunasi.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ministeri Henriksson, 5 minuuttia puhuja-aitiosta.
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Kiitos, herra puhemies! Kiitoksia kaikista kiitoksista, lämmittää.
Olen erittäin tyytyväinen itse myös tähän
esitykseen ja siihen, että olemme saaneet sen jo näin
pitkälle, koska ilmeistä on ollut se, että meillä on
ollut aukkoja lainsäädännössämme
ja niitä pitää nyt tukkia kiinni.
Kuitenkin tietysti tilanne on edelleen se, että varmasti
tulee olemaan näyttövaikeuksia, koska se, että koska
valmistelu alkaa, mikä on ollut sen tekijän päässä,
ne ovat subjektiivisia seikkoja. Siinä tietysti toteen
näyttäminen tulee olemaan varmasti haasteellista,
mutta ei varmastikaan mahdotonta. Olen tässä samaa
mieltä kuin eräät edustajat, että kyllä oikeuskäytäntö sitten
tämän hoitaa. Mielenkiintoisia tapauksiahan on
jo lähiaikoina tapahtunut, ja olisi ollut mielenkiintoista,
jos tämä lainsäädäntö jo
nyt olisi ollut voimassa, että miten siinä olisi
sitten käynyt.
Mutta se on kuitenkin niin, että kun on kyse valmistelusta,
niin juuri se, että on vaikea kiinnittää vastuuta
objektiivisiin seikkoihin ja joudutaan kiinnittämään
näihin subjektiivisiin seikkoihin, kuten tekijän
tarkoituksiin, enemmän huomiota, tulee olemaan keskeistä.
Mutta senkin takia nämä rikostunnusmerkistöt
on yritetty nyt tehdä niin hyvin, että niitten
puitteissa pystymme myös näyttämään
toteen, että esimerkiksi ryöstön valmistelu
on toteutunut tai että panttivangin ottaminen tai sen valmistelu
on täyttynyt.
Tässä on myös käynyt juuri
niin kuin edustaja Zyskowicz sanoi, että tämän
asian valmistelun matkan varrella tuli esille myös tämä tapaus panttivangin
ottamisen valmistelusta, ja sen takia se lisättiin tähän,
koska nähtiin, että tällekin on tarvetta.
Kukaan ei ollut sitä aikaisemmin pohtinut edes, mutta tämä käytännön
tapaus osoitti sen, että tässäkin meidän
on syytä tukkia se aukko, mitä meillä lainsäädännössä on
ollut.
Sitten edustaja Tolvanen kysyi poliisin pakkokeinoista. Tässä on
liitteenä lakiehdotus 4, jossa on selvät säännökset
salaisista pakkokeinoista, ja niitä myös nyt ulotetaan
näihin rikoksiin, jotka nyt ovat tässä kyseessä.
Elikkä tarkoitus on juuri se, että poliisi saa
käyttöönsä ne pakkokeinot, mitä poliisi
tarvitsee, jotta pystyy selvittämään tämänkaltaisia
rikoksia, ja se on tietysti tarpeen. Toivon, että lakivaliokunta
myös käy nyt nämä läpi
sitten, että tässä on juuri kaikki ne,
mitä tarvitaan, mutta ainakin minun mielestäni
tässä on otettu myös näitä näkökohtia
kohtuullisen hyvin huomioon.
Sitten tässä loppusuoralla oli kyse näistä koulusurmista.
Tietenkin minä vastaan rikoslainsäädännöstä,
en vastaa opetus- enkä sosiaali- ja terveyspuolen lainsäädännöstä,
mutta totta kai ihminen on aina kokonaisuus, ja totta kai on niin, että meidän
pitää huolehtia siitä, että meidän
järjestelmämme sitten tukevat toisiansa, ja totta
kai on erittäin tärkeätä, että lapset
ja nuoret saavat sitä tukea, mitä he tarvitsevat,
jos voivat huonosti, mutta se ei nyt suoranaisesti tähän
kriminalisointiin liity. Tietysti jo nykyisessä lainsäädännössä lääkärillä on
joskus myös velvollisuus ilmoittaa poliisille riippuen
siitä, minkälaisista asioista on kyse.
Tässä myös joku edustaja kysyi, miksi
tässä on tehty tämmöinen lista
näistä, miksi ei tehdä muulla tavalla.
Kehotan teitä lukemaan tätä hallituksen
esitystä, koska se on juuri tehty tällaiseen muotoon,
koska valmistelua on vaikea määritellä ja
koska laillisuusperiaatetta pitää meidän lainsäädännössä aina
pitää yllä. Sen takia on varmasti hyvä lukea
tätä hallituksen esitystä, se on tässä tarkasti
otettu esille, miksi tämmöiseen ratkaisuun ollaan
nyt päädytty.
Elikkä kiitokset kaikille edustajille näistä positiivisista
lausunnoista ja positiivisesta palautteesta. On ilo tehdä yhteistyötä eduskunnan
kanssa näissä merkeissä — också på Svenska
dagen. Tack så mycket!
Keskustelu päättyi.